MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hallingdal
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hallingdal

 Post Reply Post Reply
Author
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hallingdal
    Posted: 20 juli 2005 at 17:10
E det nokon frå Hallingdal på detta forume tru? Om det va det, så kunn me kansji teke kontakt...
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2005 at 19:19
Hei Geir

Jeg er opprinnelig fra Nesbyen - født og oppvokst der mine første år - som er altfor mange år siden. Jeg bor ft. i Sarpsborg - etter mange år rundtomkring.

Jeg holder kontakten med hjemtraktene et par ganger i året, men det blir ikke så ofte lenger.

Du må gjerne sende meg en mail på kontaktsiden "Postkasse", så kan vi holde kontakten.

Som du ser av denne tråden så bygger jeg litt med Bergensbanen og Flåmsbanen som forbilde.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2005 at 19:50

Woot! Bergensbanen og Flåm vil etterhvert bli mine store prosjekter også. Må bare komme igang med et litt mindre prosjekt først. Og kanskje få meg en større garasje.....

Må prøve å få til et miljø her i dalen. Kanskje jeg treffer noen dølinger på messen i Bergen i Oktober....

Send meg en PM neste gang du skal oppover

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2005 at 21:44
Jeg har sendt deg et PM.

Ja - jeg har planer om å dra til Bergensmessa i oktober.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2005 at 00:12
Ja, me era kanskje nokre til her?

E vaks upp i Hol - i alle fall nokre år fra 1964 til 1973.
Sorry, har glemt å svalle halling.
Det er veldig sjelden jeg er i Hallingdal, men overnattet faktisk på Geilo natt til i går - og hadde min første tur med Flåmsbana på mandag!! (fikk til og med praktisert tysken litt   Koseleg å sjå att Hallingdal.

Geir, du finner mange flotte bilder fra Hallingdal her:
http://www.geiloibilder.com/

Er unorsk i mitt MJ-forbilde. Santa Fe i Arizona.

med beste helsing frå KnuT

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2005 at 13:39

Hei Geir

Vel er jeg ikke fra Hallingdal, men jeg kommer ofte på ferier i Hallingdal, nærmere i Nesbyen og Hemsedal. Benytter jernbanen i Hallingdal og Flåmbana, som forbillede for mit jernbane byggeri her i Danmark.

Hyggelige mennesker og som oftest godt vejr, også om vinteren.

God fornøjelse med denne koselige hobby.

Med modelbanehilsen

Dan

 

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2005 at 22:22

Fikk min andre tur på flåmsbana i går .... Er utrolig hva de fikk til i Flåm. Og ikke minst mye fint natur. Men jeg er ikke fra Hallingdal, bare for å ha nevndt det.



Edited by Wickerman
A matter of life and death
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2005 at 18:25

Hei!

Originally posted by Dan Rasmussen Dan Rasmussen wrote:

Benytter jernbanen i Hallingdal og Flåmbana, som forbillede for mit jernbane byggeri her i Danmark.

Jeg tror jammen ikke det er ofte at mj"ere utenfor Norge bygger anlegg med norsk forbilde. -I hvertfall ikke dersom den hjemmlige jernbanen er godt representert i utbudet av modeller.

Ganske interessant at du har valgt ett ett norsk forbilde når det finnes så mange tilgjengelige danske modeller! Har du noen bilder å dele med oss her på forumet?

 



Edited by Roger
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2005 at 21:37

Hei Roger

Desværre har jeg ikke tilgang til et digitalkamera, men måske betyder denne interesse, at jeg skulle opproritere dette ønske.

Jeg/Vi (min broder og jeg ), bygger på et anlæg i Ho på ca 11.5 X 3,2 meter. Banen er bygget som et dogbone anlæg, med en stor station på midten (tænk på Eina), hvorfra der udgår en sidebane til fjellet. På de to bonelegs forefindes to skjulte krydsningsstationer på vej til vendesløjferne. Sidebanen stiger ca 30 cm over ca. 15 meter. På denne sidebane er et skjult krydsningsspor og to stationer, hvor den ene bliver bygget i høstfarver og den anden, som ligger på den anden side af en væg, i vintervejr. (ideen fik vi fra museet i  Hamar). Dogbonedelen er udstyret med køreledning og sidebanen befares af damp og diesel.

Banen har ca 60 meter kørestrækninger + sidespor. Kun den mindste del af sporet er synligt og de skjulte sløjfer er vendt således at tilskueren ikke umiddelbart kan gætte i hvilken tunnelåbning, toget synes næste gang. Vi lægger vægt på meget landskab og vi vil med dette anlæg tilstræbe et anlæg fyldt med detaljer, af enhver tænkelig slags. Vi forestiller os at banen ligger tær på grænsen til Sverige, som derfor giver mulighed for at køre med lidt svensk materiel også. Vi har ikke bestemt os for nogen speciel epoke, men holder os opdateret med hvad som sker og skete, i jeres vidunderlige norske samfund og natur.

Denne interesse bliver yderligere skærpet gennem vores utallige "mandeture" til Norge, for at studere jeres jernbaner, bygninger og museer. Deruover holder vores familier ofte vinterferier og sommerferier i Norge.

I forbindelse med vores besøg i Norge har vi ofte forsøgt at finde Mj klubber, vi kunne besøge og få nogle ideer fra, men indtil nu er dette ikke lykkedes, men det kommer forhåbentligt.

Udover dette er jeg formand for Næstved Modeljernbaneklub ( www.nmjk.dk ) , som er Danmarks største mj klub i Ho. Vi er 55 medlemmer som bygger et stationært anlæg efter dansk forbillede på ca. 135 kvm. Som et kuriosum kan det nævnes at jeg også tjener mine penge ved jernbanen. Jeg behøver vel ikke skrive at min hustru er meget forstående.

Jeg håber dette kan give en ide om det jeg/ vi fordriver tiden med og såfremt nogen skulle have lyst til at se, både anlægget i Næstved og det private (på vej sydover feks.), er i meget velkomne til at kontakte mig, enten her på forum. Adressen min findes også på, på Nmjk siden.

Med varm modelbanehilsen

Dan

 

 

 

 

 

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.