Trix Stortysker
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7728
Printed Date: 23 november 2024 at 03:33 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Trix Stortysker
Posted By: VA
Subject: Trix Stortysker
Date Posted: 06 april 2013 at 11:39
------------- MVH
VA
|
Replies:
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 07 april 2013 at 23:58
Noen tendere hadde Märklin slurvet med montering av hjulene på. De var ikke helt på plass i akselboksene, slik at tenderen var skjev eller sporet av. Det er lett å fikse selv.
Jeg synes at lyden er dårlig etter det som er mulig i dag, dessuten liker jeg ikke leddet ramme (som ikke burde være nødvendig ref. Gützold og Liliput sine modeller). Drivline forøvrig og motor virker noe gammeldags men velprøvd.
|
Posted By: _marius
Date Posted: 11 april 2013 at 12:51
Jeg vurderer også dette lokomotivet. http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=6761&osCsid=2087468cdac496ee2b49d8074f5e27bf" rel="nofollow - NMJ skriver at de har kjøpt opp restlageret og selger på tilbud.
Er det noen som anbefaler lokomotivet?
------------- Marius
|
Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 11 april 2013 at 20:55
Fint lok. Litt mye drivverksstøy, men det blir man jo vant til.
http://www.youtube.com/watch?v=ukSYIfMqlew" rel="nofollow - Trix stortysker på Youtube.
------------- Modelljernbanebloggen: http://runekleven.blogspot.no/" rel="nofollow - http://runekleven.blogspot.no/
|
Posted By: Morten J.
Date Posted: 11 april 2013 at 21:44
Litt off topic, men virket som en interessant sporplan til å være et så lite anlegg!
|
Posted By: krsven
Date Posted: 11 april 2013 at 22:15
Rune kan dette med sporplaner...han har lang erfaring med nettopp sporplaner....
------------- krsven
|
Posted By: icefighter35
Date Posted: 12 april 2013 at 00:40
kan man uten videre kjøre trix sin dcc stortysker på analog likestrøm eller får dette uante konsekvenser?
Tom
|
Posted By: Bhal
Date Posted: 12 april 2013 at 11:17
Ifølge bruksanvisningen kan den uten videre kjøres med et vanlig analogt DC-system. Max spenning 15V =.
------------- mvh Bjørn
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 16 april 2013 at 16:08
I prinsippet kan alle digitaliserte lok kjøres analogt.
Det man bør være oppmerksom på, er at ved analog drift må dekoderen "være i drift". Således må spenningen som oftest være > 6 V før dette skjer og loket beveger seg. - Da blir reguleringsområdet på trafoen mye mindre enn det ellers ville være. Det er stor forskjell på analogegenskapene mellom forskjellige dekodere.
På enkelte lok kan et bit i CV#29 være satt, slik at loket ikke virker analogt.
|
Posted By: VA
Date Posted: 24 april 2013 at 10:08
------------- MVH
VA
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 24 april 2013 at 16:37
Er det slik at denne har sinus motor som ikke tåler spenningen som Multimusen til Roco leverer?.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 25 april 2013 at 09:44
"Sinus-motorer" var bare et "kort eventyr" i Märklin´s historie!
Stortyskeren har som alle andre Märklin-lok som produseres i dag likestrømsmotorer (som alle andre produsenter bruker). - Dette virker det som om Märklin helst vil tie om?!
Det som i utgangspunktet skiller Märklin i dag fra andre produsenter rent teknisk, er "3-skinnedrift".
En "Sinusmotor" må i utgangspunktet ha høy spenning for å virke. Derfor er den ikke særlig brukbar for analog drift. Om digitalsystemet er av de typer som Märklin bruker - eller DCC som er på Roco´s Multimaus betyr ikke så mye for denne motortypen.
|
Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 25 april 2013 at 11:58
Jeg kjører med Roco Multimaus. Ikke noe problem.
------------- Modelljernbanebloggen: http://runekleven.blogspot.no/" rel="nofollow - http://runekleven.blogspot.no/
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 25 april 2013 at 17:35
Ok takk for oppklaringen
------------- A matter of life and death
|
Posted By: icefighter35
Date Posted: 08 mai 2013 at 01:42
Som vanlig lot jeg meg friste av et godt tilbud på en ellers kostbar sak og anskaffet meg et slikt lok. Da jeg testet det på en skinne strekke gikk loket med ujevn gange, er dette å forvente da jeg kjører analog? Går jo, men litt kjett alikavæl da..
Tom
|
Posted By: EirikS
Date Posted: 08 mai 2013 at 01:49
Jeg synes ikke det er å forvente at loket ikke fungerer godt. Forbrukerkjøpsloven er da fin å ha :) Det er jo opp til selger å levere som forventet.
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 11 mai 2013 at 16:18
Går loket ujamnt ved analog spenning, så er det mye som tyder på at EMF-reguleringen i dekoderen er utkoblet? Märklin/Trix bruker å ha god mekanikk - men det kan være den leddede rammen skaper problemer? - Er det kun i kurver det går ujamt?
Mange produsenter lar deg velge EMF ved analogrift, slik at det er mulig å utnytte dekoderens "finesser".
Noe av de bedre dekodere jeg har sett i så måte, er Kühn!
Det er ikke sikkert at Märklin/Trix er like avansert? - Det har jeg ikke sjekket!
|
Posted By: icefighter35
Date Posted: 11 mai 2013 at 23:54
Kjell H. wrote:
Går loket ujamnt ved analog spenning, så er det mye som tyder på at EMF-reguleringen i dekoderen er utkoblet? Märklin/Trix bruker å ha god mekanikk - men det kan være den leddede rammen skaper problemer? - Er det kun i kurver det går ujamt?
Mange produsenter lar deg velge EMF ved analogrift, slik at det er mulig å utnytte dekoderens "finesser".
Noe av de bedre dekodere jeg har sett i så måte, er Kühn!
Det er ikke sikkert at Märklin/Trix er like avansert? - Det har jeg ikke sjekket! |
var på rett strekke det gikk med vekslende hastighet.Hvordan endrer man den reguleringen da,eller er det ikke mulig?
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 12 mai 2013 at 11:10
Etter det jeg kan finne ut av bruksanvisningen til Märklin/Trix for mLD- og mSD-dekodere, så er det CV#52 som styrer dette. Sjekk at Bit#5 = 0 (mit Analog geregelt).
Ellers kan du forsøke å endre motortype i denne CVen. Verdi 5 gir myk regulering og 6 gir hard regulering.
Kanskje dette kan hjelpe?
Er alt på CV# 52 OK, så kan du forsøke å redusere CV#54 (forsterkning) og/eller CV#56 (regulatorinnflytelse). Dersom disse er for høyt stillt, kan loket "jage" (og ikke gå jamnt).
|
Posted By: icefighter35
Date Posted: 12 mai 2013 at 15:20
Kjell H. wrote:
Etter det jeg kan finne ut av bruksanvisningen til Märklin/Trix for mLD- og mSD-dekodere, så er det CV#52 som styrer dette. Sjekk at Bit#5 = 0 (mit Analog geregelt).
Ellers kan du forsøke å endre motortype i denne CVen. Verdi 5 gir myk regulering og 6 gir hard regulering.
Kanskje dette kan hjelpe?
Er alt på CV# 52 OK, så kan du forsøke å redusere CV#54 (forsterkning) og/eller CV#56 (regulatorinnflytelse). Dersom disse er for høyt stillt, kan loket "jage" (og ikke gå jamnt).
|
Mange takk, har ikke digital kontroll selv så må få noen andre til å se på dette, Hvis det fortsatt ikke fungerer pent kan man vel alltids fjerne alt som ligner datamaskin komponenter der inne og heller lodde det hele sammen igjen ala lima el 13. Men håper såklart det ordner seg litt mer avansert da Evt konvertere til digital..
Tom
|
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 13 mai 2013 at 08:57
Det siste vil nok være en god idé ...., men du må regne med å bli 'bitt av basillen' ...
------------- Bjørn Egil
|
Posted By: Bhal
Date Posted: 13 mai 2013 at 11:11
Skrinlegg tanken om å ta ut decoderen og lodde ledninger. Det du finner i dette loket er noe helt annet enn i en Lima El13. Kjøp et digitalt startsett og sett igang. mvh Bjørn
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 13 mai 2013 at 18:42
Etter det jeg forstår, så har du ikke sjekket "Stortyskeren" på digitalstrøm? Da kan det jo være at den ujamne gangen er tilstede da også?
Dekodere kan i en viss utstrekning, kompensere for tregheter i drivverk slik at lok som i utgangspunktet "går dårlig" analogt, blir mye bedre digitalt med EMF.
Selv om det er mulig å koble inn denne reguleringsfunksjonen i dekoderen ved analogdrift, vil loket allikevel kunne gå bedre digitalt.
Dette kommer av at under digitaldrift har loket full dekoderspenning tilstede - mens den ved analogdrift er redusert. - Om dekoderen trenger noe "ekstra kraft" på visse steder av en hjulomdreiing, er denne kraften som behøves ikke tilstede ved analogdrift. Motoren vil derfor sakke - eller stoppe opp. Ved digitaldrift har man imidlertid en viss "kraftreserve" lagret i dekoder og høy matespenning.
- Ellers er jeg enig at "tiden forlengst er inne for å konvertere til digital"!
Nå er det vel nærmest på papiret at nye Märklin/Trix-lok er beregnet for analogdrift da selv de enkleste begynnersettene har vært digitale noen år. - Skulle derfor tro at de ikke legger så mye arbeid i å få gode kjøreegenskaper analogt?
|
Posted By: icefighter35
Date Posted: 13 mai 2013 at 23:16
Takk for innlegget, selger har tatt kontakt (sendte han en mail angående det oppståtte problemet først) og han skal sjekke noen andre lok han har om de også sliter litt med analog drift, så venter spent på svar fra han.
Angående om trix og co ikke legger noe arbeid i å sørge for at modellene dems ikke går med ujevn motstand på det mekaniske vet jeg ikke, men håper da at de sørger for at ting er skikkelig i balanse og ikke går med automatisk motstand da dette vil gi unødig slitasje på drivverket ? Tannhjul i spenn og slikt er vel ikke å foretrekke..Noe som sikkert ville gått seg til etter endt innkjøring i form at ting blir slitt på plass sånn at det går knirkefritt Men for å være helt ærlig tror jeg det heller går på dekoder innstillinger, men får se.
Tom
Kjell H. wrote:
Etter det jeg forstår, så har du ikke sjekket "Stortyskeren" på digitalstrøm? Da kan det jo være at den ujamne gangen er tilstede da også?
Dekodere kan i en viss utstrekning, kompensere for tregheter i drivverk slik at lok som i utgangspunktet "går dårlig" analogt, blir mye bedre digitalt med EMF.
Selv om det er mulig å koble inn denne reguleringsfunksjonen i dekoderen ved analogdrift, vil loket allikevel kunne gå bedre digitalt.
Dette kommer av at under digitaldrift har loket full dekoderspenning tilstede - mens den ved analogdrift er redusert. - Om dekoderen trenger noe "ekstra kraft" på visse steder av en hjulomdreiing, er denne kraften som behøves ikke tilstede ved analogdrift. Motoren vil derfor sakke - eller stoppe opp. Ved digitaldrift har man imidlertid en viss "kraftreserve" lagret i dekoder og høy matespenning.
- Ellers er jeg enig at "tiden forlengst er inne for å konvertere til digital"!
Nå er det vel nærmest på papiret at nye Märklin/Trix-lok er beregnet for analogdrift da selv de enkleste begynnersettene har vært digitale noen år. - Skulle derfor tro at de ikke legger så mye arbeid i å få gode kjøreegenskaper analogt? |
|
Posted By: icefighter35
Date Posted: 13 mai 2013 at 23:26
Har jo sett hvordan det hele foregår med digital drift når jeg har vært innom på strømmen feks, og det er bra det ikke finnes foto av hvor dustete smil ("grinn" på engelsk)jeg sikkert har når dem aktiverer lokfløyter og damp lyder fullført med saaakte igangsettelse..
b e pedersen wrote:
Det siste vil nok være en god idé ...., men du må regne med å bli 'bitt av basillen' ...
|
|
Posted By: Stig80
Date Posted: 20 januar 2014 at 20:14
Tenkte jeg kunne skrive her uten å starte en ny tråd. Igår kjørte jeg min (konas) stortysker 63a på anlegget mitt. Forsåvidt gikk det greit i noen timer, helt til den bare stoppet helt av seg selv og ikke ville kjøre en millimeter lenger. Jeg har riktignok gitt den en liten dråpe olje tidligere, men det er mange timer siden. Jeg har skjønt at dette er lok som må "kjøres" inn grunnet tannhjulene. Jeg tenkte øyeblikkelig at det måtte være noe smuss og pusset hjulene rene. Men da jeg skulle prøve å kjøre loket igjen fikk jeg bare en lyd om at motoren prøvde å gå, men ingenting skjedde. Så prøvde jeg å vri hjulene litt rundt for å se om det hjalp, riktignok litt, men det kjørte utrolig hakkete. Jeg prøvde flere ganger, men på lav gange så stopper det nesten opp. Nå vurderer jeg å ta det med til Strømmen og få undersøkt dette. Enten er det motorhavari eller et dekoder problem. Jeg hadde noe lignende med et EL 13 lok fra et startsett jeg fikk til jul i 2012. Eneste jeg ikke har byttet der er chassiet. Temmelig frustrerende når man vet hva ting koster. Håper dette er et enkelt problem som kan fikses. For jeg er ikke noen kløpper på feilsøking annet enn om det er støv eller annet som gjør at tannhjul henger seg opp. Sukk.
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 20 januar 2014 at 21:13
Kanskje en ledning sitter i klem mellom svinghjulet og chassi?
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: Stig80
Date Posted: 20 januar 2014 at 21:29
MY1201 wrote:
Kanskje en ledning sitter i klem mellom svinghjulet og chassi? |
Jeg tror ikke det. Det loket har kjørt i mange timer, men som jeg skrev så var det som det bare dabbet av og stoppet helt opp. Og jeg har ikke åpnet det opp eller noe. Jeg har ikke annet enn bare gitt den en adresse og kjørt med siden det kom i hus. Og eneste vedlikeholdet er som sagt å pusse på hjulene som følge av avleiring fra trekkhjul og annet som er naturlig på et åpent anlegg.
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 21 januar 2014 at 00:42
Det skjedde med min Y6 motorvogn, etter å ha kjørt mange timer.
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: einjen
Date Posted: 21 januar 2014 at 01:08
Hei.
Jeg hadde et lignende problem med min trix el10 (med og uten dekoder). Fikk en bekjent til å ta det med til NMJ. De fikset det. Hva de gjorde vet jeg desverre ikke.
------------- --
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog
|
Posted By: Stig80
Date Posted: 22 februar 2014 at 22:38
Ja, da har jeg vært og hentet min stortysker på Strømmen. Og der ble jeg fortalt at det var feil på hvordan tannhjulet stod i forhold til hverandre og mest sannsynlig en fabrikk feil. Da jeg omsider kom hjem i dag og fikk testet ut loket så synes jeg fremdeles gangen var usedvanlig dårlig og på lav gange hakker den like mye som før. Ikke bedre er det når jeg bakker. Jeg glemte selvsagt å spørre om de kunne testkjøre loket før jeg dro derfra. Men slik er nå det. Kan det være dekoderen? Jeg bare spør. For jeg har nemlig en Di4 som jeg har innstallert lyddekoder i. Før jeg innstallerte den hadde jeg noen dekodere fra startsett jeg kjøpte brukt. Jeg hadde problemer med Di4 at den under kjøring plutselig tok helt av og kjørte vannvittig fort for så og kjøre normalt igjen. Jeg leverte Di4'eren hos Amundsen og ba de sjekke for meg og samtidig fikk jeg også service på loket. Jeg fikk da beskjed om at dekoderene var defekte og ble anbefalt en annen dekoder. Nå virker loket veldig bra og dekoderene har jeg kastet.
|
Posted By: icefighter35
Date Posted: 23 februar 2014 at 15:10
Stig80 wrote:
Ja, da har jeg vært og hentet min stortysker på Strømmen. Og der ble jeg fortalt at det var feil på hvordan tannhjulet stod i forhold til hverandre og mest sannsynlig en fabrikk feil. Da jeg omsider kom hjem i dag og fikk testet ut loket så synes jeg fremdeles gangen var usedvanlig dårlig og på lav gange hakker den like mye som før. Ikke bedre er det når jeg bakker. Jeg glemte selvsagt å spørre om de kunne testkjøre loket før jeg dro derfra. Men slik er nå det. Kan det være dekoderen? Jeg bare spør. For jeg har nemlig en Di4 som jeg har innstallert lyddekoder i. Før jeg innstallerte den hadde jeg noen dekodere fra startsett jeg kjøpte brukt. Jeg hadde problemer med Di4 at den under kjøring plutselig tok helt av og kjørte vannvittig fort for så og kjøre normalt igjen. Jeg leverte Di4'eren hos Amundsen og ba de sjekke for meg og samtidig fikk jeg også service på loket. Jeg fikk da beskjed om at dekoderene var defekte og ble anbefalt en annen dekoder. Nå virker loket veldig bra og dekoderene har jeg kastet. |
Kostet det noe å få fikset fabrikkfeilene? For å finne ut om det er dekoderen eller ikke kan man vel egentlig bare omlodde strømledningen rett til motoren istede for å gå omveien med all elektronikken de har pressa inn i modellen?
|
Posted By: Stig80
Date Posted: 23 februar 2014 at 21:17
Kostet ikke noe denne gangen. Men jeg synes at det var rart at de overså denne feilen. Eller hva er god gange egentlig? Er det ikke meningen at lok av denne typen skal gå rolig kanskje?
|
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 23 februar 2014 at 23:05
Alle lokomotiver i 1:87 som ikke er i de aller laveste prisklassene skal selvfølgelig ha god og jevn gange.
For en stortysker i 1:1 kan det være så som så. Er loket i god stand går det så fint som bare det, men det skal ikke så mye til av slitasje, skjevheter eller andre feil før det oppfører seg som om det vil bort fra skinnene.
|
Posted By: icefighter35
Date Posted: 24 februar 2014 at 00:24
Stig80 wrote:
Kostet ikke noe denne gangen. Men jeg synes at det var rart at de overså denne feilen. Eller hva er god gange egentlig? Er det ikke meningen at lok av denne typen skal gå rolig kanskje? |
Syntes roco sin el 18 er noe av det mest perfekte jeg har sett av gangeegenskaper og er vel slik man egentlig forventer matriellet nå til dags?
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 24 februar 2014 at 10:31
En utfordring , rent mekanisk, er det mht. Trix og Märklins "stortyskere". De har leddet ramme - i motsetning til konkurrenter fra Gützold, Liliput og Roco. Dette er en konstruksjon som henger tilbake fra 50-tallel hos Märklin. Det er derved større krav til presisjon og utførelse av tannhjul og inngrep. Dette kan også lett innebære at kobbelstenger/veivstenger "binder seg". Jeg tror at Märklin produserte siste utgave av "stortyskere" med nye operatører og noe slett kvalitetskontroll? Dette bedømmer jeg ut fra at flere lok ikke engang hadde hjulene presset på plass i tenderen, noe som burde ha vært avdekket på fabrikken. - Ellers hadde det vært interessant å vite hvilket tannhjul det var problemer med - det er mange å velge i på dette loket?!
|
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 24 februar 2014 at 13:00
Kjell H. wrote:
En utfordring , rent mekanisk, er det mht. Trix og Märklins "stortyskere". De har leddet ramme - i motsetning til konkurrenter fra Gützold, Liliput og Roco. Dette er en konstruksjon som henger tilbake fra 50-tallel hos Märklin. |
Det er for så vidt riktig, men leddkonstruksjonen som var på 50- og 60-tallslokene (BR44) var en del annerledes enn den som kom med modellen av BR50 på 70-tallet. BR44 var nokså "slaskete" i oppbygningen med store (veldig store!) klaringer både i koblestengene og i overføringen mellom de to drivverkgruppene, og det skulle mye til for at dette skulle skape problemer. Selv svært slitte lok gikk greit så lenge ikke noe var kommet betydelig ut av posisjon. Modelltroheten var det derimot så som så med.... Min erfaring med diverse reparasjoner av BR50 gjennom en del år er at heller ikke denne var spesielt problematisk, men fordi leddet var noe enklere utført kunne overføringen gå ujevnt eller låse seg når tannhjul, akselføringer og annet ble slitt. Å plukke fra hverandre dette og erstatte slitte deler var en møkkajobb...
Nå har ikke jeg den omtalte stortyskermodellen selv, så nøyaktig hvordan leddet er konstruert på denne vet jeg ikke. Med de økte kravene til modelltrohet vil det dog ikke overraske meg om den er mer følsom for unøyaktigheter.
|
Posted By: Stig80
Date Posted: 24 februar 2014 at 19:47
Synes ikke et lok til nesten 3000,- er lavpris. :-)
|
Posted By: einjen
Date Posted: 24 februar 2014 at 20:30
Tja. Hva kostet en Märklin Nohab i 1985?
------------- --
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog
|
Posted By: Stig80
Date Posted: 24 februar 2014 at 21:33
einjen wrote:
Tja.Hva kostet en Märklin Nohab i 1985?
|
You tell me. Jeg var bare såvidt 5 år den gangen. Så jeg er ingen pensjonert kar med lang fartstid innen mj. Men klart har du AFP og gullkantet pensjon kan du jo sikkert bla opp 1000-lapper til de lokene du ønsker deg som er i 10 000-, kronersklassen. Og de lokene som var gjeve den gangen koster sikkert en formue og digitalisere i dag og ikke verdt en penny å gjøre noe med annet enn å ha de i et monter som forhåpentligvis er støvtett.
|
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 24 februar 2014 at 22:24
einjen wrote:
Tja.Hva kostet en Märklin Nohab i 1985? |
1976: Märklin 3068 (3.641, rød) kr. 361,-. 1983: Märklin 3143 (3.605, rød) kr. 740,-. 1989: Märklin 3137 (3.623, grønn) kr. 995,-. 1990: Märklin 3143 (3.605, rød) kr. 895,-.
For øvrig mente jeg selvfølgelig ikke at en stortysker fra Märklin/Trix er "lavpris" - tvert imot. Hvis man derimot ser på hvordan kjøreegenskapene er på Limamodeller fra 70-tallet kan man lett forstå hvorfor de kostet mindre enn Märklin og Fleischmann, men i forhold til kvaliteten var de egentlig grisedyre. Det var jo egentlig bare søppel.
Virkelig lavpris var det man fikk tak i av Piko på 80-tallet, men det skyldtes jo delvis politiske årsaker. Man fikk små lok til langt under 100-lappen, store damplok med fine detaljer til 2-300 kroner. Men plasten var sprø, så man måtte for all del ikke miste dem i gulvet - da sprutet delene i små fragmenter over alt. Og kjøreegenskapene var det så som så med....
|
|