MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tegninger
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tegninger

 Post Reply Post Reply
Author
Arne Syverstad View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 mars 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Syverstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tegninger
    Posted: 17 juni 2012 at 14:38
Hei
Er det noen som vet om det finns tegninger på  Di2 på nettet?
Helst den første versjonen som kom fra MAK.
 
Hilsen
Arne SyverstadSmile
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2012 at 15:35
Thune-versjonen riktignok:
http://sando.co/data/Di2-003.pdf
Svein S
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2012 at 20:57
Filen du la ut er vel for BMV?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2012 at 21:13
Tegningen er av Di 2 804/5 som ble bygget hos Thune, men utstyrt med MaK-motor. Forøvrig en modell som snart kommer i N-skalaTongue.

Edited by RuneH - 17 juni 2012 at 21:15
Mvh

Rune H
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2012 at 23:16
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Filen du la ut er vel for BMV?

Det spørs litt hva man mener disse betegnelsene. Min tegning er av 804-805, bygget av Thune 1958, utstyrt med samme motor som 801-803, bygget hos MAK Kiel i 1954 og 806-808. Disse skal ha opprinnelig(?) motoren MaK Ms 301A, 575 Hk. Lokene 809-854 ble bygget hos Thune, men med motor fra Bergens Mekanske Verksted, LT6 på 600 Hk. Jeg går ut fra at det er dette som menes med BMV Di 2. Så om en MAK Di 2 er bare de MAK-produserte av 801-808, vet jeg ikke. De har alle MAK motor, også 804-805. Men 804-805 skiller utseendemessig klart fra alle de andre Di 2-ene med sitt særegne tak. Hvorvidt det er utseendemessige forskjeller med de ekte MAK Di 2-ene og BMV Di 2-ene, vet jeg ikke. For man ser jo ikke akkurat utenpå hva slags motor som står inn - innbiller jeg meg.

Kanskje er denne grupperingen grei:

Ekte MAK:


Thune-Mak:


Thune-BMV:


Dette var det nest-nyeste Di 2-loket, levert så sent som i 1973 og utrangert i 1999.
Svein S
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2012 at 15:20
Svein
Hvis alle Makkene med BMV-motor bygget av Thune hadde samme utseende på førerhuset så kan du se hva slags motor de hadde. Se på hjørnet på førerhuset/frontvinduet på den ekte makken og den Thunebyggde med BMV-motor.
 
Makk var vel foresten samlebetegnelsen på dem alle sammen, med to spesielle smågrupper; "Thunemakk"  (804/805) og "Ekte Makk" (de som var bygget hos Mak). De siste hadde forøvrig en helt spesiell klang i tyfonen, så her hørte du også forskjell.
 
Tiføyelse kl 16:11;
Se også på hovedlyskasterne. De ekte hadde en lyskaster som så ut til å være påskrudd utvendig på fronten. Alle de Thunebyggde hadde vel lyskasteren innebygget i fronten, eller??
 
(Forøvrig er det ikke en tilfeldig skrivefeil med dobbelt k, bare oslodialekt.)
 
mvh
Bjørn


Edited by Bhal - 18 juni 2012 at 16:14
mvh
Bjørn
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2012 at 16:26

Ja, den ekte har sprossene helt på hjørnene, mens Thune-makken (må ikke forveksles med "mark") har buet vindu der, ja.

Den ekte makken har vel også todelt motordeksel, mens alle fra Thune har det ikke.

Svein S
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2012 at 08:56
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Filen du la ut er vel for BMV?

Er litt flau nå. Vet temmelig mye om disse lokene og har alle tre typer i modell selv. Lokkåpen til Thunemakken er mest lik BMV selv om den har sin særegne førerhytte.

Det jeg derfor egentlig mente med dette innlegget var at det er for mange forskjeller mellom tegningen og en ekte MAK til å bruke den til bygging av slike.

Man kommer lengst med å kjøe en 4-akslet MAK fra Heljan, korte den ned og sette den på en understell av Di5-varianten.Link til Heljan

Edited by Pelle - 23 juni 2012 at 08:58
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,061 seconds.