MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - TinyD's hagejernbane!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

TinyD's hagejernbane!

 Post Reply Post Reply Page  <1 45678>
Author
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2013 at 08:05
Hei. Er helt ny her, og den idéen med ekte sot er kjempebraTongue Driver med et lokstall jeg også, som jeg har kjøpt i dårlig forfatning på ebay, men holder på og renovere. Den skal også få en omgang med sot når jeg har kommet så langt.
Hilsener Michael
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2013 at 08:36
Skal ikke ta all ære for det sotpåfunnet selv, fritt inspirert fra en hyggelig kar på forumet her, er i utgangspunktet ganske blank når det gjelder modellbygging (i det minste av ting som ikke flyr) så her er det "learning by doing" Smile
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2013 at 09:41
Hei!
Dette ser jo veldig bra ut etterhvert Smile. Et lite tips til soten din er at du legger på fikserveske, samme som man benytter til malingpulver. Produktet er fra AK og leveres av din gode venn i Smallsizebutikken Wink. Når det gjelder denne type smussing bruker jeg selv sort fargepulver. Dette gir en litt bedre tetthet og en veldig god effekt. Nå skal det sies at da jeg bygde min lokstall av samme type brukte jeg sort matt humbrol og svamp til dette. Det var før jeg fikk tak i fikserveske til pulveret Smile.
 
-jan
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2013 at 10:03

Da får jeg ta en prat med Leif og få litt fikserveske Smile

Takk for tipset!

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2013 at 12:00
Forøvrig hyggelig å se at du har blitt forfremmet fra "nybegynner på tog" til "hagejernbane entusiast" ... Gratulerer ClapBig smile
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2013 at 10:34

Takk for det Jan! Følte det var på tide med en oppgradering av signaturen min Wink

Siden planene for utvidelse av Kirkerud Light Railway er godt i gang, så har jeg bestilt en bro fra MVL Bridges. Jeg har jo også lånt tegninger fra mannen med den rare lua, men denne brua skal brukes et annet sted Smile

Bildet nedenfor viser en bro tilsvarende den jeg har bestilt, bortsett fra at jeg har bestilt med rekkverk på min:

MVL_Bridges_DTG

 

Broa jeg bestilte er 1 meter lang og skal monteres på en måte som gjør det enkelt å sette den på plass og ta den bort, da den skal stå i en portåpning ned fra terrassen Smile Levering er foreløpig satt til slutten av februar, så da ser det lyst ut for å ha den i hende i passe tid før sesongstart. Så får den heller fungere som utstillingshylle for et lokomotiv frem til den skal tas i bruk på utvidelsen av banen Smile

Flere bilder kommer når broen ankommer!

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2013 at 12:07
Det loket som skal stå på utstilling kommer snart!
krsven
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2013 at 13:20
Det høres jo stas ut Kristian Wink
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2013 at 16:48

Lokstallen min trenger vinduskarmer, så i stedet for å knote med plastlistene som fulgte med, så fyrte jeg opp 3D printeren ;)

3D_Print_Vindu_01

Så etter noen minutter med printing, så var det bare å prøve passformen :) modulene til lokstallen er tilsynelatende støpt i silikonform, så ingen av vinduene har helt like åpninger, her blir det nok et kompromiss etterfulgt av litt filler :)

3D_Print_Vindu_04

3D_Print_Vindu_05

Dette er det første jeg printer av eget design, da printeren ankom landet for to dager siden, men det ser lovende ut :) Lurer også på om jeg skal øke størrelsen på vinduskarmen, så den ligger utenpå det jeg har malt blått på de to andre vinduene.
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2013 at 16:52
nice :) grattis med første delene fra printeren :)
mvh,

Leif
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2013 at 18:13
Det der så fint ut Smile

Normalt så er utvendig vindusramme i flukt med karmen ...
Bjørn Egil
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2013 at 22:00
Originally posted by TinyD TinyD wrote:

Lokstallen min trenger vinduskarmer, så i stedet for å knote med plastlistene som fulgte med, så fyrte jeg opp 3D printeren ;)

3D_Print_Vindu_01

Så etter noen minutter med printing, så var det bare å prøve passformen :) modulene til lokstallen er tilsynelatende støpt i silikonform, så ingen av vinduene har helt like åpninger, her blir det nok et kompromiss etterfulgt av litt filler :)

3D_Print_Vindu_04

3D_Print_Vindu_05

Dette er det første jeg printer av eget design, da printeren ankom landet for to dager siden, men det ser lovende ut :) Lurer også på om jeg skal øke størrelsen på vinduskarmen, så den ligger utenpå det jeg har malt blått på de to andre vinduene.
Fantastisk maskinClap  Kan du gi en enkel forklaring på hvordan den jobber, og i hva slags materialer??
Hilsen Michael
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2013 at 22:37
Delen(e) du skal lage tegnes først i et 3D program, deretter bearbeides tegningen i en slicer som deler tegningene opp i mange lag. Lagene er tilpasset oppløsningen til skriveren, så skriveren legger ett og ett lag med smeltet plast frem til delen er ferdig. Stort sett så er det oppfinnsomheten som begrenser deg og du kan printe "umulige" gjenstander som f.eks kjetting uten skjøter.
 
Printeren min skriver i en plasttype som heter PLA, dette skal være tilsvarende lego. Dette er en plasttype som ikke forandrer seg mye ved temperatusvigninger, noe som er positivt i forhold til printing, da ekstruderen holder 230 grader, mens byggeplatformen holder romtemperatur.
 
Printeren min har et arbeidsområde på 20*15*15cm og en oppløsning på 0,1mm pr lag...
 
Det ligger noen flere bilder på hjemmesiden min som viser printingen bedre! Smile


Edited by TinyD - 06 februar 2013 at 22:38
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2013 at 21:19

Etter at jeg fikk printet vinduskarmene til lokstallen, så har jeg kommet noen hakk videre på byggverket.

Lokstall_Del4_01

Lokstall_Del4_02

Lokstall_Del4_03

Lokstall_Del4_04

Nå gjenstår det å få ferdig taket, montere belysning og få lokstallen til å se litt mindre ny ut... foreløpig har jeg kun smusset fronten av den, men må jo prøve å få til mer enn det!

Begynner virkelig og glede meg til våren nå!

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2013 at 00:41
Glimrende! (Kjekt å vite at du kan printe... )
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2013 at 07:50
Det er bare å si fra om du vil ha printet noe ja Smile
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2013 at 07:19

Så var det taket sin tur, kom tilfeldigvis over en Teracotta effektspray på Jula, så bestemte meg for å prøve denne på taket for å gi en illusjon av takstein, taket ble litt mer livløst enn resten av bygget, men med litt smussing og svevestøv fra naturen, så ser jeg for meg at det kan bli ganske naturlig.

Lokstall_Del5_01


Etter at taket var limt godt sammen, så var det tid for å sette det på byggverket. Det skal legges mot to trekanter som limes til innsiden av endeveggene, dette hadde jeg målt opp og limt på forhånd, før veggene ble limt sammen! 

Lokstall_Del5_02

Lokstall_Del5_03


For å matte ned vinduene litt og hindre innsikt, så brukt jeg effektspray av typen frost (også fra Jula), måtte en tur innom hagebelysningsavdelingn mens jeg først var der og kjøpte noen forskjellige lamper, litt av testingen ser dere på bildet nedenfor Smile Ser for meg at jeg bare skal ha 1 diode i den store lokstallen for at det ikke skal være flombelysning, så blir heller stasjonsbygget lyst opp av utelamper i tillegg til interiørlamper. Tanken er å modifisere hagebelysning med solcelle, så de er helt selvforsynte og skrur seg av og på automatisk. Juks, men når en lampe koster 15 kroner, så er det måte på hvor mye krutt jeg gidder å finne opp ved siden av Wink 

Lokstall_Del5_04


Nå er det nesten så jeg vurderer å finne et platlokomotiv (eller printe et) i sånn passe riktig skala, for å ha noe (billig) som kan stå i lokstallen og kaste en "riktig" skygge! Tar gjerne i mot tips!

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2013 at 12:35
Veldig fint det her ja.... 
mvh,

Leif
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2013 at 13:17

Jeg er fornøyd med tanke på at det er den første byggningen jeg bygger, og fikk heldigvis noen gode tips før jeg satte i gang! Smile 

Nå gjenstår det å få på taksteinene som skal ligge på mønet, belysning og det taket som skal ligge på forhøyningen før jeg setter igang med stasjonsbygget!

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2013 at 10:44

Etter en titt på værvarselet for den kommende uka, så tenkte jeg gi sola litt hjelp med å smelte frem Kirkerudbanen.... det kommer helt sikkert mer snø i vinter, men de 30-40cm jeg fjernet i dag, de kommer jo ikke tilbake, så uansett fremskyndes våråpningen :)

Hagearbeid_februar_01

Hagearbeid_februar_02


Gleder meg til å få fyret opp igjen og er veldig spent på hvordan styringen av sporvekslene fungerer etter en norsk vinter...

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2013 at 16:22
Samme tanke slo meg. Hele banen er ryddet.

Med litt kosting kan du kjøre nå skulle jeg tro.
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2013 at 16:59
Er desverre et islag på 1-2cm på en del av banen som jeg ikke får bort uten å være altfor hardhendt, så tenkte la naturen ta seg av det :)
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2013 at 17:02
Eller noen bøtter varmt vann. OK, -"Noen" er nok kanskje snakk om "Mange"...
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2013 at 19:45
Eller kanskje besøk av ett lokk med fløyte under ramma..... tuuuutuuut og så blir det mindre is :)
Blir nok mye tuting så er nok ikke så praktisk da...
mvh,

Leif
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2013 at 20:03
Tror nok du måtte stått resten av vintern med flyta da... bedre med varmt vann da, men satser på at varmen gjør det meste i løpet av uka.... ;) Bare etter at jeg måkte i dag, så har en del smeltet :)

Ser det dårlig ut mot helgen, så får jeg heller se hva jeg gjør... kanskje jeg må forsyne meg med litt varmt vann fra boblebadet :P
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2013 at 10:46

Etter lang tid med venting, kom endelig pakkesporet fra Busybodies sammen med noen bilder!

Bildene snakker vel i grunn for seg selv? Wink 

Busybodies_04

Busybodies_05

 

I tillegg til de sittende figurene kommer det også 3 lokførere Smile 



Edited by TinyD - 27 februar 2013 at 10:47
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
N-oldus View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote N-oldus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2013 at 14:46
lol...fantastiske figurer :-)
Med Vennlig Hilsen



Geir Ødegård



"Common sense isn't so common..."
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2013 at 15:28
Det var da en broket samling mennesker... Kjempeflott!
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2013 at 21:25
Hei, så gøy å se at du endelig har fått familiemedlemmene dine i hus Clap fantastisk gøyale og utrykksfulle figurer. Gleder meg til å hilse på deSmile Siden det ser ut til at de leverer som avtalt skal jeg hive meg på for å bestille noen lokførere.
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2013 at 21:46
Gleder meg til å se de i virkeligheten, foreløpig ligger de i en rekommandert sending på vei fra UK!

Gikk gjennom noen runder med purringer og flere ganger fått beskjed om "Next week", men har troa på at de er verdt frustrasjonen

Og skulle ikke forundre meg om jeg tar sjansen igjen
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 45678>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.