Krisebanen - Eiriks 40-årskrise på skinner |
Post Reply | Page <123> |
Author | |
TinyD
Veteran Joined: 21 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 174 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette begynner å ligne på noe! hsa77: Etter hva jeg har forstått, så har han brukt denne fremgangsmåten: http://www.livingsteam.no/hvordan-komme-i-gang/tronds-hagejernbane Samme metode som jeg har brukt... den har overlevd første vinter med glans! |
|
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser bra ut! Har du noen flere bilder? Gjerne fra tatt fra siden slik at det går an å se hvordan du har bygget fundamentet - nyttig info for de av oss som ligger et par måneder bak deg i løypa!
mvh
|
|
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
|
ESI
Viderekommen Joined: 04 januar 2013 Status: Offline Points: 84 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg er ikke verre enn at jeg kan høre på et råd jeg KjellAn, så en liten modifikasjon av stasjonsområdet ble det. Men nå er faktisk fundamentet til Krisebanen så godt som ferdig, nå skal jeg kle det inn med takbelegg før neste punkt på lista er skinner! Det går fremover, og det er moro!
Spørs om man ikke må en tur til Vestfossen å plukke opp noen meter skinne snart gitt.. Sidesporet må vente litt til jeg finner ut hvor jeg skal ha det, må leke meg litt med denne ovalen først kjenner jeg, og så føle på hvor jeg vil ha sidesporet etter hvert. |
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1010 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et tips i forbindelse med sporgeometri er å unngå S-kurver. Slik du har lagt kryssingsporet vil du få en S-kurve i hver ende. Hvis du flytter sporvekslene til begynnelsen av svingen i hver ende får du en enklere sporføring. Slik ... Du får også litt lenger kryssingspor, og det blir lettere å skyve vogner inn på kryssingsporet uten at vognene sporer av. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
ESI
Viderekommen Joined: 04 januar 2013 Status: Offline Points: 84 |
Post Options
Thanks(0)
|
Endelig! I dag ble de første "spadetakene" på krisebanen tatt, og fundamentet for stasjonsområdet, rettstrekka og 1/2 sving er ferdig. Jeg kunne ha kommet lenger, men jeg gikk tom for materialer og bilen sto med et hjul i været etter gårsdagens mekkekrise. Men nok om det, det er i hvert fall fremgang å spore, dette blir togbane! Jeg har bygget den med noe mindre dimensjoner enn TinyD, men med samme grunnidéen. Jeg har brukt 28x120 trykkimpregnert hele veien, og dette gir er ok solid inntrykk så langt.
Litt vanskelig å se på bildet kanskje, men dette er altså starten på krisebanen. Millie'n står og venter på klarsignal.. |
|
ESI
Viderekommen Joined: 04 januar 2013 Status: Offline Points: 84 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takker for gode inspill, jeg ser poengene med både lengde og plassering av sidesporet. Og jeg har vært inne på en tanke om å la det gå ned langs gjerdet i høyre nedkant av bildet som nevnt. Da kan jeg kanskje få muligheten til å dytte inn en liten pens til også, slik at sidesporet deles. Jeg er bare litt usikker på hvor jeg skal legge inn en pens til dette sidesporet, det kommer til å måtte komme i "stasjonsområdet" hvis jeg skal unngå å påvirke svingradiusen i noen særlig grad. Jeg må nok finne frem gaffatapen igjen kjenne jeg.. Men i morgen skal jeg begynne å bygge på de "sikre" delene av banen, jeg gleder meg så inderlig til å komme igang. :-)
|
|
smholt
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 206 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er det gjennomgang til naboen nederst i bildet? Hvis ikke, kunne det jo være en ide og lage et stikkspor nederst i høyre hjørne av bildet som gikk "rett i veggen". Det kunne du bruke til oppfyring, etc. Eller man kunne legge inn en krapp kurve i dette sporet og få et oppstillingsspor langs veggen, der du har en sykkel stående på et tidligere bilde?
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er kanskje lurt å plassere oppfyringssporet på utsiden av ovalen (- kanskje i et hjørne?) da det ellers blir mye tråkk rundt dette området? Da kan også underlaget gjøres slett/egnet, slik at det er mulig å finne smådeler (som ellers har en sørgelig tendens til å forsvinne - ikke bare ned på "stasjonstomta" men i gresset under).
Andre laste- og hensettingsspor kan gjerne være på innsiden?
|
|
TinyD
Veteran Joined: 21 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 174 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et sidespor for fyring er gull verdt, spesielt om du får besøk! Kan hende du burde ha litt mer enn 1 meter sidespor om du har muligheten til det, med tanke på at det da blir grei klaring for et større lokomotiv med et par vogner |
|
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flott sporplan! Nå utnytter du tilgjengelig plass mye bedre. Spennende å følge deg, selv ligger jeg noen måneder bak deg - min hagejernbane er foreløpig ikke kommet lenger enn på idestadiet.
mvh
|
|
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
|
ESI
Viderekommen Joined: 04 januar 2013 Status: Offline Points: 84 |
Post Options
Thanks(0)
|
Besøket hos TinyD endte med ny sporplan. Jeg fant ut at jeg måtte utnytte plassen jeg har tilgjengelig litt bedre, og at det kan være ganske så kjekt med et lite sidespor som kan brukes mens man venter på damptrykket. Så da var det å finne frem gaffa'n igjen da, og ut å "tape gresset" til naboenes forlystelse. Men jeg tror jeg begynner å bli fornøyd med forarbeidet nå, så nå er jeg klar for å starte byggeprosessen.
Målet på banen blir 4,5x3 meter, så det er ikke så store greia, men man tar den plassen man har. Totalt 12 meter skinnegang, pluss nesten to meter til dobbeltspor på "stasjonsområdet" og rundt metern for sidesporet. Det er jo fryktelig fristende å lage et hull i gjerdet da, men det tilhører borettslaget så jeg tror jeg får ta det litt pent i første omgang... |
|
TinyD
Veteran Joined: 21 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 174 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for besøket i går! Blir spennende å følge fremgangen på banen din! |
|
ESI
Viderekommen Joined: 04 januar 2013 Status: Offline Points: 84 |
Post Options
Thanks(0)
|
I dag ble det en liten tur til TinyD for inspeksjon og inspirasjon, og Millie var selvfølgelig med. Endelig fikk man testet en runde på skinner. Og det tok ikke veldig lange tiden før det indre barnet i meg dukket opp og storkoste seg. Dette var kjempegøy, og nå skal det bygges egen bane! Millien tuslet rundt i akkurat passe hastiget, og alt var bare kos! De første jordspydene kommer til å gå i bakken i morgen den dag, så forhåpentligvis er det ikke så lenge til jeg kan sitte i godstolen å se Millien tusle rundt på egne skinner. Super kveld, takk for lån av skinner TinyD.
|
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Spennende å følge med Lykke til videre!
|
|
ESI
Viderekommen Joined: 04 januar 2013 Status: Offline Points: 84 |
Post Options
Thanks(0)
|
Så er vi igang, selv om det ikke er helt klart for noen steam-up ennå.. Dagen ble brukt til å "plante" en masse ispinner på riktig plass, for å så legge på litt gaffatape for å se hvordan det blir. Tenkte jeg skulle bruke en dag eller to på å spasere rundt å betrakte banen fra forskjellige vinkler for jeg setter igang med jordspydene. Det føles ganske bra så langt i hvert fall.
Slik blir det sett fra veien. Det var ikke så lett å få noen bilder fra den siden på grunn av sola, men det gir jo et inntrykk. Sett fra annen etasje. Litt lettere å se sporplanen. I utgangspunktet så tegnet jeg jo et lite sidespor i det som blir nederst til venstre i bildet, men jeg er veldig usikker. Jeg tror det kan blir litt mye bane på liten plass. Det kan jo eventuelt komme ved en senere oppgradering. |
|
ESI
Viderekommen Joined: 04 januar 2013 Status: Offline Points: 84 |
Post Options
Thanks(0)
|
Etter en veeeldig stille dag på jobben (noe som egentlig er ganske sjeldent), har jeg bestemt meg for å følge oppskriften til TinyD. Det blir jordankere under banen, og så bygger jeg opp med noen løse steiner eller så får at fyllmassen rundt ikke sklir utover hele. Tror det blir enklest, og det kommer til å se ganske så bra ut. Så nå er det bare å vente på at siste rest av hvitt skal forlate bakken, og man kan sette igang med kontruksjonen av banen. Hmm.. Kanskje man skal spa vekk litt sne, så smelter det raskere..
|
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Som jeg forteller i noen andre tråder her på storskalaområdet, er jeg tilhenger av enkle, raske løsninger. Det er dels fordi jeg ikke er så veldig tålmodig, men vil kjøre mine tog mest mulig. Men her er noen andre viktige fordeler i "enkel" bygging: Banen blir lett å forandre og å bygge videre på. Det er også forholdsvis lett å rette opp hvis telen eller andre forandringer i bakken har laget ujevnheter. Det er også (Gud forby) den byggemåten som er enklest og fjerne hvis banen skal avvikles. Det vil ikke bli noen synlige spor over tid.. Jeg har noen større forandringer på gang: Ene enden av banen skal heises ca 5-6 cm for å få kjøringen mer i vater (lokomotiv uten fjernkontroll) og mindre stigninger. I andre enden planerer jeg å bygge et stasjonsområde, med flere sidespor, lokstall m.m. Jeg har fått noen gamle reklameskilter i aluminium som skal danne base for stasjonsområdet, det skal bli ca.4 m. langt. Men jeg er fortsatt plaget av mye snø. Hursomhelst: Lykke til med utebanen Hilsen Michael |
|
Thomas F
Veteran Joined: 12 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 206 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ett tips: Skal du bruke leca/ stein, Bruk styrofoam (markisolasjon) etter du har gravd ut litt, så litt pukk ca 20-30cm, 22-63mm fraksjon mer enn bra nok. Etter du har satt opp utvalgt matriale, dander pent rund med overskuddsjord og så plen, plamte blomster etc. Minigravere får man leid for slikk og ingenting for en helg og ikke minst morro! Og leie en minigraver kontra stå å håndspa å få vondt i ryggen er ett lett valg for min del
Prismessig på pukk ligger det vel på ca 1500- 1700,- (i Østfold) ferdig tilkjørt ca 10m3 med pukk. Og 10m3 er en del... |
|
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell |
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1010 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Eirik En kombinasjon av jordspyd/impregnerte stolper og lecablokker/naturstein kan være løsningen. Grav vekk litt jord/leire der hvor lecablokken skal være og legger et godt lag med grov pukk for drenering under lecablokkene. Jorda kan du bruke til å lage skråning for planter som kan skjule leca'en. Jeg har også brukt impregnerte bedkanter for å skjule lecablokkene hos meg. Se på denne videoen hvordan planter/busker delvis skjuler at banen går på en hylle et godt stykke over bakken. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vi har brukt 60cm jordspyd slått helt ned, med impregnerte materialer til rammeverket, og hvis du har tid til å vente til telen går skal du få vite hvordan det funker i leirejord Så langt ser det veldig bra ut, ingen synlige knekker i rammeverket, og første testrunden i vår gikk som smurt helt til loket hekta seg fast i fuglemateren og spora av...
Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
ESI
Viderekommen Joined: 04 januar 2013 Status: Offline Points: 84 |
Post Options
Thanks(0)
|
Snøen er sakte men sikker på vei til å dra et annet sted, og det er på tide å tenke på banen ute. 1. Stein. Leca eller en aller annen kantstein som bygger en solid ramme rundt banen. Fylles med pukk eller lignende, banefundamentet støpes oppå dette igjen. Fordeler: solid og stilig. Ulemper: tungvint, og dyrt. En stein koster jo fra 30.-! Og hva skjer ved tele? Vil det ligge stille, eller beveger det seg så mye at sporet risikerer å få seg en skikkelig knekk hver vinter? Helt klar denne løsningen som er tøffest. 2. Trekasser alá det grønsaksdyrkere bruker. Bygge en solid kasse som fundament, med en plate på toppen som banen legges på. Forder: kanskje at man kan bruke plassen under banen til noe, mindre utsatt for tele? Ulemper: kan være fiklete å bygge? Tåler det fukt? Hmm... 3. Stolpefundament, med plater på toppen. Fordeler: billigst, enklest, og veldig greit om man vil legge om/flytte banen. Ulemper: simplest, og så må jeg gjøre noe "pent" under banen siden dette blir synlig. Noen inspill, eller forslag til andre måter å løse dette på?
|
|
ESI
Viderekommen Joined: 04 januar 2013 Status: Offline Points: 84 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tja, der er vel ikke alt på plass ennå. Det er mye leire i bakken, og det kan bli ganske kaldt her - så jeg tror jeg må ha noe som tåler litt tele i grunnen i hvert fall. Planen er vel å støpe det meste av sporet i sement, ala det jeg har sett gjort på andre baner. Men jeg har ennå en del ting jeg må finne ut av før jeg kan svare helt sikkert på det.
|
|
Overkonduktøren
Veteran Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det ser ut som en fin plan. Hvordan tenker du å bygge opp?
|
|
ESI
Viderekommen Joined: 04 januar 2013 Status: Offline Points: 84 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mye kos og tankevirksomhet med denne hobbyen, og kona syntes det er ustyrtelig festlig at jeg plutslig har begynt å interessere meg for hagearbeid. Men jeg har i hvert fall fått lekt meg litt med anyrail, og forsøkt å finne frem til en sporplan som kan fungere. Når jeg legger inn en minste radie på 110 cm blir det jammen ikke mye plass igjen på flekken min. Men jeg tror dette kan funke, det blir ikke sånn veldig mye plass til hus og slikt - men noen skal jeg da klare å lure inn.
Hele banen blir bygget slik at den kommer ca 30 cm over plenhøyde, det blir kanskje ikke verdens beste arbeidshøyde men det er det jeg har plass til uten at det ser rart ut iht gjerder og naboer etc. Jeg har lagt inn to viadukter, en bygget opp med mur og en med tre for å få litt variasjon på banen. Det blir en stasjon, som blir "hovedbygget" på banen, "Krise st. 40 moh", og en holdeplass "Elde" på andre siden. Og så blir det nok et mummiehus eller noe i det ene hjørnet. Jeg ser vel for meg at dette kommer til å bli lekeplass både for lilletutta og venninder når hun blir større, så det er nok bare å forberede seg med å bygge såpass solid at det tåler "besøk", og fylle banen med passende innhold. Skal vel ikke se bort fra at hun må få et eget togsett etter hvert også. Så da er det bare å fotsette å lese hageblader og vente på at snøen skal bli borte.. |
|
ESI
Viderekommen Joined: 04 januar 2013 Status: Offline Points: 84 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takker for velkomsten i "klubben". Jeg må innrømme at det var mye tankegang frem og tilbake, det som kanskje tok mest tid i så måte var for eller mot rc. Alle "rasjonelle" tanker sier jo at rc er kjekt, og moro og alt det der, men magefølelsen sa at det var noe helt manuelt og enkelt jeg hadde lyst på nå i første omgang. Selv om en Billy med rc var veldig nære (dæven døtte den var flott!).. Men jeg vil begynne helt enkelt, og så vil tiden vise hva som skjer. Jeg har veldig lyst til å bygge et lok fra kit også, og da blir det nok med rc. Men som sagt, Krisebanen blir manuell inntill videre.
Dagens gjøremål ble å få tak i noe mahognykapp fra båtpussen, og å kutte en liten skinnebit, for å lage en litt penere utstillingsplate til Millie. Litt puss og litt lakk, så er denne klar for å ta seg godt ut i glasskapet. Og så har jeg litt messing å pusse, så blir dette ganske så lekkert. |
|
Overkonduktøren
Veteran Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nei. Millie, og de to andre i samme serie blir bygget enten for 32 eller 45 mm sporvidde. Se: http://roundhouse-eng.com/millie.htm
Flott maskin! :-) |
|
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
|
|
krsven
Veteran Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Selvsagt skal man kjøpe begge deler og mange av hver......Millie er et fint lok, og akkurat denne er lakkert i en farge som svært få andre har her hjemme. Jeg har selv hatt stor glede av å kjøre dette loket sammen med min egen røde, to manuelle lok jobber godt sammen og drar tilnærmet ubegrenset med vogner. To store kjeler, 1/2 tommes sylinderdiameter og fire av disse + 4.4 kg på hjulene drar godt hvis det trengs.....
|
|
krsven
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Velkommen til LS-miljøet!
Håper du får mye glede av nyanskaffelsen?! - Det er et godt og funksjonssikkert lok å starte med!
Det er selvfølgelig en smakssak om man foretrekker lok med innvendig eller utvendig ramme. - Spesielt om man ikke skal bygge en bane etter et spesielt forbilde , noe de færreste i LS-miljøet gjør.
Innvendig ramme låser sporvidden og gjør at produsenten "treffer" færre kunder med sin modell.
Med relativt små hjul, er de heller ikke så synlige/dominerende på loket med utvendig ramme og "skinker".
Som sagt tidligere, så foretrekker jeg innvendig ramme og "fully sprung" for tunge lok med mer enn 3 aksler.- Har imidlertid også 3 lok som kan spores om med utvendig ramme og synes det er fint med denne "blandingen".
Det tar ganske kort tid å spore om slike lok ved "gjesteopptredener".
Det er heller ikke umulig med utgangspunkt i Roundhouse byggesett og nye hjul/aksler å få et godt fungerende lok med innvendig ramme. Da har man imidlertid "låst" sporvidden for fremtiden.
Edited by Kjell H. - 02 oktober 2016 at 17:27 |
|
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
|
Gratulerer og velkommen i klubben som livesteam eier :) regner med at det er en 32mm millie du har anskaffet?
|
|
mvh,
Leif |
|
krsven
Veteran Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Apropos inn- og utvendig ramme: Nestun Osbanens "Stend" og UHB nr. 3 var blandt lokene i Norge som hadde utvendig ramme - begge gode "forbilder" for "Might have been" - prinsippet som er toneangivende for 16mm - miljøet i Norge og ellers i verden.
|
|
krsven
|
|
Post Reply | Page <123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |