MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skreiabanen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skreiabanen

 Post Reply Post Reply Page  123 5>
Author
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skreiabanen
    Posted: 25 januar 2013 at 18:31
Ser ut til at VT 137 (Type 9) kommer i Deutsche Reichbahn-farver. Dersom farvevarianten er så lik den norske gammelrøde NSB-farven som Lilliputs "Type 10" var, så kan man muligens klare seg uten å lakkere den om igjen i gammelrød. Da beholder man også midt og understripen.
 
Jeg utførte dette på en Liliput "Type 10". "DR" og øvre beige takstripe ble fjernet forsiktig med dekalfjerner og NSB-dekaler påført. Så mattlakkert. Og vips satt jeg med en norsk motorvogn. (Ja, jeg måtte fjerne en dør bak og utvide vinduet, men det gikk bra med nennsom hånd)
 
På Type 9 ser det ikke ut til at det skal være noen tynn beige stripe nede i "skjørtekanten" lik på Type 10, så da er det bare å beholde stripen under vinduene og på med norske dekaler.
 
Slik gjorde jeg min Type 10: (Takket være Lilliput fikk jeg med den nederste beige stripen over "skjørtekanten" med på kjøpet noe som i alle fall noen norske Type 10 hadde, men som Collector Modell ikke hadde på sin variant.
 


Edited by MJ - 25 januar 2013 at 18:34
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 16:54
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Siden man uansett må gjøre mye selvbygging/lakking, så er det ikke sikkert at man bør avbestille. Det er minst ett år til Brawa leverer sin modell (1. kvartal 2014).
 
 
 
Man bør ha en viss byggetrening for å bygge Type 9 i messing med resintak. Det er nemlig krevende å tilpasse tak-konstruksjonen til sideveggene. Man må begynne med taket på disse for så å tilpasse resten.
 
For meg ser det ut til at det eneste man må modifisere på Brawas Type 9 er takventilene samt bygge den typisk norske øvre hovedlykten. Og så er det lakkeringen. Dette er ikke på langt nær så krevende som å tilpasse taket på messing-niern. Det kan flere drevne modellbyggere fortelle.
 
Som om ikke dette er nok så blir trolig prisen langt lavere. Og Brawa er vel noe av det bedre blant det øvre sjikt av plastmodeller. Men enhver får velge selv. Bare husk å avbestille hos Westmodell, slik de ber om på grunn av den lange utsettelsen.
 
Man kan heller ikke se bort i fra at for eksempel NMJ ber Brawa bygge en norsk variant etter hvert. Men alt dette blir jo spekulasjoner.


Edited by MJ - 25 januar 2013 at 16:56
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 16:28
Siden man uansett må gjøre mye selvbygging/lakking, så er det ikke sikkert at man bør avbestille. Det er minst ett år til Brawa leverer sin modell (1. kvartal 2014).
 
 
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 15:47
Originally posted by MJ MJ wrote:

Ojsann! Dette så veldig bra ut. Hvem er det som forhandler Brawa i Norge?
 
Og da kan jeg svare selv hr. redaktør, siden du sikkert ikke kan anbefale noen fremfor andre. Togbutikkens Tore Hjelset tar nemlig inn Brawa, og lovte at han skulle ta inn disse modellene. Prisene er ikke klare riktig ennå, men Togbutikken skal ha møte med Brawa i forbindelse med Nürnbergmessen og da får han sikkert vite mere. Prisene til Brawa pleier visstnok å ligge 10-15 prosent over vanlige plastmodeller, men Brawa er kjent for sin gode og detaljerte kvalitet.
 
Da er det bare å hamstre Tamyia-lakk og anskaffe seg 6 mm messingrør til konstruksjon av øvre hovedlyskaster. Begynner nesten å lure. Nå rysser det norske modeller ned i hodene våre.
 
NB!
 
Til de som har bestilt fra Westmodell. Husk å sende avbestilling av eventuell bestilling der pr. mail, slik de selv ber om i mailen. 
 
PS.
 
Fikk forresten hele dekalsettet til Type 9 fra Messingmodeller/Burud sendt for en god tid tilbake. Dette ligger derfor inne på failen deres, og kan helt sikkert produseres opp.
 
PPS.
 
Mener Type 9 også sneiet innom Valdresbanen - bare som et tips til liebhabere i Vallersj.


Edited by MJ - 25 januar 2013 at 15:51
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 15:30
Ojsann! Dette så veldig bra ut. Hvem er det som forhandler Brawa i Norge?
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 15:23
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 15:21
Oj så spennende! Har du en link?
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 15:20
Litt drøy venting for mange kanskje, nå som Brawa kommer med en ferdigmodell?

Mvh P.
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 15:05
Til dere som synes tiden begynner å drøye før byggesettet/ferdigmodellen av Skreiabanens Type 9 kommer, kan jeg presentere følgende e-mail fra Westmodell. De har hatt litt problemer med en produsent av delene, og leveringstiden er utsatt med 4-5 måneder. Den som venter på noe godt osv...
Hello,

we had big problems with the etching company that worked for us.

They went broke. So we have a delay of about 4 to 5 months.

My husband said that the models will be produced as soon as possible.

We have to ask you for some more patience. If you don't do so, please let us know.

regards

westmodel

Karin Wirtz-Bachmann



Edited by MJ - 25 januar 2013 at 15:06
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2012 at 12:13
Siste nytt fra Westmodel angående motorvogn Type 9 fra Skreiabanen er at produksjonen går som normalt, men at de venter på alle de nødvendige delene fra de ulike produsentene av disse. Tid for ferdigstillelse er fortsatt høsten 2012 som antydet fra dag 1.
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2012 at 07:35
Originally posted by Stian Stian wrote:

Den modellen der er ikke noe som har gått hos NSB. det er den større vognen med mere detaljer og mere bøy på taket som har gått hos dem.
 
Takk, Stian og MJ!!
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2012 at 20:25
Hei, Hilljens. Stian har rett. Akkurat denne vognen er et gammelt fantasiprodukt fra Roco. Ingen vogner som dette har gått i Norge med norske farver og litterering.
 
MJ
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2012 at 17:16
Den modellen der er ikke noe som har gått hos NSB. det er den større vognen med mere detaljer og mere bøy på taket som har gått hos dem.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2012 at 16:46
Når ble denne vogntypen brukt av NSB?
 
Roco 4228B NSB 3.KL. Personenwagen, 80er Original im OK (19442)
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2012 at 09:27
Originally posted by MJ MJ wrote:

Ser jeg har skrevet at vi venter på Type 10. Jeg mente selvsagt NSB Type 9, og har rettet det. Den modellen du henviser til på e-Bay tilsvarer imidlertid norske Type 10 og IKKE Type 9. Det ser du umiddelbart på den manglende innsvingen av karosseriet foran og bak.
 
Din forklaring sees tydelig på dette bildet:
 
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2012 at 09:18
Originally posted by hilljens hilljens wrote:

Originally posted by MJ MJ wrote:

Mens vi (fem) venter på Type 10 gikk jeg hen og kjøpte en tysk brosjyre om det tyske forbildet på e-Bay.de for tre-fire auu-ro. Håper dette kan trigge nysgjerrigheten og lindre ventetiden 
 
Dette er vel et sett som likner veldig på det vi har bestilt!
 
Ser jeg har skrevet at vi venter på Type 10. Jeg mente selvsagt NSB Type 9, og har rettet det. Den modellen du henviser til på e-Bay tilsvarer imidlertid norske Type 10 og IKKE Type 9. Det ser du umiddelbart på den manglende innsvingen av karosseriet foran og bak.
 
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2012 at 08:58
Originally posted by MJ MJ wrote:

Mens vi (fem) venter på Type 10 gikk jeg hen og kjøpte en tysk brosjyre om det tyske forbildet på e-Bay.de for tre-fire auu-ro. Håper dette kan trigge nysgjerrigheten og lindre ventetiden 
 
Dette er vel et sett som likner veldig på det vi har bestilt!
 
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2012 at 20:07
Mens vi (fem) venter på Type 9 gikk jeg hen og kjøpte en tysk brosjyre om det tyske forbildet på e-Bay.de for tre-fire auu-ro. Håper dette kan trigge nysgjerrigheten og lindre ventetiden:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Edited by MJ - 21 juni 2012 at 09:15
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2012 at 08:06

Westmodel melder at de har mottatt fem bestillinger på Bmdo Type 9 fra Norge. Leveranse er estimert til høsten, da Westmodel også har mange andre produksjoner og produksjon av Type 9 må gjøres innimellom. I mellomtiden er det bare å glede seg og forberede postkasse, øvre hovedlykt som må dreies, WC-avtrekkspipe, takrenner etc. som byggesettet må suppleres med.

mit der Auslieferung des Bausatzes ist im Herbst zu rechnen.
Es sind nur 5 Bestellungen aus Norwegen gekommen.
Die Serie muss zwischen unsere laufende Produktion eingeschoben werden.

mit freundlichen Grüßen

westmodel
Karin Wirtz-Bachmann
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2012 at 10:49
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2012 at 19:26
Historikk fra Erland Rastens liste:

317:
Bygd som Co-4 av Skabo i 1893, levert til (Smålensbanen?).
Ombygd før 1936 til CEo3a-1 som ble 1936-litra. (med spiseavdeling?)
Ombygd på nytt i 1941 til Co4d-5. Utrangert 1952-54.
Senere til Rlo (renskebukk?). 1971: Xlo. Ut 14.11.1985 Sundland.

916:
Bygd som CDFo-3 av Skabo, levert til Kristiania-Gjøvikbanen 23.12.1901.
1936 CDFo2d-1, 1956 BDFo2-4 type 1. Utrangert 1963-64.
Typetegning av både 1936 og 1956 utgavene tror jeg finnes hos NJK.

Kom gjerne med rettelser på evt feil.
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2012 at 18:30
Med stor hjelp av Thor Bjerke har jeg fått fram disse togsammensetningene på Skreiabanen:
 
1924: CDFo vogn nr. 916, Co vogn nr. 317 og F
1936: CDFo vogn nr. 916 og F (etter behov)
1957: BFo
 
Da er det vel ikke noen Roco teakvogner som passer inn i dette mønsteret.
 
Så gjenstår det å finne ut noe om sammensetningene av godstogene i perioden etter at persontrafikken ble avviklet på begynnelsen av 60-tallet.
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2012 at 08:36
Jeg fikk tak i endel vogner av første serie for litt siden, så jeg har vel en 12-13 vogner nå, alle med ulike nr. Tror de skal ligge i sine originale esker, så jeg kan sjekke det opp og legge ut artnr/vognnr når jeg kommer hjem fra jobb i efta. Korrekt litra for de ulike vognene er jeg nok blank på dessverre, der kunne jeg gjerne tenkt meg å lære litt mer.
 
Svein

Edit: Har laget en ny tråd og lagt ut oversikt over vognene mine her.


Edited by Svein_A - 31 mai 2012 at 17:59
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2012 at 22:18
Etter en research i egen teakvognsamling fant jeg at disse hadde følge forskjellige Roco-numre:
4421A, 4421C, 4421D, 44240A, 44240C, 44267, 44268.
Det tyder på at jeg minst mangler 4421B og 44240B. Er det noen som kan si noe om hva slags vogner det er? Evt. vise til en nettside der slikt er shystematisert. Jeg fant litt på MJwiki, men den virker ikke helt komplett.

Nå har sikkert byttet om eske med innhold mange ganger, så hvilke NSB-vognnummer dette tilsvarer i Roco, aner jeg ikke. Disse vognene er imidlertid påført disse NSB-numrene:
-18099, 770 :: Co type 22, Co2b type 2, Bo2b type 2, B30 type 2
-224, 654 :: Co type 53, Co2b type 3, Bo2b type 3, B30 type 3
-104 :: Ao type 6, Ao1a type 1, WLAo1a type 1
-106 :: Ao type 6, Ao1a type 1 -1938-> ACo1c type 1, WLABo1b type 1
-113 :: Ao type 6, Ao1a type 1 -1938-> Co1b type 1, WLBo1b type 1

Til notasjonen: Før 1936 ble personvognene litrert med hovedlitra og påfølgende type som skilte mellom undertypene innen litraet. Fra 1936 innførte man indeks etter hovedllitraet som angav vogntype:
1 - sovevogn
2 - sidegangsvogn
3 - midtgangsvogn
4 - lokaltogsvogn
Fra 1956 ble 3.klasse 2.klasse (C->B) og sovevognene fikk lagt til litra WL foran det gamle litra. WLABo1 er dermed på en måte smør på flest med både WL og indeks 1, men betyr altså sovevogn med boggier for 1. og 2.
klasse. De små bokstavene a, b osv er for å gruppere sammen vogner innen litraet som driftsmessig går om hverandre, dvs. at de har (omtrent) samme sitteplassantall o.l.
Fra 1970 forsvant underlitra o (boggi) og indeks 1-4, men grupperte midtgangsvognene på 1-9 for metallvogner, 10-19 for metall sidegangsvogner, 20-29 for tre midtgangsvogner og 30-39 for tre sidegangsvogner. B30 er altså en sidegangsvogn, hvilket litra Bo2b også viser.
Svein S
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2012 at 21:44
Her er Rocovognen:

http://pix.njk.no/40/40853-Bo2btype2.jpg

Her er de to hovedtypene av åpne vogner:

http://pix.njk.no/40/40871-Bo3ctype1.jpg

http://pix.njk.no/40/40874-Bo3ctype4.jpg

Jeg har ingen opplysning om vognbruk på Skreiabanen. Bo3l-vognen på Kragerøbanen var gjennomgående fra Oslo V (det var derfor man kjørte damp på Kragerøbanen). Til lokale tog hadde man trevogner, men det holdt vel med en BFo. Mvh P.
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2012 at 18:19
Har en gammel liste over trevogner, utarbeidet av Erland Rasten.

Med følgende opplysninger:

224 : Bygget av Skabo og levert til Oslo distrikt 23.02.1937.
Litra ved levering Co2b-3, fra 1956 Bo2b-3, fra 1970 B30 type 3.
Utrangert 19.07.1978. Senere til NJK Krøderbanen.

561 : Bygget av Strømmen og levert til Kristiania-Drammen banen 02.03.1915.
Litra/type ved levering Co-23, fra 1936 Co3c-1, fra 1956 Bo3c-1 med grunnriss 1,
fra 1970 B22 type 1.
Utrangert 27.08.1980. Til Norsk Hobbyimport som C 29054. Senere til NJK.

654 : Bygget av Strømmen og levert 22.06.1934 til Drammen dist.
Litra/type ved levering Co-53, fra 1936 Co2b-3, fra 1956 Bo2b-3, fra 1970 B30 type 3.
Utrangert 12.06.1979. Til Redskapsvogn Drammen Xabhs 80 76 986 2001-8. Ut 2002 til NJK.

770 : Bygget av Skabo og levert til Eidsvold-Otta banen 16.10.1917.
Litra/type ved levering Co-22, fra 1936 Co2b-2, fra 1956 Bo2b-2 grunnriss 2, fra 1970 B30-2.
Utrangert Sundland 21.10.1981. til NJK.

18099 : Bygget av Kockum og levert til Bergen distrikt 28.09.1921.
Litra/type ved levering Co-22, fra 1936 Co2b-2, fra 1956 Bo2b-2 grunnriss 1, fra 1970 B30 type 2.
Utrangert Sundland 17.01.1983. til Jernbanemuseet, disp av Malmbanens venner Luleå.

Dette er "gamle" opplysninger, og rettelser mottas med takk.

Edited by jhv - 30 mai 2012 at 18:38
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2012 at 17:26
Originally posted by jhv jhv wrote:

Kan du skrive numrene som står på vognsidene, så skal jeg prøve å hjelpe litt -
inntil "ekspertene" slår til.
Mine vogner har disse nr: 224, 561, 654, 770 og 18099
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2012 at 14:22
Hei
Så langt jeg kan se av NSB Trykk 735 så ble blendingen av overlysvinduene igangsatt med moderniseringsplanen av 1938. Det samme gjelder for vinduene i endeveggene på de innebyggete endeplattformene.
 
mvh
Bjørn Hall


Edited by Bhal - 30 mai 2012 at 14:23
mvh
Bjørn
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2012 at 13:42
Jeg trodde Roco produserte mer enn én teakvogntype i tillegg til sovevognene, altså ikke bare B30. Eller husker jeg så feil?
Svein S
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2012 at 13:39
Heisann - sikker på at du her ikke forveksler B20 og B22? Uansett tror jeg ikke disse vognene ( med pre - 70 litra) + B30 forekom særlig regelmessig i tog på sidebanene når vi kommer et stykke ut på 60 - tallet. Men kanskje Skreiabanen hadde slike i trafikk før "motorvognperioden"? Jeg har  sett film fra 50 - tallet med 18c - lok og fire slike "moderne" trevogner på Skreiabanen i en opplysningsfilm om militære kolonner - noen andre som har sett den?
Eksempler på togsammensetninger fra perioden kan sikkert gi mer detaljerte oppplysninger. Hva slags vogner gikk f.eks bak 30a - lokene på Kragerøbanen på 60-tallet? Jeg tipper Bo3l.
krsven
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.