MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Roundhouse Darjeeling B class, modifisering
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Roundhouse Darjeeling B class, modifisering

 Post Reply Post Reply
Author
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Roundhouse Darjeeling B class, modifisering
    Posted: 07 januar 2013 at 20:55
Hei,
Mitt Darjeeling B lokk har endelig fått levert dampfløyte fra DJB (har også fått levert fløyte til Lady Anne, men den blir montert litt senere :) )
Denne var ikke helt så grei å montere som det sto i manualen gitt. Viser seg at lengden på resonans røret ikke er helt som på prototypen, så vi måtte tenke litt (fikk meget god hjelp av mannen med hatten til modifiseringen forresten).
det første som ble ett problem var bredden på hjulbossingene til de isolerte hjulene til Roundhouse. Etter litt brainstorming ble de kjapt montert i dreibenken og bossingene dreid ned til mindre bredde, så montert igjen, Da passte avtanden mellom hjulene mye bedre med fløyta:
 
 
 
Etter at dette var gjort viste det seg at feste brakettene på resonans kammeret var på feil sted for å få montert fløyta. Sånn passe frustrert ble problemet drøftet litt over en kaffekopp og plutselig ble det oppdaget at kammeret kunne monteres på den forrerste kryss bjelken under chassiet, hurra. De dreide hjulene ble flyttet til forrerste aksling, og så ble det hele montert:
 
 
 
Så fikk vi men litt klussing på plass damp røret fra ventilen og ned under chassiet:
 
 
Etter dette var det en smal sak å få på plass litt silikon slange mellom de to rørene, slik at slangen ikke går i hjulene, sette på ett par Dubro slangeklemmer for silikon slanger, og vips var fløyta på plass og klar for testing:
 
 
 
Videre modifisering har hitill bestått av å bytte ut radio systemet i lokket med Spektrum systemet som jeg bruker til alt mulig annet av radiostyrt. Da trenger jeg ikke ha med en radio til hvert lokk, men kan ha en radio til alle lokomotivene og flyene mine. I bildet over videoen, ser man at radiorommet er åpent og orginal mottakeren sitte med pent buntete kabler.
Denne motakeren er erstattet med en Spektrum AR 6115e mottaker og kablene koblet til igjen:
 
 
Regulator servoen er koblet på Throttle kanalen, og reversing lever servoen er koblet på Aileron kanalen. Da blir stikkene som på den orginale radioen.
Til slutt ble radio systemet skrudd på og retninger på servoer samt gange på disse raskt justert i radioen sin meny, og alt testet på damp.
 
Resten av den planlagte modifiseringen består av å montere led pærer i lampene foran og bak på lokket og kobling av disse til en elektronisk bryter så jeg kan skru de av og på fra radioen, denne delen er nesten ferdig, men legger ut mer bilder når jeg er i mål. Chuffer skal så klart også monteres, men denne må leveres fra Summerland chuffers først.
 
Leif
 
 
 


Edited by Doogledee - 07 januar 2013 at 22:13
mvh,

Leif
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2013 at 21:20
Veldig kult Leif!
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2013 at 21:22
Jepp, og endelig fikk jeg ordnet meg youtube konto og alt funker :) Moro dette her :)
mvh,

Leif
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2013 at 21:33
På tide at du lærte deg Youtube ;)
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2013 at 21:44
helt 100% enig, men nå er det gjort også :)
mvh,

Leif
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2013 at 22:12
Bøyer meg i støvet! Har selv brøyta med to ganger VoR.......trengte ikke å stoppe for store snømengder da. Men det er vel ikke noe problem - for neste gang er det vel nettopp to VoR i brøyteberedskap slik at Silver Lady kan settes inn i "The afternoonmixed" - som planlagt? Har mannen med teite lua overtidsbudsjett for denslags?
krsven
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2013 at 18:23
Da har jeg endelig kommet videre og fått montert RC styring av fløyta :)
Bilde av monteringen av servo, med tilhørende kjetting for trekking i ventilen:
 
 
for å få mekanikke til å fungere tilfredstillende ble servoen (en Graupner DES 161 servo) montert på ett par klosser av furu. Disse er så malt med svart Akryl maling for å få de til å forsvinne litt.
 
 
Jeg måtte borre ett ekstra hull i armen til fløyte ventilen for å tilpasse bevegelsen til gangen på servo armen.
 
Da det er trangt i denne modellen ble det litt vrient med føring av servo ledningen, så jeg endte opp med å borre ett hull igjennom gulvet for å legge ledningen igjennom:
 
 
Så ble alt satt på plass og lokket fyrt opp for å teste alt:
 
 
Da mangler jeg bare å få noen fine LED pærer med riktig farge til lampene....
 
 
Leif
mvh,

Leif
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2013 at 19:33
Dette begynner å se bra ut Leif! :)
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2013 at 20:17

Bra jobba Leif. Smile

Artig at flere pimper livesteam-lokene sine. Tongue

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2013 at 11:07
Etter mye om og men har jeg fått tak i noen led pærer som fungerer bra som lamper synes jeg.
Disse er koblet til en lyskontroller slik at jeg kan skru de av og på fra radioen.
Lampene måtte skrus av lokket og borres opp litt for å få inn LED pærene men det kom i mål til slutt.
Ble litt fram og tilbake før jeg fikk ledningene på plass tilfredstillende men det ble greit:



Og så bilde av lysene på :)





So far har dette vært en veldig morsom prosess med ombygging av ett lokk som er veldig pent fra før, så når chufferen kommer så er det helt komplett.
Gleder meg til treff og kjøring :)



mvh,

Leif
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2013 at 11:17
Lekkert! Her har du vært skikkelig flink. Status endres samtidig fra "nybegynner" til "erfaren" livesteamer.  Tror det blir nattreff i august på en bane med dam øst for Oslo - hvor det er mye annen belysning fra før. Men det kan vi jo snakke om med en Uten.
krsven
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2013 at 14:02
takk takk.... blir moro med tøffing fremover :)
mvh,

Leif
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2013 at 14:23
Skikkelig artig!
 
Har du bygget lyskontrolleren selv eller kjøpt ferdig?
Det er ikke vanskelig å bygge en slik selv. - Stort set bare en CMOS-krets 4001 (Quadruple NAND) og en håndfull andre komponenter som skal til.
 
Fløyteventilen du har funnet, hvem lager den?
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2013 at 15:20
Hei,
Lyskontrolleren er fra e-flite, som vi selger i butikken min :) den koster 135 kr og kan ha opp til 16 led pærer på. Den tar strøm fra redio batteriet via mottakeren og er veldig liten. Er klar over at jeg kan bygge dette selv, men det er så mye raskere og lettere når det er ferdig til en pris jeg kan leve med :)

Fløyteventilen er fra DJB i england, den kommer som en del av et kitt som inneholder fløyten, ventilen og det man trenger av rør etc for å få montert saken på lokket. Han lager fløyte deler til mange roundhouse lokk.
De komplette fløytene koster ca 90 pund pluss frakt.


mvh,

Leif
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2013 at 18:50
Gleder meg til mørkekjøring jeg ;)

Lykta til Atlantic'en er jo klar for montering også, men lurer på om jeg skulle byttet ut pæra med led og kontrolleren til e-flite...
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2013 at 19:52
Griselekkert! Jeg har lyst på lys på Millie'n selv, men sliter med å finne noe som jeg syntes passer. Darjeeling-lampa blir alt for stor, og de andre jeg har sett rundt om er alt for små.. Uansett, jeg skal ikke kuppe tråden - men må bare si at dette er nydelig og veldig inspirerende. 
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2013 at 20:35
Det finnes lamper å få som passer til Millie, men jeg ville først tatt en prat med mannen med den teite lua, han kan gi deg tips på veien.
krsven
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2013 at 21:45
Led pærer som de jeg har brukt, som passer til lyskontrolleren til eflite, er også på lager :) 25kr for to for de som lurer :)
Millie ja... lyst på den jeg og.
Lampehus ja, mannen med hatten har kontroll på det ;)
mvh,

Leif
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2013 at 22:33
Øh.. Mannen med den teite lua? Confused
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2013 at 08:43
Skikkelig teit også! Bare å ta kontakt så får du oppgitt kontaktdata. Åraken til at navn ikke nevnes er at banene ligger ute og det er ingen som har lyst til å offentliggjøre for en hel verden hvor de finnes, forståelig nok! Hvis du har anledning førstkommende mandag så tror jeg du blir hjertelig invitert til en av byggegruppene m/pølse.
krsven
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,141 seconds.