MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Krisebanen - Eiriks 40-årskrise på skinner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Krisebanen - Eiriks 40-årskrise på skinner

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Krisebanen - Eiriks 40-årskrise på skinner
    Posted: 04 januar 2013 at 19:00
Da har 40-års "krisa" meldt seg, og etter passe mengde mas fikk jeg løyve til å fyre opp dampen i hagen. Jeg har "fått" plenen på forsiden av huset, et ca 3 x 5 meter helt flatt området som nå bare er dekket av gress (les: jungel). 

Men hvor skal man begynne? Jeg har forsøkt å lese meg opp litt, men det er jammen ikke lett å finne ut av dette. Skalaer, sporvidder, koder på skinner, og hva annet jeg nå ikke har fått med meg. Skal jeg bygge banen på bakken, heve den litt for å unngå tele, kanskje bygge den på en måte som gjør den demonterbar på vinteren for å unngå skade? Sist jeg lekte med modelltog var jeg omtrent 30 år yngre, og da var det "Lima" eller "Märklin" som var det eneste jeg måtte tenke på. Og ikke minst innendørs.

Vel, hva har jeg funnet ut av da. Jeg vil ha damp. Jeg vil ha tidlig jernbanehistorie, mellom 1854 og 1900 tenker jeg. Den trenger ikke å være historisk "korrekt", men mer historisk-ish. Jeg ser for meg en oval, kanskje med en pens eller to for et stasjonsområde. Ikke noe veldig voldsomt, kanskje noe som kan bygges skrittvis. Kona har gjort en avtale om å ta en tur til livinsteam om en uke, så da får vi se hva som kommer ut av det. 

Er det noen som har noen tips for hvor man kan finne en "hagebane for idioter"?

Videre, spørsmål: 

- 32 eller 45 mm sporvidde. Det skal jo være litt sosialt også, hva er det man skal ha for å kunne "leke" med andre?

- RC eller ikke. Hvordan styrer man egentlig damplok uten rc, går de bare rundt til de stopper eller kan man styre dem på annet finurlig vis?

- Noen som har erfaringer med Roundhouse? Det vil si, jeg har det for meg at det er ganske bra greier. Men basic vs classic serien? Hva er forskjellen, og hva bør man satse på? 

Tar imot alle tips med stor takk.
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2013 at 20:41
Hagejernbane med 32mm sporvidde og livesteamdrift med lokomotiver fra Roundhouse begynner å bli utbredt i Norge, og det inviteres til sosiale happeninger og kjøringer stadig vekk. Fordelingen mellom 32 og 45 mm er 95 / 5. Miljøet i Norge er det største utenfor UK. Noen av treffene og kjøringene er omtalt her på forumet. Vi har også evnet å samle oss masse erfaring om etablering av hagejernbane - og ikke minst drift av livesteam.  Du må gjerne ta direkte kontakt på telefon 91653742 for svar på de andre spørsmålene dine - og så sees vi til lørdag.
krsven
Back to Top
karsten View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 27 februar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote karsten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2013 at 21:21
Hei, velkommen til forumet og hobbyen! 
Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med kunnskap om rullende materiell og bygger kun innendørs, men jeg har gjort meg noen tanker om hvordan sporplanen skulle sett ut i min hage. Mulig erfarne hagejernbaneentusiaster er uenig med meg, men min påstand er at 3x5m er litt lite. 
Hva med at du kjøper deg goodwill fra kona med å heller bygge en koselig liten sittegruppe med hagemøbler, flisegulv og le-vegg på de 3x5metrene og så legger du spor rundt hele huset i stedet? Sporet stjeler jo ikke mer en noen titals centimeter i bredden og da får du mye mer spor å kjøre på og kan enten kjøre rundt og rundt huset eller ha en vendesløyfe bak huset og kjøre fram igjen samme veien? Bare et forslag... :)

Eksempel på bane:

Lykke til!
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2013 at 21:24

Hei Eirik

Velkommen i klubben for godt voksne gutter som tar modelljernbanehobbyen ut i hagen. Smile

Jeg startet med hagejernbane for 2 år siden etter å ha spurt meg rundt om hva som var brukbart ute i hagen her i vårt værharde land. Du kan jo lese litt i bloggene her på forumet så ser du hvordan enkelte av oss har løst de tekniske utfordringene.

Her er bloggen min: KjellAn's hagejernbane

Sporvidde: De fleste som kjører livesteam her i Norge velger 32mm sporvidde. Den smalere sporvidden gjør seg veldig fint i trange blomsterbed mellom stauder og småplanter. Husfruen her hjemme er i hvertfall veldig begeistret og passer på at jeg gjør det fint. I tillegg kan du etterligne en bane som bare du bestemmer hvordan skal seg ut - du trenger med andre ord ikke noe konkret forbilde hvis du ikke vil det.

R/C-styring: Det er nok en fordel å kunne styre lokene med R/C-kontroll. Dagens R/C-utstyr er så små og driftssikre at det er bare fordeler. Hvis du likevel ønsker å la loket kjøre manuelt, bør du sørge for at banen kommer litt opp fra bakken. Som du ser av min hagejernbane har jeg bygget den opp med naturstein, og da passer den for både manuelle og R/C-kontrollerte lok. Man blir jo ikke yngre med årene, og da hjelper det å slippe å bøye ryggen altfor mye.

Roundhouse: Det er flere merker for livesteam på markedet: Roundhouse (håndlages i England), Accucraft (serieproduseres i Kina), Aster (Japan), Regner og Herrmann Echtdampf (Tyskland). Hva man velger er litt smakssak og pris. Men vel så viktig er tilgang til service og deler. De fleste som kjører livesteam i Norge kjører Roundhouse sine lok. Det er en noe høyere pris kanskje, men jeg har bare gode erfaringer med dette merket. Kan anbefales!

RH Basic eller Classic: Her må du velge det loket du synes best om selv. Og hva slags type bane og trafikk det skal betjene. Du greier deg veldig godt med ett lok til å begynner med. Vogner og bygninger kan bygges selv fra byggesett eller fra scratch. Så selv om prisen for et lok blir det dobbelte av en superline, så har du et lok som holder livet ut. 


Til slutt bør du søke på diverse livesteamvideoer på YouTube - søk på ordene "garden railway" "roundhouse og loknavn". Mange av de fineste og mest sjarmerende hagejernbanene er i England. De originale engelske smalsporbaner har ofte mange likhetstrekk med de mange små smalsporede privatbanene vi har hatt her i Norge.

Velkommen til en flott hobby som også kan deles med resten av familien. Det blir garantert en suksess å kunne kjøre kalde forfriskninger til gjestene i hagen trukket av et ekte damplok. Tongue


hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2013 at 21:34
Hei,
hvor skal man begynne? Jeg startet med hagejernbane i april-mai 2012 med en tur til Livingsteam og så ble det en invitasjon til ett treff i tidlig mai, så var det gjort (selv var jeg mer enn litt skeptisk til å begynne med :) )
På det treffet kjøpte jeg med ett byggesett på ett lokk da innerst inne er det byggingen og mekanikken som intereserte meg mest.
Det som først slo meg når jeg begynte å bygge var hvor utrolig imøtekommende og hjelpsomme alle jeg traff i miljøet var. Aldri har jeg vært innvolvert i ett miljø som tok så godt imot meg og min like ferske tog kollega TinyD her på forumet.
Når det gjelder Roundhouse lokk så er jeg utrolig fornøyd med mine (har ganske fort erhvervet 4 stk lokk nå). De går fint, har flotte detaljer, er mekanisk veldig bra og det er lett å få tak i deler dersom uhellet eller skrulysten skulle melde seg :)
Roundhouse har også ett meget bra utvalg av lokk fra skalariktige lokk som vale of Rheidol og Darjeeling B til mere frie modeller som billy og lady Anne. Felles for dem alle er en veldig fin driftsikkerhet og meget gjennomtenkte løsninger for gass, vann og smøreolje.
Den største forskjellen på Classic og Basic serien er att basic serien med lokk har enklere ventiler og derfor må dyttes litt i den retningen du vil at de skal kjøre før du åpner for damp ventilen. På classic serien er det en mer avansert styring som lar det velge hvilken retning du vil kjøre i ved å flytte en "reversing lever" på lokket, derfor egner disse seg meget bra til radiostyring, da du kan stoppe, starte, endre retning og på noen lokk endre damp eksosen og til å med tute i fløyta rett fra radioen, uten å måtte løpe etter lokket :)
På de treffene jeg har vært på så har det nesten bare vært radiostyrte lokk som jeg har sett, en hagejernbane med fire-fem tog som tøffer rundt, stopper ved stasjoner, tuter i fløyter, setter fra seg og henter vogner og gods etc er bare ett fantastisk skue, og innimellom en masse trivelige mennsker som kjører tog går praten, kaffen og maten fritt :)
Jeg har blitt ordentlig bitt av basillen og har hjulpet TinyD med å bygge hans jernbane i hagen i sommer. På det anlegget ble det valgt en løsning med jordspyd og trykkimpregnerte lektere med topp bord som var relativt grei å sette sammen, ble veldig stabilt og fint og som muliggjør en eller flere endringer av sporplan i fremtiden dersom det skulle bli nødvendig eller ønskelig :) Moro er det uansett.
Selv har jeg dokumentert flere av mine byggverk (blant annet mitt Lady Anne byggesett, flere Brandbright vogner og TinyD har en stor tråd om bygging av sitt anlegg som sikkert kan være interesant lesing om du ikke har sett disse trådene her enda.
Livingsteam har vært min hovedleverandør av hagejernbane utstyr og jeg er meget fornøyd både med service og leveringstid.
Uansett hva du ender opp med av hagejernbane så ønsker jeg deg velkommen i klubben og gleder meg til å treffe deg ved annledning :)
mvh,

Leif
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2013 at 12:06
Velkommen til LS!
 
Har drevet med LS og hagejernbane i ca. 20 år.
- Kan vel ta noe av skylden for å ha "smittet" Kristian?
  
Jeg kjører 45 mm. og kan aldri tenke meg å konvertere til 32 mm. Sporvidde 45 mm. tar ikke mer plass og setter ikke så strenge krav til ujamnheter i sporet som 32 mm. Det er større utvalg av materiell i 45 mm. - og det er en viss mulighet for å kombinere elektrisk drift med LS med ferdigkjøpt materiell til en rimelig penge.
45 mm. tilsvarer også norsk smalsporvidde (1067mm.) i skala 1:22,5 sånn omtrent.
Jeg liker også at lokene har rammen på innsiden av hjulene. Det er det ikke så mange lok i 32 mm. som har. Har noen lok som jeg kan spore om ved behov for "gjesteopptredener" på andre baner.
 
Har lok av mange fabrikat i LS. Vil trekke fram Roundhouse som i særklasse er uproblematiske og driftssikre lok. - Som alt annet - du får det du betaler for!
 
Slutter meg til det andre ovenfor sier om et meget hyggelig miljø innen LS i Norge!


Edited by Kjell H. - 05 januar 2013 at 12:07
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2013 at 12:52
Ja her var det jo mange hyggelige ord. Plassen på 3 ganger 5 meter er helt ok, helt uproblematisk å få til noe vireklig flott innenfor rammene av det  - det er mange baner som er bygget på tilsvarende areal. Det er ikke plassen som avgjør hvor fint det blir. Innefor smalspor er det mange muligheter, og det ser ikke dumt ut med trange kurver. Et toakslet lok, to - tre vogner og en liten bygning er like forbilderiktig som et stort US - lok med mange vogner - du avgjør hvordan du vil ha det og jeg har vel tilgode å høre noe i retning av " sånn var det ikke i virkeligheten" innenfor miljøet vårt. Snarere er det "might have been" som er toneangivende i miljøet. Vi etterligner ikke bestandig virkelige baner, men har dem mer som idegrunnlag. Enkelte har Tertitten som forbilde, andre har bygd "Ski - Trøgstadbanen" - helt i sin egen gale verden... Det er du som jernbanedirektør som bestemmer hva du vil ha av bane og utstyr, underforstått så lager man sin egen bane, man etterligner ikke en annen. Det er såpass mange i nærområdet ditt som driver med dette (32mm livesteam) at pølse og kaffe og erfaring er innefor rekkevidde i løpet av kort tid og kort reisestrekning . Enkelte kjører også 45mm som KjellH skriver, og vi lagerfører utstyr til begge sporvidder. Imidlertid er nok tendensen at de fleste velger 32 mm i Norge, av 310 solgte lok er det 16 som er levert som 45 mm siden 2000. Imidlertid så kan sporvidden på lokene justeres for de fleste modellers vedkommende takket være utvendig ramme og innvendige hjul - så i prinsippet er man ikke låst. Likeledes velger de fleste "Freelance modeller", det er i grunn ett fett for kundene om modellen har et virkelig forbilde, det er tross alt "sin egen bane" man skal bygge, og da gjør man som de virkelige baneselskapene gjorde - man velger en standard fabrikkmodell og spesifiserer farge og litt annet - og vips så har du ditt eget personlige lokomotiv. Jeg selv anbefaler alltid en modell i en farge som få eller ingen har fra før, gjerne en  Billy, Katie eller Lady Anne av de radiostyrte eller en manuell Millie. Deretter tar man loket under armen og begir seg til en nærliggende bane og blir kjent med det, og så er det alltid mange som gjerne blir med og ser på hvor banen skal bygges hvis du ønsker det.....tettsittende Felleskjøpetdress og blomsterpinner er standardutstyr ved utstikking av bane, sammen med produkter fra AASS bryggeri i spennet fra "Uten" til "Bokk".
krsven
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2013 at 13:55
Hei!

Hyggelig å se at det er flere som faller for fristelsen til å bygge i hagen, jeg gjorde som Kristian foreslo rundt påsketider i fjor, kjøpte et lokomotiv og fikk kjøre det hos en hyggelig kar i Asker før jeg begynte på min egen bane. Leif har nevnt noe av byggeprossen jeg gikk for i innlegget sitt, men det finnes mange måter å gjøre dette på og jeg tror det viktigste er å legge litt arbeid i det.

3*5 var vel det jeg skulle holde meg innenfor selv, men havnet på 4*7... men det var mest fordi jeg hadde mer plass å ta av. 3*5 holder til relativt mye, radiusen på en sving bør være over 110cm og da er det jo fortsatt plass å ta av i anlegget ditt! Uansett kommer nok planene for utvidelse fort... her blir det flere spadetak til våren i tillegg til ovalen, skal jeg ha en runde rundt i resten av hagen!

Selv valgte jeg Roundhouse og 32mm, kanskje mest på grunn av det relativt store miljøet rundt dette, men det er jo også vakre lok og jeg venter 1 eller 2 til i løpet av våren ;)

Det Leif og jeg manglet i jernbane erfaring, tror jeg mange kan skrive under på at vi har tatt igjen med iver og entusiasme og allerede flere måneder før åpning av banen min, så hadde jeg bestilt trykkluft styrt stillverk. Her er det bare fantasien som setter grensene! Koner tillater overraskende mye! ;)

Uansett, lykke til med valget... så er du hjertelig velkommen til å prøvekjøre lokomotiv hos meg en gang banen er snø og isfri om du faller for 32mm og holder til i nærheten av Oslo.

Trond
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2013 at 14:54
Du venter to lokomotiver.
krsven
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2013 at 15:04
Tenkte meg det ;-)
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2013 at 22:01
Takk for mange og hyggelige svar. Har hatt en rolig dag på jobb, så da har jeg fått drodlet litt på papir - og så fått drodlet litt på pc'n etterpå. Og jeg har satt meg opp en ca sporplan som ser slik ut:

Ganske enkel så langt, men jeg tror det kan blir bra. Tanken er å bygge det på noen plater som jeg hever en smule over bakken for å få arbeidshøyde, og for å få det til å se bra ut i forhold til gjerde og slikt. I midten får jeg en fin plass for å sitte å nye en kald øl mens jeg ser  dampen som rusler rundt. Det er ikke så mange bygninger ennå, men det kan jeg ta etter hvert. Synspunkter?

Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2013 at 23:49
Dette ser veldig fint ut :)
mvh,

Leif
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2013 at 09:27
Absolutt en god start. Effektiv kryssningslengde er etter Svendsenstandard 2,2 meter - da får man inn et passe langt tog inne på stasjonen samtidig som ett annet kan passere. Kurveradius har vi satt til 1,1 m på fri linje, men som du sikkert allerede har lest deg til kan lokomotivene klare ned mot 60cm radius - men unngå så krappe kurver. Maks stigning tilsvarer ordentlig jernbane i virkeligheten, dvs. mellom 2,5 cm pr meter og opp til 5,5 cm per meter..Lokene kommer alltid opp, men det var det med å komme stilfullt nedover.....På hjemmesiden finner du masse informasjon - ikke minst hvis du titter igjennom alt hos Roundhouse.
krsven
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2013 at 17:27
Syns det ser ut til å være en god start jeg, eneste er at om du ofrer noe av sitteplassen i midten, kan du lage et kryssende spor som lar deg snu så du kan variere litt kjøreretning i løpet av en fyring. Eventuelt lage et spor ut fra spor 2 på stasjonen mot venstre på bildet ditt til en vendeskive, så du kan snu lokomotivet uten å løfte på det.... uansett er det lite som blir feil med livesteam, husk å ordne deg en chuffer også, er grei skuring å montere på de aller fleste Roundhouse lokomotiver og verdt hvert eneste pund Big smile

Ser frem til å følge med for å se hvordan det blir hos deg! Smile
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2013 at 21:11
Dreieskive er kanskje ingen dum idé.

Men, øh, chuffer? Confused Google gjorde men ikke klokere..
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2013 at 21:14
Chuffer er en type fløyte til eksosdampen, som gir lokomotivet en ordentlig tøff-tøff lyd...

Prøv å søke på summerlands chuffer :-)
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2013 at 16:51
En kjapp tur til Vestfossen, og nå står denne på benken:

+ noen vogner i eske og en drøss med skinner. Krisebanen begynner å bli en realitet! Cool
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2013 at 20:35

Hei Eirik

Gratulerer med ditt første livesteam-lok - en Millie fra Roundhouse. Tongue

Manuell eller R/C ?

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2013 at 21:16
Gratulere med ditt første Roundhouse lok! Smile
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2013 at 22:01
Jeg bare spør litt sånn på siden jeg.. Ser at hjulene på loket er på utsiden av ramma. Vil det si at sporvidden er 45 mm?
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2013 at 22:12
Hei
 - litt avklaring :Sporvidden på dette loket er 32 millimeter, men det kan også leveres i 45mm. Alle Roundhouselok som leveres med 32 millimeter kan også leveres som 45 millimeter og omvendt. Men det er kun lokene med utvendig ramme som kan spores om mellom de to sporviddene. I praksis er det sjelden dette blir gjort, men muligheten er tilstede. Millie er et lok i "basic" - series med en enklere eksenterstyring av sleidene, men funksjonen er like god som hos  de dyrere og mer avanserte i "classic" - serien. I praksis er det svært få - om noen - som bryr seg om lokene har innvendig eller utvendig ramme (-all den tid begge deler eksisterte i virkeligheten). I Norge er vi nok mest vant til innvendig ramme, men i de store utland var utvendig ramme ganske normalt forekommende, for ikke å snakke om dobbel ramme.
 
Happy steaming!
krsven
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2013 at 22:20
Apropos inn- og utvendig ramme: Nestun Osbanens "Stend" og UHB nr. 3 var blandt lokene i Norge som hadde utvendig ramme - begge gode  "forbilder" for "Might have been" - prinsippet som er toneangivende for 16mm - miljøet i Norge og ellers i verden.
krsven
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2013 at 22:58
Gratulerer og velkommen i klubben som livesteam eier :) regner med at det er en 32mm millie du har anskaffet?
mvh,

Leif
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2013 at 11:50
Velkommen til LS-miljøet!
Håper du får mye glede av nyanskaffelsen?! - Det er et godt og funksjonssikkert lok å starte med!
 
Det er selvfølgelig en smakssak om man foretrekker lok med innvendig eller utvendig ramme. - Spesielt om man ikke skal bygge en bane etter et spesielt forbilde , noe de færreste i LS-miljøet gjør.
Innvendig ramme låser sporvidden og gjør at produsenten "treffer" færre kunder med sin modell.
Med relativt små hjul, er de heller ikke så synlige/dominerende på loket med utvendig ramme og "skinker".
 
Som sagt tidligere, så foretrekker jeg innvendig ramme og "fully sprung" for tunge lok med mer enn 3 aksler.- Har imidlertid også 3 lok som kan spores om med utvendig ramme og synes det er fint med denne "blandingen".
Det tar ganske kort tid å spore om slike lok ved "gjesteopptredener".
 
Det er heller ikke umulig med utgangspunkt i Roundhouse byggesett og nye hjul/aksler å få et godt fungerende lok med innvendig ramme. Da har man imidlertid "låst" sporvidden for fremtiden.


Edited by Kjell H. - 02 oktober 2016 at 17:27
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2013 at 12:23
Selvsagt skal man kjøpe begge deler og mange av hver......Millie er et fint lok, og akkurat denne er lakkert i en farge som svært få andre har her hjemme. Jeg har selv hatt stor glede av å kjøre dette loket sammen med min egen røde, to manuelle lok jobber godt sammen og drar tilnærmet ubegrenset med vogner. To store kjeler, 1/2 tommes sylinderdiameter og fire av disse + 4.4 kg på hjulene drar godt hvis det trengs.....
krsven
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2013 at 14:35
Nei. Millie, og de to andre i samme serie blir bygget enten for 32 eller 45 mm sporvidde. Se: http://roundhouse-eng.com/millie.htm

Flott maskin! :-)
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2013 at 15:22
Takker for velkomsten i "klubben". Jeg må innrømme at det var mye tankegang frem og tilbake, det som kanskje tok mest tid i så måte var for eller mot rc. Alle "rasjonelle" tanker sier jo at rc er kjekt, og moro og alt det der, men magefølelsen sa at det var noe helt manuelt og enkelt jeg hadde lyst på nå i første omgang. Selv om en Billy med rc var veldig nære (dæven døtte den var flott!).. Men jeg vil begynne helt enkelt, og så vil tiden vise hva som skjer. Jeg har veldig lyst til å bygge et lok fra kit også, og da blir det nok med rc. Men som sagt, Krisebanen blir manuell inntill videre.

Dagens gjøremål ble å få tak i noe mahognykapp fra båtpussen, og å kutte en liten skinnebit, for å lage en litt penere utstillingsplate til Millie. Litt puss og litt lakk, så er denne klar for å ta seg godt ut i glasskapet. Og så har jeg litt messing å pusse, så blir dette ganske så lekkert.
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2013 at 13:01
Mye kos og tankevirksomhet med denne hobbyen, og kona syntes det er ustyrtelig festlig at jeg plutslig har begynt å interessere meg for hagearbeid. Men jeg har i hvert fall fått lekt meg litt med anyrail, og forsøkt å finne frem til en sporplan som kan fungere. Når jeg legger inn en minste radie på 110 cm blir det jammen ikke mye plass igjen på flekken min. Men jeg tror dette kan funke, det blir ikke sånn veldig mye plass til hus og slikt - men noen skal jeg da klare å lure inn.


Hele banen blir bygget slik at den kommer ca 30 cm over plenhøyde, det blir kanskje ikke verdens beste arbeidshøyde men det er det jeg har plass til uten at det ser rart ut iht gjerder og naboer etc. Jeg har lagt inn to viadukter, en bygget opp med mur og en med tre for å få litt variasjon på banen.

Det blir en stasjon, som blir "hovedbygget" på banen, "Krise st. 40 moh", og en holdeplass "Elde" på andre siden. Og så blir det nok et mummiehus eller noe i det ene hjørnet. Jeg ser vel for meg at dette kommer til å bli lekeplass både for lilletutta og venninder når hun blir større, så det er nok bare å forberede seg med å bygge såpass solid at det tåler "besøk", og fylle banen med passende innhold. Skal vel ikke se bort fra at hun må få et eget togsett etter hvert også. Wink

Så da er det bare å fotsette å lese hageblader og vente på at snøen skal bli borte..
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2013 at 13:41
Det ser ut som en fin plan. Hvordan tenker du å bygge opp?
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2013 at 22:53
Tja, der er vel ikke alt på plass ennå. Det er mye leire i bakken, og det kan bli ganske kaldt her - så jeg tror jeg må ha noe som tåler litt tele i grunnen i hvert fall. Planen er vel å støpe det meste av sporet i sement, ala det jeg har sett gjort på andre baner. Men jeg har ennå en del ting jeg må finne ut av før jeg kan svare helt sikkert på det. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.