Roco 2013 SJ Dm |
Post Reply | Page <123> |
Author | |
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men 3-seksjonsloket bak er en El. 3, ikke El 12. Fotograf er forøvrig Trygve Ramsloe senior / Ofoten Museum- Edited by ses - 14 januar 2013 at 11:57 |
|
Svein S
|
|
jonas_sth
Viderekommen Joined: 27 desember 2010 Location: Sverige Status: Offline Points: 93 |
Post Options
Thanks(0)
|
El12 från Märklin
Edited by jonas_sth - 14 januar 2013 at 11:41 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå har jeg funnet et av de bilder av en tilsynelatende 3-seksjons El 12 uten bufferter. Se på avstanden mellom 2-seksjonsloket som går først og 3-seksjonsloket bak. For meg synes det likt?
Bildet er hentet fra denne linken: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=104752
Edited by Kjell H. - 14 januar 2013 at 11:19 |
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
El12 bilder på tysk forum. Nederst på innlegget ligger det noen fine bilder som viser buffer etc. Bildene er ikke datert
|
|
Terje
|
|
Ola Ahlström
Veteran Joined: 13 juli 2012 Status: Offline Points: 170 |
Post Options
Thanks(0)
|
På det svenska forumet Mötespåret avslöjas nu ikväll och bekräftas mycket av hemlighetsmakeriet bakom den kommande Dm och El12:an från Roco
Vi, svenskar och norrmän, har uppenbarligen mycket spännade modeller att se fram emot.
/Ola
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Husker ikke i farten hvor jeg fant bildet jeg mener å ha sett med et kortkoblede El12 og en seksjon i tillegg. Mener også at lokene da hadde eikehjul? - Muligens det var i en Årbok fra Ofoten Museum eller et hefte som jeg tror var utarbeidet av noen ingeniørstudenter i Narvik? - Skal prøve å finne det ved leilighet! Det er kanskje tatt i tiden under ombygging, uten at jeg har reagert på det? - De prøvde sikkert et slikt "delt" lok før de gikk videre med å ta alle? Det er ikke for å protestere - kun interessant å vite - og spesielt hensikten til bufferter om de var koblet sammen med SA3-koblinger?
|
|
jonas_sth
Viderekommen Joined: 27 desember 2010 Location: Sverige Status: Offline Points: 93 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dm CAD bild
Edited by jonas_sth - 12 januar 2013 at 18:33 |
|
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hørt på tull! Hvorfor alltid denne frykten for digresjoner. Ingenting er som en skikkelig avsporing. Leser selv til øyet er stort og vått. Både Asgeir og Sando kan for min del la tankene fly både hit og dit bare de lar oss andre ta del i dem. PS! Aspenberg er etter det jeg forstår i arbeid med en hel bok om både avsporinger og togulykker og oppgradering av eldre bok om gamle sidespor. Det er snart harde pakker hele året. Hvor skal dette ende..? PPS! Har forresten sendt Roco mails med sterke ønsker om El 12 og fått hyggelige svar tilbake hver gang. Tenke seg til et startsett med El 12 og ti malmvogner ala MAS 1950 e.l. Og send mail dere andre også. Money talks! Dream on...
Edited by MJ - 12 januar 2013 at 17:36 |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flere Type 26 lok fikk i tillegg kappet litt av den elegante vindklyverfronten på førerhytta, som heller ikke hjalp estetisk, men kullkassa på tenderen var til det bedre (etter min mening da). Uff dette ble et sidespor, sorry
Edited by Asgeir - 12 januar 2013 at 17:06 |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Enig med Kjell A og Asgeir om det estetiske tapet som skjedde ved ombygging til 3-seksjonslok av El 12. Det er dessverre mange eksempler på hvordan man i driften har gjort tekniske endringer som har ødelagt mye av det opprinnelige designet. Et annet eksempel er Sundlands byttekjeler med større regulator som medførte at man fikk såkalt flosshatt-dom på en rekke lok. Den bevarte 26c 411 lider av dette. Opprinnelig utseende på 26c-typen: Med Sundlandkjel: |
|
Svein S
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1010 |
Post Options
Thanks(0)
|
...
Edited by KjellAn - 25 januar 2013 at 20:31 |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg forstår ikke at dette er noe og protestere på, det er jo bare og se på bildene, alle EL12 ble tydlighvis bygd om ca 1967-68 slik at alle lokene hadde buffere i begge ender. Frem til da gikk de som kortkobblede 2 seksjonslok og etter dette som 2 stk 3 seksjonslok og 2 seksjoner i reserve ved utfall eller bruk i arbeidstog. Men hvilke som gikk i hvilken konfiguration forandret seg sikkert hele tiden ved utfall eller service/revisjoner el lign. EL12 2 seksjonene gikk mange ganger om vinteren ved dårlig vær i forspann på passasjertogene og i skitogene....... også dette er veldokumentert med bilder.
Edited by pkonc - 12 januar 2013 at 14:42 |
|
Basic71
Fremo og MjF medlem Joined: 12 juni 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har sjekket alle bilder jeg har i samlingen, men kan ikke finne en kombinasjon med lokhalvdeler med og uten buffere. Bildet må i tilfelle ha blitt tatt ved ombyggingsarbidet på 60-tallet, og hvert en prøveoppstilling. El 12 ble bygget om tidlig på 60-tallet og gamle 3 akslede Mas vognene var på det tidspunktet enerådende, og de hadde vel så vidt jeg vet ikke sentralkobbel (med muligens untak av noen overgangs- og prøvevogner). Jeg vil tro at bufferne hadde sin funksjon når disse vognene var i bruk i flere år fremover. Alle typetegninger har også målmessig og inntegnet buffere i begge ender på alle enheter. Sitat fra ombyggingen: "Ved ombygging til 3-seksjonslok ble det montert bufferterpå hver seksjon også i enden uten førerhus slik at det var lettere å bytte enhet i tilfelle skade eller revisjon. I fronten fikk seksjonene montert dør og overgangslemmer for å muliggjøre overgang". Av andre synlige endringer ble: "Omlegging av slangeforbindelser i front og bakvegg" og "lokene fikk senere SAB-hjul". Alle lokdelene har alle nødvendige komponenter til å fungere som et enkeltlok, men det har jeg aldri sett bilde av. Har sikkert skjedd....... Ombyggingen var imidlertid estetisk en katastrofe, etter min mening.
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har fortsatt problemer med å komme inn på NJK-bildearkivet. - Slik var det ikke før! Mener å huske bilder ett eller annet sted av 3-seksjons El 12 der 2 lokhalvdeler var kortkoblet slik de var ved levering og en halvdel koblet til. Husker ikke når tid dette bildet var tatt. Det som er skrevet ovenfor, bekrefter kanskje dette at det ikke var alle El 12 som hadde bufferter i begge ender, slik jeg først oppfattet det? Fremdeles forstår jeg ikke hvorfor det skulle være behov for buffert mellom lokhalvdelene - om de var koblet sammen med SA3-koblinger. - Var dette kun for "parkeringsbeskyttelse" av en seksjon - eller ble en enkelt lokhalvdel av El 12 brukt i arbeidstog? |
|
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den som leter skal info finne
I 1980 hadde lokene 2114 og 2118 Sa3 kobbel i begge ender for bruk i 3 seksjonslok, så dermed fikk jeg svar på hvordan det hele ble gjort det året i allfall. 2117 og 2119 gikk som fast 2 seksjons lok samme år. I 1983 var det 2113 og 2114 som gikk som 2 seksjons lok.
|
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
"Er du sikker på, Asgeir, at El 12 som 3-seksjonslok hadde bufferter i begge ender?"
Ja dette er jeg sikker på Linker til diverse bilder som har kommet i mellomtiden viser dette klart. El 12 lokene ble mer ulike sine svenske søstre ved ombyggingen på 60-tallet, men det er sikkert noen som tar utfordringen å lage en modell av nettopp en slik variant. Det er så vidt jeg vet ikke lagd tidligere i HO, og jeg tror ikke Roco vil produsere den (i hvertfall ikke med alle detaljer korrekt).
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Javisst, og da ser også man at koblingene er erstattet av en tykk stang: http://www.jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=94854 |
|
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvordan ser du for deg at man skulle kunne koble sammen EL12 til 3 seksjonslok med en kortkobblet bakdel uten buffere koblet til fronten på en med buffere ? Edited by pkonc - 11 januar 2013 at 20:11 |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Linken som jeg oppga til bildene i MDB, skal virke uten innlogging, men maks. 3 bilder pr. loknummer. Jeg har prøvd den etter at jeg logget ut. Om den ikke virker, prøv å gå til Klikk så i tur og orden Elektriske lok, El 12 og "Vis samtlige bilder av identifiserte enheter for El 12". Ingen av bildene viser koblingen på baksiden av lokene, heller ikke som innlogget. På noen bilder er det koblingskrok i fører-enden, f.eks. her: http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=24324 Edited by TorsteinS - 11 januar 2013 at 19:22 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Får ikke lenger tilgang til å åpne denne linken (selv om jeg er NJK-medlem). - Viser bildene hvilken kobling de har? - Det er mer interessant. - Har nok ikke fått registrert meg i NJK-systemet for å få tilgang. - Trodde det var åpent for alle?
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Interessant diskusjon og informasjon, Torstein!
Jeg har alltid hørt at Janney-koblinger var for svake - og det var årsaken til valget mellom Lanney og SA3?
Nå må man imidlertid tilbake til 60-tallet da valget av SA3 ble gjort? - Etter denne linken var det som du sa, SA3 og ikke Janney som var det man landet på i UIC på den tiden:
SA3 var trolig det system som ville ha blitt inført - om det bare hadde vært tysk/fransk og ikke russisk?
Det er heller ikke å se bort fra at vinteregenskaper var avgjørende for valget?
Her skulle vel SA3 ha gode referanser?
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ta en titt på bildene i NJKs materielldatabase: http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&type=12 Bufferne på "baksiden" vises på flere av bildene, inkl. et av 2116, som oppgis til å være midtseksjon pga. overgangslemmen. Man ser også at avstanden mellom seksjonene er mye større på nye bilder enn på leveransefotoene fra 1954. (En får flere bilder som innlogget (medlem?), bl.a. et leveransefoto av 2113-2114 sett rett fra siden.) Men med buffere mellom seksjonene ser det litt snodig ut. Den estetiske ulempe med dette blir imidlertid mer enn oppveid av at NSB-fargene tar seg mye bedre ut enn den fæle rustbrune fargen på de svenske stanglokene. Jeg mistenker SJ for å ha valgt den fargen for at rustflekker ikke skulle synes. Edited by TorsteinS - 11 januar 2013 at 18:40 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er du sikker på, Asgeir, at El 12 som 3-seksjonslok hadde bufferter i begge ender? - Det virker noe unaturlig for meg. Årsaken er at ombygging av El 12 fra 2 til 3 seksjoner skjedde samtidig med at SL anskaffet mellomdel (Dm3) til sine Dm-lok i 1967. For å kunne ha samme trekkraft enten toget var forspent med Dm eller El 12, valgte nordmennene å redusere antall sammenkoblede lokenheter i drift ved å splitte opp de 2 seksjonene på en El 12 og fordele disse på 2 andre lok, slik at det ble 3-seksjonslok tilsvarende Dm+Dm3+Dm. Dette skjedde samtidig med innføringen av Uad-vogner - som igjen ga så høy belastning på koblingene at SA3 ble innført samtidig. Det er således mulig at de lok som var beregnet på å kunne kobles sammen til 3-seksjonslok også fikk SA3-koblinger - men ikke bufferter i den enden? - I så fall kunne man montere SA3 på alle lok for lettere å kunne skifte ut en seksjon ved behov?
Som et aprops, har lok basert på Da (som Dm) en forsterket ramme som er beregnet på sentralkobling. Det er derfor unødvendig og kompliserende med en forsterkning som en buffertbjelke medfører, mellom lokhalvdelene - og den vil uansett være for svak til de krefter et konvensjonelt koblingssystem blir utsatt for i denne sammenheng?
Svenskene moderniserte 900-serien av Dm og nybestillte 1200-lok som hadde større trafo (og motorer), rullelager og SAB-hjul. De ble også vektet ned for å ha større adhesjonskraft. 900-serien ble også oppgradert men trafoen ble beholdt. De hadde derved ca. 1000kw. lavere effekt.
SJ fikk alt levert 3 stk. Dm3-seksjoner til lok i 900-serien i 1960 (16 seksjoner) - og i 1967, 4 år etter lokene i 1200-serien var levert, fikk disse også en Dm3-seksjon.
(For de som lurer på dette med 900- og 1200-serien, så er dette loknummer)
|
|
Terje Storjord
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kan bekrefte at Roco El 12 kommer, bildet ovenfor ble levert av Fotosamlinga i Narvik til Rocos markedsavdeling i høst til bruk i 2013 katalogen. Fotograf er Trygve Romsloe sen.
Edited by Terje Storjord - 11 januar 2013 at 17:34 |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
At de de amerikanske klokoblingene (Janney/AAR) er for svake, har jeg vondt for å tro. LKAB/MTAB fikk levert en serie med 70 malmvogner fra Sør-Afrika, pluss de første IORE-lokene, med Janney-koblinger, og hadde visstnok planer om å gå over til Janney-koblinger også på resten av IORE-lokene etterhvert som vognene ble byttet ut. Nå var det en del barnesykdommer på disse vognene, og det ble ikke levert flere av den typen. I denne rapporten om automatkoppel fra KTH står det en del interessant i den forbindelse, inkl. et eget kapittel om Malmbanan (8.2): http://www.kth.se/polopoly_fs/1.87128!/Menu/general/column-content/attachment/0507_inlaga.pdf I følge denne Wikipedia-artikkelen skal SA-3 tåle 2,9 MN: http://en.wikipedia.org/wiki/Railway_coupling Det er like mye som AAR-koblinger av "grade E", i følge: http://en.wikipedia.org/wiki/Janney_coupler Koblingene på de sørafrikanske malmvognene var av type F, som skal tåle 4,0 MN. Info fra Wikipedia og internettdiskusjoner må man riktignok ta med en klype salt, inklusive påstanden om at LKAB mente at SA-3-koblingen ikke var sterk nok for de nye (tyngre) togene, og derfor bestemte seg for Janney-koblingen, jfr. disse: http://en.wikipedia.org/wiki/Malmtrafik http://en.wikipedia.org/wiki/Iore Jeg har også sett en påstand om at Janney/AAR-koblingene ikke tålte kulde like bra som SA-3: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=41044 Jeg kan ikke se at det er nevnt noe om noen av delene i rapporten fra KTH. Se også slutten av denne diskusjonen: http://www.trainorders.com/discussion/read.php?17,2481133 Mer om hvorfor det ikke ble flere sørafrikanske malmvogner: http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article916162.ece Jeg tipper at en viktig grunn til at SJ og NSB i sin tid gikk for SA-3 på Ofotbanen/Malmbanan, og ikke Janney-koblingen, var at på den tiden planla man overgang til automatkobling over hele Europa. Denne skulle være kompatibel med SA-3, men koblet i tillegg trykkluft og elektriske kabler. Dessverre, spesielt for oss MJ-folk, strandet dette av økonomiske årsaker. Edited by TorsteinS - 11 januar 2013 at 17:33 |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
En opprydding: Dm består av to lokomotiver - to halvdeler med hvert sitt nummer Dm3 er egentlig bare en mellomdel for bruk i en Dm - som er et lokomotiv med eget nummer, men uten førerhytte(r). Imidlertid blir gjerne de 3 lokomotivdelene kalt Dm3 når de går sammenkoblet (Dm-Dm3-Dm). Dm4 kombinasjonen ville dermed vært en Dm med 2 stk. Dm3 mellomdeler (Dm-Dm3-Dm3-Dm). Dm3 og Dm har aldri hatt buffere mellom lokhalvdelene, men El 12 halvdelene hadde buffere i begge ender - derfor økte avstanden mellom halvdelene betraktelig ved ombyggingen på 60-tallet. Nøyaktig hva slags kobbling det er mellom lokhalvdelene etter ombyggingen er jeg ikke sikker på, men den måtte være sterkere enn vanlig skrukobling! Mitt alternativ 3 refererte til den kommende Dm modellen, og ikke den tidligere Dm3, nettopp pga problemene med elektronikken og at hele mellomdelen må tas vekk. Det jeg også glemte å skrive er at man bør vente på en variant med eikehjul (= Da modellen fra Roco). |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Alle NSB-lok hadde bufferter i den ende der loket skulle kobles mot andre lok/vogner - også El 15. Dm3 har på samme måte bufferter. Det er mulig å bruke disse lokene sammen med "vanlig" koblede vogner med en adapter som settes i SA3-koblingen. Da er buffertene aktive - ellers ikke. Se boken "Svenska Ellok" side 147 der nettopp dette er beskrevet.
Om Dm3 eller El 12 noen gang har hatt bufferter mellom lokhalvdelene, er tvilsomt?
Kombinasjonen bufferter og normal koblingskrok går ikke på Malmbanan - til det er slike koblinger alt for svake til å tåle de krefter de blir utsatt for. - Også amerikanske klokoblinger er for svake - man måtte i så fall plassere lok inne i vognstammen for å redusere trekkreftene. Det er ikke for ingenting man er havnet på russiske SA3-koblinger!
Ellers er det en mulighet å sette en ny UGJ-kåpe på et Roco understell for å lage en El 12. "Problemet" er at eikehjul fra Roco til Da, finnes ikke som reservedel. - Jeg har forsøkt siden "gammel" utgave av Da kom på markedet å kjøpe slike hjul.
En annen "utfordring" er at en slik El 12 må ha helt ny elektronikk. Mye sitter samlet i midtseksjonen på Dm slik loket er i dag.
Om man lager en El 12 av en nåværende Dm3 - så kan faktisk mellomseksjonen som blir til overs "gjenbrukes" til å lage en Dm4! Dette loket ble aldri bygget - men prosjektert. Dette ble vurdert på slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet! Det hadde blitt et lok på45,7 m. og ville klare å trekke 70 Uad-vogner! Edited by Kjell H. - 11 januar 2013 at 14:13 |
|
jonas_sth
Viderekommen Joined: 27 desember 2010 Location: Sverige Status: Offline Points: 93 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var når det var behov for å øke trekkraften i malmtogene at det ble en forskjell. SJ valgte å bygge en føreromsløs midtseksjon, mens NSB valgte å anordne de eksisterende El 12-seksjonene slik at de kunne settes sammen som 3-seksjonslok. Jeg tror dette falt tidsmessig sammen med at El 15 ble anskaffet, slik at NSB i stedet for å fortsette med stanglokkonseptet slik SJ fortsatte med, valgte man å bygge framtidens lokpark på Ofotbanen på nyere teknologi. El 15 var i tillegg til å være boggilok med enkeltakseldrift også de første trekkraftenhetene til NSB som tok i bruk kraftelektronikk. |
|
Svein S
|
|
Post Reply | Page <123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |