Hell stasjon
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7494
Printed Date: 23 november 2024 at 10:19 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Hell stasjon
Posted By: ArneGH
Subject: Hell stasjon
Date Posted: 19 januar 2013 at 14:28
Et par bilder fra Hell st.
Og her er hele stasjonsmiljøet.
------------- Arne Heggeseth
Hellbanen,HO, DCC www.heggeset.no
|
Replies:
Posted By: jan
Date Posted: 19 januar 2013 at 17:21
------------- JanArve
Gevingbanen
|
Posted By: jan
Date Posted: 19 januar 2013 at 17:22
Dette ble meget bra . gleder en utflytta trønder
------------- JanArve
Gevingbanen
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 19 januar 2013 at 19:07
ArneGH wrote:
Et par bilder fra Hell st.
Og her er hele stasjonsmiljøet.
|
Burde ha valgt 90 talls versjonen, hvis man ikke kjører fra dampperioden. Uansett så vardet fine bilder
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 19 januar 2013 at 19:17
Wickerman wrote:
Burde ha valgt 90 talls versjonen, hvis man ikke kjører fra dampperioden. Uansett så vardet fine bilder |
Bah. Bruken av amerikanske vogner i bakgrunnen beviser vel at Arne gjør akkurat som han lyster. Det holder jeg med ham i.
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: LP Flåm
Date Posted: 19 januar 2013 at 19:45
Et klassisk spørsmål: Bør modellbyggere være tro mot tid og sted, eller kan man bare gi blanke? Med sporlig hilsen, Lars Petter
|
Posted By: N-oldus
Date Posted: 19 januar 2013 at 19:53
Modelljernbane er blodig alvor og da bør man selvsagt alltid gjøre det man selv føler for :-)
------------- Med Vennlig Hilsen
Geir Ødegård
"Common sense isn't so common..."
|
Posted By: LP Flåm
Date Posted: 19 januar 2013 at 20:07
Bortsett fra stasjonsbygningen, er dette langt unna Hell! LP Flåm
|
Posted By: LP Flåm
Date Posted: 19 januar 2013 at 20:25
Hvem lar seg imponere av antall sporvekslere fremfor en tidsriktig presentasjon? LP Flåm
|
Posted By: LP Flåm
Date Posted: 19 januar 2013 at 20:52
Jeg har en mening, som kanskje vil medføre ekslusjon fra foreningen? Min tanke er at entusiaster/liebhabere av modelljernbane bør fokusere på tidsriktige og geografisk korrekte fremstillinger av jernbanen, fremfor en haug av tog, bygninger og sporvekslere som imponerer de få i kjelleren. Med sporlig hilsen, Lars Petter
|
Posted By: N-oldus
Date Posted: 19 januar 2013 at 20:54
LP Flåm wrote:
Jeg har en mening, som kanskje vil medføre ekslusjon fra foreningen? Min tanke er at entusiaster/liebhabere av modelljernbane bør fokusere på tidsriktige og geografisk korrekte fremstillinger av jernbanen, fremfor en haug av tog, bygninger og sporvekslere som imponerer de få i kjelleren.Med sporlig hilsen, Lars Petter |
Dette er vel helst et uttrykk for dine preferanser og ønsker, men hva med de som har helt andre ønsker og preferanser?
Altså det blir vel strengt tatt temmelig underlig om vi alle skal mene noe om hva andre skal gjøre ut av sin hobby og interesse, eller hva?
------------- Med Vennlig Hilsen
Geir Ødegård
"Common sense isn't so common..."
|
Posted By: LP Flåm
Date Posted: 19 januar 2013 at 21:02
Helt enig, men det er lov å ha en mening og å uttrykke den. Beste hilsen, Lars Petter
|
Posted By: Laurenz
Date Posted: 19 januar 2013 at 21:17
LP Flåm wrote:
Min tanke er at entusiaster/liebhabere av modelljernbane bør ...
|
Litt rart å mene noe så bestemt om hvordan andre bør utøve sin hobby på. Jeg liker å gjøre det på samme måten som du gjør, mest mulig korrekt fremstilling men hvordan andre gjør det for være helt opp til dem. Det kommer helt an på hvor interessen ligger. Mange har en bred interesse for forskjellig materiell og samler på det meste. Mens andre igjen har en stor kjærlighet for et bestemt lok eller bestemt bane. Det finnes ikke noe riktig å galt slik sett.
Å forvente en "tidsriktig og geografisk korrekt fremstilling av jernbanen" vil dessuten ekskludere de aller fleste. Det krever at alle bygger sine egne bygninger osv. Litt urimelig å forvente det.
|
Posted By: LP Flåm
Date Posted: 19 januar 2013 at 21:24
Godt innlegg i debatten som jeg håper klubben tar videre, det er den verd. Beste hilsen, Lars Petter
|
Posted By: MJ
Date Posted: 19 januar 2013 at 21:39
Det er ikke lett å drive et forum der man skal serve absolutt alle ønsker om to-skinne, tre-skinne, hagejernbane, absolutt nybegynner, mega-avansert landskap, elektronikk, styringssystemer og maks forbilderiktige modeller i ulike skalaer kontra de som alene er fornøyd med at et hvilket som helst tog bare går og helst lyser litt mens det tutler rundt på en rundbane lagt på stuegulvet i anledning kvelden m.m. Klart at de av oss som har holdt på i mange år blir mest oppglødd av å se på slike anlegg som Skaarerbanen, Jevistads bane, Drammen MJ klubbs bane eller Grimstadbanen m.fl. Eller modeller av Steinar Snøtun, Håvard H eller andre. Men - for å være litt konstruktiv - hvordan kan LP Flåm tenke seg at MJF's forum skulle kunne bygges opp om det bare er kremen som får slippe til? Ville det ikke fort bli stille på forumet da? Og kanskje ødelegge interessen til enkelte som i startfasen gjerne vil være med de også? Kom med konstruktive innspill LP Flåm.
|
Posted By: LP Flåm
Date Posted: 19 januar 2013 at 22:15
Gode tanker om et komplisert medlemsgrunnlag. Men det er jo altid grunnlag for å gå videre? Jeg gleder meg til å presentere bilder fra Myrdal og Flåm, når ferdig. Kanskje det kan motivere medlemmer til mer fokus på beskrivelse av nærmiljø og jernbanens betydning? Med sporlig hilsen, Lars Petter
|
Posted By: N-oldus
Date Posted: 19 januar 2013 at 22:33
LP Flåm wrote:
Gode tanker om et komplisert medlemsgrunnlag. Men det er jo altid grunnlag for å gå videre?Jeg gleder meg til å presentere bilder fra Myrdal og Flåm, når ferdig. Kanskje det kan motivere medlemmer til mer fokus på beskrivelse av nærmiljø og jernbanens betydning? Med sporlig hilsen, Lars Petter |
Holder du på med et Flåm og Myrdal-prosjekt ville det vært spennende om du faktisk legger ut bilder fortløpende mens du holder på. Dette er uten sammenligning landest mest spennende bane, så del i vei please :-)
------------- Med Vennlig Hilsen
Geir Ødegård
"Common sense isn't so common..."
|
Posted By: MJ
Date Posted: 19 januar 2013 at 22:37
Jeg synes det er flott når jeg ser avanserte detaljer av materiell eller landskap. Jeg forsøker å strekke meg etter slike ting selv. Men når f.eks. Kjell H. & co beskriver hvorledes materiellet er bygget opp med elektroniske dippedutter og dingsbomser henger jeg ikke alltid med i svingene. Jeg synes det er fascinerende å se videoer av et hagejernbanelok pruste rundt i godtfolks hager med damp og skikkelig lyd. Eller Sando og andre øse av kunnskap om forbildene i 1:1. Det er jo flott å lære av disse som vet så mye mere enn meg. Men synes du jeg bør forbys å kommentere i slike tråder fordi andre er flinkere enn meg? Det blir helt håpløst å sette en nedre grense for MJ-utfoldelse basert på kvaliteten av andres livsutfoldelse. Men jeg er enig med deg i at det er legitimt å kritisere konstruktivt. Det krever imidlertid litt mental fingerspitzgefühl, særlig overfor nybegynnere. Jeg har desverre ikke alltid klart denne balansekunsten selv, men nettopp derfor synes jeg det er greit å svare deg på utspillet ditt. Og så gleder jeg meg til å se bilder av ditt anlegg. Og kanskje jeg til og med kommer med et forsøksvis konstruktivt innspill til bildene dine. For helt ressesive kan vi heller ikke bli - det er jeg enig med deg i.
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 20 januar 2013 at 00:31
Håvard H wrote:
Wickerman wrote:
Burde ha valgt 90 talls versjonen, hvis man ikke kjører fra dampperioden. Uansett så vardet fine bilder |
Bah. Bruken av amerikanske vogner i bakgrunnen beviser vel at Arne gjør akkurat som han lyster. Det holder jeg med ham i. |
Han blader flere epoker på bildet. Men på den andre siden, er jo alt lov i mj-verden. Det er er opp til byggeren av anlegget, hvor trofast mot virklingheten man skal være.
Men jeg venter på 90 tallsversjonen. Har sett begge hos NMJ, det er fine modeller. Spent å se om de andre byggningene på stasjonen kommer.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: LP Flåm
Date Posted: 20 januar 2013 at 00:56
jeg har tydeligvis startet en liten diskusjon her - som er bra. Har inntrykk av at entusiaster tror det er så mye arbeid med tidsriktig lokal forankring - det er feil - lille puslete Mariero stasjon, med en dobbel sporveksler, ble for noen år siden kåret som landest flotteste stasjon. Så det er ikke størrelsen det kommer an på! Men de hadde fine roser! Med sporlig hilsen, Lars Petter
|
Posted By: N-oldus
Date Posted: 20 januar 2013 at 00:59
Selv håper jeg på at en japansk produsent kommer med et Hello Kitty lok og vogner. Ikke fordi jeg trenger det, men fordi det er såpass sykt at jeg i såfall bare må ha det.
Står allerede på venteliste på disse to "godsakene" fra Hobby Search i Japan:
http://www.1999.co.jp/eng/10069917" rel="nofollow - http://www.1999.co.jp/eng/10069917
Stort bilde: http://www.1999.co.jp/itbig06/10069917a.jpg" rel="nofollow - http://www.1999.co.jp/itbig06/10069917a.jpg http://www.1999.co.jp/eng/10069917" rel="nofollow - og
http://www.1999.co.jp/eng/10069918" rel="nofollow - http://www.1999.co.jp/eng/10069918
Stort bilde: http://www.1999.co.jp/itbig06/10069918a.jpg" rel="nofollow - http://www.1999.co.jp/itbig06/10069918a.jpg
Om jeg kan bruke diosse to til noe fornuftig?
Ikke annet enn at det temmelig sikkert vil se noe sykt ut å kjøre med de når de ikke står godt bortgjemt langt inne i en skjult tunnell :-)
------------- Med Vennlig Hilsen
Geir Ødegård
"Common sense isn't so common..."
|
Posted By: LP Flåm
Date Posted: 20 januar 2013 at 01:27
Hei MJ, Takker for et godt innlegg. Tror vi er på samme linje. Elektronikken og et hav av sporvekslere og tilhørende togsett holder på drepe magien og gleden ved vår hobby. La oss gå tilbake til basic (så får elektronikk gutta heller styre med sitt i kjelleren). Finn deg et kjerneområde (mitt er Flåmsbana før elektrifisering), Kjør nettet (NSB ga detaljerte design på doene på Myrdal i 1942). Bygg stasjonene sjøl. Kos deg. Det enkleste er ofte det beste - uten mange sporvekslere. Cheers, Lars Petter
|
Posted By: LP Flåm
Date Posted: 20 januar 2013 at 01:46
Hva er dette med at alt er lov i MJ miljøet? Bør vi ikke sette noen føringer? Sporlig hilsen, Lars Petter
|
Posted By: ses
Date Posted: 20 januar 2013 at 01:58
LP Flåm wrote:
Hva er dette med at alt er lov i MJ miljøet? Bør vi ikke sette noen føringer?Sporlig hilsen, Lars Petter |
Nei. For da dreper man magien, som du selv sier det. Denne artikkelen begrunner hvorfor: http://sando.co/index.php?nid=3&vis=203&uv=1" rel="nofollow - Finn deg selv som MJ-er
------------- Svein S
|
Posted By: N-oldus
Date Posted: 20 januar 2013 at 02:08
Glimrende link Svein, og den sammenfaller mye med mine egne tanker om dette.
Selv er jeg i flere av kategoriene, men på lang nær alle. Kan også legge til at jeg gir fullstendig blanke i hva andre synes om min smak, mine preferanser og ønsker - på samme måte som jeg ikke stiller spørsmålstegn med andres smak og behag. Kan hende at jeg gjennom 25 år med salg og markedsføring har lært en del om at smak og behag ikke kan, eller bør diskuteres - i hvert fall ikke for seriøst.
Jeg vil anta at det er få nok aktive innen modelljernbane i Norge til at vi trenger en faglig mafia som skal sette føringer for hva som er tillatt eller ikke - og strengt tatt har man allerede en del slike legitime aktører i form av spesifikke klubber, klare spesifikasjoner for FREMO-moduler etc.
Modelljernbane er en hobby, i det minste for de aller fleste. Det er ikke religion, det er ikke politikk, og det er ikke løsningen på et eneste verdensproblem. For de fleste er det ment å være avkopling, gi muligheten til å leve ut sine drømmer basert på egne ønsker, preferanser, behov og ikke minst evner.
Kan ikke den enkelte få beholde sine hverdagsdrømmer uansett om det betyr at ting er korrekt, presist, riktig og autentisk?
Jeg lar meg både imponere og begeistre når jeg ser bilder av ting Svein gjør, og kanskje kan jeg en dag få til noe lignende. Men uansett om jeg kommer dit eller ikke er dette for meg først og fremst snakk om en fantastisk reise - og utsikten er like god uansett om jeg sitter på 1. eller 2. klasse.
------------- Med Vennlig Hilsen
Geir Ødegård
"Common sense isn't so common..."
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 20 januar 2013 at 02:46
LP Flåm wrote:
Et klassisk spørsmål: Bør modellbyggere være tro mot tid og sted, eller kan man bare gi blanke?Med sporlig hilsen, Lars Petter |
Klart man kan bare gi blanke. Eller man kan gnikke på den samme modellen i 15 år for å få en modell så nære forbildet som over hodet mulig. Det er et spørsmål om hva man finner ineressant.
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: LP Flåm
Date Posted: 20 januar 2013 at 07:46
Flott innlegg, Geir! Det oppsummerer vel det hele. La oss være glade for mangfoldet og entusiasmen i vår hobby.Beste sporlig hilsen, Lars Petter
|
Posted By: LP Flåm
Date Posted: 20 januar 2013 at 08:24
Nydelig innlegg, Svein! Jeg legger meg flat for mangfoldet, men det var godt å diskutere mål og ønsker for vår herlige hobby! Beste sporlige hilsen, Lars Petter
|
Posted By: TeVe
Date Posted: 20 januar 2013 at 08:38
LP Flåm wrote:
Hva er dette med at alt er lov i MJ miljøet? Bør vi ikke sette noen føringer?Sporlig hilsen, Lars Petter |
Nei, vi kan ikke sette føringer for andre enn oss selv, men derimot kan du ved å vise din dyktighet i å gjøre et troverdig anlegg anspore andre til å gjøre likedan.
------------- Terje V.
|
Posted By: Pelle
Date Posted: 20 januar 2013 at 10:49
Har ikke plass til et anlegg selv, så jeg kjøper det jeg selv har et forhold til. Hell stasjon ligner på de mange stasjonene på Bergensbanen som jeg liker artitekturen til. Da jeg i tillegg har vært på Hell selv flere ganger er den kvalifisert hos meg. Jeg liker imidlertid å sette sammen tidsriktige vogner bak et lok... Er ellers totalt enig i at man først og fremst må synes hobbyen er gøy.
------------- Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
Posted By: LP Flåm
Date Posted: 20 januar 2013 at 11:51
Flott kommentar, Terje! Jeg likte den.
|
Posted By: Espen
Date Posted: 20 januar 2013 at 12:10
LP Flåm wrote:
Hva er dette med at alt er lov i MJ miljøet? Bør vi ikke sette noen føringer?Sporlig hilsen, Lars Petter |
Jess, helt klart, skulle bare mangle, men da er det jeg som skal bestemme/legge føringer for hva som er lov
------------- Mvh Espen Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
|
Posted By: LP Flåm
Date Posted: 20 januar 2013 at 12:37
Hei Espen, Du er morsom, men vi kan ikke alle bestemme i en demokratisk (?) forening. Apropos det siste har jeg registrert at lokale foreninger (eks. TMJ) har lagt ned geografiske sperrer på kommentarer. Er det noe med oss togvenner som ikke tåler kritikk? Beste hilsen, Lars Petter
|
Posted By: LP Flåm
Date Posted: 20 januar 2013 at 12:44
Vis bilder fra ditt modellanlegg, Espen, og jeg skal si deg hvem du er. Lars Petter|
|
Posted By: Laurenz
Date Posted: 20 januar 2013 at 13:34
Interessant tema som egentlig burde vært skilt ut som egen tråd.
|
Posted By: ArneGH
Date Posted: 20 januar 2013 at 13:47
Nei, godshuset er likt det på Hell og sporplanen stemmer. Riktignok komprimert mye på lengden.
------------- Arne Heggeseth
Hellbanen,HO, DCC www.heggeset.no
|
Posted By: LP Flåm
Date Posted: 20 januar 2013 at 14:53
Flott presentasjon på nettet, Arne. Jeg er imponert! Beste hilsen, Lars Petter
|
Posted By: ArneGH
Date Posted: 20 januar 2013 at 15:25
Takk for det. Mer kommer senere.
------------- Arne Heggeseth
Hellbanen,HO, DCC www.heggeset.no
|
Posted By: Espen
Date Posted: 20 januar 2013 at 16:56
LP Flåm wrote:
Vis bilder fra ditt modellanlegg, Espen, og jeg skal si deg hvem du er.Lars Petter| |
Å fillen, må en ha et anlegg for å kunne leke med tog ?
------------- Mvh Espen Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
|
Posted By: LP Flåm
Date Posted: 20 januar 2013 at 17:13
Du må ha anlegg for tog, Espen. Dessuten må du ha et sted å sette materiellet om natten. Beste hilsen, Lars Petter
|
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 20 januar 2013 at 17:44
Hm. Materiellet trives så godt i eskene sine, atte
------------- Bjørn Egil
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 20 januar 2013 at 17:57
Jeg lurer egentlig på om denne tråden nå kanskje burde flyttes til http://forum.mjf.no/forum_topics.asp?FID=18&title=humrsprederen-og-andre-uhytideligheter" rel="nofollow - Humørsprederen og andre uhøytideligheter
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: LP Flåm
Date Posted: 20 januar 2013 at 20:16
Hei Kjellan, Tråden er flyttet. Vi får snakkes der. Beste hilsen, Lars Petter
|
Posted By: LP Flåm
Date Posted: 20 januar 2013 at 20:19
Hei Bjørn Egil, Gi di et bedre liv på en bane istedenfor trange, mørke esker!
|
Posted By: asg
Date Posted: 20 januar 2013 at 22:03
MÅÅ bare melde meg på i denne debatten. Det er altfor mange som bare ser ned på oss som ikke har så store krav til nøyaktig forbilder og mesterskap i detaljer. Vi bare liker jernbane og har kanskje en større fantasi enn mange andre.
ALLE SKAL MED, som en kjent ungdomspolitiker sa. Også vi som er nykommere på forumet. Så får alle dere som er så veeldig flinke heller hoppe over denne tråden. Ikke sant TeVe, ses og mange av dere andre som jeg er heelt enige med?
Men jeg tåler kritikk. Hva synes dere om vanntårnet mitt? Det er til og med ongtli flytende greier inni det. Det er det ikke mange som har.Er ikke ferdig med plattformen ennå, men lurer kanskje på om jeg bør smusse den litt. Vet at det bare går en motorvogn her, men med litt velvilje så kan jo også disse trenge litt vann.
Er ikke helt ferdig med hovedlykten på BM sojamelk med sjokolade ennå, og bufferne må jeg jobbe litt mere med. Men det kommer. Lager nok en egen byggeblogg etter hvert.
Takk for at det finnes et MJ-forum med plass for alle! Endelig har jeg funnet et hjem også for meg.
|
Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 20 januar 2013 at 22:08
To Hell with the spike counters...
------------- http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside
http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 20 januar 2013 at 22:37
And they are *back*.
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: LP Flåm
Date Posted: 20 januar 2013 at 23:42
Savner litt landskap rundt toget. Hva med Flåmsbana? Med faglig hilsen Lars Petter
|
Posted By: Jan-Kristian
Date Posted: 25 januar 2013 at 10:16
[/QUOTE] Nei. For da dreper man magien, som du selv sier det. Denne artikkelen begrunner hvorfor: http://sando.co/index.php?nid=3&vis=203&uv=1" rel="nofollow - Finn deg selv som MJ-er [/QUOTE] Tråden omhandlet opprinnelig Hell stasjon, men sporet voldsomt av i en debatt jeg finner interessant. Derfor henger jeg meg på: En meget fin artikkel Svein Denne artikkelen bør alle innen MJ få med seg. Den er så forklarende med tanke på kompleksiteten av denne hobbyen. MJ er en så "personlig" hobby som på ingen måte skal gi 2 streker under svaret for alle samlet. Viktig at vi alle respekterer hverandres ulike syn og utøvelse av denne hobbyen. Bezzerwizzere har vi dessverre alt for mange av rundt oss som aldri respekterer andres måte å gjøre ting på. Disse vil dessverre alltid være blant oss, men jeg har lært meg kunsten å ikke la meg irritere eller påvirkes av dem. Jatt med og la dem holde på med sitt, da blir alt så mye enklere. Bare tenk dere hvor kjedelig denne hobbyen hadde blitt hvis alle hadde utført den etter eksakt samme standard. Som også andre har kommentert så er dette hverken religion eller politikk. Derimot er det en fritidssyssel som skal få tankene på noe "banalt" i en ellers så hektisk hverdag. Når jeg dukker ned i togkjelleren kjenner jeg skuldrene senke seg og pulsen roe seg til et meget behagelig nivå. Her kan jeg holde på uforstyrret og helt i min egen verden langt vekk fra mas og tjas. Jeg personlig har retningslinjer og regler å gå etter innen MJ, men mine sett med regler bør nødvendigvis ikke være like tilfredsstillende for andre. Det er nettopp det som gjør denne hobbyen så fasinerende Så mitt motto innen MJ og livsfilosofi ellers er "Whatever keeps your boat floating"
------------- Mvh Jan-Kristian
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 25 januar 2013 at 19:05
asg wrote:
[...] Men jeg tåler kritikk. Hva synes dere om vanntårnet mitt? [...]
Er ikke helt ferdig med hovedlykten på BM sojamelk med sjokolade ennå, og bufferne må jeg jobbe litt mere med. Men det kommer. Lager nok en egen byggeblogg etter hvert. |
Siden "anlegget" ditt ikke er belemret med punktkontakter, har det nok gått fri for kritikk hittil. Et tips i forbindelse med landskapet er å se til Sverige. I svensk jernbane er det flust med bananer: Malmbanan, Roslagsbanan, Inlandsbanan osv. Disse er riktignok flere mil lange, og det blir en anseelig lengde selv i 1:87. Men når du ikke har så store krav til nøyaktighet, så burde vel f.eks. en Chiquita-banan duge?
|
Posted By: Laurenz
Date Posted: 25 januar 2013 at 19:41
Siden toget har avsporet fullstendig likevel har jeg lyst å uttrykke min beundring for en nederlender som bygger i tre; tog, skinner, signaler, bygninger, helle pakka. Togene er batteridrevet.
Siden er på Nederlandsk men bildene taler for seg.
http://www.greatwoodenrailway.nl/" rel="nofollow - http://www.greatwoodenrailway.nl/
|
Posted By: MJ
Date Posted: 25 januar 2013 at 19:47
Utrolig godt gjort å få til dette. Bare å ta av seg hatten.Men papp- og tresløyd har likevel sine begrensninger. I Sverige lager en mann ved navn Jørgen Edgar pappmodeller som også er utrolig bra med tanke på at det dreier seg om papp. Men ingen ting slår etsede messingmodeller selv om plast/kompositt etterhvert også er blitt tusen prosent bedre enn i gamle dager.
|
|