MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skd 224
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skd 224

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Jacob View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 23 september 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jacob Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2015 at 21:54
Mikroantriebe har tannhjul i de fleste dimensjoner og matrialer (plast, messing) , også M 0,4 med 11 tenner.


http://shop.kkpmo.com/product_info.php?info=p605_gearwheel-pinion-m0-4---11teeth.html

Mvh Knut S Jacobsen


Edited by Jacob - 14 september 2015 at 21:58
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2015 at 18:59
Nå begynner jeg å bli passe lei av lovnader og vente på utbedringer fra NMJ!

Har sjekket drevene og funnet ut at de må ha modul 0.4? Det passer med antall tenner og ytre diameter.
Har funnet noen messingtannhjul i den dimensjonen men beregnet for 1,5mm. aksel (mot 2,0 på modellen). Må antakeligvis både bore og brosje opp hullet for å få presset tannhjulet inn på akselen? Forskjell i ytre diameter er rundt 0,4 mm. For å få tilpasset et 11-tenners tannhjul der det originalt står 10 tenner, må jeg nok file 0,2 mm. av tuppen på tennene + i roten av hver tann slik at ikke tannhjulet i inngrep "bunner"?
Håper det går greit mht. tilpassing! Dersom dette er en farbar løsning, vil jeg beskrive nærmere hva jeg har gjort.
Metall er nok langt sterkere enn plast, så jeg tror det skal gå greit? De sprekker heller ikke!

Ville nok helst at NMJ kom med et "caged-cog-wheel" (kanskje i plast)?
Dette mener jeg er eneste fullgode løsning - ellers må alle understell byttes.

Edited by Kjell H. - 14 september 2015 at 19:00
Back to Top
thmark View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 20 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thmark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2015 at 11:02
I helga var jeg på Eltåg 100 år arrangementet i Gävle. Der var også NMJ representert. Fikk snakket med dem om problemet med Skd 224. Jeg ønsket å vite når når feilen blir utbedret. Dette kunne ikke Finn Moe svare på. Det ville ta tid å få laget nye akslinger med riktig tannhjul og de jobbet også med nytt printkort med kondensator til modellen. Med andre ord samme svar som jeg har fått tidligere og det ble heller ikke sagt noe om hvor langt man er kommet i prosessen.
mvh.

Thomas Markovic
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2015 at 16:43
Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

Fra spøk til alvor - det er da helt bak mål at ikke NMJ ordner opp i dette. Særlig overfor de som har vært i kontakt med de. Virker som de trenerer hele saken og lykkes godt med det...


Nettopp. Og hvorfor la dem slippe unna med det???? Man må klage, klage, klage - igjen og igjen og igjen. Jo flere som klager, desto bedre.
Hvis noen har denne modellen og er misfornøyd med den, men ikke klager og stadig maser på leverandøren, har de seg selv å takke.

Det er nettopp for sånne tilfeller som dette vi har lovverk om forbrukerkjøp som gir forbrukeren gode rettigheter, men man må hevde sin rett og selv følge lovens bestemmelser. Da stiller man sterkest hvis leverandøren ikke følger lovverket, og det ser det ikke ut til at leverandøren gjør i dette tilfellet.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2015 at 16:37
Min høres lik ut Thomas. På det ene hjulet har tannhjulet sprukket opp. 
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pluggen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2015 at 15:06
Kanskje det er innebygget skinneskjøtelyd...

Fra spøk til alvor - det er da helt bak mål at ikke NMJ ordner opp i dette. Særlig overfor de som har vært i kontakt med de. Virker som de trenerer hele saken og lykkes godt med det...

'Passion for trains' = kun når de tjener penger på dårlige produkter og slipper "plagsomme" kunder. Dårlig forretningsmoral!

Ikke bra...   
Back to Top
thmark View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 20 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thmark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2015 at 09:28
Jeg har laget en video av loket, som tydelig viser tikke-lyden. Analog kjøring:
Testkjøring med NMJ Skd 224
mvh.

Thomas Markovic
Back to Top
Jadahl View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 18 april 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jadahl Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2015 at 21:48
Jeg har 4 forskjellige av disse SKD'ene. Alle har fått dekoder. Ett har tydelig tannhjulsskade, som NMJ har forsøkt å utbedre en gang. Tikker sykt. Reklamasjon på reparasjonen har jeg ikke fulgt opp. For alle gjelder at de kjører som om fanden er i helene på dem, eller kryper avgårde. Jeg har ikke blitt klok på deres oppførsel; om det kan skyldes bruk av feil tannhjul aner jeg ikke. Kanskje plutselig krypkjøring skyldes at drev nesten låser seg? Har tenkt at det kan være bruk av feil dekodere. Hvis jeg blir spurt, så er jeg misfornøyd med dem som bruksmodell.
Jadahls Privatbane
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2015 at 16:41
Nå har ikke jeg denne modellen, og jeg må presisere at jeg ikke vet noe om hvor mange som har klaget, hvordan de har klaget og hvor ofte de har klaget.

Mitt generelle inntrykk fra mer enn 30 år i varehandel er imidlertid at både forbrukere og detaljister i alt for stor grad godtar dårlige produkter og dårlig oppfølging fra leverandør/produsent. Veldig mange gidder ikke klage, enten fordi det er mye arbeid, fordi feilen ikke er så stor, fordi varen er relativt billig, eller fordi de regner med at "det ikke nytter allikevel".
Jeg har ikke tall på alle de gangene jeg har klaget til leverandør og fått til svar at "du er den eneste som har klaget på dette", selv om det har vært graverende feil som åpenbart gjelder hele produksjonsserier. Mange ganger har jeg også kommet i kontakt med andre som også har fått beskjed om det de er "de eneste" som har klaget. For leverandør/produsent er dette selvfølgelig et forsøk på å komme billig ut av problemet, i hvert fall på kort sikt. En seriefeil kan jo bli kostbar å rette opp, men det betyr jo ikke at forbrukeren skal godta et dårlig og/eller feilkonstruert produkt. Når produktet er i den prisklassen som Skd 224 og det ut fra det som er opplyst her åpenbart er en ren konstruksjonsfeil som gjelder alle de leverte eksemplarene, så skal selvfølgelig leverandøren rette feilen snarest mulig eller returnere hele kjøpesummen.

Jeg har naturlig nok ikke selv vært i kontakt med NMJ om denne saken, men ut fra de tilbakemeldingene som er kommet i dette forum og enkelte andre steder virker det som NMJ opptrer svært arrogant.
Det er en viss mulighet for at de har sett på antall solgte modeller av denne typen i forhold til sin totalomsetning, og funnet at det sannsynlige kundefrafallet på grunn av denne saken vil bli en mindre kostnad enn alt arbeidet og kostnadene ved å få laget nye, korrekte understell til alle som klager.

Skal man godta sånt? Jeg ville plaget dem minst et par ganger i måneden med spørsmål om når det skjer noe i saken, og jeg ville forsøkt å få så mange som mulig av andre misfornøyde kjøpere til å gjøre det samme.
Back to Top
thmark View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 20 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thmark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2015 at 15:24
Jeg har heller ikke hørt noe mer fra NMJ dessverre. Kjøpte riktignok direkte av NMJ, men det utgjør ingen forskjell. Produktet har en mangel og selger skal da tilby retting av feilen, ny vare eller heving av kjøpet. Men det er vel slik at selger skal gies anledning til å utbedre feilen, før noe annet er aktuelt. Synes uansett at denne utbedringen tar lang tid å fremskaffe og når det heller ikke blir gitt noe mer informasjon rundt dette blir man usikker. Det er litt kjedelig å måtte "mase" på selger for å få litt oppfølging.
mvh.

Thomas Markovic
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2015 at 09:46
Jeg har dessverre "ikke hørt et kvidder" fra NMJ - eller deres leverandør som jeg har kjøpt modellene hos. - Kanskje fordi jeg har presset på i denne saken - og som jeg har fått krystallklar melding om at de ikke har satt pris på!
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2015 at 15:12
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Etter det NMJ lovet, så var nye aksler (med forhåpentligvis riktig gearing) på vei fra Kina. De burde være ankommet for lengst ut fra den skiftelige lovnaden jeg fikk før sommeren. Jeg tror fortsatt at dette ikke bare var en bløff for å berolige meg som kunde?


Men har du fått noen aksler, eller beskjed om at du kan hente dem?
mvh
Bjørn
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2015 at 13:04
Etter det NMJ lovet, så var nye aksler (med forhåpentligvis riktig gearing) på vei fra Kina. De burde være ankommet for lengst ut fra den skiftelige lovnaden jeg fikk før sommeren. Jeg tror fortsatt at dette ikke bare var en bløff for å berolige meg som kunde?

En Faulhaber-motor til det originale drivverk løser ingenting av drivverksproblemene. Originalmotoren er vanskelig å tilpasse til de fleste dekodere men det finnes dekodere som "gjør jobben" - så motorbytte vil kun løse problemet med at flere dekodere kan brukes med godt resultat.
- Jeg synes det vil bli for kostbart å skifte motor - og løser heller "dekoderproblemet" med valg av dekoder som er mye rimeligere og like godt resultat.
Back to Top
thmark View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 20 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thmark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2015 at 11:10
Vel og bra at det finnes bedre alternativer til drivverk, motor osv. Men feilen med Skd 224 håper jeg NMJ tar seriøst og ordner opp i. Det er vel cirka 3 år siden modellen kom eller noe slikt? Er det noen her som har returnert loket til NMJ og fått tilbake pengene?
mvh.

Thomas Markovic
Back to Top
lokomotiv2770 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 26 januar 2011
Location: NO
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lokomotiv2770 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2015 at 09:50
Ser at SB modellbau nå har Faulhaberombyggingssett til NMJ Skd 224 som nyhet. Men det virker som om det bare er snakk om innsett av en Faulhabermotor og ingen ombygging av drivverket. Det gjenspeiler seg også på prisen.
Vet ikke om det vil bedre løpeegenskapene utfra problemet med forskjellige tannhjulstørrelser, men hvis NMJ kan levere nye tannhjul, så kan nok en Faulhabermotor være bra tror jeg.
Selv har jeg satt komplette messingdriverk fra SB-Modellbau i to 224 traktorer med meget godt resultat sammen med en ESU Lokpilot V4 og en Loksound micro V4 og en Powerpack i tillegg.
Men det kostet....
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2015 at 16:18
Jeg er slett ikke villig til å rette opp i alle problemer på vegne av leverandør. Mange ganger er det imidlertid enklere å fikse bagatellmessige problemer enn å sende loket inn. Man risikerer ofte transportskader ved forsendelser - og med slike transportskader er ofte et diskusjonstema om hvem som har ansvaret. Derfor avtaler jeg med forhandler om jeg skal utbedre selv - eller sende inn. I slike tilfeller gjelder garanti.
- Tror rekorden var 3 eller 4 reklamasjoner på samme modell? - Det ble bare verre etter hver innsending.

Skd224 har etter det jeg kan vurdere, problemer som jeg ikke selv vil gi meg i kast med å utbedre. Da er valget om man vil levere inn loket og heve kjøpet - eller ta sjansen på at leverandør "rydder opp".
Dette har tatt veldig lang tid med Skd224!- Det som også provoserer meg som kunde, er at man ufortrødent har levert ut lok med samme feil i nye versjoner. Jeg har i min naivitet kjøpt disse i den tro at nye versjoner har fått rettet feilen.

Etter det jeg forstår, er det 2 feil på Skd224. Det ene er at gearingen mellom de 2 aksler er 10% forskjellig og det andre er at tannhjulene sprekker. - At loket har noe for høy gearing for et skiftelok er ikke noen konkret feil for meg.
Slik jeg ser det er forskjellen i utveksling på de 2 akslingene på Skd224 den mest kompliserte feilen å rette opp i. Her trengs det andre komponenter. Det er mange måter å løse dette på. Her får produsenten avgjøre hva som er best.
Det er imidlertid ikke enkelt å sette inn en ekstra tann i et nytt tannhjul med en viss modul og gitt diameter. Da må man se etter spesialløsninger (som f.eks. "caged cog-wheel"). Derfor tror jeg man ikke kan kjøpe et nytt tannhjul som løser problemet et annet sted?
At tannhjul sprekker, betrakter jeg som en produksjonsfeil og ikke konstruksjonsfeil. Det er langt enklere å løse.

Nå har imidlertid NMJ lovet meg at en løsning er på vei ganske snart, så får vi se hva de kommer med?
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2015 at 14:53
Lidelseshistorien for div 224 indikerer at vi er altfor villige til forsøke å fikse problemer på vegne av leverandør. Vi snakker om åpenbare feil i konstruksjonen. Garantien gjelder vel helt til vi går løs på problemet selv...
Selv har jeg opplevd ryddighet og null tull ved reklamasjon. Det er jo heller intet sjokk at lette toakslede lok sliter med strømopptak. Tannhjulsfeilen burde NMJ respondert på umiddelbart. Selv har jeg et eksemplar som går bra men utvekslingen hadde jeg gjerne sett justert noe ned. Vi bør som kjøpegruppe tydeliggjøre våre forventninger mer samlet og her har MJF og MJ-bladet et oppdrag😀
Mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2015 at 10:59
Jeg har akkurat samme problem med min 224 som beskrives her. Loket ble pakket ned etter at jeg ga opp å få det til å kjøre.

Finnes det reservedeler som tannhjul å få på markedet fra andre produsenter?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
thmark View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 20 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thmark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2015 at 13:26
Jeg har problem med min Skd 224 også. Fikk samme svar fra NMJ som deg Bjørn Hall. Har siden purret NMJ for å få litt informasjon om når de nye hjulene kommer og om man blir fulgt opp fra deres side. Forventer å ikke betale for hjulene.
mvh.

Thomas Markovic
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2015 at 09:14
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg kjenner til at NMJ har hatt problem med sprukne tannhjul på Superline-utgavene av Di3 og El14 - men ikke på Skd224.

Det jeg sikter til, er at den ene akselen roterer med ca. 10% forskjellig hastighet i forhold til den andre. Dette gjør at loket alltid spinner når det kjører. Det forbauser meg derfor ikke at slikt kan i lengden føre til tannhjulsbrudd grunnet økt belastning.
Mest trolig er det allikevel at det må være for trang pasning på tannhjulene som på de nevnte Superline-modellene.

Det ene er en direkte feilkonstruksjon og det andre skyldes vel feil i fremstillingen (reklamasjon).


Sprekkproblemet har intet med bruk/ kjøring å gjøre. Tannhjulene tålte ikke at traktorene lå i esken. Og på bakgrunn av hvordan KM uttalte seg da jeg tok opp saken er jeg sikker på at "jeg og mine to" ikke er de eneste som har dette problemet. Men hvor mange Skd 224 med sprukne tannhjul det er vet jeg selvfølgelig ikke. Bare at jeg har problemet på to av to, og fremdeles venter på en løsning.

Bjørn Hall
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2015 at 00:01
Jeg kjenner til at NMJ har hatt problem med sprukne tannhjul på Superline-utgavene av Di3 og El14 - men ikke på Skd224.

Det jeg sikter til, er at den ene akselen roterer med ca. 10% forskjellig hastighet i forhold til den andre. Dette gjør at loket alltid spinner når det kjører. Det forbauser meg derfor ikke at slikt kan i lengden føre til tannhjulsbrudd grunnet økt belastning.
Mest trolig er det allikevel at det må være for trang pasning på tannhjulene som på de nevnte Superline-modellene.

Det ene er en direkte feilkonstruksjon og det andre skyldes vel feil i fremstillingen (reklamasjon).
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2015 at 20:38
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

En annen tråd på forum inspirerte meg til å sjekke status på gearproblemet til Skd224.
Dette er hva Knut på NMJ kunne si om dette i dag:
"Nye hjul til SKD 224 er bestilt og skal komme om ikke alt for lang tid."
Det er i så fall godt nytt - og som sikkert vil bedre salget!
.


Men hvilke gearproblem er det dere snakker om? Det at det er forskjell på antall tenner på tannhjulene på de to akslene, eller det at tannhjulene sprekker?.

Jeg har to traktorer av denne typen, en kjørt ca 4 timer og den andre ca 1 time, og på begge har tannhjulet på drivakselen i motorenden (det lange panseret), sprukket! Dette medførte at den ene bare hoppet og knurret, den andre sto bare å knurret.

Jeg tok opp dette med NMJ 13. november i fjor, og ifølge Knut Moe den 23.januar i år "er disse (nye aksler) bestilt fra leverandør".

Med referanse til en annen aktuell tråd kan jeg jo nevne at jeg pr mail 6. mars, 11 mars, 13.mars, 17. mars og 19. mars forsøkte å få svar på om det var noe nytt om disse erstatningsakslene. For å si det enkelt, jeg venter fremdeles på svar.

Kanskje det kan bli ettårsjubileum av hele saken. Da får jeg i hvert fall en unnskyldning for å ta en liten trøstekonjakker.

Og Knut Moe; Du må gjerne ringe meg å fortelle meg når jeg kan forvente å få erstatningsaksler tilsendt.

Bjørn Hall
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2015 at 18:53
Jeg vet ikke mer enn det jeg har sitert Knut på.

Da dette er en typisk konstruksjonsfeil, så antar jeg at de er gratis.
NMJ har sikkert ikke betalt noe for de i Kina heller? - Jeg hadde ikke vært forbauset om de får hjulene + en slump med penger fra kineserne for å utføre bytte selv? Det ville ta seg dårlig ut om de hadde tatt betaling av kunden for å rette "egne" konstruksjonsfeil?

Forhandleren kan sikkert også bytte omgående? Det skulle ikke ta mer enn 2 minutter dersom det bare er å skifte en aksling.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2015 at 18:32
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

En annen tråd på forum inspirerte meg til å sjekke status på gearproblemet til Skd224.

Dette er hva Knut på NMJ kunne si om dette i dag:

"Nye hjul til SKD 224 er bestilt og skal komme om ikke alt for lang tid."

Det er i så fall godt nytt - og som sikkert vil bedre salget!

Da gjelder det å passe opp leveransen når den kommer, slik at man får byttet til ny utveksling.
Vet ikke om hver forhandler får et antall liggende i butikken, ei heller om det finnes en oversikt hos hver forhandler på hvem som har kjøpt denne modellen? - Trolig ikke dersom det har vært salg over disk?

Kanskje forhandlerne kan planlegge hvordan de vil håndtere dette i forkant? Det blir sikkert "trøkk" når hjulene kommer - og mange blir sikkert skuffet dersom det fort tar slutt hos forhandlerne.


Har NMJ lovet alle nye hjul(som har kjøpt modellen). Eller må kundene kjøpe disse selv?
A matter of life and death
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2015 at 18:05
En annen tråd på forum inspirerte meg til å sjekke status på gearproblemet til Skd224.

Dette er hva Knut på NMJ kunne si om dette i dag:

"Nye hjul til SKD 224 er bestilt og skal komme om ikke alt for lang tid."

Det er i så fall godt nytt - og som sikkert vil bedre salget!

Da gjelder det å passe opp leveransen når den kommer, slik at man får byttet til ny utveksling.
Vet ikke om hver forhandler får et antall liggende i butikken, ei heller om det finnes en oversikt hos hver forhandler på hvem som har kjøpt denne modellen? - Trolig ikke dersom det har vært salg over disk?

Kanskje forhandlerne kan planlegge hvordan de vil håndtere dette i forkant? Det blir sikkert "trøkk" når hjulene kommer - og mange blir sikkert skuffet dersom det fort tar slutt hos forhandlerne.

Edited by Kjell H. - 10 juni 2015 at 18:09
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2014 at 11:39
Jeg har lagt merke til at  Skd 224 som andre TopLine-lok fra NMJ har "rikelig" grease/ fett som tyter ut fra gearkassene og langs hjulakselene. Denne ser også ut til å dekomponere i en slags oljefilm som lekker ut etter man har tørket av all utvendig grease. Det skjer under lagring.

Denne greasen/oljen har lett for å komme i kontakt med innsiden av hjulene - og strømavtakerene.
Sleperne er som på de fleste TopLine-lok tilfeldig justert fra Kina, så det er noe av det første man bør sjekke - desverre!

- Har noen hørt hva NMJ vil foreta seg på gearkassene på allerede leverte Skd 224?
Det har vært helt tyst om dette!

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2014 at 22:50
Originally posted by einjen einjen wrote:

...hjelper stort sett med en sidelengs liten dytt for å få det igang igjen, men det kjører ekstremt ustabilt.
...
For meg høres det ut som om det er strømopptaksblekkene (på innsiden av hjulene) som ikke ligger skikkelig på, eller i alle fall har dårlig kontakt .....
Bjørn Egil
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2014 at 20:27
Hei.

Jeg har også hatt store problemer med min skd 224 fra NMJ.
Fra NMJ fikk jeg det rådet å pusse hjul med rødsprit. Det har jeg nå gjort. Pusset også skinner i samme slengen.
Dette fungerte flott med to roco-lok som jeg også har hatt problemer med i det siste.
skd-224 ble mye bedre (det kjører faktisk), men har fortsatt store problemer.
lyset blinker hele tiden, og innimellom stopper det helt opp.
Det hjelper stort sett med en sidelengs liten dytt for å få det igang igjen, men det kjører ekstremt ustabilt.

Når jeg kikker nærmere på hjulene så ser jeg at det er en slags flekker på hjulene der de hviler mot skinnene. I en annen tråd ble det nevnt dremel og pussing. Har noen prøvd det på skd224?

--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2014 at 10:49
Direkte slepesko vil direkte sette ned trekkraften grunnet redusert adhesjonsvekt. Den er snau nok!
I tillegg påvirker denne rullemotstanden negativt - og er en risiko for at loket skal henge seg opp i vekselgater ol.
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2014 at 20:11
Siden dere opplever at strømopptaket er dårlig, lurer jeg på om det kunne være lurt å sette på ekstra skinneslepesko på slike korte lok med to akslinger.
Tomar Industries lager slike:
https://tomarindustries.com/804.jpg
Men man kan vel lage tilsvarende av fjærblekk?

LGB bruker vel tilsvarende, dog i en større skala.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.