MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kjetils tråd
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kjetils tråd

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
KjetilV View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 januar 2012
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjetilV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kjetils tråd
    Posted: 22 januar 2012 at 20:51
I dag var jeg og hentet mye gammelt Märklin-utstyr hos bestefaren min som jeg lekte med da jeg var yngre. Målet er å få satt opp en liten bane her i stua, så nå må jeg bare få tegnet opp og planlagt litt. 

Utstyret har desverre stått stille og for det ubrukt i kjelleren hans de siste 5-10 årene, så det var ikke så mye fart i togene, og det kommer en del små gnister fra hjulene mens togene kjører, så jeg vil anta at dette er et tynt lag rust som har bygd seg opp over tid? Uansett er det et morsomt prosjekt å sette meg inn i. 

Dette er lokene jeg fikk med, i tillegg fikk jeg en drøss med vogner og noen gamle hus/bygninger.




 


Besøk gjerne mitt fotogalleri og meg på Facebook
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2012 at 21:00
Rust og smørningstørt ja....
Jeg ga opp, og pakka bort alt gammelt märklinutstyr, og handla nytt digitalt. Men for all del, -det skulle vært morsomt å se et nytt anlegg med gamle märklinbiter! Smile
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
KjetilV View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 januar 2012
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjetilV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2012 at 21:04
En rask overgang med 800-sandpapir på testskinnene mine løste problemet ganske effektivt ja, men hører at det er en del av lokene som må smøres..  Nytt utstyr har jeg desverre ikke råd til per nå, og så er det jo litt sentimental verdi i dette her ;) 
Besøk gjerne mitt fotogalleri og meg på Facebook
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2012 at 21:10

Puss og bygg i vei! Kanskje får jeg dårlig samvittighet, og finner frem fordums herligheter av ren inspirasjon! Smile

Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
KjetilV View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 januar 2012
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjetilV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2012 at 21:22
He he, får se hva det blir til.
Det blir nok en del leting av informasjon her etter hvert, har masse penser og slikt som må kobles opp riktig og, samt en transformator til å drive dem. 
Fartskontrolleren er Märklin 280, så den er jo ikke helt oppdatert..
Besøk gjerne mitt fotogalleri og meg på Facebook
Back to Top
KjetilV View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 januar 2012
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjetilV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2012 at 19:53
Nå har jeg tegnet litt i XTrackcad og kommet opp med en foreløpig sporplan:



Banen blir 1,2 x 2,3 meter, med litt klaring på sidene. 
Besøk gjerne mitt fotogalleri og meg på Facebook
Back to Top
KjetilV View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 januar 2012
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjetilV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2012 at 21:38
Og litt mer utvikling:
Hadde visst noen kryss og, er jo ingen grunn til å ikke bruke dem :) 

Besøk gjerne mitt fotogalleri og meg på Facebook
Back to Top
KjetilV View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 januar 2012
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjetilV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2012 at 15:28
Etter litt om og men kom jeg frem til at et litt mindre bord var det eneste jeg fikk inn i bilen, så jeg endte opp med en bane på 1,5x1,3 meter (foreløpig)


Besøk gjerne mitt fotogalleri og meg på Facebook
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2012 at 18:03
Ikke verst på så begrenset plass. Har du mulighet for å kjøre mellom ytter og innerring? Prøv så å heise ytteringen litt mot veggen hvis det er mulig med hensyn til veksler, så har du plutselig litt mer "terreng". Bruk  WODST1412 eller noe lignende fra Woodland. Fåes hos NMJ.no.

Edited by Overkonduktøren - 26 januar 2012 at 23:54
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2012 at 19:38
Det er hyggelig å se at du koser deg med de gamle nostalgiske Märklin modellene!Smile Takk for at du deler med oss!Thumbs Up
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
KjetilV View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 januar 2012
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjetilV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2012 at 22:49
Det kommer mer nostalgi, blant annet noen fine bygninger.. ;)
Jeg kan heise baksporet ja, har en del saker som fulgte med en gammel fagverksbro som bør fungere til det. Fant også noe som så ut som pappmache eller noe slik i original Märklin-pakke, men tror den er litt over bruksdato ;)
Besøk gjerne mitt fotogalleri og meg på Facebook
Back to Top
KjetilV View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 januar 2012
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjetilV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2012 at 23:11
Lokstall med to tog i, kirke med fungerende klokke i klokketårnet ved siden av


Besøk gjerne mitt fotogalleri og meg på Facebook
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2012 at 10:56
To "lokomotiver" er korrekt. "Tog" blir det først når det er mer enn to toaksla vogner, eller en boggivogn, som er satt sammen bak lokomotiv for fremføring mellom stasjoner. "Stasjon" er sted langs linjen som sender og mottar togmelding....-men det kan vi ta mer om en annen gang. Smile

Edited by Overkonduktøren - 28 januar 2012 at 11:07
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
KjetilV View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 januar 2012
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjetilV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2012 at 11:08
Beklager, det var sent ;) Jeg er fullt klar over forskjellen
Stasjonen kommer opp den og..
Besøk gjerne mitt fotogalleri og meg på Facebook
Back to Top
Credit View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Credit Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2012 at 20:13
Definisjoner på tog pg stasjon. muligens ikke helt ordrett
Tog er et trekkraftkjøretøy med eller uten vogner med ett tognummer i en rute fra et bestemt avgangsted til ett bestemt ankommsted. 
 
 
Så et enkelt lokomotiv er ett tog når det kjører mellom to stasjoner .
 
og en stasjon er et område på banestrekningen avgrenset av en eller flere stasjonsgrenser, der utkjørhovedsignal på strekning med fjernstyring og  togmelding på strekning uten fjernstyring viser om blokkstrekningen er klar for tog. En stasjon kan ha plattform for av/påstigning


Edited by Credit - 28 januar 2012 at 20:14
Truls Rasmussen
Back to Top
KjetilV View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 januar 2012
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjetilV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2012 at 20:24
Jeg gjorde enda en endring for å ha muligheten til å bytte kjøreretning uten å måtte snu alt manuelt, så nå er innersporet byttet ut med en liten svingkrets, samt at noen av bygningene har kommet omtrent der jeg vil ha dem. 


Besøk gjerne mitt fotogalleri og meg på Facebook
Back to Top
Credit View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Credit Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2012 at 20:37
Ser bra ut dette, muligens få plass til et sidespor til slik at det blir mere muligheter for skifting?  F.eks ut til høyre for stasjonsbygningen?
Truls Rasmussen
Back to Top
KjetilV View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 januar 2012
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjetilV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2012 at 21:18
Det var en god ide, skal se hva jeg får på plass :)

Gammelt NSB diesellok med to personvogner med lys og passasjerer i:

Besøk gjerne mitt fotogalleri og meg på Facebook
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2012 at 21:54
Ja, -det har vel blitt nye jernbaneforskrifter nå, siden jeg tok sikkerhetstjenestekurs sist i 1999. Mulig definisjon av tog og løsslok er forandret.
 
Ellers ser arbeidslayoutet morsomt ut! Smile
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Steen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2012 at 22:15

Hei KjetilV

Dette bringer gode minner opp fra dengang jeg bare satte opp banen når det var leilighet til dette og M-Skinnene ble lagt rundt på gulvet - ikke minst å se alle de originale lokomotiver som du disker opp med !
Stå på dette er modelltog når det er best
Lykke til
 


Edited by Steen - 28 januar 2012 at 22:16
Steen Lorenzen
Modelltog AC skandinavia H0
http://www.modelltog.com
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2012 at 00:08
Ja, -leken er nok blitt mye borte med nye "krav" til utforming og at "voksne mannfolk leker ikke". Eller noe sånt.... Kanskje jeg tør å dra frem mitt Märklin anlegg for påkommende tilfeller også. Märklin M er jo solid som rakkern; - pussing av skinner og litt olje på lokomotivene ordner sikkert resten. Thumbs Up
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
KjetilV View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 januar 2012
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjetilV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2012 at 10:25
Pussing av skinnene løste strømproblemet ganske effektivt ja, skulle ikke mye til hellerWink
Noen av lokene ble også betydelig bedre av olje, men det er ett jeg fortsatt sliter med. Det er et av de eldste der man må ha to "pulser" for å skifte retning. Det vil ikke skifte retning, men låser seg bare i nøytral hvis man skulle komme til å glemme seg, i tillegg til at det også låser seg på samme måte til tilfeldige tider. For å få loket i gang igjen må jeg ta av overbygningen og rotere akselen inni tre hakk (1. hakk så går den bakover, så to hakk for å få den fremover igjen). Det virker for meg som at det er alt for mye slark i den lille metallplata øverst på skiftemekanismen, er det noen som har erfaring med sånne problemer? 

Besøk gjerne mitt fotogalleri og meg på Facebook
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2012 at 11:58
Noen av omskifterreléene fra 50/60-tallet, trenger to pulser for å skifte retning. Det er ikke noe feil med loket av den årsak.
Dersom du oljer for mye på omskifterreléet, kan dette henge i oljefilmen. Den lille metallplaten på toppen og den platen på siden som elektromagneten trekker til seg, bør være helt reine for olje. Ellers kan reléet henge slik som du beskriver. Platen på toppen skal være helt løs.
Det er fjærstramingen som bestemmer hvilken spenning reléet skal trekke til på. Her er det en arm som holder fjæren på ene side. Ved å bøye på den, kan man justere omskifterreléet slik at det trekker til på "rett" spenning. Blir fjæren for slakk, risikerer man at reléet trekker til ved full fart - og ikke ved omskiftepuls.


Edited by Kjell H. - 29 januar 2012 at 11:58
Back to Top
KjetilV View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 januar 2012
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjetilV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2012 at 12:24
Takk for det Kjell H. Problemet var at fjæra var borte, så jeg tok det fra et annet lok som mangler noen andre deler og. Er det mulig å få tak i nye av disse fjærene noe sted?

Besøk gjerne mitt fotogalleri og meg på Facebook
Back to Top
janingar View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janingar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2012 at 12:38
Har sett på tråden og bildene. Er morsomt å se et slikt anlegg igjenSmile Har selv et gammelt Märklin-anlegg med M-spor stuet bort i et par kasser. En stund siden sist det var satt opp. Om jeg får lov kan jeg gjerne legge ut et bilde av det sist det stod oppe?

For min del har jeg tenkt å legge bort Märklin og gå over til 2-skinnedrift med digital startpakke når økonomien tillater det. Tror det blir mer kostnadseffektivt og lettere å gjøre naturtro enn om jeg må blande Märklin M-spor og C-spor.

Angående de fjærene skal det vel ikke være helt umulig å få tak i nye. Vet ikke om NMJ på Strømmen har sånne deler, men muligens Amundsens Hobby i  Oslo. Var der jeg fikk smådeler til de gamle Märklin-lokene mine.
Jan Ingar
Mitt galleri
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2012 at 12:41
Om du finner delene her:
https://www.maerklinshop.de/index.php?sid=2209e55afed7c34d6c51052d5f28b683&cl=sparepartslists&gaugeid=2&pagenr=1 ,
skulle det vel la seg gjøre å bestille direkte eller fra din lokale Märklinforhandler.
 
Jeg mener at jeg byttet hele omskiftermekanismen et par ganger.


Edited by Overkonduktøren - 29 januar 2012 at 12:42
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
KjetilV View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 januar 2012
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjetilV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2012 at 13:04
takk for det :)
Besøk gjerne mitt fotogalleri og meg på Facebook
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2012 at 00:03
Originally posted by Overkonduktøren Overkonduktøren wrote:

Ja, -leken er nok blitt mye borte med nye "krav" til utforming og at "voksne mannfolk leker ikke".


At voksne mannfolk ikke leker er en myte som denne artikkelen i MJ-bladet er en motvekt til:
"I lekens vold"
Svein S
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2012 at 10:17
OK, Svein, -menn tåler å høre at vi leker med tog. Men kvinnfolka! Dulgte kommentarer og blikk som forteller alt....vi ikke vil høre.... "Slutt å leke med det toget, og luft undulaten, og få med deg søpla og posten tilbake", uttalt hurtig og med høy pitch -litt satt på spissen. LOL
Tilbake til topic.....
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2012 at 11:17

Så trenger kvinnfolka litt voksenopplæring. 

Så vidt jeg har observert på dette forumet har mange faktisk gode erfaringer med kvinner som nettopp finner modellbygging fascinerende, særlig når det kommer landskap på anlegget. Det fortelles om en MJ-ere i Arendal som på offentlig messer kommer særlig damer i tale når han viser fram sine klenodier av modeller med masse småscener og detaljer.

Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.