Print Page | Close Window

Skd 224

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7248
Printed Date: 26 april 2024 at 07:50
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Skd 224
Posted By: tso
Subject: Skd 224
Date Posted: 04 november 2012 at 18:16
En Skd 224 ble med meg hjem i går
Så nå forsøker jeg å åpne den for å sette inn dekoder. Har forsøkt så mye som jeg tør nå, men kåpa sitter like godt.

Regner med at det er noen som kan gi en god beskrivelse på åpning, gjerne med bilder så man kan se hvor tapper og fester er.

Trond S.



Replies:
Posted By: Stian
Date Posted: 04 november 2012 at 20:13
Ta å løft i førerhytten, da skal den komme av, pass på ledningene på ene siden....

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 31 januar 2013 at 19:54
Jeg er i all fall ikke dogmatisk    Selv om forbildet egentlig er sent 50 tall - tidlig 60 tall, ble fristelsen for stor da jeg fant en rød Skd 224 på salg hos salgsavdelingen til NJK i kveld. Men som for de fleste NMJ modeller er informasjon og instruksjon særdeles mangelfull. Vi måtte bla en del i katalogen til NMJ før jeg fant ut at den skulle ha en 8 pins dekoder (ser at dekodervalg er diskutert i en annen tråd). Dernest står det intet om hvordan modellen åpnes for å sette inn dekoderen! Stians råd over hjelper heller ikke mye. Jeg får prøve meg forsiktig frem.

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 31 januar 2013 at 21:02
Etter litt plunder og heft fikk jeg åpnet traktoren. Mange skjøre håndtak og rekkverk som kan knekke.



To tapper på siden av huset må løftes forsiktig ut med f eks et tynt skrujern (uten å ripe i resten av modellen). deretter er det å lirke å lure hele kassen opp.

Jeg prøvde en ESU dekoder jeg hadde liggende. Traktoren beveger seg, men jeg får ikke kåpen på plass fordi ledningsbunten stanger i taket. Må nok finne en mundre dekoder.



-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Stian
Date Posted: 31 januar 2013 at 22:08
Min var det null problem å ta av.

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 31 januar 2013 at 22:19

Skd 224 har jeg ikke fått til å gå bra med ESU-dekodere. - Har forsøkt å endre motorparameter men resultatet blir ikke bra. - Samme med Zimo. Normalt er dette svært gode dekodere ellers! - Har digitalisert 5 stk. og alle har i større eller mindre grad hatt samme problemer med disse dekodere. Motoren går meget ujamnt med lav hastighet og loket lar seg ikke krypkjøre men "hopper i fart".

Som tidligere sagt, er den beste dekoderen jeg har forsøkt til Skd 224 en Kühn T145. En av de jeg digitaliserte fikk jeg også brukbart resultat med en Digitrax, andre ikke.
 
For å få plass til dekoder i loket måtte jeg korte inn ledningene. Dersom du også snur plugget ut fra det som vises på bildet og samtidig fjerner strekkavlastningen (hullet som ledningene går igjennom på pluggen) så er det grei plass til å la en dekoder ligge opp på snekkedrevet. Da kan ledningene også samles slik at de går gjennom den slissen som er i lokkåpen.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 24 juni 2013 at 17:18
Nå har jeg funnet en ny dekoder som synes å oppføre seg ganske bra i dette loket. Det er en Uhlenbrock 76520. - Vet ikke om de er ute av produksjon da jeg kjøpte noen rimelig hos Uhlenbrock på Dortmundmessen i år?
Dette er forøvrig en multiprotokolldekoder, så den passer også for Märklin Motorola.
 
Det kan sikkert være et alternativ til Kühn som jeg har oppfattet er vanskelig å skaffe her hjemme?
 
- Forøvrig har jeg siden sist også prøvet en ESU LP4.0 uten at den ga bra resultat.
 
Sjekk den aksielle klaringen på snekkedrevet i Skd 224. Den er i overkant "romslig" - og det går på bekostning av kjøreegenskaper. Jeg måtte sette inn 2 ekstra skiver på en av mine for at det skulle bli "tight" nok. - Ellers starter loket med et lite rykk når man endrer kjøreretning.


Posted By: halvors
Date Posted: 25 juni 2013 at 23:57
Jeg sliter også litt med å få mine to 224 til å gå ordentlig, og utenom dekoderproblematikken er det et par andre ting som jeg lurer på:
  • Hjulene er brunerte, også på baksiden hvor strømopptaket ligger an. Hvordan kan dette påvirke strømopptaket, og dermed gangen? Jeg legger merke til at det er mye blinking i lyset når lokene kjører, med rensede spor og hjul. Faktisk rett ut av eska...
  • Så vidt jeg kan se er det to forskjellige tannhjul på de to drivakslene, et med 10 tenner (bak) og et med 11 tenner (foran, nærmest motoren). Det ser ut til at det ene da går "en tann" fortere enn det andre per omdreining. Kan dette ha innvirkning på gangegenskapene? Eller er det hele så "slarkete" at det ikke spiller noen rolle.

Ellers er jo ikke vekta den store, og det kan jo også ha innvirkning på strømopptaket.

Begge lokene har så langt Zimo dekodere, men jeg planlegger å skifte, sannsynligvis til Digitrax...
 
Hilsen Halvor


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 26 juni 2013 at 20:04
Det var interesant, Halvor! - Har ikke oppdaget at det manglet en tann!
Hastigheten på de 2 akslingene vil da være ca.10% lavere på ene akslingen - og det må kompenseres med sluring.
Har lurt litt på om dette er en tilfeldig feil - eller om det er bevisst gjort av konstruktøren? - Eneste "gode årsak" jeg kan tenke meg til at det er slik, må være at slik sluring vil rense hjulene og sikre strømopptak?
 
-Lurer litt på hva NMJ sier om det - og hva de har tenkt å gjøre med det?
 
 
Har sjekket mine lok - og alle jeg har sjekket er like dine. Tror også at dersom man har 2 (eller et like antall lok) kan bytte ene akslingen mellom lokene? De lok som da får 2 akslinger med 10 tenner vil ha noe stor glepp der et lite tannhjul monteres - og likeså blir det noe trangt om man setter in akslingen med 11 tenner der det er beregnet 10.
 
Tror beste mulighet for NMJ er å levere ny aksling med 11 tenner og noe redusert diameter?
- Ellers er en mulighet å bytte ut nest siste tannhjul  med et dobbelttannhjul som sørger for rett gearing (1 tann i forskjell) samt forskyve siste tannhjulet på akselen slik at det kommer rett i inngrep?
 
-Ellers er jeg enig i at gearkassen (til tross for metallakslinger på mellomhjul) er slarket. Det er hele 2 mm. sideslakk på hvert tannhjul, slik at det er bare så vidt de er i inngrep om nabohjul står i motsatt posisjon.
 
Har studert litt på dekodervalg. Den Uhlenbrock som jeg var ganske fornøyd med, har en temmelig primitiv form for EMF og ikke PID-reguleringsalgoritme. - Kanskje det er det som skal til?
Jeg er ikke særlig fornøyd med Digitrax i dette loket, så disse kommer på 4.plass av de jeg har prøvd etter Kühn, Uhlenbrock og Lenz.
Jeg prøvde også en Lenz Gold. Den ga for høy fart på laveste kjøretrinn og CV#2=1. - Ellers regulerte den bra.
 
 


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 11 juli 2013 at 17:18
Har forsøkt å sjekke hva NMJ har tenkt å gjøre med dette?
Først-og-fremt er de forundret over at dette ikke er oppdaget tidligere! Den siste prototypen hadde visstnok likt antall tenner på begge akslinger - og hva som har skjedd på produksjonsutgaven er derfor temmelig uforståelig. De tar derfor en "runde med Kina" for å kartlegge hva som har hendt - og å finne en løsning på dette problemet.
Det kan ta noe tid!
 
Vi får bare purre opp løsningen på dette problemet til høsten.
 
 


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 03 november 2013 at 10:33
Som en oppfølger på gearproblemet:
 
Hadde en samtale med Finn hos NMJ på Stavernmessen. - Han var forundret over dette - og trodde ikke helt det var mulig? Derfor hadde han tydeligvis ikke gjort noe med saken til nå. Han hadde heller ikke selv verifisert at ene akslingen går ca. 10% fortere enn den andre.
Han hadde konstatert at krypkjøringsegenskapene på Skd 224 ikke var av de beste - men hadde heller ikke gått videre med å finne årsakene.
 
Mht. løsning for leverte modeller, diskuterte vi en løsning med et "spesialtannhjul" med 11 tenner og diameter som det opprinnelige med 10 tenner. Dette kan støpes som 2 deler og han fikk med en skisse til løsning.
Dersom han skal lage flere utgaver av Skd 224 i Kina, kan han få produsert ekstra slike nye tannhjul - eller komplette akslinger med drev til allerede leverte modeller. Slike kan byttes ut hos forhandleren (eller man kan gjøre det selv) i løpet av minuttet.
 
Lekse:
Når kun undertegnede har reklamert på forholdet, blir dette kanskje ikke prioritert tilstrekkelig? - Kanskje er det nødvendig med "en storm av protester" før noe blir gjort?


Posted By: Wickerman
Date Posted: 03 november 2013 at 13:56
Man kan ikke selge et produkt som ikke fungerer. Og forhandlere bør kanskje heller ikke selge det, hvis ikke det lar seg ordne.
 
Hørt at det har vært problemer med lokene til Esu også. Og på Class 77 også(dekoder som tok kvelden). Så da er jeg spent om CD66 til over 3000kr også går uten problemer. Har ikke noen 224 i samligen. Men har vært på tanken å kjøpe en. Men hvis de ikke funker på grunn av tannhjul så er det kanskje greit å stå over.


-------------
A matter of life and death


Posted By: halvors
Date Posted: 03 november 2013 at 17:44
Jeg er vel ikke sikker på om forskjell i tannhjul og derav følgende hastighetsforskjell på de to akslene er hovedårsaken til at loket går dårlig.
Det ser ut til at strømopptaket er under pari (lysene blinker i ett), noe som sannsynligvis har andre årsaker. Nå er strømopptaket ganske enkelt laget, og burde fungere. Men hva med brunerte hjul? Etter en stund ser det ut til at det blir spor i bruneringen fra strømopptaket, og loket går i alle fall ikke bedre av den grunn Unhappy.
 
Jeg er også usikker på koplingene til dekoder, evt. printkortet, på to helt forskjellige dekodere (Zimo og Lenz) har jeg hatt problemer med at loket plutselig stopper helt å gå et øyeblikk, selv om det "må" ha strøm (dvs. gjentatte bevegelser over sporet får ikke liv i det igjen). For så å starte igjen som om ingenting var skjedd...
 
Hilsen Halvor


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 03 november 2013 at 20:25
Originally posted by halvors halvors wrote:

Jeg er vel ikke sikker på om forskjell i tannhjul og derav følgende hastighetsforskjell på de to akslene er hovedårsaken til at loket går dårlig.....
 
Jeg er temmelig sikker på at dette er en medvirkende årsak og ikke hele årsaken til at loket går dårlig.
På rullebukk, synes jeg imidlertid loket gikk mye bedre mht. krypkjøring - Da spiller denne feilen i utveksling ingen rolle!
 
Jeg fikk som tidligere sagt best resultat med Kühn og noen gamle Uhlenbrock-dekodere. Disse fra Uhlenbrock har for øvrig ikke den mest avansere EMF-styringen (bedømt ut fra CV-parameter som påvirker innstilling av EMF-reguleringen).
Derfor er det noe underlig at ingen har fått akseptabelt resultat med f.eks. Zimo og ESU-dekodere som sikkert kunne settes opp slik at denne spinningen kunne vært kompensert for?
 
Problemet du nevner Halvor med strømopptak og brunering av hjul har jeg foreløpig ikke merket på mine lok (som heller ikke er så mye kjørt). Jeg justerer (strammer opp) strømavtakerene på alle NMJ-lok av erfaring av at disse er temmelig tilfeldig justert i Kina. Det kan ha noe å si for dårlig strømopptak?
- Ellers er, som du sier, brunering ofte et problem! (Ref. Heljan Di3). Her er det sikkert mulig å bytte hjulskiver (og samtidig få RP25 for de som liker det).
Problemet du nevner om motoren som stopper med forskjellige dekodere montert i loket og strømopptak kontrollert, kan være olje på kommutatoren i motoren? Det er ikke lett å sjekke uten å åpne den.


Posted By: Wickerman
Date Posted: 03 november 2013 at 20:30
Og jeg trudde en produsent tok stikkprøver av modellene, for å sjekke kvaliteten. Ved å test kjøre de på en bane, ikke bare sjekke at detaljene er ok.

-------------
A matter of life and death


Posted By: halvors
Date Posted: 04 januar 2014 at 14:20
Nå har jeg gjort noen flere eksperimenter med Skd224 fra NMJ. Det var ganske åpenbart fra starten at trekkraften er for dårlig, dvs. at loket spinner ved relativt lav belastning. Jeg fant derfor ut at jeg ville kjøre med to lok fast sammenkoplet, og dermed forbedre både trekkraften og strømopptaket. Håpte jeg .

To like Lenz Standard+ dekodere ble installert, de passet akkurat inn i "rommet" øverst under panseret foran. Så tenkte jeg (i min villfarelse?) at ved å dette begge til samme adresse, og med alle andre dekoder-parametre like, så skulle begge lokene kunne kjøre greit sammen. Man kan jo drømme .

Det ene loket rykket og gikk, og det andre spant i et forsøk på å holde det første i gang. I det hele tatt en veldig dårlig løsning.

Så trakk jeg ut ledninger fra strømopptaket i begge lokene, og koplet dem sammen for å forbedre strømopptaket fra to til fire aksler. Selv da gikk lokene forskjellig, og det virket som om de to lokene fikk datapakkene fra DCC til forskjellig tid, dvs. at hastighetsendringer ikke ble oppfattet samtidig. Verre var det at jeg mistet kontrollen over lokene slik at de ikke leste nye datapakker i det hele tatt i perioder.

Så endret jeg adressene til to forskjellige, og da fungerte tingene meget bedre. Ved å sette opp en "consist"-adresse for begge lokene kan jeg nå kjøre de sammen med en FRED.

Strømopptaket er vesentlig bedre, men det hender fortsatt at lokene oppfatter kommandoer forskjellig. Trekkraften er imidlertid vesentlig bedre .

Men jeg sitter igjen med en masse spørsmål, som for eksempel:

    - Er det en grunn til at to lok med samme adresse ikke kan fungerer på samme anlegg? Selv når de ikke er fast sammenkoplet...
    - Det virker som om det dårlige strømopptaket forstyrrer datapakkene fra sporet slik at kommandoene ikke mottas av dekoderen...?
    - Er det normalt at det oppstår en (merkbar) forsinkelse på kommandoene ved bruk av Consist? Jeg har aldri forsøkt dette før, men er overrasket over tiden det tar fra en kommando på kjørekontrollen til loket faktisk oppfatter den.
    - Er det normalt at kjørekontrollen som styrer en Consist-adresse ikke kan styre funksjoner i loket? Jeg må for eksempel tenne og slukke lys på kontroll tilegnet den originale adressen for hvert lok.
    - Det virker av og til som om dekoderne i de to lokene reagerer forskjellig på både kommandoer (endring av hastighet) og strømbrudd (dårlig kontakt). Kan det være forskjell på "elektronikken" i lokene, evt. feil på et av dem, eller kan det skyldes dekoderne.


Jeg har i alle fall fått til et "dobbelt-lok" som fungerer rimelig greit, selv om jeg ikke stoler helt på det enda .

Synspunkter og forslag til andre forbedringer mottas gjerne.

Hilsen Halvor


Posted By: Kait
Date Posted: 04 januar 2014 at 16:33
Hei,

Jeg har aldri opplevd forsinkelser ved bruk av consist med inntil 4 lok (på NCE) eller med å bruke samme adresse på flere lok sammen. Det som kan gi problemer i en consist er bruk av lastregulering i dekoderne.

Gitt at du bruker 'advanced consisting' så kan du bruke CV 21/22 til å programmere hvordan funksjonene skal fungere i en consist.

Du kan finne en god del info om dette her:
http://tonystrains.com/technews/config-consist-lighting-easy.htm" rel="nofollow - Configuring Consist Functions and Lighting Operations Made Easy

Kan hende at det blir kluss om du har en kontroll som er koblet til consist adressen og en til lokadressen inne samtidig.

Kai



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 04 januar 2014 at 16:33
Jeg skal prøve å svare deg, Halvor - uten å være skråsikker på dette...?

To lok med samme adresse på samme anlegg/sentral skulle gå like greit som hvilket som helst to andre lok med forskjellige adresser. Sentralen sender kun en kommando pr. adresse - og hvor mange dekodere som lytter til/adlyder denne kommando er likegyldig.

Strømopptaket spiller en vesentlig rolle mht. å effektuere kommandoen. - Er det litt dårlig strømopptak når en slik kommando blir sendt, vil kanskje dekoderen ikke oppfatte at den er adressert til denne dekoder. Dekodere "lever" litt på kondensatorer i dekoderen, så den behøver ikke restarte ved alle kontaktproblem.
Dekodere som ikke oppfatter adressen fortsetter ufortrødent videre til neste gang den blir adressert.
De fleste sentraler oppdaterer kommandoene syklisk - men dette er en parameter som kan oppheves/endres dersom det er i bruk mange adresser på et anlegg for at ikke responstiden skal bli for lang. - Mener at noen sentraler setter dette automatisk ut fra hvor mange adresser som er i bruk? Derfor bør man kanskje slette lok som ikke kjører på anlegget? Sjekk manualen for sentralen - og det kan være at denne info er "godt gjemt" eller temmelig kryptisk forklart?
- Således kan en kommando enten bli fullstendig "oversett" til man gir en ny kommando/endring eller blir effektuert først etter sentralen har gjort en full syklus. Det kan ta ca. 1 sek. om det er mange lok som skal adresseres.

Jeg trodde at consistadresse ble satt i dekoderen? Da "kobler" den midlertidig ut sitt spesifikke adressevalg og får tildelt en ny adresse av sentralen. Det blir da som om to lok i consist har samme adresse. Igjen er eventuelle "ulikheter" i respons knyttet til strømopptak.
Hvordan sentralene sender ut adresser i consist, tror jeg kan variere fra sentral til sentral?

Avanserte dekodere kan programmeres spesielt for funksjoner i consist-mode. Dette gjelder f.eks. lyssetting som da er annerledes i consist enn i "normal" mode. Her må man bare lese bruksanvisningen for dekoderen.

At dekoderene reagerer forskjellig, har jeg selv erfart! Jeg forsøkte for noen år siden å digitalisere en BM88 (Superline) med 3 dekodere - en i hver del. Dette gikk ikke bra! Jeg endte opp med å bygge om strømforsyningen i settet, slik at jeg kunne kjøre begge motorer med samme dekoder og kun ha funksjonsdekoder i 2 seksjoner. Alle dekoderene har samme adresse. Jeg ser nå at når jeg tenner innvendig lys, så kommer lyset på ulikt i de 3 seksjonene - omtrent som om man skulle betjene 3 separate brytere. (- her synes jeg at denne effekten er fin!)


Posted By: KnuT
Date Posted: 04 januar 2014 at 20:11
Siden dere opplever at strømopptaket er dårlig, lurer jeg på om det kunne være lurt å sette på ekstra skinneslepesko på slike korte lok med to akslinger.
Tomar Industries lager slike:
http://tomarindustries.com/804.jpg" rel="nofollow - https://tomarindustries.com/804.jpg
Men man kan vel lage tilsvarende av fjærblekk?

LGB bruker vel tilsvarende, dog i en større skala.


-------------
hilsen KnuT

mvh

KnuT

http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 05 januar 2014 at 10:49
Direkte slepesko vil direkte sette ned trekkraften grunnet redusert adhesjonsvekt. Den er snau nok!
I tillegg påvirker denne rullemotstanden negativt - og er en risiko for at loket skal henge seg opp i vekselgater ol.


Posted By: einjen
Date Posted: 15 januar 2014 at 20:27
Hei.

Jeg har også hatt store problemer med min skd 224 fra NMJ.
Fra NMJ fikk jeg det rådet å pusse hjul med rødsprit. Det har jeg nå gjort. Pusset også skinner i samme slengen.
Dette fungerte flott med to roco-lok som jeg også har hatt problemer med i det siste.
skd-224 ble mye bedre (det kjører faktisk), men har fortsatt store problemer.
lyset blinker hele tiden, og innimellom stopper det helt opp.
Det hjelper stort sett med en sidelengs liten dytt for å få det igang igjen, men det kjører ekstremt ustabilt.

Når jeg kikker nærmere på hjulene så ser jeg at det er en slags flekker på hjulene der de hviler mot skinnene. I en annen tråd ble det nevnt dremel og pussing. Har noen prøvd det på skd224?



-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 15 januar 2014 at 22:50
Originally posted by einjen einjen wrote:

...hjelper stort sett med en sidelengs liten dytt for å få det igang igjen, men det kjører ekstremt ustabilt.
...
For meg høres det ut som om det er strømopptaksblekkene (på innsiden av hjulene) som ikke ligger skikkelig på, eller i alle fall har dårlig kontakt .....


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 16 januar 2014 at 11:39
Jeg har lagt merke til at  Skd 224 som andre TopLine-lok fra NMJ har "rikelig" grease/ fett som tyter ut fra gearkassene og langs hjulakselene. Denne ser også ut til å dekomponere i en slags oljefilm som lekker ut etter man har tørket av all utvendig grease. Det skjer under lagring.

Denne greasen/oljen har lett for å komme i kontakt med innsiden av hjulene - og strømavtakerene.
Sleperne er som på de fleste TopLine-lok tilfeldig justert fra Kina, så det er noe av det første man bør sjekke - desverre!

- Har noen hørt hva NMJ vil foreta seg på gearkassene på allerede leverte Skd 224?
Det har vært helt tyst om dette!



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 10 juni 2015 at 18:05
En annen tråd på forum inspirerte meg til å sjekke status på gearproblemet til Skd224.

Dette er hva Knut på NMJ kunne si om dette i dag:

"Nye hjul til SKD 224 er bestilt og skal komme om ikke alt for lang tid."

Det er i så fall godt nytt - og som sikkert vil bedre salget!

Da gjelder det å passe opp leveransen når den kommer, slik at man får byttet til ny utveksling.
Vet ikke om hver forhandler får et antall liggende i butikken, ei heller om det finnes en oversikt hos hver forhandler på hvem som har kjøpt denne modellen? - Trolig ikke dersom det har vært salg over disk?

Kanskje forhandlerne kan planlegge hvordan de vil håndtere dette i forkant? Det blir sikkert "trøkk" når hjulene kommer - og mange blir sikkert skuffet dersom det fort tar slutt hos forhandlerne.


Posted By: Wickerman
Date Posted: 10 juni 2015 at 18:32
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

En annen tråd på forum inspirerte meg til å sjekke status på gearproblemet til Skd224.

Dette er hva Knut på NMJ kunne si om dette i dag:

"Nye hjul til SKD 224 er bestilt og skal komme om ikke alt for lang tid."

Det er i så fall godt nytt - og som sikkert vil bedre salget!

Da gjelder det å passe opp leveransen når den kommer, slik at man får byttet til ny utveksling.
Vet ikke om hver forhandler får et antall liggende i butikken, ei heller om det finnes en oversikt hos hver forhandler på hvem som har kjøpt denne modellen? - Trolig ikke dersom det har vært salg over disk?

Kanskje forhandlerne kan planlegge hvordan de vil håndtere dette i forkant? Det blir sikkert "trøkk" når hjulene kommer - og mange blir sikkert skuffet dersom det fort tar slutt hos forhandlerne.


Har NMJ lovet alle nye hjul(som har kjøpt modellen). Eller må kundene kjøpe disse selv?

-------------
A matter of life and death


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 10 juni 2015 at 18:53
Jeg vet ikke mer enn det jeg har sitert Knut på.

Da dette er en typisk konstruksjonsfeil, så antar jeg at de er gratis.
NMJ har sikkert ikke betalt noe for de i Kina heller? - Jeg hadde ikke vært forbauset om de får hjulene + en slump med penger fra kineserne for å utføre bytte selv? Det ville ta seg dårlig ut om de hadde tatt betaling av kunden for å rette "egne" konstruksjonsfeil?

Forhandleren kan sikkert også bytte omgående? Det skulle ikke ta mer enn 2 minutter dersom det bare er å skifte en aksling.


Posted By: Bhal
Date Posted: 10 juni 2015 at 20:38
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

En annen tråd på forum inspirerte meg til å sjekke status på gearproblemet til Skd224.
Dette er hva Knut på NMJ kunne si om dette i dag:
"Nye hjul til SKD 224 er bestilt og skal komme om ikke alt for lang tid."
Det er i så fall godt nytt - og som sikkert vil bedre salget!
.


Men hvilke gearproblem er det dere snakker om? Det at det er forskjell på antall tenner på tannhjulene på de to akslene, eller det at tannhjulene sprekker?.

Jeg har to traktorer av denne typen, en kjørt ca 4 timer og den andre ca 1 time, og på begge har tannhjulet på drivakselen i motorenden (det lange panseret), sprukket! Dette medførte at den ene bare hoppet og knurret, den andre sto bare å knurret.

Jeg tok opp dette med NMJ 13. november i fjor, og ifølge Knut Moe den 23.januar i år "er disse (nye aksler) bestilt fra leverandør".

Med referanse til en annen aktuell tråd kan jeg jo nevne at jeg pr mail 6. mars, 11 mars, 13.mars, 17. mars og 19. mars forsøkte å få svar på om det var noe nytt om disse erstatningsakslene. For å si det enkelt, jeg venter fremdeles på svar.

Kanskje det kan bli ettårsjubileum av hele saken. Da får jeg i hvert fall en unnskyldning for å ta en liten trøstekonjakker.

Og Knut Moe; Du må gjerne ringe meg å fortelle meg når jeg kan forvente å få erstatningsaksler tilsendt.

Bjørn Hall


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 11 juni 2015 at 00:01
Jeg kjenner til at NMJ har hatt problem med sprukne tannhjul på Superline-utgavene av Di3 og El14 - men ikke på Skd224.

Det jeg sikter til, er at den ene akselen roterer med ca. 10% forskjellig hastighet i forhold til den andre. Dette gjør at loket alltid spinner når det kjører. Det forbauser meg derfor ikke at slikt kan i lengden føre til tannhjulsbrudd grunnet økt belastning.
Mest trolig er det allikevel at det må være for trang pasning på tannhjulene som på de nevnte Superline-modellene.

Det ene er en direkte feilkonstruksjon og det andre skyldes vel feil i fremstillingen (reklamasjon).


Posted By: Bhal
Date Posted: 11 juni 2015 at 09:14
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg kjenner til at NMJ har hatt problem med sprukne tannhjul på Superline-utgavene av Di3 og El14 - men ikke på Skd224.

Det jeg sikter til, er at den ene akselen roterer med ca. 10% forskjellig hastighet i forhold til den andre. Dette gjør at loket alltid spinner når det kjører. Det forbauser meg derfor ikke at slikt kan i lengden føre til tannhjulsbrudd grunnet økt belastning.
Mest trolig er det allikevel at det må være for trang pasning på tannhjulene som på de nevnte Superline-modellene.

Det ene er en direkte feilkonstruksjon og det andre skyldes vel feil i fremstillingen (reklamasjon).


Sprekkproblemet har intet med bruk/ kjøring å gjøre. Tannhjulene tålte ikke at traktorene lå i esken. Og på bakgrunn av hvordan KM uttalte seg da jeg tok opp saken er jeg sikker på at "jeg og mine to" ikke er de eneste som har dette problemet. Men hvor mange Skd 224 med sprukne tannhjul det er vet jeg selvfølgelig ikke. Bare at jeg har problemet på to av to, og fremdeles venter på en løsning.

Bjørn Hall


Posted By: thmark
Date Posted: 25 juni 2015 at 13:26
Jeg har problem med min Skd 224 også. Fikk samme svar fra NMJ som deg Bjørn Hall. Har siden purret NMJ for å få litt informasjon om når de nye hjulene kommer og om man blir fulgt opp fra deres side. Forventer å ikke betale for hjulene.

-------------
mvh.

Thomas Markovic


Posted By: Pelle
Date Posted: 11 juli 2015 at 10:59
Jeg har akkurat samme problem med min 224 som beskrives her. Loket ble pakket ned etter at jeg ga opp å få det til å kjøre.

Finnes det reservedeler som tannhjul å få på markedet fra andre produsenter?

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Arne Lie
Date Posted: 11 juli 2015 at 14:53
Lidelseshistorien for div 224 indikerer at vi er altfor villige til forsøke å fikse problemer på vegne av leverandør. Vi snakker om åpenbare feil i konstruksjonen. Garantien gjelder vel helt til vi går løs på problemet selv...
Selv har jeg opplevd ryddighet og null tull ved reklamasjon. Det er jo heller intet sjokk at lette toakslede lok sliter med strømopptak. Tannhjulsfeilen burde NMJ respondert på umiddelbart. Selv har jeg et eksemplar som går bra men utvekslingen hadde jeg gjerne sett justert noe ned. Vi bør som kjøpegruppe tydeliggjøre våre forventninger mer samlet og her har MJF og MJ-bladet et oppdrag😀
Mvh
Arne L

-------------
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 11 juli 2015 at 16:18
Jeg er slett ikke villig til å rette opp i alle problemer på vegne av leverandør. Mange ganger er det imidlertid enklere å fikse bagatellmessige problemer enn å sende loket inn. Man risikerer ofte transportskader ved forsendelser - og med slike transportskader er ofte et diskusjonstema om hvem som har ansvaret. Derfor avtaler jeg med forhandler om jeg skal utbedre selv - eller sende inn. I slike tilfeller gjelder garanti.
- Tror rekorden var 3 eller 4 reklamasjoner på samme modell? - Det ble bare verre etter hver innsending.

Skd224 har etter det jeg kan vurdere, problemer som jeg ikke selv vil gi meg i kast med å utbedre. Da er valget om man vil levere inn loket og heve kjøpet - eller ta sjansen på at leverandør "rydder opp".
Dette har tatt veldig lang tid med Skd224!- Det som også provoserer meg som kunde, er at man ufortrødent har levert ut lok med samme feil i nye versjoner. Jeg har i min naivitet kjøpt disse i den tro at nye versjoner har fått rettet feilen.

Etter det jeg forstår, er det 2 feil på Skd224. Det ene er at gearingen mellom de 2 aksler er 10% forskjellig og det andre er at tannhjulene sprekker. - At loket har noe for høy gearing for et skiftelok er ikke noen konkret feil for meg.
Slik jeg ser det er forskjellen i utveksling på de 2 akslingene på Skd224 den mest kompliserte feilen å rette opp i. Her trengs det andre komponenter. Det er mange måter å løse dette på. Her får produsenten avgjøre hva som er best.
Det er imidlertid ikke enkelt å sette inn en ekstra tann i et nytt tannhjul med en viss modul og gitt diameter. Da må man se etter spesialløsninger (som f.eks. "caged cog-wheel"). Derfor tror jeg man ikke kan kjøpe et nytt tannhjul som løser problemet et annet sted?
At tannhjul sprekker, betrakter jeg som en produksjonsfeil og ikke konstruksjonsfeil. Det er langt enklere å løse.

Nå har imidlertid NMJ lovet meg at en løsning er på vei ganske snart, så får vi se hva de kommer med?


Posted By: lokomotiv2770
Date Posted: 04 september 2015 at 09:50
Ser at SB modellbau nå har Faulhaberombyggingssett til NMJ Skd 224 som nyhet. Men det virker som om det bare er snakk om innsett av en Faulhabermotor og ingen ombygging av drivverket. Det gjenspeiler seg også på prisen.
Vet ikke om det vil bedre løpeegenskapene utfra problemet med forskjellige tannhjulstørrelser, men hvis NMJ kan levere nye tannhjul, så kan nok en Faulhabermotor være bra tror jeg.
Selv har jeg satt komplette messingdriverk fra SB-Modellbau i to 224 traktorer med meget godt resultat sammen med en ESU Lokpilot V4 og en Loksound micro V4 og en Powerpack i tillegg.
Men det kostet....


Posted By: thmark
Date Posted: 04 september 2015 at 11:10
Vel og bra at det finnes bedre alternativer til drivverk, motor osv. Men feilen med Skd 224 håper jeg NMJ tar seriøst og ordner opp i. Det er vel cirka 3 år siden modellen kom eller noe slikt? Er det noen her som har returnert loket til NMJ og fått tilbake pengene?

-------------
mvh.

Thomas Markovic


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 04 september 2015 at 13:04
Etter det NMJ lovet, så var nye aksler (med forhåpentligvis riktig gearing) på vei fra Kina. De burde være ankommet for lengst ut fra den skiftelige lovnaden jeg fikk før sommeren. Jeg tror fortsatt at dette ikke bare var en bløff for å berolige meg som kunde?

En Faulhaber-motor til det originale drivverk løser ingenting av drivverksproblemene. Originalmotoren er vanskelig å tilpasse til de fleste dekodere men det finnes dekodere som "gjør jobben" - så motorbytte vil kun løse problemet med at flere dekodere kan brukes med godt resultat.
- Jeg synes det vil bli for kostbart å skifte motor - og løser heller "dekoderproblemet" med valg av dekoder som er mye rimeligere og like godt resultat.


Posted By: Bhal
Date Posted: 04 september 2015 at 15:12
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Etter det NMJ lovet, så var nye aksler (med forhåpentligvis riktig gearing) på vei fra Kina. De burde være ankommet for lengst ut fra den skiftelige lovnaden jeg fikk før sommeren. Jeg tror fortsatt at dette ikke bare var en bløff for å berolige meg som kunde?


Men har du fått noen aksler, eller beskjed om at du kan hente dem?

-------------
mvh
Bjørn


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 07 september 2015 at 09:46
Jeg har dessverre "ikke hørt et kvidder" fra NMJ - eller deres leverandør som jeg har kjøpt modellene hos. - Kanskje fordi jeg har presset på i denne saken - og som jeg har fått krystallklar melding om at de ikke har satt pris på!


Posted By: thmark
Date Posted: 07 september 2015 at 15:24
Jeg har heller ikke hørt noe mer fra NMJ dessverre. Kjøpte riktignok direkte av NMJ, men det utgjør ingen forskjell. Produktet har en mangel og selger skal da tilby retting av feilen, ny vare eller heving av kjøpet. Men det er vel slik at selger skal gies anledning til å utbedre feilen, før noe annet er aktuelt. Synes uansett at denne utbedringen tar lang tid å fremskaffe og når det heller ikke blir gitt noe mer informasjon rundt dette blir man usikker. Det er litt kjedelig å måtte "mase" på selger for å få litt oppfølging.

-------------
mvh.

Thomas Markovic


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 07 september 2015 at 16:41
Nå har ikke jeg denne modellen, og jeg må presisere at jeg ikke vet noe om hvor mange som har klaget, hvordan de har klaget og hvor ofte de har klaget.

Mitt generelle inntrykk fra mer enn 30 år i varehandel er imidlertid at både forbrukere og detaljister i alt for stor grad godtar dårlige produkter og dårlig oppfølging fra leverandør/produsent. Veldig mange gidder ikke klage, enten fordi det er mye arbeid, fordi feilen ikke er så stor, fordi varen er relativt billig, eller fordi de regner med at "det ikke nytter allikevel".
Jeg har ikke tall på alle de gangene jeg har klaget til leverandør og fått til svar at "du er den eneste som har klaget på dette", selv om det har vært graverende feil som åpenbart gjelder hele produksjonsserier. Mange ganger har jeg også kommet i kontakt med andre som også har fått beskjed om det de er "de eneste" som har klaget. For leverandør/produsent er dette selvfølgelig et forsøk på å komme billig ut av problemet, i hvert fall på kort sikt. En seriefeil kan jo bli kostbar å rette opp, men det betyr jo ikke at forbrukeren skal godta et dårlig og/eller feilkonstruert produkt. Når produktet er i den prisklassen som Skd 224 og det ut fra det som er opplyst her åpenbart er en ren konstruksjonsfeil som gjelder alle de leverte eksemplarene, så skal selvfølgelig leverandøren rette feilen snarest mulig eller returnere hele kjøpesummen.

Jeg har naturlig nok ikke selv vært i kontakt med NMJ om denne saken, men ut fra de tilbakemeldingene som er kommet i dette forum og enkelte andre steder virker det som NMJ opptrer svært arrogant.
Det er en viss mulighet for at de har sett på antall solgte modeller av denne typen i forhold til sin totalomsetning, og funnet at det sannsynlige kundefrafallet på grunn av denne saken vil bli en mindre kostnad enn alt arbeidet og kostnadene ved å få laget nye, korrekte understell til alle som klager.

Skal man godta sånt? Jeg ville plaget dem minst et par ganger i måneden med spørsmål om når det skjer noe i saken, og jeg ville forsøkt å få så mange som mulig av andre misfornøyde kjøpere til å gjøre det samme.


Posted By: Jadahl
Date Posted: 07 september 2015 at 21:48
Jeg har 4 forskjellige av disse SKD'ene. Alle har fått dekoder. Ett har tydelig tannhjulsskade, som NMJ har forsøkt å utbedre en gang. Tikker sykt. Reklamasjon på reparasjonen har jeg ikke fulgt opp. For alle gjelder at de kjører som om fanden er i helene på dem, eller kryper avgårde. Jeg har ikke blitt klok på deres oppførsel; om det kan skyldes bruk av feil tannhjul aner jeg ikke. Kanskje plutselig krypkjøring skyldes at drev nesten låser seg? Har tenkt at det kan være bruk av feil dekodere. Hvis jeg blir spurt, så er jeg misfornøyd med dem som bruksmodell.

-------------
Jadahls Privatbane


Posted By: thmark
Date Posted: 08 september 2015 at 09:28
Jeg har laget en video av loket, som tydelig viser tikke-lyden. Analog kjøring:
https://youtu.be/XntZg6TxH9Y" rel="nofollow - Testkjøring med NMJ Skd 224

-------------
mvh.

Thomas Markovic


Posted By: Pluggen
Date Posted: 08 september 2015 at 15:06
Kanskje det er innebygget skinneskjøtelyd...

Fra spøk til alvor - det er da helt bak mål at ikke NMJ ordner opp i dette. Særlig overfor de som har vært i kontakt med de. Virker som de trenerer hele saken og lykkes godt med det...

'Passion for trains' = kun når de tjener penger på dårlige produkter og slipper "plagsomme" kunder. Dårlig forretningsmoral!

Ikke bra...   


Posted By: Laurenz
Date Posted: 08 september 2015 at 16:37
Min høres lik ut Thomas. På det ene hjulet har tannhjulet sprukket opp. 


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 08 september 2015 at 16:43
Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

Fra spøk til alvor - det er da helt bak mål at ikke NMJ ordner opp i dette. Særlig overfor de som har vært i kontakt med de. Virker som de trenerer hele saken og lykkes godt med det...


Nettopp. Og hvorfor la dem slippe unna med det???? Man må klage, klage, klage - igjen og igjen og igjen. Jo flere som klager, desto bedre.
Hvis noen har denne modellen og er misfornøyd med den, men ikke klager og stadig maser på leverandøren, har de seg selv å takke.

Det er nettopp for sånne tilfeller som dette vi har lovverk om forbrukerkjøp som gir forbrukeren gode rettigheter, men man må hevde sin rett og selv følge lovens bestemmelser. Da stiller man sterkest hvis leverandøren ikke følger lovverket, og det ser det ikke ut til at leverandøren gjør i dette tilfellet.


Posted By: thmark
Date Posted: 14 september 2015 at 11:02
I helga var jeg på Eltåg 100 år arrangementet i Gävle. Der var også NMJ representert. Fikk snakket med dem om problemet med Skd 224. Jeg ønsket å vite når når feilen blir utbedret. Dette kunne ikke Finn Moe svare på. Det ville ta tid å få laget nye akslinger med riktig tannhjul og de jobbet også med nytt printkort med kondensator til modellen. Med andre ord samme svar som jeg har fått tidligere og det ble heller ikke sagt noe om hvor langt man er kommet i prosessen.

-------------
mvh.

Thomas Markovic


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 14 september 2015 at 18:59
Nå begynner jeg å bli passe lei av lovnader og vente på utbedringer fra NMJ!

Har sjekket drevene og funnet ut at de må ha modul 0.4? Det passer med antall tenner og ytre diameter.
Har funnet noen messingtannhjul i den dimensjonen men beregnet for 1,5mm. aksel (mot 2,0 på modellen). Må antakeligvis både bore og brosje opp hullet for å få presset tannhjulet inn på akselen? Forskjell i ytre diameter er rundt 0,4 mm. For å få tilpasset et 11-tenners tannhjul der det originalt står 10 tenner, må jeg nok file 0,2 mm. av tuppen på tennene + i roten av hver tann slik at ikke tannhjulet i inngrep "bunner"?
Håper det går greit mht. tilpassing! Dersom dette er en farbar løsning, vil jeg beskrive nærmere hva jeg har gjort.
Metall er nok langt sterkere enn plast, så jeg tror det skal gå greit? De sprekker heller ikke!

Ville nok helst at NMJ kom med et "caged-cog-wheel" (kanskje i plast)?
Dette mener jeg er eneste fullgode løsning - ellers må alle understell byttes.


Posted By: Jacob
Date Posted: 14 september 2015 at 21:54
Mikroantriebe har tannhjul i de fleste dimensjoner og matrialer (plast, messing) , også M 0,4 med 11 tenner.


http://shop.kkpmo.com/product_info.php?info=p605_gearwheel-pinion-m0-4---11teeth.html

Mvh Knut S Jacobsen


Posted By: TeVe
Date Posted: 14 september 2015 at 23:03
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

.......
Har funnet noen messingtannhjul i den dimensjonen men beregnet for 1,5mm. aksel (mot 2,0 på modellen). Må antakeligvis både bore og brosje opp hullet for å få presset tannhjulet inn på akselen? Forskjell i ytre diameter er rundt 0,4 mm. For å få tilpasset et 11-tenners tannhjul der det originalt står 10 tenner, må jeg nok file 0,2 mm. av tuppen på tennene + i roten av hver tann slik at ikke tannhjulet i inngrep "bunner"?
Håper det går greit mht. tilpassing! Dersom dette er en farbar løsning, vil jeg beskrive nærmere hva jeg har gjort....


Glem det Kjell, vil aldri gå bra.

Nå har ikke jeg Skd214 og jeg forstrår at dette er en konstruksjon med snekke i hver ende av motoren som driver hver sin aksel. Jeg undres storligen over en konstruksjon hvor man anvender 10 tenner på ett av disse og 11 tenner på det andrxe om ikke da også snekkene endres. Om snekkene er like så må dette være en gedigen konstruksjonstabbe. Dette vil simpelthen ikke gå etter læreboka.

Spm blir da:
Er snekkene identiske.
Ligger motoren paralell til skinnen eller er den hevet i den enden som har flere tenner (større diameter)
Er det mellomliggende tannhjul.

Om snekkene er like og motoren ligger paralellt med skinnen er eneste mulighet til å korrigere tabben å endre ett av tannhjulene slik at begge bli like og senke eller heve motoren elledr lagring for mellomtannhjulet i den enden man endrer.

Terje

-------------
Terje V.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 15 september 2015 at 00:15
Skd 224 har kun en snekke. Driften av begge hjul skjer over denne med et antall små tannhjul fra ene drivaksling til den andre. Det er forskjellig antall tenner på disse - men da de overfører kraften/hastigheten "tann-for-tann", så spiller det ingen rolle hvor fort de mellomliggende tannhjulene mellom akslene roterer - bare begge drivaksler har likt antall tenner. Når første tannhjul beveger seg et visst antall tenner, så må siste aksling bevege seg samme antall tenner. Når det er 11 tenner på første aksling og 10 tenner på den andre, så blir forskjellen i rotasjonshastighet ca. 10%.

Det er ingen optimal løsning å file ned tannhjul! Man vil automatisk få et større "glepp" i overføringen. Dette er en "nødløsning" (som kanskje blir permanent, avhengig av resultatet NMJ kommer fram til)!
Ved å skifte tannhjulet, vil en ny aksling lett kunne settes inn om/når den kommer - uten å endre noe annet på drivverket.

Har også sett på om det er mulig "å omplassere" noen av mellomtannhjulene med nye opplagringspunkt. Dette blir for omfattende.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 15 september 2015 at 02:15
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Skd 224 har kun en snekke. Driften av begge hjul skjer over denne med et antall små tannhjul fra ene drivaksling til den andre. [...]

Har også sett på om det er mulig "å omplassere" noen av mellomtannhjulene med nye opplagringspunkt. Dette blir for omfattende.

En løsning kan kanskje være å bytte alle mellomtannhjulene på den ene siden, inklusive snekkedrevet, mens opplagringspunktene beholdes. Det forutsetter imidlertid at det er litt plass rundt tannhjulene.

Om det f.eks er 3 mellomtannhjul, og en går opp fra 10 til 11 tenner på drivhjulet, må diameteren på 1. og 3. mellomtannhjul reduseres litt, mens diameteren på 2. mellomtannhjul og snekkedrevet økes tilsvarende.

Om det  er 2 mellomtannhjul og det ikke lar seg gjøre å redusere diameteren på snekkedrevet tilstrekkelig, kan man heller gå ned fra 11 til 10 tenner på motsatt drivhjul, slik at snekkedrevets diameter kan økes.



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 15 september 2015 at 10:42
Akselen som har kontakt med snekken er drevet av tannhjul som ikke har kontakt med den andre akslingen. Det er således 2 tannhjul som har kontakt med denne akslingen - et som står i kontakt med motor/snekke og ett som overfører kreftene til den andre akslingen. Det er i denne gearkjeden "fadesen" ligger.
Dersom man endrer på diameter/antall tenner på denne akselen, så er det 2 tannhjul som må få endret opplagring. Det aller enkleste, er å beholde dette som det er og konsentrere seg om den andre akslingen. Der ville et nytt opplagringspunkt kunne løse "problemet" - men det spørs om det er plass nok og om et nytt og mindre tannhjul vil være nødvendig?

Så lenge det heller ikke er reserve tannhjul å få tak i til denne modellen (fra 10 til 11 tenner), så ser jeg ikke på dette som noe alternativ. - Uansett "voider" man garantien på denne måten.
Med mitt forsøk er det "bare" å sette inn det originale tannhjulet, så er modellen tilbake til original utførelse.

Har som sagt bestilt 10 tannhjul i messing til overkommelig pris for å prøve.


Posted By: TeVe
Date Posted: 15 september 2015 at 10:52
Svaret ble feil da Kjell beskrev drivkjeden i ett innlegg som kom etter mitt.
Slettet derfor dette innlegget.

Terje


-------------
Terje V.


Posted By: TeVe
Date Posted: 15 september 2015 at 11:02
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Akselen som har kontakt med snekken er drevet av tannhjul som ikke har kontakt med den andre akslingen. Det er således 2 tannhjul som har kontakt med denne akslingen - et som står i kontakt med motor/snekke og ett som overfører kreftene til den andre akslingen. Det er i denne gearkjeden "fadesen" ligger.



Ut fra denne beskrivelse hvor det i mellomlliggende tannhjulkjede ikke er tatt ut kompensasjon i omsetningsforholdet er eneste mulighet å endre siste mellomliggende tannhjul med opplagring eller å endre tannhjulet på siste aksel og flytte oplagring nærmere siste mellomliggende tannhjul.

Terje

-------------
Terje V.


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 15 september 2015 at 11:13
For meg (som riktignok ser problemstillingen helt utenfra...) fremstår det som at produsenten har feilberegnet avstanden mellom den ene hjulakslingen og opplagringspunktet for det nærmeste tannhjulet, at de ikke har oppdaget dette før det var "for sent" og har "løst" problemet med å sette inn et mindre tannhjul på den aktuelle akslingen.
Jeg kan ikke skjønne at det er fysisk mulig å løse dette på en tilfredsstillende måte annet enn ved å flytte opplagringspunktet for enten den aktuelle hjulakselen eller det nærmeste tannhjulet. Det krever enten en svært nøyaktig plugge-bore-operasjon som de færreste har utstyr eller kompetanse til, eller at produsenten leverer nye understell med korrekte opplagringspunkter.

Man kan ikke vente at den enkelte kjøper skal rette opp en slik feilkonstruksjon, det er en helt klar reklamasjonssak. I følge norsk lovverk kan selger/importør/produsent da velge mellom å:
- ta alle eksemplarene i retur og returnere kjøpesummen + kjøpers omkostninger,
- ta alle eksemplarene i retur og sende dem til produsenten for endring eller bytte av understell
- ta alle eksemplarene i retur og foreta ombygging/endring av kompetent personell i Norge.

Alle disse løsningene vil være svært kostbare for importøren. Dette burde vært ordnet øyeblikkelig da feilen ble oppdaget, men det er høyst forståelig at importøren forsøker å vri seg unna ved å trekke ut tiden. Da vil sannsynligvis de fleste kundene gi opp å mase. Det er ekstremt dårlig og dessuten ulovlig kundebehandling, men når man har stor markedsandel og det bare er snakk om en enkelt modell er det sannsynligvis den billigste løsningen for importøren selv om man mister noen kunder - i hvert fall på kort sikt.


Posted By: halvors
Date Posted: 15 september 2015 at 13:54
Nå skal det sies at disse tannhjulene ikke er veldig "fintfølende", så jeg tror at alt snakk om størrelser og opplagring egentlig ikke har så mye å si...

Jeg foretok et kryssbytte på mine to maskiner, og det er tilsynelatende ikke noe problem med hverken å sette en aksel med et mindre tannhjul der hvor det store sto, eller et større tannhjul der hvor det lille sto. Det hele er nokså "slarkete". Om dette kunne ha noen innvirkning på slitasje på lang sikt er en annen sak, det har jeg ikke sjekket.

Jeg valgte å sette akslene tilbake på sin opprinnelige plass, fordi det rent subjektivt sett ikke hadde noen innvirkning på kjøreegenskapene eller strømopptak å ha like tannhjul på begge akslene...

Hilsen Halvor


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 15 september 2015 at 15:28
Jeg sjekket mine lok på rullebukker.
Der kan hjulene rotere med hvilken hastighet de vil - og uten belastning. Nå fikk jeg ellers best krypkjøringsresultat med dekodere med lite avansert EMF, så dette kan ha noe å si. Jeg kom til at loket var mye lettere å ha med å gjøre på rullebukker enn på vanlig skinnegang.
Videre har jeg forsøkt å bytte til "like" tannhjul på et par av lokene. Med et 11-tennes tannhjul i posisjonen til et 10-tenners tannhjul, ville ikke akselen gå langt nok ned til at den nådde opplagringen og ble å hvile på selve tannhjulet. - Motsatt var det med et 10-tenners tannhjul der det var beregnet 11-tenner. Der fikk jeg såpass stort slakk at gearet låste seg. Nå er dette ikke noen presisjonsgearkasser, så det kan sikkert variere mellom eksemplarene?
Ved begge tilfeller der det sto feil tannhjul, så økte støyen.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 15 september 2015 at 16:12
Hvordan oppfører drivverket seg dersom man fjerner et av mellomtannhjulene, slik at det bare blir drift på én aksel? Det er selvsagt ingen ideell løsning, men kanskje bedre enn at akslene roterer med forskjellig hastighet.


Posted By: Bhal
Date Posted: 09 oktober 2015 at 11:38
Originally posted by lokomotiv2770 lokomotiv2770 wrote:

--------- Selv har jeg satt komplette messingdriverk fra SB-Modellbau i to 224 traktorer med meget godt resultat ------Men det kostet....


Har nok ikke fulgt godt nok med i timen så jeg oppdager dette i innlegget dit fra 4. september først nå!
Kan du fortelle meg/oss hvilket SB drivverk du har benyttet (bestillingsnummer). Så får det heller koste.

mvh
Bjørn

-------------
mvh
Bjørn


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 11 oktober 2015 at 15:57
Jeg har ikke oppdaget noen sprukne tannhjul i mine Skd224.
- Er det tannhjulet med 10 eller 11 tenner som sprekker?
- Ville mest tro at tannhjulet med 10 tenner er mest utsatt, da det har temmelig lite materiale der det sitter festet på akselen?

Ellers har jeg fått 11-tenners tannhjul i hus - og få somlet meg til å ta frem dreiebenken. Det er temmelig store festegrader i akselen der tannhjulet skal sitte. Derfor trengte man ikke bore opp i underdimensjon for å få feste for tannhjulet. Man kan bore opp med 2mm. bor direkte. (Kanskje disse store festegradene i akslingen er årsak til at tannhjulet sprekker - dersom det er støpt med presstilpasning for "blank" aksling?)

Tannhjulet jeg har brukt er i messing og kan erstatte direkte det 11-tenners tannhjulet. Det er 0,1 mm. mindre i radius men modul 0,4 som de andre tannhjulene. Jeg så at det 11-tenners originaltannhjulet hadde trang tilpasning - og dette løses ved å bytte det. Således reduseres motstanden i drivverket.

Jeg forsøkte også å modifisere ett tannhjul for å plassere det der 10-tenners tannhjulet sitter. Dette er ingen fullgod metode - men bedre enn originalen!
Det man da må gjøre, er å dreie ned diameteren 0,2-0,3 mm. Samtidig må man frese/file opp i bunnen av hver tann. Denne filing bør være litt bredere enn hver tann og dypere slik at motstående plasttannhjul passer inn uten modifisering. Man får da tennene på messigtannhjulet til å se ut som et "modified caged cogwheel" med en rund sirkel og plass for motstående tannhjul til "å snu" uten det blir ujamn drift.

Har forsøkt dette på en av traktorene mine. Den dekoderen jeg har brukt (Kühn)var da satt til min hastighet (CV#2=1). Det ga en min. hastighet på ca. 1 cm./sek.

Det tannhjulet jeg kjøpte var fra http://www.lemo-solar.de/shop/zahnraeder_m05.php" rel="nofollow - Lemo Solar og heter ZR31. Hvert enkelt tannhjul kan da deles i 2 tannhjul da det ellers er for bredt.


Posted By: Bhal
Date Posted: 12 oktober 2015 at 13:35
Begge tannhjulene, både det med 11 og det med 10 sprekker.

-------------
mvh
Bjørn


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 12 oktober 2015 at 14:08
Når plast sprekker på denne måten, må jeg tenke på hvor stort svinn det var i slikt materiale i "gamle dager" (= plastens barndom).
Kan det være at det er noen som har "spart" på svinn-dempende ingredienser under produksjonen?


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 12 oktober 2015 at 14:35
Det er mye som kan påvirke slik plast - blant annet fett og olje.

Jeg tror ikke at man har spart på "svinn-dempende ingredienser under produksjonen" men har heller feilberegnet krympefaktoren og de relativt grove festesporene i metallakselen. Dersom disse sporene ikke skjærer seg inn i plasten som beregnet, kan tilpasningen bli for stram over tid, slik at tannhjulet sprekker.

Ikke alle typer plast tåler smøremidler/olje heller - men da bruker de ofte å utvide seg. Det er nettopp det som er poenget med oljebestandige plastkabler.


Posted By: Per Einar Orebe
Date Posted: 26 oktober 2015 at 08:31
Nå har jeg også opplevet samme problem på en NMJ El 17. En boggi uten drift - etter at modellen er blitt sudd opp-ned. Før det så hakka og gikk den - ikke spesiellt godt. Har NMJ kommet seg opp på service, eller lønner det seg å søke tannhjul hos andre levrandører og mekke selv? El 17 er jo noen år nå og har så langt vært en sikker arbeidshest, men ikke nå lenger.

Jeg har ennå ikke splitta gearet, så jag kan ikke si hvilket hjul som er gått, men snekkeskruen ser ut til å rotere som den skal - sett utenfra.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 26 oktober 2015 at 10:20
Jeg kan ikke svare konkret mht. El17 hva som er galt. - Imidlertid synes jeg at konstruksjonen av gearkassen for den første serien NMJ laget var mye bedre. "Problemet" var at den krevde stor presisjon under fremstilling og ikke minst montering. Derfor var det mange reklamasjoner. Man forenklet konstruksjonen med kanskje 1/4 av de deler som er i den første serien (bland annet sløyfet de individuell opplagring i metall av hver aksel og tannhjul) og kalte dette en "forberdring" - kanskje fordi den var enklere å montere og ikke samme krav til presisjon? Dessuten gikk man fra klokkeankermotor ("Faulhaber") til en "vanlig" motor.

Det ser ut til at små plasttannhjul og snekker som er presset på akselen har en tendens til å sprekke over tid? Det er i så fall ikke første gangen dette skjer for NMJ. Da har de erstattet en del av disse tannhjulene med metall.
Finner du et egnet metalltannhjul og NMJ fortsatt bruker plast, vil jeg heller anbefale det.
Man kan alltid høre med NMJ om de har reservedeler - og da gjerne forbedret som de lagde til El14 Superline?


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 26 oktober 2015 at 10:54
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det ser ut til at små plasttannhjul og snekker som er presset på akselen har en tendens til å sprekke over tid?

Det kan nok stemme. Jeg har sett det i flere andre sammenhenger også (bl.a. datoanvisere og symaskiner). Noen av disse tannhjulene var heller ikke spesielt små, men "akselen" var en innpresset messingbøssing som fungerte som glidelager. Jeg mistenker temperaturendringer som en medvirkende faktor, og at forholdet mellom diameter og godstykkelse kan være viktig. Utformingen av tennene kan jo også bety en del, ved feil form kan mellomrommet virke som bruddanvisning. Dessuten er det jo kjent at plast kan deformeres over til, avhengig av plastsort og kvalitet.

Nå kjenner jeg ikke spesielt til NMJs modeller men jeg kan knapt huske å ha sett plasttannhjul med innpresset metallaksel på de modellene jeg har eller modeller jeg har hatt til reparasjon. Det som derimot er svært vanlig er at plasttannhjul roterer på en stillestående metallaksel (ofte polert stål). Akselen er da gjerne presset inn i rammegodset, eller den ligger i fordypninger på sidene av tannhjulsbanen. Da forsvinner jo hele problematikken med en innpresset aksel som stresser plasten. Det er vel en grunn til at de "gamle og erfarne" produsentene (Märklin, Fleischmann m.fl.) velger slike løsninger. Jeg kan ikke huske å ha sett slike tannhjul som er sprukket. (Jeg har derimot sett veldig mange ødelagte tannhjul som følge av fremmedlegemer som er kommet inn i maskineriet, men det er en annen historie.....).


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 27 oktober 2015 at 09:59
Nå ser det vel ut til at Märklin går samme vei som NMJ med innpressede plasttannhjul på drivakslene. Det har de på de nye utgaver av NoHAB som Di3. De er derimot ikke konsekvent da et lok som T44 har metallutførelse på samme sted. Nå ligger det noe få år, riktignok, mellom disse modellene.

Märklin bruker tannhjul av sort plast. Sort plast skal visstnok inneholde karbon - så de er kanskje mer aldringsstabile?
- Har noen erfart at sorte tannhjul sprekker? - Jeg har kun opplevd dette for nylonfargede tannhjul.


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 27 oktober 2015 at 11:46
OK - jeg har ikke anskaffet noen Märklinmodeller i de siste årene, så hva de gjør nå vet jeg ikke.
Som det er blitt påpekt tidligere i disse diskusjonene om 224 og sprukne tannhjul, så vil det jo ha stor betydning hvordan akselen er utformet og hvordan trang pasningen er. Hvis rillene på akselen er skarpe og tannhjulet er presset svært trangt på, så vil tannhjulet sitte godt på (i hvert fall til å begynne med), men det vil også skape både tydelige bruddanvisninger fra innsiden og stresse plasten mye.
Kanskje Märklin er nøyere med å beregne dette enn enkelte andre produsenter. Fra tidligere er det jo åpenbart at Märklin har vært svært forsiktige med å lansere noe som ikke er godt gjennomprøvd, de har (hadde...?) jo et godt rykte å ta vare på. Selv om Märklin dessverre også har gjort en del tabber, så ligger de godt an i forhold til alle de dårlige løsningene eksempelvis Roco lanserte på 70-, 80- og 90-tallet.


Posted By: Per Einar Orebe
Date Posted: 27 oktober 2015 at 13:41
Her kan det vel også være snakk om en kombinasjon av fler årsaker, slik som Stress Inuced Cracking og/eller rett og slett utmatting. I tillegg har en del past arter en tendens til å bli sprøere ovar tid. Dette er blant annet avhengig av omgivelsene de befinner seg i. Smøremidler, ozon og sollys er noen kjente "Coupable". Hva som gjelder her er ikke godt å si uten å kjenne nærmere til hvilket materiale som er brukt.


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 27 oktober 2015 at 16:39
Har kun erfaring med at et nylonfarget tannhjul i en Märklin Köf har sprukket ....


-------------
Bjørn Egil


Posted By: daghpede
Date Posted: 28 oktober 2015 at 09:26
Fargen er ikke nødvendigvis avgjørende, for eksempel Delrin som brukes mye industrielt til freste og dreide deler, fåes både i hvitt(nylonfarget?) og sort.

-------------
dhp


Posted By: Per Einar Orebe
Date Posted: 28 oktober 2015 at 15:25
Delrin er også kjent under navner POM, Acetal og Polyformaldehyde. Fåes i mage farger. Er ikke et uvanlig materiale for tannhjul og andre maskinelle detaljer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Polyoxymethylene" rel="nofollow - POM


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 28 oktober 2015 at 15:49
Jeg håper at denne gode tekniske diskusjonen leder til at NMJ finner en god løsning for alle kjøpere av Skd244.  En tilbakekalling av alle modeller til reparasjon ville virkelig gi et godt renomme, og overgå alle forventninger til VW konsernet.

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: StenR
Date Posted: 28 oktober 2015 at 16:40
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Nå ser det vel ut til at Märklin går samme vei som NMJ med innpressede plasttannhjul på drivakslene. Det har de på de nye utgaver av NoHAB som Di3. De er derimot ikke konsekvent da et lok som T44 har metallutførelse på samme sted. Nå ligger det noe få år, riktignok, mellom disse modellene.

Märklin bruker tannhjul av sort plast. Sort plast skal visstnok inneholde karbon - så de er kanskje mer aldringsstabile?
- Har noen erfart at sorte tannhjul sprekker? - Jeg har kun opplevd dette for nylonfargede tannhjul.

Jeg skal holde meg klokelig unna fargediskusjoner på tannhjul, men jeg vet at Gützold hadde store problemer med tannhjul som gikk i stykker. Der var de som gikk i stykker nylonfarget og erstatningshjulene sorte. Men kan jo være tilfeldig... Hadde for en tid tilbake inne et 90-talls Gützold for sjekk, og der viste det seg at nettopp et nylonfarget tannhjul hadde sprukket inntil metallakslingen slik at det spant. Bruddet var kun synlig med lupe. Og hvis jeg husker rett var det noen tenner på et annet hjul som var knust også. Virket veldig sprøe disse tannhjulene.  

StenR


Posted By: icefighter35
Date Posted: 30 oktober 2015 at 20:07
Jeg har akkurat mottatt nyhetsbrev fra nmj med bilder av nye hjulsett til 224 som de driver å finjusterer, så de har kanskje ikke glemt kundene alikvel, selv om ting tar tid.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 30 oktober 2015 at 23:57
Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

Jeg har akkurat mottatt nyhetsbrev fra nmj med bilder av nye hjulsett til 224 som de driver å finjusterer, så de har kanskje ikke glemt kundene alikvel, selv om ting tar tid.

Ut fra fargen på de avbildede tannhjulene, kan det se ut som de er i messing.



Posted By: Bhal
Date Posted: 31 oktober 2015 at 08:43
En bra nyhet. Herved settes min planlagte totalombygging av drivverket på disse på vent.
Bjørn

-------------
mvh
Bjørn


Posted By: thmark
Date Posted: 03 november 2015 at 15:58
Oppdatering på "min" Skd 224 sak. Jeg valgte å returnere modellen til NMJ å få pengene tilbake, dette viste seg å ikke være så enkelt men jeg ville prøve. NMJ godtok ikke å betale tilbake hele beløpet, men vi fant en minnelig løsning på dette som jeg er fornøyd med. Jeg kjøpte modellen i 2012 så det har gått en stund. Jeg mener fortsatt NMJ burde informert sine kunder om problemet og aller helst tilbakekalt modellen. Jeg regner med at en retting på modellen kommer, men når vites ikke. Jeg mener det heller ikke er kundene som skal ordne opp i dette selv. NMJ informerte nylig om modellen og hjulene i et nyhetsbrev. Såvidt jeg er kjent med er dette første gangen de gjør dette, og det er vel rundt 3-4 år siden modellen var levert. Jeg har tro på at litt åpenhet i saken fra NMJs side kunne beroliget mange inkludert meg selv. For min del er denne modellen et avsluttet kapittel i denne omgang. Når modellen fremstår ferdig utbedret og evt med nytt printkort, kondensator osv vil jeg vurdere et nytt kjøp.

-------------
mvh.

Thomas Markovic



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net