MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Oversikt Roco trevogner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Oversikt Roco trevogner

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Oversikt Roco trevogner
    Posted: 31 mai 2012 at 17:58
Dette er egentlig svar på et innlegg i en annen tråd, men for å ikke "kapre" den tråden velger jeg å lage en ny. Her kan dere komme med tillegg, kommentarer og evt rettelser til oversikten, slik at vi får en noenlunde komplett og korrekt liste etter hvert.

Her er mine trevogner fra Roco, så vidt jeg vet fortsatt i sine originalesker. Litra er hva som faktisk står på vognene, jeg har for lite kjennskap til å uttale meg om korrektheten der.

Fra første produksjonsserie har jeg:

Artnr 4420C (her har jeg faktisk to vogner med samme artikkelnr på esken):
Kupevogn #770 (Hmr Bo2b) med laterninetak
Kupevogn #561 (samme understellsmarkering som over (770), men med vanlig tak. Det kan tenkes at hele overbygningen er skiftet ut, siden vognnummeret ser originalt ut og ikke endret.)

Artnr  44240A (44261 er også klistret på esken):
Kupevogn 3kl #18099 (Brg Co2b) med laterninetak

Artnr 4221A (44263 er også klistret på esken):
Sovevogn 3kl #113 (Krs Co1b) med "vanlig" tak

Artnr 4221B (44265 er også klistret på esken):
Sovevogn 1/2kl #18075 (Drm WLABo1b) med "vanlig" tak

Artnr 4221C (44265 er også klistret på esken):
Sovevogn 1/2/3kl #106 (Oslo ACo1b) med laterninetak

Artnr 44267:
Kupevogn 3kl #224 (Oslo Co2b) med "vanlig" tak

Artnr 44268:
Kupevogn #654 (Drm Bo2b) med "vanlig" tak

Fra andre produksjonsserie har jeg:

Artnr 44261:
Kupevogn 3kl #660 (Drm Co) med "vanlig" tak

Artnr 44262:
Kupevogn #744 (Hmr Bo2b) med laterninetak

Artnr 44266:
Sovevogn 1kl #104 (Oslo WLAo1a) med laterninetak

Artnr 44267:
Kupevogn #18042 (Thm Bo2b) med laterninetak

Artnr 44268:
Kupevogn #18033 (Brg Bo2b) med "vanlig" tak

De vognene som jeg ikke har notert klasse på har noen markeringer oppe i hjørnene som jeg ikke vet hva betyr, fint om noen kan opplyse meg der.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2012 at 19:24
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:


Artnr 44267:
Kupevogn #18042 (Thm Bo2b) med laterninetak


De vognene som jeg ikke har notert klasse på har noen markeringer oppe i hjørnene som jeg ikke vet hva betyr, fint om noen kan opplyse meg der.

Svein
 
 
Bo2b betyr ca noe sånn:
B = 2 kl
o = boggivogn
2 = sidegangsvogn ( kupevogn )
b = vognens innredning
---------- ----------
1 = Sovevogn
2 = Sidegangsvogn ( kupevogn )
3 = Midtgangsvogn
4 = Lokaltogsvogn
 
a -b -c -d osv opplyser om vognens innredning
 
Så de du ikke har notert KL på er 2 kl vogner.
Antar at de to hvite markeringene på vogn siden betyr 2 kl - men er usiker der.
 
3 kl kom jo bort i 1956 da ble jo endel vogner omliterert.


Edited by Tåge - 31 mai 2012 at 19:29
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2012 at 19:57
Takk for opplysningene, da gir det litt mer meningSmile

Det er de hvite markeringene jeg ikke vet betydningen av ja. Det er to hvite markeringer på noen av de, inkludert en vogn som det også står 3Kl på, og noen har i tillegg en større hvit markering over de to mindre i den ene enden, mens andre vogner igjen ikke har slike markeringer i det hele tatt. Kan det ha noe med bremseutrustningen å gjøre, slik som på godsvogner..?

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2012 at 21:37
Er det ikke merking for plassnummer og Røyking/Ikke Røyking dere mener?
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2012 at 21:39

Er det denne merkingen du mener? Forhåpentligvis er teksten på "de hvite markeringene" lesbar.


Helge F.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2012 at 22:10
Ahh! jeg har ikke tenkt over det en gang at de merkene der er det rare som er på modellene!
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2012 at 06:58
Der har vi dem ja. Flott bilde Helge, takk for det!Thumbs Up Du vet ikke hva den øverste kvadratiske plata er til også?
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2012 at 10:06
Den kvadratiske platen har seks knaster der det kan festes plater med tall. Disse ble brukt til å angi omløpsnummer for plassregulerte vogner (tre løse siffer). De ble altså bare brukt i tog med mulighet for å reservere sitteplass (hovedtogene).

Museumsvognen på bildet er imidlertid ikke korrekt merket, for med 3kl-skilting skal det være annen markering av plassnummer og heller ikke plastskilt med setenr. og røyk/ikke røyk. Roco-vognene er formmessig korrekte for perioden etter 1956.

Mvh P.


Edited by Traveller - 01 juni 2012 at 10:16
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2012 at 10:48
Har et lite spørsmål til en av vognene.
Sovevogn ACo1b nr 106 er levert fra Roco med lanterninetak. Men er ikke dette egentlig feil litra eller feil tak?  Tre køyer i høyden og lanterninetak mener jeg var en plassmessig umulighet, og at sovevogner med 3kl derfor hadde tønnetak.
 
mvh
Bjørn Hall
mvh
Bjørn
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2012 at 11:36
Tror du er inne på noe her.

Mener at det var en diskusjon for mange år siden,
om at vogn/vogner hadde feil tak.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2012 at 12:03
Ble brått litt usikker på om jeg hadde blingsa da jeg postet det første innlegget i går, men har ikke vogna foran meg så jeg får dobbeltsjekket nå. Var derfor innom materiellbasen på NJK og kikket litt akkurat nå, og finner ingen opplysninger om ACo1b der. Imidlertid finner jeg igjen vogn 106 under ACo1c type 1, og typetegningen til denne har lanterninetak. Kan det være at dette egentlig skal være ACo1c og ikke ACo1b, og det er der litraen er krølla til..?
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2012 at 12:13

Om det er ACo1c eller 1b spiller ingen rolle for det som Bjørn tar opp, nemlig om det er plass til tre kupeer i høyden uten at vogna har tønnetak. Der C-en som er problemet.

Jeg skal lete litt etter bilder av disse vognene når jeg er i posisjon til det.


Svein S
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2012 at 13:03
Originally posted by ses ses wrote:

Om det er ACo1c eller 1b spiller ingen rolle for det som Bjørn tar opp, nemlig om det er plass til tre kupeer i høyden uten at vogna har tønnetak. Der C-en som er problemet



Tre kupeer i høyden må være litt av en sovevogn!
Tør man gjette på at det er køyer det er snakk om?

Houen, i pirkemodus
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2012 at 13:42
Tredjeklasses sovevognene så helt annerledes ut enn ROCO`s sovevogn som også er feil. Den skal ha dobbeltvinduer på koridorsiden og enkeltvinduer på kupesiden.

Her er en modell av WLBo1a som viser forskjellene fra ROCO vognen

http://dl.dropbox.com/u/40684882/053.JPG

For å få plass til tre køyer i høyden ble taket hevet, og på modellen utgjør dette ca 1-1,5mm høyere tak, noe som er gjort på modellen ved at taket er sparklet opp med stålplast

http://dl.dropbox.com/u/40684882/054.JPG

Det finnes en artikkel om sovevognene i et eldre PS.



Steinar
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2012 at 13:56
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Om det er ACo1c eller 1b spiller ingen rolle for det som Bjørn tar opp, nemlig om det er plass til tre kupeer i høyden uten at vogna har tønnetak. Der C-en som er problemet



Tre kupeer i høyden må være litt av en sovevogn!
Tør man gjette på at det er køyer det er snakk om?

Houen, i pirkemodus

Humre, humre. 

Svein S
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2012 at 13:59
Tør jeg spørre om det er andre enn Roco som har produsert/produserer trevogner?
 
Eller om det er mulig å få produsert disse litra som trevogner  :
- CDFo vogn nr. 916 (ble brukt på Skreiabanen i 1920-30 årene)
- Co vogn nr 317 (ble brukt på Skreiabanen i 1930 årene)
- BFo (ble brukt på Skreiabanen  i 1950-60 årene)


Edited by hilljens - 01 juni 2012 at 14:26
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2012 at 14:24
Kanskje Jörgen Edgar kan hjelpe ?

(Vet ikke om disse modellen er robuste nok til å brukes på et anlegg,
evt er ment for statisk bruk?)

http://jorgenedgar.se/byggtips.html
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2012 at 15:04
Originally posted by hilljens hilljens wrote:

Tør jeg spørre om det er andre enn Roco som har produsert/produserer trevogner?
 
Eller om det er mulig å få produsert disse litra som trevogner  :
- CDFo vogn nr. 916 (ble brukt på Skreiabanen i 1920-30 årene)
- Co vogn nr 317 (ble brukt på Skreiabanen i 1930 årene)
- BFo (ble brukt på Skreiabanen  i 1950-60 årene)
 
BFo har vært levert som byggesett, med understell og tak fra Roco's trevogner, fra Scandinavian Miniatures (og NMJ for veldig lenge siden). Det finnes sikkert et stort antall ubygde byggesett i skuffer og skap.
 
De 2 andre må, såvidt jeg vet, scratch bygges.
Eventuelt kan muligens understell og tak tas fra Roco trevogner (spørs hvor nøye man er, siden disse vognene antaglig hadde eldre boggier, litt anderledes understell og annet profil på taket).
 
Etter min mening er det et savn at det ikke har vært produsert modeller av trevognseriene før Roco vognene (med untak av NMJ's Superline platekledte passasjervogner), som det gikk mengder av tom 50-/begynnelsen av 60-tallet.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2012 at 15:09
Steinar:
 
Flotte vogner, kribler i magen når jeg ser slikt arbeid.
 
Asgeir:
 
Jeg er ikke mye bevandret i trevogner, men hvordan ser vognene ut som var mellom NMJ platekledde vogner og Rocovognene?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2012 at 15:29
Originally posted by hilljens hilljens wrote:

Tør jeg spørre om det er andre enn Roco som har produsert/produserer trevogner?
 
Eller om det er mulig å få produsert disse litra som trevogner  :
- CDFo vogn nr. 916 (ble brukt på Skreiabanen i 1920-30 årene)
- Co vogn nr 317 (ble brukt på Skreiabanen i 1930 årene)
- BFo (ble brukt på Skreiabanen  i 1950-60 årene)

Det er bare Roco av de vanlige MJ-fabrikkene som noen gang har laget norske trevogner.

Derimot finnes det småserier fra Collector Model og noen messingbyggesett.

Når det gjelder Thor Bjerkes info om BFo brukt på Skreiabanen i 50/60-årene så er det umulig å vite hvilken av de ganske mange mulige variantene det er, uten få vite noe mer enn at det er BFo. Så den informasjonen sier nesten ingen ting dessverre, hvis man er på jakt etter det helt korrekte. BFo var sammen med Bo de to litra som hadde flest mulig varianter.

Svein S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2012 at 15:35
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Steinar:
 
Flotte vogner, kribler i magen når jeg ser slikt arbeid.
 
Asgeir:
 
Jeg er ikke mye bevandret i trevogner, men hvordan ser vognene ut som var mellom NMJ platekledde vogner og Rocovognene?
 
Veldig kort og generelt:
Teakkledte med eldre boggier, kortere og tak med "flatere bue".
Mange med åpne endepartier
Mange forskjellige kombinasjoner av små og brede vinduer, men med mer vegg enn i de moderne trevognene.
De fleste av de platekledte vognene fra århundreskiftet (dvs. 1800-1900 Wink) ble bygget om med ny vognkasse og ble nær identiske med disse.
 
Senere fikk de takoppbygg over bare kupedelen, med overlysvinduer.
Innebygde endepartier var kortere og rettvinklet.
Disse ble etterhvert bygd litt lengre, og ble forløperne til de moderne trevognene.
 
Det finnes veldig lite bevart av disse vognene, siden de ble utrangert og hugget før noen fant på "å ta vare på det gamle skrotet".
 
Svein Sando har skrevet litt om epokene i personvognbygging på sin hjemmeside: http://sando.co/index.php?aut=&vis=207&nid=2&engelsk=0 og har i tillegg skrevet litt mer utfyllende i en artikkel i en jernbanebok for 10-15-20 år? siden (som jeg ikke husker navnet på nå. Den er rød og handler om alt mulig rart innen NSB, og utgitt av jernbaneforbundet tror jeg.............. Svein hjelp)
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2012 at 15:39

Her er referansen Asgeir spør om hjelp om:

Sando, S. (1988). Trekkraftmateriellet ved NSB og Hovedbanen. I Norges Statsbaner og deres personale, bind 1, Oslo: Notabene forlag A/S. ss. 45-118

Svein S
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2012 at 15:43
Originally posted by ses ses wrote:

Når det gjelder Thor Bjerkes info om BFo brukt på Skreiabanen i 50/60-årene så er det umulig å vite hvilken av de ganske mange mulige variantene det er, uten få vite noe mer enn at det er BFo. Så den informasjonen sier nesten ingen ting dessverre, hvis man er på jakt etter det helt korrekte. BFo var sammen med Bo de to litra som hadde flest mulig varianter.

 
I et sirkulære fra 1957 om togsammensetninger i Oslo distrikt er det for strekningen Skreia - Eina kun oppført BFo (dessverre!) i tog nr. 5191/5192.
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2012 at 16:59
Vognmateriell bygget av Jörgen Edgar er absolutt robuste nok til drift på anlegg. Svært stabilt bygget.
mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2012 at 18:49
Til Håvard H:
Selvfølgelig var det køyer det skulle stått, men er du sikker på at det ikke hadde vært mulig med tre kupeer i høyden?
Det står beviselig intet om hvor høye kupeene skulle være, og i sovestilling tar vi vel ikke all verdens plass noen av oss.
 
mvh
Bjørn Hall
i total helgemodus


Edited by Bhal - 01 juni 2012 at 18:55
mvh
Bjørn
Back to Top
Steinar J View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 34
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar J Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2012 at 20:41
Sitat Steinar Snøtun
"Tredjeklasses sovevognene så helt annerledes ut enn ROCO`s sovevogn som også er feil. Den skal ha dobbeltvinduer på koridorsiden og enkeltvinduer på kupesiden."
 
Du mener vel dobbelt vindu på kupe'side og enkelt vindu på korridorside?
 
Steinar J 
SJ
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2012 at 00:13
Jeg har gjort litt undersøkelser, blant annet funent fram tre artikler i På Sporet som kom da disse vogene var nye (1982). De største artiklene kom i PS34 og PS36, skrevet av hhv Thor Bjerke og Ole Mjelva. Disse omhandler sovevognene grundig, både som forbilder og modellene. I PS45 er det en to-siders artikkel i forbindelse med at sidegangsvogene kom (Roco 44240A og C) i 1985/86.

For sovevogennes del (Roco 4421A-D, senere 44263-66) er det litt rot med tak og påskrifter. Alle disse vognene (104, 106, 113, 18075) var opprinnelig bygget som Ao type 6 1912-21 og hadde takoppbygging/laternine, altså IKKE tønnetak/hvelvet tak. NSB hadde imidlertid for mange 1.klasse-kupeer og for få 3.klasse. Det gjorde at NSB på 1930-tallet bygget om endel Ao-6-vogner til å bli ACo1b eller også Co1b. Ved denne obyggingen fikk de tønnetak for å få plass til tre køyer i høyden.
Det betyr at dersom Roco-sovevognen IKKE har tønnetak, så må det enten være en Ao type 6 FØR ombyggingen på 30-tallet, eller en av de som aldri ble ombygget. Av de fire numrene i Rocos serier gjelder det kun nr. 104. Men man kan jo velge en av de andre vognene av denne uombygde varianten (WLAo1a type 1 som den het etter 1956), og da er det numrene 103, 104, 105, 201, 202 (ombygd til WLBo ca 1958), 210, 602, 701, 985, 986, 987, 988, 991, 992, 995, 18047, 18076, 18097, 18098, 18101.
Her er et bilde av 602 etter at den internvogn (Rco) og stod mye hensatt på Ski:


Ellers tror jeg kanskje dette er en rimelig komplett liste over Rocos norske teakvogner. Korriger gjerne:

44240A - NSB 224 (Co2b-3, Bo2b-3, B30-3)
44240B - NSB 561 (Co-23, Co3c-1, Bo3c-1, B22-1) (Usikker om ROco-nummeret er 44250B)
44240C - NSB 770 (Co-22, Co2b-2, Bo2b-2, B30-2)
44261 - NSB 660 (Co2b-3, Bo2b-3, B30-3)
44262 - NSB 744 (Co-22, Co2b-2, Bo2b-2, B30-2)
44263 - NSB 113 (Co1b-1, WLBo1b-1)
44264 - NSB 106 (ACo1b-1, WLABo1b-1)
44265 - NSB 18075 (ACo1b-1, WLABo1b-1)
44266 - NSB 104 (Ao-6, Ao1a-1, WLAo1a-1)
44267 - NSB 18099 (Co-22, Co2b-2, Bo2b-2, B30-2)
44268 - NSB 654 (Co-53, Co2b-3, Bo2b-3, B30-3)

Svein S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2012 at 01:52
Takk for hjelpen Svein.
Ser ut som din opplisting av Roco vognene er korrekt.
 
Originally posted by hilljens hilljens wrote:

I et sirkulære fra 1957 om togsammensetninger i Oslo distrikt er det for strekningen Skreia - Eina kun oppført BFo (dessverre!) i tog nr. 5191/5192.
 
Kunne du legge ut dette sirkulæret om togsammensetninger i Oslo distrikt fra 1957?
 
Dette er informasjon som er midt i blinken for meg i hvertfall.


Edited by Asgeir - 02 juni 2012 at 01:57
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2012 at 08:53
Sitat Steinar Snøtun
"Tredjeklasses sovevognene så helt annerledes ut enn ROCO`s sovevogn som også er feil. Den skal ha dobbeltvinduer på koridorsiden og enkeltvinduer på kupesiden."
 
Du mener vel dobbelt vindu på kupe'side og enkelt vindu på korridorside?
 
Steinar J

Ja her ble det litt rot. Det jeg mente å si var at tredjeklassevognen så helt annerledes ut enn ROCO`s modell av sovevognen, min modell viser en slik tredjeklasse sovevogn.

Men ROCO`s sovevogn er også feil, da den skal ha enkeltvinduer på kupesiden på samme måte som tredjeklassevognen, mens vinduene på korridorsiden stemmer med modellen. Se bildet av vogn 602 over.

Håper det ble bedre nå.


Edited by Steinar Snøtun - 02 juni 2012 at 08:55
Steinar
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2012 at 09:10
Quote
Fra Asgeir: 
Kunne du legge ut dette sirkulæret om togsammensetninger i Oslo distrikt fra 1957?
Dette er informasjon som er midt i blinken for meg i hvertfall.
 
Jeg har desverre bare den siden som omhandler Skreia, men det komplette sirkulære kan du sikkert få kopi av fra Jernbanemuseet.
 


Edited by hilljens - 02 juni 2012 at 09:12
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,064 seconds.