Helix |
Post Reply |
Author | ||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 17 april 2013 at 16:34 |
|
Går med tanker om å lage helix og lurte på om det holder med 120cm i diameter?
|
||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
For materiel med A-kobling eller korkobling går 120 cm fint.
Fungerer fint og med Roco standard skinneradius 60 cm er der ingen problemer. Flexskinner kan give sig sideværts, hvis underlaget er for bevægeligt pga. fugt og svingende temp. Jeg tror derimod ikke det går med bøjlekobling, med mindre der er et større slip mellem vognene, end normalt. (og så er der jo ingen ide i at køre med bøjlekobling). Mvh Dan
|
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg skjønner ikke hvorfor noen koblinger skulle ha problemer i 60 cm radius? Hva forresten en A-kobling, og hva mener du med bøylekobling?
|
||
Svein S
|
||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
A - kobling = almindelig standardkobling med lang afstand mellem vognene
Kortkobling = som skrevet står, tæt koblet Bøjlekobling = (TB kobling eller Gøteborgkobling eller Fremo) Lange personvogne og 60 cm radius med små runde puffere, kan i visse tilfælde betyde at kortkoblinger, i kurven kobler så tæt, at pufferne sakser sig ind i hinanden og kan forårsage afsporinger. Alt skrevet - udelukkende fra eget erfaringsgrundlag. Dan |
||
||
Dan Rasmussen
Post Options
Thanks(0)
|
|
Så kan man jo begynde at diskutere hvilket fabrikat materiel og koblinger er.
- Og om der findes mere end et fabrikat materiel på anlægget (det gør der sandsynligvis) - Og om vogne har samme koblinger (det har de sandsynligvis ikke) - Og om man kører med udslået overgangs bælg mellem vognen (så øges risikoen for afsporinger) osv. Jeg vil hævde: - At 60 cm R er den mindste radius man skal benytte i en Helix - Så bør den være skjult (det er den snadsynligvis) - Og så er det kun lige at materiellet kører ordentligt. Man skal huske at jo mindre radius jo større rullemodstand og dermed større risiko for afsporinger, specielt med lange tog. Dan |
||
||
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I min enfoldighet har jeg alltid trodd at det du plutselig kaller et A-kobbel heter Bøylekopling, og at det du kaller bøylekopling er det som heter TB-kobbel eller trådkobling.
Og jeg akter å fortsette å være enfoldig
|
||
mvh
Bjørn |
||
Dan Rasmussen
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det drejer sig ikke om enfoldighed, men mig som formenlig har udtrykt mig forkert
Det ændrer forhåbentlig ikke på meningen med mit indlæg. Undskyld. Dan
|
||
||
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Helt greit det. Og Helixproblematikken akter jeg ikke å mene noe om, for Helixer vet jeg ikke noe om.
En fortsatt god kveld
|
||
mvh
Bjørn |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med oppklaringen din Dan, har jeg ingen innvendinger. Bortsett fra at jeg ikke har testet trådbøylekoblingen i 60 cm, så det vet jeg ikke. Men jeg har bygget en helix med minste radius 55 cm, og det gikk nå helt greit, men det var lenge før jeg ble kjent med TB-koblingen.
|
||
Svein S
|
||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Så det kan fungere greit med 60cm radius, men det er ønskelig med litt større radius? Har jeg forstått det riktig da?
|
||
ses
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja. Fra en side sett er det alltid ønskelig med større radius, helix eller vanlig kurve. Men det må balansere mot at store radier tar stor plass, i hvert fall når man skal minst 180 grader rundt slik som i en helix. |
||
Svein S
|
||
Dan Rasmussen
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, det fungerer - men har du mere plads og mulighed, så ville jeg foreslå ca. 70 cm R.
Med mj hilsen Dan
|
||
||
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
Bjørn Egil
|
||
ses
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ventet meg nesten en slik innvending. Men maksimal bredde på kurven gitt av kurveradien har du oppnådd etter 180 grader. En 60 cm kurve bygger 120 cm i bredden enten du går 180 grader eller 360, eller så mange runder man vil i helixen for den saks skyld. Nemlig |
||
Svein S
|
||
Dan Rasmussen
Post Options
Thanks(0)
|
|
Math ! the old fashion way
Dan
|
||
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I tillegg til kurveradien bør man kanskje også beregne effektiv stigning, hvertfall om man planlegger å kjøre lengre tog gjennom helixen. Jo mindre kurveradius dess krappere effektiv stigning. Det finnes vel en formel eller tabell for dette, hvor mye de ulike radiene tilsvarer av økt stigning, men finner ikke igjen den i farta.
Svein |
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
John Allen lagde en gang en formel og en tabell for å tilpasse stigninger i kurver:
"Grade Compensation for Curved Track" Jeg fant denne tabellen på en tråd på MRH-forumet om nettopp dette. På mitt eget US-anlegg har jeg tenkt å unngå helix siden den ville komme i den smaleste kurven p anlegget, som har en 61 cm kurveradius (24"). I stedet har jeg lagt sterkere stigninger i slakkere kurver, og gått ned til 2,5 % stigning i denne kurven som er litt over 180 grader. I følge John Allens tabell tilsvarer min 2,5 % stigning i denne kurven 3,25% (1,3 x 2,5). Min teststigning er drøye 3,5 %, som faktisk ikke er langt unna forbildet på "min" strekning. Jeg har bygget en teststrekning, og forøvrig erfart det jeg har lest om, at man ikke bare skal tenke på hvor bratt stigning et eller to lok kan trekke, men også hvordan lok og vogner oppfører seg nedover bakken. Husk også at om kurven har en radius i skinnemidte på 60 cm, vil du likevel trenge ca 4 cm på utsiden for skinner, sviller, banelegeme og den plassen ikke minst lange vogner tar pga utslag i endene. Da blir diameter 128 cm. |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |