MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - FREMO på Bergensmessa
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

FREMO på Bergensmessa

 Post Reply Post Reply
Author
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: FREMO på Bergensmessa
    Posted: 27 juni 2005 at 20:30
I år ønsker FREMO-Norge å delta på MJ-messa i Bergen 8-9 oktober. Dette er noe vi lenge har hatt lyst til. Endelig i år skal vi prøve å få det til.
Under messas åpningstid vil vi prøve å kjøre en demo på trafikkspill, noe ala det som ble gjort på MJFs messe. Etter åpningstid vil vi dersom orken, lysta og ønsker finnes gjennomføre ett tradisjonelt trafikkspill.

Modulmessig vil vi prøve å begrense oss. Vi kjører heller ekstra intensivt på færre modulmeter.

Tenk etter om dere har mulighet/lyst til å delta. Påmelding av moduler må være meg i hende innen slutten av august.

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2005 at 22:52

Vist jeg ikke husker feil så mener jeg at de i Bergen had laget en modul med mulighet for å kobble sammen med Fremo. Da har man jo kunnet brukt hele modulanlegget til de i Bergen i tilegg til fremo modulene. Man har bare sløyfet å kjøre på skjultsporet på Bergens modulen når man skal kjøre trafikkspil.

Mvh

Åge J



Edited by Tåge
Back to Top
thomas snare View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thomas snare Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2005 at 11:35

Jeg er på messen og kan kansje være innom og kjøre litt tog en gang i bland for og avløse de faste kjørerene.

 

Thomas

Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2005 at 12:41
Originally posted by Tåge Tåge wrote:

Vist jeg ikke husker feil så mener jeg at de i Bergen had laget en modul med mulighet for å kobble sammen med Fremo. Da har man jo kunnet brukt hele modulanlegget til de i Bergen i tilegg til fremo modulene. Man har bare sløyfet å kjøre på skjultsporet på Bergens modulen når man skal kjøre trafikkspil.

Mvh

Åge J

NJK/Bergen har så vodt jeg kjenner til, ingen overgangsmoduler til noen annen standard.  Haugalandsgjengen har derimot en overgangsmodul fra Bergen- til Haugalandet.  Dette lar seg gjøre fordi de prinsippielt er like (rundbaner med samme elektriske grensesnitt).  En overgang til FREMO er derimot en noe større utfordring, og egentlig ikke nødvendig fordi filosofien er så ulik. 

Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2005 at 13:53

På høstmessen i 2003 (Eller var det 2002?) var det en overgangsordning mellom Haugalands moduler og Fremo. Den hadde sågar en liten bryter for skifte av strømsystem, med innstilling "Haugaland" eller "Fremoland".

Tog kunne kjøre mellom de to ulike modulsystemene, men den var så vidt jeg husker ikke brukt i utstrakt grad, grunnet de to forskjellige driftsformene. Fremo kjørte digitalt, mens Haugaland kjørte analogt. Likevel gikk det an å føre tog "over grensene", og selv om overføringen krevde litt operasjon kunne man kjøre tog over en ganske lang strekning.

Fremo ligger litt høyere over gulvet enn Haugaland, men forskjellen ble overvunnet av at selve overgangen var ca. to meter lang, og dermed ble stigningen fra Haugaland til Fremo overkommelig.

Dermed er det mulig å koble Haugalands-, Bergens- og Fremo-modulene sammen.

 

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2005 at 14:02
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

På høstmessen i 2003 (Eller var det 2002?) var det en overgangsordning mellom Haugalands moduler og Fremo. Den hadde sågar en liten bryter for skifte av strømsystem, med innstilling "Haugaland" eller "Fremoland".

Tiden flyr...    .....det var faktisk så langt tilbake som i 2001

Her er et ikke-altfor-godt bilde av anlegget.  "Planken", som overgangsmodulen ble kalt, sees litt til venstre for midten av bildet.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2005 at 15:39

Det er i og for seg interessant at det teknisk sett går an å kople sammen forskjellige modulanlegg. Men når driftsformen er veldig forskjellig blir det hele av litt akademisk interesse. Dette var konklusjonen fra messa i 2001, og vi har vel sett at begge anlegg tjener på å vise fram sine beste sider hver for seg, og ikke bare kompromisser.

Derfor er litt av hensikten med å vise fram et FREMO-anlegg nettopp å vise hva man kan få til av modellbygging og trafikk på et slikt anlegg. Selv om et FREMO-anlegg ikke er spesielt egnet til messevisning, så har vi allikevel tro på at det er mulig å gi et rimelig inntrykk av hva vi driver med.

Hilsen Halvor

Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2005 at 15:53
Originally posted by halvors halvors wrote:

 Men når driftsformen er veldig forskjellig blir det hele av litt akademisk interesse. 

...men så er det jo noen av oss som er ganske irriterende akademisk anlagt.   Slik at temaet sporer helt av.. beklager.

 

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2005 at 21:27
Sånn bare for å klarlegge:
I Bergen skal FREMO-anlegget stå for seg selv.
Vi skal benytte anledningen til å vise hva FREMO står for, hva vi gjør på treff og hvordan vi kjører trafikk.

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2005 at 02:12

Jeg har rensket opp litt i minet mitt å jeg har nok husket litt feil angående Bergens modulen å Fremo ja. 

Men, er det ikke en stasjon på Bergens modulen som har et sidespor som går ut, det var der jeg mener å huske at jeg snaket med en om hva som var planen med det. Det var vell der Fremo ble nevt bare sån i forbifarten.

Mvh Åge



Edited by Tåge
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2005 at 08:36
Det er nok sikkert interessant å diskutere modulkompatibilitet.
Dette emnet var dog tenkt til å informere om FREMO-Norges deltakelse i Bergen samt oppmuntre folk til å melde seg på.
Å diskutere om det er mulig å koble sammen FREMO og Bergens-moduler burde kanskje gjøres i egen tråd?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2005 at 09:17
Originally posted by Tåge Tåge wrote:

Jeg har rensket opp litt i minet mitt å jeg har nok husket litt feil angående Bergens modulen å Fremo ja. 

Men, er det ikke en stasjon på Bergens modulen som har et sidespor som går ut, det var der jeg mener å huske at jeg snaket med en om hva som var planen med det. Det var vell der Fremo ble nevt bare sån i forbifarten.

Mvh Åge

Voss har et side spor ut, er vel kanskje det du tenker på Åge? Her kunne det ha vært noe, men dette sporet svinger innover så er vel ikke helt gunstig. Ellers så er det et sidespor på Bjørkvoll stasjon også

 

Men blir gøy å se Fremo i aksjon på Bergensmessa, håper det blir noe aktivitet utenom åpningstid da

 

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2005 at 09:20
Originally posted by halvors halvors wrote:

Det er i og for seg interessant at det teknisk sett går an å kople sammen forskjellige modulanlegg. Men når driftsformen er veldig forskjellig blir det hele av litt akademisk interesse. Dette var konklusjonen fra messa i 2001, og vi har vel sett at begge anlegg tjener på å vise fram sine beste sider hver for seg, og ikke bare kompromisser.

Derfor er litt av hensikten med å vise fram et FREMO-anlegg nettopp å vise hva man kan få til av modellbygging og trafikk på et slikt anlegg. Selv om et FREMO-anlegg ikke er spesielt egnet til messevisning, så har vi allikevel tro på at det er mulig å gi et rimelig inntrykk av hva vi driver med.

Hilsen Halvor

Og jeg gleder meg virkelig til å se flotte FREMO moduler, og ikke minst å lære noe om trafikkspillets gleder. 



Edited by Morten Jacobsen
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2005 at 02:15
Tåge skrev:

Jeg har rensket opp litt i minet mitt å jeg har nok husket litt feil angående Bergens modulen å Fremo ja. 

Men, er det ikke en stasjon på Bergens modulen som har et sidespor som går ut, det var der jeg mener å huske at jeg snaket med en om hva som var planen med det. Det var vell der Fremo ble nevt bare sån i forbifarten.

Mvh Åge

Voss har et side spor ut, er vel kanskje det du tenker på Åge? Her kunne det ha vært noe, men dette sporet svinger innover så er vel ikke helt gunstig. Ellers så er det et sidespor på Bjørkvoll stasjon også

Men blir gøy å se Fremo i aksjon på Bergensmessa, håper det blir noe aktivitet utenom åpningstid da


Mvh
-SveinR
---------------------

Ja, det er sikkert en av de, Voss er vell den som det mestsansynlig var siden jeg husker at sporet gikk in mot mitten av anlegget på messen. Men det har jo ingen betydnig denne gange siden det blir kjørt uavhengig av verandre.

Jeg også håper på at det blir noe aktivitet utenom åpningstiden. 

Mvh Åge

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2005 at 21:54

Da er det snart klart til avgang til Bergen for Sandnes-gjengen.

Toget har allerede avgått fra Ålgård og er på vei nedover langs Figgjoelva.

Som dere ser er både moduler og materiell "60 talls epoke

Så sees vi på FREMO-standen i Bergen.

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2005 at 23:13
Vi sees lørdag morgen.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.