MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hell stasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hell stasjon

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hell stasjon
    Posted: 19 januar 2013 at 14:28
Et par bilder fra Hell st.



Og her er hele stasjonsmiljøet.

Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
jan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 15 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 17:21
Clap

Edited by jan - 19 januar 2013 at 17:22
JanArve

Gevingbanen
Back to Top
jan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 15 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 17:22
Dette ble meget bra Smile.
gleder en utflytta trønder Clap
JanArve

Gevingbanen
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 19:07
Originally posted by ArneGH ArneGH wrote:

Et par bilder fra Hell st.



Og her er hele stasjonsmiljøet.

Burde ha valgt 90 talls versjonen, hvis man ikke kjører fra dampperioden. Uansett så vardet fine bilder
A matter of life and death
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 19:17
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Burde ha valgt 90 talls versjonen, hvis man ikke kjører fra dampperioden. Uansett så vardet fine bilder


Bah. Bruken av amerikanske vogner i bakgrunnen beviser vel at Arne gjør akkurat som han lyster.
Det holder jeg med ham i.
Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 19:45
Et klassisk spørsmål: Bør modellbyggere være tro mot tid og sted, eller kan man bare gi blanke?
Med sporlig hilsen,
Lars Petter
Back to Top
N-oldus View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote N-oldus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 19:53
Modelljernbane er blodig alvor og da bør man selvsagt alltid gjøre det man selv føler for :-)
Med Vennlig Hilsen



Geir Ødegård



"Common sense isn't so common..."
Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 20:07
Bortsett fra stasjonsbygningen, er dette langt unna Hell!
LP Flåm
Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 20:25
Hvem lar seg imponere av antall sporvekslere fremfor en tidsriktig presentasjon?
LP Flåm 
Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 20:52
Jeg har en mening, som kanskje vil medføre ekslusjon fra foreningen? Min tanke er at entusiaster/liebhabere av modelljernbane bør fokusere på tidsriktige og geografisk korrekte fremstillinger av jernbanen, fremfor en haug av tog, bygninger og sporvekslere som imponerer de få i kjelleren.
Med sporlig hilsen,
Lars Petter
Back to Top
N-oldus View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote N-oldus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 20:54
Originally posted by LP Flåm LP Flåm wrote:

Jeg har en mening, som kanskje vil medføre ekslusjon fra foreningen? Min tanke er at entusiaster/liebhabere av modelljernbane bør fokusere på tidsriktige og geografisk korrekte fremstillinger av jernbanen, fremfor en haug av tog, bygninger og sporvekslere som imponerer de få i kjelleren.
Med sporlig hilsen,
Lars Petter


Dette er vel helst et uttrykk for dine preferanser og ønsker, men hva med de som har helt andre ønsker og preferanser?

Altså det blir vel strengt tatt temmelig underlig om vi alle skal mene noe om hva andre skal gjøre ut av sin hobby og interesse, eller hva?
Med Vennlig Hilsen



Geir Ødegård



"Common sense isn't so common..."
Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 21:02
Helt enig, men det er lov å ha en mening og å uttrykke den.
Beste hilsen,
Lars Petter
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 21:17
Originally posted by LP Flåm LP Flåm wrote:

Min tanke er at entusiaster/liebhabere av modelljernbane bør ...

Litt rart å mene noe så bestemt om hvordan andre bør utøve sin hobby på. Jeg liker å gjøre det på samme måten som du gjør, mest mulig korrekt fremstilling men hvordan andre gjør det for være helt opp til dem. Det kommer helt an på hvor interessen ligger. Mange har en bred interesse for forskjellig materiell og samler på det meste. Mens andre igjen har en stor kjærlighet for et bestemt lok eller bestemt bane. Det finnes ikke noe riktig å galt slik sett. 

Å forvente en "tidsriktig og geografisk korrekt fremstilling av jernbanen" vil dessuten ekskludere de aller fleste. Det krever at alle bygger sine egne bygninger osv. Litt urimelig å forvente det.
Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 21:24
Godt innlegg i debatten som jeg håper klubben tar videre, det er den verd.
Beste hilsen,
Lars PetterSmile
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 21:39
Det er ikke lett å drive et forum der man skal serve absolutt alle ønsker om to-skinne, tre-skinne, hagejernbane, absolutt nybegynner, mega-avansert landskap, elektronikk, styringssystemer og maks forbilderiktige modeller i ulike skalaer kontra de som alene er fornøyd med at et hvilket som helst tog bare går og helst lyser litt  mens det tutler rundt på en rundbane lagt på stuegulvet i anledning kvelden m.m.
 
Klart at de av oss som har holdt på i mange år blir mest oppglødd av å se på slike anlegg som Skaarerbanen, Jevistads bane, Drammen MJ klubbs bane eller Grimstadbanen m.fl. Eller modeller av Steinar Snøtun, Håvard H eller andre.
 
Men - for å være litt konstruktiv - hvordan kan LP Flåm tenke seg at MJF's forum skulle kunne bygges opp om det bare er kremen som får slippe til? Ville det ikke fort bli stille på forumet da? Og kanskje ødelegge interessen til enkelte som i startfasen gjerne vil være med de også? Kom med konstruktive innspill LP Flåm.
 
 
Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 22:15
Gode tanker om et komplisert medlemsgrunnlag. Men det er jo altid grunnlag for å gå videre?
Jeg gleder meg til å presentere bilder fra Myrdal og Flåm, når ferdig. Kanskje det kan motivere medlemmer til mer fokus på beskrivelse av nærmiljø og jernbanens betydning?
Med sporlig hilsen,
Lars Petter
Back to Top
N-oldus View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote N-oldus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 22:33
Originally posted by LP Flåm LP Flåm wrote:

Gode tanker om et komplisert medlemsgrunnlag. Men det er jo altid grunnlag for å gå videre?
Jeg gleder meg til å presentere bilder fra Myrdal og Flåm, når ferdig. Kanskje det kan motivere medlemmer til mer fokus på beskrivelse av nærmiljø og jernbanens betydning?
Med sporlig hilsen,
Lars Petter


Holder du på med et Flåm og Myrdal-prosjekt ville det vært spennende om du faktisk legger ut bilder fortløpende mens du holder på. Dette er uten sammenligning landest mest spennende bane, så del i vei please :-)
Med Vennlig Hilsen



Geir Ødegård



"Common sense isn't so common..."
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 22:37
Jeg synes det er flott når jeg ser avanserte detaljer av materiell eller landskap. Jeg forsøker å strekke meg etter slike ting selv. Men når f.eks. Kjell H. & co beskriver hvorledes materiellet er bygget opp med elektroniske dippedutter og dingsbomser henger jeg ikke alltid med i svingene.
Jeg synes det er fascinerende å se videoer av et hagejernbanelok pruste rundt i godtfolks hager med damp og skikkelig lyd. Eller Sando og andre øse av kunnskap om forbildene i 1:1. Det er jo flott å lære av disse som vet så mye mere enn meg. Men synes du jeg bør forbys å kommentere i slike tråder fordi andre er flinkere enn meg?
 
Det blir helt håpløst å sette en nedre grense for MJ-utfoldelse basert på kvaliteten av andres livsutfoldelse. Men jeg er enig med deg i at det er legitimt å kritisere konstruktivt. Det krever imidlertid litt mental fingerspitzgefühl, særlig overfor nybegynnere. Jeg har desverre ikke alltid klart denne balansekunsten selv, men nettopp derfor synes jeg det er greit å svare deg på utspillet ditt.
 
Og så gleder jeg meg til å se bilder av ditt anlegg. Og kanskje jeg til og med kommer med et forsøksvis konstruktivt innspill til bildene dine. For helt ressesive kan vi heller ikke bli - det er jeg enig med deg i.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 00:31
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Burde ha valgt 90 talls versjonen, hvis man ikke kjører fra dampperioden. Uansett så vardet fine bilder


Bah. Bruken av amerikanske vogner i bakgrunnen beviser vel at Arne gjør akkurat som han lyster.
Det holder jeg med ham i.
 
Han blader flere epoker på bildet.  Men på den andre siden, er jo alt lov i mj-verden. Det er er opp til byggeren av anlegget,  hvor trofast mot virklingheten man skal være.
 
Men jeg venter på 90 tallsversjonen. Har sett begge hos NMJ, det er fine modeller. Spent å se om de andre byggningene på stasjonen kommer.
A matter of life and death
Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 00:56
jeg har tydeligvis startet en liten diskusjon her - som er bra. Har  inntrykk av at entusiaster tror det er så mye arbeid med tidsriktig lokal forankring - det er feil - lille puslete Mariero stasjon, med 
en dobbel sporveksler, ble for noen år siden kåret som landest flotteste stasjon. Så det er ikke størrelsen det kommer an på! Men de hadde fine roser!
Med sporlig hilsen,
Lars Petter
Back to Top
N-oldus View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote N-oldus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 00:59
Selv håper jeg på at en japansk produsent kommer med et Hello Kitty lok og vogner. Ikke fordi jeg trenger det, men fordi det er såpass sykt at jeg i såfall bare må ha det.

Står allerede på venteliste på disse to "godsakene" fra Hobby Search i Japan:

http://www.1999.co.jp/eng/10069917

Stort bilde: http://www.1999.co.jp/itbig06/10069917a.jpg

og

http://www.1999.co.jp/eng/10069918

Stort bilde: http://www.1999.co.jp/itbig06/10069918a.jpg

Om jeg kan bruke diosse to til noe fornuftig?

Ikke annet enn at det temmelig sikkert vil se noe sykt ut å kjøre med de når de ikke står godt bortgjemt langt inne i en skjult tunnell :-)


Med Vennlig Hilsen



Geir Ødegård



"Common sense isn't so common..."
Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 01:27
Hei MJ,
Takker for et godt innlegg. Tror vi er på samme linje. Elektronikken og et hav av sporvekslere og tilhørende togsett holder på drepe magien og gleden ved vår hobby. La oss gå tilbake til basic (så får elektronikk gutta heller styre med sitt i kjelleren). Finn deg et kjerneområde (mitt er Flåmsbana før elektrifisering), Kjør nettet (NSB ga detaljerte design på doene på Myrdal i 1942). Bygg stasjonene sjøl. Kos deg. Det enkleste er ofte det beste - uten mange sporvekslere.
Cheers,
Lars Petter
Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 01:46
Hva er dette med at alt er lov i MJ miljøet? Bør vi ikke sette noen føringer?
Sporlig hilsen,
Lars Petter 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 01:58
Originally posted by LP Flåm LP Flåm wrote:

Hva er dette med at alt er lov i MJ miljøet? Bør vi ikke sette noen føringer?
Sporlig hilsen,
Lars Petter 

Nei. For da dreper man magien, som du selv sier det.
Denne artikkelen begrunner hvorfor: Finn deg selv som MJ-er
Svein S
Back to Top
N-oldus View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote N-oldus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 02:08
Glimrende link Svein, og den sammenfaller mye med mine egne tanker om dette.

Selv er jeg i flere av kategoriene, men på lang nær alle. Kan også legge til at jeg gir fullstendig blanke i hva andre synes om min smak, mine preferanser og ønsker - på samme måte som jeg ikke stiller spørsmålstegn med andres smak og behag. Kan hende at jeg gjennom 25 år med salg og markedsføring har lært en del om at smak og behag ikke kan, eller bør diskuteres - i hvert fall ikke for seriøst.

Jeg vil anta at det er få nok aktive innen modelljernbane i Norge til at vi trenger en faglig mafia som skal sette føringer for hva som er tillatt eller ikke - og strengt tatt har man allerede en del slike legitime aktører i form av spesifikke klubber, klare spesifikasjoner for FREMO-moduler etc.

Modelljernbane er en hobby, i det minste for de aller fleste. Det er ikke religion, det er ikke politikk, og det er ikke løsningen på et eneste verdensproblem. For de fleste er det ment å være avkopling, gi muligheten til å leve ut sine drømmer basert på egne ønsker, preferanser, behov og ikke minst evner.

Kan ikke den enkelte få beholde sine hverdagsdrømmer uansett om det betyr at ting er korrekt, presist, riktig og autentisk?

Jeg lar meg både imponere og begeistre når jeg ser bilder av ting Svein gjør, og kanskje kan jeg en dag få til noe lignende. Men uansett om jeg kommer dit eller ikke er dette for meg først og fremst snakk om en fantastisk reise - og utsikten er like god uansett om jeg sitter på 1. eller 2. klasse.
Med Vennlig Hilsen



Geir Ødegård



"Common sense isn't so common..."
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 02:46
Originally posted by LP Flåm LP Flåm wrote:

Et klassisk spørsmål: Bør modellbyggere være tro mot tid og sted, eller kan man bare gi blanke?
Med sporlig hilsen,
Lars Petter


Klart man kan bare gi blanke. Eller man kan gnikke på den samme modellen i 15 år for å få en modell så nære forbildet som over hodet mulig. Det er et spørsmål om hva man finner ineressant.
Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 07:46
Flott innlegg, Geir! Det oppsummerer vel det hele. La oss være glade for mangfoldet og entusiasmen  i vår hobby.
Beste sporlig hilsen,
Lars Petter
Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 08:24
Nydelig innlegg, Svein! Jeg legger meg flat for mangfoldet, men det var godt å diskutere mål og ønsker for vår herlige hobby!
Beste sporlige hilsen,
Lars Petter
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 08:38
Originally posted by LP Flåm LP Flåm wrote:

Hva er dette med at alt er lov i MJ miljøet? Bør vi ikke sette noen føringer?
Sporlig hilsen,
Lars Petter 


Nei, vi kan ikke sette føringer for andre enn oss selv, men derimot kan du ved å vise din dyktighet i å gjøre et troverdig anlegg anspore andre til å gjøre likedan.
Terje V.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 10:49
Har ikke plass til et anlegg selv, så jeg kjøper det jeg selv har et forhold til. Hell stasjon ligner på de mange stasjonene på Bergensbanen som jeg liker artitekturen til. Da jeg i tillegg har vært på Hell selv flere ganger er den kvalifisert hos meg. Jeg liker imidlertid å sette sammen tidsriktige vogner bak et lok... Er ellers totalt enig i at man først og fremst må synes hobbyen er gøy.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.