Viessmann 5552 er egentlig to bistabile releer i en boks. Hvert rele har to brytere som kan styre hver sin funksjon.
Om jeg forstår deg rett har du altså en 8-talls formet bane, med en tospors stasjon hvor du vil ha et tog i hver retning fra hvert sitt spor?
Hvis du tenker deg at releboksen er delt i to på midten så fungerer hver halvdel for seg, og måten du da skal koble den på er som følger:
-Tilkoblingene på enden kobles paralellt med ledningene som går til pensemotorene (jeg går ut fra at du har pensemotorer med tre ledninger som styres av trykk-knapper?)
-Den ene av kontaktene på releet bruker du til å styre strømmen til sporbruddet som du da må ha før sporvekselen. Det må være langt nok til at det/de lengste lokomotivene dine klarer stoppe der, og ligge langt nok fra vekslen til at ikke et tog på nabosporet vil kunne subbe borti et stillestående tog på vei inn/ut av stasjonen. Du skal kun ha kjørestrømmen inn på den midterste pinnen, og ut til sporbruddet fra den av de to yttre pinnene som har forbindelse når sporvekselen og releet ligger rett vei for kjøring til sporet.
-Den andre kontakten på releet skal du bruke til signalmasten. Her har du og en ledning fra vekselstrømsutgangen på trafoen din til den midterste pinnen på kontakten. De to yttre pinnene her skal forbindes med rød og grønn ledning/lys i signalmasten slik at den grønne lyser når vekselenog releet ligger for kjøring til sporet. Det som da gjenstår er å koble fellesledningen fra signalmasten til den andre siden av vekselstrømsutgangen på trafoen din.
Det var koblingen for den ene enden av stasjonen, og du har fortsatt den andre halvdelen av releet igjen til den andre enden av stasjonen.
Mvh
Eirik
|