Print Page | Close Window

Prestelva hagejernbane

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Storskalaer, Livesteam
Forum Description: Fra skala 0 og oppover, inklusive modelljernbane som drives med ekte damp
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6952
Printed Date: 19 april 2024 at 00:22
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Prestelva hagejernbane
Posted By: Svein_H
Subject: Prestelva hagejernbane
Date Posted: 01 juni 2012 at 18:17
Som om det ikke er nok med to anleggsprosjekter i kjelleren vurderer vi nå å sette i gang med enda et prosjekt, denne gangen utendørs og i litt større skala. Vi har lenge snakket om å redusere plenarealet noe, og med forventet ankomst av vårt første Roundhouse-lok om en måneds tid er det bare å brette opp ermene.

Her er noen ferske bilder fra i ettermiddag, som viser ståa pr 1. juni:



Plenen sørøst for huset bærer fortsatt tydelige preg av gravemaskina som var på besøk i fjor høst. Til venstre er det en bratt skråning ned mot en bekk, så det er lite aktuelt å gjøre noe nedover der.





Mot sørvest ser det noe bedre ut. Den gamle og morkne terrassen skal rives og det skal bygges ny, da kan det være greit med litt planlegging så det passer sammen med hageanlegget når alt er klart.





Det vestre hjørnet ligger litt lavere enn resten av plenen. Under bjørka i hjørnet har vi litt lyst til å lage en rund platting med grillplass i midten, og det hadde vært kult om banen kunne gå rundt denne i ytterkant, kanskje på en trestle eller noe lignende. Men dette blir nok langt frem i tid...

Hovedtanken vår er å først få på plass en rundbane i det sørlige hjørnet, samtidig med at terrassen blir bygget på nytt. Vi har ikke sjangs til å ta alt i en jafs, så her må det gjøres etappevis og i flere trinn.

Utfordringen er å komme opp med en hageplan som funker, og som samtidig gir rom for senere utvidelser. Her hadde det vært veldig kjekt med tips og forslag fra de som har erfaring med dette, og det er nok heller ingenting i veien for at lokalfolk kan komme på befaring om de ønsker det...Wink

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside



Replies:
Posted By: Svein_H
Date Posted: 23 juni 2012 at 16:23
I dag har vi vært en tur på Byggmax i Askim, så nå er alt av byggematerialer i hus. Neste helg er det avtalt befaring fra sakkyndig personell, og frem til da håper vi å få målt opp og stukket ut den planlagte traseen. Så får vi se om den overlever inspeksjonen, eller om det er tilbake til tegnebordet...Wink

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 01 juli 2012 at 17:17
I dag fikk vi storfint besøk, direktøren kom innom med frue og avkom! Som seg hør og bør ved en slik anledning ble det servering av vafler og kaffe, og brus til de minste, før det var på tide med en befaring av tiltenkt landområde. Sporplaner ble diskutert og analysert, og forslaget mitt fikk aksept, så nå er vi "good to go"!

Vi hadde egentlig bestilt en Billy med forventet ankomst i august, men klarte ikke dy oss da direktøren fisket denne godsaken ut av bagasjen:





Været så skummelt ut, med konstant regn fra morgenen av, men jeg hadde bestilt opphold til klokka 14 og det fikk jeg! Da ble det også tid til en liten testfyring av skjønnheten, men dette har jeg dessverre ingen bilder av. Vi fikk også overrakt endel skinner og noen sporveksler, så nå er det bare å sette i gang med byggingen:



Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 01 juli 2012 at 21:08
Jøss! Den var du heldig med! Leek & Manifold er en gedigen maskin, og gjør seg utrolig bra i sort. Gratulerer! Smile

-------------
Modelljernbanebloggen: http://runekleven.blogspot.no/" rel="nofollow - http://runekleven.blogspot.no/


Posted By: Svein_H
Date Posted: 02 juli 2012 at 15:35
Takk for det, Rune!Smile Den er rimelig diger ja, et tungt beist, bildene yter den ikke rettferdighet.

Tyngden skal i følge Kristian også gjøre at den reagerer litt tregere, og i så måte oppfører seg litt mer realistisk på sporet enn de mindre og lettere lokene. Nå fikk ikke vi muligheten til å teste den på skinner i går, vi bare kjørte gangtøyet litt mens den sto på blokker, men den gikk silkemykt og fint da vi holdt igjen hjulene og ga den litt motstand.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: krsven
Date Posted: 02 juli 2012 at 19:43
Takk for i går. Hele familien Svendsen takker for hyggelig selskap og høvelig servering. AASS Uten - iskald sådann - og sporplaner er en småfrekk kombo. Yngstemann likte godt snooker - takk for demo. Nå har jo hagejernbane og livesteam blitt en skikkelig familiegreie etterhvert hvor også damene handler lok, men jeg tipper at vaflene ikke hadde blitt like gode om den nyslåtte direktøren hadde lagd dem. Vi hadde flaks med været, og jeg har gått opp sporplanen mange ganger i hodet og den ser for meg veldig ok ut! Lykke til og god sommer. Det er bare å ringe vårt 815 - nummer med takst 103,- / min hvis du lurer på noe mellom regnbygene......Skulle ha hatt besøk av Rune i dag men han ville bli i Sigdal fordi det faktisk var sol der - ble det noe kjøring?

-------------
krsven


Posted By: Svein_H
Date Posted: 03 juli 2012 at 07:22
Takk for sist ja, det var hyggelig!Smile Har ikke fått kjørt noe ennå, men begynte med utstikking av trase og markering av kurvesenter i går. Skal se på muligheten for det ekstra omkjøringssporet du nevnte, og kanskje justere baneplasseringen litt i forhold til skråningen. Får se om vi ikke kommer litt lenger i dag, og kanskje vi får lagt ut en liten skinneoval så loket får kjørt seg litt.
 
Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 08 juli 2012 at 17:47
Da har det omsider begynt å skje noe her, innimellom regnskurer og klargjøring av campingvogna ble det faktisk opphold og litt ekstra tid til overs i dag!Smile

Sporplanen ble overført fra tegneprogrammet ved hjelp av X- og Y-koordinater og målebånd, og markert med spraylakk der traseen skal ligge. Totalt måler banen ca 10 x 3,5 meter. Sentrale punkter for overgangskurver, sporveksler o.l. ble markert med rødt, og jordspydene for hovedsporet ble fordelt utover. Det er kun den ene kurven som har fått spydene vatret opp og slått helt ned, men man kan danne seg et inntrykk av hvordan det blir:





I skråningen til høyre på det øverste bildet er det meningen at det med tiden skal bygges en trestle, men nå i første omgang blir det ordinært rammeverk for å få i stand en kjørbar rundbane.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 15 juli 2012 at 16:53
I løpet av arbeidsuka var det ikke overskudd til å få gjort noe, men i dag har vi kommet et steg videre. Innimellom regnskurer og slåssing mot kleggen fikk vi etter hvert slått ned alle spydene og kappet til stolpene, og slik så det ut etter fire timer:







Til slutt et oversiktsbilde fra stua gjennom terrassedøra, tror dette kan bli bra etter hvert:



Hele banen blir i samme høyde, dvs ingen stigninger på hovedsporet. Vi slo ned et par ekstra spyd som vi vatret opp til lik høyde, og målte alle stolpehøydene ut fra disse som vist på bildene. Høyden over bakken varierer da fra ca 30cm rett foran terrassen, via ca 60cm i vendekurven ved det store grantreet, til drøyt 90cm nederst i skråningen i den andre vendekurven.

I løpet av uka blir det forhåpentlig boring og bolting av stolpene til spydene, deretter skal drensrør kappes og tres nedpå, før vi kan begynne med lektene.

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 21 juli 2012 at 18:38
Så ble det oppholdsvær og tid til en par-tre timers jobbing i dag også. Stolpene er boltet fast, og drensrørene kappet til og tredd nedpå. De fem siste stolpene skal med tiden erstattes med ei bru, derfor er det ingen vits i å bruke drensrør der:



I morgen er det også meldt opphold, så da blir det forhåpentlig tid til å få på plass noen lekter og toppbord.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 22 juli 2012 at 18:49
... og arbeidet skrider frem...

Utvendige lekter er på plass, samt stolper til vendesløyfen i midten:



Fant en fin arbeidsfordeling i dag; jeg målte, kappet og holdt, mens Vigdis håndterte drillen, og det funka kjempebra! 249 skruer ble det i dag, kjekt å ha et ekstra batteri til drillen da. Og timingen var tilnærmet perfekt, rakk akkurat å bli ferdig før de første regndråpene meldte sin ankomst!Smile

Var litt spent på hvordan det ville funke med den slake kurven på nærmeste langsiden, men jeg tror det blir veldig bra. Får liksom et litt bedre inntrykk nå, enn når det bare var masse stolper i hytt og vær.

Svein





-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: TinyD
Date Posted: 22 juli 2012 at 19:18
Se her ja, nå begynner det å ligne på noe Smile
Er vel ikke mange dager til med opphold før det blir åpnet for midlertidig drift?


-------------
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net" rel="nofollow - http://blogg.dalsveen.net


Posted By: Svein_H
Date Posted: 22 juli 2012 at 20:02
Joda, det går da fremover. Bare så synd vi ikke har overskudd til å pusle med dette etter jobb, da hadde det nok gått endel fortere, slik det er nå blir det kun gjort noe i helgene.

Men men, bare en uke igjen til ferien nå, da kan det muligens bli litt bedre. Har heller ikke nok skinner til å komme rundt hele ovalen, mangler et par meter, men Direktøren skulle vel få ny forsyning i august mener jeg å huske.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 29 juli 2012 at 18:29
Så ble det tid til å gjøre litt i dag også:



Straks ferdig med alle lektene nå, men grunnet en strekk i ryggen kom vi ikke så langt som vi hadde håpet. Det krevdes litt kreativ tenking for å sikre plass til drillen innimellom rammeverket under sporvekslene og langs passeringssporene, endte til slutt opp med en "trekant"-konstruksjon i de trangeste partiene. Tomrommet der, og mellom de ytre lektene under passeringssporene, skal etter hvert fylles med tverrgående lekter som understøtte for toppbordene.

Med feriestart i morgen blir vel framgangen litt raskere heretter håper jeg, men nå er det tid for pizza!Smile

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 01 august 2012 at 20:22
Regner med folk begynner å bli rimelig lei bilder av rammeverket nå, så da legger jeg like godt ut et par bilder tilTongue:

I går ble vi ferdige med lektene, fikk også tid til en tur på Byggmax og handlet inn takpapp og pappspiker pluss endel annet stæsj:



I dag har det meste av tiden gått med til klargjøring av campingvogna, men utpå ettermiddagen og kvelden ble det tid til et par timer bak huset:



Så får vi se om værgudene er med oss de neste dagene, hadde vært greit å bli ferdig med rammeverket i løpet av uka...

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Doogledee
Date Posted: 02 august 2012 at 11:20
dete begynner å bli veldig bra :) blir moro å følge utviklingen framover :)

-------------
mvh,

Leif


Posted By: Svein_H
Date Posted: 04 august 2012 at 16:49
I dag har det vært knallvær her, og tid til å fullføre rammeverket, tok noen bilder mens vi holdt på.

Med bortimot 280 skruer for å få festet toppbordene tok vi det på omgang for å spare ryggene våre litt. Totalt nærmer det seg nå 800 skruer på rammeverket:


Da var rammeverket ferdig, og klart for legging av takpapp:








Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 12 august 2012 at 13:42
Da er vi hjemme igjen etter en ukes campingferie, kom tilbake i går. På veien hjem kjørte vi innom Vestfossen og plukket med oss noe stæsj; to pakker med skinner samt veksler til å fullføre skinneleggingen, to godsvogner, to passasjervogner, en konduktørvogn og denne artige lille batteridrevne saken her:



Vigdis har akkurat begynt på denne, mens jeg skal begynne med takpappen på rammeverket. Noen andre som har bygget denne, og som er villige til å dele erfaringer og komme med byggetips til oss?

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 12 august 2012 at 20:29
Da er rammen stort sett ferdig, to lag med Tamiya grunning på spray med lett pussing mellom lagene:


Ute har det vært alt for varmt for fysisk aktivitet i dag, men noe har da blitt gjort:


Jeg har valgt å legge pappen butt i butt uten overlapp, for å unngå nivåforskjeller i skjøtene. Jeg vet ikke om det er nødvendig, og er klar over at det blir litt mer jobb med fuging mellom pappbitene, men nå er hvertfall skinneunderlaget helt flatt.

Får satse på litt mer skyer imorra, så det går an å bevege seg utendørs...

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: rosenblad
Date Posted: 13 august 2012 at 11:22
Dette anlegget ser veldig fint ut nå  men hva skjer til vinteren og våre når Norge begynner å "vise muskler" om vinteren og våren? Vi har jo problemer med tele her i landet!

-------------
---------------------------------

Roco Z21, British OO


Posted By: Svein_H
Date Posted: 13 august 2012 at 11:44
Det er et godt spørsmål, og jeg har egentlig ikke noe godt svar annet enn å si som Blostrupmoen: Time vill sjåvv...

Jeg er forberedt på at vi kanskje må gå over anlegget og banke ned noen stolper igjen til våren, først da får vi med sikkerhet se om dette er godt nok. Imidlertid vet jeg om flere som har brukt slike spyd uten særlige teleproblemer (riktignok på andre typer konstruksjoner enn hagejernbane), og hvis jeg har forstått det rett trenger også telen en skrå flate å "ta tak i" for å kunne løfte opp. Uansett, jeg lever i håpet om at det skal gå noenlunde greit, så får vi fasitsvaret til våren.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: krsven
Date Posted: 13 august 2012 at 16:05
Svein A kan nok bygge vognbyggesett med stor ro til vinteren - tele har aldri så vidt meg er bekjent forårsaket noen særlige problemer for trafikkavviklingen på hagejernbaner i Norge når det lir ut på våren -sommeren. Nå har vel ingen heller bygget bane rett på våt / vannholdig jord, snarere tvert i mot - man har gjort det som kan gjøres innenfor rimelighetens grenser for å unngå nettopp telehiv. Men det er ett stykke derifra til å grave seg ned til fjell og støpe opp....Jeg tror prinsippet til Svein A er en lur måte å bygge på, og så har han selv fortalt at han vurderer å fylle inntil  traseen med egnet masse og plante etterhvert - så dette blir garantert bra. Jeg tror også Svein A har rimelig god støtte fra Vigdis - vi gleder oss til testtur!

-------------
krsven


Posted By: Svein_H
Date Posted: 13 august 2012 at 17:26
...og testturen nærmer seg med stormskritt her nå...Wink

Dagens dyst er unnagjort, og både ryggen og den første rullen med takpapp er oppbrukt:


Satser på opphold i morgen også, så jeg blir ferdig med takpappen og får gått over alle skjøter med tetningsmasse. Da blir det muligens skinnelegging på onsdag, gleder meg!Smile

Vigdis har også kommet litt lenger i dag. Ramma har fått 3 tynne strøk med svart, og overbygningen har kommet på og fått litt maling den også:


Vi vurderte først å la hytta være ubehandlet, evt lakkert slik som bildene i byggebeskrivelsen viser, men fant ut at vi ville ha litt farge likevel. Motoren blir mest sannsynlig rød, så da blir dette en liten og godt synlig fargeklatt på anlegget!Big smile

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 14 august 2012 at 18:32
Da er hele rammeverket dekket med takpapp, og alle skjøtene er tettet med Casco Takfog. Godt mulig det er totalt overkill, men det får så være. Skinnelegging imorra, spennende! Klør i fingra etter å starte nå, men fugemassen må få lov til å tørke over natta:


Hytta på inspeksjonsvogna er også straks klar nå, mangler bare selve taket og et par detaljer:


Takkonstruksjonen er malt med uttynnet rød/brun maling og noen lag klarlakk til slutt. Inni benkene er det plass for batteriboksene, en på hver side. Tilpasning og prøvemontering av hvitmetalldelene til motoren er såvidt påbegynt.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 15 august 2012 at 22:36
Det går stadig vekk fremover:


Ikke stort å si om skinneleggingen min i dag, jeg kom bare halvveis rundt ovalen med hovedsporet. Det er rett og slett for varmt å holde på ute i sola nå om dagen, må prøve å komme meg opp tidligere imorra.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: jsalve
Date Posted: 16 august 2012 at 09:26
Hei, denne doningen blir bare lekker Clap Veldig fint fargevalg.
 
-jan


Posted By: Svein_H
Date Posted: 16 august 2012 at 09:56
Takk for det Jan, på vegne av madammen, det er hun som står for all byggingenSmile

Vi skal straks igang med det elektriske (regner med det blir mitt eneste bidrag), og der er jeg litt usikker. I koblingsskjemaet har de seriekoblet de to batteriboksene. Seriekobling gir høyere spenning (høyere fart) og kortere kjøretid, mens parallellkobling gir lavere spenning og lengre kjøretid, har jeg forstått rett da?

Jeg søkte litt rundt på nettet, og fant en tråd der det ble klaget over at hastigheten på denne modellen var alt for høy, derfor lurer jeg på om jeg kanskje bør parallellkoble i stedet. Hva tror dere..?

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 16 august 2012 at 10:53
Koselig sak dette! - Har bygget en liknende traktor.
 
Du skal prøve først hvordan hastigheten blir med halv spenning på motoren. Nå skal denne ikke trekke noe, så det holder sikkert da med ett batteri? - Som inspeksjonsvogn, skal vel denne heller ikke bruke for lang tid på en runde, for ikke øvrig trafikk skal bli hindret?
En mulig ide til enkel fjernstyring er slike rimelige R/C-styrte fly eller biler til en hundrelapp? - Eller en IR-styring fra et Brio-tog?
 
Selv synes jeg at trekkraft blir noe liten med bare en drivaksel - spesielt for en traktor som er ment å trekke noe. Jeg har derfor montert drev på begge akslinger. Til dette bruker jeg drivremmer fra utrangerte diskdrives fra PCer. Mange inneholder små tannremmer i god kvalitet. Da er det bare å lage 2 like hjul med V-spor i dreiebenken og feste på hver aksel. Diameter bestemmes av lengden på tannremmen, slik at den blir passe stram. Det er ikke nødvendig med tannprofil på disse hjulene. Det holder med en V-profil som klemmer mot tannremmen.


Posted By: Svein_H
Date Posted: 16 august 2012 at 19:58
Da er hovedsporet lagt og http://www.hjemstad.no/videos/jomfruturen.wmv - jomfruturen unnagjort!Big smile

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 17 august 2012 at 09:00
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Koselig sak dette! - Har bygget en liknende traktor.
 
Du skal prøve først hvordan hastigheten blir med halv spenning på motoren. Nå skal denne ikke trekke noe, så det holder sikkert da med ett batteri? - Som inspeksjonsvogn, skal vel denne heller ikke bruke for lang tid på en runde, for ikke øvrig trafikk skal bli hindret?
En mulig ide til enkel fjernstyring er slike rimelige R/C-styrte fly eller biler til en hundrelapp? - Eller en IR-styring fra et Brio-tog?
 
Selv synes jeg at trekkraft blir noe liten med bare en drivaksel - spesielt for en traktor som er ment å trekke noe. Jeg har derfor montert drev på begge akslinger. Til dette bruker jeg drivremmer fra utrangerte diskdrives fra PCer. Mange inneholder små tannremmer i god kvalitet. Da er det bare å lage 2 like hjul med V-spor i dreiebenken og feste på hver aksel. Diameter bestemmes av lengden på tannremmen, slik at den blir passe stram. Det er ikke nødvendig med tannprofil på disse hjulene. Det holder med en V-profil som klemmer mot tannremmen.


Vi fikk liv i traktoren og kjørte noen runder i går, men det virker som det er noe som binder og går tungt innimellom (den driver og "jukker" seg bortover), så Vigdis har gått over understellet og akselopphenget en gang til på morran i dag. Akselopplagringene (messingbøssinger) måtte festes bedre, og motorfestet måtte gjøres om så den ikke pusset tenner. Originalt var det bare "sticky pads" og disse var alt for fleksible, så vi byttet de ut med en finerbit av passe tykkelse. Hastigheten var helt grei med seriekoblede batterier, så der blir det ikke gjort noen endringer.

Vi har ikke snakket noe om fjernstyring av denne, men takk for tipset om rimelig R/C-kontroll!

Høres kjekt ut med drift på begge aksler hvis den skal trekke noe ja, tror nok også at de nylondrevene som sitter på nå blir litt for pinglete hvis vekten øker særlig. Vi har vel snakket om å ha en liten vogn etter, men flere vogner blir nok ikke aktuelt.

Svein

Edit: Testet traktoren på nytt nå, og den kjører MYE bedre enn i går! Skal se om jeg ikke får lagt ut en liten videosnutt av den også, bare taket kommer på.



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 17 august 2012 at 09:32
Slike nylondrev tåler jo en del, så jeg er ikke redd for at de ikke tåler belastning.
Slike enkle drivverk består gjerne av en motor med snekkedrev og et tannhjul som er krympet inn på akslingen. Ofte er sentrering noe mangelfull, slik at det er kast i dette tannhjulet. Da oppstår ofte en slik "jukking". Sjekk også at det ikke er for mye slakk sideveis (- og selvfølgelig at akslinger er rette og hjul ellers er sentrert).
 
Da dette nylontannhjulet som sitter på akslingen har ganske fine tenner (for at utvekslingen skal bli passe stor) setter dette krav til presisjon i drivverket.
Dersom presisjon i deler er mangelfull har jeg tidligere måttet foreta ny senterutborring i dreiebeink av dette tannhjulet. Deretter har jeg foret ut det som jeg har måttet dreie av vha. en tynn foring laget av en kabelnite (kobber) i passende dimensjon. Om denne blir slisset opp på langs, så klemmer den godt rundt akslingen. En dråpe lynlim fikserer resultatet om det da er OK ved prøvekjøring.


Posted By: Svein_H
Date Posted: 18 august 2012 at 07:37
Da var Småen ferdig, og klar for service!Smile Taket har fått noen strimler med 240 grit sandpapir som takpapp, og kassa har blitt lett smusset:





http://www.hjemstad.no/videos/smaen_01.wmv - Her er en kort videosnutt av Småen på tur i ettermiddagssola i går.

Dette er helt og holdent Vigdis sitt prosjekt, loddinga tok hun også på egen hånd etter at jeg hadde forklart hvordan det skulle kables.

Kjell:
Takk for informasjonen!. Nå har ikke vi tilgang til dreiebenk eller andre avanserte verktøy, men det ble ganske bra til slutt. Litt jukking er det fortsatt, men minimalt i forhold til hva det var i starten. Messingbøssingene var slarkete og ble festet bedre, og akselen ble justert litt for å redusere sideveis slakk, da det ene hjulet subbet borti akselboksen.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 19 august 2012 at 02:15
Artig liten sak! Big smile

-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: Svein_H
Date Posted: 21 august 2012 at 18:24
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Artig liten sak! Big smile


Hehe, fikk en kommentar på et annet forum at den minnet om den lille andungen som løp rundt og rundt, jeg så på videoen en gang til og kan ikke annet enn å være enig..!LOL

Passasjervogna begynner å nærme seg lakkeringsstadiet:


Siden taket skal være avtagbart måtte vi finne på noe som gjør at det beholder bueformen på egen hånd, samtidig som det enkelt kan løftes av. Vigdis er derfor i gang med å lage spanter som skal limes fast på tvers under takplata, disse er av 1mm finer som limes sammen to og to, og passer akkurat på innsiden av vognveggene:


Svein





-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 25 august 2012 at 18:57
Her er spantene akkurat kommet på plass. Litt ujevn avstand mellom de, men det er fordi den ene skal ligge inntil skilleveggen i vogna:


Vogna har fått sitt første strøk med teakbeis, og taket er grunnet:


Det skal være et strøk til med beis, og klarlakk til slutt for å få litt glans i vogna, beisen er ganske matt i seg selv. Understellet og bufferbjelkene skal males svarte.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Stian
Date Posted: 26 august 2012 at 01:19
Hvor er egentlig dørene på vogna?

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Svein_H
Date Posted: 26 august 2012 at 08:54
De skal bare tegnes på til slutt, to dører på hver side.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 06 september 2012 at 18:03
Da er vogna ferdig (minus lys, der har jeg ikke fått ut fingeren ennå). Jomfruturen rundt banen gikk uten problemer, trukket av Småen:






Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 12 september 2012 at 16:28
I dag fikk vi 15,3 tonn med fyllmasse dumpa på plenen, så nå er det bare å brette opp ermene og sette igang! Hmm, den trillebåra der virker veldig liten, ser jeg nå...Ermm


Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 18 september 2012 at 18:02
Nå var det vel ikke helt planen at vi skulle begynne å utvide allerede så snart, men vi fant ut at rammeverket inntil den eksisterende rundbanen burde være på plass. Det ytre sporet i kurven her skal gå videre til en vendesløyfe med stasjon, og fra stasjonen blir det forgrening til et serviceområde i behagelig arbeidshøyde:





I går fikk vi levert 10 tonn med sprengt stein som skal brukes til en støttemur rundt anlegget. Siden anlegget er såpass høyt enkelte steder er det greit å få denne på plass før fyllmassen, så da blir det neste punkt på agendaen.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 23 september 2012 at 22:31
10 tonn stein er mye å sjaue, men utlagt i ca 0,5 m tykkelse dekker det "ikke mere enn" ca 10 m2 ... Wink

-------------
Bjørn Egil


Posted By: Svein_H
Date Posted: 24 september 2012 at 19:04
Takk, Bjørn Egil, for at du minner meg på at jeg trenger mer masse. Som om det ikke er nok å sjaue med fra før...Tongue

Neida, det går nok bra, får bare ta tia til hjelp. Har fått gjort litt mer på rammeverket i ettermiddag, hadde håpet å bli ferdige men knotten var litt for aggressiv. De små beistene kan være helt jævlige når de først bestemmer seg..!

Mangler bare de korte tverrlektene mellom de nye lektene og det gamle rammeverket nå, så kan jeg begynne å grave ut grøfta til støttemuren på utsiden. Har tenkt å legge fiberduk helt innunder muren for å hindre ugresset i å komme opp, langsmed muren på utsiden blir det gangsti med grusdekke eller noe sånt.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 30 september 2012 at 17:05
Vi glemte jo selvfølgelig å tre nedpå drensrør da vi utvidet rammeverket foran terrassen, så i dag var det bare å demontere for å få rørene på plass. Heldigvis hadde vi ikke rukket å montere tverrlektene før vi oppdaget det, så det var en relativt enkel jobb. Fikk kappet til tverrlektene og montert de også samtidig, så nå er det bare toppbord og takpapp som er igjen.

Det blir også muligens en liten endring i planene fant vi ut i dag. Den gamle plattingen skal jo fjernes og en ny terrasse bygges litt høyere, og vi oppdaget i dag at rammeverket fluktet omtrent perfekt med høyden på den planlagte terrassen!:



I utgangspunktet skulle vi ha en stenmur rundt anlegget, med grusstier på utsiden, men nå lurer vi på om vi rett og slett skal forlenge terrassen slik at den går helt inntil anlegget. Det nye sporet skal forlenges videre ut fra der rammeverket stopper nå, og med terrassen på samme nivå blir det en smal sak å krysse sporet der for å komme over til utsiden av anlegget.

Takutstikket har vi også tenkt å forlenge litt, omtrent ut dit den gamle plattingen går nå. Da får vi en koselig overbygget uteplass, det har vi savnet.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 03 mars 2013 at 19:27
Vel vel... Dagens sesongåpning og testkjøring endte med et brak, bokstavelig talt. Sporet av på banens høyeste punkt, og Leek-en falt i bakken fra 1 meters høyde! Endte opp med knekt og skeiv ramme, og mest sannsynlig må den sendes til Roundhouse for reparasjon og oppbygging igjen... OuchCry

En ting er hvertfall sikkert, og det er at brua som kommer der skal ha rekkverk..!Angry

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: KjellAn
Date Posted: 03 mars 2013 at 19:57

Oiii - det var leit. Confused

Håper loket lar seg reparere. Smile



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 04 mars 2013 at 00:50
Oj, -skikkelig ergelig!

-------------
Modelljernbanebloggen: http://runekleven.blogspot.no/" rel="nofollow - http://runekleven.blogspot.no/


Posted By: Svein_H
Date Posted: 04 mars 2013 at 07:29
Jævlig ergelig, mildt sagt, men får ikke gjort noe med det nå. Vet egentlig ikke hva som gikk galt i går, hadde kjørt mange runder før dette skjedde. Vi hadde festet et fuglematerstativ akkurat der, og jeg krypkjørte forbi første gangen for å sjekke klaringen, og det gikk fint. Mulig loket fikk litt ekstra sleng på seg i større fart, eller at stativet hadde flyttet på seg, men jeg mistenker at loket hektet seg fast i stativet og at det er grunnen til at det dro av. Merkelig nok tok det ikke med seg vogna i samme slengen, den sto igjen oppå skinnene og hadde ikke engang sporet av.
 
Uansett, snakket med Direktøren i går kveld, og han trodde det skulle være mulig å få den kjørbar igjen til sommersesongen startet for fullt. Aner ikke hva det kommer på ennå, men regner med det ryker med noen lapper der...
 
Tok noen bilder for Kristian i går kveld, skal få lagt de ut her i ettermiddag til skrekk og advarsel for andre. Etter hva Kristian sa er det ingen andre som har kræsja et Roundhouse-lok tidligere, så en eller annen måtte jo bli den første...Tongue
 
Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: krsven
Date Posted: 04 mars 2013 at 09:00
Å jo da, det er mange som har kræsjet, men ikke så grundig som du......Loket lar seg garantert reparere, det er satt folk på saken. Det er Roger og Barry hos Roundhouse som vil ta seg av reparasjonen / gjennoppbyggingen. De startet Roundhouse sammen tidlig på 80 - tallet og har restaurert utallige lokomotiver siden dengang. I tillegg har de bygget mange lok fra scratch i tillegg til Sandy River no.24 i halvskala - så dette skal nok gå bra uten at det koster skjorta. Kjell Servicemann vil også bli konsultert, men jeg regner med at diagnoser som f.eks. knekt / skjeiv ramme medfører innleggelse i Doncaster og ikke lar seg fikse på dagkirurgi på Sørlandet Sykehus. Klinisk sosionom er tilgjengelig i Vestfossen, og i tillegg så har vi psykiatrisk sykepleier ganger 2 i gjengen hvis det trengs. Erfarne folk fra Mental Helse er også tilgjengelig, men det greieste nå hadde kanskje vært ett besøk hos Livingsteam Gardenrailways Food and Beverage i Lillesand? Tror kneipene der sammen med Steinar Krogstad hadde gjort humøret bedre......

-------------
krsven


Posted By: Svein_H
Date Posted: 04 mars 2013 at 09:12
Originally posted by krsven krsven wrote:

Å jo da, det er mange som har kræsjet, men ikke så grundig som du......
 
Vel, om man først skal gjøre noe så gjør det skikkelig pleier jeg å si...LOL Godt å høre at det er håp i hengende snøre, og at kompetente folk er kalt inn. Kriseberedskapen til Livingsteam er det hvertfall ikke noe å si på!Smile
 
Prøvde forresten å maile deg bildene i går kveld, men mailen kom i retur...
 
Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 04 mars 2013 at 16:25
Er ikke småtteri som dras inn av kriseteam fra "the works" når ting går skeivt! Snakker om service!

Jeg har også problem med mail til "direktøren".

-------------
Modelljernbanebloggen: http://runekleven.blogspot.no/" rel="nofollow - http://runekleven.blogspot.no/


Posted By: Svein_H
Date Posted: 04 mars 2013 at 17:40
Hehe, skeivt er rette ordet ja..!LOL

Her er forøvrig bildene jeg tok i går kveld, slik går det når tyngdekraften får fritt spillerom:









På det siste bildet syns tydelig hvor skakk ramma har blitt. Loket vipper på bakre drivaksel med fremre aksel i løse lufta, og kjelen er totalt ute av stilling i forhold til sidetanken. I tillegg har frontlanternen blitt litt lealaus, og både bakre løpeboggi og drenspluggen til dampoljen har fått en trøkk og er deformert.

Men men, jeg får stole på ekspertisen når de sier det skal gå bra, kanskje det ikke er så ille som jeg tror...

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 04 mars 2013 at 17:42
Leit å høre!!!
Jernbaneulykker med tap av materiell og mere til, skjer av og til...
Skal ta en titt når anledning byr seg. - Regner med at Direktøren videresender bildene når han får dem?Det meste kan rettes opp - og noen deler er på lager.
 
Roundhouse har erfaringsmessig ikke til en hver tid alle deler på lager. - De bruker å lage opp til den batch lok de skal produsere, så derfor kan det ta litt tid før alle deler kommer, dersom du skal ha et 100% resultat ("nytt lok"). Deler som akslinger, styring, sylindre og kjele er oftest standard og tilgjengelig.
Jeg prøvde for en stund siden å få tak i en kullbinge til Lady Anne fra RH som reservedel. Det endte opp med at jeg fikk tak i en brukt fra England. Den nye måtte jeg fortsatt ventet på. - Slik er det ofte med håndarbeid.
 
Derfor er det 2 muligheter:
- Enten vente til at nye deler er tilgjengelig - eller "tåle" at skadde deler blir rettet ut slik at loket blir 100% kjørbart og da vurdere om man vil spandere ekstra penger på nye deler. De fleste er såpass fornøyd med det siste at de går for dette som permanent løsning.
Nå står vel kjøresesongen for døren - og da er det jo trist å vente på deler?
 
PS!
Der fikk jeg se bildene!
Det er ingen grunn til fortvilelse!
Fotplaten synes å være knekt. - Er ikke sikker på at rammevangene er skjeive? - Da er dette noe "kosmetiske skader" å rette opp. - Tror også at styringen bør gåes over etter en slik smell?


Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 04 mars 2013 at 17:48
Ser i hvert fall ikke ut som ramma har knekt. Det er footplate som har delt seg i en skjøt. Litt arbeide hos en kyndig person og lakk, og jeg tror dette blir veldig bra igjen.

-------------
Modelljernbanebloggen: http://runekleven.blogspot.no/" rel="nofollow - http://runekleven.blogspot.no/


Posted By: Svein_H
Date Posted: 04 mars 2013 at 18:07
Det var da enda godt å høre, da er det kanskje ikke så ille som jeg først fryktet..?

Neida, vi har absolutt ikke noe krav om at loket "må" være som nytt, det viktigste er at det kjører godt og er 100% funksjonelt igjen. Det er jo ment å skulle brukes, og litt skavanker og kosmetisk småplukk må man jo bare regne med hvis man ikke har tenkt å bare la det stå til pynt!Smile

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 04 mars 2013 at 18:33
Nåja, -det blir nok full riving, retting og oppbygging tror jeg. At loket står på bakhjula har nok noe med ledeakselen å gjøre. Ser ikke helt håpløst ut, selv om det er ille nok.

-------------
Modelljernbanebloggen: http://runekleven.blogspot.no/" rel="nofollow - http://runekleven.blogspot.no/


Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 19 mars 2013 at 12:13
Fant en film som viser rekkverk/utforkjøringshinder. Noe å tenke på for flere som har elevert bane: %20" rel="nofollow - http://youtu.be/iYsZkeBTxjk

-------------
Modelljernbanebloggen: http://runekleven.blogspot.no/" rel="nofollow - http://runekleven.blogspot.no/


Posted By: KjellAn
Date Posted: 19 mars 2013 at 14:50

Denne linken virker litt bedre ...



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Overkonduktøren
Date Posted: 19 mars 2013 at 16:14
Takk! Merkelig, -tester linken og legger ut. Virker ikke. Vel vel...

-------------
Modelljernbanebloggen: http://runekleven.blogspot.no/" rel="nofollow - http://runekleven.blogspot.no/


Posted By: Svein_H
Date Posted: 24 mars 2013 at 06:42
Takk for linken, fin video det der! Billig idiotforsikring også, må nok vurdere noe sånt på enkelte områder av banenSmile

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 31 juli 2013 at 18:25
Tid for en liten oppdatering igjen.

I dag startet vi jobben med å grave ut og planere for fundamentet til den nye terrassen. Leirejorda er fordømt hard og tung å grave i, vi hadde egentlig bestilt leie av en minigraver, men siden den nå er forsinket på andre dagen fant vi ut at vi bare måtte sette igang manuelt.

Det gamle takutstikket er fjernet, vi valgte heller å gå for en pergolamarkise som tåler endel mer enn en vanlig markise, og som samtidig kan trekkes tilbake når man føler for det. Veggen har også fått nytt panel og nye vannbrett, takrenna er på plass og den gamle plattingen er borte. Stolpen i forgrunnen markerer hvor banen skal gå videre ut fra rammeverket som såvidt synes helt til høyre, og angir samtidig slutten av terrassen som skal ligge helt inntil banen akkurat her:



Massen som fjernes der terrassen kommer må jo gjøres av et sted, og trinn to av banen er nå staket ut og markert langs østsiden av huset:





Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 11 august 2013 at 17:37
Så kom vi ikke helt i mål før ferieslutt da, men det begynner å ligne noe:



Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 25 august 2013 at 17:03
Da var omsider terrassen klar:





En ny terrasse krever jo nytt møblement, og et sted å slappe av innimellom all togkjøringen, så vi var en tur til Hageland i dag:



Utsikten fra terrassen er heller ikke å forakte, men det blir enda bedre når vi får plantet litt:



Her ses bedre hvordan traseen blir innfelt i terrassen. På utsiden vil det bli en liten platting i samme høyde som terrassegulvet, som leder til en trapp ned på utsiden av anlegget der det er som høyest:



Og til slutt et bilde av terrassen med markisen inne. Jeg var litt skeptisk til å bruke så mye penger på en pergolamarkise, men når jeg nå ser resultatet er jeg veldig fornøyd med valget! Smile:



Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: _marius
Date Posted: 25 august 2013 at 20:06
Bra jobba og smart med markisen! En varmelampe under der så blir det en trivelig konduktøravdeling utover høsten. Det er interessant å følge prosjektene deres.

-------------
Marius


Posted By: Svein_H
Date Posted: 30 mars 2014 at 15:55
Fyrte opp Leek-en på torsdag og tok sesongen første runder på banen, men den gikk ikke helt som den skulle. Den fremre løpeakselen var fortsatt litt skeiv så den sporet av, og det så ut som det var litt lekkasjer, så vi tok den med til Jevnakermessa i går og fikk karene i Livingsteam til å sjekke den opp en gang til. Rettet opp løpeakselen og skiftet drensskruen som hadde brukket, og litt testkjøring frem og tilbake på standen deres etterpå virket veldig lovende.

Fyrte den opp på nytt hjemme i dag, og nå gikk den mye bedre! Fikk også kjøpt inn en manglende sporveksel, flere lasker og ekstra gass på messa, samt bestilt en Criccieth Castle i Victorian Maroon, så da blir det forhåpentlig litt liv og mer fremgang i denne tråden utover våren og sommeren.Smile


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Thobbe
Date Posted: 30 mars 2014 at 18:14
Videovidevideo!


Posted By: Svein_H
Date Posted: 06 mai 2014 at 17:53
Nå er vi litt i villrede her. I går gikk det et jordras ved naboen snaut 100m unna, og huset der ble evakuert. Toppdekket ligger igjen, men massen under har rast nedi elva og sperret den, og skråningen hos oss er mye brattere enn der raset gikk, med samme leirejorda over alt her.

Vi har ikke merket noen endringer i bakken her hos oss, men det er jo klart man blir litt skeptisk til å lesse 15-20 tonn med jordmasser oppi anlegget når det står helt ut mot kanten på skråningen ned mot elva. Det skal komme geologer og se på området i kveld, så kanskje vi får vite litt mer da...


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: hsa77
Date Posted: 06 mai 2014 at 18:40
Skummelt!Shocked

Veldig lurt å få geologer til å vurdere området før du gjør noe mer.


-------------
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro


Posted By: Svein_H
Date Posted: 06 mai 2014 at 20:50
Har snakket med geologene nå, og uten at de har vært og sett her hos oss ble vi direkte frarådet å fylle på noe som helst av ekstra masse på toppen så lenge det var samme grunnforhold her som hos naboen. Skal få de hit på befaring om ikke alt for lenge, men det virker som vi må revurdere hele anlegget, evt rive rammeverket og fjerne den massen som allerede er på plass, og heller bygge anlegget den andre veien bort fra skråningen. Jaja, sh*t happens...Ouch


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 07 mai 2014 at 09:33
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

. Jaja, sh*t happens...Ouch
Det kan du si, men jeg (og sikkert alle med meg) krysser fingrene for at du 'greier deg med' advarselen og at eiendommen forholder seg stabil ...


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Svein_H
Date Posted: 10 mai 2014 at 17:00
Naboen var innom i ettermiddag. Han hadde ikke sett anlegget bli kjørt, så Vigdis fyrte opp Billyen mens vi ble stående og diskutere situasjonen. Da kom han med en ide som jeg overhodet ikke hadde tenkt på, og som kanskje vil kunne redde hele anlegget; hva med å fylle opp med isopor i stedet for jordmasser? Isopor veier jo omtrent ingenting, og der det skal plantes kan man skjære hull og plante i potter, alt sammen kan dekkes med et lag bark som heller ikke veier stort. Hva tror dere..?


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Thobbe
Date Posted: 10 mai 2014 at 18:15
Det høres jo forferdelig smart ut!


Posted By: Laurenz
Date Posted: 10 mai 2014 at 23:39
Enig at det høres ut som en lur plan. Da gjør du i  hvert fall ikke grunnforholdene verre. Hva sa geologen? 


Posted By: Sven Ole
Date Posted: 11 mai 2014 at 01:22
Skal du ha isopor må du ikke bruke den hvite. Den vil etterhvert trekke vann og blir blytung. Men det finnes et produkt som kalles for skumglass og brukes en del i veifyllinger og under bygg.. Det er lett, og trekker ikke vann. jeg var borte i det for en tre års tid siden, og fant at det var et greit produkt den gangen.

-------------
SOHo


Posted By: Svein_H
Date Posted: 11 mai 2014 at 07:04
Laurenz:
Har ikke hatt geologen på besøk her ennå, skal ringe ham og avtale møte men vil sjekke med forsikringsselskapet om det er mulig å få dekket noe av kostnadene til undersøkelsen først. Vi har imidlertid fått høre at det også har gått ras hos naboen tidligere, for mange år siden. Den gangen ble det drevet ned stolper i bakken nedenfor huset for å stabilisere grunnen, så det kan tyde på at det er mer ustabilt der borte enn hos oss siden begge husene ble bygget samtidig (1955).

Sven Ole:
Takk for advarselen og tipset! Vi var litt usikre på om vanlig isopor ville funke, nettopp av den årsaken du nevner, så da får vi finne noe annet. Skal sjekke opp det du kaller skumglass, ellers så kan kanskje XPS/markplater være et alternativ..? Kostnadene har jo også litt å si, det er jo endel som trengs til oppfyllingen.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: _marius
Date Posted: 11 mai 2014 at 10:02
Hva med å legge på fyllmasse i bunn og bygge oppover? Da får du en plan hage samtidig som fyllmassen forhindrer skråningen å skli. Jeg har nettopp gravd ut egen tomt og betalte en del for å dumpe stein og jord. Derfor skulle jeg tro det er mulig å få fyllmasse gratis.

-------------
Marius


Posted By: Svein_H
Date Posted: 11 mai 2014 at 10:28
Problemet med vanlig fyllmasse er nettopp vekten. Skråningen går helt ned til elva, så det er ikke mulig å fylle på noe mer der nede for å stabilisere. Da må det i så fall bygges en støttemur ned mot elva, og det er et prosjekt av en størrelsesorden og en kostnadsramme som vi ikke har mulighet til nå.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Sven Ole
Date Posted: 11 mai 2014 at 12:05
Løsleca i sekk er også et alternativ, men da må du legge noe masser over for at ikke hele oppfyllingen skal " flyte vekk".Jeg skriver flyte vekk i anførsel. Men mye nedbør kan påvirke oppfyllingen.

Det er vel for deg som for oss andre at økonomi spiller en hvis rolle. ellers kunne det vært mulig å fjerne en del av dagens grunn, og erstattet også denne med et lettere materiell. Men det vil koste noen kroner til gravemaskin og transport.

Jeg vet andre og også meg var litt bekymret når jeg hørte om "glassfylling". Men glass er stort sett laget av sand, og er tilnærmet et naturprodukt. Det er i fall gjenvinnbart.


-------------
SOHo


Posted By: Svein_H
Date Posted: 11 mai 2014 at 14:48
Jeg har også hatt Lecakuler i tankene, men egenvekten på de er enda litt større enn skumglass (180kg/m3). Uansett vil nok EPS/XPS være det desidert letteste alternativet, har sendt mail til Sundolitt og bedt om deres anbefalinger, og om de evt har noe rester eller produksjonsavfall jeg kan overta. Tenkte å bare ha fiberduk over, og bark på toppen der det ikke skal være planter. Langs yttersidene vil det være panel som holder alt på plass, så litt bevegelse innenfor der er nok ikke noe problem. Det er kun der jeg evt skal ha litt stein på toppen at jeg må sørge for bedre og mer stabilt underlag.

Å fjerne masse for så å bygge opp igjen er nok ikke et alternativ. Da må jeg også fjerne rammeverket, og da kan jeg like gjerne begynne helt fra scratch igjen på bakkenivå. Tanken med å ha anlegget litt opp fra bakkenivå var å slippe å bøye seg helt ned, og det var hele tiden meningen å fylle opp i senter av anlegget. Har fortsatt 15-20 tonn med stein og subbus liggende som jeg kjøpte inn nettopp til dette formålet, men det var før vi havnet i denne situasjonen her.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: rebelego
Date Posted: 11 mai 2014 at 16:06

Et alternativ er å plante tette busker som vokser opp i passende høyde rundt banen. Så kan man evt klippe til og forme buskene til et slags landskap. Smile




Posted By: Laurenz
Date Posted: 11 mai 2014 at 20:30
Jeg har tenkt å bruke XPS som underlag på hagejernbanen og fokk sjokk da jeg så prisen på de platene. Skal du fylle opp med det må det blir veldig dyrt. Men om det går an å få tak i produksjonsrester så er det perfekt.


Posted By: Svein_H
Date Posted: 12 mai 2014 at 07:57
Ja de XPS-platene er rådyre, borte på byggsenteret her er det vel rundt 75-80kr plata (60x120) tror jeg.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: jsalve
Date Posted: 14 mai 2014 at 14:31
Hei!
Som du kanskje husker på min bane så går traseen fra stasjonen i skråningen rundt en liten kolle "mummiåsen" forbi Smurfelia borettslag. Denne kollen er faktisk bygget opp av isopor som er dekket med duk. Utenpå dette har jeg lagt ett lag subbus ca 10 cm tykt lag. Videre har jeg lagt på litt jord og plantet stauder. Det er også plassert litt steiner for å holde det hele på plass og pymte opp litt. Grunnen til at jeg valgte denne løsningen er nettopp fordi jeg måtte spare vekt da det er en trekonstruksjon under det hele som er montert i forbindelse med skråningen. Du kan slik jeg ser det adoptere hele dette konseptet til deg Smile
 
Jan S.


Posted By: Svein_H
Date Posted: 14 mai 2014 at 17:56
Ja, jeg har nok hatt den lille "åsen" din i tankene og lurt på hva som ligger gjemt under derSmile.

Nå er det nok ingen tvil om at EPS/isopor både er det letteste, enkleste og ikke minst rimeligste alternativet, men dersom den som tidligere nevnt tar til seg vann og blir mye tyngre med tiden er jo det veldig uheldig i det lange løp. Har sjekket litt produktark på diverse EPS-merker rundt omkring, og de ligger stort sett på <5% vannopptak under 24 timer. Det er jo ikke stort, men hva med opptaket i løpet av en 5-10 års periode...

Har ennå ikke hørt noe fra Sundolitt, håper de vil svare meg og komme med litt klarhet i denne saken. I mellomtiden får bare anlegget ligge brakk, liten vits å gjøre noe verken til eller fra når man ikke vet hva som skjer til slutt.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 19 mai 2014 at 11:28
Har ikke sjekket med noe datablad, men det ville forundre meg om EPS har kapilærvirkning. Det er jo brukt (i blokker) i en mengde (tildels store) fyllinger.
Siden du skal bygge deg opp fra eksisterende terreng, vil jeg tro at vann som trekker ned i EPS'n, fortsetter ned i grunnen under.
Jeg vil anta at slike fyllingsblokker er relativt sett rimeligere enn plater.

Glasopor er nok blitt et populært produkt for fyllinger siden det kan maskinelt behandles (omtrent) som vanlig stein; og, ikke minst, at en slipper den 'kvikksandvirkningen' som løs Leca har Wink
Grunnen til at det ikke er mer utbredt enn det er, er nok prisen ....


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Svein_H
Date Posted: 24 mai 2014 at 18:48
Har ennå ikke fått noen tilbakemelding fra Sundolitt, annet enn en e-postadresse til en selger som heller ikke har svart. Som Bjørn Egil nevner rett over her vil jo ikke blokkene ligge i vann permanent men ha drenering gjennom grunnen under, så jeg har også vanskelig for å tro at kapilæreffekten vil være så veldig stor. Vi har bestemt oss for å bruke EPS, men da velger vi en annen forhandler som tar kundebehandling seriøst.



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 03 juli 2014 at 19:42
Var innom Dyrego og kjøpe noen sekker med akvariegrus i dag, tenkte vi skulle eksperimentere litt og teste ut ulike typer ballast for å se hva vi liker best.

Først ut er Rådasand, grus 3-5mm:


Så kommer Akvastabil, grus Leo 1-2mm:


Så følger Imazo dekorgrus Ohio 3-4mm:


Og til slutt Eurosand Aquarium Deco Natural 1-4mm:


Nå skal disse få ligge noen dager mens vi studerer de litt før vi bestemmer oss. Ingen av de er fiksert på noe vis, så da ser vi også hvordan de oppfører seg i evt regn og vind...


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Laurenz
Date Posted: 03 juli 2014 at 21:33
Synes den fra Akvastabil ser bra ut, mest fordi den er ensfarget tror jeg. 
Selv har jeg lurt på om jeg skulle hente grus på et grustak.


Posted By: mattis94gutt
Date Posted: 04 juli 2014 at 00:05
Må si meg enig med Laurenz. Syntes Akvastabilen var penest og se på, men det er jo ditt anlegg så gå får det du liker best.

-------------
Proud to be a nerd.


Posted By: Svein_H
Date Posted: 04 juli 2014 at 06:44
Vi diskuterte litt i går kveld, og valget vårt ligger nok på en av de to øverste, men vi har også noe siktet masse fra tomta vår som vi skal teste ut før vi bestemmer oss.

Det er fargesjatteringer i Akvastabilen også, tilsvarede Rådasand, men siden kornstørrelsen er mindre syns det ikke så godt på bildet.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: rebelego
Date Posted: 04 juli 2014 at 15:06

Kult. Dere kan jo mikse og blande litt også, og det er vel ikke uvanlig at det er litt forskjellig grus og fargesjatteringer på forskjellige seksjoner av en bane. Hvor store sekker er det snakk om og hva koster de?




Posted By: Svein_H
Date Posted: 04 juli 2014 at 16:11
Joda, det går an å blande litt, men på denne banen er vi begge enige om å holde oss til samme ballast over det hele. Derfor kjøpte jeg bare de minste posene jeg fant nå i første omgang:

- Rådasand: 6kg, kr73,-
- Akvastabil: 3liter, kr119,-
- Imazo: 5kg, kr71,-
- Eurosand: 2kg, kr95,-

Som du ser varierer prisen ganske mye. De hadde også 20kg sekker til rundt 250-300kr med ulike kornstørrelser, men da er det greit å vite på forhånd hva man vil ha.

Uansett er det mye billigere om man får tak i masse og kan sikte selv, da får man jo også akkurat den størrelsen man ønsker. Vi har endel ferdigsiktet leirejord vi skal prøve, samt et lass med subbus som vi også kan sikte ut passende ballast fra. Fordelen med begge disse er at de fikserer seg selv så lenge ballasten ikke blir vasket først, husker godt hvordan det satt da jeg skulle fjerne rester som hadde havnet oppå skinnene etter at vi fylte i masse tidligere..!Smile


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 05 juli 2014 at 16:15
Da har vi fått testet ut et par andre alternativer:

Siktet leirejord fra hagen, #5 - #10 mesh (vet ikke hva det tilsvarer i mm) i siktesettet:


Siktet subbus, samme gradering som leirejorda:


Forrige uke hadde vi også tatt ut en uke ferie, og gjorde litt fornuftig hagearbeid. Fikk på utvendig panel og bygget rammeverk som fundament til stasjonsbygning og godshus, området uten panel skal etter hvert få en skikkelig trebru. I dag fikk vi også lagt den siste takpappen, slik at det er klart for skinnelegging. Den rosa "saccosekken" oppi anlegget er Jackopor Lettfyll, som skal brukes som fyllmasse under plantejorda, men først må vi fjerne den massen som allerede ligger der:








-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: LokoJon
Date Posted: 07 juli 2014 at 10:29
Dette ser veldig bra ut !!
Gleder meg til å se trestle'n du skal ha i svingen :-)
Er i gang med mitt eget ute-prosjekt, så håper det er kjørbart før sommeren er over....

-------------
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !


Posted By: Bonden
Date Posted: 07 juli 2014 at 15:48
Ser veldig spennende ut.Har selv en hage jeg mange ganger har tenkt på hadde gjort seg med en jernbanestrekning rundt :)

Men når det gjelder balast vet jeg ikke helt når det gjelder leire.Tror jeg ville valgt en mer drenerbar type ballast all den tid det skal være utendørs under forskjelig vær og vind.Det er min mening,men jeg er uten erfaring med utendørs modelljernbane så det er kansje noen som vet bedre?


Posted By: Svein_H
Date Posted: 07 juli 2014 at 16:14
Nei, den siktede leirejorda vil jeg ikke anbefale videre. Jeg hadde lyst til å prøve den all den tid den ville være selvfikserende når det kom regn, men jeg ser nå at det ikke var noen god ide, alle klumpene går bare i oppløsning og flyter ut.

Akvastabilen har også fått hard medfart etter regnet, regner med den rett og slett er for liten og lett. De andre kjøpeballastene har klart seg ganske bra, og den siktede subbusen er også faktisk overraskende fin, så vi vurderer sterkt å gå for den.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: jsalve
Date Posted: 08 juli 2014 at 10:56
Jeg bruker 2-4 kornstørrelse og den har ligget stødig i alle typer vær. selv synes jeg det er fint når balasten har litt "glød" av farge og ikke er grå. Har oppsøkt steinbrudd som tar ut granitt i forskjellige fargenyanser. Det ene er på Bånnkall i Groruddalen hvor Grorudgranitten taes ut og det andre stedet er i nærheten av Stryken langs motorveien mot Roa. Prisen er latterlig billig når du spar opp et hengerlass selv. Smile


Posted By: Svein_H
Date Posted: 13 juli 2014 at 16:19
Så ble det tid til litt sjauing i helga også. En smule antiklimaks når alt inni anlegget var spadd ut og tomrommet like stort som før vi begynte å fylle opp den første gangen, dobbeltarbeid hva er det..?LOL:


Etterpå var det å fylle opp med Jackopor Lettfyll. I de trangeste krokene ble sekkene for store, så da var det bare å sprette de opp og lempe innholdet over i mindre søppelsekker og plastposer. Man kan si det snødde litt her i går, når det fløy hvite og grå isoporkuler overalt i vinden mens vi holdt på..!:


I dag hektet vi på hengeren og tok en tur til Hageland. 25 sekker hagejord og 5 sekker kompost senere så det slik ut:


Fortsatt ikke helt i mål altså, selv etter 30 50-literssekker. Regner med dette også vil synke sammen litt mer med tiden, så vi får nok bare fylle på med noen flere sekker jord før vi legger duk og dekker det hele med bark.



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: jsalve
Date Posted: 13 juli 2014 at 17:08
Hei, ser ut til at du har funnet en bra løsning på vektproblemetThumbs Up Det jeg ser sånn umiddelbart er at du har mye plast stuet sammen med finmasser noe som fort tetter seg og gir dårlig drenering. Har du etablert god nok drenering om det skulle komme en skikkelig regnskyll?


Posted By: Svein_H
Date Posted: 13 juli 2014 at 17:43
Tenker du på søppelsekkene oppe til venstre? De er fylt med Lettfyll og ikke særlig komprimert, så det er masse luft både rundt og inni de. I tillegg er all plasten perforert slik at det som evt kommer inn av fuktighet også slipper ut igjen. Der kommer vi til å legge duk før vi har over jord, slik at ikke alle hulrommene blir fylt opp, så jeg regner med dreneringen der er mer enn bra nok. Eller var det noe annet du tenkte på? Jackopor-sekkene er forøvrig selvdrenerende.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: jsalve
Date Posted: 14 juli 2014 at 14:19
Hvis plasten er drenerende så går nok dette strålende. Det blir spennende å følge prosjektet videre når planter og ditto skal på plass. Dette ser ut til å bli veldig fint Smile



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net