El 11 NMJ |
Post Reply | Page <12 |
Author | |||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Dette er merkelig!
Dersom utgangene (D?) og E i både oversikt og manual er satt opp som "vanlige" utganger (open collector) med 500 mA strøm men i virkeligheten er logikkutganger, skulle det være rettet opp ett av stedene? Lenz bruker å være nøyaktige - og dobbeltfeil bruker ikke å forekomme! - Andre må jo ha oppdaget det? - Kan den dekoderen som du har, være en utgått variant? Man kan oppleve at dekodere har funksjoner som ikke er dokumentert (f.eks. ESU Basic) men et såpass stort avvik som dette på en utgang som er dokumentert i bruk, burde ikke forekomme. Lenz sier de er 100% NMRA-kompatibel. De har for denne MTC21-dekoderen hverken referert til NMRA eller NEM. Det er pussig!- Hadde forventet at Lenz da hadde støttet NMRA-standard - som de har etter beskrivelsen som de har lagt ut. Dersom denne dekoderen er tiltenkt Märklin/Trix-modeller, er Aux.#4 (eller F) viktig å ha med som logikkutgang til lys-/ SDS-referansespenning.
|
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Da er det tydeligvis en feil i den oversikten. Det står ikke noe om logikknivåer for 21-pins-utgaven i manualen, heller. Sannsynligvis har ikke de som har skrevet dokumentasjonen vært klar over at denne utgaven skiller seg ut elektrisk.
Jeg finner ikke noe i manualen som skulle tilsi det, hverken i lista over CV-er eller når jeg søker etter "logic" eller "Logik". |
|||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Dette med logikknivå på "funksjonsutgang E" kan jeg ikke finne her:
Etter de data som er oppgitt, kan denne utgang drive 500 mA. - Det er i så fall utypisk for logikkutganger? - Er dette mulig å sette via CV (som hos enkelte Zimo-dekodere)?
|
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Dette er faktisk også dagens europeiske standard (NEM 660). Problemet er at NEM og NMRA har gjort dette forskjellig.
Lenz Silver21+ har logikkutgang på AUX3, som Lenz kaller "funksjonsutgang E". Jeg har prøvd denne dekoderen i både NMJ El 13, El 11 og BM 69, og utgang E slår faktisk på lys i det ene førerhuset. AUX4 finnes ikke, siden det kun er 5 funksjonsutganger. Det siste er synd, siden mikrokontrolleren sannsynligvis har en ledig pinne som kunne benyttes, og det trengs ingen ekstra transistor til en logikkutgang.
På dekodere med "function mapping" foretrekker jeg heller det siste, dvs. å la F1 slå på markeringslys, mens F0 aktiverer både topplyskaster i kjøreretningen og markeringslys. Da går det an å styre lysene på samme måte med enklere dekodere; riktignok med noen ekstra komponenter for at F0 også skal slå på markeringslysene. På de dekoderne som kan det, foretrekker jeg også slå på markeringslysene automatisk når loket kjører. Om man ønsker en styring som er mest mulig lik forbildet, gjør man ikke noe slikt. På de gamle lokene ble lysene styrt manuelt, slik at det teknisk sett ikke var noe i veien for å kjøre kun med topplyskasteren tent (til og med i feil retning), eller uten lys. |
|||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
NMJ bruker "gammel Märklin-standard" angående MTC21-grensesnittet. Dette gjør at Aux. #3 og #4 er logikkutganger og ikke "vanlige" F-utganger. Det er få andre produsenter som fortsatt bruker dette. - Hadde heller ønsket at NMJ hadde som Roco/Fleischmann konvertert til PLUX der grensesnittet er entydig.
Tviler derfor på at Lenz lager MTC21-dekodere som passer disse lokene? - Etter det jeg kan se, har de bare en "Silver" med MTC21-plugg og den har "vanlig" utgangsnivå på Aux.#3 og #4. - Ellers, etter å ha digitalisert noen lok, så er kvaliteten på moderprintet i El 11 mangelfull. Jeg har fått lok der gjennomplettering var brutt (forbindelsen mellom kobberbanene på begge sider) - og dessuten der SMD-komponenter kun var loddet i ene siden. Dette går som regel ut over kretsene rundt drivertransistorene for Aux.#3 og#4 slik at lys i førerstand ikke virker. Et tips kan være å sjekke dette? - Jeg har ikke brydd meg om å reklamere det men fikset dette selv da det har vært enklest for meg. På avanserte dekodere kan det også være greit å mappe om F-knappene slik at F0 styrer Aux. 1 (markeringslys) og F1 styrer topplyset via utganger for lysskift. Da vil lysstyringen bli mer logisk - og man risikerer ikke å kjøre med et lok der bare topplyset er tennt. Man kan også mappe Aux.#1 slik at den aktiveres sammen med rettningsbestemt lys for at lyssetting automatisk skal bli rett.
Edited by Kjell H. - 19 august 2013 at 13:24 |
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg vet ikke om det er slik de har tenkt, men de fleste 21-pins dekodere som har 4 eller flere funksjoner har "function mapping", slik at man lett kan styre AUX2 med en annen funksjonstast enn F2. Blant disse er Lenz "Silver+ 21", som har nettopp 5 funksjonsutganger. Det er ikke så mange dekodere med 21-pins MTC å velge mellom, særlig ikke om man trenger 6 funksjonsutganger, så det burde NMJ ta hensyn til. Men de selger jo selv dekodere fra ESU og Zimo, men ikke fra Lenz... |
|||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Vedr AUX2:
Kan det ha sammenheng med at i mange lok er det F2 som styrer fløyte/horn? Dvs at man ønsker å ha den reservert for en slik funksjon? Jeg kjenner dessverre ikke så godt til nyere europeiske dekodere, men på lyddekodere for US-lok er det i alle fall vanlig at F2 styrer hornet/fløyta. |
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det står ikke noe på arket som følger med modellen eller på NMJs hjemmesider om hvilke funksjonsutganger som styrer hvilke lys. Etter litt eksperimentering fant jeg ut at det dessverre var gjort på samme måte som i NMJs El 13: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6025&PID=17051634#17051634 Dvs. F0f: Topplanterne ende 1 F0r: Topplanterne ende 2 AUX1: Markeringslys begge ender AUX3: Lys førerhytte 1 AUX4: Lys førerhytte 2 AUX3 og AUX4 skal være logikkutganger, dvs. i henhold til den europeiske normen (NEM 660), og ikke den amerikanske (NMRA S-9.1.1). Jeg skrev "dessverre" fordi de også denne gangen har hoppet over AUX2, slik at dekodere med fem funksjonsutganger (bl.a. Lenz) ikke kan styre lyset i førerhytte 2, med mindre man lodder inn en ledning på kretskortet i modellen. |
|||
Wesley
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Tips: Hvis man har modellen av både mellomdesign-og gammeldesign....ta de ekstra plogene fra mellomdesignen og sett på gammeldesignen....da blir det hele så meget bedre;)....litt rødere ploger enn lokkassa, men ikke så skrikende som de opprinnelige på gammeldesignmodellen:)
|
|||
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Noen lok hadde nesten brune ploger, andre hadde knallrøde, noen hadde dobble "tiger" striper altså både nederst og på spissen, men andre hadde bare nede. Er ikke noen facit på dette. Har bilder av lok helt fra 70 tallet hvor det er hummer og kanari som råder av farger........ for ikke å snakke om lok i gammeldesign med gule nydesign ploger og omvendt, det gjelder både på EL11 og EL13........... og grønne lok med knallrøde ploger uten tiger striper ........ og et med
Edited by pkonc - 26 juni 2013 at 23:07 |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Her kan man sammenligne fargene selv:
For de som er NJK-medlemmer: http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&jernb=&art=&type=11&aut=1&eng= FOr de som ikke er NJK-medlemmer: http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&jernb=&art=&type=11 (Litt færre bilder) |
|||
Svein S
|
|||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 636 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
At den faktisk er den samme må jeg innrømme at jeg ikke hadde trodd. Har fargen på lok og plog bestandig vært den samme eller er den en endring som ble gjort etter hvert?
|
|||
jsalve
Viderekommen Joined: 21 juli 2010 Location: norge Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg kan bekrefte at fargen på plogen er den samme som lokkassen. Det er jeg som har malt 2107 i sin tid etter fargeskjema slik den så ut i 1980
Jan S.
|
|||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 636 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg ser det samme jeg. Faktisk så er fargen på plogen på de fleste bildene veldig lik fargen på loket. Det ser man også på 2107 som nok blir vasket og stelt ganske godt med og der man helt sikkert har forsøkt å få malingen så lik den originale som mulig. Bare sjekke dette bilde fra ifjor:
Her må man nok ut med lakksprøyte selv.
|
|||
Thomas F
Veteran Joined: 12 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 206 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Skal El.11a gml design ha så knall rød plog? Sett ett par bilder på jernbane.net, men virker som den rødfargen er noe dypere, men kan være etter værbitt og smuss.
|
|||
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell |
|||
PaTrond
Viderekommen Joined: 09 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 105 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Mottok mitt eksemplar i går, og detaljene er svært gode, selv om det er gjort kompromisser her og der i forhold til mekanikk. Har ikke tilstrekkelig tilgang til fotoer av El 11 i grønn, så jeg lurer på om det er ritkig at den grønne varianten skal ha annenhvert frontvindu grønnmalt på side #2, noe mitt har.
|
|||
|
|||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Etter å ha mottatt et par eksemplarer, synes jeg dette er blitt en fin modell. Særlig vindusrammene rundt frontrutene er mye mer filigran enn NMJ´s Superline-utgave.
Kjøreegenskapene er som man kan forvente av et nyutviklet lok idag! Det er bra!
Torpedohuset på strømavtakerene er også nyutviklet og uten "slisser" som var på BM69 og El 13. Derimot er det et arreteringsfeste til strømavtakeren på huset.
På den negative siden er jeg skeptisk til gearkasser av helplast mht. levetid og stabilitet - både tannhjul, akslinger og selve boggirammen er av plast. - Spesielt var jeg overrasket over det store slakket på drivakslingene aksielt. Hele 2-3 mm. kunne de bevege seg sideveis. Dette er styrt av strømavtagerene - som igjen synes å være tilfeldig justert på fabrikken. Således gikk lokene ubehandlet formelig med "skjeve boggier" på rett skinnegang - og koblingen ute av senter. (Man har festet koblingene i boggiene og ikke med kulisse i lokkassen).
Kanskje markeringslysene skulle ha en større formotstand da de lyser for sterkt (selv på laveste dimmingstrinn med ESU LP4.0) relativt til topplykt. - Kanskje en mer "golden" farge hadde vært riktigere på disse?
Kanskje småpirk for enkelte?!
|
|||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg har testet 3 eksemplarer så langt, og bare analogt og på en liten rett skinnebit. Disse modellene gikk iallefall helt nydelig!!! Detaljer og slikt er det sikkert andre som er flinkere enn meg til å vurdere
Edited by Mr Bridger - 14 juni 2013 at 15:56 |
|||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Grønn og mellomdesign er nå på lager i butikkene til NMJ, men Hobbytrain har ennå ikke fått noe.
Noen som har skaffet seg et eksemplar og kan avgi rapport om detaljeringsgrad og kjøreegenskaper? |
|||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hørte at det er snakk om april/mai
|
|||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|||
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Kjørende prototyper skal visst finnes hos NMJ fra fredag. Så da kan man vel regne sånn noenlunde ut at El-11 er i butikken ca like lenge lang tid etter at prototypene på EL-13 ble vist frem til de var i handelen, tok ikke det ca 5 måneder ?....... hvis vi er heldige da så kan det kanskje komme en EL-11 i butikken i sommer ?? februar + 5 måneder = Juli......... krysser fingrene for det
|
|||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
http://shop.nmj.no/index.php?cPath=603_461_614&osCsid=f22cd97e66bec78e077b806db94c84e4
http://shop.nmj.no/index.php?cPath=603_461_608&osCsid=f22cd97e66bec78e077b806db94c84e4 Edited by MY1201 - 06 februar 2013 at 15:11 |
|||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|||
elpro
Viderekommen Joined: 01 juni 2009 Status: Offline Points: 37 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei,
Har jeg misforstått Finn Moe, eller er det riktig forstått at NMJ kommer med El 11 i år? ElPro
|
|||
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |