MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Prestelva hagejernbane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Prestelva hagejernbane

 Post Reply Post Reply Page  <1 3456>
Author
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2013 at 09:00
Å jo da, det er mange som har kræsjet, men ikke så grundig som du......Loket lar seg garantert reparere, det er satt folk på saken. Det er Roger og Barry hos Roundhouse som vil ta seg av reparasjonen / gjennoppbyggingen. De startet Roundhouse sammen tidlig på 80 - tallet og har restaurert utallige lokomotiver siden dengang. I tillegg har de bygget mange lok fra scratch i tillegg til Sandy River no.24 i halvskala - så dette skal nok gå bra uten at det koster skjorta. Kjell Servicemann vil også bli konsultert, men jeg regner med at diagnoser som f.eks. knekt / skjeiv ramme medfører innleggelse i Doncaster og ikke lar seg fikse på dagkirurgi på Sørlandet Sykehus. Klinisk sosionom er tilgjengelig i Vestfossen, og i tillegg så har vi psykiatrisk sykepleier ganger 2 i gjengen hvis det trengs. Erfarne folk fra Mental Helse er også tilgjengelig, men det greieste nå hadde kanskje vært ett besøk hos Livingsteam Gardenrailways Food and Beverage i Lillesand? Tror kneipene der sammen med Steinar Krogstad hadde gjort humøret bedre......
krsven
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2013 at 07:29
Jævlig ergelig, mildt sagt, men får ikke gjort noe med det nå. Vet egentlig ikke hva som gikk galt i går, hadde kjørt mange runder før dette skjedde. Vi hadde festet et fuglematerstativ akkurat der, og jeg krypkjørte forbi første gangen for å sjekke klaringen, og det gikk fint. Mulig loket fikk litt ekstra sleng på seg i større fart, eller at stativet hadde flyttet på seg, men jeg mistenker at loket hektet seg fast i stativet og at det er grunnen til at det dro av. Merkelig nok tok det ikke med seg vogna i samme slengen, den sto igjen oppå skinnene og hadde ikke engang sporet av.
 
Uansett, snakket med Direktøren i går kveld, og han trodde det skulle være mulig å få den kjørbar igjen til sommersesongen startet for fullt. Aner ikke hva det kommer på ennå, men regner med det ryker med noen lapper der...
 
Tok noen bilder for Kristian i går kveld, skal få lagt de ut her i ettermiddag til skrekk og advarsel for andre. Etter hva Kristian sa er det ingen andre som har kræsja et Roundhouse-lok tidligere, så en eller annen måtte jo bli den første...Tongue
 
Svein


Edited by Svein_A - 04 mars 2013 at 07:33
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2013 at 00:50
Oj, -skikkelig ergelig!
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2013 at 19:57

Oiii - det var leit. Confused

Håper loket lar seg reparere. Smile

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2013 at 19:27
Vel vel... Dagens sesongåpning og testkjøring endte med et brak, bokstavelig talt. Sporet av på banens høyeste punkt, og Leek-en falt i bakken fra 1 meters høyde! Endte opp med knekt og skeiv ramme, og mest sannsynlig må den sendes til Roundhouse for reparasjon og oppbygging igjen... OuchCry

En ting er hvertfall sikkert, og det er at brua som kommer der skal ha rekkverk..!Angry

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2012 at 17:05
Vi glemte jo selvfølgelig å tre nedpå drensrør da vi utvidet rammeverket foran terrassen, så i dag var det bare å demontere for å få rørene på plass. Heldigvis hadde vi ikke rukket å montere tverrlektene før vi oppdaget det, så det var en relativt enkel jobb. Fikk kappet til tverrlektene og montert de også samtidig, så nå er det bare toppbord og takpapp som er igjen.

Det blir også muligens en liten endring i planene fant vi ut i dag. Den gamle plattingen skal jo fjernes og en ny terrasse bygges litt høyere, og vi oppdaget i dag at rammeverket fluktet omtrent perfekt med høyden på den planlagte terrassen!:



I utgangspunktet skulle vi ha en stenmur rundt anlegget, med grusstier på utsiden, men nå lurer vi på om vi rett og slett skal forlenge terrassen slik at den går helt inntil anlegget. Det nye sporet skal forlenges videre ut fra der rammeverket stopper nå, og med terrassen på samme nivå blir det en smal sak å krysse sporet der for å komme over til utsiden av anlegget.

Takutstikket har vi også tenkt å forlenge litt, omtrent ut dit den gamle plattingen går nå. Da får vi en koselig overbygget uteplass, det har vi savnet.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2012 at 19:04
Takk, Bjørn Egil, for at du minner meg på at jeg trenger mer masse. Som om det ikke er nok å sjaue med fra før...Tongue

Neida, det går nok bra, får bare ta tia til hjelp. Har fått gjort litt mer på rammeverket i ettermiddag, hadde håpet å bli ferdige men knotten var litt for aggressiv. De små beistene kan være helt jævlige når de først bestemmer seg..!

Mangler bare de korte tverrlektene mellom de nye lektene og det gamle rammeverket nå, så kan jeg begynne å grave ut grøfta til støttemuren på utsiden. Har tenkt å legge fiberduk helt innunder muren for å hindre ugresset i å komme opp, langsmed muren på utsiden blir det gangsti med grusdekke eller noe sånt.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2012 at 22:31
10 tonn stein er mye å sjaue, men utlagt i ca 0,5 m tykkelse dekker det "ikke mere enn" ca 10 m2 ... Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2012 at 18:02
Nå var det vel ikke helt planen at vi skulle begynne å utvide allerede så snart, men vi fant ut at rammeverket inntil den eksisterende rundbanen burde være på plass. Det ytre sporet i kurven her skal gå videre til en vendesløyfe med stasjon, og fra stasjonen blir det forgrening til et serviceområde i behagelig arbeidshøyde:





I går fikk vi levert 10 tonn med sprengt stein som skal brukes til en støttemur rundt anlegget. Siden anlegget er såpass høyt enkelte steder er det greit å få denne på plass før fyllmassen, så da blir det neste punkt på agendaen.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2012 at 16:28
I dag fikk vi 15,3 tonn med fyllmasse dumpa på plenen, så nå er det bare å brette opp ermene og sette igang! Hmm, den trillebåra der virker veldig liten, ser jeg nå...Ermm


Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2012 at 18:03
Da er vogna ferdig (minus lys, der har jeg ikke fått ut fingeren ennå). Jomfruturen rundt banen gikk uten problemer, trukket av Småen:






Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2012 at 08:54
De skal bare tegnes på til slutt, to dører på hver side.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2012 at 01:19
Hvor er egentlig dørene på vogna?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2012 at 18:57
Her er spantene akkurat kommet på plass. Litt ujevn avstand mellom de, men det er fordi den ene skal ligge inntil skilleveggen i vogna:


Vogna har fått sitt første strøk med teakbeis, og taket er grunnet:


Det skal være et strøk til med beis, og klarlakk til slutt for å få litt glans i vogna, beisen er ganske matt i seg selv. Understellet og bufferbjelkene skal males svarte.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2012 at 18:24
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Artig liten sak! Big smile


Hehe, fikk en kommentar på et annet forum at den minnet om den lille andungen som løp rundt og rundt, jeg så på videoen en gang til og kan ikke annet enn å være enig..!LOL

Passasjervogna begynner å nærme seg lakkeringsstadiet:


Siden taket skal være avtagbart måtte vi finne på noe som gjør at det beholder bueformen på egen hånd, samtidig som det enkelt kan løftes av. Vigdis er derfor i gang med å lage spanter som skal limes fast på tvers under takplata, disse er av 1mm finer som limes sammen to og to, og passer akkurat på innsiden av vognveggene:


Svein



H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2012 at 02:15
Artig liten sak! Big smile
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2012 at 07:37
Da var Småen ferdig, og klar for service!Smile Taket har fått noen strimler med 240 grit sandpapir som takpapp, og kassa har blitt lett smusset:





Her er en kort videosnutt av Småen på tur i ettermiddagssola i går.

Dette er helt og holdent Vigdis sitt prosjekt, loddinga tok hun også på egen hånd etter at jeg hadde forklart hvordan det skulle kables.

Kjell:
Takk for informasjonen!. Nå har ikke vi tilgang til dreiebenk eller andre avanserte verktøy, men det ble ganske bra til slutt. Litt jukking er det fortsatt, men minimalt i forhold til hva det var i starten. Messingbøssingene var slarkete og ble festet bedre, og akselen ble justert litt for å redusere sideveis slakk, da det ene hjulet subbet borti akselboksen.

Svein


Edited by Svein_A - 18 august 2012 at 08:22
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2012 at 09:32
Slike nylondrev tåler jo en del, så jeg er ikke redd for at de ikke tåler belastning.
Slike enkle drivverk består gjerne av en motor med snekkedrev og et tannhjul som er krympet inn på akslingen. Ofte er sentrering noe mangelfull, slik at det er kast i dette tannhjulet. Da oppstår ofte en slik "jukking". Sjekk også at det ikke er for mye slakk sideveis (- og selvfølgelig at akslinger er rette og hjul ellers er sentrert).
 
Da dette nylontannhjulet som sitter på akslingen har ganske fine tenner (for at utvekslingen skal bli passe stor) setter dette krav til presisjon i drivverket.
Dersom presisjon i deler er mangelfull har jeg tidligere måttet foreta ny senterutborring i dreiebeink av dette tannhjulet. Deretter har jeg foret ut det som jeg har måttet dreie av vha. en tynn foring laget av en kabelnite (kobber) i passende dimensjon. Om denne blir slisset opp på langs, så klemmer den godt rundt akslingen. En dråpe lynlim fikserer resultatet om det da er OK ved prøvekjøring.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2012 at 09:00
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Koselig sak dette! - Har bygget en liknende traktor.
 
Du skal prøve først hvordan hastigheten blir med halv spenning på motoren. Nå skal denne ikke trekke noe, så det holder sikkert da med ett batteri? - Som inspeksjonsvogn, skal vel denne heller ikke bruke for lang tid på en runde, for ikke øvrig trafikk skal bli hindret?
En mulig ide til enkel fjernstyring er slike rimelige R/C-styrte fly eller biler til en hundrelapp? - Eller en IR-styring fra et Brio-tog?
 
Selv synes jeg at trekkraft blir noe liten med bare en drivaksel - spesielt for en traktor som er ment å trekke noe. Jeg har derfor montert drev på begge akslinger. Til dette bruker jeg drivremmer fra utrangerte diskdrives fra PCer. Mange inneholder små tannremmer i god kvalitet. Da er det bare å lage 2 like hjul med V-spor i dreiebenken og feste på hver aksel. Diameter bestemmes av lengden på tannremmen, slik at den blir passe stram. Det er ikke nødvendig med tannprofil på disse hjulene. Det holder med en V-profil som klemmer mot tannremmen.


Vi fikk liv i traktoren og kjørte noen runder i går, men det virker som det er noe som binder og går tungt innimellom (den driver og "jukker" seg bortover), så Vigdis har gått over understellet og akselopphenget en gang til på morran i dag. Akselopplagringene (messingbøssinger) måtte festes bedre, og motorfestet måtte gjøres om så den ikke pusset tenner. Originalt var det bare "sticky pads" og disse var alt for fleksible, så vi byttet de ut med en finerbit av passe tykkelse. Hastigheten var helt grei med seriekoblede batterier, så der blir det ikke gjort noen endringer.

Vi har ikke snakket noe om fjernstyring av denne, men takk for tipset om rimelig R/C-kontroll!

Høres kjekt ut med drift på begge aksler hvis den skal trekke noe ja, tror nok også at de nylondrevene som sitter på nå blir litt for pinglete hvis vekten øker særlig. Vi har vel snakket om å ha en liten vogn etter, men flere vogner blir nok ikke aktuelt.

Svein

Edit: Testet traktoren på nytt nå, og den kjører MYE bedre enn i går! Skal se om jeg ikke får lagt ut en liten videosnutt av den også, bare taket kommer på.



Edited by Svein_A - 17 august 2012 at 09:15
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2012 at 19:58
Da er hovedsporet lagt og jomfruturen unnagjort!Big smile

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2012 at 10:53
Koselig sak dette! - Har bygget en liknende traktor.
 
Du skal prøve først hvordan hastigheten blir med halv spenning på motoren. Nå skal denne ikke trekke noe, så det holder sikkert da med ett batteri? - Som inspeksjonsvogn, skal vel denne heller ikke bruke for lang tid på en runde, for ikke øvrig trafikk skal bli hindret?
En mulig ide til enkel fjernstyring er slike rimelige R/C-styrte fly eller biler til en hundrelapp? - Eller en IR-styring fra et Brio-tog?
 
Selv synes jeg at trekkraft blir noe liten med bare en drivaksel - spesielt for en traktor som er ment å trekke noe. Jeg har derfor montert drev på begge akslinger. Til dette bruker jeg drivremmer fra utrangerte diskdrives fra PCer. Mange inneholder små tannremmer i god kvalitet. Da er det bare å lage 2 like hjul med V-spor i dreiebenken og feste på hver aksel. Diameter bestemmes av lengden på tannremmen, slik at den blir passe stram. Det er ikke nødvendig med tannprofil på disse hjulene. Det holder med en V-profil som klemmer mot tannremmen.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2012 at 09:56
Takk for det Jan, på vegne av madammen, det er hun som står for all byggingenSmile

Vi skal straks igang med det elektriske (regner med det blir mitt eneste bidrag), og der er jeg litt usikker. I koblingsskjemaet har de seriekoblet de to batteriboksene. Seriekobling gir høyere spenning (høyere fart) og kortere kjøretid, mens parallellkobling gir lavere spenning og lengre kjøretid, har jeg forstått rett da?

Jeg søkte litt rundt på nettet, og fant en tråd der det ble klaget over at hastigheten på denne modellen var alt for høy, derfor lurer jeg på om jeg kanskje bør parallellkoble i stedet. Hva tror dere..?

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2012 at 09:26
Hei, denne doningen blir bare lekker Clap Veldig fint fargevalg.
 
-jan
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2012 at 22:36
Det går stadig vekk fremover:


Ikke stort å si om skinneleggingen min i dag, jeg kom bare halvveis rundt ovalen med hovedsporet. Det er rett og slett for varmt å holde på ute i sola nå om dagen, må prøve å komme meg opp tidligere imorra.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2012 at 18:32
Da er hele rammeverket dekket med takpapp, og alle skjøtene er tettet med Casco Takfog. Godt mulig det er totalt overkill, men det får så være. Skinnelegging imorra, spennende! Klør i fingra etter å starte nå, men fugemassen må få lov til å tørke over natta:


Hytta på inspeksjonsvogna er også straks klar nå, mangler bare selve taket og et par detaljer:


Takkonstruksjonen er malt med uttynnet rød/brun maling og noen lag klarlakk til slutt. Inni benkene er det plass for batteriboksene, en på hver side. Tilpasning og prøvemontering av hvitmetalldelene til motoren er såvidt påbegynt.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2012 at 17:26
...og testturen nærmer seg med stormskritt her nå...Wink

Dagens dyst er unnagjort, og både ryggen og den første rullen med takpapp er oppbrukt:


Satser på opphold i morgen også, så jeg blir ferdig med takpappen og får gått over alle skjøter med tetningsmasse. Da blir det muligens skinnelegging på onsdag, gleder meg!Smile

Vigdis har også kommet litt lenger i dag. Ramma har fått 3 tynne strøk med svart, og overbygningen har kommet på og fått litt maling den også:


Vi vurderte først å la hytta være ubehandlet, evt lakkert slik som bildene i byggebeskrivelsen viser, men fant ut at vi ville ha litt farge likevel. Motoren blir mest sannsynlig rød, så da blir dette en liten og godt synlig fargeklatt på anlegget!Big smile

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2012 at 16:05
Svein A kan nok bygge vognbyggesett med stor ro til vinteren - tele har aldri så vidt meg er bekjent forårsaket noen særlige problemer for trafikkavviklingen på hagejernbaner i Norge når det lir ut på våren -sommeren. Nå har vel ingen heller bygget bane rett på våt / vannholdig jord, snarere tvert i mot - man har gjort det som kan gjøres innenfor rimelighetens grenser for å unngå nettopp telehiv. Men det er ett stykke derifra til å grave seg ned til fjell og støpe opp....Jeg tror prinsippet til Svein A er en lur måte å bygge på, og så har han selv fortalt at han vurderer å fylle inntil  traseen med egnet masse og plante etterhvert - så dette blir garantert bra. Jeg tror også Svein A har rimelig god støtte fra Vigdis - vi gleder oss til testtur!
krsven
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2012 at 11:44
Det er et godt spørsmål, og jeg har egentlig ikke noe godt svar annet enn å si som Blostrupmoen: Time vill sjåvv...

Jeg er forberedt på at vi kanskje må gå over anlegget og banke ned noen stolper igjen til våren, først da får vi med sikkerhet se om dette er godt nok. Imidlertid vet jeg om flere som har brukt slike spyd uten særlige teleproblemer (riktignok på andre typer konstruksjoner enn hagejernbane), og hvis jeg har forstått det rett trenger også telen en skrå flate å "ta tak i" for å kunne løfte opp. Uansett, jeg lever i håpet om at det skal gå noenlunde greit, så får vi fasitsvaret til våren.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2012 at 11:22
Dette anlegget ser veldig fint ut nå  men hva skjer til vinteren og våre når Norge begynner å "vise muskler" om vinteren og våren? Vi har jo problemer med tele her i landet!
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2012 at 20:29
Da er rammen stort sett ferdig, to lag med Tamiya grunning på spray med lett pussing mellom lagene:


Ute har det vært alt for varmt for fysisk aktivitet i dag, men noe har da blitt gjort:


Jeg har valgt å legge pappen butt i butt uten overlapp, for å unngå nivåforskjeller i skjøtene. Jeg vet ikke om det er nødvendig, og er klar over at det blir litt mer jobb med fuging mellom pappbitene, men nå er hvertfall skinneunderlaget helt flatt.

Får satse på litt mer skyer imorra, så det går an å bevege seg utendørs...

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 3456>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.