MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - TinyD's hagejernbane!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

TinyD's hagejernbane!

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 8>
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2012 at 18:48
Takk for i dag, det var veldig hyggelig! Artig å få kjørt litt igjen, lenge sia sist nå!Smile

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2012 at 11:02
Takk for et hyggelig treff!
Det er imponerende hva du har fått til i løpet av kort tid!
Den pensstyring du har, var fin! - Dette tror jeg kommer til å bli kopiert av flere! - En kominasjon av "high-tec" og "low-tec" som kanskje er robust nok til å fungere i årevis uten å gi problemer.
Har aldri sett noe tilsvarende!
 
MVH
Kjell H.
Back to Top
HaZach View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 24 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HaZach Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2012 at 12:21
Hei alle sammen!
Gratulerer med en fin bane hvor vi slipper å løpe rundt for å legge veksler. ToppersClap
Takk for hyggelig treff og god servering. Vi sees snart og venter på at kvikksølvet kommer noe lenger oppover i termometeret.

Mvh Hans Z
Mvh. Hans Zach.

Ha en god MJ-dag
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2012 at 07:00
Det blir noen justeringer for at den skal være mer kompatibel med andre modeller enn hva Leif og jeg har selv, er jo hyggelig med besøk som ikke sporer av Smile

Ellers hadde vi flaks med været den dagen, nå ligger det 5-6cm med snø på sporet... Skulle tatt med brøytevogna forrige gang jeg var innom Kristian Wink
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2012 at 17:50

Det ble noen runder på Kirkerudbanen i dag, Atlantic'en fikk luftet seg sammen med Billy og Criccieth'en. Det ble innslag av snøvær underveis, men var trivelig å få luftet seg litt igjen etter noen uker hvor hobbyrommet har blitt brukt til å lage ting for andre Wink

SteamUpNovember_01

SteamUpNovember_02

SteamUpNovember_03

SteamUpNovember_04

SteamUpNovember_05

 

Sønn min var også med en tur ut for å kjøre med Criccieth'en... stor stas! Smile

SteamUpNovember_06

 

Når andre prosjekter blir avsluttet fremover nå, så håper jeg på å komme i  gang med bygging og maling av stasjonsbygg og lokomotivstall, sitter med en fin liste med byggetips, som jeg brenner etter å få satt i praksis Smile

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2012 at 12:11
Takk for flotte bilder. På Snake Hill ligger det nå snø - håper du får litt snart du også slik at jeg kan skru opp prisen på plogvogna du har hatt lyst på. Det ser ut til å være nok skyvekraft hos deg.....Kollega Leif burde kunne rekvireres hvis det kommer nok snø.......Alltid best å være to!
krsven
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2012 at 15:17
Fare for at vi bare sier "solgt" om den brøytevogna, er noe hvitt som kommer dalende her i dag... selv om det ikke legger seg, er det vel ikke spesielt lenge til

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2012 at 15:31
Vi som bor på palmekysten her sør behøver altså ikke føle det samme kjøpepresset ... Wink
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2012 at 16:33
Ikke alle som har et pressende behov for brøytevogn enda?
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2012 at 20:18
Originally posted by krsven krsven wrote:



Takk for flotte bilder. På Snake Hill ligger det nå snø - håper du får litt snart du også slik at jeg kan skru opp prisen på plogvogna du har hatt lyst på. Det ser ut til å være nok skyvekraft hos deg.....Kollega Leif burde kunne rekvireres hvis det kommer nok snø.......Alltid best å være to!


Jeg kjørte denne dagen jeg og :) Billy med gods vogner :)
mvh,

Leif
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2012 at 08:19
Kanskje vi skulle prøve oss med ett ørlite treff (dvs påtvunget kjøpemøte) på Snake Hill førstkommende mandag? Gløgg og pølser eller kanskje pils og pepperkaker? Grøt og Cola??? Vinter blir i alle fall tema. Hvis det er noen som lurer litt på livesteam så er det muligheter for en prat!
krsven
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2012 at 08:32
Det høres trivelig ut Kristian!
Skal sørge for at Leif kjører, så jeg kan ta en pils til pepperkakene
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2012 at 10:20
Jeg var ute og testet Oktokopteret jeg har bygget med kamera i går, første flukten, så videoen ble filmet i blinde (ikke aktiv kameralink)... I og med at hagejernbanen snek seg med på en sekvens av videoen ble det en aldri så liten framegrab

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2012 at 10:26
veldig tøft... kult med litt bilder fra andre vinkler....
mvh,

Leif
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2012 at 11:17
Må prøve å få til noen tilsvarende bilder neste gang det er treff, hadde gjort seg med litt trafikk på banen
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2012 at 14:25

Da var det blitt hvitt på Kirkerudbanen, en ypperlig anledning for å få testet brøytevogna jeg tok med meg hjem forrige gang jeg var innom Kristian i Livingsteam.no

Snow_Clearing_01

Snow_Clearing_02


For anledningen var også Leif invitert for å hjelpe til med å skyve plogen over skinnen. Det var merkbart tungt å skyve plogen og for at den skal være kompatibel med banen min, så må nok høyden på skjæret justeres litt, da den tok nedi et par av pensene. Men morsomt var det!

Snow_Clearing_03

 

Fikk selvfølgelig tatt en liten filmsnutt av seansen også, som Leif sier i begynnelsen... "Full gass!", burde vel kanskje vært "Full damp!"?

Markus, Magnus og Lars var også med som brøytemannskap, fint med godt humør langs banen!

Snow_Clearing_04

Snow_Clearing_06

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2012 at 16:53
Stilig!!!Clap
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2012 at 17:49
Nå Svein, har ikke du vært ute og brøytet i dag? Nuvel, du og Vigdis har vel uansett ikke noe problem md å bli kvitt snøen....Gøy å se film - min erfaring er også at det trengs to lok for å få fart på sakene, noe som er ett poeng i og med at man gjerne vil ha snøen vekk fra skinnene og helst enda lenger. En etterhengt sporrenser burde være det neste på byggebordet.......
krsven
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2012 at 18:20
En etterhengt sporrenser, det kunne høres interessant ut!

Kommer nok til å lage litt V-form på plogen for at den ikke skal treffe aktuatorene til pensene, var ute å gikk over sporene etter at vi brøytet og ser at plogen er borti... er ikke snakk om mer enn 3-4mm som må vekk på de ytterste 2cm av plogen...
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2012 at 19:44
Husk at du egentlig trenger maks bredde på plogen - kanskje en ide å heller gjøre som i virkeligheten: Løfte plogen der det er hindringer. Disse kan du gjerne markere med et kosteskaft el.l i skala så vet du hvor det trengs en hjelpende hånd selv når det ligger 30 cm snø. Er det vanskelig å fjerne aktuatorene på den delen av banen som er vinteråpen? Jeg har forøvrig enda en tender i bestilling til deg som kan brukes som sporrenser. Fint, ikkesant?
krsven
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2012 at 08:41
Skal se litt på det å løsne de aktuatorene som er i veien, er jo ikke mange skruer det er snakk om og de vil jo uansett ikke kunne brukes i vintersesongen Smile Eneste spørsmålet nå er om de sitter fast i is Wink Eventuelt får jeg gi en hjelpende hånd, det er nok det enkleste!

Kanskje vi skal se om det er noen som kommer med gode forslag til hvordan en etterhengende sporrenser skal se ut på søndag Wink
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2012 at 14:31

Brøytemannskapet på Kirkerudbanen ønsker dere alle en god jul! Smile

 

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2013 at 16:17

Da har jeg pakket opp lokstall esken, tatt frem lista jeg skrev ned av tips fra mannen med lua og handlet maling... Hjelper å ha fødselspermisjon :)

Lokstall_Del1_01

 

Begynte med å male murstein på den delen av lokstallen som skal inn mot hekken for å kunne prøve og feile litt...

Lokstall_Del1_02

 

Egentlig ble jeg ganske fornøyd med resultatet til å være første forsøk, de mørke steinene er ikke så mørke i virkeligheten som de ser ut til å være på bildet, eneste irriterende var at jeg til høyre for det venstre vinduet klarte å få maling i noen av fugene... men uansett så har jeg troa på at siden som kommer til å være synlig blir bra :)

Lokstall_Del1_03

Det sandgule trenger en runde til med maling, så må den nok smusses litt for at det skal se litt brukt ut... Det er også mulig at jeg maler den øverste raden i en annen farge i og med at den er på taket.

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2013 at 20:30

Det går stadig fremover med lokstallen Smile

Etter noen runder med eksperimentering med farger er dette så langt jeg har kommet:

Lokstall_Del2_01

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2013 at 21:05
Male hver stein for seg i egen farge? Oioi!
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2013 at 21:28
Har jukset litt, etter noen tips fra mannen med lua, så la jeg forsiktig på grunnfargen med svamp. Deretter blandet jeg i litt svart og hvitt i to begre med basefargen og malte enkeltstener her og der noen litt mørkere og andre litt lysere... Smile
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2013 at 00:06
Knall bra resultat :)
mvh,

Leif
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2013 at 13:13

Da har jeg prøvd meg på litt smussing for første gang, føler at en lokstall trenger sot over døra etter fyring... soten er hentet fra peisen i stua og lagt på med pensel... er i grunn ganske fornøyd, men det kommer nok litt mer :-)

Lokstall_Del3_01

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2013 at 00:31
Dette blir bra :) kult med ekte sot fra peisen
mvh,

Leif
Back to Top
N-oldus View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote N-oldus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2013 at 00:46
Veldig bra :-)
Med Vennlig Hilsen



Geir Ødegård



"Common sense isn't so common..."
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 8>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.