Hei Roger
Desværre har jeg ikke tilgang til et digitalkamera, men måske betyder denne interesse, at jeg skulle opproritere dette ønske.
Jeg/Vi (min broder og jeg ), bygger på et anlæg i Ho på ca 11.5 X 3,2 meter. Banen er bygget som et dogbone anlæg, med en stor station på midten (tænk på Eina), hvorfra der udgår en sidebane til fjellet. På de to bonelegs forefindes to skjulte krydsningsstationer på vej til vendesløjferne. Sidebanen stiger ca 30 cm over ca. 15 meter. På denne sidebane er et skjult krydsningsspor og to stationer, hvor den ene bliver bygget i høstfarver og den anden, som ligger på den anden side af en væg, i vintervejr. (ideen fik vi fra museet i Hamar). Dogbonedelen er udstyret med køreledning og sidebanen befares af damp og diesel.
Banen har ca 60 meter kørestrækninger + sidespor. Kun den mindste del af sporet er synligt og de skjulte sløjfer er vendt således at tilskueren ikke umiddelbart kan gætte i hvilken tunnelåbning, toget synes næste gang. Vi lægger vægt på meget landskab og vi vil med dette anlæg tilstræbe et anlæg fyldt med detaljer, af enhver tænkelig slags. Vi forestiller os at banen ligger tær på grænsen til Sverige, som derfor giver mulighed for at køre med lidt svensk materiel også. Vi har ikke bestemt os for nogen speciel epoke, men holder os opdateret med hvad som sker og skete, i jeres vidunderlige norske samfund og natur.
Denne interesse bliver yderligere skærpet gennem vores utallige "mandeture" til Norge, for at studere jeres jernbaner, bygninger og museer. Deruover holder vores familier ofte vinterferier og sommerferier i Norge.
I forbindelse med vores besøg i Norge har vi ofte forsøgt at finde Mj klubber, vi kunne besøge og få nogle ideer fra, men indtil nu er dette ikke lykkedes, men det kommer forhåbentligt.
Udover dette er jeg formand for Næstved Modeljernbaneklub ( http://www.nmjk.dk - www.nmjk.dk ) , som er Danmarks største mj klub i Ho. Vi er 55 medlemmer som bygger et stationært anlæg efter dansk forbillede på ca. 135 kvm. Som et kuriosum kan det nævnes at jeg også tjener mine penge ved jernbanen. Jeg behøver vel ikke skrive at min hustru er meget forstående.
Jeg håber dette kan give en ide om det jeg/ vi fordriver tiden med og såfremt nogen skulle have lyst til at se, både anlægget i Næstved og det private (på vej sydover feks.), er i meget velkomne til at kontakte mig, enten her på forum. Adressen min findes også på, på Nmjk siden.
Med varm modelbanehilsen
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|