Verdiutvikling på gammelt Märklin (og andre). |
Post Reply |
Author | |
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 11 mai 2012 at 10:11 |
For ikke å spore av tråden om en Dovregubbe i Superline, dukket det opp et tema som er interessant å diskutere - nemlig en generell prisutvikling på brukt MJ.
Spesielt Märklin synes de siste år å ha fallt prismessig på bruktmarkedet.
Er dette bare en antakelse - eller deler flere denne oppfatning?
I så fall hva er årsakene til dette??
Jeg er selv ikke en ivrig Märklin-samler, så mitt inntrykk er det jeg sitter igjen med etter å ha fulgt prisene for enkelte spesielle skandinaviske modeller de siste år på Ebay.
Jeg tror at hvedårsaken til denne utvikling er:
Edited by Kjell H. - 11 mai 2012 at 10:23 |
|
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bruktmarkedet for mj er interessant å følge med på - det ligger mye underholdning alene i å følge med der. Selv synes jeg å merke at plutselig var flere og flere danske aktører på banen på QXL, med mange "superflotte" modeller (Selv gamle 1. generasjons NSB-Limavogner er "supeflotte") - dette økte samtidig med at norsk krone styrket seg mot den danske. Bruktmarkedet har heldigvis gjort det mye lettere både for kjøpere og selgere å finne hverandre, og jeg tror at dette er den viktigste korrigerende prismekanismen i bruktmarkedet. Tidligere var det å komme over modeller man ønsket seg mer eller mindre basert på lykketreff, og med vissheten om akkurat det, kunne nok prisen man var villig til å betale være høyere enn idag. Den første NSB-nohab ble en stund oppfattet som en sjeldenhet - sist jeg observerte en på qxl ble den solgt for 800,- - etter 3. runde.
Norsk materiell på tyske eBay går for priser som ofte er stivere enn prisene her hjemme - man skulle kanskje tro at finanskriser som vi er forskånet for her påvirket også mj-bruktmarkedet, men det later ikke til å ha noen nevneverdig effekt.
Jeg tror nok Kjells teori om de 3 punktene er riktige, uten at jeg vet noe mer om vektleggingen av dem individuelt.
Men som sagt, det er mye underholdning i å lese annonser, spesielt de hvis selgere mener det er rent gull de vil selge - det holder å se gjennom annonsene på Finn, der mange synes å mene at gamle M-skinner holder seg MEGET godt i pris...
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Man slutter ikke over å bli overrasket!
Se disse priser på en gammel Di3 på Ebay! http://www.ebay.de/itm/231211748130?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649 - Er det "garantiplomben" som frister til € 357 (eller NOK 3000)? Edited by Kjell H. - 05 mai 2014 at 17:26 |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Overpriset. De er ikke vært mere så mye. Har sett Di3 nede i 3-400kr på messer.
|
|
A matter of life and death
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skal det være en annen NSB-NoHAB fra EBAY?
http://www.ebay.de/itm/Marklin-37686-Diesellok-NOHAB-Di3-602-der-NSB-in-grun-mfx-Sound-NEU-in-OVP/291093420692?_trksid=p2047675.c100011.m1850&_trkparms=aid%3D222003%26algo%3DSIC.FIT%26ao%3D1%26asc%3D20140107083420%26meid%3D6820875120762741603%26pid%3D100011%26prg%3D20140107083420%26rk%3D1%26rkt%3D10%26sd%3D231211748130 Denne går for € 470 eller NOK 3850! |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |