MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skreiabanen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skreiabanen

 Post Reply Post Reply Page  <12345>
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2012 at 11:42
Jeg lurer på om det var litt mer tekst. Man bør nok finne et konkret skilt og ta nærbilde av.
Svein S
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2012 at 11:39
Originally posted by ses ses wrote:

Det ér et høyspenning livsfareskilt
 
Da ble mitt seende slik ut:
 
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2012 at 18:50
Det ér et høyspenning livsfareskilt
Svein S
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2012 at 16:30
Kan noen hjelpe meg med teksten i det hvite feltet under litra nummeret (et eksempel)?
 
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2012 at 14:07
I en artikkel om norske motorvogner type 9 og 10 av Thor Bjerke i "På sporet" nr. 26, februar 1980, fant jeg dette bildet:
 
 
Billedteksten lyder slik: Cmdo 9.18293 på Reinsvoll i 1950. Vognen medfører en Gx-tilhenger.
 
I teksten ellers kan vi lese: "Disse vognene ble satt inn i trafikken på nedre del av Valdresbanen og Skreiabanen. Vognene ble stasjoner på Dokka, og turnusen startet med en tur fra Dokka til Skreia om morgenen. Deretter var det fire tur/retur kjøringer Skreia-Reinsvoll-Skreia før vognen om kvelden returnerte til Dokka. Det hendte også at det ble en tur til Gjøvik, bl.a. ved NM på skøyter i 1952 da vognen på grunn av stor trafikk måtte trekke med seg en vanlig Co-personvogn tilbake til Dokka om kvelden. Ellers gikk vognene ofte med en Gx-tilhenger ("koffert").


Edited by hilljens - 11 mai 2012 at 14:18
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 00:36
Originally posted by hilljens hilljens wrote:

 
Tror du at du kan finne igjen artikkelen som beskriver ombyggingen av en Roco teakvogn?
 
Tenker det årnær seg,Arne..........tar med meg litt mere lesestoff til deg på søndag! ...er jo programforpliktet til å hjelpe til siden jeg har kjent deg fra jeg var guttungeTongue


Edited by morten.h - 08 mai 2012 at 14:48
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2012 at 14:07
Det er vanskelig å finne igjen det som er gått tapt, men jeg kan ved anledning se om jeg kan lage en mer ordentlig ombyggingsbeskrivelse, der også tegninger legges til. Kanskje jeg får ånden over meg til å ombygge en vogn til, så da kan det bli bilder av selve prosessen også.
Svein S
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2012 at 13:45
Originally posted by ses ses wrote:

  Hvis du ikke får tak i ferdig ombygde slike, eller BFo-vogner av teak som også bør være interessant til persontogene (og godstogene som en variant til BF3-typen), er det ikke så vnakselig å ombygge en av Rocos teakvogner litra Bo2 til BFo2. Det mener jeg å ha beskrevet ie t innlegg, men det er muligens blant dem som er gått tapt.
 
Tror du at du kan finne igjen artikkelen som beskriver ombyggingen av en Roco teakvogn?
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2012 at 23:28
Her følger tegninger av vogn 325 i alle dens stadier.
Vognen ble bygget ved Strømmens Værksted i 1893 som ren 3.klasse vogn etter hovedtegning L.91. Fire vogner ble bygget etter L.91, alle til Smaalensbanen: 315-316 i 1890, og altså 325-326 i 1893:



Alle fire vognene ble ombygget før eller under 1.VK. 315-316 ble til Co type 3 som bestod i at midtkupene ble fjernet og gjort om slik resten av vogna, men man innredet et mer ordinært toalett hva størrelse angikk i enden av vogna.
325-326 ble imidlertid bygget om til CFo-vogn, type 15:



Ombyggen skjedde altså i 1913 for 325 (også for 326). 326 ble ombygget med ny vognkasse i 1924 og ble CDFo type 18, mens 325 ble ombygget også med ny vognkasse, men beholdet betegnelsen CFo type 15, antagelig siden det nå var bare én vogn i typen. På typeteningene ser jeg at jeg skjelnet mellom dem med 15a og 15b, men det er altså en ren privat betegnelse. Slik ble den etter ny vognkasse i 1927:



Ved omlittreringen i 1936 ble vogna CFo3b type 1, og i 1956 BFo3b type 1. Dette var bare formelle endringer. Vogna synes ikke å være særlig endret fra den store ombyggingen i 1927 til den ble utrangert i 1963. Slik så det siste typebladet ut for vogna:


Svein S
Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2012 at 22:11
Originally posted by hilljens hilljens wrote:

Originally posted by Per-Arild Per-Arild wrote:

For en del år siden bygde jeg et mj-anlegg av Skreia stasjon plassert i et bord som ble benyttet til konferanse rommet vårt på jobben. 




 

Du har ikke tilfeldigvis et bilde av denne modellen?


Har desverre ingen bilder fra anlegget foruten de som journalisten tok, men de er ikke videre beskrivende da det gjelder modellen. Skal imidlertid prøve å beskrive dette konferansebord.

Selve anlegget vilte på en sponplate som var omkranset av 2"x10" bjelker benyttet som ramme. Som ben ble det benyttet dreide stolper som brukes i trapper. Treverket var Lind. Oppe på dette lå en herdet glassplate (12mm) på 180x280 cm.
Anlegget i seg selv hadde en rundbane, med Skreia stasjon i midten. Stasjonen og rundbanen hadde forbindelse slik at alle deler av anlegget kunne benyttes. Stasjonsområdet hadde sporplan fra ca. 1960. Alle byggesett (stasjon, uthus, vognhall, godshus, lokomotivstall og vanntårn) fra Artitec ble benyttet. Et "landelig" landskap omkranset det hele.

Forøvrig takk til oppklaring av type 13 som motorvogn.

Per-Arild
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2012 at 20:18
Du har sikkert helt rett.

Vogn 325 ble bygd som Co- av Strømmen i 1893 for Smålensbanen,
og ombygd til CFo-15 i 1913. Utrangert 1962.

(Dette iflg Erland Rastens liste over trevogner)
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2012 at 19:49
hei
det ser ut til at vognen som er nevnt i røykenvik boken er vogn 325. Lengde 17.53 m byggår 1893 og stasjonert i oslo distrikt. Typetegning i boken stemmer overens med 1956 oversikten over rullende materiell.
PR
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2012 at 16:43
Finner ikke CFo-15 i mine notater, muligens en type det fantes en/få av?

Av CFo-13, ble 3 vogner levert til Gjøvikbanen.
879/Strømmen 1917, 882/Strømmen 1916 og 888/Skabo 1916.
Alle ble BF32 til slutt.

En annen vogn av samme type: 98/Strømmen 1923 ble levert til NHJ.
Denne vogna ble solgt til Tyskland, og finnes kanskje ennå ?

Foto av FSF07 finnes her:
http://www.album.de/bild/1395846_0_55604/personenwagen-eisenbahn-angelner-dampfeisenbahn-personenwagen.cfm
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2012 at 08:36
Når det gjelder passasjervogner til Skreiabanen, tok jeg en titt i boken om Røykenvik banen, og i denne står det nevnt en vogn, CFo type 15 som ble brukt på Røykenvik banen i 1925. Denne ble kalt for Skeiavognen. Jeg har ikke tilgang til all min dokumentasjon nå, men jeg tror at denne vognen likner litt på Krøderbanen sin 295, men uten postavd.

PR

PR
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2012 at 08:20
Originally posted by Per-Arild Per-Arild wrote:

For en del år siden bygde jeg et mj-anlegg av Skreia stasjon plassert i et bord som ble benyttet til konferanse rommet vårt på jobben. 
 
Du har ikke tilfeldigvis et bilde av denne modellen?
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2012 at 22:54
Originally posted by Per-Arild Per-Arild wrote:

For en del år siden bygde jeg et mj-anlegg av Skreia stasjon plassert i et bord som ble benyttet til konferanse rommet vårt på jobben.

I den forbindelse fikk jeg besøk fra en journalist fra Toten Blad som hadde med seg to pensjonerte jernbane-arbeidere fra Skreia. Pensjonistene hadde mange artige fortellinger å fortelle om «gamle dager», blant annet bading og ørrettoppdrett i vanntårnet(!?).

Imidlertid hadde journalisten med seg avisutklipp fra Samhold Velgeren og Toten Blad fra tidsrommet for nedleggelsen. Den 16. juli 1987 hadde TB en artikkel om Reinsvoll stasjon som det bla. står. (fritt referert)

«NSB fikk i 1929/1930 11 motorvogner med 40 sitteplasser pluss noen klappseter. Oslo distrikt fikk 4 av disse som bla. ble satt inn på Skreiabanen. Denne motorvogn hadde 5 tur/returer Reinsvoll-Skreia daglig, og 3 av disse kjørte til Gjøvik.»

TB henviser videre til På sporet 1977.

Ut i fra denne «beskrivelse» har jeg prøvd å finne ut hvilken motorvogn som det egentlig skrives om.
Kan dette være type 14 som er beskrevet?
Noen som vet noe mer?

Per-Arild

Det er helt sikkert C-m type 13 (senere Cmb type 13) det er snakk om med 11 vogner bygget i 1929/30. Type 14 kom først i 1932. Den henvises til 4 vogner til Oslo distrikt. Det kan muligens ha vært senere, men opprinnelig var det bare de to første, 18215-16 som ble levert til Oslo distrikt.
Svein S
Back to Top
Svein View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2012 at 22:16
På denne link er det ett bilde av motorvogn type13 på reinsvoll
 
 
Ser ut som den skal til skreia
 
Mvh
Svein-Ove
Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2012 at 21:37
For en del år siden bygde jeg et mj-anlegg av Skreia stasjon plassert i et bord som ble benyttet til konferanse rommet vårt på jobben.

I den forbindelse fikk jeg besøk fra en journalist fra Toten Blad som hadde med seg to pensjonerte jernbane-arbeidere fra Skreia. Pensjonistene hadde mange artige fortellinger å fortelle om «gamle dager», blant annet bading og ørrettoppdrett i vanntårnet(!?).

Imidlertid hadde journalisten med seg avisutklipp fra Samhold Velgeren og Toten Blad fra tidsrommet for nedleggelsen. Den 16. juli 1987 hadde TB en artikkel om Reinsvoll stasjon som det bla. står. (fritt referert)

«NSB fikk i 1929/1930 11 motorvogner med 40 sitteplasser pluss noen klappseter. Oslo distrikt fikk 4 av disse som bla. ble satt inn på Skreiabanen. Denne motorvogn hadde 5 tur/returer Reinsvoll-Skreia daglig, og 3 av disse kjørte til Gjøvik.»

TB henviser videre til På sporet 1977.

Ut i fra denne «beskrivelse» har jeg prøvd å finne ut hvilken motorvogn som det egentlig skrives om.
Kan dette være type 14 som er beskrevet?
Noen som vet noe mer?

Per-Arild
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2012 at 11:19
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Jeg var med å stilte ut FREMO på modelljernbanedagen på Jernbanemuseet i fjor, og kom da i snakk med en mann fra Skreia området.
 
Aage Christiansen hadde med seg sin tyske versjon av Cmdo type 9, og mannen gjenkjente motorvognen straks. Han fortalte at vognen gikk under tilnavnet Oksen, samt noen opplevelser fra sin barndom.
 
Han mente også at det lå flere bilder fra banen i arkivet til det lokale historielaget inkl. Oksen.
Jeg har aldri fått tid til å følge opp tipset, men noen andre har kansje muligheten?
Setter da stor pris på om vi får ta del i eventuelle oppdagelser.
 
Jeg har tatt kontakt med Østre Toten kommune i dag og spurt om det lokale historielag. Den info jeg mottar deler jeg gjerne med deg.
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2012 at 22:52
Jeg var med å stilte ut FREMO på modelljernbanedagen på Jernbanemuseet i fjor, og kom da i snakk med en mann fra Skreia området.
 
Aage Christiansen hadde med seg sin tyske versjon av Cmdo type 9, og mannen gjenkjente motorvognen straks. Han fortalte at vognen gikk under tilnavnet Oksen, samt noen opplevelser fra sin barndom.
 
Han mente også at det lå flere bilder fra banen i arkivet til det lokale historielaget inkl. Oksen.
Jeg har aldri fått tid til å følge opp tipset, men noen andre har kansje muligheten?
Setter da stor pris på om vi får ta del i eventuelle oppdagelser.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2012 at 22:46
Jeg tror det vanlige var at motorvognene gikk alene på Skreiabanen, eventuelt etterhengt en liten Gx.
 
Antall passasjerer var aldri vanvittig stor og banen er av beskjeden lengde.
Dette gjør det enklere å lage stasjonene i modell, som dermed kan reduseres ganske mye i lengden, men fortsatt se korrekt ut og være i stand til å ta i mot trafikken på banen.


Edited by Asgeir - 29 april 2012 at 22:46
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2012 at 20:52
Det hendte at 86-motorvognen gikk med en His-vogn  etter seg. Muligens også andre godsvognvarianter som G4 m.fl. Den gikk selvsagt også som enslig motorvogn. Ellers var den som Ses sier gjerne koblet til med styrevogn. Enten av typen med kun en liten reisegodsavdeling, eller med skikkelig post-styrevogn over litt lengre strekninger. Sistnevnte var litrert med 91-nummer. 91-serien var en etterkommer av BM 86-serien som gjerne ble benyttet nettopp på lengre strekk. Som fra Oslo til Fagernes direkte. 91-serien var mere moderne og var nettopp tiltenkt rollen som regional-materiell. Men etter hvert gikk alle disse mere eller mindre om hverandre over hele landet.
 
 
 Bildet viser en kombinasjon av BM 86.25 med postvogn 91.71 fra NMJ. Førstnevnte har metall Buda-vinduer. Disse var leie til å lekke vann inn i kupeen. Sistnevnte har trevinduer, men også disse hadde problemer med vann-innsig og påfølgende råttenskap i rammeverket over tid.
 
 
 
 
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2012 at 11:12
Det ene bildet jeg har sett av type 9, så gikk den alene.  Asgeir henviste til flere bilder, men jeg klarer ikke å gjenfinne dem. Det forhindret selvsagt ikke at to vogner ved enkelte anledningen kunne gå sammenkoblet.

Det samme gjelder for type 86, men der gikk motorvogna gjerne sammen med en styrevogn i tillegg, framfor en ekstra motorvogn. Hvorvidt styrevogner ble brukt på Skreiabanen eller ikke, vil jeg tro at begge deler skjedde. Avganger mer forventet lav trafikk gikk antagelig bare med motorvogn. Man var i det hele tatt mye mer villig tidligere til å tilpasse materiellet til trafikkmengden enn man er i dag.
Svein S
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2012 at 09:45
De to motorvogntypene som ble benyttet, Bmdo 9 og type 86, besto de av to vogner?
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2012 at 19:40
Det er SkalaDesign i Bergen som produserer Skd 206. På hjemmesidene deres står det ikke at den er utsolgt.
 
Du får den med dekaler til grønn eller rød versjon. Forhandler er Togbutikken i Grimstad
eller muligens i Hobby-Train i Drammen som drives av en byfelle av deg i Stavern.
 
 
 
Både produsent og begge forhandlere er meget sympatiske og hjelper deg sikkert med mye av det du trenger.
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2012 at 13:58
206-traktor finnes i hvert fall som byggesett. Om den er å få tak i lenger, vet jeg ikke noe om.

Damplokboka (1987) er det planer om en redigert nyutgivelse av, men dette arbeidet er ikke påbegynt, så når det skjer vet ingen. Den har vel ikke vært i salg på årevis.
Svein S
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2012 at 13:47
Originally posted by ses ses wrote:

Antagelig ingen. Det var nok togloket i godstogene som foretok den skiftingen som trengtes. Derimot kan det hende at noen av stasjonene hadde egen traktor, noe som begynte å skje etter at 201/206-traktorene begynte å komme før krigen, og etterhvert ble fulgt opp av større typer med stort antall senere som 214 og så 220. 220-traktorene kom til en viss grad også å avløse damplok i små godstog.
 
Vet du om noen av disse er produsert som H0-modeller?
 
Kjenner du til noen som har din bok om damplokomotiver til salgs?
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2012 at 11:51
Antagelig ingen. Det var nok togloket i godstogene som foretok den skiftingen som trengtes. Derimot kan det hende at noen av stasjonene hadde egen traktor, noe som begynte å skje etter at 201/206-traktorene begynte å komme før krigen, og etterhvert ble fulgt opp av større typer med stort antall senere som 214 og så 220. 220-traktorene kom til en viss grad også å avløse damplok i små godstog.
Svein S
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2012 at 11:32
Hvilket skiftelokomotiv ble brukt på Skreiabanen før og etter krigen?
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2012 at 13:22
Meget pene vitrineskap du har! modellene er det heller ikke noe å si på Smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,061 seconds.