MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Doogledee bygger Lady Anne
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Doogledee bygger Lady Anne

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2012 at 10:47
Timing og borring har vi gode folk til - du har hilst på både servicemann senior og junior. Jeg er rimelig sikker på at loket ditt kan krypkjøres etter innkjøring. Men vær obs på at lokene som regel oppfører seg annerledes på damp enn trykkluft - vi tester dem med begge "driftsformer" før vi justerer.
krsven
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2012 at 12:21
Du trenger ikke å låse posisjonen på eksenterarmen før du bruker loket.
Bare vær obs på at den kan endre seg om du ikke er ytterst forsiktig.
Denne eksenter bestemmer kun hvilket slag/bevegelse som styringen vil få - og dette er likt enten loket kjører på steam eller luft.
Finjustering av sleide gjøres ved å skru den inn-og-ut. Denne justering er noe vanskelig å gjøre med brennvarmt lok så jeg bruker å justere sleider på luft.
 
For finjustering av sleider, bruker jeg å fjerne/løsne veivstangen. Da vil man se akkurat når stempelet begynner å bevege seg rundt dødpunktet. Legges dødpunktet helt symetrisk og 90€ forskjøvet mellom begge sider, bruker loket å kjøre veldig bra!
Les gjerne instruksjonen fra Roundhouse før du gjør dette.
 
For alle LS-lok med flatsleider (som Roundhouse), kan det fra tid til annen forekomme at sleidene kan "henge seg opp" slik at de ikke tetter 100%. Dette merkes ved at loket får dødpunkter.
Som regel ordner deg seg av seg selv ved bruk. Årsaken er at noe olje kan stivne i de trange slissene til sleideføringen. Når denne blir varm og vasket ut, slipper sleiden.
 
Lykke til videre!
Dette ser bra ut!
 
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2012 at 09:26
Ja håper service mannen (junior så vidt jeg forstod :) ) kan hjelpe meg med dette så snart jeg har chassiet sammen igjen. Har skjønt at uansett hvor god jeg liker å tro jeg er så er det lurt å få hjelp av noen med erfaring på dette med timing :)
I går var planen å få lakket chassiet, men værgudene sto meg ikke bi så det blir gjort idag, da jeg er avhennig av utvendig lakkboks ;)
I går ettermiddag gikk turen heller til Living steam Garden railways (http://www.livingsteam.no/) for hyggelig togprat og slikt. Har tenkt litt på at dette med bygging tar lang tid, og har en lokal bane som er klar for midlertidig drift i nær fremtid, så tankene om ett "ventelokk" har svirret i hodet en stund.
Hos Livingsteam ble det vist fram mye spennende, fristende lokk som Silver Lady (0-6-0) og en Darjeeling B (0-4-0) som begge var meget flotte, og til overkommelige priser, ble pratet litt om ett Billy (0-4-0) byggesett også som ble kikket på (ikke av meg, men av en kompis), men litt av poenget var ett ferdig lokk som er kjøreklart.
Til slutt fikk jeg en helt perfekt Billy i hånda, og det nye innkjøpet ble ett faktum :)
 
Fargen er knall fin og Billy er en kjempefint lokk som jeg har kikka på en stund så denne måtte jeg sikre meg.
Interesant og se på forskjellene i delene på  Billy og på chassiet til Lady Anne, med tanke på ventiler og sånt annet som kobles til hjul etc.
Livingsteam har stått for alt jeg har handlet til hagejernbane så langt og det er helt fantastisk å kunne komme å handle ting som er på lager, i norge. Ikke no bestillingstid etc.
Kjempegøy.
 


Edited by Doogledee - 19 juni 2012 at 09:52
mvh,

Leif
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2012 at 08:57
Igår var været fint, og jeg rakk endelig å få litt lakk på chassiet før turen gikk videre til naboen for litt annerledes bygging :)
her etter ett raskt støk med lakk....
 
 
ett par strøk senere...
 
 
Og her til slutt etter en natt med herding og fjerning av maskering...
 
Har lært en del av dette, så selv om ikke chassis rammene ble perfekte, sånn lakk messig synes jeg den blanke motor lakke ble vedlig fin, og messing lagerene holdt seg blanke og fine. det er litt småpirk rundt lagerene som kommer av tapen på pluggene mine, men det skal jeg fikse med en liten pensel før siste montering, som nå forsåvidt er ikke så lenge til.
 
Kommer nok til å fortsette å lakkere selv på resten av delene, selv om resultatet muligens ikke blir helt fabrikk perfekt, så er en stor del av sjarmen å ha gjort det selv føler jeg :)
hvertfall på dette lokket.
 
mvh,

Leif
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2012 at 08:55
Nå har det blitt litt framgang i monteringen igjen, men føler ikke att det er nødvendig med bilder enda, dette har jeg vist fram før i tråden :)
Eneste forskjell er att lakk finishen er mye penere nå :)
Ett lite skjær i sjøen er at jeg klarte å ødelegge en messing bushing ved montering, så jeg må ha ny, men en rask mail til livnigsteam.no og delen ble bestilt med bekreftelse på sending til meg en time etterpå :) det er service det :)
Får delen på mandag så da blir det framgang....
En ting jeg har lurt litt på er om jeg skal finne meg noen mere intense farger til lokket.... Har tenkt litt på Knall rød... forslag folkens?
Smokebox blir uansett matt svart, og chassiet er blankt svart.
 
 
mvh,

Leif
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2012 at 09:35
Kjekt å høre at det går fremover med byggingen!
 
Tror at "knall" farger på materiellet kan få det til å virke litt leketøysaktig? - Jeg hadde villet avdempe fargevalget noe. Dette er jo personlig!
 
Synes selv at en dyp grønnfarge og en litt mørk brunrød i kombinasjon med sort, gjør seg bra. Man kan også ha en dypblå kjele (som ble brukt tidligere i Norge).
Blir dette for kjedelig, kan man spe på med hvite eller røde hjulringer og staffering på gangbrettet langs kjelen. Grønne og brunrøde lok var heller ikke uvanlig på visse baner hos forbildene.
 
I så måte, synes jeg at en brunrød "Sandy River" foran en stamme teakvogner virker ganske harmonisk! - Disse farger ble også brukt av en smalsporbane i Pensylvania, etter det jeg har lest.
- Men for all del - knallgul og sort ble også brukt på smalsporlok i Rocky Mountains ("Bumble Bee"), så i prinsippet "går alt" - og du finner sikkert et forbilde et sted i verden der dette har vært brukt?
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2012 at 09:48

Jeg henger meg på Kjell, stemmer for et litt mer avdempet lokomotiv fargemessig, gjerne mørk grønnfarge eller blått... Smile


Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2012 at 09:58
:) helt personlig er jeg ikke så glad i grønnfarger, men ser hva dere mener med å unngå de knalleste fargene... må tenke litt mer her :)
mvh,

Leif
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2012 at 15:42
svarte detaljer og sennepsgul kjele og vanntanker?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2012 at 17:35
Farger kan alltids diskuteres. Det rusler ca 300 Roundhouselok i Norge. Av disse er f.eks. 15 sennepsgule, 8 lyseblå, 73 røde, 8 lys grå, 37 sorte, 73 grønne ( de fleste grønnfarger inklusive). Av lok som er bestillt er det 7 blå, en sort, en grønn, to røde og ett gult. Dette sier litt om fargevalgene - og de er langt fra entydige. Kombinasjonen lok uten konkret forbilde og en gild farge er det enkleste å selge - f.eks maroon Lady Anne.
Det er nok ingen fasitsvar på selvbyggerlok heller, men det vanker premie til førstemann som bygger en Fijifowler i sitrongult. Tenk så kjekt når vi kjører ute om kvelden / natten i oktober med fuktig luft og masse damp + dunkel belysning. Man ser litt mer lokomotiv da enn med en helsort variant.......
krsven
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2012 at 18:52

Siden du vil ha en lett synlig farge i skumringen, Kristian, - tror jeg at du heller burde promotere en "dayglow" - enten orange eller gul. :-) Dette ville i hvert fall vekke oppsikt!

LS-maskinister med stort inntak av "Turbinen-öl" ville sikkert ha sluppet å lete etter loket sitt da?! :-)
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2012 at 20:29
Joda, det er enkelte som leter etter lokene sine også - særlig etter "The late parcel-train" hvor mange er mer opptatt av vognene med innhold enn det som trekker godsakene. Men det er forsåvidt intet problem - det finnes lok å få kjøpt.....Akkurat nå tenker jeg på  Morrisfargen Highway Yellow - kunne ha vært noe på en mindre lokserie! Det fine er jo at det til nå ikke er noen av kundene som har reagert eller spurt om disse litt sære fargene som finnes og som mange faller for. At et lok skal være svart er ikke noen selvfølge - mange lander på noe helt annet. Særlig maroon har vært en populær farge, kanskje for det den går fint sammen med teakfargede vogner og grønne busker? Jeg er ikke så vel bevanderet blandt hva som finnes av lakk, men vi har jo folk til slikt - som sikkert kan hjelpe byggesettbyggerne med en høvelig lakk og passende farge. Men som sagt: eksklusive premier til førstemann som lakkerer i sitrongult.........
krsven
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2012 at 16:15
sitrongult høres egentlig fint ut det :) må sjekke litt ut om jeg finner en motorlakk i den fargen eller om jeg kan få noen til å blande den for meg. 
mvh,

Leif
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2012 at 08:32
Nå er det lenge siden det har skjedd noe her, delvis min egen skyld (ødela en  expansion link bushing) og delvis grunnet bygging av nytt kjøkken hjemme... så egentlig 100% min feil :) men men... nå har det blitt framgang.
Chassiet er montert med alle deler på plass. En telefon til han med hatten (som skal hjelpe meg med timing av lokket) og ett tips jeg fikk var åå ha lokket klart til damp kjøring før vi timer, så kan alt testes samtidig :)
Så... en tur i Haynes manualen og fram med Smokebox og plate til den fra Boiler kit:
 
På bildet er de grundig vasket med Aceton før lakkering:
 
 
Lakken jeg har valgt til smokeboxen og tilhørende deler er biltema sin Hot 650 graders matte spray lakk. Denne skal ikke ha grunning under (siden grunningen ikke tåler varmen) og må varmeherdes (bakes). Så på med ovnen:
 
230 grader i en time burde duge (over og undervarme for de som lurer :) ) og så forsiktig legge det på en rist for avkjøling. Disse delene er varme de, så gi dem god tid til avkjøling:
 
 
Finishen ble knall bra. Jeg er vertfall kjempefornøyd med denne.
Neste punkt er å få montert på håndtak til døra og "handrail" på smokeboxen før montering på chassiet:
 
 
Handrail delen satt litt løst i festene sine, så jeg fant fram loddetinn, fluss middel og 100 Watts loddebolt fra Biltema og testa litt lodding, greit å øve litt før jeg lodder chassiet senere. Alt lodde materiellet har jeg fått tak i fra finescale i england. Jeg har brukt Carrs yellow flux og tinn til denne loddingen. Fra tidligere har jeg kunn loddet med elektronikk tinn og 45W loddestasjon så dette var litt moro. Resultatet ble ikke så ille heller, selv om det ikke ble perfekt:
 
 
Så ble det hele montert på chassiet:
 
 
mvh,

Leif
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2012 at 08:45
Neste punkt i boka (haynes manualen, da roundhouse sin monteringsannvisning ikke har noen bilder i det hele tatt av mye av denne prosessen) er å montere kjele, men denne skal lakkeres først.
Slik ser den ut vasket med aceton og klar for primer:
 
 
Etter ett par veldig lette strøk med primer:
 
 
Jeg tok med litt god tid med primeren da det er kjempeviktig at denne er jevn og glatt før lakkering.
Farge valg har vi  diskutert tidligere, men siden jeg ikke fant sitrongul motor lakk, men det var ikke no problem med en fin blank rødfarge ble det rødt gitt.
Det tok fem eller seks veldig tynne strøk med lakk med ca 20 minutter mellom strøkene, men til slutt ble jeg fornøyd med resultatet:
 
 
Her er kjele montert inn i dekselet igjen. Dekselet festes med to skruer og muttere på undersiden som spenner det fast i kjelen.
Dette skal så monteres på chassiet:
 
 
Bakerst på kjelen sitter det en bit som skrues fast i chassiet og messning båndet som man kan se i bildet holder bakkanten av kjelen fast i chassiet. Her ble det en del justering for å få alt pent på plass slik at det ikke ble en glippe forrerst mot smokeboksen, og at påfyllings ventil og sikkerhets ventil peker rett opp fra chassiet og ikke i vinkel:
 
 
Før brenneren monteres i åpningen på kjelen og superheater røret settes på plass:
 
 


Edited by Doogledee - 02 juli 2012 at 11:46
mvh,

Leif
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2012 at 08:50
Flere steder i Haynes manualen snakkes det om "footplate" som bør monteres nå. Denne finnes i Body kitt esken og må bøyes til litt. For bøyingen av messing delene så er det viktig å passe på at som regel så skal det etsete sporet i messing platen på innsiden av bøyen. Det er og viktig å ta seg god tid og bøye litt og litt, spesielt på lange kanter.
Jeg har brukt en skrustikke for å få lengs mulig kant å bøye mot:
 
 
Denne plata skal nok lakkeres med matt svart Hot Lakk og bakes i ovnen den og, men mer om det senere.
 
Det var det hele for nå, men fortsetter bygging videre denne uka.


Edited by Doogledee - 02 juli 2012 at 10:20
mvh,

Leif
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2012 at 09:45
Se her ja, nå begynner det å ta form Smile
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2012 at 10:20
Ja det begynte plutselig å ligne på ett lokk nå :) hva synes du om fargen?
mvh,

Leif
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2012 at 11:59
Ser det går fremover, Leif!
Resultatet ser riktig lovende ut!
 
Vet ikke om den HT-lakken fra Biltema er den mest holdbare? - Brukte den selv på et av de første lokene jeg bygget. Synes den ikke hadde spesielt god vedheft - selv ved innbrenning. Dette var på dekkplater av nysølv.
Har gått over til motorlakk da både kjele og røykskap holder en temperatur på < 150 C.
Selve kjelen vil nok aldri passere 120 C så lenge det er vann igjen.
Har lagt en tynn fiberpakning mellom kjele og kledning på Roundhouse-lok for å redusere varmetap og overflatetemperatur ytterligere. Dette bruker å være standard på andre LS-fabrikat.
 
Ellers bør du være forsiktig når du trer på kjeleringer. De er etset og ikke reinpusset etterpå. Anbefaler å file etsekantene runde først.
 
Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2012 at 12:21
Hei Leif, dette ser veldig flott ut. Fargen du har valgt kler denne loktypen veldig godt. Tipsene fra Kjell er viktige å ta med seg. Jeg har gjort tabben med kjelbåndene selv....fikk riper i lakken på kjelkledningen da jeg skulle style opp min Lady Ann. Gi lyd fra deg når loket er klart så skal det bli orden på timingen Smile
 
Hilsen mannen med den teite lua.
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2012 at 12:32
heh heh ja vi får se hvordan det går med lakken. All annen lakk utenom røyskapet er med motor lakk. Tanken min var at røyskapet blir en del varmere enn kjelen da gass brenner eksosen kommer igjennom der.
Båndene ble filt i hjørnene da jeg skar meg litt på de under montering, så det bør være ok :)
 
Gleder meg til å kommet videre ikveld...


Edited by Doogledee - 03 juli 2012 at 10:08
mvh,

Leif
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2012 at 13:21
Gleder meg til å se den tøffe rundt på Kirkerudbanen sammen med Billy og Atlantic'en jeg Wink
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2012 at 15:55
jepp Jeg også.... skal bli knall tøft å se dette lokket kjøre, blir litt extra spesielt når man har bygd det selv føler jeg :)
mvh,

Leif
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2012 at 19:45
Og delene har kommet frem? Vi er klare for en titt bare vi får gjort unna ferien!!
krsven
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2012 at 09:44
Jepp delene kom fram, som beskrevet :) Tusen takk til Livingsteam for rask og effektiv service :)
mvh,

Leif
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2012 at 10:03
Da har det blitt mer framgang her i gården.
Footplate har blitt lakkert og bakt etter samme oppskrift som tidligere (230 grader, over og undervarme, i en time) og er montert på lokket.
Gass flasken er montert. Bildene viser gassflasken på plass og tilbøying av gass røret:
 
 
røret routes fra gass nippelen på brenneren:
 
 
og opp til gass ventilen:
 
 
stor forsiktighet og god tid ble benyttet for å passe på at rør ikke ble bøyd for brått og at alt passet bra sammen.
 
Når dette var på plass var det bare å benytte en lignende prosess for å koble superheater røret til damp ventilen via lubrikatoren:
 
og vips så er så vidt jeg vet chassiet klart for timing og testing, med damp.... woohooo :)
å bøye på plass rørene er ganske tidkrevende og litt fiklete, så jeg ble nesten litt skuffet når alt smatt på plass og jeg ikke fikk applaus fra noen steder :)
 
Jeg måtte jo selvfølgelig teste litt på benken hjemme, så gass ble fyllt i gass beholderen (bare litt) og ventilen forsiktig åpnet med en lighter over pipa..... og alt tente på første forsøk :) Brenneren ble slukket etter 5 sekunder eller så, ville bare forsikre meg om at den fungerte :)
I morges testet jeg brenneren igjen på samme måte og den tente like fint da. Så det er ikke noen nevnverdige gass lekasjer heller :)
Så da er det bare for meg å ta kontakt med mannen med lua for å avtale timing... oppdateringer kommer.


Edited by Doogledee - 03 juli 2012 at 10:04
mvh,

Leif
Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2012 at 09:29

Hei! Ja dette ser lovende ut Smile .... Til uken kjører vi knalltilbud på timing av lokomotivstyringer...kr 119,90.- pr omdreining! Bare tullaLOL! Ta kontakt med meg så avtaler vi tid.

Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2012 at 11:06
jepp har tenkt å gjøre det, men dattera hadde bursdag igår og greier, så jeg har ikke klart å få ringt deg enda :)
mvh,

Leif
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2012 at 12:29
kan jo meddele at nå har lokket vært hos han med hatten i helgen og timing er ferdig. Lokket er kjørt på damp noen tanker og det begynner å gå smoothere nå men det er langt igjen til innkjørt enda. Bilder kommer om ett par dager når jeg får alt på plass hjemme.
Utrolig kult å se lokket gå på damp for første gang selv om det gikk litt rykkete og ujevnt :)


mvh,

Leif
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2012 at 09:43
Har ikke helt fått ting på stell med PC akkurat nå, men imellomtiden kan dere kose dere med denne videoen som TindyD har laget av første fyring av lokket etter timing, på kjøkkenet hos han med hatten :)

mvh,

Leif
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.