MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Krisebanen - Eiriks 40-årskrise på skinner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Krisebanen - Eiriks 40-årskrise på skinner

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2013 at 07:50

Dette begynner å ligne på noe!

hsa77: Etter hva jeg har forstått, så har han brukt denne fremgangsmåten:

http://www.livingsteam.no/hvordan-komme-i-gang/tronds-hagejernbane

Samme metode som jeg har brukt... den har overlevd første vinter med glans!

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2013 at 15:44
Ser bra ut! Har du noen flere bilder? Gjerne fra tatt fra siden slik at det går an å se hvordan du har bygget fundamentet - nyttig info for de av oss som ligger et par måneder bak deg i løypa! Smile

mvh
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2013 at 15:40
Jeg er ikke verre enn at jeg kan høre på et råd jeg KjellAn, så en liten modifikasjon av stasjonsområdet ble det. Men nå er faktisk fundamentet til Krisebanen så godt som ferdig, nå skal jeg kle det inn med takbelegg før neste punkt på lista er skinner! Det går fremover, og det er moro!

Spørs om man ikke må en tur til Vestfossen å plukke opp noen meter skinne snart gitt..

Sidesporet må vente litt til jeg finner ut hvor jeg skal ha det, må leke meg litt med denne ovalen først kjenner jeg, og så føle på hvor jeg vil ha sidesporet etter hvert.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2013 at 22:43

Et tips i forbindelse med sporgeometri er å unngå S-kurver. Slik du har lagt kryssingsporet vil du få en S-kurve i hver ende. Hvis du flytter sporvekslene til begynnelsen av svingen i hver ende får du en enklere sporføring. Slik ...

Du får også litt lenger kryssingspor, og det blir lettere å skyve vogner inn på kryssingsporet uten at vognene sporer av.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2013 at 20:36
Endelig! I dag ble de første "spadetakene" på krisebanen tatt, og fundamentet for stasjonsområdet, rettstrekka og 1/2 sving er ferdig. Jeg kunne ha kommet lenger, men jeg gikk tom for materialer og bilen sto med et hjul i været etter gårsdagens mekkekrise. Men nok om det, det er i hvert fall fremgang å spore, dette blir togbane! Jeg har bygget den med noe mindre dimensjoner enn TinyD, men med samme grunnidéen. Jeg har brukt 28x120 trykkimpregnert hele veien, og dette gir er ok solid inntrykk så langt.

Litt vanskelig å se på bildet kanskje, men dette er altså starten på krisebanen. Millie'n står og venter på klarsignal..


Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2013 at 21:55
Takker for gode inspill, jeg ser poengene med både lengde og plassering av sidesporet. Og jeg har vært inne på en tanke om å la det gå ned langs gjerdet i høyre nedkant av bildet som nevnt. Da kan jeg kanskje få muligheten til å dytte inn en liten pens til også, slik at sidesporet deles. Jeg er bare litt usikker på hvor jeg skal legge inn en pens til dette sidesporet, det kommer til å måtte komme i "stasjonsområdet" hvis jeg skal unngå å påvirke svingradiusen i noen særlig grad. Jeg må nok finne frem gaffatapen igjen kjenne jeg.. Men i morgen skal jeg begynne å bygge på de "sikre" delene av banen, jeg gleder meg så inderlig til å komme igang. :-)
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2013 at 15:45
Originally posted by ESI ESI wrote:





Er det gjennomgang til naboen nederst i bildet? Hvis ikke, kunne det jo være en ide og lage et stikkspor nederst i høyre hjørne av bildet som gikk "rett i veggen". Det kunne du bruke til oppfyring, etc. Eller man kunne legge inn en krapp kurve i dette sporet og få et oppstillingsspor langs veggen, der du har en sykkel stående på et tidligere bilde?
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2013 at 11:40
Det er kanskje lurt å plassere oppfyringssporet på utsiden av ovalen (- kanskje i et hjørne?) da det ellers blir mye tråkk rundt dette området? Da kan også underlaget gjøres slett/egnet, slik at det er mulig å finne smådeler (som ellers har en sørgelig tendens til å forsvinne - ikke bare ned på "stasjonstomta" men i gresset under).
 Andre laste- og hensettingsspor kan gjerne være på innsiden?
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2013 at 11:11

Et sidespor for fyring er gull verdt, spesielt om du får besøk!

Kan hende du burde ha litt mer enn 1 meter sidespor om du har muligheten til det, med tanke på at det da blir grei klaring for et større lokomotiv med et par vogner Smile

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2013 at 10:58
Flott sporplan! Nå utnytter du tilgjengelig plass mye bedre. Spennende å følge deg, selv ligger jeg noen måneder bak deg - min hagejernbane er foreløpig ikke kommet lenger enn på idestadiet. 

mvh
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2013 at 21:53
Besøket hos TinyD endte med ny sporplan. Jeg fant ut at jeg måtte utnytte plassen jeg har tilgjengelig litt bedre, og at det kan være ganske så kjekt med et lite sidespor som kan brukes mens man venter på damptrykket. Så da var det å finne frem gaffa'n igjen da, og ut å "tape gresset" til naboenes forlystelse. Men jeg tror jeg begynner å bli fornøyd med forarbeidet nå, så nå er jeg klar for å starte byggeprosessen. Smile



Målet på banen blir 4,5x3 meter, så det er ikke så store greia, men man tar den plassen man har.  Totalt 12 meter skinnegang, pluss nesten to meter til dobbeltspor på "stasjonsområdet" og rundt metern for sidesporet.

Det er jo fryktelig fristende å lage et hull i gjerdet da, men det tilhører borettslaget så jeg tror jeg får ta det litt pent i første omgang...
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2013 at 07:00

Takk for besøket i går! Smile

Blir spennende å følge fremgangen på banen din!

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2013 at 22:49
I dag ble det en liten tur til TinyD for inspeksjon og inspirasjon, og Millie var selvfølgelig med. Endelig fikk man testet en runde på skinner. Og det tok ikke veldig lange tiden før det indre barnet i meg dukket opp og storkoste seg. Dette var kjempegøy, og nå skal det bygges egen bane! Millien tuslet rundt i akkurat passe hastiget, og alt var bare kos! De første jordspydene kommer til å gå i bakken i morgen den dag, så forhåpentligvis er det ikke så lenge til jeg kan sitte i godstolen å se Millien tusle rundt på egne skinner. Super kveld, takk for lån av skinner TinyD.


Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2013 at 15:28
Spennende å følge medSmile Lykke til videre!
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2013 at 15:02
Så er vi igang, selv om det ikke er helt klart for noen steam-up ennå.. Dagen ble brukt til å "plante" en masse ispinner på riktig plass, for å så legge på litt gaffatape for å se hvordan det blir. Tenkte jeg skulle bruke en dag eller to på å spasere rundt å betrakte banen fra forskjellige vinkler for jeg setter igang med jordspydene. Det føles ganske bra så langt i hvert fall.



Slik blir det sett fra veien. Det var ikke så lett å få noen bilder fra den siden på grunn av sola, men det gir jo et inntrykk.



Sett fra annen etasje. Litt lettere å se sporplanen.

I utgangspunktet så tegnet jeg jo et lite sidespor i det som blir nederst til venstre i bildet, men jeg er veldig usikker. Jeg tror det kan blir litt mye bane på liten plass. Det kan jo eventuelt komme ved en senere oppgradering.

Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2013 at 13:50
Etter en veeeldig stille dag på jobben (noe som egentlig er ganske sjeldent), har jeg bestemt meg for å følge oppskriften til TinyD. Det blir jordankere under banen, og så bygger jeg opp med noen løse steiner eller så får at fyllmassen rundt ikke sklir utover hele. Tror det blir enklest, og det kommer til å se ganske så bra ut. Så nå er det bare å vente på at siste rest av hvitt skal forlate bakken, og man kan sette igang med kontruksjonen av banen. Hmm.. Kanskje man skal spa vekk litt sne, så smelter det raskere.. 
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2013 at 09:29
Hei
 Som jeg forteller i noen andre tråder her på storskalaområdet, er jeg tilhenger av enkle, raske løsninger. Det er dels fordi jeg ikke er så veldig tålmodig, men vil kjøre mine tog mest mulig. Men her er noen andre viktige fordeler i "enkel" bygging: Banen blir lett å forandre og å bygge videre på. Det er også forholdsvis lett å rette opp hvis telen eller andre forandringer i bakken har laget ujevnheter.   Det er også (Gud forby) den byggemåten som er enklest og fjerne hvis banen skal avvikles. Det vil ikke bli noen synlige spor over tid.. Jeg har noen større forandringer på gang: Ene enden av banen skal heises ca 5-6 cm for å få kjøringen mer i vater (lokomotiv uten fjernkontroll) og mindre stigninger. I andre enden planerer jeg å bygge et stasjonsområde, med flere sidespor, lokstall m.m. Jeg har fått noen gamle reklameskilter i aluminium som skal danne base for stasjonsområdet, det skal bli ca.4 m. langt.  Men jeg er fortsatt plaget av mye snø.
Hursomhelst: Lykke til med utebanenSmile
Hilsen Michael
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2013 at 19:33
Ett tips: Skal du bruke leca/ stein, Bruk styrofoam (markisolasjon) etter du har gravd ut litt, så litt pukk ca 20-30cm, 22-63mm fraksjon mer enn bra nok. Etter du har satt opp utvalgt matriale, dander pent rund med overskuddsjord og så plen, plamte blomster etc. Minigravere får man leid for slikk og ingenting for en helg og ikke minst morro! Og leie en minigraver kontra stå å håndspa å få vondt i ryggen er ett lett valg for min del
Prismessig på pukk ligger det vel på ca 1500- 1700,- (i Østfold) ferdig tilkjørt ca 10m3 med pukk. Og 10m3 er en del...
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2013 at 17:20

Hei Eirik

En kombinasjon av jordspyd/impregnerte stolper og lecablokker/naturstein kan være løsningen. Grav vekk litt jord/leire der hvor lecablokken skal være og legger et godt lag med grov pukk for drenering under lecablokkene. Jorda kan du bruke til å lage skråning for planter som kan skjule leca'en. Jeg har også brukt impregnerte bedkanter for å skjule lecablokkene hos meg.

Se på denne videoen hvordan planter/busker delvis skjuler at banen går på en hylle et godt stykke over bakken.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2013 at 16:55
Vi har brukt 60cm jordspyd slått helt ned, med impregnerte materialer til rammeverket, og hvis du har tid til å vente til telen går skal du få vite hvordan det funker i leirejordWink Så langt ser det veldig bra ut, ingen synlige knekker i rammeverket, og første testrunden i vår gikk som smurt helt til loket hekta seg fast i fuglemateren og spora av...

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2013 at 16:12
Snøen er sakte men sikker på vei til å dra et annet sted, og det er på tide å tenke på banen ute.

Men hjelpes meg. Så mye man må tenke på.. Slik jeg ser det et det tre valg: 

1. Stein. Leca eller en aller annen kantstein som bygger en solid ramme rundt banen. Fylles med pukk eller lignende, banefundamentet støpes oppå dette igjen. Fordeler: solid og stilig. Ulemper: tungvint, og dyrt. En stein koster jo fra 30.-! Og hva skjer ved tele? Vil det ligge stille, eller beveger det seg så mye at  sporet risikerer å få seg en skikkelig knekk hver vinter? Helt klar denne løsningen som er tøffest. 

2. Trekasser alá det grønsaksdyrkere bruker. Bygge en solid kasse som fundament, med en plate på toppen som banen legges på. Forder: kanskje at man kan bruke plassen under banen til noe, mindre utsatt for tele? Ulemper: kan være fiklete å bygge? Tåler det fukt? Hmm...

3. Stolpefundament, med plater på toppen. Fordeler: billigst, enklest, og veldig greit om man vil legge om/flytte banen. Ulemper: simplest, og så må jeg gjøre noe "pent" under banen siden dette blir synlig. 

Noen inspill, eller forslag til andre måter å løse dette på?   
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2013 at 22:53
Tja, der er vel ikke alt på plass ennå. Det er mye leire i bakken, og det kan bli ganske kaldt her - så jeg tror jeg må ha noe som tåler litt tele i grunnen i hvert fall. Planen er vel å støpe det meste av sporet i sement, ala det jeg har sett gjort på andre baner. Men jeg har ennå en del ting jeg må finne ut av før jeg kan svare helt sikkert på det. 
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2013 at 13:41
Det ser ut som en fin plan. Hvordan tenker du å bygge opp?
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2013 at 13:01
Mye kos og tankevirksomhet med denne hobbyen, og kona syntes det er ustyrtelig festlig at jeg plutslig har begynt å interessere meg for hagearbeid. Men jeg har i hvert fall fått lekt meg litt med anyrail, og forsøkt å finne frem til en sporplan som kan fungere. Når jeg legger inn en minste radie på 110 cm blir det jammen ikke mye plass igjen på flekken min. Men jeg tror dette kan funke, det blir ikke sånn veldig mye plass til hus og slikt - men noen skal jeg da klare å lure inn.


Hele banen blir bygget slik at den kommer ca 30 cm over plenhøyde, det blir kanskje ikke verdens beste arbeidshøyde men det er det jeg har plass til uten at det ser rart ut iht gjerder og naboer etc. Jeg har lagt inn to viadukter, en bygget opp med mur og en med tre for å få litt variasjon på banen.

Det blir en stasjon, som blir "hovedbygget" på banen, "Krise st. 40 moh", og en holdeplass "Elde" på andre siden. Og så blir det nok et mummiehus eller noe i det ene hjørnet. Jeg ser vel for meg at dette kommer til å bli lekeplass både for lilletutta og venninder når hun blir større, så det er nok bare å forberede seg med å bygge såpass solid at det tåler "besøk", og fylle banen med passende innhold. Skal vel ikke se bort fra at hun må få et eget togsett etter hvert også. Wink

Så da er det bare å fotsette å lese hageblader og vente på at snøen skal bli borte..
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2013 at 15:22
Takker for velkomsten i "klubben". Jeg må innrømme at det var mye tankegang frem og tilbake, det som kanskje tok mest tid i så måte var for eller mot rc. Alle "rasjonelle" tanker sier jo at rc er kjekt, og moro og alt det der, men magefølelsen sa at det var noe helt manuelt og enkelt jeg hadde lyst på nå i første omgang. Selv om en Billy med rc var veldig nære (dæven døtte den var flott!).. Men jeg vil begynne helt enkelt, og så vil tiden vise hva som skjer. Jeg har veldig lyst til å bygge et lok fra kit også, og da blir det nok med rc. Men som sagt, Krisebanen blir manuell inntill videre.

Dagens gjøremål ble å få tak i noe mahognykapp fra båtpussen, og å kutte en liten skinnebit, for å lage en litt penere utstillingsplate til Millie. Litt puss og litt lakk, så er denne klar for å ta seg godt ut i glasskapet. Og så har jeg litt messing å pusse, så blir dette ganske så lekkert.
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2013 at 14:35
Nei. Millie, og de to andre i samme serie blir bygget enten for 32 eller 45 mm sporvidde. Se: http://roundhouse-eng.com/millie.htm

Flott maskin! :-)
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2013 at 12:23
Selvsagt skal man kjøpe begge deler og mange av hver......Millie er et fint lok, og akkurat denne er lakkert i en farge som svært få andre har her hjemme. Jeg har selv hatt stor glede av å kjøre dette loket sammen med min egen røde, to manuelle lok jobber godt sammen og drar tilnærmet ubegrenset med vogner. To store kjeler, 1/2 tommes sylinderdiameter og fire av disse + 4.4 kg på hjulene drar godt hvis det trengs.....
krsven
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2013 at 11:50
Velkommen til LS-miljøet!
Håper du får mye glede av nyanskaffelsen?! - Det er et godt og funksjonssikkert lok å starte med!
 
Det er selvfølgelig en smakssak om man foretrekker lok med innvendig eller utvendig ramme. - Spesielt om man ikke skal bygge en bane etter et spesielt forbilde , noe de færreste i LS-miljøet gjør.
Innvendig ramme låser sporvidden og gjør at produsenten "treffer" færre kunder med sin modell.
Med relativt små hjul, er de heller ikke så synlige/dominerende på loket med utvendig ramme og "skinker".
 
Som sagt tidligere, så foretrekker jeg innvendig ramme og "fully sprung" for tunge lok med mer enn 3 aksler.- Har imidlertid også 3 lok som kan spores om med utvendig ramme og synes det er fint med denne "blandingen".
Det tar ganske kort tid å spore om slike lok ved "gjesteopptredener".
 
Det er heller ikke umulig med utgangspunkt i Roundhouse byggesett og nye hjul/aksler å få et godt fungerende lok med innvendig ramme. Da har man imidlertid "låst" sporvidden for fremtiden.


Edited by Kjell H. - 02 oktober 2016 at 17:27
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2013 at 22:58
Gratulerer og velkommen i klubben som livesteam eier :) regner med at det er en 32mm millie du har anskaffet?
mvh,

Leif
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2013 at 22:20
Apropos inn- og utvendig ramme: Nestun Osbanens "Stend" og UHB nr. 3 var blandt lokene i Norge som hadde utvendig ramme - begge gode  "forbilder" for "Might have been" - prinsippet som er toneangivende for 16mm - miljøet i Norge og ellers i verden.
krsven
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.