MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Doogledee bygger Lady Anne
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Doogledee bygger Lady Anne

 Post Reply Post Reply Page  <1 234
Author
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2012 at 11:19
problemet mitt med m2 skruene er at gjengene på skruen som går igjennom mutteren gir seg lenge før delen sitter på akslingen, men som sagt med litt ordentlig skruer fra RS-Components gikk det fint.
Det er ikke set skruene i hjulene som er problemet, men skruene som går igjennom den dingsen som sitter på bakerste aksling og er innvolvert i timing av ventilene.


Edited by Doogledee - 13 juni 2012 at 11:20
mvh,

Leif
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2012 at 14:46
Det er ikke mye kraft som skal til, før hjulet sitter tilstrekkelig fast på akselen.
Gjenepartiet her er plassert på en isolasjonsbøssing, slik at det skal være mulig å kombinere LS med elektrisk drift. Dessuten hjelper isolerte hjul mot "glitching" også på 27 og 40 MHz-radioene som noen fortsatt bruker.
Jeg har også sett at disse gjengene har vært noe trange, så det har vært nødvendig "å friske opp" gjengene med en gjengetapp.
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2012 at 08:56
Helgen har bydd på mye rart, men har også kommet så langt at chassiet nå et klart. Så da er det bare å begynne å pelle alt fra hverandre igjen for å sette igang med lakkering på nytt. Tenker jeg skal bruke en bedre primer da den jeg har brukt ikke biter bra nok på stålet. Etsprimer som tidligere annbefalt er nok greia, så må ut å finne det.
 
 
 
 
Som noen ser så er ikke M2 skruen i dette bildet orginal, de orginale skruene gikk ikke ann å stramme slik at delen satt ordentlig fast på akslingen uten at gjengene på skruen røyk, men heldigvis hadde jeg en del m2 fra ett tidligere prosjekt liggende som var i vesentlig bedre kvalitet og da gikk det greit å få festet alt.
 
 
Alt klart og beveger seg fint. På tide å ta alt fra hverandre igjen for ordentlig grunning og lakkering før jeg får ordnet med timing og borring av aksler for feste pinner.
mvh,

Leif
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2012 at 11:06
igår kveld ble det mer framgang.
fikk pelt alt fra hverandre igjen, og pusset og filt på linker og hull til alt gikk het glatt og fint. Tok ett par timer med tilpassing men resultatet er hvert det :) S
att en liten halvtime og kjørte chassiet fram og tilbake på en skinne bit og det lugger ikke og går rett og slett veldig fint.
Peguin brakets og ekspansjons linker ble så montert før jeg til slutt la meg.
Har insett at jeg må bygge ferdig chassiet, og så demontere for å lakke på nytt ja. blir fort riper i lakken underveis i monteringa.
 
 
 
 
mvh,

Leif
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2012 at 10:05
Takk for tipsene Kjell. Skal sjekke ut etsprimer asap. Konisk brotsj har jeg ikke tenkt på engang. Har bare antatt at Roundhouse har gjort det riktigjeg, men der er en rask sak å demontere superheater rørenenå. Brotsj har jeg fra før :)
Skal kikke litt mer på fløyter, men kan tenkes jeg venter litt med det, med tanke på de punktene du nevner.
mvh,

Leif
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2012 at 09:52
Etsprimer får du hos en velutstyrt bilrekvisitaforhandler som har godt utvalg i billakk. Jeg har kjøpt en gul etsprimer på sprayboks der. Den brukes på biler også (f.eks. LandRover som er delvis laget av aluminium). Vær obs på at denne primer er meget tynntflytende,slik at det lett begynner å renne. Et tynnt lag holder!
 
Ellers bør du ha et sett med små koniske brotsjer når du bygger loket og monterer chuffer.
Jeg er ikke helt overbevist at det er full åpning der rør er kuttet og/eller loddet sammen med fittings. Derfor bruker jeg å brotsje opp rørene i etterkant for å forsikre meg om at de er fullt åpne. En liten grad fra kutting eller tinnrest fra lodding kan ødelegge mye for ytelsen.
Mistenker Roundhouse for å bruke rørkutter? Den klemmer sammen myke kobberrør under kuttingen.
 
Problemet med fløyter og LS er at de tar stor plass om de skal låte bra!
Det blir ofte trangt å montere en slik. På en Lady Anne skulle det være plass.
Det er ikke bare fløyten som skal plasseres men også ventilen + en servo. Da kan det fort bli dårlig plass. Servoen skal også monteres beskyttet for vann og uten varmepåvirkning fra kjelen.
 
Selve fløyteventilen er et svakt punkt. Dette er oftest sleideventiler som trenger smøring. Da steamuttaket oftest er rett fra kjele, får dampen ikke med seg olje fra displacement-oiler og blir da tørr. Dette gjør at slike ventiler ofte henger eller blir trege. De krever derfor ekstra vedlikehold for å fungere.
Det er sikkert mange småserieprodusenter i England som lager fløyter?
Jeg har sett LS-fløyter "Made in China" fra Accucraft til salgs på Ebay.
 
Lykke til videre med byggingen!
 
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2012 at 09:08
Chuffpipe'n burde du vel egentlig måle til etter at smokebox'en er montert, så den kommer i riktig høyde, men etter hva jeg har sett på Lady Anne, sitter smokebox'en med skruer, så det ikke er noe problem å vente til slutt med å montere den :)
 
Denne videoen viser enkelt hvordan man gjør det på Katie, men står at det samme gjelder for Lady Anne... :)
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2012 at 08:56
Hei,
ja glemte å si det... det er motor lakk jeg bruker. Ser problemet med å skrape lakkken ja. Får bare være veldig forsiktig.
Etsprimer, hvor får jeg tak i det?
 
Kom litt videre igår med byggingen. Fikk ettervert tilpasset armene som kobler hjulene etter ett par timer med prøving, filing mer prøving etc.... Er ikke helt fornøyd med dette, ble ikke helt 100% smooth enda, men ble lei, og fortsatte litt på stempler og ventiler for å se hvordan det blir.Superheater røret er også test montert.
Fult klar over at jeg må demontere igjen for få tilpasset ferdig, men det blir til helgen. Bildene viser hvertfall progresjon før demontering og videre tilpassing. Dette skal gå helt smooth før jeg begynner med timing av ventiler etc.
Chuff pipen blir sendt idag håper jeg så med litt flaks dukker den opp akkurat til riktig tid for montering :)
Er det forresten noen som vet hvor man får tak i en fløyte som passer til Lady Anne?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
mvh,

Leif
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2012 at 15:33
Hei Leif!
 
Hyggelig treff!!
Kjekt å se du alt er kommet i gang med byggingen. Skal bli spennende å følge med!
 
Tror du med fordel kan vente litt med lakkering til du har montert det meste i komplette undergrupper? Det er ellers lett å skrape opp malingen. Det er min erfaring.
Dette gjør at du i prinsippet bygger loket 2 ganger - en med tilpassing av deler - og en etter du har demontert og lakkert loket. Når du da lakkerer er loket delvis montert.
 
Jeg vil anbefale deg å bruke etsprimer på alt metall før du lakkerer. La primeren tørke noen dager til den er gjennomtørr. Hvis ikke kan lakken krakkelere/sprekke på varme partier. Har litt blandet erfaring med billakk. Bruk gjerne motorlakk som er beregnet for olje og litt høyere temperaturer.
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2012 at 15:05
Ser bra ut så langt! Gleder meg til å se fortsettelsen. Smile
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2012 at 10:29
Godt du kom i gang med en tråd her... :)
 
Kjenner jeg deg rett, så er det ikke lenge til vi kan kjøre sammen!
 
;)
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2012 at 09:03
Det var alt jeg rakk igår. Fortsetter med bygging ikveld så flere bilder kommer :)
mvh,

Leif
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2012 at 09:02
Neste del av prosessen er å få på plass akslinger og hjul.
Dette førte til tider til litt sterk ordbruk da ikke alt er like greit. spesielt ikke å få krankene på plass på akslingene.
 
Ved test tilpassing av akslingene oppdaget jeg at kun den midterste gikk lett. den foran og bak gikk ikke rundt i det hele tatt.  Låsnet alle skruene på ramma for å se om den var blitt veldig skeiv under montering men det var heller ikke problemet. Litt inspeksjon av messing lagerene i ramma så fant jeg til slutt litt maskinerings spon og grums i de. En rask runde med fint sandpapir og alt gikk mye bedre. litt fram og tilbake med krankene igjen men tilslutt hadde jeg da alle akslingene på plass og hjul på rett sted :)
Medfølgende spacer guide ble brukt for å få riktig hjulavstand og videre justering med lokket på ett skinne stykke som jeg har liggende så så alt veldig bra ut.
En siste sjekk av sideveis slark på akslingene og mere språkbruk :( Det var for mye sideveis slark på to av akslingene, så de he*****s krankene måtte av på ene siden og på med skiver (som følger med i settet, nettop til dette formålet), og så til slutt på igjen med alt sammen.
Nå ruller chassiset lett og fint med veldig lite sideveis slark.
 
 
 


Edited by Doogledee - 05 juni 2012 at 09:02
mvh,

Leif
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2012 at 08:36
Da har jeg blitt bitt av basillen og etter ett veldig hyggelig treff i helgen reiste jeg hjem med ett komplett byggesett av Lady Anne og ett par vogner til. Jeg har en vogn som jeg har bygget tidligere.
Jeg tenkte jeg skulle dokumentere byggingen underveis her på forumet, bare for dere som kan dette å komme med innspill underveis :)
Søndag kveld åpnet jeg den første esken og begynte å lese brukermanual, monteringsannvisning og Haynes manual. Tok ikke lang til før ramma var sammen, men jeg har jo tenkt å lakkere den, og lakk hadde jeg ikke.
Mandag førte til en tur på biltema og lakk ble kjøpt inn.
Så ble alt skrudd fra hverandre, vasket grundig, alle messing deler tapet og "proppet" før turen gikk ut i hagen til lakk boksene. En kjapp runde primer for metall og matt svart lakk senere så begynner det å ligne på noe.
En ny runde med skrutrekkeren og vips så stod det ett svar chassis med messing detaljer foran meg :)
 
Chassis før lakkering 
 


Edited by Doogledee - 14 juni 2012 at 11:51
mvh,

Leif
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 234

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.