Litt hjelp, info om skinne tegninger og mål. |
Post Reply | Page 123> |
Author | ||
martinth
Nykommer Joined: 30 oktober 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 03 juni 2012 at 18:56 |
|
Jeg kunne tenke meg og bygge Fredrikstad Jernbane stasjon i Fremo moduler fra brannstasjonen til Fredrikstad broen. Altså fra det går fra et spor til et spor igjen. Har ikke helt bestemt meg om jeg skal bygge etter dagens epoke eller en tidligere epoke. Problemet mitt er at jeg ikke finner noe historisk informasjon om hvordan det så ut eller noen målsatte tegninger over området. Ønsker skinne gangen så eksakt Fra 1:1 til H0 som mulig. Har klart og få fatt på ufullstendige tegninger av stasjons byggningen som kan få meg på god vei, men det er det? Så vis noen kunne henvist meg til hvor det er mulig og finne slik informasjon hadde jeg blitt glad :-)
|
||
Ole Martin Thorvaldsen.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Prøv Jernbanemuseet og Jernbaneverket. Kommunens 1:1000-kart kan også vise sporplanen.
Men til selve prosjektet med en så stor stasjon i nøyaktig skala, så må du avklare hva du vil bruke dette til. Dersom hensikten er å lage en historisk dokumentasjon av hvordan Fredrikstad stasjon så ut på et gitt tidspunkt, er dette selvsagt prisverdig. Hvis du også/eller tenker deg denne som en operativ stasjon i en Fremo-trafikkspillsammenheng, er vel erfaringene fra de som har bygget store stasjoner i korrekt skala på lengdene, at de ikke fungerer helt optimalt i et trafikkspill, rett og slett fordi det tar veldig lang tid å kjøre fra den ene enden til den andre i korrekt hastighet, så man vil bruke omtrent 1:1 i tidsbruk innen stasjonen, mens man ellers i et trafikkspill kjører med hurtigklokke på omtrent 1:6. Men de som har bygget og driftet Sandnes og Nelaug stasjoner i Fremo kan sikkert si mer om dette. |
||
Svein S
|
||
martinth
Nykommer Joined: 30 oktober 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ønske med hele stasjons komplekset er og bygge og ha noe mer komplekst( Tro til virkeligheten) en tidligere og kjøre med hjemme. Ideen med fremo moduler er fordi det er greit og følge en standard særlig vis jeg vil ta det med meg noe sted. stasjonen i seg selv har jo ikke noen betydelig størrelse. Problem stillingen er at stasjonen ligger i en kurve og for og få dette til og se troverdig ut føler jeg at det er veldig viktig og få denne kurven så tro til orginalen som mulig. en vurdering er og bygge det i den epoken før lok stallen ble gjort om til sykkel verksted, men da snakker man jo brått om et litt mer komplisert stasjons område. Planen uten for stasjons området og jernbane kaia er og forkorte lang strekkene for og få slippe og bygge uttalige mengder med hus og mange unødvendige moduler. Prøvde og laste opp kart fra 1881 med skinner men nettleseren min viste seg ikke helt villig akuratt nå.
|
||
Ole Martin Thorvaldsen.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kanskje disse bildene jeg tok fra Fredrikstadbroa i 1983 kan være til hjelp:
|
||
Svein S
|
||
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Struket, då det inte gav intresse i stationsfrågan
/Bo Edited by Bo11 - 04 juni 2012 at 12:59 |
||
martinth
Nykommer Joined: 30 oktober 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk For bildene Svein. Kommunens kart går helt ned til 1:200 genialt takk igjen.
Edited by martinth - 03 juni 2012 at 22:09 |
||
Ole Martin Thorvaldsen.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Et oppblåst utsnitt av det ene bilder kunne kanskje være av interesse også.
|
||
Svein S
|
||
martinth
Nykommer Joined: 30 oktober 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk der fant jeg ut problemet med de resterende pensene og skinne gangen som er borte i dag.
Et spørmål til. Finnes det noe arkiv på nett hvor jeg kan finne ut hvilken type tog og eventuelt tog nr som gikk på sporet i Fredrikstad Anno 1950 til i dag ? På Forhånd Takk Edited by martinth - 03 juni 2012 at 23:54 |
||
Ole Martin Thorvaldsen.
|
||
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dagens tog og andre opplysninger finner du her:
Se Grafiske ruter og Network statement. http://www.jernbaneverket.no/no/Marked/Informasjon-for-togselskapa/ |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei. Men noen etterrettelige forfattere er i ferd med å skrive en bok om slikt som forhåpentligvis kommer ut om ikke alt for mange år. Togdata, skal den visst hete. I 2012 skjer det nok dessverre ikke, for en ny utgave av Banedata er visst prioritert foran. Togdata skal visst inneholde data om vognsammensetninger i togene, men hvis du bare er ute etter tognummer og klokkeslett for tog ved Fredrikstad stasjon, kan jeg kanskje hjelpe deg for noen spesifikke år. Men vær snill å velg ut bare et par, for å sette opp en komplett liste kan jeg ikke bruke tid på. Edited by ses - 04 juni 2012 at 08:27 |
||
Svein S
|
||
martinth
Nykommer Joined: 30 oktober 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Noen som vet hva denne heter??
Kilde. Bilde er funnet pågoogle så noen kilde fant jeg ikke. Bilde tilhører jo tydelig Norsk jernbane museum, Lette der og kunne ikke finne noen annen info en at dette er et post kort. Sannsyneligvis sarpsborg. Men hvordan motorvogn stamme er dette????
|
||
Ole Martin Thorvaldsen.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bildet er helt sikkert fra Fredrikstad, for det er kurve, og det har ikke Moss eller Sarpsborg som har omtrent samme stasjonstype.
Motorvognsettet er av det som senere ble hetende type 66, men på bildet er det nok type 106 for det var bare de første årene etter anskaffelsen ca 1945 at disse vognene gikk på Østfoldbanen. Motorovogna går først, og er da en litra CFmeo 106, fra 1956 BFmeo 66 og fra 1970 BFM 66. |
||
Svein S
|
||
martinth
Nykommer Joined: 30 oktober 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg tenkte også at dette bilde må være Fredrikstad, et lite problem bare. I høyere på bilde kan det ses hint av et tredje spor. Noe jeg ikke tror det har vært i Fredrikstad ? Vet noen om disse settene hav vært i salg i H0?
|
||
Ole Martin Thorvaldsen.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Joda, visst har det vært tre spor gjennom Fredrikstad stasjon. Det ble fjernet for en 10-15 år siden tror jeg. På et av bildene min kan du så vidt skimte vekselen der spor 3. grenet av fra spor 2. 66-settene har vel vært i salg i H0 en gang, enten som en småserie eller som byggesett. |
||
Svein S
|
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg venter i åndeløs spenning på dette byggesettet: http://www.messingmodeller.no/temaer/motorvogner/type-66/
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Betyr det at jeg blander sammen, og det aldri har vært noe 66-sett i salg på noen måte? |
||
Svein S
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
laget ikke NMJ begge 2 da?
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
BM 66 har vært lagd som ferdigmodell i en liten serie fra Gereide.
NMJ har kun lagd BM 88, ikke BM 66.
Venter med stor spenning på byggesettet fra Scandinavian Models, som ser ut til å bli visuelt bra.
Det store spørsmålet er når det kommer (time vil shov - som de sier i Flåklypa).
Vet ikke hva som skjer med bildet: det vises i preview helt til jeg oppdaterer innlegget.
De som vil se det får trykke på Egenskaper og kopiere web adressen, å søke opp bildet direkte. Edited by Asgeir - 04 juni 2012 at 15:43 |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Kleindorf
Medlem i MJF Joined: 20 desember 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 126 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Gereide laget en liten ekslusiv serie med 66-sett på nittitallet. Så eksklusiv at jeg falt ut av interesselista når de til slutt ble ferdige ...
Så i likhet med Asgeir venter jeg i (høy)spenning på kommende byggesett, men jeg orker ikke å være åndeløs sååå lenge ...
(Hmmm .... Der rakk visst Asgeir i mellomtiden å legge inn kommentar om Gereide før jeg skrev ferdig min.)
Edited by Kleindorf - 04 juni 2012 at 15:49 |
||
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
For å være helt presis: BFM 66 + B 66 + BS 66 = elektrisk lyntogsett av type 66, brukt på Østfoldbanen, Sørlandsbanen og Vestfoldbanen (i den tidsrekkefølgen) BM 88 + B 88 + BFM 88 = dieseldrevet lyntogsett av type 88, brukt på Bergensbanen, Dovrebanen, og til sist Rørosbanen. Ikke planmessig brukt etter 1.11.1970, så de beholdt vel sine 1956-litraer: BEmdo 88 + Bo3e 88 + BFmdo 88 |
||
Svein S
|
||
hilljens
Veteran Joined: 22 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 106 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Var det dette vognsettet vi som guttunger i Sarpsborg kalte "Skandiapilen"? |
||
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III |
||
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
Traveller
Veteran Joined: 07 februar 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 148 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
"Var det dette vognsettet vi som guttunger i Sarpsborg kalte "Skandiapilen"?"
Kan ha vært, men toget ble fra 1949 kjørt med tilsvarende svensk ekspresstog type Xoa5, som var orange med grønn stripe. Mvh P. |
||
martinth
Nykommer Joined: 30 oktober 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Etter en lang dag Fant jeg ut at og ta seg en tur ned på stasjons området med kameraet kunne være en god ide. Jeg bestemte meg for at jeg ønsker og bygge det med forbilde 1950- 1970 ut i fra hva jeg fikk høre på museet er det ikke så mye materiel og finne før det og ut i fra hva jeg har lest var det da det var mest aktivitet der dessuten er det mye skinne materiell og finne i den epoken. Det ser også ut som det er mest slingringsmon i denne perioden. Noe som gjør det litt lettere og få det til og virke troverdig. SÅ JEG TAR I MOT ALL INFO DERE HAR MED ÅPNE ARMER :-)
Noen Bilder fra i dag og mange spørsmål. Beklager at noen av bildene er litt dårlige, men solen var ikke helt venn med meg i dag. Inn mot stasjonen fra jernbane kaia. Det gamle gods området. Perongen. Lok stallen som nå er gjort om til sykkel verksted. Noen som vet hva denne byggningen ble brukt til. ( lite verksted fin verksted/ formans bu ) Dette må vel være en av orginal vinduene. Regner med at disse bygningene hadde vinduer med stål sprosser? Edited by martinth - 04 juni 2012 at 22:12 |
||
Ole Martin Thorvaldsen.
|
||
martinth
Nykommer Joined: 30 oktober 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Lurer også på hvilken type kjøre tråder og signaler det ble brukt anno 1950- 1970 hva som er tilsvarende i salg nå eller tegninger går altids an og bygge scratch ?
|
||
Ole Martin Thorvaldsen.
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det ser ut til at Trønderfrim har signalene fremdeles. http://g0592343.flexiweb.no/page/products/141064/
De er vel kansje de siste i landet som faktisk har signalene? |
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja,for meg som hadde alle mine sommerferier ++ i området gjennom nesten 20 år, var det disse oransje-settene som gikk under navnet "Skandiapilen" så lenge de gikk. Men det var på folkemunne. |
||
Svein S
|
||
martinth
Nykommer Joined: 30 oktober 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Litt glede på tirsdags formidagen må til. Fikk Sporplanene fra 1929 fra museet i dag, med radiuser lengder og lignende. Nå mangler jeg bare tegninger på godshuset, lokkstallen, den lille byggningen bak og ende veggene på stasjonsbyggningen.
Også et lite spørsmål hva betyr det igjen når man har 1:9 og 1:8 sporveksel husker aldri hva det er, vet det har med grade utslage og gjøre, men hvor mange grader Edited by martinth - 05 juni 2012 at 13:06 |
||
Ole Martin Thorvaldsen.
|
||
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hyggelig at JBM er behjelpelig med materiale for MJ-bygging.
For nysgjerighets skyld: Hva var lengden på kryssingsporene på denne tida ? |
||
martinth
Nykommer Joined: 30 oktober 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hva mener du med kryssningspor, mener du en pens som krysser over en annen skinne for så og gå ut til et nytt spor?
|
||
Ole Martin Thorvaldsen.
|
||
Post Reply | Page 123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |