MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Krisebanen - Eiriks 40-årskrise på skinner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Krisebanen - Eiriks 40-årskrise på skinner

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Krisebanen - Eiriks 40-årskrise på skinner
    Posted: 14 august 2016 at 23:12
Bortsett fra gjøken så har banen min vært utestet frem til i dag. Endelig fikk jeg fyr under Millie, og fikk kjørt noen runder til både egen og naboungenes forlystelse. Banen funket utmerket etter litt trim av noen litt vel ivrige buskevekster, og jeg må si meg svært fornøyd med oppgraderingen. Du verden å det gjør seg med litt planter og bling langs banen også.

Kona filmet noen runder med mobilen, jeg kan vitterlig ikke erindre at jeg kjørte så fort - ble jo litt tidsriktig "filmfølelse" på denne.



(batteripakken som henger bakpå skal oppunder taket så fort pakken fra Kina kommer..)

Kona, som er litt mer halvveis interessert i hva jeg driver med fant andre greier i banen.  Monstret lagde heldigvis ingen problemer for kjøringen.





Edited by ESI - 14 august 2016 at 23:13

Mvh
Adm.dir.
Furtebua Brygg og Bane
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2016 at 05:37
Et av problemene folk rapporterer om med Rowlands-mix er
at det knekker opp, og så får man store løse klumper i sporet.

Jeg antar at det vil være et problem om man legger et tynt
lag mix oppå takpapp, mens det hos Kjell er en støpt såle som
det antagelig vil binde bedre til, samt at sporet ligger
på klosser slik at ballastlaget blir tykkere. (?)

Et alternativ er å bruke lim på ballasten.

For et mosegrodd spor tror jeg jeg hadde prøvd
å bare smøre en yoghurt-mose-mix rett på takpappen.
Uansett kan det være lurt å teste ut litt før
man går løs på hele banen.
Surrer rundt på Rystelsesbanen.
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2016 at 22:42
Takk, takk. Da har jeg planen klar. :-)

Mvh
Adm.dir.
Furtebua Brygg og Bane
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2016 at 22:35
Jeg har brukt ferdigbetong B20. Blandes bare med vann - jordfuktig. Legges forsiktig mellom skinner og sviller, og fuktes litt etterpå med en dusjflaske med vann for å få en pen overflate. Du kan evt blande inn litt blomsterjord i betongen hvis du vil gi litt gode vilkår for mose i sporet.
Unngå å legge betong under stillsvilla på sporvekslene. Pass også på at det ikke blir liggende sandkorn langs innsiden av skinnene og i sporkrysset. Jeg pleier å fjerne dette dagen etter med en liten skrutrekker og litt vann.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2016 at 22:21
Uansett hvor Thomas eller Rowland kommer fra, dette var noe jeg fikk litt tenning for. Jeg har nemlig en sterk mistanke til at mye av ballasten kommer til å forsvinne siden jeg ikke har noen "kanter" som holder det på plass.

Rett og slett litt sement blandet inn med akvariegrus eller finpukk? Noen oppskrifter å anbefale?  KjellAn?


Mvh
Adm.dir.
Furtebua Brygg og Bane
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2016 at 17:27
Thomas kommer vel fra øya Sodor i Irskesjøen ...

"The Island of Sodor is a fictional island where both the Railway Series and the television series are set.
It is located in the Irish Sea, between England and the Isle of Man."


Uansett så betyr det ikke så mye om alt er helt 100% riktig for oss som kjører livesteam.
Bare gleden over å kunne kjøre egne tog i hagen overgår det meste. Ha en flott helg.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2016 at 15:27
Originally posted by Frans Frans wrote:

Du har rett Kjell, det heter Rowlands mix. Skjønner ikke hvor Thomas kom fra.
England ... ? Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2016 at 08:10
Du har rett Kjell, det heter Rowlands mix. Skjønner ikke hvor Thomas kom fra.
Hilsen, Frans
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2016 at 21:52
Originally posted by Frans Frans wrote:

... I England brukes det noe som heter Thomas-mix ...
... eller Rowlands mix

Jeg har begynt å bruke dette på banen min i det siste - hovedsaklig pga mye nedfall av barnåler og annet fra alle trærne i hagen. Løs ballast forsvinner lett når banen skal klargjøres før kjøring. Og jeg håper etterhvert at sporet skal få litt grønt ...
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2016 at 09:26
Er ikke avariegrus litt feil. Pukk er stein med skarpe kanter mens akavriegrus er vell rullestein. Jeg tror strøgrus (0-4 grus hos Feiringbruk) som kjøpes hos et pukkverk er bedre. I England brukes det noe som heter Thomas-mix som er sand, jord og litt sement. Når sementen blir vått så bindes alt til en fast lag som tåler kosting og blåsing.

Edited by Frans - 01 juni 2016 at 09:26
Hilsen, Frans
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2016 at 20:59
Mjøsgrus eller akvariegrus, kjøpes i dyrebutikker.

Edited by St.Michael - 01 juni 2016 at 07:55
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2016 at 19:30
Hmm... Hva bruker dere som ballast?

Mvh
Adm.dir.
Furtebua Brygg og Bane
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2016 at 17:30
Og vi har bane igjen! Skal se om jeg får testkjørt i løpet av kvelden eller i morgen, men jeg vil våge en påstand om at dette ser noget bedre ut.  Ikke minst svingene som er svinger, ikke "knekk". Jeg mangler en sporveksel før dobbeltsporet funker. Noen hus, litt ballast, og litt mer planter så er vi på plass.

 



Mvh
Adm.dir.
Furtebua Brygg og Bane
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2016 at 10:26
Dette blir bra! (Kan knapt vente...)

Bare du nå får hektet naboen på samme interesse, så er det plutselig gode utvidelsesmuligheter... ;-)
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2016 at 22:55
Ting skjer, ting skjer! Da er endelig den nye traseen på plass. Langt mer strategisk plassering av stolpesko, mye tjukkere dimensjoner, og alt henger sammen. Ga hjørnene en runde i båndsaga for å bli kvitt skarpe kanter. Dette tror jeg blir bra!



Mvh
Adm.dir.
Furtebua Brygg og Bane
Back to Top
ArveG View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArveG Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2016 at 19:29
Spennende.
Hold oss oppdatert - vi nybegynnere trenger tips og erfaringer fra andre.
Hilsen

ArveG
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2016 at 14:51
Oi da. Ser det har vært lenge siden sist oppdatering her nå. Og så blir denne oppdateringen at banen rives!



Men det er ingen krise på Krisebanen, dette handler om at man skal lære av sine feil. Derfor skal sporet opp, for å legges ned på nytt.

Endringene som kommer er:
- mer solid og stabilt fundament (for mye bevegelse om vinteren ødelegger sporet)
- jevnere og penere svinger
- noen cm flytting av dobbelsporet slik at det blir plass til et stasjonsbygg
- nytt sidespor skal ferdigstilles i prosessen
- penere sokkel på skinnegangen
- bedre drenering i beddet slik at plantene lever litt lenger..

Jeg kommer til å bygge opp på samme metoden, men kommer til å kutte mindre og penere plankebiter, og legge i to lag for å stive opp.

Bilder kommer etter hvert som arbeidet skrider frem.

Mvh
Adm.dir.
Furtebua Brygg og Bane
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2013 at 13:25
Nydelig! Venter på at noen inviterer til vintertreff. Jeg får abstinens når det går for lenge mellom hver gang jeg fyrer opp loket. Smile
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2013 at 23:04
Nå må jeg jaggu få ut fingeren og strø noen skinner i hagen min. Flott stemningsbilde !
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2013 at 21:31
For en stemningClap Lekkert.
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2013 at 21:09
"Frøken Millies fornemmelse for snø" eller "Finsestemning på Krisebanen". Flott kjøretur ble det i hvert fall i nysneen som dalte så fint sammen med dampen.


Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2013 at 20:31
Litt justeringer, og voilá: jeg har hagetog! Yess!



Nå begynner jobben med å få noen vogner bak. Ser litt nakent ut når Millien tøffer forbi uten noe hengende bak seg. 
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2013 at 14:22
Først, takk for invitasjonen til kjøringen i går. Det var kjempehyggelig og inspirerende. Jeg måtte jo dessverre løpe avgårde alt for tidlig på grunn av barnepass, men sånn er det jo enkelte ganger. Men dagen ble ikke bortkastet når jeg kom hjem heller, for full av inspirasjon så kastet jeg meg rundt og fikk fylt på siste lass med både jord og bark, og voila - så er banegrunnen få godt som ferdig. 

Syntes egentlig det begynner å se ganske bra ut. Fundamentet til stasjonen er på plass i form av en perrong, en liten "lyngskog" har vokst opp i ene enden. Jeg sliter litt med å få justert den bortre svingen som dessverre har blitt litt i overkant brå, så Millien stopper opp litt. Så der må jeg ta opp litt for å plassere banen på nytt. Men det er FREMGANG å se! Nå er det jo bare kosejobbene med å bygge tog som er igjen, og ikke alt "hagearbeidet" som det har vært til nå. 

Millien gjør vel 150 runder på en tank virker det som, men det gjør ikke noe. :-) Bare å rigge opp fluktstolen i midten og sette seg ned for å nyte synet etter hvert. 

Skal se om jeg får lagt ut en liten videosnutt om ikke så alt for lenge av banen også. 
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2013 at 16:09
Hei.
Jeg ville nok brukt finsingel, 4-8, for bedre drenering av vann under belegningstein og mindre sjans for frostsprengning i stenmelet ved minusgrader. Ser du ikke har gravd bort plen under belegningstein, så telen vil nok reise litt, men dog mindre enn ved bruk av stenmel som holder veldig på fukt.

Mvh. Thomas
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2013 at 09:32
Hei! Gøy å følge utviklingen med banen din Smile Jeg anbefaler steinmel ( 0 - 4 mm  )  til formålet. Bruker dette selv til det meste på banen min når det gjelder underbyggningen. Hvis du bare trenger anslagsvis 5 - 7 bøtter kan du få hos meg, ta isåfall kontakt. Trenger du større mengder så ta med deg henger til nærmeste pukkverk, koster nesten ingen ting og spa på ett lass.
 
- Jan S.
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2013 at 22:55
Ferien er over, og det er på tide å fortsette med banen. I dag ble "rammen" til "stasjonsbeddet" prøvestablet. Etter mye tankevirksomhet falt jeg ned på å bruke belegningsstein som jeg kommer til å lime sammen. Sikkert ikke helt etter oppskriften, men jeg tror det kan funke. Jeg ser jo nå også at jeg kanskje burde ha planlagt dette noe bedre før jeg satt igang med byggingen, men skit au - man lærer. 

Når denne rammen er på plass blir det fylt nesten opp til skinnegangen med div fyllmasse av stein og murrester. Hva jeg skal ha som topplag vet jeg ikke helt ennå..

Men er det noen som vet hvor man får tak i grus i litt mindre kvanta? Jeg trenger bare litt til å rette ut underlaget for steinmuren litt. 
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2013 at 07:36
Kult, gratulerer!Thumbs Up
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2013 at 23:53
Endelig testkjøring! Noen humper og litt vel krappe svinger som må justeres litt, men det hadde jeg regnet med. Men dæven så moro med damp på egne skinner! Tongue Da er det bare resten igjen da..

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2013 at 09:25
Ser bra ut dette!Smile

Jeg har forøvrig også brukt samme prinsipp som Trond på rammeverket, men i litt mindre dimensjoner (600mm spyd, 48x48 stolper og 36x48mm lekter). Bakken her er omtrent ren leire, likevel er det observert null bevegelse i rammeverket etter vinteren. Styrken til konstruksjonen er det heller ikke noe å si på, jeg kan spankulere rundt oppå der med alle mine 100+ kilo...Wink

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2013 at 09:12
hsa77:

En kjapp skisse på forskjellen mellom TinyD og min konstruksjon. TinyDs er hva man må kunne kalle ganske godt dimensjonert, den så vel ut til å tåle en fimbulvinter eller to.. Min er noe enklere, men har stått sin prøve av lokale småttisser som har syntes banen var flott å løpe på (før skinner, nå er det ikke lov lenger). Så får vi se hva telen gjør når vinteren kommer. Jeg regner med noe bevegelse, men det er etter planen bare å dunke ned igjen. 

Fremgang!

På langt nær ferdig, men jeg må jo plage dere med bilder når det skjer noe. Og nå har det skjedd noe.. Takpappen er lagt ferdig og har blitt sånn nogenlunde fri for bretter og kanter, og skinner har kommet på. Noen penser og et par skinnebiter til så blir det damp i nabolaget! Mesteparten av tiden går med til å skravle med naboer, postmannen, tilfeldige forbipasserende, håndtverkere som jobber i nabolaget, unger, joggere, ja - i det hele tatt. Jeg bygger banen ut mot veien, og den vekker litt oppmerksomhet kan en si. Men det er bare hyggelig. Det har vært noen hoderystende hagetanter og noen svært misunnelige fedre som har beskuet verket så langt. Jeg har lovet naboene champis på åpningsdagen, så noen maser litt på meg til og med.. LOL

Slik ser det ut nå, i påvente av noen skinnemeter og penser som må skaffes.


Det begynner med andre ord å ligne noe.



Edited by ESI - 19 juni 2013 at 09:13
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.