MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Litt hjelp, info om skinne tegninger og mål.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Litt hjelp, info om skinne tegninger og mål.

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2012 at 17:48
Et kryssingspor er et spor på en stasjon som togene bruker for å møte hverandre (eller forbikjøres). De er på fjernstyrte stasjoner (dvs. de fleste i dag) beskyttet med utkjørsignal i begge ender. Et kryssingspor tilhører også togsporene på en stasjon, som da er spor som brukes av tog på stasjonen. Et togspor er et gjennomgående spor beregnet for tog som skal kjøre gjennom stasjonen og/eller stoppe på stasjonen, for så å kjøre videre igjen. Alle stasjoner har i dag minst to togspor, siden det er det som skal til forat kryssing skal kunne skje, enten det er på enkeltsporet eller dobbeltsporet bane. Andre spor på stasjonen er for hensetting av materiell, som da ikke regnes som tog. Slike spor kan være spor for godsopplasting eller parkering av persontogmateriell når de ikke er i bruk (som tog), eller spor i forbindelse med lokomotivstaller og annet for å vedlikeholde det rullende materiellet. 
Svein S
Back to Top
martinth View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 oktober 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote martinth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2012 at 18:36
Ok tror jeg forstod helheten. Sporet forgrener seg ut til to. Der fredrikstad broen er nå og så forgrener den seg ut i fire rett før lokstallen og og samler seg til en skinne igjen etter stasjons byggningen ved brannstasjonen/bensinstasjonen. Kom fram til at fra det går fra en skinne til en skinne alså verende hvor skinnen forgrener seg er det ca en km. Dette var i 1929 hvor to av sporene går helle denne strekningen, mens de to siste er ca en halv km. klarte og måle ca mål med en curve linjal, men blir ikke så nøyaktig når tengingen er i 1:1000.

Edited by martinth - 05 juni 2012 at 18:38
Ole Martin Thorvaldsen.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2012 at 18:58
 
Originally posted by martinth martinth wrote:

 
Også et lite spørsmål hva betyr det igjen når man har 1:9 og 1:8 sporveksel husker aldri hva det er, vet det har med grade utslage og gjøre, men hvor mange grader

Det er stigningsforholdet i skinnekrysset (hjertestykket). For de som kan litt geometri er stigningsforholdet det samme som tangens til vinkelen i skinnekrysset. For 1:9-vekselen blir det 6,35 grader. Men dette er stigningen akkurat i krysset. For litt eldre norske jernbaneanlegg benyttet man sporveksler med rett kryss (og det gjelder sikkert den planen du har fått tak i), dvs. at avvikskurven slutter litt før krysset. Men vanlige europeiske MJ-sporveksler (og moderne 1:1-anlegg) har gjerne krumt kryss, dvs. at avvikskurven fortsetter også gjennom krysset. Så "oversettelsen" fra veksler med rett skinnekryss til krumt er ikke helt enkel. Men med litt prøving og feiling kommer man langt. Amerikanske modell-veksler virker i større grad å benytte seg av rett kryss. De av oss som gjerne bygger sporveksler selv, bruker også gjerne rette kryss fordi det er enklest å bygge (samt at det også samsvarer med det litt alderdommelige forbildet slike selvbyggere gjerne bygger etter).

En nettside om 1:7-veksler, og selvbygging av slike.

Svein S
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2012 at 02:08
 Hei Ole Martin,
Jeg har et par kommentarer / opplysninger i fall du ikke allerede har dem:
Jeg er ganske sikker på at det en gang var fire spor på stasjonen. Det fjerde sporet lå imidlertid brakk allerede for 50 år siden (avlåst) og det var ikke perong til det sporet. Akkurat når det ble fjernet husker jeg ikke, men jeg tror det var i forbindelse med byggingen av den underjordiske adkomsten til sporene og gaten på den andre siden av stasjonen (rundt 1963?).
 
Legg forøvrig merke til opphøyelsen av perrongen i Oslo enden av perongen. Her var pakkhuset for reisegods og ilgods som kom i godsvogna som tidligere nesten alltid hang i den ene enden av passasjertogene og styrte togets plassering på stasjonen. Dette pakkhuset ble revet for lenge siden (ca 1970?). Lastebiler hadde rampe på den motsattside av bygningen.
 
Like før jernbanebrua i Oslo enden av stasjonen, omtrent der hvor utkjør signalet står, var det en liten "vaktbu". Jeg vet ikke hvilken funksjon som ble styrt derfra, men rett som det var gikk en uniformert stasjonsbetjent mellom denne bua og stasjonen.
 
Den nåværende jernbanebrua og den parallelle gangbrua i Osloenden av stasjonen ble bygget på 1990 tallet (2000 ?). Tidligere var det ikke noe gangbru her og jernbanebrua var en klinket stål platebærer bru med integrert gangbane på vestsiden (for banepersonell). Tverrbjelker var festet til undergurten for å vinne høyde under brua. Begge ender av brua var opplagret på brukar av grovhuggen granitt. Høyden under undergangen var mindre enn 4m inntil den nye brua ble bygget. Den gamle brua var kortere enn den nye. lengden var ca. 15m antar jeg (to kjørebaner med fortau på begge sider og skrå kryssing). Den gamle brua ble imidølertid forlenget og åpningen under den ble gravd dyperet på slutten av 1960 tallet (omtrent?) Da kom det også fire søyler under brua.
 
Det som ingen av bildene fra 1983 viser, er jernbaneovergangen, over alle sporene, omtrent midt på det "oppblåste" bildet fra SES (03/6).
Det kan skimtes en vei på høyre side som gjør en 90 graders sving der den er som nærmest sporene. Fra der og horisontalt på bildet til veien på venstre av bildet side gikk overgangen. Den var for biler og gående.
Det var selvsagt ikke særlig praktisk å ha denne midt inne på skifteområdet. Bommene var manuelt drevne med sveiv inne i en bu på nordøstsiden av overgangen (høyre side). Hadde bommene vært automatiserte måtte de antakelig ha vært nede fra kl 07:00 til 16:00 da skifteloket var i aktivitet over overgangen omtren kontinuerlig. Overgangen ble fjernet rundt 1965 tror jeg. Bua var antakelig også sted for en kaffekopp for skiftepersonalet.
 
Hele godsområdet mistet mye av sin betydning da den nye Linjegodsterminalen ble bygget på Valle (ca 1986), og spor etter spor og bygning etter bygning forsvant etter hvert, inntil det hele ble parkeringsplass og ny fløy for Cicignon skole samt at lokstallen ble en sykkelstall med sykkelreparatør.
 
Det ene teglstenshuset tror jeg ble benyttet til garderobe etc. for stasjonens personale (godsseksjonen). Normalt var den type tegl "industribygg" i området utstyrt med vindussprosser i malt svartstål.
 
På 1960 og 1970 tallet var vel Scandiapilen navnet på hutrtigtoget mellom Oslo og Gøteborg. Det var vel ikke knyttet til noe spesielt lok eller togsett? På 1960 tallet var togsettet ofte trukket av SJ Rapid - gult med grønn stripe. Toget passerte Fredrikstad ved 0900 tiden mot Oslo om jeg ikke husker feil.
 
Selv er jeg også interessert i denne Stasjonen. Har du mulighete til å dele med meg den informasjonen du fikk fra museet?
 


Edited by Filledukke - 08 august 2012 at 20:28
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 01:39
Hei igjen,
 
Siden vi først er på Fredrikstad stasjon: Hvilket skiftelok ble benyttet der?
Som relativt ung gutt rundt 1960 "bodde" jeg på stasjonen og fikk ofte være med på skifteloket. Jeg husker at jeg var litt indignert over loket på stasjonen da det kun hadde nese på den ene siden av førerhytta. Jeg husker at trappa opp var ganske bratt og at den begynte ikke så langt fra bakken. mesteparten av trappa var innendørs.
Jeg husker også at jeg fikk meg et skikkelig skrubbsår på låret av en svær svart stang som beveget seg parallelt på begge sider (håndbrems?). Jeg mener også at loket var rødt rundt 1960, men er litt usikker på det.
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 01:59
Jeg er ganske sikker på at Fredrikstad hadde en 215-traktor, slik som Halden:


Svein S
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 02:34
Du har sikkert rett og jeg er ikke uenig. Årsaken til at jeg ikke var så sikker på dette var at etter at det hadde ankommet en SKD220 som overtaker, hendte det at det kom en 215 på besøk, men den var jo grønn.
Kan det være at det var 215-105 som var i Fr.Stad og at den alltid har vært rød?


Edited by Filledukke - 09 august 2012 at 02:36
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 08:10
  NSB hadde kun to 215-traktorer. De var nok begge røde opprinnelig, da grønn ble skiftetraktorfargen nokså sent (1960-tallet). Jeg mener også å ha sett bilde(r) av 215-traktor i Fredrikstad. Driftsmessig ville det også være smart om disse to særingene var i nærheten av hverandre med tanke på kompetanse på dem. Jeg mener også at de var stasjonert i Oslo distrikt hele "livet", inntil de begge vel ble solgt til Mesna kartongfabrikk en gang tidlig på 1970-tallet.

Edited by ses - 09 august 2012 at 08:12
Svein S
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 09:43
Begge 215 - traktorene ble levert til Narvik distrikt, men her ville de av en eller annen grunn bli kvitt dem så fort som mulig, trekkraften stod ikke i stil med oppgavene de var tiltenkt. I Oslo distrikt ble de brukt / stasjonert på bystasjonene fra og med Moss og sydover - og var der ganske godt likt, alternativene var dårligere. Jeg vil tro at de ble levert i en noe annen rødfarge enn standard NSB - rød, gamle jernbanefolk har fortalt meg at de hadde en annen rødfarge enn samtidig levert materiell (Cmeo 105) - men her har andre kanskje utfyllende opplysninger?
krsven
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 12:44
Jeg tror fargen var veldig lik dette?
 
http://pix.njk.no/19/19790-1981-07320.jpg
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 13:48
Vedr Rapid og Scandiapilen/Østfoldbanen........... det må vel heller ha vært unntaksvis om i det hele tatt at Rapid lokene har gått på Østfoldbanen, de gikk fast i Stockholmstogene på Kongsvingerbanen i mange år ja, men på Østfoldbanen må de ha vært sjeldne da lokene var stasjonert slik at intet naturlig lokomløp vil passet.
EL-5, El-8, EL-10, EL-11 og EL-13 samt svenske F lok var vanlig på Østfoldbanen inntil Rc lokene overtok, det forekom et og annet D lok samt Hg også, men hovedsakelig i godstog ofte i tospann. Det var vel bare EL-11 og EL-13 som gikk over grensen. Hg ble benyttet i lokaltog på Østfoldbanen og har også vært observert i "Ormen lange" altså Mossetoget. Grenseoverskridende godstog kunne være trukket av svensk Mg til Kornsjø og EL-5 videre til Oslo på 60 tallet, Mg gikk til Kornsjø til godt oppå 70 tallet. Både EL-5 og EL-10 var vanlige i lokalgodstog. EL-10 gikk både på østre og vestre linje i slik trafikk og EL-5 var dagelidags i Halden og ble der også brukt som skyvelok opp Tistedalen. 

Edited by pkonc - 09 august 2012 at 14:00
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 13:58
Hg var vanlig, det er riktig. Men jeg har selv observert den gule Rapiden flere ganger på 60 tallet. Hva skulle det ellers ha vært som var gult og stort på den tiden?
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 14:05
Det eneste som skurrer med din observasjon er at de 10 Rapid lokene var stasjonert utenfor Stockholm og gikk ikke i trafikk for Gøteborg distrikt. Jeg har aldri sett et bilde av Rapid på Østfoldbanen, men hvis du kan vise meg et ville det være høyst intresannt. Kan legge til at jeg selv så Rapid på Østbanen på midten av 60 tallet i Stockhomstoget og sjokolade lok og oransje motorvognsett i Gøteborg togene.  
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 14:11
Originally posted by Filledukke Filledukke wrote:

Hg var vanlig, det er riktig. Men jeg har selv observert den gule Rapiden flere ganger på 60 tallet. Hva skulle det ellers ha vært som var gult og stort på den tiden?
 
SJ Ra - Rapid - ble etter det jeg har blitt opplyst satt inn i skandiapilen når dette toget ble endret fra motorvognsett Xo5 (eller var det Xo7?) til lokomotiv og vogner på 50-tallet.
 
SJ Dk, Du og Ds lok har også vært i faste ruter på Østfoldbanenn på 50-tallet, men var upopulære hos NSB siden de slet skinnene mye.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 14:28
VEl..... no1 så var jeg ikke født på 50 tallet og jeg trodde det var snakk om observasjoner gjort på 60 tallet og da gikk det F lok i de loktrukne togene på Østfoldbanen. No2 så ble vel ikke de svenske motorvognsettene erstattet av lokomotiv trukkne tog før i 1962 ? og da var det i all hovedsak EL11 som overtok passasjertogene og svenskene tok over et ekstra godstogpar for utligning av km. Når skal Rapid ha vært stasjonert i Gøteborg ?, det fremkommer i allefall ikke av stasjoneringssteder for Rapid lok fra 1961 -, på 50 tallet står det ikke noe om andre stasjoneringssteder, da var jo de 2 prototype Rapidene som eksisterte helt nye (leverte i 1955) og de var stasjonerte i Hagalund.


Edited by pkonc - 09 august 2012 at 14:38
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 14:35
En annen ting er at de 2 Rapidene på 50 - 60 tall var hel lakkerte knall oransje og de ble omlakkert med hvite striper først etter at "hovedserien" på de andre 8 lokene ble levert i 1961. Men det finnes bilder av hel oransje RA med Stockhomstog på Oslo Ø så sent som i 1965.
 Vedr D lok på Østfoldbanen så gikk de der i godstog til langt opp på 70 tallet.  
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 14:36
Originally posted by pkonc pkonc wrote:

Det eneste som skurrer med din observasjon er at de 10 Rapid lokene var stasjonert utenfor Stockholm og gikk ikke i trafikk for Gøteborg distrikt. Jeg har aldri sett et bilde av Rapid på Østfoldbanen, men hvis du kan vise meg et ville det være høyst intresannt. Kan legge til at jeg selv så Rapid på Østbanen på midten av 60 tallet i Stockhomstoget og sjokolade lok og oransje motorvognsett i Gøteborg togene.  
 
Link til diskusjon på NJK-forumet med fler fakta:
 
Interresant med observasjon av oransje motorvognsett i Gøteborg togene så sent.
De er ikke satt opp i fast rute iflg. NSB hovedtog sammensetting etter 1955.


Edited by Asgeir - 09 august 2012 at 14:43
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 14:39

Originally posted by pkonc pkonc wrote:

Det eneste som skurrer med din observasjon er at de 10 Rapid lokene var stasjonert utenfor Stockholm og gikk ikke i trafikk for Gøteborg distrikt. Jeg har aldri sett et bilde av Rapid på Østfoldbanen, men hvis du kan vise meg et ville det være høyst intresannt. Kan legge til at jeg selv så Rapid på Østbanen på midten av 60 tallet i Stockhomstoget og sjokolade lok og oransje motorvognsett i Gøteborg togene.  

Jeg har alltid tenkt at dette bildet viser Rapid på Østfoldbanen siden toget står så langt ut mot sjøsiden av stasjonen, men det er mulig at det sporet også nås av Hovedbanen. Uansett er det et bilde med innhold som forlengst er forgangent, så kanskje noen mimres litt av dette.



Svein S
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 14:41
Ingen tilgang på linken din uten passord......... veldig passende
Men går utifra at du ikke vil hevde at lokene gikk i trafikk eller tok over trafikk på til/fra Norge FØR de ble bygd/levert fra fabrikken ?
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 14:49
Herlig bilde, men man kan jo si at så lenge ellveren på bildet med stor sannsynlighet har ankommet med tog fra Bergen så kan man nok nå Hovedbanen fra de sporene. Men nå er vi over på 70 tallet og da er det andre bøker som må sees i gjennom vedr stasjoneringssteder for Ra. Men det blir i flere svenske bøker hevdet at Ra lokene var stasjonert hovedsakelig i Hagalund hele livet. Men selvfølgelig kan det ha eksistert et lokomløp f.eks Stockholm - Gøteborg - Oslo med retur enten via Kongsvingerbanen eller retur over Østfoldbanen, det jeg søker er og få det bekreftet/bevist siden de ikke foreligger noen info om dette hverken via bilder eller i bøkene jeg har tiljengelig. Man skal aldri si aldri vedr jernbaner og derfor er det enda mer spennende og finne ut av det. 
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 14:50
Originally posted by pkonc pkonc wrote:

Ingen tilgang på linken din uten passord......... veldig passende
Men går utifra at du ikke vil hevde at lokene gikk i trafikk eller tok over trafikk på til/fra Norge FØR de ble bygd/levert fra fabrikken ?
 
Hmm, var det passord dill på den linken.
Her er sitat fra Thor Bjerke:
"Skandiapilen" ble satt opp fra 1. juni 1949 og gikk som nevnt med svensk motorvognsett. Det ble fremført Oslo Ø - Malmö. Først motorvognsett i utenlandstogene var imidlertid NSB type 66, som gikk til Göteborg i 1946. Ruten for "Skandiapilen" var slik:
Et 21: Oslo Ø 07.43, fra Halden 09.45, til Göteborg 12.27 og til Malmö 16.15.
Et 22: Malmö 14.14, fra Göteborg 18.05, fra Halden 20.56 og til Oslo Ø 22.50.
Etter å ha kjørt tre ganger ukentlig ble det daglig kjøring sommerstid fra 1950 og hele året fra 1952. En ulempe med togsettet var at reisende til København måtte bytte i Ängelholm. For å bøte på dette ble det fra 1954 bare motorvognsett nord for Göteborg og loktog sønnenfor. Fra 1955 skal det så ha blitt loktog også fra Oslo. I sammensettingsplanen fra 10. juni 1955 står toget slik:
Lok - NSB Co3f (B9) - SJ BCo6b (begge København) - SJ BCo7b - SJ Rco1 (begge Malmö).
Jeg har en tid forsøkt å finne ut av dette med gjennomkjøring av norske lok til Mellerud og Göteborg, uten å ha noen fullstendig svar på det. Lokomotivmands Tidende nr. 12/1979 forteller at tog 138 noen år rundt 1950 ikke stoppet på Kornsjø og at en norsk El 8 med konduktørvogn dro over til Mon for å hente toget. Fra 2. juni 1957 ble det samkjøring mellom Oslo og Göteborg, hvor NSB stilte lok i tog 141 og 22, mens SJ kjørte 142 og 137. I tog 21 og 138 var det tidvis NSB-lok, tidvis SJ-lok. Kilden for dette er et B-sirkulære fra Oslo distrikt. Så sier Lokomotivmands Tidende i 1961 (nr. 8) at D-lokene slet så mye på skinnegangen at de måtte tas bort. Så kom det da samme år Ra-lok i tog 22 og 141.
Jeg har lurt på når F-lokene kom, men det fikk jeg vite i innlegget fra Fjeldstad. Jeg var med Skandiapilen Göteborg-Oslo en gang i 1974, og da var det faktisk Hg som trakk toget hele veien. Det kan ikke ha vært normalt.
 
 

"Skandiapilen" ble satt opp fra 1. juni 1949 og gikk som nevnt med svensk motorvognsett. Det ble fremført Oslo Ø - Malmö. Først motorvognsett i utenlandstogene var imidlertid NSB type 66, som gikk til Göteborg i 1946. Ruten for "Skandiapilen" var slik:

Et 21: Oslo Ø 07.43, fra Halden 09.45, til Göteborg 12.27 og til Malmö 16.15.
Et 22: Malmö 14.14, fra Göteborg 18.05, fra Halden 20.56 og til Oslo Ø 22.50.

Etter å ha kjørt tre ganger ukentlig ble det daglig kjøring sommerstid fra 1950 og hele året fra 1952. En ulempe med togsettet var at reisende til København måtte bytte i Ängelholm. For å bøte på dette ble det fra 1954 bare motorvognsett nord for Göteborg og loktog sønnenfor. Fra 1955 skal det så ha blitt loktog også fra Oslo. I sammensettingsplanen fra 10. juni 1955 står toget slik:

Lok - NSB Co3f (B9) - SJ BCo6b (begge København) - SJ BCo7b - SJ Rco1 (begge Malmö).

Jeg har en tid forsøkt å finne ut av dette med gjennomkjøring av norske lok til Mellerud og Göteborg, uten å ha noen fullstendig svar på det. Lokomotivmands Tidende nr. 12/1979 forteller at tog 138 noen år rundt 1950 ikke stoppet på Kornsjø og at en norsk El 8 med konduktørvogn dro over til Mon for å hente toget. Fra 2. juni 1957 ble det samkjøring mellom Oslo og Göteborg, hvor NSB stilte lok i tog 141 og 22, mens SJ kjørte 142 og 137. I tog 21 og 138 var det tidvis NSB-lok, tidvis SJ-lok. Kilden for dette er et B-sirkulære fra Oslo distrikt. Så sier Lokomotivmands Tidende i 1961 (nr. 8) at D-lokene slet så mye på skinnegangen at de måtte tas bort. Så kom det da samme år Ra-lok i tog 22 og 141.

Jeg har lurt på når F-lokene kom, men det fikk jeg vite i innlegget fra Fjeldstad. Jeg var med Skandiapilen Göteborg-Oslo en gang i 1974, og da var det faktisk Hg som trakk toget hele veien. Det kan ikke ha vært normalt.

Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 15:02
Det kan ikke stemme med at det i 1961 kom Ra lok i tog til Norge da det kun var 2 tiljengelige lok fram til August 1961 og disse gikk fast i 2 innhemske expresstog og fra Mars 1961 frem til Feb 1962 så gikk de 8 andre helt nye Ra lokene i prøvetog rundt Stockholm. F lok var i Norge langt tidligere enn 1974. Har bildet et eller annet sted av dobble  D lok i 1976 på Østfoldbanen så at de ble tatt fullstendig bort er ikke riktig. Har selv sett D lok foran persontog på Østbanen i August 1979, jeg kjørte forbi og så at det ikke var et F lok og stoppet opp og tittet og det var et stang lok..... et komplett sjokoladetog rettning Gøteborg, helt sikkert satt inn pga skade på det ordinære F loket.
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 15:14
Det eneste bildet jeg har av Rapiden er dessverre på netthinnen i det toget går over jernbanebrua fra Fr.Stad Stasjon. Jeg mener også at den var gul og ikke orange. Dette loket har jo opptrådt i begge drakter.


Edited by Filledukke - 09 august 2012 at 15:14
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 16:07
Jeg er som en hissig terrier i dag Geek......... grunnen til at jeg protesterer er at jeg er et petimeter.
Det var lok 846 og 847 som hadde fargen som vist på det lille bildet, det første kjente bildet jeg vet om av disse i Norge er på Oslo Ø i 1964 da i et ankommet Stockholms tog, i 1965 hadde det samme loket fått en hvit stripe istedetfor den blå, etter det vet jeg ikke når den fikk den litt mørkere orangefargen........ for begge lokene er orange, bare at den tidligere er noe lysere enn den senere. Du kaller den eldre varianten for gul...... men hvis den er gul da er jeg blå Wink........ ellers så er alle appelsiner gule selvom jeg trodde det var sitroner som var gule....... men greit nok.
846 og 847 gikk fast i Gøteborg - Stockholmstogene og Stockholm - Oslo frem til ca 1970, da begynte Rc lokene og ta over. Jeg kan ikke finne noen  andre opplysninger utover at det trengtes 9 lok + 1 i reserve for kjøringen Stockholm - Gøteborg  og Stockholm - Oslo, men det betyr jo ikke at det ikke har skjedd at lokene har tatt en avstikker til Østfoldbanen, skulle bare ønske og finne ut når. Nesten rart at det ikke finnes bilder av dette mye også fordi loket fra Scandiapilen ofte ble brukt i Ormen Lange på morgenen. Jeg har en nabo som er pensjonert stasjonsmester i Vestby og han har fortalt meg mye om togene på østre/vestre linje, men jeg skal spørre ham i kveld spesifikt om Ra lok, han har fortalt mye om strykejerna (Hg) og  EL 10 samt nær sagt alle lok og motorvogner ........ men ingen Ra. Han jobbet i Nsb hele sitt liv og var i Vestby, Hølen og Ås frem til 1987 og han begynte engang på slutten av 50 tallet så han burde ha fått med seg det meste.


Edited by pkonc - 09 august 2012 at 16:10
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 16:14

 

Originally posted by pkonc pkonc wrote:

... Har bildet et eller annet sted av dobble  D lok i 1976 på Østfoldbanen så at de ble tatt fullstendig bort er ikke riktig. Har selv sett D lok foran persontog på Østbanen i August 1979, jeg kjørte forbi og så at det ikke var et F lok og stoppet opp og tittet og det var et stang lok..... et komplett sjokoladetog rettning Gøteborg, helt sikkert satt inn pga skade på det ordinære F loket.

D-lok på Østfoldbanen på 1970-tallet er oppsiktsvekkende. I tilfelle må det ha vært den ene gangen som noe høyst ekstraordinært.

Svein S
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 17:31
D - lok av ymse slag hadde gjesteopptredener på Østfoldbanen et godt stykke ut på 70 - tallet. De gikk fast med godstog til Kornsjø, men fortsatte ved behov lengre inn i Norge. Kilde: Pensjonerte jernbanefolk....også en som var stasjonert på Vestby.
krsven
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 18:02
Jeg har ikke RAL koden. Men den ene er er gulere enn den andre ikke sant? Ellers er det riktig at det kun var de fire første lokene som ble levert i denne fargen. Det er forøvrig et veldig snevert bølgebånd som enten er gult eller rødt. De fleste farger er blanding av flere.
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 18:03
Jeg har ikke RAL koden. Men den ene er er gulere enn den andre ikke sant? Ellers er det riktig at det kun var de fire første lokene som ble levert i denne fargen. Det er forøvrig et veldig snevert bølgebånd som enten er gult eller rødt. De fleste farger er blanding av flere.
 
Det er forøvrig veldig mye det ikke finnes bilde av, men som likevel er et faktum.
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 18:23
De første 2, no 846 og 847, altså de to med strømavtagerne i enden på taket.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 21:05
Jeg var heller ikke tilstede på 50- og 60-tallet, så jeg kan umulig vite mer enn det andre eller bøker opplyser om. Informasjon fra eldre NSB personale er alltid spennende og kilde til mange løste mysterier.
 
Selv har jeg forsøkt å finne eller få se bilder av D-lok på Østfoldbanen, noen har sagt at de har eller har sett, men jeg har fortsatt ikke sett et eneste bilde av dette. Imidlertid er det hevet over enhver tvil at D-lok har vært benyttet i flere faste tog på banen.
 
Samtidig er det flere som hevder at Ra lokene også har vært på Østfoldbanen, så til det motsatte er bevist, er jeg ganske sikker på at de også har vært benyttet i faste ruter på banen. At det er bilde et sted er jeg også ganske sikker på.
 
Svenske motorvogner i fast rute på Østfoldbanen var jeg ganske sikker på, inntil i dag jfr pkonc, ikke hadde vært der siden 50-tallet. Finnes det noe bilde av det da?
 
Den som venter får se.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.