Diverse 2013-nyheter |
Post Reply | Page 123 5> |
Author | |
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 05 juni 2014 at 14:37 |
I denne bransjen handler det jo som oftest om at fjorårets nyheter (kanskje, om vi er heldige ) er årets nyanskaffelser .....
|
|
Bjørn Egil
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1010 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kanskje greit å starte en ny tråd. Eller poste i riktig tråd.
Denne omhandler 2013-nyheter. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
... og hvilken kalender følger du ..? |
|
Bjørn Egil
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er alltid greit med en bekreftelse at antakelser er rett når man bare får informasjon fra en kilde. Fleischmann (og Roco) har hatt en rekke skandinaviske modeller siste årene som ikke har solgt så bra. Det er derfor naturlig at de ikke finner dette bryet verdt å videreføre en satsing i samme målestokk? Det gjenspeiles i 2014-nyhetene. Edited by Kjell H. - 04 juni 2014 at 11:01 |
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
Litt sent med fjorårets Mainyheter?
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fleischmann-vognene ble kansellert på grunn av for lite forhåndssalg.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var sagt at Fleischmann skulle komme med 2 åpne norske godsvogner i 2013? Disse hadde katalognummer 521503.
Jeg har aldri sett disse vognene avertert (eller levert) i Norge. Nå lurer jeg på om denne nyheten ble strøket på programmet da jeg har fått melding fra Tyskland om at de ikke har dukket opp? Det er ikke uvanlig at averterte nyheter blir strøket hos produsent dersom forhandlerne ikke legger inn tilstrekkelig antall reservasjoner. Nå lurer jeg på om dette i så fall, har skjedd for disse vognene? Nettkatalogen til Fleischmann har ikke spor av disse heller. Det er også en annen nyhet fra tidligere år som ikke er levert. Det er Kombimodell som skulle lage dobbeltcontainervogner til CargoNet/Green Cargo innleiet fra AAE. De hadde katalognummer 10090, 10100, 10110 og 10120. Kombimodell skulle også lage et 3-vognsett som hadde nummer 10129. Er det noen som har hørt nærmere om disse? |
|
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
Står nå jaggu H0 på den da.....
|
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Roco EL18.2257 og Amundsen/Marklin med samme i AC. i den siste NSB design sies det for levering neste år.
|
|
A matter of life and death
|
|
E L K
Medlem i MJF Joined: 01 januar 2007 Location: NORGE Status: Offline Points: 50 |
Post Options
Thanks(0)
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Endelig får vi doble brønncontainervogner . Da kan man jo lage moderne godstog..
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
Rocos vinternyheter 2013/2014 http://www.roco.cc/uploads/documents/pdf/1/20130913_RO_Extrablatt_NH-2014.pdf
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
Juni-nyhet fra AWM.
Tonerud Transport http://www.nor-truck-shop.de/product_info.php/info/p4967_-awm-74799--tonerud-volvo-fh3-6x2-kuehlkoffer-sz.html |
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tøft, bra at det kommer slike vogner for salg igjenn :)
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
En nyhet fra Fleischmann jeg ikke har sett andre steder, et sett med to norske åpne vogner http://www.fleischmann.de/en/product/178752-NSB-0-0-0-0-0-001003/products.html
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ut fra bildet til Roco, ser det ut til at den får litra Tims. Vogntypen fikk antagelig litra endret fra ".Tis" til "Tims" et stykke ut på 80-tallet. Det skal være en artikkel eller notis i På Sporet nr. 54, fra 1988, om Tims 577 6/.Tis 577 6. På disse bildene fra 1985 har den fortsatt litra .Tis: http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=108116 http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=108117 Det finnes et eksemplar av Tims hos Krøderbanen. Bilde + litt info her: http://www.njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/godsvogner-uic/4810-tims-21-76-5776000-5 Skyldes litraendringen bare en justering av litreringssystemet eller f.eks. maks. hastighet, eller ble vognene fysisk endret? For øvrig skal Klein Modellbahn tidligere ha gitt ut en modell av vogntypen. Edited by TorsteinS - 23 april 2013 at 13:47 |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
En vogn tilhørende Kopperå st på Meråkerbanen :)
|
|
A matter of life and death
|
|
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
Finnes hos Roco under Godsvogner-Nyheter. Og der er den faktisk oppført som "verfügbar".
Så da burde den vel ikke være så langt unna.
|
|
mvh
Bjørn |
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tis' en har vært vist på andre fora tidligere i år. Allerede 5. mars kunne man lese om denne nyheten.
Edited by MY1201 - 18 april 2013 at 13:03 |
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det ser ut til at Roco kommer til å slippe andre norske nyheter enn de som ble presentert i januar i år?
Etter sigende, har de lagt om måten de kommer til å annonsere nyheter på i år.
I flg. velinformert hold i Tyskland, vil de snart komme med en ny Tis - vogn som tidligere ikke er annonsert. Den har katalognummer 66919.
- Om denne blir solgt i Norge, vet jeg ikke - men ingen forhandlere her ser ut til å ha lagt den ut?
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(1)
|
Takk for linken! I følge katalogen ser det ut til at NMJ fortsatt har planer om DF37 og F3-5 i Topline/H0, til tross for hva som har blitt sagt og skrevet om at det er begrenset hvor mange varianter støpeformene for B3-serien tåler. Ellers ser jeg at NMJ ikke lenger har noen FR7 i "nydesign" (rødt/sort) i sortimentet, slik at man må ty til bruktmarkedet for å få en gyldig B7-stamme i "nydesign". For AB7-1 24701, der det på modellen er brukt "gammeldesignrødbrun" i stedet for "nydesignrød", står det fortsatt "den opprinnelige rødbrune og sorte designen", selv om dette sannsynligvis er sprøyt, jfr. denne diskusjonen: http://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=innlegg&innl=118237&rom=24 Diskusjonen i linken ovenfor utelukker vel strengt tatt ikke at en enkeltstående vogn som 24701 kan ha blitt lakkert rødbrun ved en feil, men om NMJ faktisk mener at det gjelder de 20 første vognene i serien, slik "Mikke" skriver, tror jeg de er på bærtur. |
|
protter
Nykommer Joined: 24 juni 2009 Location: Germany Status: Offline Points: 9 |
Post Options
Thanks(1)
|
Linken til NMJ-Katalog 2013
http://www.banen.dk/Katalog-LoRes_2013.pdf Linken er fra den danke siden http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/generelt/nmj-nyheder-2013 Lukke til! |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(2)
|
Hei!
Enhver modelljernbanekonstruksjon handler om å inngå kompromisser i større eller mindre grad. Siden jernbaner er ganske tynne, lange saker som opptar ganske mye areal på ekspedisjonssteder o.l. er det få som egentlig har plass til å lage dem kompromissløst i modell. En annen side av samme sak er jo tid og budsjett til å konstruere noe slikt. Poenget må være at de kompromissene man gjør må virke troverdige. Med andre ord; Det spiller ingen rolle om det rullende materiellet man har er en 100% korrekt gjengivelse av virkeligheten, dersom det går i en sirkel i 'Plywood Valley', det blir fremdeles ikke mer realistisk enn om vognene man bruker mangler én ventilator på taket om man benytter dem i en korrekt og nedskalert gjengivelse av virkeligheten.
Når jeg ser startsettet fra Amundsen ser jeg primært en Di3, B1 og F1, og er fornøyd med at det faktisk kommer norske startsett. Det er kanskje det som skal til for å fenge den neste, og ganske sikkert tynnere, generasjon av mj'ere her til lands.
Men dette er egentlig en tråd om årets mj-nyheter, realistiske nok eller ei, så her er ytterligere noen:
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg håper i det minste at noen av de som vurderer å bla opp nesten fire tusen for et startsett, tar seg bryet med å google litt for å finne ut hva de egentlig får for pengene. Treffer de denne diskusjonen, kan det være et lite håp om at de blir litt mer bevisste, og blir oppmerksomme på at ikke alt som utgis som norske vognmodeller, egentlig er det.
|
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(1)
|
2013 nyhetene er lagt ut på SkalaDesign
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå spørs det vel om et startsett retter seg mot og er attraktiv for MJ-ere som er blitt bevisst på forbildetrohet mht til både detaljkorrekthet og norskhet.
|
|
Svein S
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Urk! Jeg antar at vognene er Märklins ommalte tyske vogner merket som NSB B1 og F1, selv om de har brukt feil type tyske vogner som utgangspunkt. Spesielt reisegodsvogna (F1/Fo) er ille, med blant annet feil antall og plassering av vinduer. De mest synlige feilene på passasjervognene (B1/Bo3g) er at et av vinduene nær midten skal være noe smalere, og at lukene (?) på taket er har en annen utforming. Begge vogntypene ble dessuten betydelig ombygget rundt 1970, med bl.a. andre boggier, norske dører og avblendede ytre dørpar på B1/Bo3g. (Reisegodsdørene tror jeg ble byttet allerede på 50-tallet.) Siden Di 3 fikk fjernet høyre-dørene på slutten av 60-tallet, noe som ikke er gjort på Märklins modell, håper jeg Märklin/Amundsen i det minste denne gangen kan gi vognene litra og merking som de hadde før 1970, dvs. Fo og Bo3g, med en ekstra tynn gul stripe nede på siden på Bo3g. Märklin har også fått en del pepper for at deres Di 3 er utdatert og unøyaktig, men dette er bagateller i forhold til vognene. Til potensielle kunder som vil kjøre etter norsk forbilde, men foretrekker 3-skinne-system, minner jeg om at både NMJ og Roco har AC-utgaver av sine norske lok-modeller, og at NMJ har langt bedre modeller av norske vogner enn Märklins omlakkerte tyske vogner. Om man absolutt skal ha passasjertog etter norsk forbilde med mest mulig Märklin, så bruk heller deres El 18, med vogner fra NMJ (B3- eller B7-serien). Edited by TorsteinS - 15 februar 2013 at 01:59 |
|
Skjalg
Viderekommen Joined: 03 mars 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 38 |
Post Options
Thanks(0)
|
NSB STARTSETT MED Di3 m.LYD+PERSONVOGNER
http://www.amundsenhobby.no/webshop/produkt.php?selected_id=22428 Edit: URL hadde endret seg. Edited by Skjalg - 28 februar 2013 at 11:11 |
|
_Skjalg
|
|
Post Reply | Page 123 5> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |