Hobbytrade Di4 |
Post Reply | Page 123> |
Author | ||||||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 19 februar 2013 at 11:12 |
|||||
Kanskje det var fordi det var på vei til eller fra Sverige? Jfr. denne: http://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=innlegg&innl=149821&rom=41 16-maskinen det refereres til var denne: http://pix.njk.no/49/49988-Stroemmen_st._14.06-06_050.jpg |
||||||
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Kun en observasjon
Kjørte parallelt med et Cargonet inn over sarpsbroa fredag med kun én tom stakevogn bak, og la merke til at det kjørte med røde 'baklys' |
||||||
Bjørn Egil
|
||||||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Di4 skal gå med røde baklys når det kjøres som løslok. Ellers med hvite markeringslys når de har vogner bak. Men mange lokfører slår ikke på lysene bak i ende nr 1 når de kjører med vogner. Og til og fra Marienborg går de ofte mørkt bak.
Men synes lysetningen bør være som orginalen så langt det lar seg gjøre. Ikke bare loket som skal se rett ut :)
|
||||||
A matter of life and death
|
||||||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
På leting etter ulike løsninger for lyssetting av lok med lys i begge ender kom jeg over denne artikkelen med et diagram for å styre lys oppe og ned i ulike retninger. Men bygging av kretskort er ikke mitt område så hvis noen går igang...
|
||||||
Terje
|
||||||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Har nylig prøvd å sette dekoder i en Hobbytrade Di 4 jeg kjøpte brukt. Selv om dette er en gammel tråd, synes jeg det er greit å samle erfaringene her. Jeg hadde sjekket dokumentasjonen, og var klar over at jeg måtte dra ut sidene på vognkassen, men den satt så hardt at understellet likevel fulgte med opp. Løsningen ble å kile et par pappbiter inn mellom vognkasse og understell der mothakene er, slik at jeg fikk hendene fri til å dra delene fra hverandre. Dekoderkontakten har en dustete plassering like ved to høye spoler, og orientert slik at kabelbunten og evt. strekkavlastning på dekoderkontakten kommer i konflikt med spolene: Denne fadesen gjør at man lett kan tro at pluggen skal settes feil vei. På bildet har jeg løst problemet ved å bruke en 8-pins IC-sokkel, delt i to, som forlengelse.
Noen spenningsregulering er det ikke. Derimot er det to transistorer som lar AUX1 slå av de hvite lysene og AUX2 (koblet til loddepad F2) slå av de røde. Skjemaet nedenfor er mitt forsøk på "reverse engineering" av elektronikken der: J1 er sokkelen til dekoderen. J2 og J3 er kontaktene mot lysdiodene. F2 er en loddepad for AUX2, om dekoderen har dette (løs ledning). D1 og D2 gir retningsavhengig lys ved analogdrift uten dekoder (med blindplugg). Når AUX1 er av, får transistoren Q1 forspenning via R5 og kan levere strøm til de hvite lysdiodene. Drives AUX1 lav, slås Q2 og strømmen til de hvite lysdiodene av. AUX2 og Q2 har tilsvarende funksjon for de røde lysdiodene. Funksjonen til AUX1 er temmelig meningsløs for Di 4, da jeg ikke kan se noen grunn til at det kun skal gå med røde baklys og ikke hvite markeringslys. Muligens kan dette være for den danske ME-utgaven brukt bakerst i stryrevognstog. AUX1 burde heller vært brukt til å slå av kun topplampen. Når det gjelder AUX2, ville jeg heller brukt den til å velge mellom røde baklys (løslok) og markeringslys i begge ender. Noe annet som er suspekt, er at alle motstandene er chip-motstander i 1206-pakke (3,2x1,6,mm) med verdi 1 kohm. 1206-motstander har vanligvis en merkeeffekt på 0,25W, og denne effekten overskrides for R5 når AUX1 er aktivert (og sikkert også for R6 når AUX2 er aktivert) når jeg måler med en Roco-sentral tilkoblet. R5 og R6 burde uten problemer kunne økes til f.eks. 4,7 kohm, som reduserer effekten til en uproblematisk verdi. Også effekten i seriemotstandene til de røde lysdiodene kan komme til å overskride 0,25W, avhengig av digitalsentral og strømforsyning. Ja, her finnes det gode grunner til å modifisere eller bytte ut kretskortet. Kanskje med en løsning som ligner noe jeg foreslo for El 14 en gang: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6428 |
||||||
JMK
Nykommer Joined: 03 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Jeg har noen halvfabrikat av plogen til den oprinnelige Di4 modellen fra Polar Modell. Metall såklart, så om du lodder de sammen sjøl og lakkerer så får du plog som orginalen. Bare skriv postadressen til meg. |
||||||
jmk
|
||||||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Akkurat de som ble benyttet i Di4-loket tror jeg stammer fra Elfa. Men jeg kjøpte nylig noen 3mm Yeloglo hvite LED fra Miniatronics. de ser veldig bra ut.
|
||||||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Flott prosjekt. Hvor fikk du forresten tak i varmhvite dioder? Mine El 17-lok kunne også trengt dette...
|
||||||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||||||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Nå er det gått halvannet år til, jeg har gitt opp å vente på hele ploger fra Hobbytrade...
Gleden var derfor stor når Togbutikken nylig annonserte at de solgte Skala Design messingploger til Lima El13 og El14. Med små tilpassinger passet de utmerket også på Hobbytrade Di4.
Endelig kvitt det store gapende hullet fra den originale plogen:
|
||||||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Jeg har forståelse for slikt, men det er gått tre år... ...og når de har ledig plass, har de kanskje glemt Di4-plogene |
||||||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Det stemmer. Lyder og CV-settinger forblir intakt.
Jepp, smal sak. Men det er ikke mulig å hente lydfiler ut av dekoderen, bare å legge inn... Derfor er man avhengig av å ha lydfiler. |
||||||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Jeg hadde en hyggelig prat med både den norske importøren og Hobbytrades representant på Nürnbergmessen i 2007, og stillte samme spørsmål da... Svaret var at plogene ikke dukker opp før de finner en annen passende modell med ledig plass på et støpetre slik at de kan slå to fluer i en smekk. Noen ren produksjon av et eget støpetre bare for plogene er (logisk nok) ikke økonomisk forsvarlig.
Eirik
|
||||||
Når går toget fra Skråvika?
|
||||||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Dette ble jammen flott Får lyst til å fikse opp i min egen også nå..
Jeg har aldri vært borti denne ESU LokProgrammeren, men når du oppgraderte fra V3.0 til V.3.5 så er du altså ikke innom lydminnet? Altså lydfilene påvirkes ikke noe av denne oppgraderingen.
Et spørsmål på si. Om denne lydfilen hadde ligget ute, hadde det da vært en smal sak å hente ut tyfonlyden og legge denne inn på en annen dekoder. Altså om jeg øsnker lyd til en El13, så vil jeg jo ha en mer korrekt tyfon..
|
||||||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||||||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Jeg blåser liv i en gammel tråd...
Jeg holder for tiden på med en liten oppgradering av min 3 år gamle Hobbytrade Di4. Tidligere endringer jeg har gjort på loket er å skifte ut de blåhvite lysdiodene med varmhvite, samt å fjerne bøylene mellom bufferene og montere sikkerhetshåndtak. Den mest iøyenfallende oppgraderingen nå er at jeg har koblet separat styring av hovedlyskasteren. Den to hvite lysdiodene (lys oppe og nede) stod opprinnelig koblet i serie. Jeg klippet vekk tilkoblingen til den øvre lysdioden og koblet opp separate ledninger til funksjonsutgangerne AUX1 og AUX2 på den fabrikkmonterte Loksound-dekoderen. Dvs. det var ikke helt enkelt å koble til AUX2, fordi ledningen (lilla) var ikke montert på dekoderen. Men jeg fant tilkoblingspunktet på undersiden av dekoderen etter å ha klippet opp krympestrømpen som dekket dekoderen. Ellers oppgraderte jeg dekoderen fra V3.0 til 3.5 vha. ESU LokProgrammer. Det medførte at den famøse softwarefeilen som gjorde lydnivåjustering umulig ble rettet og jeg kunne fjerne 120 ohms motstanden som jeg hadde hatt i serie med høyttalerne (for å senke lydnivået). Jeg skulle også gjerne ha justert lydene i forhold til hverandre, dvs. senket motorlyden i forhold til horn, men verken ESU eller Hobbytrade har lagt lydfilene tilgjengelige. Er det noen der ute som har tilgang på lydfilene og kunne tenke seg å dele, så ville jeg blitt glad Og så venter jeg fortsatt på at Hobbytrade skal produsere lukkede ploger til Di4. Jeg har gjennom de siste år jevnlig forespurt forhandler, som igjen har forespurt importør. Plogene ligger med artikkelnummer og pris på Hobbytrades delelister, men de er trolig ikke produsert (ennå). I dag sendte jeg avgårde en forespørsel direkte til Hobbytrade... |
||||||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
I siste mjbladet som kom i posten i dag har de skrivet utelokende bra ting om DI4 fra Hobbytrade, selv om den har mangler. Modellen fra Hobbytrade er en flott modell og vert sine kr selv om den har mangler. Som skyldes mangel på dokumentasjon, kunne ha vært rettet føre produksjonen startet. Fargen på fabrikkskiltet blir rettet opp på neste serie sies det(som var rett på prøvestøpen), i tilegg til at den når et annet nr og andre kombinasjoner av farger på håndtak og ploger. + nytt nr på loket.
Edited by Wickerman |
||||||
A matter of life and death
|
||||||
JMK
Nykommer Joined: 03 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Takk for skryt av vårt forsøk på å ta frem en flott modell som desverre ble en dyr lærepenge for oss "gutta i fra nord". Jeg har ennu ikke skaffet med Hobby Trades modell . Ang. metalldelne som viskere. stiger ploger og skjerm over ventilatorene så er det mulig og skaffe, om tilstrekkelig mange er interessert. Jeg sitter med alle former . Vi leverte alle loknummer og fabrikkskillt på løse dekalark. Det finnes også en del igjen av dem. Jeg kan huske at vi også leverte en smusset verson uten tillegg i prisen mvh. Jens-Morten Kristiansen. |
||||||
jmk
|
||||||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Etter å ha sett på mine 2 utgaver av HobbyTrade sin Di4 og sammenliknet den med både Polar og Deak sine modeller, er jeg bare "sånn måtelig imponert". Om Polar hadde hatt et tilsvarende drivverk, så mener jeg at dette er beste modellen av Di4 til dato (og det er det jo mulighet å gjøre noe med). Jeg synes at de brede sølvfargede vindusomrammingene og den brede stolpen mellom frontvinduene er skjemmende hos HobbyTrade. Videre har Polar også klart å lage en mye bedre utførelse av takventilatorer, vinduspussere og boggisider. Når man ser dette i lys av omtrent 15 års utvikling, er det bare å ta hatten av for de 2 entusiastene på Fauske som sto bak denne modellen. Det er i denne sammenheng bittert at støpeformene til denne modellen ikke ble brukt videre når en ny form ikke har gitt bedre resultat enn det som nå foreligger? Kanskje en 3. utgave fra HobbyTrade vil bli bedre (og ikke bare et annet nummer)? |
||||||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Hobbytrade kommer med nok en DI4, denne gangen er det Di4.652 Nmj forventer modellen på lager 18 november http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=552&osCs id=838d5fb2fce0b6160be6952af2faf24a |
||||||
A matter of life and death
|
||||||
GeirC
Medlem i MJF Joined: 14 juli 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 250 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Da er en Di4 bestilt, og jeg gleder meg som en hund. Det er sykt hvor hekta en kan bli. Ser ikke helt hvor jeg skal kjøre den i min setting, men planene for et stort prosjekt er jo på tegnebordet, så sjangsen vil nok by seg. Men først skal jeg ruse både Di 3 og 4 på samme stasjon og råne ned stasjons-stripa |
||||||
Geir C - "I"m on a roll people!"
|
||||||
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Hei ! "Etter det som sies skal vist modellene ha solgt veldig bra, så jeg håper de har dine ligende forsatt Tom " Jeg bestilte hos ModComp. før modellen ble satt i prod, så det går nok bra ! Fikk til og med giro Da prøver jeg så godt jeg kan å fjerne siste siffer, og legge på et 5-tall i stedet. Bladde i endel "På Sporet" i går, og fant ut at det må bli 4.653 som jeg må endre på. MJ-hilsen Tom Lynga |
||||||
Det enkle er ofte det beste...
|
||||||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Prototypen hadde rett farge på skiltene, men den endeligere modellen fikk grå. En Di4 som har vært i trafikk en, vill da etter en stund få grå skilter, fordi de blir nedmusset når de er i trafikk. og fabrikkskiltene endrer da farger. Men men den rette er svart. Edited by Wickerman |
||||||
A matter of life and death
|
||||||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
...... tastet feil... Edited by Wickerman |
||||||
A matter of life and death
|
||||||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Ikke glømt at det skal stemme over med forbilde. Utangspuktet trenger du nye dekaler. De som siter på den nye utgaven 653 har feil farge Etter det som sies skal vist modellene ha solgt veldig bra, så jeg håper de har dine ligende forsatt Tom Så da er det mulighet for en variant eller 2 til Edited by Wickerman |
||||||
A matter of life and death
|
||||||
GeirC
Medlem i MJF Joined: 14 juli 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 250 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Hmmm.... En Nohab med 3.275 hadde ikke vært så dumt....
|
||||||
Geir C - "I"m on a roll people!"
|
||||||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Synd det ikke ble bestilt flere lok. Jeg skulle hatt 4 675 |
||||||
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Hei ! Jeg har ikke hentet mine Di4 enda som jeg har bestilt, men lurer på om det lar seg gjøre å omnummerere fra f.eks 4.651 eller 4.653 til 4.655 ? Er det store forskjeller ? Og hvorfor jeg vil omnummerere ?? Jo, jeg fikk penger til min fødselsdag i sommer til å kjøpe MJ, og jeg har fødselsdag 4.6 og er født herrens år 55 MJ-hilsen Tom Lynga |
||||||
Det enkle er ofte det beste...
|
||||||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Takk skal du ha, Lars! |
||||||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Trodde ikke plogene ble levert så fort. Men da blir Di4 bare enda finere. Lokene gikk som en drøm på annlegget til gutta i Horten. Etter det jeg har hørt så har modellene solgt bra både her og nedover i europa, så da kommer det kansje nytt versjon med tider og stunder. |
||||||
A matter of life and death
|
||||||
RB
Nykommer Joined: 28 juni 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
For de som vil bytte ploger på sin Di4, leverer Hobbytrade nå to typer:
|
||||||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Håndtakene under buffertene brukes til å holde seg fast i, når man kryper inn mellom sammenkoblet materiell. Disse finnes på alt materiell, og kalles sikkerhetshåndtak. "Håndtakene"/bøylene mellom buffertene er kun til å beskytte koblingskranene ved påkjørsler, ingenting annet. OBS: Begrepene "ranger-..." eller "rangere", brukes ikke i dagligtale på jernbanen i Norge. Her heter det "å skifte". Kun til orientering om hva ting heter og kalles. Mvh J-I Hansen
Edited by J-I Hansen |
||||||
Post Reply | Page 123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |