MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Togrommet til Vigdis
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Togrommet til Vigdis

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Togrommet til Vigdis
    Posted: 18 november 2012 at 18:01
Utesesongen er over, og man trekker innenfor husets fire vegger. Denne tråden skal handle om Vigdis sitt smalsporanlegg i kjelleren, jeg skal forsøke å holde den oppdatert etter hvert som arbeidet skrider frem og anlegget tar form.

De av dere som fikk med seg at vi kjøpte hus og flyttet i fjor har sikkert også fått med seg hvordan kjelleren så ut da vi tok over, men for å friske opp hukommelsen legger jeg ut disse bildene av rommet hennes slik ståa var:







Ting har tatt tid, men etter hvert har vi da fått pusset opp litt. Vegger ble skrubbet og malt, nytt gulv og tak kom på plass, og lagringshyller ble snekret sammen. Det som lenge manglet var selve rammeverket til anlegget, men i dag har jeg omsider fått ut fingeren og gjort det klart slik at Vigdis kan ta over!

Brukte laser for å markere korrekt høyde for rammeverket rundt hele rommet:


Deretter kom lektene på plass:




Anlegget skal bygges i seksjoner med XPS-plater som kan tas ut og jobbes med oppe, etter hvert som hver seksjon blir ferdig kan den monteres permanent her nede.

Svein

Edit: skriveleif


Edited by Svein_A - 18 november 2012 at 20:31
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2012 at 00:03
Dette ser bra ut, gleder meg til fortsettelsen !!
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2012 at 18:19
Fikk handlet inn materialer til backdrop-en i dag. I utgangspunktet hadde vi tenkt å bruke 3mm huntonitt, men gjentatte nettsøk ga ingen treff på forhandlere i nærheten, så vi betemte oss for å bruke 4mm finer i stedet. I den forbindelse fikk faren til Vigdis kappet og valset metallplater til hjørnene, kjekt med forbindelser i blikkenslagerbransjen!Wink

Da jeg dro for å hente finerplatene fant jeg imidlertid 2 plater med 3mm huntonitt i hylla rett ved siden av, til omtrent halve prisen, så da gikk jeg for de. Vi kommer likevel til å bruke metallplatene i hjørnene, siden de allerede er laget. Kjøpte også noen flere lekter til å støtte opp bak backdrop-en, så bare vi får tak i passende lim og sparkel imorra blir det forhåpentlig litt mer fremgang i løpet av helga.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2012 at 17:08
Da er backdrop-en på plass. Hjørnene er kun plassert midlertidig for fotografering, når disse er limt på plass skal alle skjøter fuges og jevnes ut før det er klart for maling:





Har også bygget grinda foran døra og fått den på plass. Siden tanken er å ha ei bru over et juv her, er grinda laget i Y-form:



For å holde grinda på plass i riktig posisjon har vi brukt en såkalt sneppertlås. Har ikke sett noen andre som har brukt slike, og vet ikke helt hvorfor, kanskje de vet noe jeg ikke gjør..? Uansett er den veldig tight og fin, uten antydning til slark noen veier:



Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2012 at 17:57
SITAT: "For å holde grinda på plass i riktig posisjon har vi brukt en såkalt sneppertlås. Har ikke sett noen andre som har brukt slike, og vet ikke helt hvorfor, kanskje de vet noe jeg ikke gjør..? Uansett er den veldig tight og fin, uten antydning til slark noen veier."
 
Joda, jeg liker også sneppertlås godt. Selv en stor "glass"-flate (lexan) står stabilt foran vitrineskapet ved hjelp av fire små snepperter. Likevel kan hele "glasset" med rimelig enkelhet vippes ut i en håndvending.
 
 


Edited by MJ - 02 desember 2012 at 17:58
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2012 at 08:36
Brukte en del slike låser da jeg lagde innredning i den gamle tresnekka dengangda Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2012 at 18:43
I dag har Vigdis jobbet med å male backdrop-en, og er i mål med det første strøket:







Vi har også fått finpusset litt på sporplanen. Sagbruket midt i rommet er fortsatt litt ute i det blå, men ellers er sporplanen ferdig:



Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2012 at 17:01
Her er ståa akkurat nå; tilpassing av XPS-plater kan være en ganske søplete jobb...:



Til avslutning av himmelen har vi brukt en selvklebende og fleksibel PVC-gulvlist, syns det gjorde seg bra som omramming. Samme list skal også brukes rundt vinduet og i døråpningen, men siden leppa på PVC-lista skal bøyes "feil" vei må denne limes fast først. Den ene lista i døråpningen er så vidt synlig til venstre i bildet, når limet får herdet skikkelig skal vi se om vi får bøyd denne bakover og festet den selvklebende delen uten at resten løsner.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2013 at 16:40
XPS og treskruer er en heller dårlig kombinasjon, så vi måtte være litt kreative når det gjaldt å få festet vekselomskifterne fra Bullfrog. Vi endte opp med en løsning som vi tror (håper?) vil funke, og som heller ikke krever alt for mye jobb om noe må demonteres og fikses senere.

Etter å ha markert korrekt plassering av vekselen og laget hull til omskifterpinnen ble det felt inn og limt fast en 6mm finerbit på undersiden av den øverste XPS-biten. Akkurat denne biten blir skjult, så det er ikke nødvendig med noe skinneunderlag her:



Selve Bullfrog-mekanismen blir felt inn i den nederste XPS-biten, og et spor i underkant av denne skal holde betjeningsstanga på plass fram til anleggsfronten:



Vi fikk også en veldig spennende pakke i posten i dag, rett i postkassa uten irriterende tollgreier!Big smile:



Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 14:01
Stagingområdet er ferdig, og hun har begynt med skinnelegging på stasjonsområdet. Skinnene i staging er bare festet med T-pinner slik at det skal være enkelt å ta de ut i tilfelle behovet melder seg, men resten av skinnegangen skal festes og ballasteres på skikkelig måte.

Ingen bilder denne gangen, men derimot en kort videosnutt som jeg filmet i dag.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
N-oldus View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote N-oldus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 14:25
Spennende tråd dette. Keep it coming :-)
Med Vennlig Hilsen



Geir Ødegård



"Common sense isn't so common..."
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2013 at 18:24
Skinneunderlaget på stasjonsområdet er på plass. Hun har brukt N-skala underlag fra Woodland Scenics, splittet det langs midten og tilpasset det til bredden på ME code55-skinnene. Her er venstre halvdel av stasjonen:



Og her er høyre halvdel. Bakerst i hjørnet synes fundamentet til lokstallen, dette skal felles litt ned i XPS-en for at skinnehøyden skal stemme:



Her er nærbilde av en av seksjonsskjøtene (skinnen på toppen er bare lagt midlertidig). Under skinneunderlaget har hun felt ned biter av 12mm finer, disse skal holde skruene som skinneendene skal loddes fast i (FREMO style). Foam underlaget kappes rett over skjøten når alt er på plass:



Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2013 at 16:46
Skinneunderlaget er lagt ferdig rundt hele rommet, og det er klart for skinnelegging. Samtidig har Vigdis begynt på lokstallen for litt variasjon, og er akkurat ferdig med ett av fagverkene til takkonstruksjonen:



Det er fire slike over hver stall, med ulik bredde, dette er den nest bakerste. Treet ble farget før montering, etter kapping ble alle bitene lagt ca 15 minutter i et glass med diverse jordfarger uttynnet med isopropanol. Etterpå har hun gått over veldig lett med sandpapir.

Det som var mest pirkete var vel knekking av pianotråden og montering av strekkfisken, det kom endel stygge gloser mens hun holdt påLOL  En unnagjort, bare 15 igjen...

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2013 at 20:09
Bra arbeid!! Spennende å følge denne bloggen

Hilsen Espen
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2013 at 13:09
Byggingen av lokstallen går sakte men sikkert fremover. De tre indre skilleveggene er stort sett klare, her er to av de:



Det skal være noen skråavstivere mellom stolpene, men her er byggeveiledningen noe mangelfull, så vi har sendt mail til produsenten og spurt. Når skråavstiverne er på plass kan også de langsgående bjelkene på den andre siden av stolpene monteres, disse skal støtte opp fagverkene vist på forrige bilde.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2013 at 17:18
Da var de to sideveggene ferdige:



Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2013 at 18:13
Berre lekkert :)
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2013 at 15:50
Noen nye bilder fra i dag. De ulike delene er kun provisorisk satt sammen i anledning photoshooten, og det er fortsatt endel pussing og finjustering som gjenstår, men det begynner da å ligne noe:













Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2013 at 19:56
Dette er jo helt vanvittig bra!! Hva er treverket behandlet med før montering?
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2013 at 07:37
Må vel takke på vegne av madammen jeg da, siden hun er så sjelden pålogget herWink

Det er hovedakelig ren isopropanol som er brukt, iblandet noen dæsjer av diverse jordfarger fra Woodland Scenics, slik at det blir en tynn gråsvart blanding. Oppi dette "badet" legges materialene en kort stund, maks 15 minutter, før de spres utover noen ark med kjøkkenpapir for å tørke. Graden av innfarging vil variere litt fra bit til bit, så tiden må tilpasses individuelt, men jeg syns variasjonene er med på å gi litt ekstra liv i treverket.

Akkurat denne fargen er valgt for å illudere aldret ubehandlet treverk, men jeg lurer på om den samme teknikken kanskje kan brukes til "beising" i andre farger også, fremfor ordinær maling..? Den bevarer jo trestrukturen på en helt annen måte, så det kan kanskje være verdt et forsøk...

Ideen fikk vi forøvrig av M.C. Fujiwara og hans "Big jug o' stain", han er aktiv på flere utenlandske fora. Her er YouTube-kanalen hans, med mange tips og videoer.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2013 at 09:19
Veldig bra!
 
Det er en beis fra Jotun som heter drivved. Fargen kan se tilsvarende ut.
Marius
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2013 at 19:37
Et spørsmål. Du skriver:

"Det er hovedakelig ren isopropanol som er brukt"

Er dette "blåsprit" som man f.eks får tak i hos en fargehandel?
Hvis nei, hva heter dette, og hvor får du tak i det?
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2013 at 19:40
Det er Blåsprit ja, det står på flaska. Vi kjøpte den på Jernia, men det måtte bestilles da vi skulle ha.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2013 at 22:21
Takk for svar!
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2013 at 17:35
Tid for en liten oppdatering her inne, denne gangen er det fundamentet til lokstallen som står for tur.

Her er undersiden som viser hvordan inspeksjonsgravene er bygget for å få litt ekstra dybde:



Og her er oversiden under arbeid, det er brukt Husfix i et lag på ca 1-1,5mm iblandet litt grått. De små "tappene" som stikker opp er styrepinner for veggene. Når alt er jevnet ut og pusset litt ned skal hele gulvet smusses:



Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2013 at 08:03
Fint dere er hjemme og bygger. Jeg følger interessert med og lærer.
Marius
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2013 at 09:00
Kan jo ikke kaste bort finværet i påsken med å fjase rundt på fjellet når det er så mye spennende å drive med hjemme da..!Wink

Her er forøvrig en liten videosnutt (ca 6MB) fra testkjøringen av det ene lokstallsporet i dag. Når man først har begravet skinnene i Husfix og omsider fått de frem i dagen igjen, er det jo litt artig å se at det faktisk funker!Big smile

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2013 at 11:41
Hvor er lokstallen kjøpt fra?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2013 at 12:55
Den er fra Andersen Model Kits i California. Han lager hvert byggesett for hånd på bestilling, og man kan blant annet velge hvor mange staller man vil ha og vinkelen mellom disse. Det blir jo naturlig nok endel ventetid da, det tok omtrent 3 måneder fra bestilling til vi fikk vårt.

Han er forøvrig norskættet, og vi var de første fra Norge som bestilte fra ham. Trivelig fyr, og upåklagelig service både før bestilling og etter levering, har fått masse hjelp når vi har stått fast underveis i byggingen!Smile

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2013 at 12:42
Da er gulvet ferdig. Etter å ha pusset det ned har hun gått over med en lett "vask", først gråsvart og deretter lysere grått litt ujevnt, og til slutt gråsvart igjen. Langs veggene og rundt stolpene er det brukt svart smussepulver, og ellers på gulvet litt lysegrått smussepulver her og der for å lysne det litt:



Og så begynner den siste finpussen for å sette sammen alle veggene, her blir det nok endel pirk for at alt skal passe sammen og bli rett. Mellom bakveggene og stolpene er det litt tomrom, dette skal fylles med en bit 12x12" som må pusses noe ned, og litt skrått på innsiden for at vinklene skal bli rett. Etterpå skal utsiden kles med panel. Her er stolpene kappet til riktig lengde og limt fast til bakveggene, tilpassingen gjenstår:



Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,093 seconds.