MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hell stasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hell stasjon

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 11:51
Flott kommentar, Terje! Jeg likte den.
Lars Petter

Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 12:10
Originally posted by LP Flåm LP Flåm wrote:

Hva er dette med at alt er lov i MJ miljøet? Bør vi ikke sette noen føringer?
Sporlig hilsen,
Lars Petter 


Jess, helt klart, skulle bare mangle, men da er det jeg som skal bestemme/legge føringer
for hva som er lov Big smile
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 12:37
Hei Espen,
Du er morsom, men vi kan ikke alle bestemme i en demokratisk (?) forening. Apropos det siste har jeg registrert at lokale foreninger (eks. TMJ) har lagt ned geografiske sperrer på kommentarer. Er det noe med oss togvenner som ikke tåler kritikk?
Beste hilsen,
Lars Petter
Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 12:44
Vis bilder fra ditt modellanlegg, Espen, og jeg skal si deg hvem du er.
Lars Petter|
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 13:34
Interessant tema som egentlig burde vært skilt ut som egen tråd.
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 13:47
Nei, godshuset er likt det på Hell og sporplanen stemmer. Riktignok komprimert mye på lengden.
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 14:53
Flott presentasjon på nettet, Arne. Jeg er imponert!
Beste hilsen,
Lars Petter
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 15:25
Takk for det. Mer kommer senere.

Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 16:56
Originally posted by LP Flåm LP Flåm wrote:

Vis bilder fra ditt modellanlegg, Espen, og jeg skal si deg hvem du er.
Lars Petter|


Å fillen, må en ha et anlegg for å kunne leke med tog ?
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 17:13
Du må ha anlegg for tog, Espen. Dessuten må du ha et sted å sette materiellet om natten.Tongue
Beste hilsen,
Lars Petter
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 17:44
Hm. Materiellet trives så godt i eskene sine, atte WinkSmile
Bjørn Egil
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 17:57

Jeg lurer egentlig på om denne tråden nå kanskje burde flyttes til

Humørsprederen og andre uhøytideligheter Wink

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 20:16
Hei Kjellan,
Tråden er flyttet. Vi får snakkes der.
Beste hilsen,
Lars Petter
Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 20:19
Hei Bjørn Egil,
Gi di et bedre liv på en bane istedenfor trange, mørke esker!
Back to Top
asg View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 20 januar 2013
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote asg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 22:03
MÅÅ bare melde meg på i denne debatten. Det er altfor mange som bare ser ned på oss som ikke har så store krav til nøyaktig forbilder og mesterskap i detaljer. Vi bare liker jernbane og har kanskje en større fantasi enn mange andre.

ALLE SKAL MED, som en kjent ungdomspolitiker sa. Også vi som er nykommere på forumet. Så får alle dere som er så veeldig flinke heller hoppe over denne tråden. Ikke sant TeVe, ses og mange av dere andre som jeg er heelt enige med?

Men jeg tåler kritikk. Hva synes dere om vanntårnet mitt? Det er til og med ongtli flytende greier inni det. Det er det ikke mange som har.Er ikke ferdig med plattformen ennå, men lurer kanskje på om jeg bør smusse den litt. Vet at det bare går en motorvogn her, men med litt velvilje så kan jo også disse trenge litt vann.

Er ikke helt ferdig med hovedlykten på BM sojamelk med sjokolade ennå, og bufferne må jeg jobbe litt mere med. Men det kommer. Lager nok en egen byggeblogg etter hvert.

Takk for at det finnes et MJ-forum med plass for alle! Endelig har jeg funnet et hjem også for meg.



Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 22:08
To Hell with the spike counters... Wink
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 22:37
And they are *back*.


Edited by Håvard H - 20 januar 2013 at 22:38
Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 23:42
Savner litt landskap rundt toget. Hva med Flåmsbana?
Med faglig hilsen
Lars PetterTongue
Back to Top
Jan-Kristian View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 17 januar 2013
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan-Kristian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 10:16
[/QUOTE]
Nei. For da dreper man magien, som du selv sier det.
Denne artikkelen begrunner hvorfor: Finn deg selv som MJ-er
[/QUOTE]
Tråden omhandlet opprinnelig Hell stasjon, men sporet voldsomt av i en debatt jeg finner interessant. Derfor henger jeg meg på:
 
En meget fin artikkel SveinWink
Denne artikkelen bør alle innen MJ få med seg. Den er så forklarende med tanke på kompleksiteten av denne hobbyen.
MJ er en så "personlig" hobby som på ingen måte skal gi 2 streker under svaret for alle samlet.
Viktig at vi alle respekterer hverandres ulike syn og utøvelse av denne hobbyen.
Bezzerwizzere har vi dessverre alt for mange av rundt oss som aldri respekterer andres måte å gjøre ting på. Disse vil dessverre alltid være blant oss, men jeg har lært meg kunsten å ikke la meg irritere eller påvirkes av dem. Jatt med og la dem holde på med sitt, da blir alt så mye enklere.
Bare tenk dere hvor kjedelig denne hobbyen hadde blitt hvis alle hadde utført den etter eksakt samme standard. Som også andre har kommentert så er dette hverken religion eller politikk. Derimot er det en fritidssyssel som skal få tankene på noe "banalt" i en ellers så hektisk hverdag.
Når jeg dukker ned i togkjelleren kjenner jeg skuldrene senke seg og pulsen roe seg til et meget behagelig nivå. Her kan jeg holde på uforstyrret og helt i min egen verden langt vekk fra mas og tjas. Jeg personlig har retningslinjer og regler å gå etter innen MJ, men mine sett med regler bør nødvendigvis ikke være like tilfredsstillende for andre. Det er nettopp det som gjør denne hobbyen så fasinerendeSmile
Så mitt motto innen MJ og livsfilosofi ellers er "Whatever keeps your boat floating"
Mvh
Jan-Kristian
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 19:05
Originally posted by asg asg wrote:

[...]
Men jeg tåler kritikk. Hva synes dere om vanntårnet mitt? [...]

Er ikke helt ferdig med hovedlykten på BM sojamelk med sjokolade ennå, og bufferne må jeg jobbe litt mere med. Men det kommer. Lager nok en egen byggeblogg etter hvert.

Siden "anlegget" ditt ikke er belemret med punktkontakter, har det nok gått fri for kritikk hittil.

Et tips i forbindelse med landskapet er å se til Sverige. I svensk jernbane er det flust med bananer: Malmbanan, Roslagsbanan, Inlandsbanan osv. Disse er riktignok flere mil lange, og det blir en anseelig lengde selv i 1:87. Men når du ikke har så store krav til nøyaktighet, så burde vel f.eks. en Chiquita-banan duge?


Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 19:41
Siden toget har avsporet fullstendig likevel har jeg lyst å uttrykke min beundring for en nederlender som bygger i tre; tog, skinner, signaler, bygninger, helle pakka. Togene er batteridrevet. 

Siden er på Nederlandsk men bildene taler for seg.





Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 19:47
Utrolig godt gjort å få til dette. Bare å ta av seg hatten.Men papp- og tresløyd har likevel sine begrensninger. I Sverige lager en mann ved navn Jørgen Edgar pappmodeller som også er utrolig bra med tanke på at det dreier seg om papp. Men ingen ting slår etsede messingmodeller selv om plast/kompositt etterhvert også er blitt tusen prosent bedre enn i gamle dager.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.