MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Trenger litt hjelp
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Trenger litt hjelp

 Post Reply Post Reply
Author
Stig View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 12 juni 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Trenger litt hjelp
    Posted: 15 juni 2005 at 13:10

Holder på med og bygge en enkel rundbane i N skala med en stigning som går over i et 8 tall og ned igjen og et stasjonsområde med to spor. Men det jeg lurer mest på er denne tilkoblingen for Viessmann relé 5552. Jeg har foreløpig bare ett relé av denne typen og har noen reedkontakter. Og jeg har to signalmaster av typen 4412. De har jeg tenkt og la stå i hver sin ende og bare lyse grønt når jeg penser over.

Jeg har skjønt litt om hvordan jeg skal isolere de sporene ved stasjonen og har prøvd meg frem litt ved og koble til relét via bryterpanelet slik at strømmen forsvinner når jeg penser over. Men hvordan gjør jeg det når jeg skal koble til signalmastene, må jeg ha et relé til, og hva menes med og isolere sporstykket der som signalmasten skal ha signal. Jeg har en tegning som fulgte med masten, men forstår lite tysk. Kan jeg f. eks koble lyssignalet til det samme relét når jeg gir signal om og pense over?

Håper noen kunne forklare meg litt om hvordan jeg skal gå frem.

 

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2005 at 00:05

Viessmann 5552 er egentlig to bistabile releer i en boks. Hvert rele har to brytere som kan styre hver sin funksjon.

Om jeg forstår deg rett har du altså en 8-talls formet bane, med en tospors stasjon hvor du vil ha et tog i hver retning fra hvert sitt spor?

Hvis du tenker deg at releboksen er delt i to på midten så fungerer hver halvdel for seg, og måten du da skal koble den på er som følger:

-Tilkoblingene på enden kobles paralellt med ledningene som går til pensemotorene (jeg går ut fra at du har pensemotorer med tre ledninger som styres av trykk-knapper?)

-Den ene av kontaktene på releet bruker du til å styre strømmen til sporbruddet som du da må ha før sporvekselen. Det må være langt nok til at det/de lengste lokomotivene dine klarer stoppe der, og ligge langt nok fra vekslen til at ikke et tog på nabosporet vil kunne subbe borti et stillestående tog på vei inn/ut av stasjonen.
Du skal kun ha kjørestrømmen inn på den midterste pinnen, og ut til sporbruddet fra den av de to yttre pinnene som har forbindelse når sporvekselen og releet ligger rett vei for kjøring til sporet.

-Den andre kontakten på releet skal du bruke til signalmasten. Her har du og en ledning fra vekselstrømsutgangen på trafoen din til den midterste pinnen på kontakten. De to yttre pinnene her skal forbindes med rød og grønn ledning/lys i signalmasten slik at den grønne lyser når vekselenog releet ligger for kjøring til sporet.
Det som da gjenstår er å koble fellesledningen fra signalmasten til den andre siden av vekselstrømsutgangen på trafoen din.

Det var koblingen for den ene enden av stasjonen, og du har fortsatt den andre halvdelen av releet igjen til den andre enden av stasjonen.

Mvh

Eirik

Back to Top
Stig View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 12 juni 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2005 at 12:24
Tusen takk. Da skal jeg sette i gang med og koble. Bare legge opp noen ledninger først...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,043 seconds.