MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - flisvogner.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

flisvogner.

 Post Reply Post Reply
Author
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: flisvogner.
    Posted: 28 januar 2013 at 14:40
Trenger en del info om hvor mange forskellige typer av flis vogner som har gått i norge.
 
Kan noen hjelpe, vet jo selv om litt eks. fb, rps, og L4 men har ikke så stor kunskap om hva som ble brukt ellers, det gikk vel noen eks tyskevogner også...?
 
Fint om noe har bilder.
 
På for hand takk.
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2013 at 15:39
Hei
Dette er ingen komplett liste, men her er en oversikt over vogner jeg vet har hatt stor vognkasse, og som kan ha blitt brukt til flistransport.

Det ble satt kasser på gamle K1 vogner men jeg vet ikke om disse ble brukt til flistransport.

N2 vogner ble bygget om med stor vognkasse på 30/40 tallet. Disse fikk litra Lt2.

På 50-tallet ble det bygget om L4 type 3 vogner til flisvogner. Fikk litra Lt4, senere Fb-w. (Denne finnes som et SM byggesett) Noen av disse vognene var av en annen konstruksjon med overskridende vognkasse i forhold til norm, noe som gjorde at de kun ble brukt på en strekning.

16 tyske godsvogner ble bygget om til Lt4. Dette var vogner av forskjellige typer. Det har stått en artikkel om dette i MJ bladet.
Fra 1970 ble det bygget om G4 vogner til flisvogner. Disse fikk litra Fb. Det ble bygget om vogner fram til 1980.

Det ble kjøpt inn brukte svenske flisvogner, dette er modellen som har kommet ut fra Lima/Rivarossi.

Etter at de rene konteinervognene kom på begynnelsen av 80-tallet, ble det satt på flis konteinere på Rps vogner. Disse har kommet ut fra NMJ.

Jeg har ikke noe informasjon om hvilke vogner som brukes nå, men det håper jeg andre kan bidra med.


Edited by PR - 28 januar 2013 at 15:40
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2013 at 16:21

Originally posted by PR PR wrote:

16 tyske godsvogner ble bygget om til Lt4. Dette var vogner av forskjellige typer. Det har stått en artikkel om dette i MJ bladet.

Du vet ikke hvilket nummer av MJ-bladet?

Back to Top
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2013 at 21:36
Takk Per Roar.
 
Akuratt det jeg forespurte, har selv sett tre typer av fb vogna har sett at alle ikke har rammeverket på toppen slik lima og riverosso har på sin model.
 
Kom gjerne med flere innspill...
 
Skal ta en sjekk av mj bladet i kveld og morgen så skal jeg se om jeg kan finne den artikkelen.
 
 
 
 
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2013 at 20:32

Da fant jeg repotasjene Per Roar refererte til, takk igjen.

Men det må da være flere her på forumet som vet noe?
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2013 at 22:29

Originally posted by Roger Andre Roger Andre wrote:

Da fant jeg repotasjene Per Roar refererte til, [...]

Og hvor fant du dem?

Back to Top
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2013 at 23:51
[QUOTE=PR]Hei
Dette er ingen komplett liste, men her er en oversikt over vogner jeg vet har hatt stor vognkasse, og som kan ha blitt brukt til flistransport.

Det ble satt kasser på gamle K1 vogner men jeg vet ikke om disse ble brukt til flistransport.
 
Er litt usikker på hvordan K1 så ut....?

N2 vogner ble bygget om med stor vognkasse på 30/40 tallet. Disse fikk litra Lt2.
 
Disse har jeg funnet et bilde av, der ser det ut som kassa er laget av vanlig skur last og ikke høvel ? Vet du om disse hadde dører på begge sider? 

På 50-tallet ble det bygget om L4 type 3 vogner til flisvogner. Fikk litra Lt4, senere Fb-w. (Denne finnes som et SM byggesett) Noen av disse vognene var av en annen konstruksjon med overskridende vognkasse i forhold til norm, noe som gjorde at de kun ble brukt på en streknin
Denne har jeg kjøp men ligger fortsatt i kø i skoffen.... fin vogn.
N2 vogner ble bygget om med stor vognkasse på 30/40 tallet. Disse fikk litra Lt2.

Og Torstein du finner det i Blad 2.2002 og 2.2003Wink


Edited by Roger Andre - 29 januar 2013 at 23:53
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.