Print Page | Close Window

FREMO stasjonslengder / Toglengder.

Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7379
Printed Date: 06 mai 2024 at 02:43
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: FREMO stasjonslengder / Toglengder.
Posted By: Per Einar Orebe
Subject: FREMO stasjonslengder / Toglengder.
Date Posted: 21 desember 2012 at 09:34
Jeg sysler litt med tsnker om stasjons bygging, eller kryssingsspor.  Spørsmålet da er:  Hva er ønsket lengde på et kryssingspor beregnet for en moderne modul?  Dagens kryssingssporlengde, real life, ser ut til å ofte være opp mot ca 700 m, om jeg ikke husker feil.  Dette tilsvarer 8 meter kruyssingsspor i H0.
 
Er det noen som har tanker om hva som vil være praktisk i treffsamenheng?  Min tanke går på det å ha mulihet for å krysse opptil 3 meter tog som realistisk
 
 



Replies:
Posted By: Traveller
Date Posted: 21 desember 2012 at 11:02
Tre meter synes noe i overkant. Togene blir ikke lenger enn de skyggestasjonene som er i omløp i det norske fremo-miljøet gir rom for, og disse har oppstillingsspor med effektiv lengde på rundt 2,5-2,8 meter.

Mvh P. 

-------------
Det finnes to typer strøm: rød og gul.

Brun er jord.

Blå strøm er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun.

Min Flickr sid


Posted By: eika
Date Posted: 21 desember 2012 at 11:24
Originally posted by Per Einar Orebe Per Einar Orebe wrote:

Jeg sysler litt med tsnker om stasjons bygging, eller kryssingsspor.  Spørsmålet da er:  Hva er ønsket lengde på et kryssingspor beregnet for en moderne modul?  Dagens kryssingssporlengde, real life, ser ut til å ofte være opp mot ca 700 m, om jeg ikke husker feil.  Dette tilsvarer 8 meter kruyssingsspor i H0.
 
Er det noen som har tanker om hva som vil være praktisk i treffsamenheng?  Min tanke går på det å ha mulihet for å krysse opptil 3 meter tog som realistisk
 
 
3 meter er hvertfall ikke i overkant når det gjelder krysningsspor for moderne treff.
 
En Rils er 23 cm. Habbinns 27 cm og Hirrs ("doble Hbikks") hele 35 cm.
På et moderne treff bør det vel være mulighet for å krysse et godstog med hvertfall  10 slike vogner.
Det finnes og oppstillingsstasjoner som håndterer slike toglengder og ute i systemet. Hvertfall "vestlia", og jeg tror "Bronebakken" heller ikke er langt unna.


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Per Einar Orebe
Date Posted: 21 desember 2012 at 11:31
Originally posted by eika eika wrote:

[En Rils er 23 cm. Habbinns 27 cm og Hirrs ("doble Hbikks") hele 35 cm.
På et moderne treff bør det vel være mulighet for å krysse et godstog med hvertfall  10 slike vogner.
Det finnes og oppstillingsstasjoner som håndterer slike toglengder og ute i systemet. Hvertfall "vestlia", og jeg tror "Bronebakken" heller ikke er langt unna.
Da tenker vi noe i samme retning!  Det jeg tenker er at en kan lage en slik modul seksjonert, slik at det kan settes inn melomseksjoner etter treffarrangørs behov.


Posted By: Ørjan
Date Posted: 21 desember 2012 at 13:47
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Per Einar Orebe Per Einar Orebe wrote:

Jeg sysler litt med tsnker om stasjons bygging, eller kryssingsspor.  Spørsmålet da er:  Hva er ønsket lengde på et kryssingspor beregnet for en moderne modul?  Dagens kryssingssporlengde, real life, ser ut til å ofte være opp mot ca 700 m, om jeg ikke husker feil.  Dette tilsvarer 8 meter kruyssingsspor i H0.
 
Er det noen som har tanker om hva som vil være praktisk i treffsamenheng?  Min tanke går på det å ha mulihet for å krysse opptil 3 meter tog som realistisk
 
 
3 meter er hvertfall ikke i overkant når det gjelder krysningsspor for moderne treff.
 
En Rils er 23 cm. Habbinns 27 cm og Hirrs ("doble Hbikks") hele 35 cm.
På et moderne treff bør det vel være mulighet for å krysse et godstog med hvertfall  10 slike vogner.
Det finnes og oppstillingsstasjoner som håndterer slike toglengder og ute i systemet. Hvertfall "vestlia", og jeg tror "Bronebakken" heller ikke er langt unna.
Ikke glemme Nærbøtangen da, Eika:-)
 
 


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: eibro
Date Posted: 21 desember 2012 at 15:39
Har sjekket lengdene på Vestlia, Nærbøtangen og Bronebakken. Her er de ca. målene på de korteste sporene på skyggestasjonene:

Vestlia:             3,80m
Nærbøtangen:   3,80m
Bronebakken:    3,00m


-------------
Eirik


Posted By: Ludefladen
Date Posted: 21 desember 2012 at 19:09
Jernbaneverket driver og bygger ut/forlenger endel kryssingsstasjoner. Kanskje Modelljernbaneverkets Hovedkontor har noen tanker om muligheten til å bygge ut/forlenge eksisterende stasjoner. Bør være enkelt for oss om ikke er kommet lenger enn til planleging av stasjoner og ta i betraktning muligheten for en "innskutt" modul med tanke på forlengelse.

-------------
MJ-hilsen

Ludefladen

R.Norheim


Posted By: Per Einar Orebe
Date Posted: 21 desember 2012 at 23:37
Originally posted by Ludefladen Ludefladen wrote:

Jernbaneverket driver og bygger ut/forlenger endel kryssingsstasjoner. Kanskje Modelljernbaneverkets Hovedkontor har noen tanker om muligheten til å bygge ut/forlenge eksisterende stasjoner. Bør være enkelt for oss om ikke er kommet lenger enn til planleging av stasjoner og ta i betraktning muligheten for en "innskutt" modul med tanke på forlengelse.
 
Men??....  Skal man vente på det hurtigarbeidende sporplanleggingsutvalget som Modellejrnbaneverket satte ned for lang tid siden så.....Wink
 
3 meter eller deromkring høre ikke helt ufornuftig ut.  Men det er artig å høre andres oppfatninger. 


Posted By: ses
Date Posted: 22 desember 2012 at 00:25
I gamle dager (før Krigen) ønsket man effektiv lengde på kryssingsspor på 315 meter. Dette kreves for å få inn militærtog, og militæret var viktige for jernbanen (og omvendt) før i tiden. I H0 blir det 3,62 meter. HVis vi legger til middel og prototyp sporveksellengde på ca 40 cm i hver ende, vil det si stasjonsmoduler med ytre mål på 4,4 meter. Da kan man faktisk kjøre tog etter gamle normer (SV f.eks.) med full prototyp toglengde. De nevnte skyggestasjonene over tilfredstiller dette kravet.


-------------
Svein S


Posted By: eika
Date Posted: 22 desember 2012 at 09:19
En "enkel" stasjonslengde å bygge er 4,8 meter totalt da det blir 4 seksjoner på 1,2 meter som tilsvarer bredden på finerplatene. Det skal vel da gi en krysningslengde opp mot 4 meter.
 
Innkjørsignal og forsignal anbefales plassert på korte (10-15cm) signalmoduler som kan settes inn mellom ordinære strekningsmoduler i passende avstand fra stasjonen.
 
 
Men - noe som lett blir oversett i fremo-miljøet er egentlig hva alle disse stasjonene som bygges skal være godt for. De kan fort ende opp som rene krysningsstasjoner for godstog som kjører fra skyggestasjon til skyggestasjon. Det er kanskje ikke like fristende som å bygge en stasjon, men det som trengs å få bygget er flere større industrikomplekser som kan skape trafikken som forklarer at vi kjører alle disse godstogene. Enten som industrier på stasjonene som bygges eller som rene industrimoduler som kan settes i tilknytning til en allerede bygget stasjon.


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Per Einar Orebe
Date Posted: 22 desember 2012 at 18:19
En annen mulighet er jo å lage en kontainerterminal.  Den burde jo være i stand til å ta inn et helt togsett og å ha plass til at loket kan gå rundt.  Dette er også en tanke jeg har i den senere tiden.  Da vil jo et kontainertog kjøre fra skyggestasjon og ut til denne terminalen.  Kan noen skisse en typisk sporplan for en kontainerterminal?


Posted By: eibro
Date Posted: 22 desember 2012 at 19:20
Slik som jeg forstår min navnbror, så mener han vel å bygge moduler med et større industriområde, der man man kan låse seg inn på, slik at man ikke hindrer hovedsporet.
Inne på denne industrien, kan man for eksempel ha et spor som det er litt lengde på, slik at man kan kjøre for eksempel et heltog inn der, og gå rundt med loket.
Slike industrier kan jo ha en egen skiftemaskin. Dette gjør det kanskje enklere å skifte inne på området.
Man kan jo da ha omkjøringsmulighet på det sporet som heltoget kommer inn på, og så kan man ha flere forksjellige spor som er til forkjellige fabrikker.
Når man er klar igjen da, ringer man til TxP som har ansvaret for strekningen, og får frigitt vekselen, og kan kjøre ut et heltog igjen, med vogner som er tomme, og noen fulle.
Det er slik jeg tenker dette.


-------------
Eirik


Posted By: eika
Date Posted: 23 desember 2012 at 12:22
Hvorvidt man trenger mulighet for å låse inn hele toget avhenger litt av hvor avansert/tidkrevende skiftingen er. Skal man bare hente ut og/eller sette inn noen vogner fra ett spor eller to som ikke krever rundgang eller mye frem og tilbake  så går det uten å forstyrre ruteplanene så veldig mye.
 
 
Man trenger ikke nødvendigvis industrier som svelger hele tog heller. Men industriene som bygges bør være av en slik størrelse at den kan svelge unna 4-5 vogner om gangen hvertfall.
Og en god regel er at en stor industri er bedre enn mange små. (Man trenger ikke bygge hele industrien fysisk. Det holder at man bygger såpass av den at tilskuerene får inntrykk av at det er en stor industri).
 
 
Ang. Per Einars tanke om en containerterminal må jeg tilstå at jeg da ser for meg å ta utgangspunkt i en ren krysninsstasjon på 4,8 meter modullengde med hovedtogsporet og ett avviketogspor. I ene enden av avvikesporet må det da gå en veksel ut mot containerterminalenn.
 
Selve terminalen vil jeg se form meg med spor i en vifteformasjon omtrent som våre oppstillingsstasjoner, men med så stor avstand mellom sporene at trucker og lastebiler har nok plass til å bevege seg.
Containersporene trenger ikke nødvendigvis være like lange som toglengden, om det er tilstrekkelig av dem til å kunne dele toget på flere spor, men skal man ha litt kapasitet og kunne generere bra med trafikk så er det absolutt bra om man faktisk kan bakke et helt tog inn på ett spor.
 
 
Bygger man selve terminalen f.eks. 60cm. bred og legger to spor paralellt langs hver ytterside så vil plassen mellom de to innerste sporene bli ca 30 cm. som da asfalteres til kjørevei for truck7trailer. Asfalterer man i tilegg mellom de ytterste sporene og ytterkanten av modulen så illuderer man at trucker kan betjene de sporene fra den siden av sporene utenfor modulen. Er sporene da like lange som togstammene kan man på en slik plass håndtere 4 containertog om gangen.
 
 
Tilbake tl selve avgreningen/krysningssporet på hovedllinjen så må man ikke glemme å gjøre plass til noen korte oppstillingsspor for toglokene, og gjerne litt uttrekk for et skiftelok slik at alt av skifting kan skje uten å komme i konflikt med trafikken på hovedlinjen.
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: LittleW
Date Posted: 08 januar 2013 at 12:37
Originally posted by eibro eibro wrote:

Har sjekket lengdene på Vestlia, Nærbøtangen og Bronebakken. Her er de ca. målene på de korteste sporene på skyggestasjonene:
Vestlia:             3,80m
Nærbøtangen:   3,80m
Bronebakken:    3,00m
Tilbake til det opprinnelige spørsmålet; Jeg mener man prinsippielt bør "strekke seg" etter de lengdene/størrelsene de ekte forbildene har. I alle fall hva gjelder krysningsspor. Det er så mange andre faktorer / situasjoner / kompromisser som begrenser "forbilledlige" størrelser i FREMO-sammenheng forøvrig. Har du virkelig plass til 7 meter, så bør du "få lov til det" uten å miste sosiale FREMO-poeng. Wink Tenk dere alle fotografene som står langs den modulen og tar bilder av det nydelige laaange saktekjørende tømmertoget, før det stopper ved signal for å krysse motgående passasjertog... Star eibro har målt nevnte skyggestasjoner til 3,8 og 3,0 meter, så derfor vil jeg anbefale deg i dette tilfelle å bygge MINST 4,0 meter. Big smile På den måten så går verden LITT fremover. Shocked Modulen passer da "dårlig" i 50-tallstreff, men det skjønte jeg på deg ikke er viktig.
 
Hvis du legger til sikkerhetsavstander, så kan du jo tillate samtidige togbevegelser i kryssingen. Ref.: https://trv.jbv.no/wiki/Signal/Prosjektering/Lyssignal#Signalplassering_for_samtidige_togbevegelser" rel="nofollow - https://trv.jbv.no/wiki/Signal/Prosjektering/Lyssignal#Signalplassering_for_samtidige_togbevegelser  
 
Når det gjelder størrelser på FREMO-stasjoner, så vil jeg kanskje argumentere NOE annerledes for da har lengden på "skiftespor" og skifteområder en (ofte negativ) tidspåvirkning til trafikkspillet forøvrig. Nok om det i denne tråden...


-------------
Raymond Willy
#FREMO #Sporbygger #Lyssignaler



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net