MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bananplugg /-kontakt til modul?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bananplugg /-kontakt til modul?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bananplugg /-kontakt til modul?
    Posted: 22 mars 2013 at 10:51
Ser i normen at moduler skal ha 4mm bananplugg og -kontakt mot neste modul, er det noen som vet om dette er å få tak i på Clas Ohlson eller Jula? Hadde tenkt å pusle litt med dette i påsken, og i dag er siste mulighet til å stikke innom en av disse butikkene etter jobb.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2013 at 11:04
Clas Ohlson har en type som er mye brukt. Jeg kommer tilbake med varenummer senere i dag.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2013 at 11:10
Flotters, takk for kjapt svar!Smile Tenkte å ta helg/ferie litt tidlig i dag, ved 13-tia.

Netthandel er jo også en mulighet i og for seg. Ser at elektroshop har endel utvalg, men vet ikke hvordan disse er å handle med.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Ludefladen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 04 august 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludefladen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2013 at 11:45
Sjekk denne linken, der finner du det du trenger.
God påske.

R.Norheim
MJ-hilsen

Ludefladen

R.Norheim
Back to Top
Ludefladen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 04 august 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludefladen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2013 at 11:47
Oops! Det var kanskje greit å ta med linken.

http://www.clasohlson.com/no/view/content/search?N=0&Ntk=All&Ntt=bananstift&Nty=1&D=bananstift&Ntx=mode+matchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true

RN
MJ-hilsen

Ludefladen

R.Norheim
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2013 at 12:02
Der var de vettu, takk for linken! Søkte på "bananplugg" og fikk null treff, så jeg ble litt usikker på om de hadde.

God påske til deg også!Smile

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2013 at 12:25
Har noen forresten forslag til "dertil egnet strekkavlasting" på ledningen ut fra modulen?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2013 at 12:42
Slå en knute på ledningen rundt en skrue el.l.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2013 at 12:49
OK, skikkelig hi-tech altså, takk for tipset!Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2013 at 13:41
Polskrue, 36-1028, og bananstift, 36-1029, er det du skal ha. Det skal være en i hver ende.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2013 at 13:46
Disse kan monteres i tverrstiverne. Den ledningen med bananstiften forleng es 20til ca cm lenger enn endestykket. Ved oppbevaring tvinnes taumen sammen og stikkes inn i polskruen.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2013 at 14:46
Et lite tips:
"Polskruen", dvs. hun-kontakten, har 4 mm gjenger i bakkant.
Ved å bore et 3,5 mm hull i fineren på et egnet sted inni modulkassa kan du enkelt skru polskruen fast i treverket. Husk å få med loddefliken slik at det er enkelt å kople til etterpå Smile.
 
Ledningen til bananpluggen skal rekke minst 30cm utover enden av modulen. Og hun-kontakten skal stå maks 25 cm inn fra enden av modulen.
Men bananpluggen skal også ikke kunne komme nærmere gulvet enn 60cm om den henger rett ned (slik at ingen skal fristes til å stikke den inn i en 220V-kontaktWink).
 
Hilsen Halvor


Edited by halvors - 22 mars 2013 at 14:48
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2013 at 18:40
Da har jeg fått handlet inn både bananstifter og polskruer, det ble 3 poser stifter og 7 poser skruer så jeg har litt ekstra til en "regnværsdag". Tok med to 10m ruller med 2x1,5mm kabel samtidig, det jeg har liggende er for tynt og dekker ikke kravene.

Har sett litt på hvordan disse kan monteres, syns Bjørn Runar Larsen har et veldig elegant og greit oppsett på sine moduler og lurer på om jeg skal gå for noe slikt.

Imorra får jeg hekte på hengeren og dra og plukke opp et par plater 12mm og 8mm finer, så er vel resten av påsken spikret for min delWink

Takk for hjelp og tips alle sammen!Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.