MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Takventiler på B2, B10 og BF10
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Takventiler på B2, B10 og BF10

 Post Reply Post Reply
Author
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Takventiler på B2, B10 og BF10
    Posted: 06 mars 2013 at 00:20

Scandinavian Miniatures selger bl.a. vognsider i messing for ombygging av Limas B3/BF12 til diverse andre stålvogner. Blant disse vognene hadde B2/B9, B10 og enkelte BF10 (før de ble modifisert) en type takventil som SM ikke har i sortimentet, jfr. disse bildene:

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=36804

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=50527

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=85127

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=52643

Stemmer det at de er en form for Flettner-ventil, men med en form for "bur" eller noen stag rundt selve ventilen? Jfr.

http://www.flettner.co.uk/

Kjenner noen til om det finnes noen passende imitasjoner av disse ventilene i H0?

Finnes det evt. noen tegninger, mål og/eller nærbilder av ventilene i den utgaven som ble brukt på norske vogner?



Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2013 at 00:58
Ja det er Flettner ventilatorer og de har en form for "bur" rundt seg (antaglig for å beskytte ventilen litt).
 
Gode imitasjoner finnes i Weinert sortimentet: http://blaetterkatalog.weinert-modellbau.de/
 
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2013 at 20:18
Ligner veldig på disse ventilene jeg laget til B23-2
vognene til Flåm. Stemmer dette, så kan jeg muligens hjelpe deg.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
hev View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 07 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hev Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2013 at 22:09
I Weinert sortimentet, går utifra at det er en/flere av disse nr: 8959, 8960 og 8961. Hvilken av disse nr blir mest lik de som ble benyttet på de norske vognene?
Hans Egil

Norsk damp og diesel
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2013 at 23:58

Takk for svarene!

I Weinert-katalogen fant jeg også frem til de tre som hev nevner. Dessverre er det bare noen bittesmå illustrasjoner der. Litt søking på images.google.com ga noen litt større tegninger:

http://www.wagenwerk.de/h0de/dachlufter-bauart-flettner-fur-harzwagen.html

http://www.wagenwerk.de/h0de/dachlufter-bauart-flettner-flache-ausfuhrung.html

http://www.wagenwerk.de/h0de/dachlufter-bauart-flettner-hohe-ausfuhrung.html

Weinert-ventilene har kun to "skiver" hver.  Ut fra bildene jeg linket til i startinnlegget, spesielt det første, synes jeg det ser ut som om hver ventil på vognene har tre "skiver", hvor den øverste ser ut til å være litt over selve Flettner-ventilen. Er "skivene" og stagene en del av et bur som ikke roterer sammen med ventilen?

Mens jeg søkte, traff jeg tilfeldigvis på en diskusjon med en link til disse, som har tre "skiver":

http://www.ydmodels.com/catalog/product_info.php?cPath=38&products_id=68&osCsid=4069a0b374271ddbe3ecb1f1dfe634e2

Mulig disse kan være noe. Bare synd at siden er på fransk.  (Klikk på bildet i den linkede siden for forstørrelse.)

Til SveinR: Det er stor sannsynlighet for at ventilene til B23-2 er av samme type. Jeg klarer ikke helt å se det av bildene i NJKs materielldatabase eller din weblogg. (Det er vel normalt ikke mot takventilene man stiller inn kameraets fokus...) Om det stemmer, har vel Skala Design et potensielt marked for flere smådeler, da det sikkert er en del andre som også har kjøpt de aktuelle vognsidene. Hadde du nærbilder eller tegninger til hjelp da du lagde ventilene?



Edited by TorsteinS - 07 mars 2013 at 09:44
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2013 at 00:47
De Fletner ventilene som normalt ble brukt hadde bare 2 "skiver" og var relativt flat. Den tredje skiven er taket på buret rundt, som skulle beskytte mot is og snø (problmer med å få disse ventilene til å snurre om vinteren).
 
Fletner ventiler med 3 "skiver" har jeg sett på franske godsvogner, men aldri i på NSB materiell.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2013 at 06:12
Og skulle Skala Design finne på å produsere, så stiller jeg meg i "løp og kjøp" køen.
mvh
Bjørn
mvh
Bjørn
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2013 at 12:48
Disse er det jeg har laget til B23-2
 
 
 
Jeg har etset ut et "beskyttelseshus" som er satt oppå.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2013 at 13:26
Ja sånn skal de være Clap
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Svein View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2013 at 16:20
Ellers så har NMJ noen poser med noe som ligner, kan være Weinert sine de har på lager,
har kjøpt noen der tidligere.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2013 at 19:18
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Disse er det jeg har laget til B23-2
[...] 
Jeg har etset ut et "beskyttelseshus" som er satt oppå.

Brukte du da en ferdig ventil fra f.eks. Weinert under, og i så fall hvilken, eller støpte du dine egne?

Om en zoomer inn på ventilene på dette bildet av en B9:
så ser det for meg ut som om:
  • Også midterste "skive" ligger utenfor selve ventilen - den er ring som er en del av huset. Det samme tror jeg er tilfelle med den nederste.
  • Øverste "skive", dvs. "taket" i buret, er ikke lukket, men har en form som ligner et solkors (hjulkors). Jeg er ikke sikker på om det har 4, 5 eller 6 armer.
Den midterste ringen/skiven får meg til å lure på om burene på B2/B9 avviker noe fra de på B23-2. Mulig det kan være flere utgaver. Ut fra bildene i MDB synes jeg det kan se ut som om den midtre ringen mangler på 18172 og 18173, bortsett fra én av ventilene på 18172 (reparasjon?). Men det kan også skyldes at ventilene er uskarpe på bildene.

Burene til ventilene på B10 (type 1) ser attpåtil ut til å være litt forskjellige fra B2/B9:
Det ser for meg ut som om den nedre ringen mangler, og den øvre er en lukket skive. Jeg synes også det ser ut som det er svært liten avstand mellom selve Flettner-ventilen og "taket" i buret.

B10 type 1 er for øvrig fra omtrent samme tid som B23-2.

De aller eldste stålvognene, AB10 (senere B10 type 2), pluss enkelte trevogner som A20, ser ut til å ha hatt Flettner-ventiler uten bur. BF10 type 1, som er ca. 3 år yngre, ser ut til å ha fått bur.

Edit: Det solkorsformede "ventilburtaket" til B2/B9 kan man kanskje lage av et bremseratt, om det har passende diameter?



Edited by TorsteinS - 07 mars 2013 at 19:25
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2013 at 19:23

Originally posted by Svein Svein wrote:

Ellers så har NMJ noen poser med noe som ligner, kan være Weinert sine de har på lager, har kjøpt noen der tidligere.

Jeg finner ikke noe relevant på websidene deres når jeg søker på "ventil" (som også dekker "takventil" og "ventilator"), Flettner og Fletner.


Back to Top
Svein View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Svein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2013 at 07:33
Nei dette ligger nok ikke på websiden deres, dette er eldre varer de har hatt en stund,
de henger i butikken på en knagg, kan være no de har produsert selv tidligere, eller fått det fra en annen leverandør
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2013 at 09:06
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Brukte du da en ferdig ventil fra f.eks. Weinert under, og i så fall hvilken, eller støpte du dine egne?
 
Har laget mine egne. Har noen slike liggende.

Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Edit: Det solkorsformede "ventilburtaket" til B2/B9 kan man kanskje lage av et bremseratt, om det har passende diameter?
 
Tror at å lage det fra et bremseratt blir mer knot en å få hele "ventilburtaket" etset ut slik jeg gjorde det.
 
Kanskje det er noen som har en B2/B9 fra NMJ her som kan ta bilde av ventilen?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2013 at 10:51
Her er noen bilder av takventilene til NMJ´s BF og B2.
BFen har enda flere av disse ventilene.
 
 
 
 
 
 
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2013 at 11:39
Takk Kjell.
 
Disse er helt like som de jeg laget til B23-2
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
tso View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 juni 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tso Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2014 at 19:14
Er det noen som har tegninger eller bilder som viser plassering av disse ventilene?
Bildene på MDB viser bare vogner skrått fra siden.

Bygger AB10, B2 og B9 basert på SM vognsider.

Trond S.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.