MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vårt første tog.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vårt første tog.

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2012 at 22:47
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

"My World" fra Märklin har etter det jeg kan se, "medbrakte batterier" og er ikke avhengig av strømopptak fra skinnene. Således kunne de gjerne vært av heltre eller plast - men dette er vel vanlige (og kostbare) Märklin-skinner?
Dette er på samme måte som Briotog i sin mest avanserte form  - men langt dyrere og mindre robust. Så kan det sikkert sies noe om tilgjengelighet også?
Hvordan kan du påstå at Märklin MyWorld er "dyrere og mindre robust" enn Brio? Er det fordi de bruker skikkelige märklinskinner fremfor treklosser å kjøre på?
Eller hvilke praktiske erfaringer har du gjort deg som du baserer dine meninger på?
Hva koster egentlig Briotog med fjernstyring?
 
Husker jeg rett så vant Märklin prisen for mest innovative nyhet på Nürnbergmessen 2011 for sin "MyWorld" satsing, så spesiellt idiotisk kan det neppe være.
 
Faktum er jo at settene koster under 500,- her i landet, hvilket betyr at du omtrent bare betaler for skinnene, og så får du med styringen og toget på kjøpet. Finner man så ut at guttungen ikke synes tog er noe gøy så har man ikke tapt stort, men liker han det så har man da Märklins C-skinner som man kan bygge videre på uten å måtte kassere noe som helst.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2012 at 00:25
Nå er det vel sånn at dette er en fars klassiske unnskyldning for å komme i gang med MJ-hobbyen og ikke primært en gave til ungen … så vidt jeg kan forstå ut fra hva han skriver:

Må også få sagt at det i hovedsak er "far" som brenner mest for å komme i gang med denne spennende hobbyen. Men håper samtidig å kunne bruke MJ som kvalitetstid sammen med sønnen min.

Dermed blir hele leketogdiskusjonen litt på siden. Ev. så kan han jo gå for begge deler? Det ville jeg gjort!
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2012 at 10:05
Marklin C skinner er robuste som bare juling de. en kamerat skulle prøve å ødelegge noen skinner som var gått i stykker fra før. han trakket og hoppet på de uten å skade dem.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2012 at 23:36

Nå lever jeg ikke av å selge Märklin som visse andre, så mine preferanser er ikke farget av det.

Jeg konstaterer at et omtrent dobbelt så stort "Brio-tog" får du på Biltema for under NOK 400.
For test av holdbarhet bør man spør i barnehagen. Der er det nok Brio-tog som er enerådende?
Tilfeldig? - Neppe!
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2012 at 00:58
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Nå lever jeg ikke av å selge Märklin som visse andre, så mine preferanser er ikke farget av det.

-Nei, da er vi to om detSmile

 
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


Jeg konstaterer at et omtrent dobbelt så stort "Brio-tog" får du på Biltema for under NOK 400.
For test av holdbarhet bør man spør i barnehagen. Der er det nok Brio-tog som er enerådende?
Tilfeldig? - Neppe!
Ok...så du har altså ikke noe faktisk belegg for påstandene dine... De er rett og slett ren synsing basert på den logikken at barnehager (som vel sjelden har spesiellt store overskudd i regnskapene til å kjøpe solid og varig kvalitet for) kjøper det billigste og mest utbredte de kan finne, og at det derfor må være det beste og lengst holdbare produktet...
Tror ikke jeg er helt enig med deg i en slik logikk. Jeg tror heller de velger slike billigprodukter fordi de vet at uten veiledning og konstant tilsyn blir lekene fort brukt opp, og derfor trenger de billige produkter som raskt kan kjøpes inn på nytt når forrige måneds innkjøp er brukt opp og budsjettet tillater det.
 
I tillegg så har vel ikke modelljernbanebransjen i noen særlig grad produsert sett beregnet på så unge barn som de aller minste i barnehagene før. Det var jo først i fjor at Märklin kom med MyWorld settene som ble merket med "fra 3 år". Altså har ikke barnehager hatt noe reellt alternativ til brio før.
 
Jeg ser et sett med masse tretog for 299,- hos Biltema, og skal du ha et batteridrevet lok ved siden av koster det 109,- så da ender man opp med 408,-. Differansen til et Märklinsett er altså under hundrelappen, og for den prisen får du altså en sirkel med C-skinner som man kan ta med seg og bygge videre på, mens brioskinnene kun egner seg som peisved om man skal gå videre med modelljernbane som hobby.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2012 at 09:17
krsven
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2012 at 10:03
Jeg har nå konsultert Fru Svendsen, som er spesialpedagog  i Nedre Eiker  kommune - og med en masse videreutdanning innenfor fagfeltet lek, stimulering, pedagogikk osv osv. Hun mener at det i all hovedsak er Brio som brukes i barnehagene. På spørsmål om en fireåring kan ha glede av  / forstå sammenhengen mellom å vri på trafo og togets endring i hastighet + håndtere C - skinner og lokomotiv så svarer hun "ja" til det.Barnet vil også kunne sette sammen skinner.  Forutsetningen er at det skjer under veiledning fra en voksen. Fra fem års alder vil et normalt utviklet barn kunne håndtere dette på egenhånd - det skjer mye fra fire til fem års alder.Jeg har testet en enkel håndkontroll til et diesellok til hagejernbanebruk på en femåring, og det gikk helt greit- barn får til mer enn vi kanskje tror.  Jeg fikk som forventet også en del synspunkterfra Fru Svendsen på middelaldrende menn som plutselig blir engasjert i hagearbeid og som hardnakket hevder at det kan virke direkte skadelig på kropp og sjelt å ikke anskaffe et  livesteamlok til 20000,- men det putter vi umiddelbart i sekken "better be forgotten".  
krsven
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2012 at 12:29
Om man selger Märklin, så har man vel bare mer kunnskap om greiene? My World er så nytt at det er bare bra å få vite mer om systemet syns jeg. Det er jo flott at en produsent har tatt aldringen i MJ-miljøet på alvor, og gjør noe for rekrutteringa.
 
Rune - somikkeselgerMärklin -
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2012 at 17:46
Hei og hopp.
Lurer på om dere kanskje skal tenke på å opprette en ny tråd da temaet begynner å vandre vekk fra hva trådstarter såør om Smile

MVH
DCS
Ass.Mod.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2012 at 17:45
Vel, det spørs vel om ikke de fleste har fått sagt sitt. Selv har jeg som siste ord fra meg behov for å svare EirikS sitt innlegg av 29. mai, der han prøver å bortforklare lav pris på AC-modeller på eBay med at Märklin har stor markedsandel i Tyskland. Den holder ikke. Hva er det som teller når en skal kjøpe bil? Jo, det er differansen mellom ny-pris og det du kan forvente å få når du selger etter noen år. Og det er helt andre ting enn markedsandel som avgjør hva brukt-prisen blir. 

Så må jeg jo også få kommentere til samme innlegg at eBay er langt mer en eBay.de.
For å finne markedsandel utover Tyskland, så kan du jo sjekke eBay.at (Østerrike), eBay.ch (Sveits), eBay.co.uk (England), Tradera.com (Sverige) og eBay.com (med avkryssing for søk bare USA). Det er de eBay butikkene som har et relativt stort utvalg av modelljernbane. 

Så til slutt til tråd-starter: 
Når det gjelder 4-åringen, så kan jeg jo til slutt fortelle at da vi skulle kjøpe noen leker til å ha på hytta, så ble det, av skade klok, nettopp Brio. Men når det er sagt, så er fremdeles Thomas toget det mest populære i barne-TV, bøker og på YouTube. Og den eldste har nesten helt sluttet å leke med tog, men elsker Lego og det å tegne. Han elsker forresten å tegne damplokomotiv.

Når det gjelder deg selv, så skjønner du sikkert selv også, at du rett og slett blir nøtt til å tenke selv. Det er nå en gang slik at vi alle helst vil at andre skal velge slik vi selv gjorde/gjør. Jeg tror det viktigste å tenke gjennom før du tar en endelig beslutning for deg selv, er hva som er viktig for deg. For eksempel:
1. Er det å lett få opp et kjørbart anlegg for å kjøre tog, og pris betyr ikke så mye (AC-anlegg, les Mãrklin, er dyrt som nytt)?  Kanskje Mãrklin med C-skinner da er å foretrekke. 
2. Er det viktig for deg å komme med i et miljø med andre som driver med samme hobby? Da bør du kanskje først oppsøke en lokal klubb og høre med de som er der. 
3. Er du den typen som helst vil at det du bygger i modell skal være mest mulig lik prototype? Da er kanskje ikke Mãrklin det rette valget. Da skal du kanskje sjekke ut FREMO-miljøet, som forresten er sterkt voksende i Norge.

Til slutt, selv er jeg altså sterkere og sterkere "troende" to-skinne tilhenger, FREMO-medlem og med i Modelljernbaneverket, hovedkontoret på Sandnes, der vi treffes hver torsdag kveld klokka 18:00 i verkstedet til Jærmuseets vitenfabrikk. En hovedaktivitet de siste årene har vært å bygge modell av Sandes Stasjon i 1:87.  Jeg tror de fleste klubbene med glede tar i mot besøkende med interesse for modelljernbane, så du trenger ikke være redd for å ta kontakt. I alle fall er det slik hos oss.

mvh Leif Kåre




Edited by lklende - 02 juni 2012 at 17:47
Back to Top
Quattro View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 28 mai 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Quattro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2012 at 21:42
Takker for masse god info.
Smile
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2012 at 22:23
Bare hyggelig! Smile
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2012 at 23:50
Kjære Leif Kåre...
At du klarer å omtale mitt innlegg som bortforklaring... Vel, jeg hadde vel forventet bedre enn pisspreik fra en voksen person.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2012 at 00:19
Istedet for å karakterisere meninger som pisspreik er det en mye bedre framgansgmåte å imøtegå dem.

MVH
DCS
Ass.Mod.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2012 at 00:44
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Kjære Leif Kåre...At du klarer å omtale mitt innlegg som bortforklaring... Vel, jeg hadde vel forventet bedre enn pisspreik fra en voksen person.


28 mai registrerer en ny MJ interessert seg på forumet med ny profil og spør de mange med erfaring om hva som er best for han og hans fireårige sønn for sammen å begynne MJ hobbyen. Så starter spiralen med diskusjoner og ubehøvlete innlegg. Skjerp dere! Om dere ikke har konstruktive forslag foreslår jeg at tastaturet får hvile. Jeg synes også at AC/DC diskusjonen bør hvile i en slik tråd.




Edited by Morten Jacobsen - 03 juni 2012 at 00:45
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2012 at 08:53
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

28 mai registrerer en ny MJ interessert seg på forumet med ny profil og spør de mange med erfaring om hva som er best for han og hans fireårige sønn for sammen å begynne MJ hobbyen. Så starter spiralen med diskusjoner og ubehøvlete innlegg. Skjerp dere! Om dere ikke har konstruktive forslag foreslår jeg at tastaturet får hvile. Jeg synes også at AC/DC diskusjonen bør hvile i en slik tråd.
 
Bedre kan det ikke sies!!!!!!
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2012 at 16:38
Selv synes jeg ikke AC versus DC er irrelevant, i hvert fall ikke i mitt tilfelle. Spørs hvor moden fireåringen er. Selv prøvde jeg i den alderen å lage skinner av aluminiumsfolie til legotoget mitt da jeg ikke hadde nok skinner. Er ikke sikker på om det var AC eller DC. Fikk problemer med det en gang, men er ikke sikker på om det var av denne hendelsen. Jeg klarte å kople de parallelgående skinnenestrengene sammen. Gikk jo heldigvis bra, men takk og lov for at det ikke var noe av det jeg har i dag.

Begynte med Märklin, og ja, det tåler en del. Mitt første lok var av aluminium. Det vil ikke kortslutte om man gjør noe av det jeg gjorde i da jeg var fire. Plasten er jo tynn på modelljernbane i denne skalaen, så kommer mindre plastdetaljer i klem, brekker- eller bøyes det fort. Ømfintliget og respekt vil jeg tippe man stort sett lærer uansett med modelljernbane. De fleste barn lærer seg å respektere slike ting, i og med at ofte skjønner at det ikke er en vanlig leke. Hadde noen eldre i min familie drevet med modelljernbane, hadde jeg nok ikke begynt å grine for at de gjorde mesteparten av jobben, så lenge jeg fikk styre. Behandlet mitt første sett som gull, og da var jeg rundt åtte år. Uansett gikk jeg over til DC, ettersom det er generelt billigere og utvalget på norske modeller er stort. Selvfølgelig kan jo barnet være moden nok til likestrøm.

Konklusjon:
AC/ Märklin:
- Kortslutter ikke
- Mitt første startsett hadde lokomotiv i metall, men aldri funnet startsett med dette igjen.
- Robuste skinner
- Enklere digitalkontroller(?)
Butikker: Amundsen Hobby, Vestfold Modelljernbane Import

DC:
- Kan kortslutte
- Godt utvalg av norske modeller
- Generelt billigere
- Har ikke rimelige metallokomoiver (så vidt jeg vet!)
- Roco og Trix(DC-variant av Märklin) har også robuste skinner
Butikker: Norsk Modelljernbane, Amundsen Hobby, Vestfold Modelljernbane Import

Edited by PaTrond - 03 juni 2012 at 17:05

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.