MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - FREMO stasjonslengder / Toglengder.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

FREMO stasjonslengder / Toglengder.

 Post Reply Post Reply
Author
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: FREMO stasjonslengder / Toglengder.
    Posted: 21 desember 2012 at 09:34
Jeg sysler litt med tsnker om stasjons bygging, eller kryssingsspor.  Spørsmålet da er:  Hva er ønsket lengde på et kryssingspor beregnet for en moderne modul?  Dagens kryssingssporlengde, real life, ser ut til å ofte være opp mot ca 700 m, om jeg ikke husker feil.  Dette tilsvarer 8 meter kruyssingsspor i H0.
 
Er det noen som har tanker om hva som vil være praktisk i treffsamenheng?  Min tanke går på det å ha mulihet for å krysse opptil 3 meter tog som realistisk
 
 
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2012 at 11:02
Tre meter synes noe i overkant. Togene blir ikke lenger enn de skyggestasjonene som er i omløp i det norske fremo-miljøet gir rom for, og disse har oppstillingsspor med effektiv lengde på rundt 2,5-2,8 meter.

Mvh P. 
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2012 at 11:24
Originally posted by Per Einar Orebe Per Einar Orebe wrote:

Jeg sysler litt med tsnker om stasjons bygging, eller kryssingsspor.  Spørsmålet da er:  Hva er ønsket lengde på et kryssingspor beregnet for en moderne modul?  Dagens kryssingssporlengde, real life, ser ut til å ofte være opp mot ca 700 m, om jeg ikke husker feil.  Dette tilsvarer 8 meter kruyssingsspor i H0.
 
Er det noen som har tanker om hva som vil være praktisk i treffsamenheng?  Min tanke går på det å ha mulihet for å krysse opptil 3 meter tog som realistisk
 
 
3 meter er hvertfall ikke i overkant når det gjelder krysningsspor for moderne treff.
 
En Rils er 23 cm. Habbinns 27 cm og Hirrs ("doble Hbikks") hele 35 cm.
På et moderne treff bør det vel være mulighet for å krysse et godstog med hvertfall  10 slike vogner.
Det finnes og oppstillingsstasjoner som håndterer slike toglengder og ute i systemet. Hvertfall "vestlia", og jeg tror "Bronebakken" heller ikke er langt unna.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2012 at 11:31
Originally posted by eika eika wrote:

[En Rils er 23 cm. Habbinns 27 cm og Hirrs ("doble Hbikks") hele 35 cm.
På et moderne treff bør det vel være mulighet for å krysse et godstog med hvertfall  10 slike vogner.
Det finnes og oppstillingsstasjoner som håndterer slike toglengder og ute i systemet. Hvertfall "vestlia", og jeg tror "Bronebakken" heller ikke er langt unna.
Da tenker vi noe i samme retning!  Det jeg tenker er at en kan lage en slik modul seksjonert, slik at det kan settes inn melomseksjoner etter treffarrangørs behov.
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2012 at 13:47
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Per Einar Orebe Per Einar Orebe wrote:

Jeg sysler litt med tsnker om stasjons bygging, eller kryssingsspor.  Spørsmålet da er:  Hva er ønsket lengde på et kryssingspor beregnet for en moderne modul?  Dagens kryssingssporlengde, real life, ser ut til å ofte være opp mot ca 700 m, om jeg ikke husker feil.  Dette tilsvarer 8 meter kruyssingsspor i H0.
 
Er det noen som har tanker om hva som vil være praktisk i treffsamenheng?  Min tanke går på det å ha mulihet for å krysse opptil 3 meter tog som realistisk
 
 
3 meter er hvertfall ikke i overkant når det gjelder krysningsspor for moderne treff.
 
En Rils er 23 cm. Habbinns 27 cm og Hirrs ("doble Hbikks") hele 35 cm.
På et moderne treff bør det vel være mulighet for å krysse et godstog med hvertfall  10 slike vogner.
Det finnes og oppstillingsstasjoner som håndterer slike toglengder og ute i systemet. Hvertfall "vestlia", og jeg tror "Bronebakken" heller ikke er langt unna.
Ikke glemme Nærbøtangen da, Eika:-)
 
 
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2012 at 15:39
Har sjekket lengdene på Vestlia, Nærbøtangen og Bronebakken. Her er de ca. målene på de korteste sporene på skyggestasjonene:

Vestlia:             3,80m
Nærbøtangen:   3,80m
Bronebakken:    3,00m
Eirik
Back to Top
Ludefladen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 04 august 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludefladen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2012 at 19:09
Jernbaneverket driver og bygger ut/forlenger endel kryssingsstasjoner. Kanskje Modelljernbaneverkets Hovedkontor har noen tanker om muligheten til å bygge ut/forlenge eksisterende stasjoner. Bør være enkelt for oss om ikke er kommet lenger enn til planleging av stasjoner og ta i betraktning muligheten for en "innskutt" modul med tanke på forlengelse.
MJ-hilsen

Ludefladen

R.Norheim
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2012 at 23:37
Originally posted by Ludefladen Ludefladen wrote:

Jernbaneverket driver og bygger ut/forlenger endel kryssingsstasjoner. Kanskje Modelljernbaneverkets Hovedkontor har noen tanker om muligheten til å bygge ut/forlenge eksisterende stasjoner. Bør være enkelt for oss om ikke er kommet lenger enn til planleging av stasjoner og ta i betraktning muligheten for en "innskutt" modul med tanke på forlengelse.
 
Men??....  Skal man vente på det hurtigarbeidende sporplanleggingsutvalget som Modellejrnbaneverket satte ned for lang tid siden så.....Wink
 
3 meter eller deromkring høre ikke helt ufornuftig ut.  Men det er artig å høre andres oppfatninger. 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2012 at 00:25
I gamle dager (før Krigen) ønsket man effektiv lengde på kryssingsspor på 315 meter. Dette kreves for å få inn militærtog, og militæret var viktige for jernbanen (og omvendt) før i tiden. I H0 blir det 3,62 meter. HVis vi legger til middel og prototyp sporveksellengde på ca 40 cm i hver ende, vil det si stasjonsmoduler med ytre mål på 4,4 meter. Da kan man faktisk kjøre tog etter gamle normer (SV f.eks.) med full prototyp toglengde. De nevnte skyggestasjonene over tilfredstiller dette kravet.
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2012 at 09:19
En "enkel" stasjonslengde å bygge er 4,8 meter totalt da det blir 4 seksjoner på 1,2 meter som tilsvarer bredden på finerplatene. Det skal vel da gi en krysningslengde opp mot 4 meter.
 
Innkjørsignal og forsignal anbefales plassert på korte (10-15cm) signalmoduler som kan settes inn mellom ordinære strekningsmoduler i passende avstand fra stasjonen.
 
 
Men - noe som lett blir oversett i fremo-miljøet er egentlig hva alle disse stasjonene som bygges skal være godt for. De kan fort ende opp som rene krysningsstasjoner for godstog som kjører fra skyggestasjon til skyggestasjon. Det er kanskje ikke like fristende som å bygge en stasjon, men det som trengs å få bygget er flere større industrikomplekser som kan skape trafikken som forklarer at vi kjører alle disse godstogene. Enten som industrier på stasjonene som bygges eller som rene industrimoduler som kan settes i tilknytning til en allerede bygget stasjon.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2012 at 18:19
En annen mulighet er jo å lage en kontainerterminal.  Den burde jo være i stand til å ta inn et helt togsett og å ha plass til at loket kan gå rundt.  Dette er også en tanke jeg har i den senere tiden.  Da vil jo et kontainertog kjøre fra skyggestasjon og ut til denne terminalen.  Kan noen skisse en typisk sporplan for en kontainerterminal?
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2012 at 19:20
Slik som jeg forstår min navnbror, så mener han vel å bygge moduler med et større industriområde, der man man kan låse seg inn på, slik at man ikke hindrer hovedsporet.
Inne på denne industrien, kan man for eksempel ha et spor som det er litt lengde på, slik at man kan kjøre for eksempel et heltog inn der, og gå rundt med loket.
Slike industrier kan jo ha en egen skiftemaskin. Dette gjør det kanskje enklere å skifte inne på området.
Man kan jo da ha omkjøringsmulighet på det sporet som heltoget kommer inn på, og så kan man ha flere forksjellige spor som er til forkjellige fabrikker.
Når man er klar igjen da, ringer man til TxP som har ansvaret for strekningen, og får frigitt vekselen, og kan kjøre ut et heltog igjen, med vogner som er tomme, og noen fulle.
Det er slik jeg tenker dette.
Eirik
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2012 at 12:22
Hvorvidt man trenger mulighet for å låse inn hele toget avhenger litt av hvor avansert/tidkrevende skiftingen er. Skal man bare hente ut og/eller sette inn noen vogner fra ett spor eller to som ikke krever rundgang eller mye frem og tilbake  så går det uten å forstyrre ruteplanene så veldig mye.
 
 
Man trenger ikke nødvendigvis industrier som svelger hele tog heller. Men industriene som bygges bør være av en slik størrelse at den kan svelge unna 4-5 vogner om gangen hvertfall.
Og en god regel er at en stor industri er bedre enn mange små. (Man trenger ikke bygge hele industrien fysisk. Det holder at man bygger såpass av den at tilskuerene får inntrykk av at det er en stor industri).
 
 
Ang. Per Einars tanke om en containerterminal må jeg tilstå at jeg da ser for meg å ta utgangspunkt i en ren krysninsstasjon på 4,8 meter modullengde med hovedtogsporet og ett avviketogspor. I ene enden av avvikesporet må det da gå en veksel ut mot containerterminalenn.
 
Selve terminalen vil jeg se form meg med spor i en vifteformasjon omtrent som våre oppstillingsstasjoner, men med så stor avstand mellom sporene at trucker og lastebiler har nok plass til å bevege seg.
Containersporene trenger ikke nødvendigvis være like lange som toglengden, om det er tilstrekkelig av dem til å kunne dele toget på flere spor, men skal man ha litt kapasitet og kunne generere bra med trafikk så er det absolutt bra om man faktisk kan bakke et helt tog inn på ett spor.
 
 
Bygger man selve terminalen f.eks. 60cm. bred og legger to spor paralellt langs hver ytterside så vil plassen mellom de to innerste sporene bli ca 30 cm. som da asfalteres til kjørevei for truck7trailer. Asfalterer man i tilegg mellom de ytterste sporene og ytterkanten av modulen så illuderer man at trucker kan betjene de sporene fra den siden av sporene utenfor modulen. Er sporene da like lange som togstammene kan man på en slik plass håndtere 4 containertog om gangen.
 
 
Tilbake tl selve avgreningen/krysningssporet på hovedllinjen så må man ikke glemme å gjøre plass til noen korte oppstillingsspor for toglokene, og gjerne litt uttrekk for et skiftelok slik at alt av skifting kan skje uten å komme i konflikt med trafikken på hovedlinjen.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
LittleW View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 november 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LittleW Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2013 at 12:37
Originally posted by eibro eibro wrote:

Har sjekket lengdene på Vestlia, Nærbøtangen og Bronebakken. Her er de ca. målene på de korteste sporene på skyggestasjonene:
Vestlia:             3,80m
Nærbøtangen:   3,80m
Bronebakken:    3,00m
Tilbake til det opprinnelige spørsmålet; Jeg mener man prinsippielt bør "strekke seg" etter de lengdene/størrelsene de ekte forbildene har. I alle fall hva gjelder krysningsspor. Det er så mange andre faktorer / situasjoner / kompromisser som begrenser "forbilledlige" størrelser i FREMO-sammenheng forøvrig. Har du virkelig plass til 7 meter, så bør du "få lov til det" uten å miste sosiale FREMO-poeng. Wink Tenk dere alle fotografene som står langs den modulen og tar bilder av det nydelige laaange saktekjørende tømmertoget, før det stopper ved signal for å krysse motgående passasjertog... Star eibro har målt nevnte skyggestasjoner til 3,8 og 3,0 meter, så derfor vil jeg anbefale deg i dette tilfelle å bygge MINST 4,0 meter. Big smile På den måten så går verden LITT fremover. Shocked Modulen passer da "dårlig" i 50-tallstreff, men det skjønte jeg på deg ikke er viktig.
 
Hvis du legger til sikkerhetsavstander, så kan du jo tillate samtidige togbevegelser i kryssingen. Ref.: https://trv.jbv.no/wiki/Signal/Prosjektering/Lyssignal#Signalplassering_for_samtidige_togbevegelser 
 
Når det gjelder størrelser på FREMO-stasjoner, så vil jeg kanskje argumentere NOE annerledes for da har lengden på "skiftespor" og skifteområder en (ofte negativ) tidspåvirkning til trafikkspillet forøvrig. Nok om det i denne tråden...
Raymond Willy
#FREMO #Sporbygger #Lyssignaler
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.