MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hobbytrade Di4
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hobbytrade Di4

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2005 at 14:51

Både Bergen modelljernbane og Nmj kommer med musset Di4.

Bergen tar 300 ved kjøp hos de, hvis nmj tar det vanlige prisen kan du plusse på ca 1000kr.

A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2005 at 13:15
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Di4.651 design er fra Perioden 84 da den fikk "ørene" på taket (som sitter over lukene på taket i ende 2) fra til 1990 da de fikk gule ploger på 651

Føre 84 hadde den ikke ørene på taket og man får da en modell som dekker 80-84. 

For de som smuser lokene så kjørte nsb i begynelsen lokene fra begge endene. Og smusen(eksosen) legger seg da utover begge endene.

Jeg er i ferd med å bygge om min 4.651 til rundt 1980-tid.

"Ørene" på taket er fjernet, men så lurer jeg litt på disse bøylene som sitter på rangerhåndtakene (er det ikke det håndtakene under bufferene kalles?)  Disse bøylene ble vel ikke montert med en gang?

Jeg har gransket flere bilder av 4.651, og det ser ut som om den ved levering hadde kun rangerhåndtak (ikke bøyler) og at håndtakene var gul/sorte.

Noen som vet?

Jeg har ikke montert bremseslangene ennå, i tilfelle bøylene skal fjernes.

Ellers har jeg fått fjernet koblinger og kortkoblingskulisser, og trådkoblingen er på plass
Platene oppå bufferene har fått aluminiumsfarge.

Enda finere blir loket når hele ploger kommer

 

 

Har vist ikke lagt mere til innlegget føre nå ....  litt reprise..

Både Di4 og Di3 fikk disse håndtakene mellom bufferene på 90 tallet. PÅ Di4 var det først svarte og ble lakkert gul rundt 2000.

Di4 gikk fikk ørene etter 84 noe også Dsb me (samme lok som di4) fikk. Da disse også ikke hadde det til å bygynne  med.

Fjerner du disse bøylene og ørene får du en modell 1980-ca1984. Da kan du også kjøre loket, både fra ende 1 og ende 2 som de gjorde på den tiden.

Men lokene ble aldri levert med fremokobling



Edited by Wickerman
A matter of life and death
Back to Top
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2005 at 19:12
Og så???
Ble de levert med standard H0 kobling?
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
[http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg">
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2005 at 19:22

Originally posted by greffern greffern wrote:

Og så???
Ble de levert med standard H0 kobling?

 

Ho modellen ble det

A matter of life and death
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2005 at 17:47
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

[QUOTE=Bjørn R Larsen

"Ørene" på taket er fjernet, men så lurer jeg litt på disse bøylene som sitter på rangerhåndtakene (er det ikke det håndtakene under bufferene kalles?) 

 

 

Både Di4 og Di3 fikk disse håndtakene mellom bufferene på 90 tallet.

Håndtakene under buffertene brukes til å holde seg fast i, når man kryper inn mellom sammenkoblet materiell. Disse finnes på alt materiell, og kalles sikkerhetshåndtak.

"Håndtakene"/bøylene mellom buffertene er kun til å beskytte koblingskranene ved påkjørsler, ingenting annet.

OBS: Begrepene "ranger-..." eller "rangere", brukes ikke i dagligtale på jernbanen i Norge. Her heter det "å skifte".

Kun til orientering om hva ting heter og kalles.

Mvh

J-I Hansen

 

 



Edited by J-I Hansen
Back to Top
RB View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 28 juni 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2005 at 08:36

For de som vil bytte ploger på sin Di4, leverer Hobbytrade nå to typer:

92009
Di.4 2 stk. sneplov åben
DKK 48,00
92010
Di.4 2 stk. sneplov lukkede
DKK 58,00

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2005 at 12:38

Trodde ikke plogene ble levert så fort. Men da blir Di4 bare enda finere. Lokene gikk som en drøm på annlegget til gutta i Horten. Etter det jeg har hørt så har modellene solgt bra både her og nedover i europa, så da kommer det kansje nytt versjon med tider og stunder. 

A matter of life and death
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2005 at 20:08
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Både Di4 og Di3 fikk disse håndtakene mellom bufferene på 90 tallet. PÅ Di4 var det først svarte og ble lakkert gul rundt 2000.

Di4 gikk fikk ørene etter 84 noe også Dsb me (samme lok som di4) fikk. Da disse også ikke hadde det til å bygynne  med.

Fjerner du disse bøylene og ørene får du en modell 1980-ca1984. Da kan du også kjøre loket, både fra ende 1 og ende 2 som de gjorde på den tiden.

Takk skal du ha, Lars!
Da får håndtakene forsvinne fra min modell... 

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2005 at 09:48

Hei !

Jeg har ikke hentet mine Di4 enda som jeg har bestilt, men lurer på om det lar seg gjøre å omnummerere fra f.eks 4.651 eller 4.653 til 4.655 ? Er det store forskjeller ?

Og hvorfor jeg vil omnummerere ??  Jo, jeg fikk penger til min fødselsdag i sommer til å kjøpe MJ, og jeg har fødselsdag 4.6 og er født herrens år 55

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2005 at 09:54
Originally posted by TomL TomL wrote:

Jo, jeg fikk penger til min fødselsdag i sommer til å kjøpe MJ, og jeg har fødselsdag 4.6 og er født herrens år 55

MJ-hilsen Tom Lynga

Synd det ikke ble bestilt flere lok. Jeg skulle hatt 4 675 

Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2005 at 10:58
Hmmm.... En Nohab med 3.275 hadde ikke vært så dumt....
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2005 at 17:28
Originally posted by TomL TomL wrote:

Hei !

Jeg har ikke hentet mine Di4 enda som jeg har bestilt, men lurer på om det lar seg gjøre å omnummerere fra f.eks 4.651 eller 4.653 til 4.655 ? Er det store forskjeller ?

Og hvorfor jeg vil omnummerere ??  Jo, jeg fikk penger til min fødselsdag i sommer til å kjøpe MJ, og jeg har fødselsdag 4.6 og er født herrens år 55

MJ-hilsen Tom Lynga

Ikke glømt at det skal stemme over med forbilde. Utangspuktet trenger du nye dekaler. De som siter på den nye utgaven 653 har feil farge

Etter det som sies skal vist modellene ha solgt veldig bra, så jeg håper de har dine ligende forsatt Tom

Så da er det mulighet for en variant eller 2 til



Edited by Wickerman
A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2005 at 17:30

...... tastet feil...



Edited by Wickerman
A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2005 at 17:33
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Originally posted by HaZach HaZach wrote:

Skal ikke skiltene nede til høyre for dørene ha sort bakgrunnsfarge ikke grå ?   

Men tatt i betraktning prisen er det en fin modell Big smile 

Det som du sier stemmer....

Prototypen hadde rett farge på skiltene, men den endeligere modellen fikk grå. En Di4 som har vært i trafikk en, vill da etter en stund få grå skilter, fordi de blir nedmusset når de er i trafikk. og fabrikkskiltene endrer da farger. Men men den rette er svart.



Edited by Wickerman
A matter of life and death
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2005 at 10:48

Hei !

"Etter det som sies skal vist modellene ha solgt veldig bra, så jeg håper de har dine ligende forsatt Tom "

Jeg bestilte hos ModComp. før modellen ble satt i prod, så det går nok bra ! Fikk til og med giro

Da prøver jeg så godt jeg kan å fjerne siste siffer, og legge på et 5-tall i stedet. Bladde i endel "På Sporet" i går, og fant ut at det må bli 4.653 som jeg må endre på.

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2005 at 11:47

Da er en Di4 bestilt, og jeg gleder meg som en hund. Det er sykt hvor hekta en kan bli. Ser ikke helt hvor jeg skal kjøre den i min setting, men planene for et stort prosjekt er jo på tegnebordet, så sjangsen vil nok by seg. Men først skal jeg ruse både Di 3 og 4 på samme stasjon og råne ned stasjons-stripa

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2005 at 15:34

Hobbytrade kommer med nok en DI4, denne gangen er det Di4.652

Nmj forventer modellen på lager 18 november

http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=552&osCs id=838d5fb2fce0b6160be6952af2faf24a

A matter of life and death
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2005 at 20:13

Etter å ha sett på mine 2 utgaver av HobbyTrade sin Di4 og sammenliknet den med både Polar og Deak sine modeller, er jeg bare "sånn måtelig imponert".

Om Polar hadde hatt et tilsvarende drivverk, så mener jeg at dette er beste modellen av Di4 til dato (og det er det jo mulighet å gjøre noe med). Jeg synes at de brede sølvfargede vindusomrammingene og den brede stolpen mellom frontvinduene er skjemmende hos HobbyTrade. Videre har Polar også klart å lage en mye bedre utførelse av takventilatorer, vinduspussere og boggisider.

Når man ser dette i lys av omtrent 15 års utvikling, er det bare å ta hatten av for de 2 entusiastene på Fauske som sto bak denne modellen. Det er i denne sammenheng bittert at støpeformene til denne modellen ikke ble brukt videre når en ny form ikke har gitt bedre resultat enn det som nå foreligger?

Kanskje en 3. utgave fra HobbyTrade vil bli bedre (og ikke bare et annet nummer)?

Back to Top
JMK View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JMK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2005 at 21:47

Takk for  skryt av vårt forsøk på å ta frem en flott modell som desverre ble en dyr lærepenge for oss "gutta i fra nord".  Jeg har ennu ikke skaffet med Hobby Trades modell . Ang.  metalldelne som viskere. stiger ploger og skjerm over ventilatorene så er det mulig og skaffe, om tilstrekkelig mange er interessert. Jeg sitter med alle  former . Vi leverte alle loknummer og fabrikkskillt på løse dekalark. Det finnes også en del igjen av dem. Jeg kan huske at vi også leverte en smusset verson uten tillegg i prisen

mvh.  Jens-Morten Kristiansen.

jmk
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2005 at 22:37
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Etter å ha sett på mine 2 utgaver av HobbyTrade sin Di4 og sammenliknet den med både Polar og Deak sine modeller, er jeg bare "sånn måtelig imponert".

Om Polar hadde hatt et tilsvarende drivverk, så mener jeg at dette er beste modellen av Di4 til dato (og det er det jo mulighet å gjøre noe med). Jeg synes at de brede sølvfargede vindusomrammingene og den brede stolpen mellom frontvinduene er skjemmende hos HobbyTrade. Videre har Polar også klart å lage en mye bedre utførelse av takventilatorer, vinduspussere og boggisider.

Når man ser dette i lys av omtrent 15 års utvikling, er det bare å ta hatten av for de 2 entusiastene på Fauske som sto bak denne modellen. Det er i denne sammenheng bittert at støpeformene til denne modellen ikke ble brukt videre når en ny form ikke har gitt bedre resultat enn det som nå foreligger?

Kanskje en 3. utgave fra HobbyTrade vil bli bedre (og ikke bare et annet nummer)?

 

I siste mjbladet som kom i posten i dag har de skrivet utelokende bra ting om DI4 fra Hobbytrade, selv om den har mangler. Modellen fra Hobbytrade er en flott modell og vert sine kr  selv om den har mangler. Som skyldes mangel på dokumentasjon, kunne ha vært rettet føre produksjonen startet.

Fargen på fabrikkskiltet blir rettet opp på neste serie sies det(som var rett på prøvestøpen), i tilegg til at den når et annet nr og andre kombinasjoner av farger på håndtak og ploger. + nytt nr på loket.

 



Edited by Wickerman
A matter of life and death
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2008 at 19:59
Jeg blåser liv i en gammel tråd...

Jeg holder for tiden på med en liten oppgradering av min 3 år gamle Hobbytrade Di4. Tidligere endringer jeg har gjort på loket er å skifte ut de blåhvite lysdiodene med varmhvite, samt å fjerne bøylene mellom bufferene og montere sikkerhetshåndtak.

Den mest iøyenfallende oppgraderingen nå er at jeg har koblet separat styring av hovedlyskasteren. Den to hvite lysdiodene (lys oppe og nede) stod opprinnelig koblet i serie. Jeg klippet vekk tilkoblingen til den øvre lysdioden og koblet opp separate ledninger til funksjonsutgangerne AUX1 og AUX2 på den fabrikkmonterte Loksound-dekoderen. Dvs. det var ikke helt enkelt å koble til AUX2, fordi ledningen (lilla) var ikke montert på dekoderen. Men jeg fant tilkoblingspunktet på undersiden av dekoderen etter å ha klippet opp krympestrømpen som dekket dekoderen.



Ellers oppgraderte jeg dekoderen fra V3.0 til 3.5 vha. ESU LokProgrammer. Det medførte at den famøse softwarefeilen som gjorde lydnivåjustering umulig ble rettet og jeg kunne fjerne 120 ohms motstanden som jeg hadde hatt i serie med høyttalerne (for å senke lydnivået). Jeg skulle også gjerne ha justert lydene i forhold til hverandre, dvs. senket motorlyden i forhold til horn, men verken ESU eller Hobbytrade har lagt lydfilene tilgjengelige.

Er det noen der ute som har tilgang på lydfilene og kunne tenke seg å dele, så ville jeg blitt glad

Og så venter jeg fortsatt på at Hobbytrade skal produsere lukkede ploger til Di4. Jeg har gjennom de siste år jevnlig forespurt forhandler, som igjen har forespurt importør. Plogene ligger med artikkelnummer og pris på Hobbytrades delelister, men de er trolig ikke produsert (ennå). I dag sendte jeg avgårde en forespørsel direkte til Hobbytrade...
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2008 at 00:07
Dette ble jammen flottSmile  Får lyst til å fikse opp i min egen også nå..
Jeg har aldri vært borti denne ESU LokProgrammeren, men når du oppgraderte fra V3.0 til V.3.5 så er du altså ikke innom lydminnet? Altså lydfilene påvirkes ikke noe av denne oppgraderingen.
 
Et spørsmål på si. Om denne lydfilen hadde ligget ute, hadde det da vært en smal sak å hente ut tyfonlyden og legge denne inn på en annen dekoder. Altså om jeg øsnker lyd til en El13, så vil jeg jo ha en mer korrekt tyfon..
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2008 at 01:05
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Og så venter jeg fortsatt på at Hobbytrade skal produsere lukkede ploger til Di4. Jeg har gjennom de siste år jevnlig forespurt forhandler, som igjen har forespurt importør. Plogene ligger med artikkelnummer og pris på Hobbytrades delelister, men de er trolig ikke produsert (ennå). I dag sendte jeg avgårde en forespørsel direkte til Hobbytrade...
 
Jeg hadde en hyggelig prat med både den norske importøren og Hobbytrades representant på Nürnbergmessen i 2007, og stillte samme spørsmål da... Svaret var at plogene ikke dukker opp før de finner en annen passende modell med ledig plass på et støpetre slik at de kan slå to fluer i en smekk. Noen ren produksjon av et eget støpetre bare for plogene er (logisk nok) ikke økonomisk forsvarlig.
 
Eirik
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2008 at 07:13
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Jeg har aldri vært borti denne ESU LokProgrammeren, men når du oppgraderte fra V3.0 til V.3.5 så er du altså ikke innom lydminnet? Altså lydfilene påvirkes ikke noe av denne oppgraderingen.

Det stemmer. Lyder og CV-settinger forblir intakt.

Quote Et spørsmål på si. Om denne lydfilen hadde ligget ute, hadde det da vært en smal sak å hente ut tyfonlyden og legge denne inn på en annen dekoder. Altså om jeg ønsker lyd til en El13, så vil jeg jo ha en mer korrekt tyfon..


Jepp, smal sak.

Men det er ikke mulig å hente lydfiler ut av dekoderen, bare å legge inn... Derfor er man avhengig av å ha lydfiler.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2008 at 07:16
Originally posted by eika eika wrote:

Noen ren produksjon av et eget støpetre bare for plogene er (logisk nok) ikke økonomisk forsvarlig.


Jeg har forståelse for slikt, men det er gått tre år...
...og når de har ledig plass, har de kanskje glemt Di4-plogene
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2010 at 15:48
Nå er det gått halvannet år til, jeg har gitt opp å vente på hele ploger fra Hobbytrade...
 
Gleden var derfor stor når Togbutikken nylig annonserte at de solgte Skala Design messingploger til Lima El13 og El14. Med små tilpassinger passet de utmerket også på Hobbytrade Di4.Clap
 
 
 
Endelig kvitt det store gapende hullet fra den originale plogen:
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2010 at 16:33
Flott prosjekt. Hvor fikk du forresten tak i varmhvite dioder? Mine El 17-lok kunne også trengt dette...
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2010 at 16:38
Akkurat de som ble benyttet i Di4-loket tror jeg stammer fra Elfa. Men jeg kjøpte nylig noen 3mm Yeloglo hvite LED fra Miniatronics. de ser veldig bra ut.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
JMK View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JMK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2010 at 18:16

Jeg har noen halvfabrikat av plogen til den oprinnelige Di4 modellen fra Polar Modell. Metall såklart, så om du lodder de sammen sjøl og lakkerer så får du plog som orginalen. Bare skriv postadressen til meg.

jmk
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2013 at 19:34

Har nylig prøvd å sette dekoder i en Hobbytrade Di 4 jeg kjøpte brukt. Selv om dette er en gammel tråd, synes jeg det er greit å samle erfaringene her.

Jeg hadde sjekket dokumentasjonen, og var klar over at jeg måtte dra ut sidene på vognkassen, men den satt så hardt at understellet likevel fulgte med opp. Løsningen ble å kile et par pappbiter inn mellom vognkasse og understell der mothakene er, slik at jeg fikk hendene fri til å dra delene fra hverandre.

Dekoderkontakten har en dustete plassering like ved to høye spoler, og orientert slik at kabelbunten og evt. strekkavlastning på dekoderkontakten kommer i konflikt med spolene:

Denne fadesen gjør at man lett kan tro at pluggen skal settes feil vei. På bildet har jeg løst problemet ved å bruke en 8-pins IC-sokkel, delt i to, som forlengelse.

Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Styringen er delt i to grupper:
Frontlamper/hovedlys og baklamper.
Fontlamper og hovedlys er koblet i serie for å få dette til. [...] 

[...]
Inn på kretskortet går da fire ledere i hver ende. To til hver gruppe foran og tilsvarende bak. 
På selve kretskortet synes det som om det er bygd opp noe slags spenningeregulering for å levere riktig spenning til diodene.

Konklusjonen er at her finnes mulighet til å styre lysene til den store gullmedalje ved å bytte ut kretskortet og sikre rett spenning til diodene på annen måte.

Noen spenningsregulering er det ikke. Derimot er det to transistorer som lar AUX1 slå av de hvite lysene og AUX2 (koblet til loddepad F2) slå av de røde. Skjemaet nedenfor er mitt forsøk på "reverse engineering" av elektronikken der:

J1 er sokkelen til dekoderen. J2 og J3 er kontaktene mot lysdiodene. F2 er en loddepad for AUX2, om dekoderen har dette (løs ledning).

D1 og D2 gir retningsavhengig lys ved analogdrift uten dekoder (med blindplugg).

Når AUX1 er av, får transistoren Q1 forspenning via R5 og kan levere strøm til de hvite lysdiodene. Drives AUX1 lav, slås Q2 og strømmen til de hvite lysdiodene av. AUX2 og Q2 har tilsvarende funksjon for de røde lysdiodene.

Funksjonen til AUX1 er temmelig meningsløs for Di 4, da jeg ikke kan se noen grunn til at det kun skal gå med røde baklys og ikke hvite markeringslys. Muligens kan dette være for den danske ME-utgaven brukt bakerst i stryrevognstog. AUX1 burde heller vært brukt til å slå av kun topplampen.

Når det gjelder AUX2, ville jeg heller brukt den til å velge mellom røde baklys (løslok) og markeringslys i begge ender.

Noe annet som er suspekt, er at alle motstandene er chip-motstander i 1206-pakke (3,2x1,6,mm) med verdi 1 kohm. 1206-motstander har vanligvis en merkeeffekt på 0,25W, og denne effekten overskrides for R5 når AUX1 er aktivert (og sikkert også for R6 når AUX2 er aktivert) når jeg måler med en Roco-sentral tilkoblet. R5 og R6 burde uten problemer kunne økes til f.eks. 4,7 kohm, som reduserer effekten til en uproblematisk verdi. Også effekten i seriemotstandene til de røde lysdiodene kan komme til å overskride 0,25W, avhengig av digitalsentral og strømforsyning.

Ja, her finnes det gode grunner til å modifisere eller bytte ut kretskortet. Kanskje med en løsning som ligner noe jeg foreslo for El 14 en gang:

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6428


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,156 seconds.