MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Neste steg for LS R/C - Telemetri?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Neste steg for LS R/C - Telemetri?

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2014 at 13:34

Noen som har eksperimentert mer med dette?

Hadde vært fint å kunne lese av vannstand på radioen.
Eller få en alarm når det blir lavt, men fortrinnsvis før temperaturen går til værs.

Jeg regner med at de forskjellige RC-leverandørene har sine egne proprietære standarder,
eller har de klart å lage noe felles slik at sensorer og slikt kan brukes om hverandre?
Noen som har åpne standarder, så man evt kan lage egne sensorer?
Finnes det forresten radioer som virkelig kan programmeres, slik at man selv kan programmere 
hva som vises og hvordan?

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2013 at 13:50
Mener jeg så en airspeedsensor som virket å ha full gjennomstrømning (og ikke tett i bunnen som pitotrør ofte er)? Måleprinsippet er en avart av pitotrør og kalles da annubar.  Det er i så fall en slik jeg er på jakt etter!
Slike er mye brukt i prosessindustrien til flowmålinger (men blir i dag ofte erstattet med ultralyd).
Det hadde passet utmerket som flowmåling for gassen.
 
Vel, Kristian, du har vel ofte sett at LS kjøres med så høyt trykk at sikkerhetsventilen letter litt? Det er OK men spill av både gass og vann som kunne vært brukt til lenger kjøretid. Derfor er tanken om telemetri kommet sigende. - Har man løpende opplysninger om fyring og kjeletrykk, tror jeg de fleste er tilfredstillt? - Kanskje noen trenger et varsel om lav vannstand også (temperatur)?
 
Jeg har klart det kunststykket å glemme å fylle vann på kjelen ved oppstart. - Ble heftet bort under oppfyring og trodde jeg hadde gjort det? - Skjønte først ikke hvorfor ikke loket fikk opp trykket selv om kjelen var temmelig varm. Nå oppdaget jeg det heldigvis raskt nok til at jeg fikk skader. - Men en temperaturmåling hadde oppdaget det tidligere.
 
Det er forresten en annen utfordring jeg ønsker å overvåke. De fleste Accucraft-lok har en tendens til å flytte flammen ut av røykrøret og inn i røykskapet, spesielt i en tidlig fase under oppfyring. En temperaturmåling i røykskapet vil avsløre dette temmelig raskt. Dessuten kan det gi en bra indikasjon på "riktig fyring"?
Antar at en del temperatursensorer er beregnet for jetmotorer og er i stand til å måle en temperatur på noen hundre grader uten å ødelegges?
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2013 at 11:26
Artig lesning men jeg skjønner ingen ting - godt vi har folk til slikt......Det jeg vet forekommer i retning av det dere skriver er en form for måling av kjeletrykk som så igjen regulerer fyring.....men hvor godt det fungerer har jeg ingen formening om. Som kjent så trengs svært lite fyring når loket går i skiftetjeneste eller som løslok, men når det skal dra tunge tog i stigning trengs adskillig mer . Fanger systemene opp dette - slik at det blir praktisk anvendbart?
krsven
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2013 at 10:56
Airspeed sensoren er av pitot typen. Den har en ganske stor range med hastighet så kan tenkes den kan brukes til det.
Har ikke sett så nøye på tank måleren, men RC fuel er nesten alltid tilsatt ett fargestoff, så kan tenkes den e avhengig av det, vet rett og slett ikke.
En annen sensor som kan være interesant, er rpm sensoren for fuel motor. Den plasseres på motores baklokk og leser av veiva i motoren hver gang den passerer. Denne sensoren kan kanskje moddes for å lese av hjula på toget, og derav hastighet.... om man vil vite det da :)
mvh,

Leif
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2013 at 23:54
Har fundert på om en airspeedtransducer kan brukes til å måle gassflow til brenner?
Det går om den er av pitot-, termisk konduktivitet- eller vortex-type og tåler trykket.
Det er like bra som en trykktransducer.
 
Er litt i tvil hvilket prinsipp denne optiske tankmåleren er basert på? - Er det transparity (gjennomskinnlighet) eller brytningsindex?
Har sett noen som tydeligvis er tetthetsavhengig (da de kun er beregnet for en drivstofftype).
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2013 at 19:07
Til spektrum systemet finnes det en optisk fuel måler som kanskje kan brukes i kombinasjon med vannstands glasset mange lokk har. Temp sensor er også mulig. Trykk transducer finnes i airspeed og altimiter modulene, men tror nok de har feil målingsommeråde for dette bruket.
mvh,

Leif
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2013 at 11:12

Det er nettopp grensesnittet som må tilpasses for å tillate slike små, rimelige trykktransmittere kan tilkobles telemetri. Nå har jeg ikke studert dette nærmere, men jeg vil anta at det er en normert spenning i området 0-3V som representerer 0% og 100% utslag?. - Vil tro at 100%-referansen er satt noe lavere enn min. batterispenning på mottaker (ca. 4 V).

Mht. temperaturmåling på utsiden av kjelen, så er jeg mer betenkt om det har noen hensikt?
Varmelekkasje videre ut fra sensor er ofte betydelig - og omgivelsestemperatur varierer mye.
Vanntemperaturen varierer ikke så mye fra et damptrykk på 1 Bar til 2 Bar. Mener variasjonen er kun ca. 13 C? Dette kan være tilstrekkelig til at man indirekte kan måle kjeletrykk med temperatur.
Det som ellers kan være interessant, er å måle brennertrykket. Her faller trykket ganske betraktelig på noen lok som ikke bruker spillvarme til å varme opp gasstanken.
 
Tankmålere kunne jo være en ide for å måle vannstandsnivå i kjelen. Her må man imidlertid korrigere for steambelastning. Tettheten på vannet vil variere etter innhold av damp(bobler) i vannet. (Det er nettopp dette som får en kaffetrakter til å virke!). Flottøren må derfor avstemmes vektmessig. Ikke må den ha for stor overflate slik at den blir løftet opp av dampproduksjon - og heller ikke så liten i volum at den risikerer å synke ned om kjelen produserer for fullt (lav tetthet).
Tror derfor at jeg vil gå for en temperatursensor plassert inn i en lomme på kjelen. Når kjelen går tom for vann, stiger temperaturen raskt.
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2013 at 07:42

Dette høres spennende ut Kjell Smile 

Flere radioprodusenter har som du sier diverse sensorer for temperatur og tankmålere til fuel fly. Nå er det jo kjeletrykk du er ute etter, men ser for meg at du må etterligne signalet fra en allerede eksisterende sensor for at radioen skal gi leselig informasjon. Om du klarer å hente ut signal tilsvarenede en tankmåler for fuel, så vil du jo få muligheten til en fin søyle for trykk og kunne sette opp alarm for fallende trykk.

Nå kjører jeg Graupner og jeg har i utgangspunktet sett for meg å feste en temperaturføler for fuel motor på utsiden av kjelen, skjult av sidetankene på lokomotivet... er vel litt juks i forhold til dine planer her Wink

Gleder meg til å se hva du får til og hvordan du får frem! Big smile

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2013 at 23:42
Det er mange måleprinsipp som er brukt i trykktransmittere opp gjennom tiden! - Har nok vært borti det meste gjennom 40 år i faget!
Piezoteknologi er vel temmelig uegnet?  De egner seg best for raske, dynamiske trykkforløp og ikke særlig godt for små statiske trykkendringer. (Brukte alt slike for å måle innsprøytingstrykk og forbrenningstrykk på dieselmotorer i 1975!)
 
De trykktransducere jeg var tenkt å bruke på LS, er sannsynligvis basert på strekklappteknologi (strain-gauges)? Slike små trykktransducere er brukt i slike billige dekkstrykkmålere med et lite 3V batteri. De selges for langt under hundrelappen og burde ha ganske godt egnet trykkområde.
Om de ikke er så nøyaktige, så er det ikke så viktig. Det er trykkendringen som jeg ønsker å kunne se under kjøring.
 
Telemetri er på en måte RX og TX i både "sender" og "mottaker" slik at de er i stand til å utveksle data.
På fly tror jeg det er interessant å gi tilbakemelding om fuel-/ batteri-tilstand, GPS-posisjon og andre flydata. - På LS er det interessant å overføre andre data. Det er derfor jeg lurer på om noen har slumpet borti noe slikt som er ferdig, slik at man ikke trenger "finne opp hjulet på nytt"?
- Ellers er det jo bare å sette igang med loddebolten!


Edited by Kjell H. - 27 januar 2013 at 23:43
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2013 at 20:49
Interessante tanker. Det finnes en god del på markedet, utfordringen er pris. For kjeletrykk vil det nok være nødvendig å ha en giver som er forhodsvis temperaturstabil. Legger ved en link til denne type teknologi. Det er satt opp en sammenligning på godhet på ulike måleparametre for ulike type sensorer (se  spec i vedlate link)
Terje
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2013 at 19:57
Interessangt.

Hva slags trykkområder er det snakk om?

Det finnes trykk transmittere som er veldig små. De er alle basert på piezoresestiv krystaller. 
Hva slags spenninger brukes i styringen.
Telemetri tilbakemelding, hva er det?

Du kunne jo for nivåmåling bruke trykktransmittere som sier om det er vann i tenken eller ikke. 

Automasjons elev med Måleteknikk som fag....
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2013 at 18:39
Jeg ser at utviklingen går videre med digitale R/C-systemer.
 
Har en stund tenkt på hvordan det vil være å plassere 2 trykktransmittere for å måle gasstrykk til brenner og kjeletrykk med telemetri-tilbakemelding til styringen?
En tanke er også å montere en temperaturføler på selve kjelen.
 
- Hadde tenkt å bruke slike rimelige og små trykktransducere som brukes i digitale dekktrykkmålere.
Vet ikke om slikt finnes allerede på markedet - eller man er henvist til selvbygging?
 
Slike trykk som brennertrykk og kjeletrykk er jo greie parameter å lese av fortløpende under kjøring.
Om man hadde montert en temperatursensor like over røykgassrøret/"fyrgangen", ville man kanskje lett se når loket begynte å gå tomt for vann? Det er mulig at dampen vil kjøle denne sensoren så lenge det er vann på kjelen, slik at det ikke gir "noe resultat"? - Har noen erfaring med dette?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.