MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vårt første tog.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vårt første tog.

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Quattro View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 28 mai 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Quattro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vårt første tog.
    Posted: 28 mai 2012 at 20:51

Hei !
Sønnen min og eg ønsker å begynne med modelljernbane.
Lurer på å kjøpe analog jernbane da det virker lettere å kjøre for sønnen min (4år).
Men samtidig vil eg gjerne kjøpe noe vi kan bygge videre på dersom dette faller i smak.
Fra andre hobbyer eg har,veit eg at dette kan komme til å ta litt avSmile
Finnes det eit startsett i 1000 kroner klassen som er verdt å starte med?
Kan noen anbefale noe ?



Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2012 at 22:41
Back to Top
Gubra View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 27 januar 2010
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gubra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2012 at 23:23
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2012 at 23:42
Jeg er en generasjon eldre enn deg, men har en sønnesønn på fire som jeg gjerne vil dele MJ hobbyen med. Jeg velger digitalt fordi det er fremtiden, enklere og lettere å bygge ut uten masse seksjonering og ledningskaos. NMJ hadde et flott digitalt startsett fra Roco før jul med et lite damplok som både hadde lyd og røyk. Like lett å kjøre for en fireåring som et analogt tog og mye morsommere.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2012 at 07:54
Jeg tror også at jeg ville gått for digitalt med en gang. Jeg drev en barneklubb en gang der vi bygde opp et MJ-anlegg med mitt gamle Märklin-utstyr. Banen var analog styrt med tre trafoer. På hovedlinje kunne hver seksjon velge mellom to av trafoene. Den tredje styrte hovedstasjonen. Det viste seg vanskelig å få barna til å skjønne at trafoen ikke uten videre styrte loket, men en sporseksjon. Ved digitaldrift er dette et ikke-problem, så kanskje nettopp fordi man er ung eller nybegynner i MJ må digitalstyrting være tingen! I analogtiden drev vi med seksjonsoppdeling fordi vi måtte, ikke fordi det var særlig logisk eller prototypt.
Svein S
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2012 at 08:15
Heisann - så hyggelig å se at det er nyrekrutering! Du nevner prisklassen rundt tusenlappen - hvis du har anledning så legg på noen kroner - 300 kr. ekstra burde holde til en brukbar start med Marklin startsett som også pappa kan ha glede av. I forhold til en helt basic oval så øker lekeverdien masse med en sporveksel eller to. En fireåring klarer vanligvis å legge om denne / disse og se sammenhengen mellom loddets stilling og hvor materiellet havner hen. Hvis avkommet synes det er artig med modelltog så vil nok forskjellige sporplaner - inkludert "sporsløyfer" -  prøves ut etterhvert. For å unngå å måtte være avhengig av pappa til elektriske koblinger som du ikke kommer utenom med likestrømsystemet ved bygging av sådanne er det nok mest hensiktsmessig å velge Marklinsystemet med mittleder hvor du slipper dette. Frøet er nok allerede sådd, make no mistake, kjøp et Marklin startsett med C - skinner og dere er i gang på et godt og fornuftig vis. Digitalt eller ikke digitalt er ikke så veldig relevant med en gang - slikt utstyr er lett å få tak i på et senere tidspunkt til en veldig rimelig pris, enten kjøpt løst på ei messe eller medfølgende i enda et startsett som samtidig gir dere en god utvidelse av både skinnemateriell og togsett.
krsven
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2012 at 09:20

Uten noen som helst ønske om å dra i gang en generell debatt om systemvalg, vil jeg likevel henvise til min nettside om nettopp dette: http://sando.co/index.php?aut=&vis=200&nid=3&engelsk=0 siden det i denne tråden begynner å komme konkrete anbefalinger om ett av de to konkurrerende systemene i H0. Systemvalg binder en i langt større grad enn valget mellom analogt og digitalt, siden en overgang fra analogt til digitalt senere er langt enklere. 

Anførselen om at vendesløyfe er en utfordring ved to-skinnesystemet er reelt nok, men er både løsbart og kan ved vendesløyfemoduler som Lenz LK200 gjøres slik at etter at den er installert så trenger man ikke tenke mer på dette.

Svein S
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2012 at 09:38

Mitt svar og konkrete anbefaling er gitt ut i fra at det er en fireåring som skal kjøre sine første meter + at det er sagt noe om budsjettet for anskaffelsen. Systemvalg nå er ikke på noen måte bindende for resten av modelljernbanekarrieren - min erfaring som forhandler av modelljernbane er at man velger og skifter både system, skala og sporvidde opptil flere ganger gjennom et mj - liv. Dessuten er det jo rimelig enkelt å få solgt ting man ikke trenger eller ønsker å beholde.

krsven
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2012 at 09:59
"Anførselen om at vendesløyfe er en utfordring ved to-skinnesystemet er reelt nok, men er både løsbart og kan ved vendesløyfemoduler som Lenz LK200 gjøres slik at etter at den er installert så trenger man ikke tenke mer på dette."

Ja, for å parafrasere Lundteigen: Gi barnet en loddebolt med det samme!Wink

Mvh P.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2012 at 10:00
Jeg synes det er feil å begynne med H0 og digitalsystemer i 4-årsalderen?!
 
Det er mye fint både i Brio og Lego. Spesielt gjelder det IR-fjernstyring og "medbrakt strøm" i form av batterier. Her kan man få både lyd, lys og full kontroll UTEN å måtte tenke på strøm og eksterne installasjoner.
Med Lego kan man også kombinere og bygge "egne kreasjoner" - minst like spennende som "ferdigkjøpte tog".
 
Forsøke dette på sønnen min for en del år siden. Han hadde vel 3-4 startsett av ymse slag fra LGB og nedover, før han var 2 år. Det viste seg at det som ble lekt med, var Brio og Lego.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2012 at 10:25
Originally posted by Traveller Traveller wrote:

"Anførselen om at vendesløyfe er en utfordring ved to-skinnesystemet er reelt nok, men er både løsbart og kan ved vendesløyfemoduler som Lenz LK200 gjøres slik at etter at den er installert så trenger man ikke tenke mer på dette."

Ja, for å parafrasere Lundteigen: Gi barnet en loddebolt med det samme!Wink

Mvh P.

Nå var det altså en far som skrev innlegget og som trodde han selv ville bli hekta på hobbyen. 

På den annen side, så skal man ikke undervurdere barns evne til å mestre ting og til å tilegne seg ny kunnskap og det langt raskere enn voksne. Selv ble jeg temmelig irritert på de voksne som beså mitt Märklin-anlegg da jeg var en ca 10 år og sa at "faren din har vel hjulpet deg mye med dette". 

Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2012 at 10:41
Originally posted by krsven krsven wrote:

Mitt svar og konkrete anbefaling er gitt ut i fra at det er en fireåring som skal kjøre sine første meter + at det er sagt noe om budsjettet for anskaffelsen. Systemvalg nå er ikke på noen måte bindende for resten av modelljernbanekarrieren - min erfaring som forhandler av modelljernbane er at man velger og skifter både system, skala og sporvidde opptil flere ganger gjennom et mj - liv. Dessuten er det jo rimelig enkelt å få solgt ting man ikke trenger eller ønsker å beholde.

Men det er vel faren som skal montere utstyret, så det er vel han det står på, ikke sønnen - foreløpig i hvert fall.

Prinsipielt er systemvalg mulig, men jeg deler nok ikke din erfaring med at når det kommer til stykke er er så lett å skifte som du gir inntrykk av. Som MJ-forhandler møter du i tilfelle nettopp de som velger å skifte - eller kanskje heller supplerer hvis det er snakk om endret skala?. Men du kan vel ikke av det inntrykket si noe om alle de som ikke skifter? Men jeg er enig i at det med all verdens nettaksjoner o.l. i dag nok er enklere å selge unna utstyr man ikke trenger enn tidligere. 

Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2012 at 10:52
Det som var mitt poeng, er at far og sønn sikkert har ulike behov som vanskelig lar seg kombinere?
Det var min erfaring - dengang.
Dette var også før digitalsystemenes inntog.
 
Det er vel sådan at mange fedre har lyst på tog selv - og kjøper det under dekke av at "dette er egentlig til sønnen min". Det gir liksom større "legitimitet for far" på butikken og i vennekretsen?!
 
Sådan kan gjerne far kjøpe ett sett til seg og et annet som bedre er egnet til en 4-åring til sønnen? De har sikkert forskjellige behov? - Selv voksne, ser jeg, har stor glede og utfordring i f.eks. Lego-tog.
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2012 at 11:04
Den stollte pappa ønsker å begynne med modelltog - sammen med avkommet. Ut i fra det har jeg gitt en anbefaling. Selvsagt finnes det mange alternativer, men ut i fra egen erfaring står jeg nok inne for den anbefalingen jeg gav tidligere. Legotog som Kjell nevner er jo veldig trivelig - det er bare å ta turen til Legoland som også er inspirasjonskilde for oss som driver med hagejernbane. Legomiljøet er rimelig stort, også blandt voksne som oss!
krsven
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2012 at 11:18
I mainummeret av ModelRailroadHobbyist - MRH -  står en artig artikkel om det å involvere barn i MJ-hobbyen: The Joys of Kids and Model Railroading.
Pappa bygger i N-skala, og forteller om hvordan barna kan og har blitt med på bygging, inklusive lodding av sporveksler før fylte ni år!
Han har en del tanker om hvordan dette kan gjøres på barnas premisser, bl.a når de har lyst til å gjøre ting sammen med pappa.

Artikellen kan leses i nettleseren, men hvorfor ikke laste ned hele bladet i PDF-format?
Prisen er jo riktig, dvs gratis. Wink

Nå sier jeg ikke at målet må være så voldsomt. Det vigtiste må vel være at pappa og barn har det gøy sammen?

Jeg fikk selv mitt første Märklin anlegg til jul da jeg var 8. Sammen med min bror.
Far var nok aldri så veldig interessert. Men jeg har jo fått en hobby for livet.
Neste bursdag ble kakene fraktet med tog på bordet.
Senere har jeg byttet til 2 skinne-systemet og har Digitalstyring i dag.
Er enig i at digitalstyring gjør det lettere både for store og små å kjøre tog.

Lykke til med valget
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2012 at 11:55
Märklin har sett beregnet for små barn: http://www.maerklin.de/de/produkte/myworld.html
 
Umiddelbart tenkte jeg på dette settet: https://www.maerklinshop.de/index.php?sid=df5c284338e489e9fc9a56f5a7b2de5d&cl=details&cnid=86174520c23c6c61f0f50da7294b9f13&anid=M029200
 
Om det lar seg skaffe i Norge er vel Amundsenhobby.no den beste å svare på.
 
 
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2012 at 16:38
.Det var fornøyelig å se hvilken aktivitet på forumet som ble satt i gang av et innlegg fra en far og en sønn på fire som spør om et råd for å skaffe seg modelljernbane. Selv er jeg så gammel at jeg er bestefar og har hatt med meg ikke mindre enn tre gutter (barnebarn) i togkjelleren, og som har vært elleville etter tog. Deres interesse ble ikke skapt av meg i første runde, men av lokomotivet Thomas, som de selvfølgelig hadde sett på barne-TV. Så en dag drog jeg fram det gamle Fleischmann begynnersettet som jeg og min bror hadde fått da vi var små og bygget ut med to ekstra sporveksler og noen signalmaster. Det ble stor suksess med mitt første barnebarn som da bare var tre. Neste skritt ble å kjøpe nettopp lokomotivet Thomas. Og så var vi skikkelig i gang. Suksessen fortsatte med de to andre guttene etterhvert som de kom opp i den samme alderen. Og bestefar ble hekta på tog igjenWink.

Men det som fort viste seg, var vel det som du Kjell H har i tankene når du anbefaler Brio o.l, at det var ikke så veldig spennende å styre toget med bryteren på transformatoren. Toget skulle helst kjøres med hånden, vognene skulle lastes og losses, vognene skulle vaskes, osv. Ja, det var ingen grense for hva fantasien til gutten, og senere også de to andre guttene, produserte av ting som skulle gjøres med disse togene, som slett ikke hadde noe med det å kjøre de på skinnene. Med andre ord, så små barn ser på dette som et hvilket som helst annet leketøy, og det må en være forberedt på. De to lokomotivene som har fulgt barnebarna er tydelig merket av det, for å si det på den måten. Og bestefar har utført utallige reparasjoner med både loddebolt og Locktite lim.

Så er det jo interessant at vi i denne diskusjonen også har fått en diskusjon om systemvalg. Jeg risikerer vel å banne i kjerka, men selv er jeg overbevist om at treskinnesystemet til Märklin er på vei ut. At brukte AC-modeller omsettes til langt lavere priser enn DC-modeller på eBay, tar jeg som en klar indikasjon på det. 

Når det er sagt, så er min erfaring også at det er lettere å håndtere et digitalt system for små barn. Da har en også mulighet til å programmere lokomotivdekoderen slik at det ikke er mulig å kjøre for fort. Disse små barna har ikke alltid like god evne til å beregne hverken avstand eller fart. (Det er jo ikke uten grunn at vi ikke slipper dem ut i trafikken alene).
Back to Top
Quattro View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 28 mai 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Quattro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2012 at 17:43
Takker for mange gode innlegg,det tok ikkje lang tid.Smile
Her var det i overkant mye info og fremmed'ord.
Setter stor pris på dette.
Det eg har funnet ut så langt,er at eg vil gå for digitalt system.
Kommer også til å øke budsjettet til rundt 2000 kroner.
Må også få sagt at det i hovedsak er "far" som brenner mest for å komme i gang med denne spennende hobbyenSmile
Men håper samtidig å kunne bruke MJ som kvalitetstid sammen med sønnen min.
Håper å pense han inn på rett spor før fotballen tar hanWink (neida) (joda).
Det vanskelige valget mitt no,er hvilket merke vi skal gå for.
Kikker på Marklin,Piko og Roco.
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2012 at 19:53
Tror du må innse at så lenge jr. er såpass ung som han er, så er "ordentlig" modelltog for far. Märklin sitt system som jeg linket til, er derimot egnet for barn fra 3 år. Pico ville jeg, etter det jeg har sett av modeller så langt, satt på siste plass i prioriteringslista. Og på grunn av Märklins gode kundebehandling ville jeg valgt 3-skinnesystem i dag. Teknisk er det også spennende og solid. Solid i den forstand at strømopptaket er mer robust enn 2-skinnesystemet.
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2012 at 20:15
Originally posted by Overkonduktøren Overkonduktøren wrote:

Tror du må innse at så lenge jr. er såpass ung som han er, så er "ordentlig" modelltog for far. Märklin sitt system som jeg linket til, er derimot egnet for barn fra 3 år. Pico ville jeg, etter det jeg har sett av modeller så langt, satt på siste plass i prioriteringslista. Og på grunn av Märklins gode kundebehandling ville jeg valgt 3-skinnesystem i dag. Teknisk er det også spennende og solid. Solid i den forstand at strømopptaket er mer robust enn 2-skinnesystemet.
Märklin er absolutt å foretrekke for barn i 3-års alderen og noen år fremover. De bryr seg ikke om detaljer og forbilder, men vil bare leke med noe som går rundt og rundt. Märklins modeller tåler mere støt uten å gå i stykker. Jeg begynte selv med Märklin før jeg i voksen alder ble mer orientert mot forbilderiktige skinner etc. Alt har sin tid og alle er forskjellige. Det viktigste er at dere koser dere. Så kommer voksenlivet av seg selv også for barna.
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2012 at 21:06
Originally posted by lklende lklende wrote:

--klipp--
Jeg risikerer vel å banne i kjerka, men selv er jeg overbevist om at treskinnesystemet til Märklin er på vei ut. At brukte AC-modeller omsettes til langt lavere priser enn DC-modeller på eBay, tar jeg som en klar indikasjon på det.
--klipp--


Bra innlegg, og fint å høre at du kan påvirke barnebarn til artig lek før idretten tar de :)
Men akkurat det her ang Märklin vil jeg gjerne korrigere deg litt på ettersom det alltids er nykommere som tror at det som er skrevet her er sannhet.
Den eneste grunnen til at du ofte får veldig mye bedre bruktkjøp av märklinutstyr på ebay.de er nok kun fordi at dette systemet er MYE mer utbredt, og veldig mye mer populært hos tyskertene enn hva DC er. Märklin er ingen eksotisk greie der nede, og ettersom "alle" har slikt i kjellern så blir det nødvendigvis mye på bruktmarkedet også.

Akkurat nå på ebay.de så er det til salgs 54.751 märklinartikler, 17.532 Roco (som også er mye AC), Fleischmann 10.945 (også endel AC), Trix 6348.

Tilgangen på brukt i Tyskland er såpass stort at det skjer med jevne mellomrom at samlere som selger rubbel og bit ikke får mange kronene fordi så mange selger det samme på samme tid.
Tyskertene er såpass ivrige på modelltog og er såpass mange at det ikke er noe sjokkerende at femti selger samlingene sine samtidig.
Slik har det vært i alle år, så ingen ting tyder på at modelltog plutselig over natten skulle bli upopulært.
Noe spesielt jeg er veldig fornøyd med. Ved å følge med over tid så har jeg hittil henta med meg latterlig mye modelltog fra Tyskland, til en latterlig liten sum.


Til trådstarter:
Dette blir helt sikkert veldig moro for deg, og din sønn ;)
Skulle du etter noen år føle for å endre system uansett, så har bruktmarkedet på finn.no alltid vært det motsatte av tyske ebay, latterlig dyrt. Så du kan mest sannsynlig regne med å få igjen en grei pris.


Edited by EirikS - 29 mai 2012 at 21:09
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2012 at 22:48
Originally posted by Overkonduktøren Overkonduktøren wrote:

Om det lar seg skaffe i Norge er vel Amundsenhobby.no den beste å svare på. 
 
29200-settet er hvertfall å finne i hyllene hos www.vmji.no i Vestfold, selv om jeg ikke finner det på nettsiden der i øyeblikket. Kommer også flere slike sett som nyheter i år, deriblant med godstog.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2012 at 22:58
Jeg konstaterer at Iklende og undertegnede har omtrent samme syn (og erfaring) om hva som egner seg for små barn på 4 år.
Sønnen min var heller ikke spesielt opptatt av at LGB-toget eller Märklin-toget kunne kjøre selv vha. en trafo - det var mye bedre å skyve det selv. Heller ikke "ferdige" detaljer var så imponerende, men muligheten for å bygge fantasimodeller til Legotoget var mye mer inspirerende. Likeså de fantastiske sporkombinasjoner som kunne legges ut i en fart og endres like fort med Brio-skinner var facinerende. Hver bane han bygget ble omhørlig dokumentert på tegning (vi har flere bøker med sådanne). Tror dokumentasjonen totalt tok mer tid enn å bygge banen?
 
Jeg mener at Märklin-toget som han også fikk, kun ble brukt < 10 ganger til sammenlikning. Mine tog i H0 var også uinteressante for han - og fikk være i fred.
Kjøpte en eske resevedeler til Brio og laget vogner og lok selv. De var minst like populære som de ferdigkjøpte, spesielt de som kunne lastes og losses i forskjellige kombinasjoner.
 
Tror at skinnesystemet til Märklin (og andre H0-fabrikat) er for komplisert for en 4 åring, selv om togene er batteridrevne? Forståelsen for nødvendig elektrisk kontakt og strømforsyning er noe som er direkte ødeleggende for leken med tog i den alderen. - Samme med fast monterte baner/anlegg. - Da går man fort lei og finner på noe annet.
 
Derfor er kanskje helt manuelle skyvetog og kanskje lok med innebygget batteri det rette for den alderen? Skinnesystemet må også være enkelt å legge ut og å endre på under leken.
(Kan forøvrig tilføye at sønnen min jobber i Jernbaneverket nå, så jeg vet ikke om min påvirkning har vært positiv eller negativ? :-)
Back to Top
janingar View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janingar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2012 at 10:12
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg konstaterer at Iklende og undertegnede har omtrent samme syn (og erfaring) om hva som egner seg for små barn på 4 år.
Sønnen min var heller ikke spesielt opptatt av at LGB-toget eller Märklin-toget kunne kjøre selv vha. en trafo - det var mye bedre å skyve det selv. Heller ikke "ferdige" detaljer var så imponerende, men muligheten for å bygge fantasimodeller til Legotoget var mye mer inspirerende. Likeså de fantastiske sporkombinasjoner som kunne legges ut i en fart og endres like fort med Brio-skinner var facinerende. Hver bane han bygget ble omhørlig dokumentert på tegning (vi har flere bøker med sådanne). Tror dokumentasjonen totalt tok mer tid enn å bygge banen?
 
Jeg mener at Märklin-toget som han også fikk, kun ble brukt < 10 ganger til sammenlikning. Mine tog i H0 var også uinteressante for han - og fikk være i fred.
Kjøpte en eske resevedeler til Brio og laget vogner og lok selv. De var minst like populære som de ferdigkjøpte, spesielt de som kunne lastes og losses i forskjellige kombinasjoner.
 
Tror at skinnesystemet til Märklin (og andre H0-fabrikat) er for komplisert for en 4 åring, selv om togene er batteridrevne? Forståelsen for nødvendig elektrisk kontakt og strømforsyning er noe som er direkte ødeleggende for leken med tog i den alderen. - Samme med fast monterte baner/anlegg. - Da går man fort lei og finner på noe annet.
 
Derfor er kanskje helt manuelle skyvetog og kanskje lok med innebygget batteri det rette for den alderen? Skinnesystemet må også være enkelt å legge ut og å endre på under leken.
(Kan forøvrig tilføye at sønnen min jobber i Jernbaneverket nå, så jeg vet ikke om min påvirkning har vært positiv eller negativ? :-)


Det er nok litt avhengig av ungen også. Jeg arvet noe gammelt Märklin-matriell da jeg var mellom 3 og 4 år gammel. Skjønte fort hvordan det fungerte og la ut spor rundt på hele stuegulvet og kjørte rundt med tog Smile

Ellers er jeg nå i ferd med å gå bort i fra Märklin og vil satse på 2-skinnesystemet pga. av større utvalg, noe rimeligere priser og mer naturtro spor. Det er også delvis trigget av at Märklin-systemet bærer preg av alderdom og har aldri blitt modernisert, så det er lønnsømt å starte med et nytt startsett.

Jeg ville gått for et av de norske startsettene på Norsk Modelljernbane, der får du mye for pengene og samtidig noe som er norsk! Det var noe jeg alltid savnet når jeg kikket i Märklin-katalogen som liten Big smile


Jan Ingar
Mitt galleri
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2012 at 11:15
Ikke bland begrepene" vanlig" Märklin med "Märklin My World". My World er artikler beregent for barn fra 3 år og oppover. Noen like ikke Märklin og er flinke til å påpeke at det ikke er noe for voksne folk. Den går jeg ikke på lenger. Men det er stor forskjell på detaljeringa i de dyre voksenmodellene, og de enkle til My World-temaet. 
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2012 at 13:19
Det at Märlin var "spennende" var nok overstått for min sønn allerede i 2-årsalderen!? Da var en "fast" bane som vi bygget på stuegulvet og endret fra gang til gang fasinerende i ganske kort tid (minutter) mens han kunne holde på med Brio i timesvis!
 
For å få en viss grad av funksjonssikkerhet for en slik bane som drives med strøm gjennom skinnene, må skinnene settes sammen på korrekt måte. På Brio og til en viss grad Lego, kan man "tvinge" dette sammen, slik at det passer med planene som en 4-åring måtte ha i hodet akkurat da. Går det ikke, så blir det enten sammenføyd med vold - eller 4-åringen "gir opp" og begynner å leke med noe annet.
Dette er ikke bare for Märklin men gjelder alle fabrikat fra LGB/Playmobil og nedover.
Tror jeg kjøpe noe grassat til sønnen min da han var liten - kanskje også litt for egen del? - Startet med et par startsett i Playmobil (LGB) før han var året og fortsatte med hele spekteret til han "gikk i mettning".
Som sagt - aller størst glede ga Brio og Lego (som kanskje kostet minst?).
Erfaringen er at MJ i H0 kan vente til etter skolealder når poden virkelig ønsker seg det!
 
Märklin "My World" er nok spennende en veldig kort stund men som alle tidligere forsøk fra denne fabrikken til å lage "barneleker" med tog , tror jeg dette også blir kortvarig? (Tror jeg så rosa skinner, en kjørende gris og et romfartsliknende tog på Märklinmuseet nylig fra tidligere forsøk på dette?)
Det er liksom "ferdig lekt" når man har pakket det ut og satt det sammen - som puslespill.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2012 at 13:59

Jeg tror Kjell H har et poeng som gjelder de fleste, selv om alle barn ikke agerer likt. "Ekte" MJ tror jeg også at jeg ville vente med å introdusere til de kom i skolealder. Jeg bygget opp et ganske variert MJ-anlegg på min sønns rom da han var 8-9 år, uten at det hjalp på hans interesse. Jeg tror aldri han brukte det uten at jeg var til stede. Min datter fant imidlertid på selv da hun var en 12-13 år at hun en periode ville bygge plastbyggesett av hus til MJ-anlegg, og bekostet faktisk selv noen Kibri-byggesett. Da var hun med på å bygge noe og skape noe selv, ikke bare bruke noe som stod der ferdig.

Selv begynte jeg med MJ som 8-åring og synes egentlig ovalen med et lite sidespor som min far hadde montert på en plate ikke var så veldig spennende, til tross for at jeg hadde ønsket med "elektrisk tog" så lenge jeg kan huske. Men hver gang anlegget ble bygd om ca annen hvert år, fikk jeg lov til å bruke skinnene fritt en viss tid, dvs. at jeg satt dem sammen slik jeg ville selv på gulvet. Variasjon var interessant, og jeg mer utstyr jeg fikk av flere skinner og veksler, jo mer variert og interessant kunne denne spontant oppsatte banen bli. 

Og for det fleste av oss voksne som fortsatt driver med MJ er det vel prosessen som er den mest interessante, og ikke det statisk ferdige. Jeg har et inntrykk av at  de fleste av oss bygger MJ langt mer enn vi kjører MJ. Det er først når jeg fikk smaken på trafikkspill etter planlagte ruter (alleredede på NJKs Hammersborganlegg  på 1970-tallet) at jeg skjønte at kjørsel også kunne være et mål i seg selv. 

Svein S
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2012 at 14:54
Godt sagt Svein. Det er det kreative som er selve meninga med modelljernbane. Og små hender kan nok være i overkant "kreative" i forhold til elektronikk.
Når vi har bygget noe, så er det kun kjøringa som stort sett står igjen, selv om man hele tiden kan endre litt på detaljer på banen. Kjøring trenger man kanskje litt hjelp til for å få en god og kreativ stund ut av. Jeg leste en artikkel i Model Railroader om det emnet for flere år siden, og det ble satt frem forslag til hvordan man kan få en meningsfull togkjørsel fra start til slutt på sesjonen.
Jeg ser helt klart at det blir veldig statisk om man ikke legger til kreative oppgaver i bygging, vedlikehold og daglig drift av et anlegg. Men jeg finner meg selv ofte i den situasjon at jeg "bare skal" noe småtteri, som prøve en vogn e.l., og ender opp med 2 timers kjøring. Uttak av lok, togsammensetting, togkryssinger og skifting. Alt tar tid, og til slutt har jeg hatt en full dags arbeide ( i 1:87) på jernbanen.
 
Små modelljernbaneaspiranter ønsker nok det samme, men på deres premisser som Kjell H sier. Og da er Brio et veldig godt alternativ. Ikke billig det heller, men det spiller på lag med brukeren. Mitt første togsett var Brio, og det ble kort og godt brukt opp.
 
Hvorfor jeg anbefalt Märklin My World er rett og slett fordi spørsmålet i utgangspunktet var hvilket system som kunne passe en 4-åring fra et utvalg av elektriske sett, og jeg visste at Märklin har en løsning. Om den er optimal er en annen ting.
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2012 at 17:27
Vel, Brio er ikke akkurat rimelig - men det finnes mange andre kompatible togsett og skinner (hos f.eks. Biltema) som er ganske rimelige. Tror de fleste vil kalle det for "Brio-tog" allikevel?
 
"My World" fra Märklin har etter det jeg kan se, "medbrakte batterier" og er ikke avhengig av strømopptak fra skinnene. Således kunne de gjerne vært av heltre eller plast - men dette er vel vanlige (og kostbare) Märklin-skinner?
Dette er på samme måte som Briotog i sin mest avanserte form  - men langt dyrere og mindre robust. Så kan det sikkert sies noe om tilgjengelighet også?


Edited by Kjell H. - 30 mai 2012 at 17:28
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2012 at 19:34
Fant forresten en annonse til et slikt "My World" -sett i Norge: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=35163962
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.