MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bytte adresse på digitalt lok
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bytte adresse på digitalt lok

 Post Reply Post Reply
Author
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bytte adresse på digitalt lok
    Posted: 14 november 2012 at 18:46
Hei.
Er helt ny når det gjelder digital kjøring.
Kjøpte en digitalt startsett for en stund siden. Utvidet settet med ett nytt lok (NMJ El 13) og en dekoder til loket.¨Problemet er at begge lokene har samme adresse, og jeg vet ikke hvordan jeg forandrer dette.

Takk for svar.
Mvh.
Smaen
Back to Top
signalstopp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 24 april 2012
Location: Noreg
Status: Offline
Points: 20
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote signalstopp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2012 at 20:28
Regner med at det er Roco MultiMaus du bruker. I så tilfelle er det en kjapp innføring på side 42 og 43 i manualen. Det er egentlig lurt å lese dette og andre ting i boka. 

Uansett.
01. Sett det ene lokomotivet på banen.
02. Trykk på MENU og 1 samtidig
03. Tast inn ønsket lokomotivnummer (Mindre enn 99)
04. Trykk på OK

3 er ofte fabrikknummer så jeg ville satt begge lokomotivene til noe annet.






Edited by signalstopp - 14 november 2012 at 20:31
Back to Top
signalstopp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 24 april 2012
Location: Noreg
Status: Offline
Points: 20
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote signalstopp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2012 at 20:30
På side 47 punkt 1.1 står det hvordan du kan lagre den nye adressen som et forhåndsvalg på MultiMAUSen. Der kan du da også velge å navngi lokomotivet.
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2012 at 20:30
Dette gjøres normalt med digitalkontrollen. Dette står i bruksanvisningen til systemet du bruker,. En annen mulighet er å få en butikk til å programere den for deg, dette tror jeg NMJ fikser lett for deg. Bare finne ett nr du ønsker.
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2012 at 22:02
Takk for svar.
Prøver imorgen.

Edit:
Kjøpte netopp en dekoder til min Ce 119 (Roco), men klarer ikke å åpne loket for å sette i dekoderen.
Kan noen si meg hvordan?

-

Takk.
-Smaen


Edited by Småen - 14 november 2012 at 22:09
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2012 at 09:53
Du må ta ut buffere og ta sidene forsiktig ut...
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2012 at 13:54
Hvordan gjør jeg det? Fatter ingenting av den bruksanvisningen...
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2012 at 16:22
Kjøpte to dekodere, en til min Roco CE 119, og en til min NMJ Flåmsbana El 17.
Har samme problem med begge. Får ikke "åpnet" lokene.

Hjelp?
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2012 at 09:56
CE119 åpner man lettest ved å ta av den grå takplata. Du trenger ikke ta av hele kåpa. Stikk inn noe veldig tynt på mellom taket og kåpa, og du skal klare å vippe den av. 
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2012 at 15:27
Tusen takk.
Fikk den opp, MEN, hvilken vei skal dekoderen? 
Og har dekoderen mye å si for kjøreegenskaper? Kjøpte to veldig billige dekodere til CE 119 og El 17, men kjøpte dyrere til El 13.


Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2012 at 17:06
Hei
Jo mer informasjon du deler jo bedre svar får du ..

Hvilke dekodere og hvor mange pinner ?

På 8pins dekodere er det en rød ledning. Denne skal være der hvor det vanligvis er merket en * på kortet i loket.

Om du ikke finner er det bare å prøve seg frem. Det verste som skjer er at det ikke lyser i loket.

Og ja det er forskjell på dekodere.
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2012 at 18:10
Ja, det er en 8-pins dekoder. Men det er en lilla ledning som ikke er koblet til resten. Hvor skal den?
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2012 at 21:59
Hei

Venter fortsatt på info om hvilke dekodere..

Lilla ledning er til en ekstra funksjon. Glem den inntil du skal ha ekstra funksjon utover lys
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2012 at 22:35
Husker faktisk ikke.

Vent litt så sjekker jeg.
---

Edit:


Edited by Småen - 16 november 2012 at 22:38
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2012 at 23:34
Hei

Sikkert grei dekoder dette.

Standard adresse på dekodere er 3.
Så det er bare å sette inn i lok.
Kall opp adresse 3 og test.
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2012 at 11:35
Får vel teste det senere. Har ikke noe anlegg, kun en rundbane med noen veksler.

Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2012 at 21:20
Fikk det til. Har montert dekoder og omprogramert alle lok.
Men fikk et stort problem med El 17.
Dekoder er montert, loket kjører, lys fungerer, alt i rett retning. MEN, når jeg trykker på funksjon 1, stopper loket, lysene blikker, overload lyset blinker i takt med lysene på loket, og ingenting funerer. Skrur jeg av funksjon 1, skjer ingen forsjell. 
Skrur jeg av strømmen eller tar loket av og på, fungerer det.
Har ikke testet med andre funksjoner.

Takk for hjelp.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2012 at 21:25
Kortslutning !

Hva har du på funksjon 1 da ?

Klipp av tuppen på den ekstra ledningen slik at den ikke kommer borti noe

Hvilket digital utstyr bruker du ?

Lurt å legge inn informasjon om dette i signaturen din :)
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2012 at 10:49
Det er liten avstand mellom NEM 652-pluggen og ene svinghjulet på motoren (< 1 mm.) Du kan ha løsnet motoren da du monterte dekoder, slik at svinghjulet nå tar bort i pluggen på Pin #3 (og kanskje andre pinner også)? Grunnet den lille klaringen er også pinnene på pluggen klippet på undersiden slik at de ikke skal ha kontakt med svinghjulet.
Forøvrig skal denne pinnen fra fabrikk ikke være brukt til noe - så hvorfor bruker du F1 (og Aux.#1 på dekoderen)? - Den gjør "ingenting" dersom loket ikke er modifisert.
 
Nå jeg ser samlet på alle de "problemer" du har hatt her, så tror jeg du er bedre tjent med å søke kvalifisert hjelp til "digitaliseringsoppgavene" du måtte ha i fremtiden?
 


Edited by Kjell H. - 18 november 2012 at 14:55
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2012 at 22:20
Nåja, selv en nybegynner kan bli ekspert etter hvert, Kjell H ... Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2012 at 22:24
Kansje det, bare ikke enda...
Men forstår mye mer nå.
Takk for alle svar. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.