MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Trix Stortysker
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Trix Stortysker

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Trix Stortysker
    Posted: 06 april 2013 at 11:39



Edited by VA - 28 september 2014 at 18:14
MVH

VA
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2013 at 23:58
Noen tendere hadde Märklin slurvet med montering av hjulene på. De var ikke helt på plass i akselboksene, slik at tenderen var skjev eller sporet av. Det er lett å fikse selv.
Jeg synes at lyden er dårlig etter det som er mulig i dag, dessuten liker jeg ikke leddet ramme (som ikke burde være nødvendig ref. Gützold og Liliput sine modeller). Drivline forøvrig og motor virker noe gammeldags men velprøvd.
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2013 at 12:51
Jeg vurderer også dette lokomotivet. NMJ skriver at de har kjøpt opp restlageret og selger på tilbud.

Er det noen som anbefaler lokomotivet?

Marius
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2013 at 20:55
Fint lok. Litt mye drivverksstøy, men det blir man jo vant til.

Trix stortysker på Youtube.
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Morten J. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 15 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten J. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2013 at 21:44
Litt off topic, men virket som en interessant sporplan til å være et så lite anlegg!
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2013 at 22:15
Rune kan dette med sporplaner...han har lang erfaring med nettopp sporplaner....
krsven
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2013 at 00:40
kan man uten videre kjøre trix sin dcc stortysker på analog likestrøm eller får dette uante konsekvenser?

Tom
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2013 at 11:17
Ifølge bruksanvisningen kan den uten videre kjøres med et vanlig analogt DC-system. Max spenning 15V =.
 
mvh
Bjørn
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2013 at 16:08
I prinsippet kan alle digitaliserte lok kjøres analogt.
Det man bør være oppmerksom på, er at ved analog drift må dekoderen "være i drift". Således må spenningen som oftest være > 6 V før dette skjer og loket beveger seg. - Da blir reguleringsområdet på trafoen mye mindre enn det ellers ville være. Det er stor forskjell på analogegenskapene mellom forskjellige dekodere.
På enkelte lok kan et bit i CV#29 være satt, slik at loket ikke virker analogt.
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2013 at 10:08


Edited by VA - 28 september 2014 at 18:15
MVH

VA
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2013 at 16:37
Er det slik at denne har sinus motor som ikke tåler spenningen som Multimusen til Roco leverer?.
A matter of life and death
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2013 at 09:44
"Sinus-motorer" var bare et "kort eventyr" i Märklin´s historie!
Stortyskeren har som alle andre Märklin-lok som produseres i dag likestrømsmotorer (som alle andre produsenter bruker). - Dette virker det som om Märklin helst vil tie om?!
Det som i utgangspunktet skiller Märklin i dag fra andre produsenter rent teknisk, er "3-skinnedrift".
 
En "Sinusmotor" må i utgangspunktet ha høy spenning for å virke. Derfor er den ikke særlig brukbar for analog drift. Om digitalsystemet er av de typer som Märklin bruker - eller DCC som er på Roco´s Multimaus betyr ikke så mye for denne motortypen.
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2013 at 11:58
Jeg kjører med Roco Multimaus. Ikke noe problem.
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2013 at 17:35

Ok takk for oppklaringen

A matter of life and death
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2013 at 01:42
Som vanlig lot jeg meg friste av et godt tilbud på en ellers kostbar sak og anskaffet meg et slikt lok. Da jeg testet det på en skinne strekke gikk loket med ujevn gange, er dette å forvente da jeg kjører analog? Går jo, men litt kjett alikavæl da..

Tom


Edited by icefighter35 - 08 mai 2013 at 01:43
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2013 at 01:49
Jeg synes ikke det er å forvente at loket ikke fungerer godt.
Forbrukerkjøpsloven er da fin å ha :)
Det er jo opp til selger å levere som forventet.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2013 at 16:18
Går loket ujamnt ved analog spenning, så er det mye som tyder på at EMF-reguleringen i dekoderen er utkoblet? Märklin/Trix bruker å ha god mekanikk - men det kan være den leddede rammen skaper problemer? - Er det kun i kurver det går ujamt?
 
Mange produsenter lar deg velge EMF ved analogrift, slik at det er mulig å utnytte dekoderens "finesser".
Noe av de bedre dekodere jeg har sett i så måte, er Kühn!
 
Det er ikke sikkert at Märklin/Trix er like avansert? - Det har jeg ikke sjekket!
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2013 at 23:54
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Går loket ujamnt ved analog spenning, så er det mye som tyder på at EMF-reguleringen i dekoderen er utkoblet? Märklin/Trix bruker å ha god mekanikk - men det kan være den leddede rammen skaper problemer? - Er det kun i kurver det går ujamt?
 
Mange produsenter lar deg velge EMF ved analogrift, slik at det er mulig å utnytte dekoderens "finesser".
Noe av de bedre dekodere jeg har sett i så måte, er Kühn!
 
Det er ikke sikkert at Märklin/Trix er like avansert? - Det har jeg ikke sjekket!


var på rett strekke det gikk med vekslende hastighet.Hvordan endrer man den reguleringen da,eller er det ikke mulig?

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2013 at 11:10

Etter det jeg kan finne ut av bruksanvisningen til Märklin/Trix for mLD- og mSD-dekodere, så er det CV#52 som styrer dette. Sjekk at Bit#5 = 0 (mit Analog geregelt).

Ellers kan du forsøke å endre motortype i denne CVen. Verdi 5 gir myk regulering og 6 gir hard regulering.
Kanskje dette kan hjelpe?
Er alt på CV# 52 OK, så kan du forsøke å redusere CV#54 (forsterkning) og/eller CV#56 (regulatorinnflytelse). Dersom disse er for høyt stillt, kan loket "jage" (og ikke gå jamnt).
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2013 at 15:20
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Etter det jeg kan finne ut av bruksanvisningen til Märklin/Trix for mLD- og mSD-dekodere, så er det CV#52 som styrer dette. Sjekk at Bit#5 = 0 (mit Analog geregelt).

Ellers kan du forsøke å endre motortype i denne CVen. Verdi 5 gir myk regulering og 6 gir hard regulering.
Kanskje dette kan hjelpe?
Er alt på CV# 52 OK, så kan du forsøke å redusere CV#54 (forsterkning) og/eller CV#56 (regulatorinnflytelse). Dersom disse er for høyt stillt, kan loket "jage" (og ikke gå jamnt).


Mange takk, har ikke digital kontroll selv så må få noen andre til å se på dette, Hvis det fortsatt ikke fungerer pent kan man vel alltids fjerne alt som ligner datamaskin komponenter der inne og heller lodde det hele sammen igjen ala lima el 13. Men håper såklart det ordner seg litt mer avansert daLOL
Evt konvertere til digital..

Tom
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2013 at 08:57
Det siste vil nok være en god idé Smile ...., men du må regne med å bli 'bitt av basillen' ... Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2013 at 11:11

Skrinlegg tanken om å ta ut decoderen og lodde ledninger.

Det du finner i dette loket er noe helt annet enn i en Lima El13.
Kjøp et digitalt startsett og sett igang.
 
mvh
Bjørn
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2013 at 18:42
Etter det jeg forstår, så har du ikke sjekket "Stortyskeren" på digitalstrøm? Da kan det jo være at den ujamne gangen er tilstede da også?
 
Dekodere kan i en viss utstrekning, kompensere for tregheter i drivverk slik at lok som i utgangspunktet "går dårlig" analogt, blir mye bedre digitalt med EMF.
Selv om det er mulig å koble inn denne reguleringsfunksjonen i dekoderen ved analogdrift, vil loket allikevel kunne gå bedre digitalt.
Dette kommer av at under digitaldrift har loket full dekoderspenning tilstede - mens den ved analogdrift er redusert. - Om dekoderen trenger noe "ekstra kraft" på visse steder av en hjulomdreiing, er denne kraften som behøves ikke tilstede ved analogdrift. Motoren vil derfor sakke - eller stoppe opp. Ved digitaldrift har man imidlertid en viss "kraftreserve" lagret i dekoder og høy matespenning.
 
- Ellers er jeg enig at "tiden forlengst er inne for å konvertere til digital"!
 
Nå er det vel nærmest på papiret at nye Märklin/Trix-lok er beregnet for analogdrift da selv de enkleste begynnersettene har vært digitale noen år. - Skulle derfor tro at de ikke legger så mye arbeid i å få gode kjøreegenskaper analogt?
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2013 at 23:16
Takk for innlegget, selger har tatt kontakt (sendte han en mail angående det oppståtte problemet først) og han skal sjekke noen andre lok han har om de også sliter litt med analog drift, så venter spent på svar fra han.

Angående om trix og co ikke legger noe arbeid i å sørge for at modellene dems ikke går med ujevn motstand på det mekaniske vet jeg ikke, men håper da at de sørger for at ting er skikkelig i balanse og ikke går med automatisk motstand da dette vil gi unødig slitasje på drivverket ? Tannhjul i spenn og slikt er vel ikke å foretrekke..Noe som sikkert ville gått seg til etter endt innkjøring i form at ting blir slitt på plass sånn at det går knirkefrittConfused Men for å være helt ærlig tror jeg det heller går på dekoder innstillinger, men får se.

Tom

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Etter det jeg forstår, så har du ikke sjekket "Stortyskeren" på digitalstrøm? Da kan det jo være at den ujamne gangen er tilstede da også?
 
Dekodere kan i en viss utstrekning, kompensere for tregheter i drivverk slik at lok som i utgangspunktet "går dårlig" analogt, blir mye bedre digitalt med EMF.
Selv om det er mulig å koble inn denne reguleringsfunksjonen i dekoderen ved analogdrift, vil loket allikevel kunne gå bedre digitalt.
Dette kommer av at under digitaldrift har loket full dekoderspenning tilstede - mens den ved analogdrift er redusert. - Om dekoderen trenger noe "ekstra kraft" på visse steder av en hjulomdreiing, er denne kraften som behøves ikke tilstede ved analogdrift. Motoren vil derfor sakke - eller stoppe opp. Ved digitaldrift har man imidlertid en viss "kraftreserve" lagret i dekoder og høy matespenning.
 
- Ellers er jeg enig at "tiden forlengst er inne for å konvertere til digital"!
 
Nå er det vel nærmest på papiret at nye Märklin/Trix-lok er beregnet for analogdrift da selv de enkleste begynnersettene har vært digitale noen år. - Skulle derfor tro at de ikke legger så mye arbeid i å få gode kjøreegenskaper analogt?
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2013 at 23:26
Har jo sett hvordan det hele foregår med digital drift når jeg har vært innom på strømmen feks, og det er bra det ikke finnes foto av hvor dustete smil ("grinn" på engelsk)jeg sikkert har når dem aktiverer lokfløyter og damp lyder fullført med saaakte igangsettelse..Embarrassed

Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Det siste vil nok være en god idé Smile ...., men du må regne med å bli 'bitt av basillen' ... Wink


Edited by icefighter35 - 13 mai 2013 at 23:27
Back to Top
Stig80 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stig80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2014 at 20:14
Tenkte jeg kunne skrive her uten å starte en ny tråd.
Igår kjørte jeg min (konas) stortysker 63a på anlegget mitt. Forsåvidt gikk det greit i noen timer, helt til den bare stoppet helt av seg selv og ikke ville kjøre en millimeter lenger. Jeg har riktignok gitt den en liten dråpe olje tidligere, men det er mange timer siden. Jeg har skjønt at dette er lok som må "kjøres" inn grunnet tannhjulene. Jeg tenkte øyeblikkelig at det måtte være noe smuss og pusset hjulene rene. Men da jeg skulle prøve å kjøre loket igjen fikk jeg bare en lyd om at motoren prøvde å gå, men ingenting skjedde. Så prøvde jeg å vri hjulene litt rundt for å se om det hjalp, riktignok litt, men det kjørte utrolig hakkete. Jeg prøvde flere ganger, men på lav gange så stopper det nesten opp. Nå vurderer jeg å ta det med til Strømmen og få undersøkt dette. Enten er det motorhavari eller et dekoder problem. Jeg hadde noe lignende med et EL 13 lok fra et startsett jeg fikk til jul i 2012. Eneste jeg ikke har byttet der er chassiet. Temmelig frustrerende når man vet hva ting koster. Håper dette er et enkelt problem som kan fikses. For jeg er ikke noen kløpper på feilsøking annet enn om det er støv eller annet som gjør at tannhjul henger seg opp. Sukk.
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2014 at 21:13
Kanskje en ledning sitter i klem mellom svinghjulet og chassi? 
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Stig80 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stig80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2014 at 21:29
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Kanskje en ledning sitter i klem mellom svinghjulet og chassi? 


Jeg tror ikke det. Det loket har kjørt i mange timer, men som jeg skrev så var det som det bare dabbet av og stoppet helt opp. Og jeg har ikke åpnet det opp eller noe. Jeg har ikke annet enn bare gitt den en adresse og kjørt med siden det kom i hus. Og eneste vedlikeholdet er som sagt å pusse på hjulene som følge av avleiring fra trekkhjul og annet som er naturlig på et åpent anlegg.
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2014 at 00:42
Det skjedde med min Y6 motorvogn, etter å ha kjørt mange timer. 
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2014 at 01:08
Hei.

Jeg hadde et lignende problem med min trix el10 (med og uten dekoder).
Fikk en bekjent til å ta det med til NMJ. De fikset det. 
Hva de gjorde vet jeg desverre ikke.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,125 seconds.