MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Litt hjelp, info om skinne tegninger og mål.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Litt hjelp, info om skinne tegninger og mål.

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 21:13
Originally posted by pkonc pkonc wrote:

Herlig bilde, men man kan jo si at så lenge ellveren på bildet med stor sannsynlighet har ankommet med tog fra Bergen så kan man nok nå Hovedbanen fra de sporene. 


Toget i spor 10 er nok et Østfoldbanetog og ikke fra Bergensbanen. Jeg vil anta at det er "Ormen Lange" eller lignende. Det er flere trevogner i toget, ser det ut som. Andre bilder jeg har viser Ra-lok med tog i spor 9 med påskriften "Tog 1034" og det er togene over Charlottenberg.
Derimot fant jeg i eget arkiv dette bildet fra 1971 påskriften på papirkopen skrevet den gang: "Ra-10, B2K 25522 i forkortet "Oslopil" Halden-Oslo pga SJ-streik.". Altså har vi en dokumentasjon på Ra-lok på Østfoldbanen.



Svein S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 22:24
Fra det svenske Järnvägshistoriske forum, bilder fra Bjørn Malmer: 
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=103331
 
I tillegg Hr. Malmer noen bilder av Ra i tog Oslo - Stockholm


Edited by Asgeir - 09 august 2012 at 22:48
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 23:01
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Jeg var heller ikke tilstede på 50- og 60-tallet, så jeg kan umulig vite mer enn det andre eller bøker opplyser om. Informasjon fra eldre NSB personale er alltid spennende og kilde til mange løste mysterier.
 
Selv har jeg forsøkt å finne eller få se bilder av D-lok på Østfoldbanen, noen har sagt at de har eller har sett, men jeg har fortsatt ikke sett et eneste bilde av dette. Imidlertid er det hevet over enhver tvil at D-lok har vært benyttet i flere faste tog på banen.
 
Samtidig er det flere som hevder at Ra lokene også har vært på Østfoldbanen, så til det motsatte er bevist, er jeg ganske sikker på at de også har vært benyttet i faste ruter på banen. At det er bilde et sted er jeg også ganske sikker på.
 
Svenske motorvogner i fast rute på Østfoldbanen var jeg ganske sikker på, inntil i dag jfr pkonc, ikke hadde vært der siden 50-tallet. Finnes det noe bilde av det da?
 
Den som venter får se.
 
 
Hvor har jeg sagt at det ikke fantes svenske motorvogner på Østfoldbanen ????? Jeg skrev jo nettop at de i allefall gikk der frem til 1962.
Jeg skrev at Ra IKKE gikk på Østfoldbanen i 1961 fordi det rett og slett ikke fantes nok Ra lok i 1961 til det. Det fantes totalt 10 Ra lok og 8 av de ble produsert nettop i løpet av 1961.   
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 23:07
Vedr EL-11 2087, jeg trodde dette loket var en av Bergens ellverne sommeren 1970, var derfor og det at loket hadde en G vogn nærmest loket noe som tyder på at det IKKE er Ormen Lange på bildet........ men jeg har tatt feil før og kan i motesttning til visse andre her inne innrømme at jeg med stor sannsynlighet vil gjøre det igjen. 
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 23:25
Originally posted by pkonc pkonc wrote:

Hvor har jeg sagt at det ikke fantes svenske motorvogner på Østfoldbanen ????? Jeg skrev jo nettop at de i allefall gikk der frem til 1962.
Jeg skrev at Ra IKKE gikk på Østfoldbanen i 1961 fordi det rett og slett ikke fantes nok Ra lok i 1961 til det. Det fantes totalt 10 Ra lok og 8 av de ble produsert nettop i løpet av 1961.   
 
Hmm nå tror jeg den "hissige terrieren" misforsto meg litt.
Jeg prøvde å uttrykke at jeg inntil idag trodde det ikke gikk SJ motorvogner på Østfoldbanen etter 1955/-56, men etter din observasjon om dette på 60-tallet er dette tydligvis feil. Imidlertid ha jeg ikke sett eller hørt om bilder av dette, men det dukker sikkert oppWink
 
At Ra ikke gikk i 1961 er jeg enig i ut fra ditt resonement, men indisier tilsier at de var der i 1962.
Bjørn Malmer's bilder viser i hvertfall at lokene har vært satt opp i togene fra Göteborg til Oslo på 60-tallet.
 
Innrømme feil har jeg lite problemer med, siden jeg er interessert i å finne historisk fakta og det som regel er et resultat av å sammenligne flere kilder. Holde på temperamentet er jeg også ganske dyktig til, siden det tilfører sjelden en diskusjon noe som helstLOL
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2012 at 00:58
Originally posted by pkonc pkonc wrote:

Vedr EL-11 2087, jeg trodde dette loket var en av Bergens ellverne sommeren 1970, var derfor og det at loket hadde en G vogn nærmest loket noe som tyder på at det IKKE er Ormen Lange på bildet........ men jeg har tatt feil før og kan i motesttning til visse andre her inne innrømme at jeg med stor sannsynlighet vil gjøre det igjen. 


11.2087 og et par andre Bergens-elvere kom til Oslo distrikt på forsommeren 1970, og Oslo sendte samtidig et par andre El 11 til Drammen distrikt. Jeg observerte alt dette på nært hold da jeg hadde sommerjobb som lokstallbetjent i Lodalen den sommeren. Da fikk man direkte tilgang til lokturneringen og visste når denne siste grønne El 11 skulle ut på tur, som nedenfor åpenbart i et Göteborg-tog.


Svein S
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2012 at 02:26
Sitat: PKonc
De første 2, no 846 og 847, altså de to med strømavtagerne i enden på taket.
 
 
Jeg er nå ingen ekspert på dette, men:
Ra 846: Rapid 1
Ra 847: Rapid 2
Ra 987: Rapid 3
Ra 988: Rapid 4
Ra 989: Rapid 5
Ra 990: Rapid 6
Ra 991: Rapid 7
Ra 992: Rapid 8
Ra 993: Rapid 9
Ra 994: Rapid 10
 
Og i følge Jãrnvãg.net's lokguide:
De fyra första loken fick först en ljusorange färg, men efterföljande lok målades i mörkare orange med ett brett vitt band runt lokkorgen.
 
Ra 989 leverades 1961, och var då först med denna målning (orange med hvit stripe Min kommentar). Därefter fick samtliga Ra-lok samma färsättning.
 
989 er det femte loket=>altså de fire første i annen farge (gul-oransje - JECO omtalte dette som gult når det var for salg i modell - håper ingen blir blå av den grunn).
 
De to første ble levert i 1955, de resterende i 1961. Den guloransje fargen er i visstnok blitt observert minst så sent som 1967.
 
 
 


Edited by Filledukke - 12 august 2012 at 23:20
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.