Print Page | Close Window

Krisebanen - Eiriks 40-årskrise på skinner

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Storskalaer, Livesteam
Forum Description: Fra skala 0 og oppover, inklusive modelljernbane som drives med ekte damp
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7420
Printed Date: 27 april 2024 at 22:37
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Krisebanen - Eiriks 40-årskrise på skinner
Posted By: ESI
Subject: Krisebanen - Eiriks 40-årskrise på skinner
Date Posted: 04 januar 2013 at 19:00
Da har 40-års "krisa" meldt seg, og etter passe mengde mas fikk jeg løyve til å fyre opp dampen i hagen. Jeg har "fått" plenen på forsiden av huset, et ca 3 x 5 meter helt flatt området som nå bare er dekket av gress (les: jungel). 

Men hvor skal man begynne? Jeg har forsøkt å lese meg opp litt, men det er jammen ikke lett å finne ut av dette. Skalaer, sporvidder, koder på skinner, og hva annet jeg nå ikke har fått med meg. Skal jeg bygge banen på bakken, heve den litt for å unngå tele, kanskje bygge den på en måte som gjør den demonterbar på vinteren for å unngå skade? Sist jeg lekte med modelltog var jeg omtrent 30 år yngre, og da var det "Lima" eller "Märklin" som var det eneste jeg måtte tenke på. Og ikke minst innendørs.

Vel, hva har jeg funnet ut av da. Jeg vil ha damp. Jeg vil ha tidlig jernbanehistorie, mellom 1854 og 1900 tenker jeg. Den trenger ikke å være historisk "korrekt", men mer historisk-ish. Jeg ser for meg en oval, kanskje med en pens eller to for et stasjonsområde. Ikke noe veldig voldsomt, kanskje noe som kan bygges skrittvis. Kona har gjort en avtale om å ta en tur til livinsteam om en uke, så da får vi se hva som kommer ut av det. 

Er det noen som har noen tips for hvor man kan finne en "hagebane for idioter"?

Videre, spørsmål: 

- 32 eller 45 mm sporvidde. Det skal jo være litt sosialt også, hva er det man skal ha for å kunne "leke" med andre?

- RC eller ikke. Hvordan styrer man egentlig damplok uten rc, går de bare rundt til de stopper eller kan man styre dem på annet finurlig vis?

- Noen som har erfaringer med Roundhouse? Det vil si, jeg har det for meg at det er ganske bra greier. Men basic vs classic serien? Hva er forskjellen, og hva bør man satse på? 

Tar imot alle tips med stor takk.



Replies:
Posted By: krsven
Date Posted: 04 januar 2013 at 20:41
Hagejernbane med 32mm sporvidde og livesteamdrift med lokomotiver fra Roundhouse begynner å bli utbredt i Norge, og det inviteres til sosiale happeninger og kjøringer stadig vekk. Fordelingen mellom 32 og 45 mm er 95 / 5. Miljøet i Norge er det største utenfor UK. Noen av treffene og kjøringene er omtalt her på forumet. Vi har også evnet å samle oss masse erfaring om etablering av hagejernbane - og ikke minst drift av livesteam.  Du må gjerne ta direkte kontakt på telefon 91653742 for svar på de andre spørsmålene dine - og så sees vi til lørdag.

-------------
krsven


Posted By: karsten
Date Posted: 04 januar 2013 at 21:21
Hei, velkommen til forumet og hobbyen! 
Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med kunnskap om rullende materiell og bygger kun innendørs, men jeg har gjort meg noen tanker om hvordan sporplanen skulle sett ut i min hage. Mulig erfarne hagejernbaneentusiaster er uenig med meg, men min påstand er at 3x5m er litt lite. 
Hva med at du kjøper deg goodwill fra kona med å heller bygge en koselig liten sittegruppe med hagemøbler, flisegulv og le-vegg på de 3x5metrene og så legger du spor rundt hele huset i stedet? Sporet stjeler jo ikke mer en noen titals centimeter i bredden og da får du mye mer spor å kjøre på og kan enten kjøre rundt og rundt huset eller ha en vendesløyfe bak huset og kjøre fram igjen samme veien? Bare et forslag... :)

Eksempel på bane:
http://www.heinepedersen.com/hagejernbane/byggeblogg.htm" rel="nofollow - http://www.heinepedersen.com/hagejernbane/byggeblogg.htm

Lykke til!


Posted By: KjellAn
Date Posted: 04 januar 2013 at 21:24

Hei Eirik

Velkommen i klubben for godt voksne gutter som tar modelljernbanehobbyen ut i hagen. Smile

Jeg startet med hagejernbane for 2 år siden etter å ha spurt meg rundt om hva som var brukbart ute i hagen her i vårt værharde land. Du kan jo lese litt i bloggene her på forumet så ser du hvordan enkelte av oss har løst de tekniske utfordringene.

Her er bloggen min: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6342&title=kjellans-hagejernbane" rel="nofollow - KjellAn's hagejernbane

Sporvidde: De fleste som kjører livesteam her i Norge velger 32mm sporvidde. Den smalere sporvidden gjør seg veldig fint i trange blomsterbed mellom stauder og småplanter. Husfruen her hjemme er i hvertfall veldig begeistret og passer på at jeg gjør det fint. I tillegg kan du etterligne en bane som bare du bestemmer hvordan skal seg ut - du trenger med andre ord ikke noe konkret forbilde hvis du ikke vil det.

R/C-styring: Det er nok en fordel å kunne styre lokene med R/C-kontroll. Dagens R/C-utstyr er så små og driftssikre at det er bare fordeler. Hvis du likevel ønsker å la loket kjøre manuelt, bør du sørge for at banen kommer litt opp fra bakken. Som du ser av min hagejernbane har jeg bygget den opp med naturstein, og da passer den for både manuelle og R/C-kontrollerte lok. Man blir jo ikke yngre med årene, og da hjelper det å slippe å bøye ryggen altfor mye.

Roundhouse: Det er flere merker for livesteam på markedet: Roundhouse (håndlages i England), Accucraft (serieproduseres i Kina), Aster (Japan), Regner og Herrmann Echtdampf (Tyskland). Hva man velger er litt smakssak og pris. Men vel så viktig er tilgang til service og deler. De fleste som kjører livesteam i Norge kjører Roundhouse sine lok. Det er en noe høyere pris kanskje, men jeg har bare gode erfaringer med dette merket. Kan anbefales!

RH Basic eller Classic: Her må du velge det loket du synes best om selv. Og hva slags type bane og trafikk det skal betjene. Du greier deg veldig godt med ett lok til å begynner med. Vogner og bygninger kan bygges selv fra byggesett eller fra scratch. Så selv om prisen for et lok blir det dobbelte av en superline, så har du et lok som holder livet ut. 


Til slutt bør du søke på diverse livesteamvideoer på YouTube - søk på ordene "garden railway" "roundhouse og loknavn". Mange av de fineste og mest sjarmerende hagejernbanene er i England. De originale engelske smalsporbaner har ofte mange likhetstrekk med de mange små smalsporede privatbanene vi har hatt her i Norge.

Velkommen til en flott hobby som også kan deles med resten av familien. Det blir garantert en suksess å kunne kjøre kalde forfriskninger til gjestene i hagen trukket av et ekte damplok. Tongue




-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Doogledee
Date Posted: 04 januar 2013 at 21:34
Hei,
hvor skal man begynne? Jeg startet med hagejernbane i april-mai 2012 med en tur til Livingsteam og så ble det en invitasjon til ett treff i tidlig mai, så var det gjort (selv var jeg mer enn litt skeptisk til å begynne med :) )
På det treffet kjøpte jeg med ett byggesett på ett lokk da innerst inne er det byggingen og mekanikken som intereserte meg mest.
Det som først slo meg når jeg begynte å bygge var hvor utrolig imøtekommende og hjelpsomme alle jeg traff i miljøet var. Aldri har jeg vært innvolvert i ett miljø som tok så godt imot meg og min like ferske tog kollega TinyD her på forumet.
Når det gjelder Roundhouse lokk så er jeg utrolig fornøyd med mine (har ganske fort erhvervet 4 stk lokk nå). De går fint, har flotte detaljer, er mekanisk veldig bra og det er lett å få tak i deler dersom uhellet eller skrulysten skulle melde seg :)
Roundhouse har også ett meget bra utvalg av lokk fra skalariktige lokk som vale of Rheidol og Darjeeling B til mere frie modeller som billy og lady Anne. Felles for dem alle er en veldig fin driftsikkerhet og meget gjennomtenkte løsninger for gass, vann og smøreolje.
Den største forskjellen på Classic og Basic serien er att basic serien med lokk har enklere ventiler og derfor må dyttes litt i den retningen du vil at de skal kjøre før du åpner for damp ventilen. På classic serien er det en mer avansert styring som lar det velge hvilken retning du vil kjøre i ved å flytte en "reversing lever" på lokket, derfor egner disse seg meget bra til radiostyring, da du kan stoppe, starte, endre retning og på noen lokk endre damp eksosen og til å med tute i fløyta rett fra radioen, uten å måtte løpe etter lokket :)
På de treffene jeg har vært på så har det nesten bare vært radiostyrte lokk som jeg har sett, en hagejernbane med fire-fem tog som tøffer rundt, stopper ved stasjoner, tuter i fløyter, setter fra seg og henter vogner og gods etc er bare ett fantastisk skue, og innimellom en masse trivelige mennsker som kjører tog går praten, kaffen og maten fritt :)
Jeg har blitt ordentlig bitt av basillen og har hjulpet TinyD med å bygge hans jernbane i hagen i sommer. På det anlegget ble det valgt en løsning med jordspyd og trykkimpregnerte lektere med topp bord som var relativt grei å sette sammen, ble veldig stabilt og fint og som muliggjør en eller flere endringer av sporplan i fremtiden dersom det skulle bli nødvendig eller ønskelig :) Moro er det uansett.
Selv har jeg dokumentert flere av mine byggverk (blant annet mitt Lady Anne byggesett, flere Brandbright vogner og TinyD har en stor tråd om bygging av sitt anlegg som sikkert kan være interesant lesing om du ikke har sett disse trådene her enda.
Livingsteam har vært min hovedleverandør av hagejernbane utstyr og jeg er meget fornøyd både med service og leveringstid.
Uansett hva du ender opp med av hagejernbane så ønsker jeg deg velkommen i klubben og gleder meg til å treffe deg ved annledning :)


-------------
mvh,

Leif


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 05 januar 2013 at 12:06
Velkommen til LS!
 
Har drevet med LS og hagejernbane i ca. 20 år.
- Kan vel ta noe av skylden for å ha "smittet" Kristian?
  
Jeg kjører 45 mm. og kan aldri tenke meg å konvertere til 32 mm. Sporvidde 45 mm. tar ikke mer plass og setter ikke så strenge krav til ujamnheter i sporet som 32 mm. Det er større utvalg av materiell i 45 mm. - og det er en viss mulighet for å kombinere elektrisk drift med LS med ferdigkjøpt materiell til en rimelig penge.
45 mm. tilsvarer også norsk smalsporvidde (1067mm.) i skala 1:22,5 sånn omtrent.
Jeg liker også at lokene har rammen på innsiden av hjulene. Det er det ikke så mange lok i 32 mm. som har. Har noen lok som jeg kan spore om ved behov for "gjesteopptredener" på andre baner.
 
Har lok av mange fabrikat i LS. Vil trekke fram Roundhouse som i særklasse er uproblematiske og driftssikre lok. - Som alt annet - du får det du betaler for!
 
Slutter meg til det andre ovenfor sier om et meget hyggelig miljø innen LS i Norge!


Posted By: krsven
Date Posted: 05 januar 2013 at 12:52
Ja her var det jo mange hyggelige ord. Plassen på 3 ganger 5 meter er helt ok, helt uproblematisk å få til noe vireklig flott innenfor rammene av det  - det er mange baner som er bygget på tilsvarende areal. Det er ikke plassen som avgjør hvor fint det blir. Innefor smalspor er det mange muligheter, og det ser ikke dumt ut med trange kurver. Et toakslet lok, to - tre vogner og en liten bygning er like forbilderiktig som et stort US - lok med mange vogner - du avgjør hvordan du vil ha det og jeg har vel tilgode å høre noe i retning av " sånn var det ikke i virkeligheten" innenfor miljøet vårt. Snarere er det "might have been" som er toneangivende i miljøet. Vi etterligner ikke bestandig virkelige baner, men har dem mer som idegrunnlag. Enkelte har Tertitten som forbilde, andre har bygd "Ski - Trøgstadbanen" - helt i sin egen gale verden... Det er du som jernbanedirektør som bestemmer hva du vil ha av bane og utstyr, underforstått så lager man sin egen bane, man etterligner ikke en annen. Det er såpass mange i nærområdet ditt som driver med dette (32mm livesteam) at pølse og kaffe og erfaring er innefor rekkevidde i løpet av kort tid og kort reisestrekning . Enkelte kjører også 45mm som KjellH skriver, og vi lagerfører utstyr til begge sporvidder. Imidlertid er nok tendensen at de fleste velger 32 mm i Norge, av 310 solgte lok er det 16 som er levert som 45 mm siden 2000. Imidlertid så kan sporvidden på lokene justeres for de fleste modellers vedkommende takket være utvendig ramme og innvendige hjul - så i prinsippet er man ikke låst. Likeledes velger de fleste "Freelance modeller", det er i grunn ett fett for kundene om modellen har et virkelig forbilde, det er tross alt "sin egen bane" man skal bygge, og da gjør man som de virkelige baneselskapene gjorde - man velger en standard fabrikkmodell og spesifiserer farge og litt annet - og vips så har du ditt eget personlige lokomotiv. Jeg selv anbefaler alltid en modell i en farge som få eller ingen har fra før, gjerne en  Billy, Katie eller Lady Anne av de radiostyrte eller en manuell Millie. Deretter tar man loket under armen og begir seg til en nærliggende bane og blir kjent med det, og så er det alltid mange som gjerne blir med og ser på hvor banen skal bygges hvis du ønsker det.....tettsittende Felleskjøpetdress og blomsterpinner er standardutstyr ved utstikking av bane, sammen med produkter fra AASS bryggeri i spennet fra "Uten" til "Bokk".

-------------
krsven


Posted By: TinyD
Date Posted: 05 januar 2013 at 13:55
Hei!

Hyggelig å se at det er flere som faller for fristelsen til å bygge i hagen, jeg gjorde som Kristian foreslo rundt påsketider i fjor, kjøpte et lokomotiv og fikk kjøre det hos en hyggelig kar i Asker før jeg begynte på min egen bane. Leif har nevnt noe av byggeprossen jeg gikk for i innlegget sitt, men det finnes mange måter å gjøre dette på og jeg tror det viktigste er å legge litt arbeid i det.

3*5 var vel det jeg skulle holde meg innenfor selv, men havnet på 4*7... men det var mest fordi jeg hadde mer plass å ta av. 3*5 holder til relativt mye, radiusen på en sving bør være over 110cm og da er det jo fortsatt plass å ta av i anlegget ditt! Uansett kommer nok planene for utvidelse fort... her blir det flere spadetak til våren i tillegg til ovalen, skal jeg ha en runde rundt i resten av hagen!

Selv valgte jeg Roundhouse og 32mm, kanskje mest på grunn av det relativt store miljøet rundt dette, men det er jo også vakre lok og jeg venter 1 eller 2 til i løpet av våren ;)

Det Leif og jeg manglet i jernbane erfaring, tror jeg mange kan skrive under på at vi har tatt igjen med iver og entusiasme og allerede flere måneder før åpning av banen min, så hadde jeg bestilt trykkluft styrt stillverk. Her er det bare fantasien som setter grensene! Koner tillater overraskende mye! ;)

Uansett, lykke til med valget... så er du hjertelig velkommen til å prøvekjøre lokomotiv hos meg en gang banen er snø og isfri om du faller for 32mm og holder til i nærheten av Oslo.

Trond
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6855&title=starten-p-en-hagejernbane" rel="nofollow - (Du kan lese om banen min her!)


-------------
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net" rel="nofollow - http://blogg.dalsveen.net


Posted By: krsven
Date Posted: 05 januar 2013 at 14:54
Du venter to lokomotiver.

-------------
krsven


Posted By: TinyD
Date Posted: 05 januar 2013 at 15:04
Tenkte meg det ;-)

-------------
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net" rel="nofollow - http://blogg.dalsveen.net


Posted By: ESI
Date Posted: 05 januar 2013 at 22:01
Takk for mange og hyggelige svar. Har hatt en rolig dag på jobb, så da har jeg fått drodlet litt på papir - og så fått drodlet litt på pc'n etterpå. Og jeg har satt meg opp en ca sporplan som ser slik ut:

Ganske enkel så langt, men jeg tror det kan blir bra. Tanken er å bygge det på noen plater som jeg hever en smule over bakken for å få arbeidshøyde, og for å få det til å se bra ut i forhold til gjerde og slikt. I midten får jeg en fin plass for å sitte å nye en kald øl mens jeg ser  dampen som rusler rundt. Det er ikke så mange bygninger ennå, men det kan jeg ta etter hvert. Synspunkter?



Posted By: Doogledee
Date Posted: 05 januar 2013 at 23:49
Dette ser veldig fint ut :)


-------------
mvh,

Leif


Posted By: krsven
Date Posted: 06 januar 2013 at 09:27
Absolutt en god start. Effektiv kryssningslengde er etter Svendsenstandard 2,2 meter - da får man inn et passe langt tog inne på stasjonen samtidig som ett annet kan passere. Kurveradius har vi satt til 1,1 m på fri linje, men som du sikkert allerede har lest deg til kan lokomotivene klare ned mot 60cm radius - men unngå så krappe kurver. Maks stigning tilsvarer ordentlig jernbane i virkeligheten, dvs. mellom 2,5 cm pr meter og opp til 5,5 cm per meter..Lokene kommer alltid opp, men det var det med å komme stilfullt nedover.....På hjemmesiden finner du masse informasjon - ikke minst hvis du titter igjennom alt hos Roundhouse.

-------------
krsven


Posted By: TinyD
Date Posted: 07 januar 2013 at 17:27
Syns det ser ut til å være en god start jeg, eneste er at om du ofrer noe av sitteplassen i midten, kan du lage et kryssende spor som lar deg snu så du kan variere litt kjøreretning i løpet av en fyring. Eventuelt lage et spor ut fra spor 2 på stasjonen mot venstre på bildet ditt til en vendeskive, så du kan snu lokomotivet uten å løfte på det.... uansett er det lite som blir feil med livesteam, husk å ordne deg en chuffer også, er grei skuring å montere på de aller fleste Roundhouse lokomotiver og verdt hvert eneste pund Big smile

Ser frem til å følge med for å se hvordan det blir hos deg! Smile


-------------
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net" rel="nofollow - http://blogg.dalsveen.net


Posted By: ESI
Date Posted: 07 januar 2013 at 21:11
Dreieskive er kanskje ingen dum idé.

Men, øh, chuffer? Confused Google gjorde men ikke klokere..


Posted By: TinyD
Date Posted: 07 januar 2013 at 21:14
Chuffer er en type fløyte til eksosdampen, som gir lokomotivet en ordentlig tøff-tøff lyd...

Prøv å søke på summerlands chuffer :-)

-------------
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net" rel="nofollow - http://blogg.dalsveen.net


Posted By: ESI
Date Posted: 12 januar 2013 at 16:51
En kjapp tur til Vestfossen, og nå står denne på benken:

+ noen vogner i eske og en drøss med skinner. Krisebanen begynner å bli en realitet! Cool


Posted By: KjellAn
Date Posted: 12 januar 2013 at 20:35

Hei Eirik

Gratulerer med ditt første livesteam-lok - en Millie fra Roundhouse. Tongue

Manuell eller R/C ?



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: TinyD
Date Posted: 12 januar 2013 at 21:16
Gratulere med ditt første Roundhouse lok! Smile

-------------
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net" rel="nofollow - http://blogg.dalsveen.net


Posted By: Thobbe
Date Posted: 12 januar 2013 at 22:01
Jeg bare spør litt sånn på siden jeg.. Ser at hjulene på loket er på utsiden av ramma. Vil det si at sporvidden er 45 mm?


Posted By: krsven
Date Posted: 12 januar 2013 at 22:12
Hei
 - litt avklaring :Sporvidden på dette loket er 32 millimeter, men det kan også leveres i 45mm. Alle Roundhouselok som leveres med 32 millimeter kan også leveres som 45 millimeter og omvendt. Men det er kun lokene med utvendig ramme som kan spores om mellom de to sporviddene. I praksis er det sjelden dette blir gjort, men muligheten er tilstede. Millie er et lok i "basic" - series med en enklere eksenterstyring av sleidene, men funksjonen er like god som hos  de dyrere og mer avanserte i "classic" - serien. I praksis er det svært få - om noen - som bryr seg om lokene har innvendig eller utvendig ramme (-all den tid begge deler eksisterte i virkeligheten). I Norge er vi nok mest vant til innvendig ramme, men i de store utland var utvendig ramme ganske normalt forekommende, for ikke å snakke om dobbel ramme.
 
Happy steaming!


-------------
krsven


Posted By: krsven
Date Posted: 12 januar 2013 at 22:20
Apropos inn- og utvendig ramme: Nestun Osbanens "Stend" og UHB nr. 3 var blandt lokene i Norge som hadde utvendig ramme - begge gode  "forbilder" for "Might have been" - prinsippet som er toneangivende for 16mm - miljøet i Norge og ellers i verden.

-------------
krsven


Posted By: Doogledee
Date Posted: 12 januar 2013 at 22:58
Gratulerer og velkommen i klubben som livesteam eier :) regner med at det er en 32mm millie du har anskaffet?

-------------
mvh,

Leif


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 13 januar 2013 at 11:50
Velkommen til LS-miljøet!
Håper du får mye glede av nyanskaffelsen?! - Det er et godt og funksjonssikkert lok å starte med!
 
Det er selvfølgelig en smakssak om man foretrekker lok med innvendig eller utvendig ramme. - Spesielt om man ikke skal bygge en bane etter et spesielt forbilde , noe de færreste i LS-miljøet gjør.
Innvendig ramme låser sporvidden og gjør at produsenten "treffer" færre kunder med sin modell.
Med relativt små hjul, er de heller ikke så synlige/dominerende på loket med utvendig ramme og "skinker".
 
Som sagt tidligere, så foretrekker jeg innvendig ramme og "fully sprung" for tunge lok med mer enn 3 aksler.- Har imidlertid også 3 lok som kan spores om med utvendig ramme og synes det er fint med denne "blandingen".
Det tar ganske kort tid å spore om slike lok ved "gjesteopptredener".
 
Det er heller ikke umulig med utgangspunkt i Roundhouse byggesett og nye hjul/aksler å få et godt fungerende lok med innvendig ramme. Da har man imidlertid "låst" sporvidden for fremtiden.


Posted By: krsven
Date Posted: 13 januar 2013 at 12:23
Selvsagt skal man kjøpe begge deler og mange av hver......Millie er et fint lok, og akkurat denne er lakkert i en farge som svært få andre har her hjemme. Jeg har selv hatt stor glede av å kjøre dette loket sammen med min egen røde, to manuelle lok jobber godt sammen og drar tilnærmet ubegrenset med vogner. To store kjeler, 1/2 tommes sylinderdiameter og fire av disse + 4.4 kg på hjulene drar godt hvis det trengs.....

-------------
krsven


Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 13 januar 2013 at 14:35
Nei. Millie, og de to andre i samme serie blir bygget enten for 32 eller 45 mm sporvidde. Se: http://roundhouse-eng.com/millie.htm

Flott maskin! :-)

-------------
Modelljernbanebloggen: http://runekleven.blogspot.no/" rel="nofollow - http://runekleven.blogspot.no/


Posted By: ESI
Date Posted: 13 januar 2013 at 15:22
Takker for velkomsten i "klubben". Jeg må innrømme at det var mye tankegang frem og tilbake, det som kanskje tok mest tid i så måte var for eller mot rc. Alle "rasjonelle" tanker sier jo at rc er kjekt, og moro og alt det der, men magefølelsen sa at det var noe helt manuelt og enkelt jeg hadde lyst på nå i første omgang. Selv om en Billy med rc var veldig nære (dæven døtte den var flott!).. Men jeg vil begynne helt enkelt, og så vil tiden vise hva som skjer. Jeg har veldig lyst til å bygge et lok fra kit også, og da blir det nok med rc. Men som sagt, Krisebanen blir manuell inntill videre.

Dagens gjøremål ble å få tak i noe mahognykapp fra båtpussen, og å kutte en liten skinnebit, for å lage en litt penere utstillingsplate til Millie. Litt puss og litt lakk, så er denne klar for å ta seg godt ut i glasskapet. Og så har jeg litt messing å pusse, så blir dette ganske så lekkert.


Posted By: ESI
Date Posted: 10 februar 2013 at 13:01
Mye kos og tankevirksomhet med denne hobbyen, og kona syntes det er ustyrtelig festlig at jeg plutslig har begynt å interessere meg for hagearbeid. Men jeg har i hvert fall fått lekt meg litt med anyrail, og forsøkt å finne frem til en sporplan som kan fungere. Når jeg legger inn en minste radie på 110 cm blir det jammen ikke mye plass igjen på flekken min. Men jeg tror dette kan funke, det blir ikke sånn veldig mye plass til hus og slikt - men noen skal jeg da klare å lure inn.


Hele banen blir bygget slik at den kommer ca 30 cm over plenhøyde, det blir kanskje ikke verdens beste arbeidshøyde men det er det jeg har plass til uten at det ser rart ut iht gjerder og naboer etc. Jeg har lagt inn to viadukter, en bygget opp med mur og en med tre for å få litt variasjon på banen.

Det blir en stasjon, som blir "hovedbygget" på banen, "Krise st. 40 moh", og en holdeplass "Elde" på andre siden. Og så blir det nok et mummiehus eller noe i det ene hjørnet. Jeg ser vel for meg at dette kommer til å bli lekeplass både for lilletutta og venninder når hun blir større, så det er nok bare å forberede seg med å bygge såpass solid at det tåler "besøk", og fylle banen med passende innhold. Skal vel ikke se bort fra at hun må få et eget togsett etter hvert også. Wink

Så da er det bare å fotsette å lese hageblader og vente på at snøen skal bli borte..


Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 10 februar 2013 at 13:41
Det ser ut som en fin plan. Hvordan tenker du å bygge opp?


Posted By: ESI
Date Posted: 10 februar 2013 at 22:53
Tja, der er vel ikke alt på plass ennå. Det er mye leire i bakken, og det kan bli ganske kaldt her - så jeg tror jeg må ha noe som tåler litt tele i grunnen i hvert fall. Planen er vel å støpe det meste av sporet i sement, ala det jeg har sett gjort på andre baner. Men jeg har ennå en del ting jeg må finne ut av før jeg kan svare helt sikkert på det. 


Posted By: ESI
Date Posted: 13 april 2013 at 16:12
Snøen er sakte men sikker på vei til å dra et annet sted, og det er på tide å tenke på banen ute.

Men hjelpes meg. Så mye man må tenke på.. Slik jeg ser det et det tre valg: 

1. Stein. Leca eller en aller annen kantstein som bygger en solid ramme rundt banen. Fylles med pukk eller lignende, banefundamentet støpes oppå dette igjen. Fordeler: solid og stilig. Ulemper: tungvint, og dyrt. En stein koster jo fra 30.-! Og hva skjer ved tele? Vil det ligge stille, eller beveger det seg så mye at  sporet risikerer å få seg en skikkelig knekk hver vinter? Helt klar denne løsningen som er tøffest. 

2. Trekasser alá det grønsaksdyrkere bruker. Bygge en solid kasse som fundament, med en plate på toppen som banen legges på. Forder: kanskje at man kan bruke plassen under banen til noe, mindre utsatt for tele? Ulemper: kan være fiklete å bygge? Tåler det fukt? Hmm...

3. Stolpefundament, med plater på toppen. Fordeler: billigst, enklest, og veldig greit om man vil legge om/flytte banen. Ulemper: simplest, og så må jeg gjøre noe "pent" under banen siden dette blir synlig. 

Noen inspill, eller forslag til andre måter å løse dette på?   


Posted By: Svein_H
Date Posted: 13 april 2013 at 16:55
Vi har brukt 60cm jordspyd slått helt ned, med impregnerte materialer til rammeverket, og hvis du har tid til å vente til telen går skal du få vite hvordan det funker i leirejordWink Så langt ser det veldig bra ut, ingen synlige knekker i rammeverket, og første testrunden i vår gikk som smurt helt til loket hekta seg fast i fuglemateren og spora av...

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: KjellAn
Date Posted: 13 april 2013 at 17:20

Hei Eirik

En kombinasjon av jordspyd/impregnerte stolper og lecablokker/naturstein kan være løsningen. Grav vekk litt jord/leire der hvor lecablokken skal være og legger et godt lag med grov pukk for drenering under lecablokkene. Jorda kan du bruke til å lage skråning for planter som kan skjule leca'en. Jeg har også brukt impregnerte bedkanter for å skjule lecablokkene hos meg.

Se på denne videoen hvordan planter/busker delvis skjuler at banen går på en hylle et godt stykke over bakken.



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Thomas F
Date Posted: 13 april 2013 at 19:33
Ett tips: Skal du bruke leca/ stein, Bruk styrofoam (markisolasjon) etter du har gravd ut litt, så litt pukk ca 20-30cm, 22-63mm fraksjon mer enn bra nok. Etter du har satt opp utvalgt matriale, dander pent rund med overskuddsjord og så plen, plamte blomster etc. Minigravere får man leid for slikk og ingenting for en helg og ikke minst morro! Og leie en minigraver kontra stå å håndspa å få vondt i ryggen er ett lett valg for min del
Prismessig på pukk ligger det vel på ca 1500- 1700,- (i Østfold) ferdig tilkjørt ca 10m3 med pukk. Og 10m3 er en del...

-------------
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell


Posted By: St.Michael
Date Posted: 14 april 2013 at 09:29
Hei
 Som jeg forteller i noen andre tråder her på storskalaområdet, er jeg tilhenger av enkle, raske løsninger. Det er dels fordi jeg ikke er så veldig tålmodig, men vil kjøre mine tog mest mulig. Men her er noen andre viktige fordeler i "enkel" bygging: Banen blir lett å forandre og å bygge videre på. Det er også forholdsvis lett å rette opp hvis telen eller andre forandringer i bakken har laget ujevnheter.   Det er også (Gud forby) den byggemåten som er enklest og fjerne hvis banen skal avvikles. Det vil ikke bli noen synlige spor over tid.. Jeg har noen større forandringer på gang: Ene enden av banen skal heises ca 5-6 cm for å få kjøringen mer i vater (lokomotiv uten fjernkontroll) og mindre stigninger. I andre enden planerer jeg å bygge et stasjonsområde, med flere sidespor, lokstall m.m. Jeg har fått noen gamle reklameskilter i aluminium som skal danne base for stasjonsområdet, det skal bli ca.4 m. langt.  Men jeg er fortsatt plaget av mye snø.
Hursomhelst: Lykke til med utebanenSmile
Hilsen Michael


Posted By: ESI
Date Posted: 14 april 2013 at 13:50
Etter en veeeldig stille dag på jobben (noe som egentlig er ganske sjeldent), har jeg bestemt meg for å følge oppskriften til TinyD. Det blir jordankere under banen, og så bygger jeg opp med noen løse steiner eller så får at fyllmassen rundt ikke sklir utover hele. Tror det blir enklest, og det kommer til å se ganske så bra ut. Så nå er det bare å vente på at siste rest av hvitt skal forlate bakken, og man kan sette igang med kontruksjonen av banen. Hmm.. Kanskje man skal spa vekk litt sne, så smelter det raskere.. 


Posted By: ESI
Date Posted: 02 mai 2013 at 15:02
Så er vi igang, selv om det ikke er helt klart for noen steam-up ennå.. Dagen ble brukt til å "plante" en masse ispinner på riktig plass, for å så legge på litt gaffatape for å se hvordan det blir. Tenkte jeg skulle bruke en dag eller to på å spasere rundt å betrakte banen fra forskjellige vinkler for jeg setter igang med jordspydene. Det føles ganske bra så langt i hvert fall.



Slik blir det sett fra veien. Det var ikke så lett å få noen bilder fra den siden på grunn av sola, men det gir jo et inntrykk.



Sett fra annen etasje. Litt lettere å se sporplanen.

I utgangspunktet så tegnet jeg jo et lite sidespor i det som blir nederst til venstre i bildet, men jeg er veldig usikker. Jeg tror det kan blir litt mye bane på liten plass. Det kan jo eventuelt komme ved en senere oppgradering.



Posted By: St.Michael
Date Posted: 02 mai 2013 at 15:28
Spennende å følge medSmile Lykke til videre!


Posted By: ESI
Date Posted: 20 mai 2013 at 22:49
I dag ble det en liten tur til TinyD for inspeksjon og inspirasjon, og Millie var selvfølgelig med. Endelig fikk man testet en runde på skinner. Og det tok ikke veldig lange tiden før det indre barnet i meg dukket opp og storkoste seg. Dette var kjempegøy, og nå skal det bygges egen bane! Millien tuslet rundt i akkurat passe hastiget, og alt var bare kos! De første jordspydene kommer til å gå i bakken i morgen den dag, så forhåpentligvis er det ikke så lenge til jeg kan sitte i godstolen å se Millien tusle rundt på egne skinner. Super kveld, takk for lån av skinner TinyD.




Posted By: TinyD
Date Posted: 21 mai 2013 at 07:00

Takk for besøket i går! Smile

Blir spennende å følge fremgangen på banen din!



-------------
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net" rel="nofollow - http://blogg.dalsveen.net


Posted By: ESI
Date Posted: 21 mai 2013 at 21:53
Besøket hos TinyD endte med ny sporplan. Jeg fant ut at jeg måtte utnytte plassen jeg har tilgjengelig litt bedre, og at det kan være ganske så kjekt med et lite sidespor som kan brukes mens man venter på damptrykket. Så da var det å finne frem gaffa'n igjen da, og ut å "tape gresset" til naboenes forlystelse. Men jeg tror jeg begynner å bli fornøyd med forarbeidet nå, så nå er jeg klar for å starte byggeprosessen. Smile



Målet på banen blir 4,5x3 meter, så det er ikke så store greia, men man tar den plassen man har.  Totalt 12 meter skinnegang, pluss nesten to meter til dobbeltspor på "stasjonsområdet" og rundt metern for sidesporet.

Det er jo fryktelig fristende å lage et hull i gjerdet da, men det tilhører borettslaget så jeg tror jeg får ta det litt pent i første omgang...


Posted By: hsa77
Date Posted: 22 mai 2013 at 10:58
Flott sporplan! Nå utnytter du tilgjengelig plass mye bedre. Spennende å følge deg, selv ligger jeg noen måneder bak deg - min hagejernbane er foreløpig ikke kommet lenger enn på idestadiet. 

mvh


-------------
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro


Posted By: TinyD
Date Posted: 22 mai 2013 at 11:11

Et sidespor for fyring er gull verdt, spesielt om du får besøk!

Kan hende du burde ha litt mer enn 1 meter sidespor om du har muligheten til det, med tanke på at det da blir grei klaring for et større lokomotiv med et par vogner Smile



-------------
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net" rel="nofollow - http://blogg.dalsveen.net


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 22 mai 2013 at 11:40
Det er kanskje lurt å plassere oppfyringssporet på utsiden av ovalen (- kanskje i et hjørne?) da det ellers blir mye tråkk rundt dette området? Da kan også underlaget gjøres slett/egnet, slik at det er mulig å finne smådeler (som ellers har en sørgelig tendens til å forsvinne - ikke bare ned på "stasjonstomta" men i gresset under).
 Andre laste- og hensettingsspor kan gjerne være på innsiden?


Posted By: smholt
Date Posted: 22 mai 2013 at 15:45
Originally posted by ESI ESI wrote:





Er det gjennomgang til naboen nederst i bildet? Hvis ikke, kunne det jo være en ide og lage et stikkspor nederst i høyre hjørne av bildet som gikk "rett i veggen". Det kunne du bruke til oppfyring, etc. Eller man kunne legge inn en krapp kurve i dette sporet og få et oppstillingsspor langs veggen, der du har en sykkel stående på et tidligere bilde?


-------------
mvh,
Svein-Martin Holt
http://www.platelayer.com" rel="nofollow - platelayer - http://www.facebook.com/sveinmartin" rel="nofollow - facebook


Posted By: ESI
Date Posted: 22 mai 2013 at 21:55
Takker for gode inspill, jeg ser poengene med både lengde og plassering av sidesporet. Og jeg har vært inne på en tanke om å la det gå ned langs gjerdet i høyre nedkant av bildet som nevnt. Da kan jeg kanskje få muligheten til å dytte inn en liten pens til også, slik at sidesporet deles. Jeg er bare litt usikker på hvor jeg skal legge inn en pens til dette sidesporet, det kommer til å måtte komme i "stasjonsområdet" hvis jeg skal unngå å påvirke svingradiusen i noen særlig grad. Jeg må nok finne frem gaffatapen igjen kjenne jeg.. Men i morgen skal jeg begynne å bygge på de "sikre" delene av banen, jeg gleder meg så inderlig til å komme igang. :-)


Posted By: ESI
Date Posted: 24 mai 2013 at 20:36
Endelig! I dag ble de første "spadetakene" på krisebanen tatt, og fundamentet for stasjonsområdet, rettstrekka og 1/2 sving er ferdig. Jeg kunne ha kommet lenger, men jeg gikk tom for materialer og bilen sto med et hjul i været etter gårsdagens mekkekrise. Men nok om det, det er i hvert fall fremgang å spore, dette blir togbane! Jeg har bygget den med noe mindre dimensjoner enn TinyD, men med samme grunnidéen. Jeg har brukt 28x120 trykkimpregnert hele veien, og dette gir er ok solid inntrykk så langt.

Litt vanskelig å se på bildet kanskje, men dette er altså starten på krisebanen. Millie'n står og venter på klarsignal..




Posted By: KjellAn
Date Posted: 24 mai 2013 at 22:43

Et tips i forbindelse med sporgeometri er å unngå S-kurver. Slik du har lagt kryssingsporet vil du få en S-kurve i hver ende. Hvis du flytter sporvekslene til begynnelsen av svingen i hver ende får du en enklere sporføring. Slik ...

Du får også litt lenger kryssingspor, og det blir lettere å skyve vogner inn på kryssingsporet uten at vognene sporer av.



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: ESI
Date Posted: 28 mai 2013 at 15:40
Jeg er ikke verre enn at jeg kan høre på et råd jeg KjellAn, så en liten modifikasjon av stasjonsområdet ble det. Men nå er faktisk fundamentet til Krisebanen så godt som ferdig, nå skal jeg kle det inn med takbelegg før neste punkt på lista er skinner! Det går fremover, og det er moro!

Spørs om man ikke må en tur til Vestfossen å plukke opp noen meter skinne snart gitt..

Sidesporet må vente litt til jeg finner ut hvor jeg skal ha det, må leke meg litt med denne ovalen først kjenner jeg, og så føle på hvor jeg vil ha sidesporet etter hvert.


Posted By: hsa77
Date Posted: 28 mai 2013 at 15:44
Ser bra ut! Har du noen flere bilder? Gjerne fra tatt fra siden slik at det går an å se hvordan du har bygget fundamentet - nyttig info for de av oss som ligger et par måneder bak deg i løypa! Smile

mvh


-------------
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro


Posted By: TinyD
Date Posted: 29 mai 2013 at 07:50

Dette begynner å ligne på noe!

hsa77: Etter hva jeg har forstått, så har han brukt denne fremgangsmåten:

http://www.livingsteam.no/hvordan-komme-i-gang/tronds-hagejernbane" rel="nofollow - http://www.livingsteam.no/hvordan-komme-i-gang/tronds-hagejernbane

Samme metode som jeg har brukt... den har overlevd første vinter med glans!



-------------
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net" rel="nofollow - http://blogg.dalsveen.net


Posted By: ESI
Date Posted: 19 juni 2013 at 09:12
hsa77:

En kjapp skisse på forskjellen mellom TinyD og min konstruksjon. TinyDs er hva man må kunne kalle ganske godt dimensjonert, den så vel ut til å tåle en fimbulvinter eller to.. Min er noe enklere, men har stått sin prøve av lokale småttisser som har syntes banen var flott å løpe på (før skinner, nå er det ikke lov lenger). Så får vi se hva telen gjør når vinteren kommer. Jeg regner med noe bevegelse, men det er etter planen bare å dunke ned igjen. 

Fremgang!

På langt nær ferdig, men jeg må jo plage dere med bilder når det skjer noe. Og nå har det skjedd noe.. Takpappen er lagt ferdig og har blitt sånn nogenlunde fri for bretter og kanter, og skinner har kommet på. Noen penser og et par skinnebiter til så blir det damp i nabolaget! Mesteparten av tiden går med til å skravle med naboer, postmannen, tilfeldige forbipasserende, håndtverkere som jobber i nabolaget, unger, joggere, ja - i det hele tatt. Jeg bygger banen ut mot veien, og den vekker litt oppmerksomhet kan en si. Men det er bare hyggelig. Det har vært noen hoderystende hagetanter og noen svært misunnelige fedre som har beskuet verket så langt. Jeg har lovet naboene champis på åpningsdagen, så noen maser litt på meg til og med.. LOL

Slik ser det ut nå, i påvente av noen skinnemeter og penser som må skaffes.


Det begynner med andre ord å ligne noe.



Posted By: Svein_H
Date Posted: 19 juni 2013 at 09:25
Ser bra ut dette!Smile

Jeg har forøvrig også brukt samme prinsipp som Trond på rammeverket, men i litt mindre dimensjoner (600mm spyd, 48x48 stolper og 36x48mm lekter). Bakken her er omtrent ren leire, likevel er det observert null bevegelse i rammeverket etter vinteren. Styrken til konstruksjonen er det heller ikke noe å si på, jeg kan spankulere rundt oppå der med alle mine 100+ kilo...Wink

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: ESI
Date Posted: 05 juli 2013 at 23:53
Endelig testkjøring! Noen humper og litt vel krappe svinger som må justeres litt, men det hadde jeg regnet med. Men dæven så moro med damp på egne skinner! Tongue Da er det bare resten igjen da..



Posted By: Svein_H
Date Posted: 06 juli 2013 at 07:36
Kult, gratulerer!Thumbs Up


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: ESI
Date Posted: 11 august 2013 at 22:55
Ferien er over, og det er på tide å fortsette med banen. I dag ble "rammen" til "stasjonsbeddet" prøvestablet. Etter mye tankevirksomhet falt jeg ned på å bruke belegningsstein som jeg kommer til å lime sammen. Sikkert ikke helt etter oppskriften, men jeg tror det kan funke. Jeg ser jo nå også at jeg kanskje burde ha planlagt dette noe bedre før jeg satt igang med byggingen, men skit au - man lærer. 

Når denne rammen er på plass blir det fylt nesten opp til skinnegangen med div fyllmasse av stein og murrester. Hva jeg skal ha som topplag vet jeg ikke helt ennå..

Men er det noen som vet hvor man får tak i grus i litt mindre kvanta? Jeg trenger bare litt til å rette ut underlaget for steinmuren litt. 


Posted By: jsalve
Date Posted: 12 august 2013 at 09:32
Hei! Gøy å følge utviklingen med banen din Smile Jeg anbefaler steinmel ( 0 - 4 mm  )  til formålet. Bruker dette selv til det meste på banen min når det gjelder underbyggningen. Hvis du bare trenger anslagsvis 5 - 7 bøtter kan du få hos meg, ta isåfall kontakt. Trenger du større mengder så ta med deg henger til nærmeste pukkverk, koster nesten ingen ting og spa på ett lass.
 
- Jan S.


Posted By: Thomas F
Date Posted: 12 august 2013 at 16:09
Hei.
Jeg ville nok brukt finsingel, 4-8, for bedre drenering av vann under belegningstein og mindre sjans for frostsprengning i stenmelet ved minusgrader. Ser du ikke har gravd bort plen under belegningstein, så telen vil nok reise litt, men dog mindre enn ved bruk av stenmel som holder veldig på fukt.

Mvh. Thomas

-------------
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell


Posted By: ESI
Date Posted: 22 september 2013 at 14:22
Først, takk for invitasjonen til kjøringen i går. Det var kjempehyggelig og inspirerende. Jeg måtte jo dessverre løpe avgårde alt for tidlig på grunn av barnepass, men sånn er det jo enkelte ganger. Men dagen ble ikke bortkastet når jeg kom hjem heller, for full av inspirasjon så kastet jeg meg rundt og fikk fylt på siste lass med både jord og bark, og voila - så er banegrunnen få godt som ferdig. 

Syntes egentlig det begynner å se ganske bra ut. Fundamentet til stasjonen er på plass i form av en perrong, en liten "lyngskog" har vokst opp i ene enden. Jeg sliter litt med å få justert den bortre svingen som dessverre har blitt litt i overkant brå, så Millien stopper opp litt. Så der må jeg ta opp litt for å plassere banen på nytt. Men det er FREMGANG å se! Nå er det jo bare kosejobbene med å bygge tog som er igjen, og ikke alt "hagearbeidet" som det har vært til nå. 

Millien gjør vel 150 runder på en tank virker det som, men det gjør ikke noe. :-) Bare å rigge opp fluktstolen i midten og sette seg ned for å nyte synet etter hvert. 

Skal se om jeg får lagt ut en liten videosnutt om ikke så alt for lenge av banen også. 


Posted By: ESI
Date Posted: 27 september 2013 at 20:31
Litt justeringer, og voilá: jeg har hagetog! Yess!



Nå begynner jobben med å få noen vogner bak. Ser litt nakent ut når Millien tøffer forbi uten noe hengende bak seg. 


Posted By: ESI
Date Posted: 08 desember 2013 at 21:09
"Frøken Millies fornemmelse for snø" eller "Finsestemning på Krisebanen". Flott kjøretur ble det i hvert fall i nysneen som dalte så fint sammen med dampen.




Posted By: St.Michael
Date Posted: 08 desember 2013 at 21:31
For en stemningClap Lekkert.


Posted By: Thobbe
Date Posted: 08 desember 2013 at 23:04
Nå må jeg jaggu få ut fingeren og strø noen skinner i hagen min. Flott stemningsbilde !


Posted By: rebelego
Date Posted: 09 desember 2013 at 13:25
Nydelig! Venter på at noen inviterer til vintertreff. Jeg får abstinens når det går for lenge mellom hver gang jeg fyrer opp loket. Smile


Posted By: ESI
Date Posted: 25 april 2016 at 14:51
Oi da. Ser det har vært lenge siden sist oppdatering her nå. Og så blir denne oppdateringen at banen rives!



Men det er ingen krise på Krisebanen, dette handler om at man skal lære av sine feil. Derfor skal sporet opp, for å legges ned på nytt.

Endringene som kommer er:
- mer solid og stabilt fundament (for mye bevegelse om vinteren ødelegger sporet)
- jevnere og penere svinger
- noen cm flytting av dobbelsporet slik at det blir plass til et stasjonsbygg
- nytt sidespor skal ferdigstilles i prosessen
- penere sokkel på skinnegangen
- bedre drenering i beddet slik at plantene lever litt lenger..

Jeg kommer til å bygge opp på samme metoden, men kommer til å kutte mindre og penere plankebiter, og legge i to lag for å stive opp.

Bilder kommer etter hvert som arbeidet skrider frem.

-------------

Mvh
Adm.dir.
Furtebua Brygg og Bane


Posted By: ArveG
Date Posted: 25 april 2016 at 19:29
Spennende.
Hold oss oppdatert - vi nybegynnere trenger tips og erfaringer fra andre.


-------------
Hilsen

ArveG


Posted By: ESI
Date Posted: 26 mai 2016 at 22:55
Ting skjer, ting skjer! Da er endelig den nye traseen på plass. Langt mer strategisk plassering av stolpesko, mye tjukkere dimensjoner, og alt henger sammen. Ga hjørnene en runde i båndsaga for å bli kvitt skarpe kanter. Dette tror jeg blir bra!




-------------

Mvh
Adm.dir.
Furtebua Brygg og Bane


Posted By: Morten M
Date Posted: 27 mai 2016 at 10:26
Dette blir bra! (Kan knapt vente...)

Bare du nå får hektet naboen på samme interesse, så er det plutselig gode utvidelsesmuligheter... ;-)

-------------
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.


Posted By: ESI
Date Posted: 31 mai 2016 at 17:30
Og vi har bane igjen! Skal se om jeg får testkjørt i løpet av kvelden eller i morgen, men jeg vil våge en påstand om at dette ser noget bedre ut.  Ikke minst svingene som er svinger, ikke "knekk". Jeg mangler en sporveksel før dobbeltsporet funker. Noen hus, litt ballast, og litt mer planter så er vi på plass.

 




-------------

Mvh
Adm.dir.
Furtebua Brygg og Bane


Posted By: ESI
Date Posted: 31 mai 2016 at 19:30
Hmm... Hva bruker dere som ballast?


-------------

Mvh
Adm.dir.
Furtebua Brygg og Bane


Posted By: St.Michael
Date Posted: 31 mai 2016 at 20:59
Mjøsgrus eller akvariegrus, kjøpes i dyrebutikker.


Posted By: Frans
Date Posted: 01 juni 2016 at 09:26
Er ikke avariegrus litt feil. Pukk er stein med skarpe kanter mens akavriegrus er vell rullestein. Jeg tror strøgrus (0-4 grus hos Feiringbruk) som kjøpes hos et pukkverk er bedre. I England brukes det noe som heter Thomas-mix som er sand, jord og litt sement. Når sementen blir vått så bindes alt til en fast lag som tåler kosting og blåsing.

-------------
Hilsen, Frans


Posted By: KjellAn
Date Posted: 01 juni 2016 at 21:52
Originally posted by Frans Frans wrote:

... I England brukes det noe som heter Thomas-mix ...
... eller http://www.wis.co.uk/andy/16mm/rowlandsmix.html" rel="nofollow - Rowlands mix

Jeg har begynt å bruke dette på banen min i det siste - hovedsaklig pga mye nedfall av barnåler og annet fra alle trærne i hagen. Løs ballast forsvinner lett når banen skal klargjøres før kjøring. Og jeg håper etterhvert at sporet skal få litt grønt ...

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Frans
Date Posted: 02 juni 2016 at 08:10
Du har rett Kjell, det heter Rowlands mix. Skjønner ikke hvor Thomas kom fra.

-------------
Hilsen, Frans


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 03 juni 2016 at 15:27
Originally posted by Frans Frans wrote:

Du har rett Kjell, det heter Rowlands mix. Skjønner ikke hvor Thomas kom fra.
England ... ? Wink


-------------
Bjørn Egil


Posted By: KjellAn
Date Posted: 03 juni 2016 at 17:27
Thomas kommer vel fra øya Sodor i Irskesjøen ...

"The Island of Sodor is a fictional island where both the Railway Series and the television series are set.
It is located in the Irish Sea, between England and the Isle of Man."


Uansett så betyr det ikke så mye om alt er helt 100% riktig for oss som kjører livesteam.
Bare gleden over å kunne kjøre egne tog i hagen overgår det meste. Ha en flott helg.

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: ESI
Date Posted: 06 juni 2016 at 22:21
Uansett hvor Thomas eller Rowland kommer fra, dette var noe jeg fikk litt tenning for. Jeg har nemlig en sterk mistanke til at mye av ballasten kommer til å forsvinne siden jeg ikke har noen "kanter" som holder det på plass.

Rett og slett litt sement blandet inn med akvariegrus eller finpukk? Noen oppskrifter å anbefale?  KjellAn?



-------------

Mvh
Adm.dir.
Furtebua Brygg og Bane


Posted By: KjellAn
Date Posted: 06 juni 2016 at 22:35
Jeg har brukt ferdigbetong B20. Blandes bare med vann - jordfuktig. Legges forsiktig mellom skinner og sviller, og fuktes litt etterpå med en dusjflaske med vann for å få en pen overflate. Du kan evt blande inn litt blomsterjord i betongen hvis du vil gi litt gode vilkår for mose i sporet.
Unngå å legge betong under stillsvilla på sporvekslene. Pass også på at det ikke blir liggende sandkorn langs innsiden av skinnene og i sporkrysset. Jeg pleier å fjerne dette dagen etter med en liten skrutrekker og litt vann.

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: ESI
Date Posted: 07 juni 2016 at 22:42
Takk, takk. Da har jeg planen klar. :-)


-------------

Mvh
Adm.dir.
Furtebua Brygg og Bane


Posted By: rebelego
Date Posted: 08 juni 2016 at 05:37
Et av problemene folk rapporterer om med Rowlands-mix er
at det knekker opp, og så får man store løse klumper i sporet.

Jeg antar at det vil være et problem om man legger et tynt
lag mix oppå takpapp, mens det hos Kjell er en støpt såle som
det antagelig vil binde bedre til, samt at sporet ligger
på klosser slik at ballastlaget blir tykkere. (?)

Et alternativ er å bruke lim på ballasten.

For et mosegrodd spor tror jeg jeg hadde prøvd
å bare smøre en http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9989" rel="nofollow - yoghurt-mose-mix rett på takpappen.
Uansett kan det være lurt å teste ut litt før
man går løs på hele banen.


-------------
Surrer rundt på http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7879" rel="nofollow - Rystelsesbanen .


Posted By: ESI
Date Posted: 14 august 2016 at 23:12
Bortsett fra gjøken så har banen min vært utestet frem til i dag. Endelig fikk jeg fyr under Millie, og fikk kjørt noen runder til både egen og naboungenes forlystelse. Banen funket utmerket etter litt trim av noen litt vel ivrige buskevekster, og jeg må si meg svært fornøyd med oppgraderingen. Du verden å det gjør seg med litt planter og bling langs banen også.

Kona filmet noen runder med mobilen, jeg kan vitterlig ikke erindre at jeg kjørte så fort - ble jo litt tidsriktig "filmfølelse" på denne.



(batteripakken som henger bakpå skal oppunder taket så fort pakken fra Kina kommer..)

Kona, som er litt mer halvveis interessert i hva jeg driver med fant andre greier i banen.  Monstret lagde heldigvis ingen problemer for kjøringen.





-------------

Mvh
Adm.dir.
Furtebua Brygg og Bane



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net