Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Storskalaer, Livesteam
Forum Description: Fra skala 0 og oppover, inklusive modelljernbane som drives med ekte damp
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6960 Printed Date: 01 desember 2024 at 00:13 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Doogledee bygger Lady AnnePosted By: Doogledee
Subject: Doogledee bygger Lady Anne
Date Posted: 05 juni 2012 at 08:36
Da har jeg blitt bitt av basillen og etter ett veldig hyggelig treff i helgen reiste jeg hjem med ett komplett byggesett av Lady Anne og ett par vogner til. Jeg har en vogn som jeg har bygget tidligere.
Jeg tenkte jeg skulle dokumentere byggingen underveis her på forumet, bare for dere som kan dette å komme med innspill underveis :)
Søndag kveld åpnet jeg den første esken og begynte å lese brukermanual, monteringsannvisning og Haynes manual. Tok ikke lang til før ramma var sammen, men jeg har jo tenkt å lakkere den, og lakk hadde jeg ikke.
Mandag førte til en tur på biltema og lakk ble kjøpt inn.
Så ble alt skrudd fra hverandre, vasket grundig, alle messing deler tapet og "proppet" før turen gikk ut i hagen til lakk boksene. En kjapp runde primer for metall og matt svart lakk senere så begynner det å ligne på noe.
En ny runde med skrutrekkeren og vips så stod det ett svar chassis med messing detaljer foran meg :)
------------- mvh,
Leif
Replies: Posted By: Doogledee
Date Posted: 05 juni 2012 at 09:02
Neste del av prosessen er å få på plass akslinger og hjul.
Dette førte til tider til litt sterk ordbruk da ikke alt er like greit. spesielt ikke å få krankene på plass på akslingene.
Ved test tilpassing av akslingene oppdaget jeg at kun den midterste gikk lett. den foran og bak gikk ikke rundt i det hele tatt. Låsnet alle skruene på ramma for å se om den var blitt veldig skeiv under montering men det var heller ikke problemet. Litt inspeksjon av messing lagerene i ramma så fant jeg til slutt litt maskinerings spon og grums i de. En rask runde med fint sandpapir og alt gikk mye bedre. litt fram og tilbake med krankene igjen men tilslutt hadde jeg da alle akslingene på plass og hjul på rett sted :)
Medfølgende spacer guide ble brukt for å få riktig hjulavstand og videre justering med lokket på ett skinne stykke som jeg har liggende så så alt veldig bra ut.
En siste sjekk av sideveis slark på akslingene og mere språkbruk :( Det var for mye sideveis slark på to av akslingene, så de he*****s krankene måtte av på ene siden og på med skiver (som følger med i settet, nettop til dette formålet), og så til slutt på igjen med alt sammen.
Nå ruller chassiset lett og fint med veldig lite sideveis slark.
------------- mvh,
Leif
Posted By: Doogledee
Date Posted: 05 juni 2012 at 09:03
Det var alt jeg rakk igår. Fortsetter med bygging ikveld så flere bilder kommer :)
------------- mvh,
Leif
Posted By: TinyD
Date Posted: 05 juni 2012 at 10:29
Godt du kom i gang med en tråd her... :)
Kjenner jeg deg rett, så er det ikke lenge til vi kan kjøre sammen!
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 05 juni 2012 at 15:33
Hei Leif!
Hyggelig treff!!
Kjekt å se du alt er kommet i gang med byggingen. Skal bli spennende å følge med!
Tror du med fordel kan vente litt med lakkering til du har montert det meste i komplette undergrupper? Det er ellers lett å skrape opp malingen. Det er min erfaring.
Dette gjør at du i prinsippet bygger loket 2 ganger - en med tilpassing av deler - og en etter du har demontert og lakkert loket. Når du da lakkerer er loket delvis montert.
Jeg vil anbefale deg å bruke etsprimer på alt metall før du lakkerer. La primeren tørke noen dager til den er gjennomtørr. Hvis ikke kan lakken krakkelere/sprekke på varme partier. Har litt blandet erfaring med billakk. Bruk gjerne motorlakk som er beregnet for olje og litt høyere temperaturer.
Posted By: Doogledee
Date Posted: 06 juni 2012 at 08:56
Hei,
ja glemte å si det... det er motor lakk jeg bruker. Ser problemet med å skrape lakkken ja. Får bare være veldig forsiktig.
Etsprimer, hvor får jeg tak i det?
Kom litt videre igår med byggingen. Fikk ettervert tilpasset armene som kobler hjulene etter ett par timer med prøving, filing mer prøving etc.... Er ikke helt fornøyd med dette, ble ikke helt 100% smooth enda, men ble lei, og fortsatte litt på stempler og ventiler for å se hvordan det blir.Superheater røret er også test montert.
Fult klar over at jeg må demontere igjen for få tilpasset ferdig, men det blir til helgen. Bildene viser hvertfall progresjon før demontering og videre tilpassing. Dette skal gå helt smooth før jeg begynner med timing av ventiler etc.
Chuff pipen blir sendt idag håper jeg så med litt flaks dukker den opp akkurat til riktig tid for montering :)
Er det forresten noen som vet hvor man får tak i en fløyte som passer til Lady Anne?
------------- mvh,
Leif
Posted By: TinyD
Date Posted: 06 juni 2012 at 09:08
Chuffpipe'n burde du vel egentlig måle til etter at smokebox'en er montert, så den kommer i riktig høyde, men etter hva jeg har sett på Lady Anne, sitter smokebox'en med skruer, så det ikke er noe problem å vente til slutt med å montere den :)
Denne videoen viser enkelt hvordan man gjør det på Katie, men står at det samme gjelder for Lady Anne... :)
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 06 juni 2012 at 09:52
Etsprimer får du hos en velutstyrt bilrekvisitaforhandler som har godt utvalg i billakk. Jeg har kjøpt en gul etsprimer på sprayboks der. Den brukes på biler også (f.eks. LandRover som er delvis laget av aluminium). Vær obs på at denne primer er meget tynntflytende,slik at det lett begynner å renne. Et tynnt lag holder!
Ellers bør du ha et sett med små koniske brotsjer når du bygger loket og monterer chuffer.
Jeg er ikke helt overbevist at det er full åpning der rør er kuttet og/eller loddet sammen med fittings. Derfor bruker jeg å brotsje opp rørene i etterkant for å forsikre meg om at de er fullt åpne. En liten grad fra kutting eller tinnrest fra lodding kan ødelegge mye for ytelsen.
Mistenker Roundhouse for å bruke rørkutter? Den klemmer sammen myke kobberrør under kuttingen.
Problemet med fløyter og LS er at de tar stor plass om de skal låte bra!
Det blir ofte trangt å montere en slik. På en Lady Anne skulle det være plass.
Det er ikke bare fløyten som skal plasseres men også ventilen + en servo. Da kan det fort bli dårlig plass. Servoen skal også monteres beskyttet for vann og uten varmepåvirkning fra kjelen.
Selve fløyteventilen er et svakt punkt. Dette er oftest sleideventiler som trenger smøring. Da steamuttaket oftest er rett fra kjele, får dampen ikke med seg olje fra displacement-oiler og blir da tørr. Dette gjør at slike ventiler ofte henger eller blir trege. De krever derfor ekstra vedlikehold for å fungere.
Det er sikkert mange småserieprodusenter i England som lager fløyter?
Jeg har sett LS-fløyter "Made in China" fra Accucraft til salgs på Ebay.
Lykke til videre med byggingen!
Posted By: Doogledee
Date Posted: 06 juni 2012 at 10:05
Takk for tipsene Kjell. Skal sjekke ut etsprimer asap. Konisk brotsj har jeg ikke tenkt på engang. Har bare antatt at Roundhouse har gjort det riktigjeg, men der er en rask sak å demontere superheater rørenenå. Brotsj har jeg fra før :)
Skal kikke litt mer på fløyter, men kan tenkes jeg venter litt med det, med tanke på de punktene du nevner.
------------- mvh,
Leif
Posted By: Doogledee
Date Posted: 08 juni 2012 at 11:06
igår kveld ble det mer framgang.
fikk pelt alt fra hverandre igjen, og pusset og filt på linker og hull til alt gikk het glatt og fint. Tok ett par timer med tilpassing men resultatet er hvert det :) S
att en liten halvtime og kjørte chassiet fram og tilbake på en skinne bit og det lugger ikke og går rett og slett veldig fint.
Peguin brakets og ekspansjons linker ble så montert før jeg til slutt la meg.
Har insett at jeg må bygge ferdig chassiet, og så demontere for å lakke på nytt ja. blir fort riper i lakken underveis i monteringa.
------------- mvh,
Leif
Posted By: Doogledee
Date Posted: 11 juni 2012 at 08:56
Helgen har bydd på mye rart, men har også kommet så langt at chassiet nå et klart. Så da er det bare å begynne å pelle alt fra hverandre igjen for å sette igang med lakkering på nytt. Tenker jeg skal bruke en bedre primer da den jeg har brukt ikke biter bra nok på stålet. Etsprimer som tidligere annbefalt er nok greia, så må ut å finne det.
Som noen ser så er ikke M2 skruen i dette bildet orginal, de orginale skruene gikk ikke ann å stramme slik at delen satt ordentlig fast på akslingen uten at gjengene på skruen røyk, men heldigvis hadde jeg en del m2 fra ett tidligere prosjekt liggende som var i vesentlig bedre kvalitet og da gikk det greit å få festet alt.
Alt klart og beveger seg fint. På tide å ta alt fra hverandre igjen for ordentlig grunning og lakkering før jeg får ordnet med timing og borring av aksler for feste pinner.
------------- mvh,
Leif
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 11 juni 2012 at 14:46
Det er ikke mye kraft som skal til, før hjulet sitter tilstrekkelig fast på akselen.
Gjenepartiet her er plassert på en isolasjonsbøssing, slik at det skal være mulig å kombinere LS med elektrisk drift. Dessuten hjelper isolerte hjul mot "glitching" også på 27 og 40 MHz-radioene som noen fortsatt bruker.
Jeg har også sett at disse gjengene har vært noe trange, så det har vært nødvendig "å friske opp" gjengene med en gjengetapp.
Posted By: Doogledee
Date Posted: 13 juni 2012 at 11:19
problemet mitt med m2 skruene er at gjengene på skruen som går igjennom mutteren gir seg lenge før delen sitter på akslingen, men som sagt med litt ordentlig skruer fra RS-Components gikk det fint.
Det er ikke set skruene i hjulene som er problemet, men skruene som går igjennom den dingsen som sitter på bakerste aksling og er innvolvert i timing av ventilene.
------------- mvh,
Leif
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 13 juni 2012 at 16:07
Hei Leif!
Da misforstod jeg deg!
De skruene du nevner skal bare klemme "sånn passe" rundt veivbolten.
Det skal bores et hull gjennom denne eksenteren og veivpinnen og forbindelsen sikres/låses med en C-formet låsesplint slik at klemforbindelsen som lages av skruen du har problem med, ikke blir belastet. Dette er kanskje den mest kritiske operasjon under byggingen?
Om du ikke treffer midt i veivpinnen, er dette ikke så kritisk, bare orienteringen på eksenteren og pinnen er låst fast under hele boringen. Foreslår at du borer først med et tynnt bor. Da er det mulig å justere noe i etterkant om delene skulle bevege seg litt under boringen.
Det er nøyaktighet her og med innjustering av sleidene som avgjør i stor grad om loket skal gå bra eller ikke.
Før du borer og monterer låsesplinten, bør du prøvekjøre drivverket på trykkluft for å se at alt er OK.
Posted By: Doogledee
Date Posted: 14 juni 2012 at 10:37
Jepp, det er neste del av prosessen, å få timiet ventiler, sjekket med trykkluft og så borret og festet :) Tenkte jeg skulle få lakket ordentlig, (etsprimer får jeg tak i til helgen) og montert igjen, så forhåpentligvis reist til noen som kan hjelpe meg med timingen før jeg tester på trykkluft :)
------------- mvh,
Leif
Posted By: KjellAn
Date Posted: 14 juni 2012 at 11:29
Denne delen av selvbygging av livesteam-lok er det mest kritiske for at resultatet skal bli perfekt. Selv om sledestyringen av sylinderne går bra med trykkluft og styringen den ene veien, så er det ikke sikkert at den går like bra den andre veien. Her må det mye fininnstilling til.
Jeg har ennå ikke bygget noe selv, og ville nok selv søkt hjelp hos noen som har gjort denne operasjonen noen ganger før.
Vær også forsiktig med å kjøre sylinderne med trykkluft for mye uten tilstrekkelig smøring. Trykkluft fra en kompressor er uansett mye tørrere enn når loket kjører med ordentlig damp og dampolje fra lubrikator. Vil være synd om sylinderne tar skade før du får montert loket ferdig.
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Posted By: Doogledee
Date Posted: 14 juni 2012 at 11:50
har tenkt på det med smøring ja. Før jeg satte lokket på ventilene har jeg dryppet nedi litt steam olje og kjørt lokket fram og tilbake på en skinnebit for å få spredd det i alle delene, det ble merkbart :) Har tenkt å være veldig forsiktig med smøring mens innkjøring på trykkluft skjer, ser vel for meg at jeg stopper vert f 5 minutt eller så for å smøre.
------------- mvh,
Leif
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 14 juni 2012 at 14:15
Det er rett som KjellAn sier at det kan være en utfordring å få justert sentreringen av bueslaget slik at loket kjører like bra forover som bakover. Som regel er det lett å få til en god justering forover - men desto værre å få dette kombinert med en like god justering for bakover.
Da bueslaget er fast opphengt, må selve opphenget til bueslaget justeres/bøyes.
Dette er en operasjon som krever innsikt. Det er ofte snakk om 1/10 mm.
Denne justering kan også siden bli "forstyrret" dersom loket håndteres uforsiktig - eller kolliderer/sporer av med slag mot styringen.
Ellers trenger man ikke være så bekymret for smøring av sylindre og sleider ved bruk av trykkluft.
En liten dråpe steamolje hvert 30. min. holder i massevis. Selv om luften er tørr, river den ikke med seg så mye olje i exhausten. det er kun denne oljen som trenger erstattes. Anderledes er det ved steam der oljen får annen viskositet og blir "vasket ut".
Ser at folk er veldig spandable med olje ellers. Det er nesten så det drypper olje av lokene!
Dette er ikke mer enn vanlige metalledd som kan smøres. Da er det nærliggende å tenke på hvor lenge et dørhengsel (eller sykkelkjede) kan gå uten ny olje.
(Men for all del kjøp mye olje - helst fra det største selskapet i Norge! Det sikrer pensjonen min! :-)
Posted By: EirikS
Date Posted: 14 juni 2012 at 16:50
Det er både interessant og spennende for en som driver med mj i helt andre enden av skalaen og lese om meccanobyggingen deres, og se de flotte resultatene. Spesielt ettersom jeg har en plan om hagebane, selvom det er noen år frem i tid. Men jeg lurer på: Hvorfor kommer ikke alt ferdig forborret og tilpasset fra fabrikken? Med toleranser på 1/10mm så leser jeg det som at det ikke er mye som skal til før man får et lok man skjemmes over.
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 14 juni 2012 at 17:04
Vel, dette er på en måte som kostbare, håndbygde messingmodeller i H0. Det er forskjell på individer.
Når man kjøper et ferdig lok, skal dette være tatt hånd om på fabrikken. Det er stor forskjell her.
Noen fabrikker som Roundhouse, tester hvert lok oppfyrt på steam for å se at alt er som det skal være. På samme måte, blir drivverket kjørt inn i benk (på damp) i en del timer - og justert etterpå.
Dette er selvfølgelig ikke gratis men allikevel vel verd å bruke penger på, dersom du ikke har spesiell interesse av å bygge selv.
Kjøper du Accucraft som er noe rimeligere, er denne tilpassing og testkjøring minimal - og resultatet deretter. - På mange måter, får du det du betaler for. Det er min erfaring. - Selv fra fabrikk, er det forskjell på 2 lok i samme serie - som det er på f.eks. NMJ SuperLine.
Byggesettene er ferdig tilpasset - men den siste finish må man altså gjøre selv. Da er det ofte snakk om små tolleranser og fintilpasninger.
Posted By: Doogledee
Date Posted: 14 juni 2012 at 18:43
For min del er byggingen en stor del av moroa rundt dette. Jeg har full forståelse for at ting må tilpasses til nettop mitt lok. Jeg får også en mye bedre forståelse for hvordan mekanismene fungerer og hvordan de henger sammen i forhold til om jeg hadde kjøpt det ferdig. En annen tanke for meg er at om jeg i fremtiden kjøper meg ett ferdig bygd lok så setter jeg mye mer pris på arbeidet som har blitt lagt ned i å tilpasse deler og kjøre det in, justere og pusle med det før det blir levert til meg. Sånt setter jeg pris på. Jeg får også velge de fargene og finishen jeg vil ha på lokmotivet som igjen gir det mer særpreg, spesielt for meg :) Nå har jeg hvertfall etsprimer i hus så det blir en ny runde med skruing for å få alt fra hverandre igjen før jeg lakkerer chassiet på nytt, og jeg gleder meg :) spesielt nå som jeg har fått inn teknikken på å sette krankene på akslinkene uten for mye mas :)
------------- mvh,
Leif
Posted By: EirikS
Date Posted: 14 juni 2012 at 21:15
Ja, gleden av å skru selv og montere er mer enn halve moroa med hobbyen. Ser dere har gitt meg litt mer påfyll av argumenter for å gjøre det samme selv når jeg en gang skal til med større skala :) At det også skrives endel om byggeprosessen er verdifull info, får bare håpe slikt ikke forsvinner med nytt serverkræsj.
Posted By: Doogledee
Date Posted: 15 juni 2012 at 09:10
Da fikk jeg endelig tak i primer igår kveld. Da jeg omsider kom meg hjem bestemte jeg meg for å teste primer og lakk på en aluminiums bit jeg hade liggende.
Mannen i butikken mente at den eneste lakken som gikk ann å bruke over primeren var en han solgte, men tenkte jeg skulle teste det jeg har hjemme først.
Primeren er enkel å spraye på uten at den renner. etter ca ett kvarter sprayet jeg på med tre raske lag med biltema sin blanke, svarte motor lakk og lot det hele tørke til imorges.
Resultatet ble meget bra, ikke noen tegn til problemer med lakk og primer.
Alt ble selfølgelig gjort ute da både lakk og primer lukter ganske heftig.
Ett bilde av test biten (fryktelig dårlig bilde, men ingen bobler eller problemer som jeg kan se på lakken hvertfall).
------------- mvh,
Leif
Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 15 juni 2012 at 09:39
Blir motorlakken herdet uten varme? Med andre ord; når du stryker fingeren over det lakkerte -blir du svart eller ikke?
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 15 juni 2012 at 10:21
Motorlakk er ganske oljebestandig og tåler gjerne 150€C. Den skal ikke sværte av eller ha noe behov for innbrenning.
Lakkerte for mange år siden et Wilesco-lok med høytemperatur-lakk som kanskje er noe det Rune mener? Den skulle tåle 600€C og har dårlig heft når den ikke blir herdet.
HT-lakk er nok langt mindre holdbar og dårlig egnet for LS-modeller? De blir skjeldent > 120€C, så en oljebestandig lakktype som tåler denne temperatur, er nok det beste valget.
Bruker selv motorlakk fra Biltema på kjele og røykskap. Fant også en sjokoladebrun billakk som jeg brukte på understellet på min Billy da dette ikke blir så varmt. Den likner på den fargen NSB brukte på damplokene sine her.
Biltema har også 2 sorte motorlakker med forskjellig glans. Jeg kjøpte begge og brukte den halvblanke på røykskapet for å få noe variasjon på et ellers sort lok.
Posted By: Doogledee
Date Posted: 15 juni 2012 at 12:08
det er Biltema sin blanke motorlakk jeg har valgt å bruke nå. Tror resultatet blir fint jeg :)
Den trenger ikke varmeherdes etter lakkering. Det finnes en rekke lakker som må varmeherdes, men de tåler som nevnt over 600 grader. det er mer en jeg trenge føler jeg :)
------------- mvh,
Leif
Posted By: Doogledee
Date Posted: 18 juni 2012 at 09:24
I helgen ble alt skrudd forsiktig fra hverandre og alle delene holdt hver for seg slik at når jeg setter det sammen igjen så får jeg ikke problem med deler tilpasset en side som havner på den andre siden etc.
Chassis rammene ble så vasket i aceton for å fjerne den gamle lakken som ikke satt så godt, og for å avfette etc før primer.
Chassis delene ble så maskert og proppet med do papir slik at messing lager holder seg i messing finish og så primet med etsprimer.
Desverre så fikk jeg ett problem med lakk boksen, da jeg skulle ta av lokket så klarte jeg å brekke av dysa i samme slengen, så da blir det ny tur til lakk forhandleren for å kjøpe ny boks med motor lakk. Etter litt prøving har jeg bestemt meg for å lakkere chassis og vannkoker i blank svart og sidetanker og smokebox og evt andre deler i matt svart.
De kan bli en fin kombinasjon med alle messing detaljene tror jeg.
------------- mvh,
Leif
Posted By: krsven
Date Posted: 18 juni 2012 at 09:43
Dette ser rimelig bra ut - det er vel ikke usannsynlig at lokomotivet er ute og ruller om ikke så altfor lenge på nylagt skinnegang?? Fargevalget virker fornuftig - jeg tror nesten alle byggesett har blitt lakkert slik. Gleder meg til å se!
------------- krsven
Posted By: Doogledee
Date Posted: 18 juni 2012 at 10:00
heh heh ja, det neste spørsmålet er som sagt å få litt hjelp til å få timingen perfekt, og så kjørt inn på trykkluft før montering fortsetter, men aller først må jeg få det hele lakkert og satt sammen igjen.
Er jo mulig å fortsette på overbygget, er en del som skal gjøres der også, før det settes sammen til ett ferdig lokk.
------------- mvh,
Leif
Posted By: krsven
Date Posted: 18 juni 2012 at 10:47
Timing og borring har vi gode folk til - du har hilst på både servicemann senior og junior. Jeg er rimelig sikker på at loket ditt kan krypkjøres etter innkjøring. Men vær obs på at lokene som regel oppfører seg annerledes på damp enn trykkluft - vi tester dem med begge "driftsformer" før vi justerer.
------------- krsven
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 18 juni 2012 at 12:21
Du trenger ikke å låse posisjonen på eksenterarmen før du bruker loket.
Bare vær obs på at den kan endre seg om du ikke er ytterst forsiktig.
Denne eksenter bestemmer kun hvilket slag/bevegelse som styringen vil få - og dette er likt enten loket kjører på steam eller luft.
Finjustering av sleide gjøres ved å skru den inn-og-ut. Denne justering er noe vanskelig å gjøre med brennvarmt lok så jeg bruker å justere sleider på luft.
For finjustering av sleider, bruker jeg å fjerne/løsne veivstangen. Da vil man se akkurat når stempelet begynner å bevege seg rundt dødpunktet. Legges dødpunktet helt symetrisk og 90€ forskjøvet mellom begge sider, bruker loket å kjøre veldig bra!
Les gjerne instruksjonen fra Roundhouse før du gjør dette.
For alle LS-lok med flatsleider (som Roundhouse), kan det fra tid til annen forekomme at sleidene kan "henge seg opp" slik at de ikke tetter 100%. Dette merkes ved at loket får dødpunkter.
Som regel ordner deg seg av seg selv ved bruk. Årsaken er at noe olje kan stivne i de trange slissene til sleideføringen. Når denne blir varm og vasket ut, slipper sleiden.
Lykke til videre!
Dette ser bra ut!
Posted By: Doogledee
Date Posted: 19 juni 2012 at 09:26
Ja håper service mannen (junior så vidt jeg forstod :) ) kan hjelpe meg med dette så snart jeg har chassiet sammen igjen. Har skjønt at uansett hvor god jeg liker å tro jeg er så er det lurt å få hjelp av noen med erfaring på dette med timing :)
I går var planen å få lakket chassiet, men værgudene sto meg ikke bi så det blir gjort idag, da jeg er avhennig av utvendig lakkboks ;)
I går ettermiddag gikk turen heller til Living steam Garden railways ( http://www.livingsteam.no/ - http://www.livingsteam.no/ ) for hyggelig togprat og slikt. Har tenkt litt på at dette med bygging tar lang tid, og har en lokal bane som er klar for midlertidig drift i nær fremtid, så tankene om ett "ventelokk" har svirret i hodet en stund.
Hos Livingsteam ble det vist fram mye spennende, fristende lokk som Silver Lady (0-6-0) og en Darjeeling B (0-4-0) som begge var meget flotte, og til overkommelige priser, ble pratet litt om ett Billy (0-4-0) byggesett også som ble kikket på (ikke av meg, men av en kompis), men litt av poenget var ett ferdig lokk som er kjøreklart.
Til slutt fikk jeg en helt perfekt Billy i hånda, og det nye innkjøpet ble ett faktum :)
Fargen er knall fin og Billy er en kjempefint lokk som jeg har kikka på en stund så denne måtte jeg sikre meg.
Interesant og se på forskjellene i delene på Billy og på chassiet til Lady Anne, med tanke på ventiler og sånt annet som kobles til hjul etc.
Livingsteam har stått for alt jeg har handlet til hagejernbane så langt og det er helt fantastisk å kunne komme å handle ting som er på lager, i norge. Ikke no bestillingstid etc.
Kjempegøy.
------------- mvh,
Leif
Posted By: Doogledee
Date Posted: 20 juni 2012 at 08:57
Igår var været fint, og jeg rakk endelig å få litt lakk på chassiet før turen gikk videre til naboen for litt annerledes bygging :)
her etter ett raskt støk med lakk....
ett par strøk senere...
Og her til slutt etter en natt med herding og fjerning av maskering...
Har lært en del av dette, så selv om ikke chassis rammene ble perfekte, sånn lakk messig synes jeg den blanke motor lakke ble vedlig fin, og messing lagerene holdt seg blanke og fine. det er litt småpirk rundt lagerene som kommer av tapen på pluggene mine, men det skal jeg fikse med en liten pensel før siste montering, som nå forsåvidt er ikke så lenge til.
Kommer nok til å fortsette å lakkere selv på resten av delene, selv om resultatet muligens ikke blir helt fabrikk perfekt, så er en stor del av sjarmen å ha gjort det selv føler jeg :)
hvertfall på dette lokket.
------------- mvh,
Leif
Posted By: Doogledee
Date Posted: 22 juni 2012 at 08:55
Nå har det blitt litt framgang i monteringen igjen, men føler ikke att det er nødvendig med bilder enda, dette har jeg vist fram før i tråden :)
Eneste forskjell er att lakk finishen er mye penere nå :)
Ett lite skjær i sjøen er at jeg klarte å ødelegge en messing bushing ved montering, så jeg må ha ny, men en rask mail til livnigsteam.no og delen ble bestilt med bekreftelse på sending til meg en time etterpå :) det er service det :)
Får delen på mandag så da blir det framgang....
En ting jeg har lurt litt på er om jeg skal finne meg noen mere intense farger til lokket.... Har tenkt litt på Knall rød... forslag folkens?
Smokebox blir uansett matt svart, og chassiet er blankt svart.
------------- mvh,
Leif
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 22 juni 2012 at 09:35
Kjekt å høre at det går fremover med byggingen!
Tror at "knall" farger på materiellet kan få det til å virke litt leketøysaktig? - Jeg hadde villet avdempe fargevalget noe. Dette er jo personlig!
Synes selv at en dyp grønnfarge og en litt mørk brunrød i kombinasjon med sort, gjør seg bra. Man kan også ha en dypblå kjele (som ble brukt tidligere i Norge).
Blir dette for kjedelig, kan man spe på med hvite eller røde hjulringer og staffering på gangbrettet langs kjelen. Grønne og brunrøde lok var heller ikke uvanlig på visse baner hos forbildene.
I så måte, synes jeg at en brunrød "Sandy River" foran en stamme teakvogner virker ganske harmonisk! - Disse farger ble også brukt av en smalsporbane i Pensylvania, etter det jeg har lest.
- Men for all del - knallgul og sort ble også brukt på smalsporlok i Rocky Mountains ("Bumble Bee"), så i prinsippet "går alt" - og du finner sikkert et forbilde et sted i verden der dette har vært brukt?
Posted By: TinyD
Date Posted: 22 juni 2012 at 09:48
Jeg henger meg på Kjell, stemmer for et litt mer avdempet lokomotiv fargemessig, gjerne mørk grønnfarge eller blått...
Posted By: Doogledee
Date Posted: 22 juni 2012 at 09:58
:) helt personlig er jeg ikke så glad i grønnfarger, men ser hva dere mener med å unngå de knalleste fargene... må tenke litt mer her :)
------------- mvh,
Leif
Posted By: Stian
Date Posted: 22 juni 2012 at 15:42
svarte detaljer og sennepsgul kjele og vanntanker?
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
Posted By: krsven
Date Posted: 22 juni 2012 at 17:35
Farger kan alltids diskuteres. Det rusler ca 300 Roundhouselok i Norge. Av disse er f.eks. 15 sennepsgule, 8 lyseblå, 73 røde, 8 lys grå, 37 sorte, 73 grønne ( de fleste grønnfarger inklusive). Av lok som er bestillt er det 7 blå, en sort, en grønn, to røde og ett gult. Dette sier litt om fargevalgene - og de er langt fra entydige. Kombinasjonen lok uten konkret forbilde og en gild farge er det enkleste å selge - f.eks maroon Lady Anne.
Det er nok ingen fasitsvar på selvbyggerlok heller, men det vanker premie til førstemann som bygger en Fijifowler i sitrongult. Tenk så kjekt når vi kjører ute om kvelden / natten i oktober med fuktig luft og masse damp + dunkel belysning. Man ser litt mer lokomotiv da enn med en helsort variant.......
------------- krsven
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 22 juni 2012 at 18:52
Siden du vil ha en lett synlig farge i skumringen, Kristian, - tror jeg at du heller burde promotere en "dayglow" - enten orange eller gul. :-) Dette ville i hvert fall vekke oppsikt!
LS-maskinister med stort inntak av "Turbinen-öl" ville sikkert ha sluppet å lete etter loket sitt da?! :-)
Posted By: krsven
Date Posted: 22 juni 2012 at 20:29
Joda, det er enkelte som leter etter lokene sine også - særlig etter "The late parcel-train" hvor mange er mer opptatt av vognene med innhold enn det som trekker godsakene. Men det er forsåvidt intet problem - det finnes lok å få kjøpt.....Akkurat nå tenker jeg på Morrisfargen Highway Yellow - kunne ha vært noe på en mindre lokserie! Det fine er jo at det til nå ikke er noen av kundene som har reagert eller spurt om disse litt sære fargene som finnes og som mange faller for. At et lok skal være svart er ikke noen selvfølge - mange lander på noe helt annet. Særlig maroon har vært en populær farge, kanskje for det den går fint sammen med teakfargede vogner og grønne busker? Jeg er ikke så vel bevanderet blandt hva som finnes av lakk, men vi har jo folk til slikt - som sikkert kan hjelpe byggesettbyggerne med en høvelig lakk og passende farge. Men som sagt: eksklusive premier til førstemann som lakkerer i sitrongult.........
------------- krsven
Posted By: Doogledee
Date Posted: 24 juni 2012 at 16:15
sitrongult høres egentlig fint ut det :) må sjekke litt ut om jeg finner en motorlakk i den fargen eller om jeg kan få noen til å blande den for meg.
------------- mvh,
Leif
Posted By: Doogledee
Date Posted: 02 juli 2012 at 08:32
Nå er det lenge siden det har skjedd noe her, delvis min egen skyld (ødela en expansion link bushing) og delvis grunnet bygging av nytt kjøkken hjemme... så egentlig 100% min feil :) men men... nå har det blitt framgang.
Chassiet er montert med alle deler på plass. En telefon til han med hatten (som skal hjelpe meg med timing av lokket) og ett tips jeg fikk var åå ha lokket klart til damp kjøring før vi timer, så kan alt testes samtidig :)
Så... en tur i Haynes manualen og fram med Smokebox og plate til den fra Boiler kit:
På bildet er de grundig vasket med Aceton før lakkering:
Lakken jeg har valgt til smokeboxen og tilhørende deler er biltema sin Hot 650 graders matte spray lakk. Denne skal ikke ha grunning under (siden grunningen ikke tåler varmen) og må varmeherdes (bakes). Så på med ovnen:
230 grader i en time burde duge (over og undervarme for de som lurer :) ) og så forsiktig legge det på en rist for avkjøling. Disse delene er varme de, så gi dem god tid til avkjøling:
Finishen ble knall bra. Jeg er vertfall kjempefornøyd med denne.
Neste punkt er å få montert på håndtak til døra og "handrail" på smokeboxen før montering på chassiet:
Handrail delen satt litt løst i festene sine, så jeg fant fram loddetinn, fluss middel og 100 Watts loddebolt fra Biltema og testa litt lodding, greit å øve litt før jeg lodder chassiet senere. Alt lodde materiellet har jeg fått tak i fra finescale i england. Jeg har brukt Carrs yellow flux og tinn til denne loddingen. Fra tidligere har jeg kunn loddet med elektronikk tinn og 45W loddestasjon så dette var litt moro. Resultatet ble ikke så ille heller, selv om det ikke ble perfekt:
Så ble det hele montert på chassiet:
------------- mvh,
Leif
Posted By: Doogledee
Date Posted: 02 juli 2012 at 08:45
Neste punkt i boka (haynes manualen, da roundhouse sin monteringsannvisning ikke har noen bilder i det hele tatt av mye av denne prosessen) er å montere kjele, men denne skal lakkeres først.
Slik ser den ut vasket med aceton og klar for primer:
Etter ett par veldig lette strøk med primer:
Jeg tok med litt god tid med primeren da det er kjempeviktig at denne er jevn og glatt før lakkering.
Farge valg har vi diskutert tidligere, men siden jeg ikke fant sitrongul motor lakk, men det var ikke no problem med en fin blank rødfarge ble det rødt gitt.
Det tok fem eller seks veldig tynne strøk med lakk med ca 20 minutter mellom strøkene, men til slutt ble jeg fornøyd med resultatet:
Her er kjele montert inn i dekselet igjen. Dekselet festes med to skruer og muttere på undersiden som spenner det fast i kjelen.
Dette skal så monteres på chassiet:
Bakerst på kjelen sitter det en bit som skrues fast i chassiet og messning båndet som man kan se i bildet holder bakkanten av kjelen fast i chassiet. Her ble det en del justering for å få alt pent på plass slik at det ikke ble en glippe forrerst mot smokeboksen, og at påfyllings ventil og sikkerhets ventil peker rett opp fra chassiet og ikke i vinkel:
Før brenneren monteres i åpningen på kjelen og superheater røret settes på plass:
------------- mvh,
Leif
Posted By: Doogledee
Date Posted: 02 juli 2012 at 08:50
Flere steder i Haynes manualen snakkes det om "footplate" som bør monteres nå. Denne finnes i Body kitt esken og må bøyes til litt. For bøyingen av messing delene så er det viktig å passe på at som regel så skal det etsete sporet i messing platen på innsiden av bøyen. Det er og viktig å ta seg god tid og bøye litt og litt, spesielt på lange kanter.
Jeg har brukt en skrustikke for å få lengs mulig kant å bøye mot:
Denne plata skal nok lakkeres med matt svart Hot Lakk og bakes i ovnen den og, men mer om det senere.
Det var det hele for nå, men fortsetter bygging videre denne uka.
------------- mvh,
Leif
Posted By: TinyD
Date Posted: 02 juli 2012 at 09:45
Posted By: Doogledee
Date Posted: 02 juli 2012 at 10:20
Ja det begynte plutselig å ligne på ett lokk nå :) hva synes du om fargen?
------------- mvh,
Leif
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 02 juli 2012 at 11:59
Ser det går fremover, Leif!
Resultatet ser riktig lovende ut!
Vet ikke om den HT-lakken fra Biltema er den mest holdbare? - Brukte den selv på et av de første lokene jeg bygget. Synes den ikke hadde spesielt god vedheft - selv ved innbrenning. Dette var på dekkplater av nysølv.
Har gått over til motorlakk da både kjele og røykskap holder en temperatur på < 150 C.
Selve kjelen vil nok aldri passere 120 C så lenge det er vann igjen.
Har lagt en tynn fiberpakning mellom kjele og kledning på Roundhouse-lok for å redusere varmetap og overflatetemperatur ytterligere. Dette bruker å være standard på andre LS-fabrikat.
Ellers bør du være forsiktig når du trer på kjeleringer. De er etset og ikke reinpusset etterpå. Anbefaler å file etsekantene runde først.
Posted By: jsalve
Date Posted: 02 juli 2012 at 12:21
Hei Leif, dette ser veldig flott ut. Fargen du har valgt kler denne loktypen veldig godt. Tipsene fra Kjell er viktige å ta med seg. Jeg har gjort tabben med kjelbåndene selv....fikk riper i lakken på kjelkledningen da jeg skulle style opp min Lady Ann. Gi lyd fra deg når loket er klart så skal det bli orden på timingen
Hilsen mannen med den teite lua.
Posted By: Doogledee
Date Posted: 02 juli 2012 at 12:32
heh heh ja vi får se hvordan det går med lakken. All annen lakk utenom røyskapet er med motor lakk. Tanken min var at røyskapet blir en del varmere enn kjelen da gass brenner eksosen kommer igjennom der.
Båndene ble filt i hjørnene da jeg skar meg litt på de under montering, så det bør være ok :)
Gleder meg til å kommet videre ikveld...
------------- mvh,
Leif
Posted By: TinyD
Date Posted: 02 juli 2012 at 13:21
Gleder meg til å se den tøffe rundt på Kirkerudbanen sammen med Billy og Atlantic'en jeg
Posted By: Doogledee
Date Posted: 02 juli 2012 at 15:55
jepp Jeg også.... skal bli knall tøft å se dette lokket kjøre, blir litt extra spesielt når man har bygd det selv føler jeg :)
------------- mvh,
Leif
Posted By: krsven
Date Posted: 02 juli 2012 at 19:45
Og delene har kommet frem? Vi er klare for en titt bare vi får gjort unna ferien!!
------------- krsven
Posted By: Doogledee
Date Posted: 03 juli 2012 at 09:44
Jepp delene kom fram, som beskrevet :) Tusen takk til Livingsteam for rask og effektiv service :)
------------- mvh,
Leif
Posted By: Doogledee
Date Posted: 03 juli 2012 at 10:03
Da har det blitt mer framgang her i gården.
Footplate har blitt lakkert og bakt etter samme oppskrift som tidligere (230 grader, over og undervarme, i en time) og er montert på lokket.
Gass flasken er montert. Bildene viser gassflasken på plass og tilbøying av gass røret:
røret routes fra gass nippelen på brenneren:
og opp til gass ventilen:
stor forsiktighet og god tid ble benyttet for å passe på at rør ikke ble bøyd for brått og at alt passet bra sammen.
Når dette var på plass var det bare å benytte en lignende prosess for å koble superheater røret til damp ventilen via lubrikatoren:
og vips så er så vidt jeg vet chassiet klart for timing og testing, med damp.... woohooo :)
å bøye på plass rørene er ganske tidkrevende og litt fiklete, så jeg ble nesten litt skuffet når alt smatt på plass og jeg ikke fikk applaus fra noen steder :)
Jeg måtte jo selvfølgelig teste litt på benken hjemme, så gass ble fyllt i gass beholderen (bare litt) og ventilen forsiktig åpnet med en lighter over pipa..... og alt tente på første forsøk :) Brenneren ble slukket etter 5 sekunder eller så, ville bare forsikre meg om at den fungerte :)
I morges testet jeg brenneren igjen på samme måte og den tente like fint da. Så det er ikke noen nevnverdige gass lekasjer heller :)
Så da er det bare for meg å ta kontakt med mannen med lua for å avtale timing... oppdateringer kommer.
------------- mvh,
Leif
Posted By: jsalve
Date Posted: 05 juli 2012 at 09:29
Hei! Ja dette ser lovende ut .... Til uken kjører vi knalltilbud på timing av lokomotivstyringer...kr 119,90.- pr omdreining! Bare tulla! Ta kontakt med meg så avtaler vi tid.
Posted By: Doogledee
Date Posted: 05 juli 2012 at 11:06
jepp har tenkt å gjøre det, men dattera hadde bursdag igår og greier, så jeg har ikke klart å få ringt deg enda :)
------------- mvh,
Leif
Posted By: Doogledee
Date Posted: 09 juli 2012 at 12:29
kan jo meddele at nå har lokket vært hos han med hatten i helgen og timing er ferdig. Lokket er kjørt på damp noen tanker og det begynner å gå smoothere nå men det er langt igjen til innkjørt enda. Bilder kommer om ett par dager når jeg får alt på plass hjemme. Utrolig kult å se lokket gå på damp for første gang selv om det gikk litt rykkete og ujevnt :)
------------- mvh,
Leif
Posted By: Doogledee
Date Posted: 11 juli 2012 at 09:43
Har ikke helt fått ting på stell med PC akkurat nå, men imellomtiden kan dere kose dere med denne videoen som TindyD har laget av første fyring av lokket etter timing, på kjøkkenet hos han med hatten :)
------------- mvh,
Leif
Posted By: Doogledee
Date Posted: 20 august 2012 at 23:35
Da er det på tide med en oppdatering her. selv om jeg ikke har skrevet så mye i det siste går det framover. Mesteparten av loddingen av overbygget er ferdig, vasket fritt for fett og klart til lakkering. bildene taler vel for seg selv. Bare å spørre om det er noe dere lurer på om denne prosessen som ikke er svart på.
Alt lodding er gjort med Carrs loddepasta og yellow flux, eller carrs detailing solder og yellow flux. Der jeg har brukt loddepastaen er det gass brenner som gjelder, der jeg har brukt detaling solder, har jeg brukt en 100W biltema bolt som varmekilde.
Bilder:
Det var det hele for nå, men mer kommer :)
------------- mvh,
Leif
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 21 august 2012 at 10:33
Det kommer seg, Leif!
- Tror du kan bruke mer flussmiddel og brenner for å få loddingene til å flyte enda bedre ut?
Jeg bruker også å fylle de hjørnene som blir etter knekkspor i messingplaten med tinn. Det gjør konstruksjonen enda mer stabil. Her bruker jeg bare gassbrenner, mye flussmiddel og litt tinn som jeg lar flyte i sporet fra en ende. Da kan du kontrollere mengden tinn slik at den blir akkurat passe.
Ser at du har brukt Carr 145.
Dette er etter det jeg kjenner et ganske mykt tinn med veldig lav smeltetemperatur som ellers brukes til å feste små detaljer på en allerede loddet konstruksjon. Tror derfor det mangler noe i styrke i forhold til annet loddetinn?
Vet derfor ikke hvor egnet det er til denne oppgaven? - Hadde nok selv brukt et tinn med smeltepunkt på 230 - 240 C til dette (40-60-tinn)?
Posted By: Doogledee
Date Posted: 21 august 2012 at 13:33
Hei, har brukt 145 tinn til detaljene som kull bunkere som skal festes til overbygget nettop for å unngå at lodingene som er på overbygget skal varmes til smeltetempratur. Til loddingene som er en del av kontrusksjonen så her jeg brukt 179 loddepasta. Det er det som ble annbefalt av finescale i england når jeg bestilte tinn og fluss middel. Skal ta en runde med brenneren ikveld å få flyte ut tinn og gå over brette kantene ikveld :) takk for tipset.
Leif
------------- mvh,
Leif
Posted By: TinyD
Date Posted: 23 august 2012 at 11:39
Posted By: Doogledee
Date Posted: 10 september 2012 at 19:19
Det har vært litt lite oppdateringer fra min side på en liten stund, men det har vært framgang :)
Lakkeringen er ferdig og pynten er motert på overbygget:
Taket er lakkert og montert sammen med vinduer og annet småplukk:
Så nå er det snart klart for sammensetting av hele stasen. Det gjennstår litt innkjøring og montering av RC utstyr, men lokket blir nok å se snart på en jernbane ett eller annet sted ;)
Jeg har også begynt så smått på ett vognsett til dette lokket, byggesett det også, fra Brandbright, men det kommer i en annen tråd om en liten stund.
------------- mvh,
Leif
Posted By: Doogledee
Date Posted: 26 september 2012 at 12:29
Innimellom alt det andre jeg driver med for tida så har det endelig blitt framgang på Lady Anne. En tur tilbake til mannen med hatten for å få løst opp noen problemer som dukket opp under innkjøring og nå går lokket som en klokke :) Neste punkt på agendaen da har vært innmontering av RC utstyr. Jeg har valgt utstyr fra Spektrum da vi selger det i butikken jeg jobber i og jeg har har meget god erfaring med det i lang tid. Først så står montering av reverser servo for tur. Servoen står på lokket venstre side under sidetanken og er koblet til mekanikken med en liten arm som følger med settet. Mottakeren sitter på motsatt side av lokket under den andre sidetanken sammen med bryteren. Manualen nevner Hitec HS-81 eller tilsvarende størrelse servoer, men etter litt testing så ser jeg at disse er altfor små i forhold til hullene i chassiet som de skal skrus til. Valget falt da på en standard størrelse spektrum servo istedet. Passer helt perfekt inn i festene. Det gjør også bryteren som ble montert samtidig:
Bildene viser også gangen på linken. Denne måtte justeres med menyene i radioen for å få den jevn og fin.
servoen til damp regulatoren monteres under lokket i en holder som følger med. Servoen sine skrue fester må pusses litt på for å få plass mellom chassis platene. Dette står i manualen. Når servoen er montert i chassiet gjenstår det bare å sette opp servohorn og bytte regulatoren på kjelen da den som følger med kjelen er for manuell drift og det følger en ny regulator med RC kittet.
Her også har jeg brukt litt tid i radio programeringen for å få servoen til å gå riktig vei og med riktig gange.
Og til slutt så gjennstår det kun å montere overbygget:
Og maling av kull lasten som skal i bunkerene. Det kommer i løpet av et par dager :)
------------- mvh,
Leif
Posted By: Stian
Date Posted: 26 september 2012 at 18:04
Flott lite lok! men ser at du skriver male kull lasten, kan jeg anbefale deg å kjøpe en pose med kull hos feks NMJ, for å lime det oppå etter at du har malt "kullet"? for det vil nok se utrolig pent ut! Og likte veldig godt den farge kombinasjonen din!
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
Posted By: KjellAn
Date Posted: 26 september 2012 at 18:37
Hei Leif Lady Anne blir jo riktig flott. Hvis vi treffes den 20. okt, så har jeg litt ekte kull som du kan legge på toppen av kullbingene. Jeg har gjort det samme på min RH Billy. Ellers jeg imponert over hvordan du har fått til å bygge et ekte livesteam-lok.
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Posted By: Doogledee
Date Posted: 26 september 2012 at 19:12
Tusen takk for tipset om kull, tar gjerne imot jeg :) byggesettet har vært kjempemoro det, men jeg hadde ikke greid å få lokket til å gå uten hjelp fra flere i miljøet, spesielt mannen med hatten har vært til stor hjelp underveis ;) jeg er ikke ferdig med lokket enda, det er flere ting som skal på etc, men nå kan det kjøre for egen maskin på skinner og det er en milepæl føler jeg. Fargen var jeg litt usikker på når jeg begynte å lakke, men den ble veldig fin til slutt. Hyggelig at den blir lagt merke til :)
------------- mvh,
Leif
Posted By: TinyD
Date Posted: 27 september 2012 at 10:28
Den blir lekker i rød :) Gleder meg til å se den på skinner!
Posted By: krsven
Date Posted: 27 september 2012 at 11:56
Så morro da! Flott lok og tilsvarende innsats ser ut til å resultere i at den relativt eksklusive forsamlingen som har bygget eget eget livesteamlok har fått nok ett medlem. Vogn til å henge etter kan hentes i Vestfossen (å jo da - du får bygge den sjæl).
Claude
------------- krsven
Posted By: Doogledee
Date Posted: 27 september 2012 at 22:13
Moro... Ny vogn til denne er snart klar den :) kommer litt bilder fra byggingen snart :) men for all del om du skal gi den bort så kommer jeg å henter ;)
------------- mvh,
Leif
Posted By: krsven
Date Posted: 28 september 2012 at 08:46
Jess, bonusvogn ligger klar til avhenting. Loket vil trenge et fint lite tog bak seg - Lady Anne liker en del tyngde bak seg!
------------- krsven
Posted By: Svein_H
Date Posted: 01 oktober 2012 at 09:20
Den der ble bare nydelig, gratulerer med vel utført håndverk!
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
Posted By: Doogledee
Date Posted: 02 oktober 2012 at 13:18
Takk Takk, er veldig fornøyd med at lokket går ja. Det er noen småting som gjennstår å fikse opp før 20 oktober, men den kommer til det treffet. Det har vært meget lærerikt og moro å bygge, så kan annbefale det til alle som lurer på om byggesett er moro, det er det uten tvil :)
------------- mvh,
Leif
Posted By: jsalve
Date Posted: 03 oktober 2012 at 13:46
Takk for sist
Det er fantastisk inspirerende å se at loket nå er tilnærmet ferdig. Ikke minst er jeg imponert over at byggherren som i utgangspunktet sier at han har null peiling på tog og slikt, hiver seg over et byggesett med høy standard og bygger et damplok.... det tar jeg den teite hatten av for . Nå gleder jeg meg til å se den med førerhuset montert og på skinnene under full steam.
-jan
Posted By: krsven
Date Posted: 03 oktober 2012 at 15:22
------------- krsven
Posted By: Doogledee
Date Posted: 03 oktober 2012 at 21:17
Veldig hyggelig med så mye positive tilbakemeldinger fra alle... :) :)
20 Oktober kommer Lady Anne på ett hagejernbanetreff.
Og under full steam så låter lokket flott :) Chuffer er nemlig montert det også.
Gleder meg masse.
Leif
------------- mvh,
Leif
Posted By: Doogledee
Date Posted: 03 oktober 2012 at 22:50
Bilder av lokket i aksjon kan forresten sees på TinyD sin knall bra tråd "starten på en hagejernbane" på side 6 for de som ikke ahr sett det enda :)
------------- mvh,
Leif
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 20 oktober 2012 at 17:43
Gratulerer så mye med resultatet!
Dette ble virkelig profft!
- Så på et av bildene over mht. servomontasjen at bevegelsen til dampventilen kan kanskje bli litt liten, slik lenken er festet inn på servohornet?
Du bør sørge for at det er så mye vandring på denne ventilen som mulig. - Bare pass på så den ikke blir så stor at den kan "låse" ventilen i endeposisjon.
Posted By: Doogledee
Date Posted: 20 oktober 2012 at 20:33
Takk Takk. anng servo monteringen så har den vist seg å være helt fin. Jeg måtte justere litt på radioen for å få mest mulig vandring ved å øke epa verdien i radioen i den ene retningen litt. Da får jeg mest mulig vandring innenfor grensene for hva servo armen tillater i forhold til låsing mot cleavisen på staget. Med moderne radioer er det ikke noe problem å justere servo gangen i begge retninger individuelt slik at vandring blir perfekt :) Med litt utvidet EPA justering så får man også best mulig oppløsning på servoen i forhold til stikka på radioen slik at man virkelig kan finjustere ventilen under kjøring :)
------------- mvh,
Leif
Posted By: krsven
Date Posted: 20 oktober 2012 at 21:28
Ja til og med i øs pøs i dag gikk loket aldeles nydelig - og vognene så ut til å trives de også. Tror nok du skal være rimelig godt fornøyd med innsatsen og resultatet!Fargevalget var aldeles lekkert. Mulig vi kan klare å vrenge den optiske persepsjonen ved hjelp av absint hos de som fremdeles mener at "damplok skal være svarte!", - da blir ting litt enklere for dem.....
------------- krsven
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 20 oktober 2012 at 23:01
Ikke alle radioer har mulighet for en slik individuell justering av servoer - kun kostbare radioer som unntaksvis brukes på LS.
Det har vist seg på enkelte Roundhouse-lok at vandringen på steamventilen kan bli i knappeste laget, særlig om man kjører lange og tunge tog i stigning. Da kreves mye damp.
Vandringen på servoer og dampventil bør begrenses til 160 - 170 grader for ikke de skal låses. - Har sett noen skadde servogear - antakeligvis grunnet slik "låsing".
Jeg bruker selv en servotester når jeg justerer dette inn. Den begrenser servoene til max. utslag av det de skal ha - selv om de ikke er kommet til mekanisk endeposisjon. derfor er jeg skeptisk til å konfigurere dette på radioen.
Posted By: Doogledee
Date Posted: 21 oktober 2012 at 10:31
Skjønner hva du mener anng servoene, men ett par kommentarer: begge radioene jeg har fått med nye roundhouse lokk har mulighet for å justere servovandring elektronisk. Det er også mange av radioene jeg ser på treff som har denne muligheten selv om eieren ikke nødvendigvis er klar over det :) Det er veldig vanlig å bruke denne typen justering av servoene i radiostyrte biler, fly og helikopter, noe jeg etterhvert har mange av ;) det skal enormt mye til å ødelegge moderne servoer (siste ti årene med servo produksjon) ved å prøve å drive de for langt elektronisk, men jeg skal ikke nekte for at det er mulig, jeg har bare aldri sett det, spesielt ikke med den servostørrelsen lady anniken bruker. En moderne radio som har mulighet til å ha 10 modeller programert på, 2,4 GHz, servojustering og en hel mengde andre finesser koster ikke mer en 1200 kroner pr dags dato. Om det er kostbart eller ikke er en diskusjon for andre. Uansett, servo gangen er fin nå men jeg skal holde øye med dette underveis og evt etterjustere gange og link på lokket dersom det trengs :) Uansett så har jeg valgt å gjøre det sånn :)
Jeg er veldig fornøyd med lokket og vognene ja, takk for alle hyggelige kommentarer. det amngler nå bare ett par navneskilt på lokket og en bogey vogn meed flere kupeer, men det ble plukket opp ett byggesett til igår så det er vel ikke kjempelenge til det dukker opp :)
Kjell, vi kan gjerne utveksle fler erfaringer etc rundt radiostyring og servoer på pm dersom du har lyst, vi har begge erfaringer som den andre nok kan dra nytte av :)
------------- mvh,
Leif
Posted By: TinyD
Date Posted: 21 oktober 2012 at 11:42
Tok en liten video av din Lady Anne, sammen med Jan sin... den kommer nok plutselig på et forum nær deg ;)
Posted By: Doogledee
Date Posted: 21 oktober 2012 at 15:58
Fine greier, gleder meg til å se :)
------------- mvh,
Leif
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 21 oktober 2012 at 22:43
Roundhouse bruker å levere lokene med 2,4GHz radio av enten E-sky eller Planet T5 fabrikat. - Muligens de har gått over til nye og mer avanserte typer etter det du beskriver? Det er ukjent for meg. Dette er enkle radioer som ikke har mulighet til individuell servobegrensning - kun reversering av retning. Har mye brukt Spectrum 5E selv. Denne er av en litt høyere kvalitet (og pris) - men mangler også den funksjonen du beskriver.
De har også brukt servoer av fabrikat Hitec HS81. Særlig disse minisevoer er sårbare for tannhjulsbrudd. Har nok byttet en håndfull av dem til nå. Det ser ut som at det er de små tannhjulene som ligger nærmest motoren som er utsatt? Derfor bør de 2 armene (servohornet og åket på ventilen) være mest mulig parallelle slik man unngår "låsing".
Posted By: TinyD
Date Posted: 22 oktober 2012 at 08:43
Jeg er i grunn enig med både Kjell H og Doogledee...
HS81 er i utgangspunktet ikke noe dårlige servoer, så det vitner bare om at det er viktig å gå til nødvendige skritt for å begrense problemet, om man gjør dette mekanisk som Kjell sier, eller via software som Leif er inne på er egentlig helt likegyldig. Det går egentlig mest i om man har muligheten til å programmere eller ikke
Nå er jo jeg fra en modellflybakgrunn og har brukt programmering i radioen min i mange år uten at det har ødelagt servoer eller skapt låsing, men det er viktig å både se og høre når man justerer, en servo som jobber konstant mot et endepunkt vil brenne motoren sin.
Posted By: Doogledee
Date Posted: 22 oktober 2012 at 11:43
Tusen takk Trond :) knall fin video :) Tenkte jeg skulle legge ut ett bilde av lokk og togsett:
------------- mvh,
Leif
Posted By: Doogledee
Date Posted: 20 februar 2013 at 15:11
Da har Lady Anniken fått fløyte fra DJB og litt pynt på lakkeringen, etter inspirasjon fra en Silver Lady mannen med hatten har pyntet.
Etter at overbygget er fjernet fra lokket ble det målt og merket for borring. Fløyta trenger tre hull i fronten og ett i bakveggen for å få alt på plass.
Dette er delene som skal monteres:
og de neste bildene viser omtrent hvordan det ble :)
her ser man også skruen som holder fløyteventilen til bakveggen også.
Innsiden av huset er lakkert i en hvit farge for å freshe opp litt, og utsiden av lokket har blitt pyntet med litt sorte striper i kantene :)
Det som gjennstår nå er å montere inn en servo for fløyta og sette på en liten slangestuss for å koble fløyteventilen til fløyta, og få surra meg til å bestille og montere navneskilt, og sette på kull lasten..... men så er det i mål :)
------------- mvh,
Leif
Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 20 februar 2013 at 15:55
Her trengs det snarlig oppdatering med lydfil! Regner med at servomontering går greit?
Posted By: Doogledee
Date Posted: 21 februar 2013 at 11:49
Da er servo montert og alt programert. Og med litt tuning på fløyta så ble det ikke så ille gitt. Jeg endte opp med å bruke en Hitec HS-65 HB servo som jeg festet på bakveggen i huset med dobbeltsidig tape. Funka fint det :)
Video med lyd:
------------- mvh,
Leif
Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 21 februar 2013 at 12:05
Tøft med lyd og damp som kommer ut der den skal! På Taliesin er det stor fløyte som ligger under, og da kommer jo dampen ut under når det fløytes.