MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Trix Stortysker
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Trix Stortysker

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Stig80 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stig80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2014 at 22:38
Ja, da har jeg vært og hentet min stortysker på Strømmen. Og der ble jeg fortalt at det var feil på hvordan tannhjulet stod i forhold til hverandre og mest sannsynlig en fabrikk feil. Da jeg omsider kom hjem i dag og fikk testet ut loket så synes jeg fremdeles gangen var usedvanlig dårlig og på lav gange hakker den like mye som før. Ikke bedre er det når jeg bakker.
Jeg glemte selvsagt å spørre om de kunne testkjøre loket før jeg dro derfra. Men slik er nå det. Kan det være dekoderen? Jeg bare spør. For jeg har nemlig en Di4 som jeg har innstallert lyddekoder i. Før jeg innstallerte den hadde jeg noen dekodere fra startsett jeg kjøpte brukt. Jeg hadde problemer med Di4 at den under kjøring plutselig tok helt av og kjørte vannvittig fort for så og kjøre normalt igjen. Jeg leverte Di4'eren hos Amundsen og ba de sjekke for meg og samtidig fikk jeg også service på loket. Jeg fikk da beskjed om at dekoderene var defekte og ble anbefalt en annen dekoder. Nå virker loket veldig bra og dekoderene har jeg kastet.
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2014 at 15:10
Originally posted by Stig80 Stig80 wrote:

Ja, da har jeg vært og hentet min stortysker på Strømmen. Og der ble jeg fortalt at det var feil på hvordan tannhjulet stod i forhold til hverandre og mest sannsynlig en fabrikk feil. Da jeg omsider kom hjem i dag og fikk testet ut loket så synes jeg fremdeles gangen var usedvanlig dårlig og på lav gange hakker den like mye som før. Ikke bedre er det når jeg bakker.
Jeg glemte selvsagt å spørre om de kunne testkjøre loket før jeg dro derfra. Men slik er nå det. Kan det være dekoderen? Jeg bare spør. For jeg har nemlig en Di4 som jeg har innstallert lyddekoder i. Før jeg innstallerte den hadde jeg noen dekodere fra startsett jeg kjøpte brukt. Jeg hadde problemer med Di4 at den under kjøring plutselig tok helt av og kjørte vannvittig fort for så og kjøre normalt igjen. Jeg leverte Di4'eren hos Amundsen og ba de sjekke for meg og samtidig fikk jeg også service på loket. Jeg fikk da beskjed om at dekoderene var defekte og ble anbefalt en annen dekoder. Nå virker loket veldig bra og dekoderene har jeg kastet.


Kostet det noe å få fikset fabrikkfeilene? For å finne ut om det er dekoderen eller ikke kan man vel egentlig bare omlodde strømledningen rett til motoren istede for å gå omveien med all elektronikken de har pressa inn i modellen?
Back to Top
Stig80 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stig80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2014 at 21:17
Kostet ikke noe denne gangen. Men jeg synes at det var rart at de overså denne feilen. Eller hva er god gange egentlig? Er det ikke meningen at lok av denne typen skal gå rolig kanskje?
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2014 at 23:05
Alle lokomotiver i 1:87 som ikke er i de aller laveste prisklassene skal selvfølgelig ha god og jevn gange.

For en stortysker i 1:1 kan det være så som så. Er loket i god stand går det så fint som bare det, men det skal ikke så mye til av slitasje, skjevheter eller andre feil før det oppfører seg som om det vil bort fra skinnene.
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2014 at 00:24
Originally posted by Stig80 Stig80 wrote:

Kostet ikke noe denne gangen. Men jeg synes at det var rart at de overså denne feilen. Eller hva er god gange egentlig? Er det ikke meningen at lok av denne typen skal gå rolig kanskje?


Syntes roco sin el 18 er noe av det mest perfekte jeg har sett av gangeegenskaper og er vel slik man egentlig forventer matriellet nå til dags?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2014 at 10:31
En utfordring , rent mekanisk, er det mht. Trix og Märklins "stortyskere". De har leddet ramme - i motsetning til konkurrenter fra Gützold, Liliput og Roco. Dette er en konstruksjon som henger tilbake fra 50-tallel hos Märklin.
Det er derved større krav til presisjon og utførelse av tannhjul og inngrep. Dette kan også lett innebære at kobbelstenger/veivstenger "binder seg".
Jeg tror at Märklin produserte siste utgave av "stortyskere" med nye operatører og noe slett kvalitetskontroll? Dette bedømmer jeg ut fra at flere lok ikke engang hadde hjulene presset på plass i tenderen, noe som burde ha vært avdekket på fabrikken.
- Ellers hadde det vært interessant å vite hvilket tannhjul det var problemer med - det er mange å velge i på dette loket?!

Edited by Kjell H. - 24 februar 2014 at 10:33
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2014 at 13:00
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

En utfordring , rent mekanisk, er det mht. Trix og Märklins "stortyskere". De har leddet ramme - i motsetning til konkurrenter fra Gützold, Liliput og Roco. Dette er en konstruksjon som henger tilbake fra 50-tallel hos Märklin.

Det er for så vidt riktig, men leddkonstruksjonen som var på 50- og 60-tallslokene (BR44) var en del annerledes enn den som kom med modellen av BR50 på 70-tallet.
BR44 var nokså "slaskete" i oppbygningen med store (veldig store!) klaringer både i koblestengene og i overføringen mellom de to drivverkgruppene, og det skulle mye til for at dette skulle skape problemer. Selv svært slitte lok gikk greit så lenge ikke noe var kommet betydelig ut av posisjon. Modelltroheten var det derimot så som så med....
Min erfaring med diverse reparasjoner av BR50 gjennom en del år er at heller ikke denne var spesielt problematisk, men fordi leddet var noe enklere utført kunne overføringen gå ujevnt eller låse seg når tannhjul, akselføringer og annet ble slitt. Å plukke fra hverandre dette og erstatte slitte deler var en møkkajobb...

Nå har ikke jeg den omtalte stortyskermodellen selv, så nøyaktig hvordan leddet er konstruert på denne vet jeg ikke. Med de økte kravene til modelltrohet vil det dog ikke overraske meg om den er mer følsom for unøyaktigheter.
Back to Top
Stig80 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stig80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2014 at 19:47
Synes ikke et lok til nesten 3000,- er lavpris. :-)
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2014 at 20:30
Tja.
Hva kostet en Märklin Nohab i 1985?



--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Stig80 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stig80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2014 at 21:33
Originally posted by einjen einjen wrote:

Tja.
Hva kostet en Märklin Nohab i 1985?





You tell me. Jeg var bare såvidt 5 år den gangen. Så jeg er ingen pensjonert kar med lang fartstid innen mj. Men klart har du AFP og gullkantet pensjon kan du jo sikkert bla opp 1000-lapper til de lokene du ønsker deg som er i 10 000-, kronersklassen. Og de lokene som var gjeve den gangen koster sikkert en formue og digitalisere i dag og ikke verdt en penny å gjøre noe med annet enn å ha de i et monter som forhåpentligvis er støvtett.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2014 at 22:24
Originally posted by einjen einjen wrote:

Tja.
Hva kostet en Märklin Nohab i 1985?

1976: Märklin 3068 (3.641, rød) kr. 361,-.
1983: Märklin 3143 (3.605, rød) kr. 740,-.
1989: Märklin 3137 (3.623, grønn) kr. 995,-.
1990: Märklin 3143 (3.605, rød) kr. 895,-.

For øvrig mente jeg selvfølgelig ikke at en stortysker fra Märklin/Trix er "lavpris" - tvert imot.
Hvis man derimot ser på hvordan kjøreegenskapene er på Limamodeller fra 70-tallet kan man lett forstå hvorfor de kostet mindre enn Märklin og Fleischmann, men i forhold til kvaliteten var de egentlig grisedyre. Det var jo egentlig bare søppel.

Virkelig lavpris var det man fikk tak i av Piko på 80-tallet, men det skyldtes jo delvis politiske årsaker. Man fikk små lok til langt under 100-lappen, store damplok med fine detaljer til 2-300 kroner. Men plasten var sprø, så man måtte for all del ikke miste dem i gulvet - da sprutet delene i små fragmenter over alt. Og kjøreegenskapene var det så som så med....

Edited by H. Lindholm - 24 februar 2014 at 22:25
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.